هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
یادگیری زبان انگلیسی در خواب

یادگیری زبان انگلیسی در خواب

دسته بندی : مقالات
1401/03/31

یادگیری هر چیزی چه رسد به یادگیری زبان انگلیسی در خواب ممکن است یک شاهکار غیرممکن به نظر برسد. اما اگر چند مرحله ساده را دنبال کنید، می‌توانید یک برنامه روتین شبانه بسازید که به شما کمک می‌کند تمام لغات، گرامر و صحبت کردن جدید را حفظ کنید. مهارت‌هایی که از روز طولانی و زندگی پرماجرای خود در زبان انگلیسی کسب کرده‌اید. در برتر اموز به یادگیری زبان انگلیسی در خواب و امکان‌پذیر بودن آن خواهیم پرداخت.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب

آیا واقعاً امکان یادگیری زبان انگلیسی در خواب وجود دارد؟ ممکن است تعجب کنید اما امکان یادگیری زبان در هنگام خواب وجود دارد. اگر فکر می‌کردید که مغز شما نیز هنگام خواب مانند بدن شما می‌خوابد در اشتباه هستید. زیرا تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مغز انسان در دوره استراحت و خواب، تعداد زیادی اتصالات عصبی و اطلاعات جدید ایجاد می‌کند.

همچنین خواب بدون وقفه این امکان را به ما می‌دهد که این اطلاعات جدید را به شکل بهینه‌ تری ثبت و ضبط کنیم. مغز در هنگام خواب شبانه رویدادها و آموخته‌های روز را در فرآیندی به نام «تثبیت» بازپخش و ثبت و ضبط می‌کند. بنابراین، هر آنچه را که در طول روز یاد گرفته‌اید، توسط مغزتان در هنگام خواب شبانه دوباره پخش خواهد شد تا این اطلاعات در هنگام خواب در مغز شما ذخیره و ساماندهی شوند. این اطلاعات می‌توانند در هر زمینه‌ای چه یک روال رقصیدن، یک دستور پخت غذا یا یک واژگان جدید از دروس انگلیسی شما باشد.

یادگیری دانگلیسی در خواب از یک فرضیه تا علم

یادگیری در خواب که به عنوان هیپنوپدیا نیز شناخته می‌شود، سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. روزا هاینه، یک روانشناس آلمانی در سال 1914 اولین مطالعه در این زمینه را منتشر کرد. او نشان داد که خواب به حافظه و یادگیری کمک می‌ کند و در این زمینه بسیار مؤثر است. هاینه دریافت که یادگیری مطالب جدید در شب قبل از رفتن به رختخواب باعث یادآوری و یادگیری بهتر آن‌ها در طول روز می‌شود.

بااین‌حال، پرسش همگان این است که آیا می‌توانم زبان جدیدی را در هنگام خواب یاد بگیرم؟ متأسفانه پاسخ به این پرسش به سادگی امکان‌ پذیر نیست. به‌هرحال باید بدانید که یادگیری کامل چیزهای جدید تنها در هنگام خواب به این معنی است که هیچ‌کس در مدرسه، کار، یا هیچ کلاس آموزشی دیگری شرکت نخواهد کرد. وقتی آن‌ ها می‌توانند چرت بزنند و یاد بگیرند پس چرا خود را خسته کنند؟ بااین‌حال در هنگام خواب، می‌توانید حافظه و درک خود از چیزهایی که قبلاً یاد گرفته‌اید را بهبود بخشید. زیرا فرآیند تثبیت مغزی تضمین می‌کند که آنچه در آن روز یاد گرفته‌ اید را به خاطر بسپارید.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب

مغز در هنگام خواب مشغول فعال‌سازی و پخش مجدد اطلاعات ساعات بیداری شما می‌شود. بدین ترتیب ارتباطات عصبی ایجاد شده در طی فرآیند کسب اطلاعات و یادگیری تقویت می‌شود. در این صورت آنچه در روز یاد گرفتید در ذهن شما جا خواهد افتاد. بنابراین زمانی که روز بعد تسلط خود بر روی واژگان زبان انگلیسی را آزمایش می‌کنید، از اینکه چه چیزهای فراوانی را به خاطر سپرده‌اید، شگفت‌زده خواهید شد.

یادگیری انگلیسی در خوابچه فایده‌ای دارد؟

یکی از بهترین دلایل برای یادگیری زبان در هنگام خواب این است که زمان خود را تلف نخواهید کرد. حتی اگر در آن زمان چیزی یاد نگیرید، به‌هرحال خوابیده‌اید و زمان شما صرف خوابیدن شده است. بنابراین هیچ وقت با ارزشی را که می‌توانست صرف انجام کار دیگری شود، تلف نخواهید کرد. همچنین، آشنا شدن با زبان انگلیسی در هنگام شب بسیار مفید است. حتی اگر در خواب چیزی یاد نگیرید، ممکن است برای چند دقیقه در نیمه‌شب از خواب بیدار شوید و از این فرصت برای گسترش دایره لغات یا بهبود تلفظ خود نهایت استفاده را ببرید.

تأثیر یک خواب خوب بر رشد مهارت زبان

دلایل زیادی وجود دارد که این فرایند یادگیری بسیار مؤثر است. این امر به دلیل همان فرآیند تثبیت است که در طول خواب شبانه شما اتفاق می‌افتد. طبق یک مطالعه در مورد رابطه یادگیری کلمات و چرت زدن مؤثر مشخص شده است که کودکانی که بلافاصله پس از شنیدن کلمات جدید به خواب رفتند در مقایسه با بچه‌ های دیگری که بیدار ماندند در مدرسه عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

بنابراین، پس از اتمام یادگیری و مطالعه کتاب‌های زبان، بهتر است یک چرت عمیق بزنید. زیرا نه تنها مستحق استراحت هستید، بلکه خواب پس از یادگیری به شما کمک می‌کند آنچه را که به تازگی آموخته‌اید حفظ کنید. این روشی بسیار قدرتمند و کاربردی است.

مقدمات یادگیری زبان انگلیسی در خواب

اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید، روز را با فعال کردن ذهن خود با زبان انگلیسی و تقویت مغز خود با صبحانه آغاز کنید. اگرچه ممکن است در کار خود از زبان انگلیسی استفاده نکنید، اما از زمان‌های رفت و آمد به محل کار و برگشت به خانه به عنوان راهی برای تمرین بیشتر زبان انگلیسی استفاده کنید. با این کار شما این چالش را می‌پذیرید که نه فقط زبان انگلیسی را یاد بگیرید، بلکه آن را زندگی کنید.

شب فرا رسیده است و وقت آن است که آرام شده و برای خواب آماده شویم. اکنون زمان مناسبی برای فکر کردن به تمام درس‌ های ارائه شده یادگیری انگلیسی در طول روز است تا خود را برای ماجراجویی بعدی آماده کنید. اگر سه مرحله ضروری زیر را دنبال کرده و یک روتین شبانه ثابت به زبان انگلیسی ایجاد کنید، ضمیر ناخودآگاه شما برای ادامه یادگیری زبان انگلیسی در خواب آماده خواهد شد.

  1. قبل از خواب مدیتیشن کنید

«آغاز یک روز عالی از یک شب قبل آن شروع می‌شود.» سوکانت راتناکار.

مدیتیشن یک تکنیک ساده است که از آن می‌توان برای تغییر زندگی استفاده کرد. یکی از فواید بی‌ شمار مدیتیشن توانایی آن در کمک به شما در از خالی کرد ذهن و دستیابی به تمرکز است. قبل از اینکه برای بارگیری اطلاعات در مغز خود آماده شوید، ایده خوبی است که فضای ذهنی خود را برای همه چیزهایی که می‌خواهید ذهنتان روی آن‌ها متمرکز شود، خالی کنید.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب

اگر می‌ خواهید در خواب انگلیسی یاد بگیرید، ابتدا باید ذهن خود را آماده کنید. یک جلسه مدیتیشن عالی به شما احساس آرامش زیادی داده و در عین حال ذهن شما را متمرکز می‌کند. بنابراین شما در شرایطی عالی برای یادگیری چیز های جدید قرار می‌گیرید. در عین حال چیزهای مهمی که در اوایل روز یاد گرفته‌اید را بهتر یادآوری خواهید کرد و به حافظه بلندمدت خود خواهید سپرد. مدیتیشن ذهن شما را برای مرحله بعدی در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی در خواب آماده می‌کند.

آیا علاقه‌ مند به یادگیری نحوه تغییر روتین شبانه خود با مدیتیشن هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ می‌توانید برای شروع یادگیری نحوه مدیتیشن از برنامه رایگان اینسایت تایمر (Insight Timer) استفاده کنید. حتی یک گروه مدیتیشن (RealLife Meditators) نیز در برنامه وجود دارد که می‌توانید برای جلسه مدیتیشن خود به آن‌ها ملحق شوید.

  1. ذهن خود را برای یادگیری آماده کنید

«هر آنچه را که در ضمیر ناخودآگاه خود بکاریم و آن را با تکرار و احساسات تغذیه کنیم، روزی به واقعیت تبدیل خواهد شد.» ارل نایتینگل.

هنگامی که مدیتیشن را به پایان می‌رسانید، ذهن شما خلوت می‌شود و آماده رسیدن به نتایج بهتری در یادگیری زبان انگلیسی خواهد شد. به این ترتیب هر آنچه ذهن شما در لحظات قبل از رفتن به رختخواب مصرف می‌کند، در ناخودآگاه شما نقش خواهد بست. بنابراین اگر می‌خواهید یک انگلیسی‌زبان موفق باشید، مهم است که ذهن خود را قبل از خواب با افکار مثبت امید، هدف، چشم‌انداز و شجاعت پر کنید تا در طول یادگیری به شما یاری برساند.

خواندن کتاب های انگلیسی

یکی از راه‌ های انجام این کار، خواندن کتاب‌ هایی الهام‌ بخش به زبان انگلیسی است. کتاب‌هایی را پیدا کنید که باعث می‌شود درباره آرزوهای شخصی‌تان فکر کنید و رؤیاهای بزرگی داشته باشید. کتاب‌هایی مانند بیندیشید و ثروتمند شوید نوشته ناپلئون هیل، ۷ عادت افراد بسیار مؤثر نوشته استفان کاوی، هفته کاری ۴ ساعته اثر تیم فریس یا ذهنیت اثر کارول دویک را بخوانید. این کتاب‌ها طرز فکر و نحوه برخورد شما با پیش آمدهای روز بعد را تغییر خواهند داد. همچنین می‌توانید واژگان جدید انگلیسی را بر روی فلش کارت‌هایی یادداشت کرده و آن‌ها را با تمرین‌های مستمر حفظ کنید.

در طول فرآیند خواندن، می‌توانید نقل‌ قول‌ های قدرتمندی از متن را برجسته کنید و در زمان‌های مختلف از آن‌ها برای ایجاد انگیزه استفاده کنید. این انگیزه در زمانی از روز که با چالشی جدی مواجه می‌شوید یا به یک سطح بالا در مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی می‌رسید، برای شما مفید خواهند بود.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب

اگر در تلاش برای بهبود تلفظ خود هستید، پس چرا با صدای بلند این کار را انجام ندهید؟ خواندن با صدای بلند یک فرصت عالی برای ضبط کردن صحبت‌های خودتان است. چند پاراگراف را برای خواندن با صدای بلند انتخاب کنید و با استفاده از برنامه‌هایی مانند (Audacity) تلفظ خود را تجزیه و تحلیل کنید. با استفاده از قدرت ضمیر ناخودآگاه خود از طریق مطالعه قبل از خواب، پایه و اساس ذهنیتی را ایجاد می‌کنید که شما را قادر می‌سازد به هر هدفی که می‌خواهید برسید.

  1. در هنگام خواب گوش دهید

آخرین گام برای پایان دادن به روال شبانه‌ تان این است که وقتی شروع به خوابیدن می‌کنید به انگلیسی گوش دهید. در حالت ایدئال، پس از مدیتیشن و خواندن چند صفحه از یک کتاب به زبان انگلیسی کمی احساس خواب‌ آلودگی کرده و برای خواب آماده می‌شوید. اگر قصد دارید زود بیدار شوید و روز خود را با زبان انگلیسی آغاز کنید، بهتر است تا ساعت 10 شب به رختخواب بروید تا بتوانید حدود ساعت 6 صبح، سرحال و آماده برای یک روز دیگر از خواب بیدار شوید.

همان‌طور که روز خود را به پایان می‌رسانید، زمان آن فرا می‌رسد که با لباس‌خواب موردعلاقه خود زیر پتو بروید و هدفون را روی گوش خود قرار دهید و شروع به گوش دادن به زبان انگلیسی کنید. راز این بخش در معرض زبان انگلیسی قرار گرفتن است. هرچه بیشتر ذهن خود را در معرض انگلیسی قرار دهید (حتی در خواب)، تشخیص تلفظ کلمات مختلف و حفظ واژگان جدید هنگام بیدار شدن برای شما آسان‌تر خواهد بود.

شواهد به دست آمده از یک مطالعه علمی سوئیسی نشان می‌دهد که گروهی از دانش‌آموزانی که هنگام خواب به لغات جدید گوش می‌دادند، از گروه دیگری که سعی می‌کردند بیدار بمانند و به همان کلمات گوش دهند بهتر عمل کردند.

می‌توانید به آهنگ‌ های آرامش‌ بخش مورد علاقه‌ تان گوش دهید که به شما کمک می‌کند بخوابید. یا حتی می‌توانید به یک ویدیوی یادگیری خواب که به طور خاص برای یادگیری زبان انگلیسی در هنگام خواب طراحی شده است گوش دهید. این در هنگام پخش کلمات یا مکالمات مختلف به زبان انگلیسی از صداهای آرام در پس‌زمینه استفاده می‌کنند تا به شما کمک کنند سریع‌تر به خواب روید.

یادگیری انگلیسی در خواب امکان دارد؟

اموزش زبان انگلیسی در خواب؟ در حالی که بیدار هستید، به صدای ضبط شده از کلمات جدید انگلیسی گوش دهید. همان ضبط را در هنگام خواب مجدداً پخش کرده و آن را تنظیم کنید تا برای دو تا سه ساعت اول خواب شما اجرا شود. وقتی از خواب بیدار می‌شوید خودتان را امتحان کنید. این کار را چند هفته قبل از تعطیلات تابستانی، هر شب انجام دهید و خواهید دید که آشنایان را با تسلط خود بر زبان انگلیسی تحت تأثیر قرار خواهید داد.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب

همه ما میدانیم که خواب چگونه می‌تواند به ما در یادگیری مهارت‌های جدید مانند افزایش دانش و حافظه ما از زبان دوم کمک کند. با این حال، بسیاری از ما نمی‌دانیم که خواب کاربرد های عملی بسیاری در زندگی ما دارد. خوشبختانه، متخصصان می‌توانند به ما بگویند که خواب چقدر مهم است و چگونه می‌ توان از آن بیشتر استفاده کرد.

خواب سیستم ایمنی شما را تقویت می‌ کند، به کاهش وزن کمک می‌کند و شما را به فردی مثبت‌ تر و بردبار تبدیل می‌کند و این تنها نوک کوه یخ است. از سوی دیگر، کم‌ خوابی افراد را در معرض خطرات پزشکی زیادی از دیابت تا بیماری قلبی، اضطراب تا افسردگی کامل قرار می‌دهد. بنابراین داشتن یک خواب خوب شبانه نه تنها برای بهبود مهارت‌ های زبان انگلیسی بلکه برای نیازهای بقا نیز ضروری است. طبق گفته محققان خواب، بزرگ‌سالان باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند، در حالی که کودکان به خواب بیشتری نیاز دارند.

مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود بخشید

این حرف بدان معناست که تمرین طیف وسیعی از مهارت‌های حرکتی مختلف در هنگام خواب می‌تواند منجر به بهبود آن مهارت در زندگی واقعی شود. با توجه به یادگیری زبان، این امر می‌تواند به ویژه در هنگام یادگیری نوشتن به زبانی که سیستم نوشتاری آن بر اساس الفبای لاتین نیست، مانند عربی، یونانی، ژاپنی و چینی مفید باشد. با توجه به اینکه نوشتن به این زبان‌ها با آنچه اکثر کشورهای اروپایی به آن عادت دارند کاملاً ناآشنا است، برای دستیابی به آن نیاز به یادگیری مهارت‌های حرکتی جدید است. تمرین نوشتن به یک زبان جدید قبل از خواب می‌تواند به کسی که در تلاش برای تسلط بر یک زبان جدید است، کمک زیادی کند.

الزامات یک خواب شبانه سالم‌تر

شاید شما نیز برخی از عادت‌ های وحشتناک قبل از خواب را دارید که باید آن‌ها را ترک کنید. اگر چه این کار غیر ممکن به نظر برس. برای یک خواب شبانه خوب و باکیفیت، مصرف کافئین شما باید کاهش یابد. حتی اگر یک فنجان قهوه را حتماً باید بنوشید، سعی کنید این کار را قبل از ساعت ۲ بعد از ظهر انجام دهید. کافئین می‌ تواند تا 6 ساعت در جریان خون شما باقی بماند، بنابراین خوردن آن در زمانی که باید آماده خوابیدن شوید ایدئال نیست.

30 دقیقه قبل از خواب، تلویزیون و صفحه‌ نمایش‌ها اعم از موبایل، لپ تاپ یا تبلت را خاموش کنید. نور آبی ساطع شده از این صفحه‌ نمایش‌ها ذهن شما را بیش از حد تحریک می‌کند و شما را بیدار نگه خواهد داشت. برای خودتان وقت بگذارید و فقط تا ساعات اولیه شب بیدار بمانید. قبل از خواب به وسیله حمام کردن، خواندن کتاب و مدیتیشن کمی استراحت کنید. در واقع کار هایی را قبل از خواب انجام دهید که موجب پایین آمدن و کاهش سطح فعالیت بدن و ذهن شما می‌شوند. خواب خوب شبانه کلید دستیابی شما به افزایش مهارت‌های یاد گرفته شده در طول روز از جمله یادگیری زبان انگلیسی است.

نتیجه گیری

همان‌طور که قبلاً گفته شد، «یادگیری در خواب» عبارت کاملاً صحیحی نیست. اما خواب می‌تواند به شما کمک کند آموخته‌های خود را بهتر به خاطر بسپارید. بنابراین، چه بخواهید یک زبان جدید یاد بگیرید یا یک زندگی سالم‌تر و آرام‌تر داشته باشید، خواب بهتر می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند. اگر بهتر بخوابیم می‌توانیم مشکلات را به طور مؤثر تری حل کنیم. این حرف ممکن است به‌ویژه در هنگام یادگیری یک زبان جدید کاملاً صادق باشد.

اکنون می‌دانید که یادگیری زبان انگلیسی در هنگام خواب چقدر ساده است. اگرچه این فرآیند از نظر علمی ثابت نشده است اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عادت‌های کوچکی مانند مدیتیشن، خواندن کتاب و گوش دادن به زبان انگلیسی تفاوت بزرگی را در یادگیری شما ایجاد خواهد کرد. این تمرینات باعث می‌شود احساس بهتری در یادگیری پیشرفت خود در سفر یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید.

آیا به قدرت مدیتیشن، ضمیر ناخودآگاه و یادگیری هنگام خواب اعتقاد دارید، یا این‌ها را فقط یک افسانه می دانید؟ به هر حال اگر خودتان این روش را امتحان نکنید، هرگز درستی و غلطی آن را نخواهید فهمید. اگر از این مقاله لذت بردید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره یادگیری زبان انگلیسی در خواب هستید، سؤالات و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : پریسا نصرتی

سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *