هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

آموزش دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ، امروزه در اینترنت با دوره های زیادی مبنی بر آموزش دیجیتال مارکتینگ برخورد می کنیم. اما به راستی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چه جایگاهی در جامعه ی امروز دارد؟ چرا افراد زیادی روی آموزش دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری می کنند؟ مشاغل پر اهمیت در دیجیتال مارکیتنگ چه وظایفی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که از اینترنت و فناوری های دیجیتال آنلاین مانند رایانه های رومیزی، تلفن های همراه و سایر رسانه ها و سیستم عامل های دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات استفاده می کند. (ترجمه شده از : Wikipedia)

استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند. برخی از افراد تصور می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای وب سایت هستند؛ در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال و معرفی محصولات خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند. در آموزش دیجیتال مارکتینگ خواهیم دید که هدف اصلی، فروش و جذب مخاطبان بیشتر و گسترده تر می باشد و رسیدن به این طیف بزرگ از مخاطبان تنها در دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر خواهد بود.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

در سال ۱۹۷۱ میلادی زمانی که “ری تاملینسون” اولین ایمیل را ارسال کرد یکی از اولین وقایع کلیدی دیجیتال مارکتینگ اتفاق افتاد؛ با فناوری او بستری برای افرادی فراهم شد که می خواستند پرونده ها و مدارک را از مکان های مختلف برای هم ارسال کنند یا از یکدیگر دریافت نمایند. در دهه ۸۰ میلادی ظرفیت ذخیره سازی رایانه ها به قدری زیاد بود که می توانست حجم زیادی از اطلاعات مشتری را ذخیره کند؛ به مرور زمان شرکت ها به جای استفاده از لیست های دستی و محدود شروع به انتخاب تکنیک های آنلاین مانند بازاریابی پایگاه داده نمودند؛ این پایگاه های داده به شرکتها این امکان را می داد تا اطلاعات مشتریان را به ‌طور راحت ‌تر، سریع تر و دقیق تری ردیابی کنند بنابراین پایگاه های داده موفق به ایجاد تحول در روابط بین خریدار و فروشنده شدند.

ایجاد موتور جستجوی Archie در سال ۱۹۹۰ به عنوان شاخص برای سایت های اف تی پی را می توان نقطه اصلی شروع دیجیتال مارکتینگ نامید. پس از آن در اواسط دهه ۹۰ میلادی با ابداع اصطلاح دیجیتال مارکتینگ برای اولین بار و با شروع معماری سرور / کلاینت و محبوبیت رایانه های شخصی، برنامه های مدیریت ارتباط مشتری (CRM) به فاکتور مهمی در فناروری بازاریابی تبدیل شدند.
باشروع سال 2000 به علت افزایش تعداد کاربران اینترنت و تولد آیفون، مشتریان به جای مشورت با یک فروشنده، در اینترنت محصولات را جست و جو می کردند و در مورد آن ها تصمیم می گرفتند. با به وجود آمدن مشکلاتی برای فروش محصولات توسط شرکت ها و خرده فروشان بازاریابان به این فکر افتادند که روش های توسعه بازار و فناوری دیجیتال را باهم تلفیق کنند.
سرانجام در سال های 2010 به بعد اصطلاح دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یک اصطلاح معروف و پر استفاده شد. بعضی از افراد با خود دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد می کنند و افرادی که حرفه ای تر هستند با آموزش دیجیتال مارکتینگ.

چرا آموزش دیجیتال مارکتینگ؟

اگر با مزایای دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم حتما از اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ نیز مطلع خواهیم شد.

جایگاه دیجیتال مارکتینگ در جامعه ی امروز

در سال های اخیر با پر هزینه و کم تاثیر شدن روش های سنتی فروش، کسب و کار های کوچک و بزرگ به دنبال راهی کم هزینه و موثر برای فروش و جذب مخاطب رفته اند؛ دیجیتال مارکتینگ دقیقا همان چیزی است که صاحبان کسب و کار باید به دنبال آن باشند و از دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ دریغ نکنند. در نتیجه با موقعیتی که دیجیتال مارکتینگ برای رقابت و طیف بزرگ جذب مخاطب فراهم آورده است می توان به جایگاه بالای آن در جامعه ی امروز پی برد.

اما دیجیتال مارکتینگ تنها ساختن یک وبسایت برای فروش محصولات نیست و مراحل دیگری نیز وجود دارند که برای قدم نهادن در راه بازاریابی دیجیتال نیاز به انجام آن ها نیاز داریم تا بتوانیم کسب و کار خود را رونق ببخشیم.

گام های شروع دیجیتال مارکتینگ

قبل از برداشتن هر قدمی آنچه حائز اهمیت می باشد این است که بتوانیم هدف گذاری درستی انجام دهیم.

هدف‌گذاری در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از مدل SMART:

در اواخر قرن بیستم، مقاله ای با عنوان «یک راه هوشمند برای نوشتن اهداف مدیریتی وجود دارد» توسط جورج تی دوران ارائه شد که در واقع همان مدل اسمارت بود.

SMART در اینجا مجموعه ای از 5 کلمه می باشد که عبارت اند از:

پس بر اساس مدل اسمارت هدف شما باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

داشتن جزئیات دقیق (مشخص): هدف‌ گذاری باید خاص، و ویژه کسب‌ و کارتان باشد.

قابل اندازه‌ گیری: مطمئن باشید که اهدافتان را قابل اندازه‌ گیری در نظر گرفته‌ اید و می‌ توانید در بازه زمانی مورد نظر خود آن را اندازه‌ گیری کنید.

قابل دسترسی: اهداف چالشی ولی قابل دسترسی را در نظر بگیرید.

مناسب و مرتبط بودن: بررسی کنید که آیا تیم شما می‌ تواند به اهداف دست یابد یا خیر.

زمانبندی (زمان دار): به خودتان یک زمان مشخص برای رسیدن به اهداف بدهید. زمانبندی باید واقعی باشد و از آرمان گرایی در رسیدن به اهداف بپرهیزید.

گام های دیجیتال مارکتینگ:

گام اول: بهینه سازی وبسایت (تقویت سئو)

برای جذب مخاطب و مشتریان بالقوه به وبسایت کسب‌ و کارتان، همانطور که گفیتم تنها ساختن یک وبسایت کافی نیست؛ باید حتما با بهینه سازی وبسایتتان سعی در بالاتر بردن جایگاه آن در موتور های جست و جو داشته باشید.

توجه داشته باشید که امروزه موتور های جست و جو قابلیت تشخیص سایت های مفید از غیر مفید را دارند پس اصلا این بهینه سازی ها را دست کم نگیرید.

گام دوم: تولید محتوای با کیفیت

بعد از بهینه‌ سازی وبسایتتان، زمان تولید محتوا فرا رسیده است. به وسیله ساختن یک محتوای با کیفیت، که به ویژه برای شناسایی مخاطبان، تبیین شده باشد، شما می‌توانید تعداد زیادی بازدیدکننده را به وبسایت خود جذب کنید. آموزش تولید محتوا یکی از مهم ترین چیزهایی است که هر کسب و کاری که در اینترنت فعالیت می کند باید به آن توجه کند و سعی کند هر روز محتوای بهتر از دیروز تولید کند تا ذهن مخاطب جای بگیرد و بتواند کسب و کار خود را بهبود ببخشد.

محتوای خوب خود نیز یکی از مواردی است که به بهینه سازی وبسایت شما کمک قابل توجهی می کند؛ با ایجاد و توزیع محتوای مناسب می توانید بهترین راه ها را برای بدست آوردن لینک‌ های جذاب و پر ارزش کشف کنید.

رتبه بالای سایت شما نسبت به سایر رقبا به این معنا است که مخاطب با جستجوی عنوان محصول، خدمات و یا صنعتی که در آن فعالیت دارید، شما را در صدر نتایج گوگل و بالاتر از سایرین مشاهده کند و این به معنای افزایش تعداد کلیک بر روی سایت شما است و در نهایت فرصت مناسب برای افزایش تعداد مشتری وفا دار می باشد.

گام سوم: فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی

رسانه‌ های اجتماعی در حال حاضر به یکی از پر طرفدار ترین رسانه‌ ها در بین مخاطبان تبدیل شده اند؛ حضور تعداد بسیاری از مشتریان در این فضا آن‌ ها را به یک پلتفرم برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و کارمندان شرکت تبدیل می کند.

در واقع شما با تولید محتوای خوب می‌ توانید بدون هزینه مخاطبانتان را مجاب کنید تا محتوای شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. انتقال پیام به حجم زیادی از مخاطبان فعال بدون پرداخت هزینه همان چیزی است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال آن هستند.

فضای شبکه های اجتماعی این امکان را به شما می دهند که در هر زمان و مکانی که مد نظرتان است، به صورت هدفمند برای موضوع کسب و کارتان تولید محتوا و تبلیغات کنید.

در ادامه دیجیتال مارکتینگ با دو شبکه ی اجتماعی که در کشور ما پر کاربرد تر و پر طرفدار هستند را بررسی می کنیم.

اینستاگرام

یکی از محبوب‌ ترین شبکه‌ های اجتماعی ایران و جهان در حال حاضر اینستاگرام است؛ به همین دلیل بستر مناسبی برای تبلیغات و افزایش مشتریان برای انواع کسب ‎و کار ها می‌ باشد. با توجه به فعال بودن و امکان دسترسی این شبکه اجتماعی در ایران و استقبال میلیونی کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی در سال های اخیر به فضای مناسب و موفقی برای تعامل کسب‌ و کار ها با مشتریان تبدیل شده است. شما با استفاده از آموزش اینستاگرام می توانید هر چه بهتر پیج خود را مدیریت کرده و ترفندهایی را فرا بگیرید که می توانید سرعت رشد خود در این شبکه اجتماعی را بالا ببرید.

آموزش تبلیغات در اینستاگرام

تلگرام

تلگرام به عنوان یک شبکه‌ ی پرطرفدار مجازی در ایران، با میلیون‌ ها کاربر ایرانی یک فضای رونق برای کسب‌ و کارتان به حساب می‌ آید. این نرم افزار با وجود فیلتر شدن همچنان محبوبیت و استفاده ی خود را از دست نداده است و شرکت‌ ها عموما با استفاده از ساختن یک کانال تلگرامی با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. همچنین آن‌ ها این امکان را دارند تا فعالیت‌ های مختلف، اخبار و مناسبت‌ ها را از این طریق به اطلاع مشتریان خود برسانند.

گام چهارم: تداوم و نظم در تولید

اکنون که تمامی مراحل بالا را طی کرده اید آنچه حائز اهمیت است آن است که در تولید محتوای مناسب و ارتباط موثر با مشتریان خود ثابت قدم باشید. و بعد از آن با نظم زمانی و محتوایی در تولید محتوا و هدف گذاری درست برای پیشرفت در زمینه ی جذب مخاطب بکوشید.

مشاغل پرطرفدار و با اهمیت در بازاریابی دیجیتال

در این قسمت از مطلب آموزش دیجیتال مارکتینگ مشاغل مهم در این زمینه را معرفی می کنیم و به بررسی وظابف و جایگاه آن ها در دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

مدیر بازاریابی دیجیتال

مدیران پروژه های دیجیتال نقش مهمی در نظارت و اجرای کمپین های دیجیتال ایفا می کنند. آنها وظیفه تنظیم یک پروژه، ایجاد جدول زمانی، تعیین نقاط عطف و مدیریت بودجه را بر عهده دارند. مدیران پروژه های دیجیتال باید توانایی سازمان دهی، ارتباطات و مهارت های همکاری عالی و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشند.

متخصص تولید محتوا

متخصص های تولید محتوا، نقش مهمی در جایگاه دیجیتال مارکتینگ دارند. آن ها مسئول تولید محتوای متناسب با اهداف یک کسب و کار، رعایت اصول سئو و جذب مخاطبان هستند. این افراد باید توانایی استفاده از ابزارهای تحلیلی را داشته باشند تا دریابند کدام مباحث مخاطب را بیشتر جدب می کنند و بشتر سرچ می شوند.

توسعه دهنده واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (Virtual reality) تولیداتی هستند که مدت کوتاهی است که در میان افراد شناخته شده و محبوب شده اند؛ بنابراین، بسیاری از شرکت ها، استفاده از VR را در مراحل بازاریابی دیجیتال خود قرار می دهند. از آنجایی که این یک کار پیشرفته است افرادی که از مهارت های بالایی در فناوری و هنرهای خلاقانه برخوردار هستند، برای این کار مناسب تر می باشند.

متخصص سئو و SEM

جهت کسب حداکثر ترافیک در سایت های مختلف، این وبسایت ها باید در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بسیار بالایی داشته باشند. این ترافیک بالا همانطور که قبلا به آن اشاده کردیم موجب می شود تا هم اعتبار وبسایت بالا برود هم به جایگاه اولین نتیجه ی جست و جوی گوگل برسد. متخصصان سئو و  SEM (Search Engine Marketing )  باید بدانند که چگونه می توانند محتوا و وبسایتی را تولید کنند که با وجود تغییراتی که در طی زمان ممکن است برای الگوریتم های موتور های جست و جو ایجاد شود تضمین کننده افزایش بازدید سایت باشد. اگر کسی می خواهد در این حوزه فعالیت کند، ابتدا باید آموزش سئو را پشت سر بگذارد و سپس سعی کند خود را مطابق با الگوریتم های گوگل وفق دهد و هرچه بیشتر به دیده شدن سایت در نتایج گوگل کمک کند.

طراحان تجربه کاربری

طراحان تجربه کاربری (UX designers) نه تنها سوابق تکنولوژی و طراحی دارند بلکه دارای درک دقیقی از رفتار انسان ها  نیز هستند. این افراد با مشاهده و بررسی رفتار مشتریان طراحی محصولات را به نوعی ارتقا می دهند که محصول علاوه بر زیبایی، تجربه ی استفاده ی راحت و مناسبی را نیز به مشتریان ارائه دهد. هدف نهایی در این طراحی ها بهود فروش و جذب مشتریان دائمی می باشد.

در واقع طراحی مناسب ساختن یک ظاهر و ویتیرین مناسب برای مشتریان است که در نگاه اول مشتریان را جذب می کند.

تحلیلگران داده

با پیشرفت هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تعداد زیادی داده و اطلاعات جمع آوری شده برای طبقه بندی و تجزیه و تحلیل وجود دارد.

وظیفه ی تحلیلگران داده این است که سیستم هایی را برای سازمان دهی و بررسی این داده ها ایجاد کنند تا شرکت ها بتوانند با تفسیر آن ها در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت بهتری داشته باشند.

متخصص بازاریابی ایمیل

متخصصان بازاریابی ایمیل علاوه بر حفظ بانک اطلاعاتی مشتری و لیست های مختلف، وظیفه ایجاد و راه اندازی کمپین های ایمیل را نیز دارند. این متخصصان مانند تولید کنندگان محتوا، مهارت نوشتن و ویرایش قوی دارند، به خصوص برای متقاعد کردن مشتری ها بسیار نویسندگان ماهری هستند.

 بازاریاب رسانه های اجتماعی

بازاریابان و یا مدیران رسانه های اجتماعی به شرکت ها کمک می کنند تا با مشتریان خود در رسانه های اجتماعی ارتباط بهتر و موثرتری داشته باشند. آنها از تجزیه و تحلیل ها برای درک نحوه تعامل مشتریان با محصولات و برند ها استفاده می نمایند.

مزایای بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

وقتی صحبت از بازاریابی می کنیم، معمولا هزینه و دردسرهای آن یادمان می آید که می تواند حتی برای شرکت های بزرگ بسیار سخت باشد. اما در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، چنین چیزی اصلا وجود ندارد و مزیت های این نوع بازاریابی است که باعث متفاوت شدن و پرطرفدار شدن بازاریابی شده است. مزایای بازاریابی دیجیتال را در پایین به صورت مختصر به آن اشاره می کنیم.

هزینه پایین

مهم ترین ویژگی این نوع بازاریابی این است هزینه آن نسبت به انواع بازاریابی بسیار پایین تر است. فرقی نمی کند بخواهید این نوع بازاریابی را آموزش ببینید یا بخواهید آن را اجرایی کنید، هزینه بسیار پایینی نسبت به دیگر روش ها باید داشته باشید. برای مثال کمترین هزینه ای که برای یک تاسیس یک شرکت فیزیکی باید پرداخت کنید، اجاره یک مکان به عنوان دفتر یا مغازه است و در کنار آن، باید تجهیزات نیز خریداری کنید و این ها همه هزینه که در دیجیتال مارکتینگ تمامی این موارد حذف می شود.

 کاربران بی شمار

شما وقتی خود را وابسته به یک فضای فیزیکی می کنید، در واقع این فرصت را از خود خواهید گرفت که بخواهید با مشتریان فعال در سطح اینترنت تعامل کنید. همانطور که می دانید، کاربران سطح اینترنت از پویایی زیادی برخوردار هستند و تعداد این کاربران هم روز به روز در حال افزایش هست و شما می توانید با استفاده از قدرت دیجیتال مارکتینگ، این افراد را هرچه بیشتر به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

از سمت دیگر، شما محدود به یک روستا، شهر و یا کشور نیستید و در ابتدا می توانید از سراسر کشور و در ادامه محصولات و خدمات خود را به سراسر دنیا ارسال کنید. چنین کاری در فضای عادی و در دنیای حقیقی کاری بسیار سخت خواهد بود اما با استفاده از اینترنت به راحتی می توانید ارتباط خود را با دریای بیکرانی از مشتری در سطح جهان برقرار کنید.

جذابیت فوق العاده این شغل

همه ما دوست داریم رضایت اطرافیان خود را به دست آوریم. وقتی برای یک بیزینس و کسب و کاری استراتژی میچینید و این کسب و کار فروش ایجاد می کند و به سود می رسد، رضایت کارفرما و مدیر شرکت ایجاد می شود و شما کسی هستید که باعث این حس رضایت شده اید و قطعا این حس و حال خوب بسیار برایتان جذاب است.

حرکت اهرمی

شما در فضای وب می توانید با یک کار کوچک یا مجموعه از کارها، یک نتیجه بزرگ را رقم بزنید و این در دنیای واقعی کاری بسیار سخت است. اجازه دهید یک مثال بزنم، شما وقتی می خواهید یک محصول مانند کفش را به فروش برسانید، ابتدا مشتری باید به محل کار شما مراجعه کند، از محصول شما خوشش بیاید، او را متقاعد کنید و … تا فرآیند فروش اتفاق بیفتد. این در حالی است که در اینستاگرام می توانید با یک ویدئو، مشتری را متقاعد به خرید کنید و این محصول را به وی بفروشید.

جمع بندی

در این آموزش سعی کردیم از پایه آموزش دیجیتال مارکتینگ را برای شما شرح دهیم و به صورت کلی مواردی که نیاز است تا درباره این آموزش بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. توصیه می کنیم اگر کسی از دوستان یا آشنایان شما خواست آموزش دیجیتال مارکتینگ را به صورت جدی فرا بگیرد، این محتوا را برای او ارسال نمایید تا با یک دید بهتر وارد این فضا و حوزه کاری شود. تیم برتر آموز بهترین آموزش ها و نتایج را برای شما تهیه می کند.

منبع : برتر آموز