هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو | طراحی لوگو را از کجا شروع کنیم؟

دسته بندی : فناوری
1400/02/14

آموزش ساخت لوگو: طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه است که در آن تکنولوژی و هنر برای انتقال پیام و بر اساس نیاز سفارش دهنده و مخاطب با هم تلفیق می شوند. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین قسمت های این حرفه طراحی آرم یا لوگو است که هنریست با قدمت چند هزار ساله! به طوری که اولین لوگو ها مربوط به 1300 سال بعد از میلاد مسیح است؛ در آن زمان فروشگاه ها و میخانه ها نشان هایی برای خود طراحی میکردند تا به آن وسیله مغازه و کار خود را به ره گذران معرفی کنند. در تمام این سال ها از نماد ها و نشان ها استفاده میشد؛ اما آنچه امروز از آن به عنوان لوگو (تصاویر و نماد های ساده که به منظور معرفی و متمایز ساختن محصول طراحی میشوند) یاد میکنیم مربوط به اوایل قرن بیستم میلادی است. این تحولات در معنای لوگو به تحولات زیاد دیگری که در آن زمان رخ داده است وابسته است، مثل صنعتی شدن زندگی ها، اختراع صنعت چاپ ماشینی، پرینت رنگی و… به هر حال برای آن که دقیقا بدانیم اولین لوگو چه بود و چه کسی آن را طراحی کرد برمیگردیم به سال 1885 میلادی زمانی که Frank Mason Robinson لوگوی مارک coca cola را طراحی و چاپ نمود؛ اکنون با تاریخچه ای کوتاه و مختصر از طراحی لوگو و این صنعت گسترده آشنا شدیم وقت آن رسیده است که آموزش ساخت لوگو را باهم آغاز کنیم. در این مقاله سعی داریم موضوعاتی چون معانی لوگوهای معروف، برنامه ها و نرم افزار های طراحی لوگو و مراحل طراحی لوگو را باهم مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در پایان مقاله چند تصویر از نمونه های لوگو نیز خواهیم دید. با برتر آموز تا پایان مقاله آموزش ساخت لوگو همراه باشید.

آموزش ساخت لوگو: مراحل طراحی لوگو

آموزش ساخت لوگو

پیش از آنکه به معرفی نرم افزار ها و ابزار های طراحی لوگو بپردازیم نیاز است که ابتدا بدانیم یک طراح خوب چه مراحلی را برای طراحی یک لوگوی منحصر به فرد طی میکند؟ هر محصولی برای تولید شدن مجموعه ای از فعالیت های کوچکتر را طی میکند طراحی لوگو نیز شامل مجموعه ای از کار ها و چک لیست هایی است که یک متخصص طراحی ملزوم است تا این روند را به درستی طی کند تا طراحی لوگو را که مبحثی مهم در دنیای کسب و کار و برندینگ است، به بهترین شکل انجام داده و در نهایت محصول مطلوبی را ارائه دهد. ازین رو لازم است که هر طراح این روند را به درستی بشناسد و تلاش کند هر مرحله از آن را به درستی طی کند تا بهترین بازدهی را برای مشتری داشته باشد. در این بخش از آموزش ساخت لوگو، طراحی لوگو را به ده مرحله تقسیم کرده ایم که در ادامه در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

  • درک پاسخ سوال این لوگو برای چیست؟

از این مرحله با عنوان تعاریف اولیه و مشاوره نیز یاد میشود. تمام پایه و اساس طراحی لوگو در این مرحله ریخته میشود، جذب رضایت مشتری، آنچه باید از آن الهام بگیرید و…

پس بنابراین شما به عنوان یک طراح حرفه ای، باید به بهترین شکل شنوای تعاریف و مفاهیم اولیه کارفرمایتان باشید. این مفاهیم شامل زمینه فعالیت، اسم شرکت، اسم تجاری، اهداف، ارزش ها و مسائلی دیگر از این قبیل می باشد. واضح است که درک درست شما وابسته به آن است که کارفرما نیز اطلاعات را درست در اختیار شما قرار دهد. یعنی در سمت مقابل نیز کارفرما باید با حوصله و دقت تمام، تمام تعاریف مورد نیاز را عینا به طراح انتقال دهد. در نتیجه بدست آوردن محصول مطلوب مستلزم آن است که در مرحله ی اول از طراحی لوگو هر دو طرف متوجه اهمیت این مرحله باشند و برای این مرحله زمان و حوصله ی کافی را به خرج دهند.

طبیعی است که کارفرما اطلاعات کافی برای طراحی لوگو را نداشته باشد و نداند که باید دقیقا چه اطلاعاتی را در اختیار طراح بگذارد. در این شرایط غالب طراحان با ارائه یک فرم مخصوص به کارفرما از او می خواهند تا تعاریف اولیه خود را در بخش مخصوصی که در آن فرم موجود است بنویسد.

بجز دسته بندی درست اطلاعات از مزایای دیگر این فرم میتوان به حفظ اطلاعات مورد نیاز نیز اشاره کرد. به این صورت که این فرم همواره به عنوان سندی در اختیار طراح قرار دارد و در نتیجه هیچ مطلبی از یاد برده نمیشود‌.

همانطور که گفتیم نام دیگر این مرحله تعاریف اولیه و مشاوره است؛ در نتیجه پس از آنکه در مرحله ی تعاریف اولیه به جمع بندی رسیدید نیاز است که کارفرما یا همان مشتری را برای پیدا کردن نوع و سبک لوگوی مورد نظرش راهنمایی کنید. هر چه شما در زمینه طراحی لوگو حرفه تی تر باشید در این بخش راحت تر میتوانید به نتیجه برسید.

  • جمع آوری اطلاعات

واضح است که این مرحله شباهت زیادی با مرحله ی اول دارد، اما تفاوت هایی وجود دارد که میتواند جمع آوری اطلاعات را به مرحله ای مستقل تبدیل نماید.

در واقع در این مرحله شما اطلاعاتی را که در مرحله اول به دست آورده اید طوری دسته ‌بندی میکنید که شما را به آنچه که لوگوی شما باید در نهایت باشد نزدیک کند؛ به عبارت دیگر آنچه کارفرما از شما خواسته است را با علم و تخصص خودتان تطابق میدهید تا به یک نتیجه گیری نهایی از آنچه که باید طراحی کنید برسید. برای آنکه موضوع ساده تر شود مرحله ی یک و دو را با جزئیات بررسی میکنیم.

در مرحله اول شما از کارفرما نام شرکت/ محصول، هدف محصول/شرکت، ارزش هایی که باید به آنها توجه کنید و غیره را می پرسید سپس، در مشاوره برای کارفرما توضیح می دهید که لوگوی آنها می تواند از چه رنگ هایی تشکیل بشود تا منظور را برساند یا اینکه به او مشاوره می دهید که این لوگو بهتر است است ترکیب حروف و اشکال باشد یا فقط از حروف تشکیل بشود. بعد در مرحله دوم به صورت تخصصی تر آنچه را که در مرحله اول به دست آورده اید دسته بندی کرده و به یک نتیجه نهایی می رسید یعنی در این مرحله از تصمیم کارفرما پس از مشاوره آگاه می شوید و با توجه به تصمیم او اطلاعات مورد نیاز را دسته بندی می نمایید.

  • الهام گیری و جست و جو

چه برای آنکه محصول بهتری را ارائه دهید نیاز است که نگاهی به محصولات موجود داشته باشید این کار به دو دلیل برای ارائه محصول مناسب نیاز است دلیل اول آنکه شما با دیدن محصولات مشابهی که پیش از شما طراحی شده‌اند می دانید که چه چه ایراداتی باید برطرف شود و چگونه می توانید محصول منحصر به فرد تری را طراحی کنید. و دلیل دوم اینکه شما می توانید محصولات دیگران الهام و ایده بگیرید.

همانطور که می بینید نام این مرحله الهام‌گیری و جستجوست بخش جستجو در این مرحله محدود به پیدا کردن محصولات و لوگو های با موضوعات مشابه نمیشود در این مرحله شما باید با کسب و کار کارفرمای تان نیز بیشتر آشنا شوید. یعنی شما باید به عنوان یک مشتری محصول، شرکت یا کسب و کاری که قرار است برای آن لوگو طراحی کنید را بررسی نمایید و اگر هنوز چیزی برای ارائه از طرف کارفرمای تان وجود ندارد می توانید به کسب و کارهای مشابه مراجعه کنید تا به درک مورد نیاز برسید. دلیل این جستجوها این است که لوگو تنها یک طراحی ساده نیست بلکه رسالت لوگو بیان ارزش ها، اهداف و خدمات کسب و کار در سریعترین و ساده ترین شکل ممکن به مشتری است و همانطور که در تبلیغات باید گویا و جذاب سخن گفت در طراحی لوگو نیز باید گویا و جذاب عمل کرد در نتیجه برای برای گویا بودن لوگو باید آن را خوب درک کرد و برای جذاب بودن آن باید دید که آن محصول، شرکت و.. چه احساسی را به مصرف کنندگان منتقل می نماید.

  • ایده پردازی و طراحی اولیه

با طی کردن مراحل یک تا سه شما آماده هستید تا وارد مرحله ۴ یعنی ایده‌پردازی و طراحی اولیه شوید این مرحله اولین مرحله ای است که محصولی برای ارائه دادن دارد. در این مرحله هر آنچه که به ذهن شما می رسد و هر ایده‌ای که دارید را روی کاغذ بیاورید کوچکترین الهام ها کوچکترین تصاویر و کوچک ترین ایده ها را نیز رسم کنید یا بنویسید هیچکدام را از قلم نیندازید. در انتهای این مرحله شما تعداد زیادی از ایده ها و طرح های اولیه را در مقابل خود دارید که می توانید آن ها را ترکیب کنید و از میان آنها بهترین ‌ها را انتخاب نمایید. سپس لیستی از از ایده ها و طرح های اولیه منتخب تان را در یک قسمت جمع آوری نمایید در این مرحله اساس محصول نهایی شما پایه ریزی می شود. در واقع مرحله ۴ مانند کشیدن نقشه یک ساختمان می باشد.

  • طراحی با جزئیات

از منتخب های مرحله قبل تان سه طرح را با توجه به خواسته ها کارفرما انتخاب نمایید. و و آنچه را که نامنظم و بدون جزئیات در مرحله قبل روی کاغذ آورده اید را اکنون با جزئیات و دقیق تر رسم کنید این مرحله نیز روی کاغذ انجام می شود.

در این مرحله تا می توانید لوگو را برجسته طراحی کنید و قوانین هندسی و دیگر قوانین طراحی از جمله سادگی، معنا و مفهوم، خلاقیت، خاص بودن، رنگ پذیری، سطح پذیری، سایز پذیری، پیوستگی و انسجام، نسبت طول و عرض و… را در طراحی آن رعایت کنید زیرا اگر به درستی بتوانید این کار را انجام دهید می توان گفت طراحی شما به اتمام رسیده و در مراحل بعد با خیالی راحت میتوانید به پیاده سازی و ارائه آن بپردازید. در غیر اینصورت در مرحله طراحی دیجیتال به مشکل جدی بر خواهید خورد.

  • استراحت!

برای مرحله استراحت نیاز نیست که آموزشی بدهیم در نتیجه فقط به این نکته اکتفا می ‌کنیم که به عنوان یک طراح لوگو تا این مرحله بسیار از ذهنتان کار کشید و برای مراحل بعد نیاز به یک ذهن تازه و پر قدرت دارید. پس حتما حتما این مرحله را در چک لیست خود بگذارید و در این مرحله سعی کنید کمی از موضوع طراحی لوگو دور شوید تا ذهنتان استراحت استانداردی را پشت سر بگذارد‌.

  • طراحی دیجیتال

این مرحله به سراغ دستگاه خود بروید نرم‌افزاری را که برای طراحی لوگو آن را انتخاب کرده اید باز نمایید. این مرحله تماماً بستگی به آن دارد که شما چه نرم افزاری را انتخاب کرده اید. طراحی دیجیتالتات را با توجه به نرم افزارتان طی نمایید.

  • بررسی نهایی

در این مرحله یک طرح کاملا تنهایی در مقابل شماست اما مرحله طراحی دیجیتال مرحله آخر نیست در مرحله نهم یعنی مرحله بررسی نهایی شما باید طرح کامل شده خودتان را مورد بررسی قرار داده و ابتدا آن را با قوانین و استانداردهای طراحی لوگو مقایسه کنید. سپس لوگوی استاندارد تان را با درخواست های کارفرما نیز مورد بررسی قرار دهید. این مقایسه و ادیت را تا جایی ادامه دهید که هم شما از طراحی تان راضی باشید هم کارفرما در واقع ممکن است بارها و بارها به مرحله ۸ و ۹ مراجعه کنید.

در این مرحله شما برای آنکه بدانید این لوگو آنطور که باید گویا و موفق است می توانید اتودهای اولیه آن را در شبکه‌ های مجازی نیز منتشر کنید تا فیدبک های مورد نیاز را از افراد با سلیقه های مختلف دریافت نمایید این کار محبوبیت محصول شما را تضمین می نماید.

ارائه و ارسال فایل های نهایی

اکنون یک طرح منتخب و نهایی در دسترس شماست است که هیچ ایرادی در آن نمی بینید در مرحله ارائه ارائه دادن لوگو به همان شکلی که در اختیار شما است آنطور که باید به مشتری زیبایی لوگو را منتقل نمی نماید به همین علت برای آن که ارائه موفق تری داشته باشید بهتر است آن را در قالب موکاپ های مختلف به کارفرما ارائه دهید.

آموزش ساخت لوگو: برنامه های طراحی لوگو

برای آنکه مطلب آموزش ساخت لوگو بیش از حد طولانی نشود در این بخش صرفاً khl نرم‌ افزارهای خوب برای طراحی لوگو را در قالب لیستی ارائه می کنیم. همچنین آموزش آن نرم‌ افزارهایی که قبلاً در برتر آموز در مورد آن ها صحبت نموده ایم را به نام این نرم افزار ها لینک می کنم تا بتوانید از آن ها استفاده نمایید.

فتوشاپ (آموزش فتوشاپ)

ایلاستریتور (بهترین و کاربردی ترین نرم افزار طراحی لوگو)

کورل دراو

لوگوجوی

لوگو میکر پلاس ( مناسب برای طراحی لوگو با گوشی اندروید)

کانوا (مناسب برای طراحی لوگو آنلاین)

دیزاینر/ Desygner (مناسب برای طراحی لوگو با گوشی ios/ android)

دیزاین ایوو /DesignEvo (مناسب برای طراحی لوگو با گوشی ios/ android)

معنی لوگوهای معروف:

آنچه در طراحی لوگو باید مد نظر داشته باشیم این است که لوگو صرفا محدود به اشکال یا محدود به متن و حروف نمیشود؛ بلکه گاهی ترکیبی از این دو، گاهی تنها حروف و گاهی تنها اشکال هستند که پیام مورد نظر لوگو را منتقل میکنند. بعضی وقت ها طراحان از یک تصویر، یک موجود زنده، یک شی و یا یک شعار الهام گرفته و نمادی را خلق میکنند که گویای منبع الهام آن هاست و همانطور که در مراحل طراحی لوگو دیدیم اولین مرحله دانستن آن است که برای چه مضمونی طراحی لوگو میکنید. در این بخش از مقاله ی آموزش ساخت لوگو، باهم معانی لوگو های معروف را بررسی میکنیم تا ببینیم که طراحان بزرگ با الهام از چه چیزهایی و برای چه مضامینی لوگوهایشان را طراحی کرده اند؛ گاهی در لوگو ها نکات ریزی نهفته است که شما را قطعا شگفت زده خواهد کرد. مطمئنم بعد از خواندن این بخش نگاهتان به دنیای لوگو ها تغییر خواهد کرد ؛)

معنی این دو لوگو در تصاویر قابل مشاهده است و نیازی به توضیح نیست:)

آموزش ساخت لوگو آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو

فلش نارنجی رنگ این لوگو گویای دو مطلب است

  1. اگر دقت کنید این فلش از حرف «A» آغاز می‌شود و تا «Z» ادامه می‌یابد. این حرکت بدین معنی است که شما هر آنچه که بخواهید را می توانید در آمازون بیابید. در واقع در انگلیسی اصطلاح a تا z به معنی همان از سیر تا پیاز خودمان است.
  2. این فلش همچنین نشان‌دهنده یک لبخند است که به معنی رضایت مشتریان از آمازون میباشد.

آموزش ساخت لوگو

طرح این لوگو را کرولین دیویدسن از بال الهه ی پیروزی در یونان باستان با نام نایکی الهام گرفته است اینکه در لوگوی نایکی بال دیده میشود بیانگر مفهوم پرواز با کفش های نایکی میباشد همچنین خود مفهوم پرواز بیانگر مفهوم آزادی و رهایی نیز هست. علاوه بر این ها می‌توان دو خط قوس دار آن را نیز نماد سرعت و حرکت دانست و با توجه به آن که نام آن همنام با الهه ی پیروزی است لوگوی نایک بیانگر مفهوم پیروزی نیز میباشد.

آموزش ساخت لوگو

برای این لوگو توضیح زیادی نیاز نیست، کافیست کمی روی آن دقیق تر شوید؛ خواهید دید که نام برگرکینگ که برند یک فست فودی میباشد در میان دو نان همبرگر قرار گرفته است! همچنین استفاده از رنگ های شاد و زنده در طراحی این لوگو بیانگر آن است که برگرکینگ برای هر سنی مناسب و شادی بخش است.

نمونه لوگو:

آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو آموزش ساخت لوگو آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو

آموزش ساخت لوگو

 

 

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *