هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش نحوه استفاده از هدینگ ها در محتوای نویسی « برای سئو بهتر »

آموزش نحوه استفاده از هدینگ ها در محتوای نویسی « برای سئو بهتر »

دسته بندی : سئو
1402/09/16

تکنیک‌های کانتنت مارکتینگ زمانی ارزش دارد که با اصول سئو ترکیب شود.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید به صورت جامع و کامل با یکی از مهمترین تکنیک‌های مشترک این دو حوزه آشنا شوید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه آموزش سئو. پست آموزشی امروز ما در مورد نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی می‌باشد. یادگیری این نکات می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت محتوا و همچنین سئو داخلی صفحات شما به جای گذارد. البته برخی از مطالب این مقاله چالش برانگیز است و شاید سئو کاران قدیمی با آن مخالف باشند. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که هر نکته از این مقاله را با توجه به آخرین اتفاقات روز این حوزه مورد استفاده و بررسی قرار دهید. در بخش‌های بعدی این نکات را به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هدینگ چیست؟

سر تیترهایی که در شبکه‌های اجتماعی، مقالات و همچنین پست وبلاگ‌های مختلف مشاهده می‌کنید، هدینگ نامیده می‌شود. البته از گذشته در ورد و دیگر ابزارهای نگارشی نیز بخش‌های جامع و کاملی برای آن تعریف شده است. هدینگ‌ها در گذشته بر اساس فونت و اندازه خود مشخص میشدند. اما امروزه بر اساس شماره دیجیتالی خود مشخص می‌شوند. دقت کنید که محتوای بدون هد بندی از نظر گوگل ارزش بالایی ندارد. چرا که محتوا برای مخاطب کسل کننده می‌شود. از طرفی محتوا زمانی برای مخاطب ارزشمند خواهد بود، که ساختار مشخص داشته باشد. دقت کنید ساختار هدینگ در محتوا و کتاب و مقاله کاغذی کاملا متفاوت تعریف می‌شود.

به عنوان مثال در یک کتاب یک هد می‌تواند چند هزار کلمه در زیر خود جای دهد. اما امروزه در محیط وب اگر یک هد به تنهایی بیش از 350 کلمه داشته باشد، ارزش چندانی ندارد. به همین دلیل است که ما در هر محتوا از هد 2، 3، 4، 5 و حتی هد 6 نیز استفاده می‌کنیم. در بخش‌های بعدی به صورت جامع و کامل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. نکته بعدی که در مورد هد بندی باید به آن توجه نمایید، ارتباط معنایی هد با محتوای مربوط به آن است. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد آموزش وردپرس یک هد اصلی تعریف کنید، هد های زیر مجموعه و تمامی بندهای آن برای اساس همین هد تعریف شود. در غیر این صورت ارزش محتوای شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

تاثیر تگ H1  ( عنوان ) و تگ H2 ( زیر عنوان ) در سئو چیست؟

در مورد عنوان و همچنین زیر عنوان در سئو مطالب بسیار زیادی وجود دارد. برخی از این مطالب کاملا صحیح می‌باشند و برخی دیگر سرشار از چالش خواهند بود. در این بخش قصد داریم به صورت ویژه به نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی بپردازیم. با ما همراه باشید و تمامی نکات موجود در این بخش را با دانش روز حوزه سئو بررس کنید و نه اطلاعات قدیمی این حوزه.

تاثیر تگ H1 (عنوان) و تگ H2 (زیرنویس) در سئو چیست؟

1.    استفاده از یک تا دو عنوان یا همان H1 در محتوا

در گذشته یک متخصص سئو داخلی اولین چیزی که در مورد عنوان به شما گوشزد می‌کرد، استفاده محدود بود. زمانی که شما یک مقاله، پست آموزشی، محتوای صفحه دسته بندی و یا محتوای صفحه محصول ثبت می‌کردید، فقط و فقط حق استفاده از یک محتوا داشتید. اما اگر به آخرین مصاحبه‌های جان مولر نیم نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که این سیاست اندکی قدیمی شده است و می‌تواند در یک محتوا از چند هد یک استفاده کرد. البته این موضوع یک ساختار ویژه خواهد داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. قبل از هر چیزی بهتر است که یک مثال عملی در این حوزه بررسی کنیم.

در صورتی که کلمه « What is Seo » را در گوگل جستجو می‌کنید، اولین سایتی که به شما نمایش می‌دهد، سایت ماز می‌باشد. این سایت سابقه بسیار طولانی در این حوزه دارد. از طرفی رقابت روی کلمه سئو به جرات می‌توان گفت که از سخت‌ترین کلمات است. حال محتوا را باز کنید و کدهای صفحه را مورد بررسی قرار دهید. منظور ما این است که مطالبی که به شما نمایش میدهد را مانند خزنده‌های گوگل بررسی کنید و نه کاربر عادی. متوجه خواهید شد که در برخی مقالات دو هد یک و در برخی مقالات حتی سه هد یک وجود دارد. این موضوع به ما اثبات خواهد کرد برخی از الگوریتم‌های گوگل تغییر کرده است.

زمانی که قصد دارید یک محتوای جامع برای مخاطب خود قرار دهید، نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی برای گوگل بسیار مهم است. شما باید یک هد یک تعریف کنید و تمامی نکات را برای مخاطب به صورت خلاصه تعریف نمایید. حال اگر نیاز است که برخی از نکات را به صورت خلاصه برای مخاطب خود شرح دهید، می‌توانید از یک هد یک مجزا استفاده کنید. در این صورت مخاطب شما می‌تواند مطالب مورد نیاز خود در یک مقاله به دست آورد. البته تعداد کلمات و همچنین ادبیات شما نیز مهم است که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

2.    استفاده محدود از کلمات کلیدی در هدینگ ها

زمانی که سایت مطرح در حوزه کانتنت را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه یک نکته بسیار جالب خواهید شد. معمولا نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی برای آن ها نسبت به سایت‌های دیگر اندکی پیچیده است. آن ها به جای این که صرفا از کلمات کلیدی در هدینگ خود استفاده کنند، از کلمات کلیدی مترادف و مرتبط استفاده می‌کنند. از طرفی در محتوا نیز به جای تکرار کلمه کلیدی، تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی مترادف سازماندهی کنند. دقت کنید که اگر شما در هدینگ خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید و بخواهید در محتوای خود نیز کلمه کلیدی مترادف استفاده کنید، شرایط اندکی پیچیده خواهد شد. توجه به همین نکات به ظاهر ساده اما فنی برای گوگل بسیار مهم است.

نکته بعدی که در استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ محتوای خود باید مورد توجه قرار دهید، استفاده از کلمات کلیدی کوتاه و بلند به صورت همزمان است. اگر شما یک کلمه کلیدی در مورد « آموزش زبان آلمانی » دارید. در هدینگ محتوا بهتر است که در مورد « آموزش زبان آلمانی ویژه مهاجرت » نیز صحبت کنید و به آن نیز اشاره شود. برخی از افراد به کلمات کلیدی لانگ تیل توجه کافی ندارند و همین موضوع علاوه بر سئو محتوا روی کیفیت آن نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

  استفاده محدود از کلمات کلیدی در هدینگ ها

3.    تعداد کلمات محدود در مطالب مربوط به عنوان و زیر عنوان استفاده شود

 در گذشته اگر شما توضیحات ابتدایی محتوا را به صورت چند لایه سازماندهی می‌کردید، محتوای شما با ارزش بود. حال اگر در زیر عنوان خود تراکم کلمات کلیدی را افزایش میدادید و از تعداد آن ها را نیز بیشتر میکردید، محتوای شما ارزش بسیار بیشتر پیدا میکرد. چرا که یک محتوای جامع از نظر موتورهای جستجو نیاز به مقدمه طولانی نیز دارد. اما امروزه اساس کار بسیار تغییر کرده است. به همین دلیل است که برای بررسی نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی به توضیحات خلاصه و همچنین افزایش تعداد هدینگ‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر قرار است که در 500 کلمه در مورد « آموزش فتوشاپ » صحبت کنید. بهتر است که حداقل از 3 هد استفاده کنید. در هد 2 خود 200 کلمه به بررسی ماهیت فتوشاپ بپردازید. حال در هد 3 مرتبط به آن بخش‌های اصلی فتوشاپ را با 150 کلمه توضیح دهید. در هد 4 بعدی نیز در مورد مزایای استفاده از هر تکنیک فتوشاپ صحبت کنید و تعداد کلمات آن نیز در حدود 150 کلمه باشد. در این صورت مخاطب شما احساس بسیار خوبی نسبت به محتوا دارد و از طرفی درک موتورهای جست و جو نیز نسبت به محتوای شما به صورت ویژه افزایش پیدا می‌کند.

4.    از هدینگ برای سازماندهی بهتر محتوا از نظر مخاطبین استفاده کنید و نه خزنده‌های گوگل

شاید این موضوع از نظر شما اندکی عجیب باشد. چرا که فکر می‌کنید هدف از سئو بهینه سازی یک سایت ویژه موتورهای جست و جو می‌باشد . در صورتی که بر اساس اخرین تحقیقات انجام شده در این حوزه محتوا شما از طریق خزنده‌های گوگل مورد بررسی قرار میگرد، اما برای درک آن از هوش مصنوعی استفاده خواهد شد. در گذشته موتورهای جستجو بر اساس تراکم کلمات کلیدی و همچنین یک سری کلمات کلیدی مکمل و مترادف به یک محتوا ارزش می‌دادند. از طرفی استفاده از برچسب در محتوا نیز برای موتورهای جست و جو بسیار مهم بود و این موضوع به معنی ارزش بالای یک محتوا بود. اما در حال حاضر این قوانین کاملا تغییر کرده‌ است.

شما باید محتوای خود را از نظر دنبال کنندگان و همچنین مخاطبین سایت خود مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که نیاز است از هدینگ 3 و 4 استفاده کنید و از هیچ کلمه کلیدی مکملی نیز استفاده نکنید، این موضوع اشکالی ندارد. حتی این موضوع برای گوگل نیز بسیار جذاب خواهد بود. به همین دلیل است که شما سازماندهی محتوا را باید بر اساس نظر مخاطبین کسب و کار خود انجام دهید و نه خزنده‌های گوگل. چرا که در حال حاضر هوش مصنوعی نیز از شما همین انتظار را دارد. در روزهای آینده بیشتر در مورد هوش مصنوعی گوگل و قدرت آن در تحلیل محتوا صحبت خواهیم کرد.

از هدینگ برای سازماندهی بهتر محتوا از نظر مخاطبین استفاده کنید و نه خزنده‌های گوگل

5.    از کال تو اکشن در هدینگ استفاده نکنید

یکی از موضوعاتی که برای نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی باید مد نظر قرار دهید، عدم استفاده از کال تو اکشن در هدینگ است. اگر دقت کنید برخی از سایت‌های کال تو اکشن ‌هایی مانند « با ما تماس بگیرد »، « تخفیف ویژه » ، « حراج استثنایی » و … . این کار علاوه بر آسیب زدن به ساختار محتوایی شما، موتورهای جستجو را نیز گیج می‌کند. بهتر است که در این زمان‌های از حالت بولد کردن استفاده کنید. البته محتوای شما باید ارتباطی مناسب با فروش کالا و خدمات داشته باشد.

 در غیر این صورت این کال تو اکشن نه تنها جذاب نخواهد بود، بلکه برای مخاطب زننده نیز است. به همین دلیل است که امروزه استفاده از برخی نکات حاشیه‌ای محتوای انگلیسی به نوعی ممنوع شده است. شما نمی‌توانید یک سایت با محتوای انگلیسی پیدا کنید که از هدینگ غیر مرتبط استفاده کرده باشد. مگر این که بک لینک های زیادی تهیه کند و ارزش محتوای خود را به صورت غیرمستقیم افزایش دهد. که امروزه این روش نیز غیر قابل استفاده است و موتورهای جستجو به مرور زمان ارزش این لینک ها را کاهش خواهند داد.

6.    همواره سعی کنید که از هدینگ بر اساس ارزش ان استفاده کنید

یکی از مهمترین نکاتی که گاها به آن توجه کافی نمی‌شود، بیان نکات سطحی و جزئی با هدینگ 2 و یا 3 است. شاید این موضوع از نظر شما اشکالی نداشته باشد. اما بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته گوگل محتوای شما را بی ارزش قلمداد می‌کند. چرا که در بخش‌های مهم محتوای خود مطالب سطحی بیان نمودید. شاید اگر به ترتیب از هد 4 و هد 5 استفاده کنید، بازدهی شما بیشتر شود. دقت کنید که با رشد هوش مصنوعی گوگل این موضوع جدی‌تر خواهد شد.

سخن پایانی

در این بخش از محتوای به صورت اجمالی اما کاربردی در مورد نحوه استفاده از هدینگ در محتوا نویسی صحبت کردیم. دقت کنید هدف از نکات مطرح شده در این مقاله صرفا سازماندهی بهتر یک محتوا با هدف کسب رضایت گوگل و مخاطبین یک سایت به صورت همزمان بود. در صورتی که قصد بررسی اطلاعات بیشتر در مورد کانتنت مارکتینگ و یا موضوعاتی مربوط به اصول محتوای تجاری دارید، می‌توانید از طریق بخش وبلاگ سایت برترآموز در این رابطه تحقیق کنید.

همچنین در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما گنگ و یا چالش برانگیز است در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در این صورت همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. اگر بخواهیم خلاصه این مقاله را در چند جمله توضیح دهیم. باید بگوییم که تعداد هدینگ مرتبط و متعدد در یک محتوا به همراه خلاصه گویی می‌تواند محتوای شما را به عنوان یک محتوای بسیار عالی به مخاطبین معرفی کند. در این صورت می‌توانید یک نتیجه بسیار عالی از محتوای خود به دست آورید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *