هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟

آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟

دسته بندی : سئو
1402/07/12

امروزه استفاده از محتوای با کیفیت یکی از مهمترین چالش‌های کسب و کارها می‌باشد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید به پاسخ یکی از سوالات بسیار مهم «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟» دست خواهید یافت.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه آموزش سئو و بازاریابی محتوا. امروزه برخی از افراد به سبب ضعف اطلاعاتی که دارند، سئو و بازاریابی را دو حوزه کاملا متفاوت می‌دانند، در صورتی که از اساس اشتباه است. در این مقاله ما قصد داریم به صورت ویژه در مورد یکی از چالش برانگیزترین سوالات «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟» صحبت کنیم. قبل از هر چیزی باید به این دو نکته بسیار مهم و کاربردی توجه نماییم. اولین و مهمترین نکته در این است که وظایف و دانش یک متخصص کانتنت و همچنین یک تایپیست کاملا متفاوت است. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید، تا فرد درست را انتخاب نمایید.

در صورتی که از فرد مناسب در این حوزه استفاده نکنید، نمی‌توانید به نتایج مناسب دست پیدا کنید. به همین دلیل است که برخی از افراد کم تجربه به جای اینکه تمام تمرکز خود را روی حوزه بازاریابی محتوا قرار دهند. تمرکز خود روی تبلیغات میگذارند و زمانی که تبلیغات خود را متوقف می‌کنند، فروش و همچنین برندینگ آن ها به صورت قابل توجه کاهش پیدا می‌کند. دلیل این موضوع این است که روی حوزه مناسبی سرمایه گذاری نکردند. به همین دلیل است که نتیجه مناسبی نیز از آن دریافت نمی‌کنند. البته در بخش‌های بعدی این موضوع را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد و معنا مفهوم واقعی بازاریابی محتوا را آموزش خواهیم دید.

فرض کنید که در حوزه آموزش وردپرس دو سایت به صورت همزمان با یک مقدار سرمایه اولیه راه اندازی می‌شود. سایت اول از یک متخصص کانتنت برای تولید محتوا استفاده می‌کند و سایت دوم از تبلیغات برای رشد خود بهره میبرد و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت نتیجه خواهد گرفت، اما سایت اول که روی کانتنت سرمایه گذاری کرده است، روند صعودی پایدار و مطمئن‌تری تجربه می‌کند.

بازاریابی محتوا چیست؟

قبل از اینکه به بررسی پاسخ سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟» بپردازیم، لازم است که با مفهوم بازاریابی محتوا به خوبی آشنا شویم. بازاریابی محتوا یکی از زیر مجموعه‌های کانتنت مارکتینگ می‌باشد. معمولا در بازاریابی محتوا تمام تلاش افراد بر این است که با یک محتوای با کیفیت خوانندگان محتوا را ترغیب به خرید کنند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که محتوا را به نحوی سازماندهی کنند که مخاطب از مطالعه آن آزرده خاطر نشود. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بازاریابی محتوا صرفا مربوط به مدل متنی نمی‌شود و مدل‌های بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از محتوا بصری و یا صوتی به صورت شخصی سازی شده نیز استفاده نمایید.

در بازاریابی محتوا نکات بسیار زیادی مورد توجه قرار میگرد، اما اگر بخواهیم به صورت کلی به چند مورد اشاره کنیم، باید به ساختار شناور محتوا اشاره کنیم. یک محتوای تخصصی معمولا همیشه قابل آپدیت می‌باشد. زمانی که تولید محتوای شما به صورت هدفمند و مشخص انجام می‌شود، محتوا می‌تواند پویایی خود را حفظ کند و با توجه به نیاز بازار ساختار آن را تغییر داد. دقت کنید که حوزه بازاریابی محتوا هر حوزه با توجه به میزان رقابت و حاشیه سود خود شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل است که محتوای هر حوزه باید ساختاری کاملا مجزا به خود گیرد.

شاید برای شما این سوال مطرح شود که ساختار بازاریابی محتوا را چگونه شخصی سازی کنیم. برای این هدف لازم است که محتوای رقبای خود را بررسی نمایید، سپس به آنالیز نقاط ضعف و قوت آن بپردازید. در گام بعدی تمام تلاش خود را به کار گیرید که این نکات را در محتوای خود بهینه سازی نمایید. حال باید به صورت هدفمند محتوای خود را بر اساس اصول بازاریابی حوزه کسب و کار خود شخصی سازی کنید. به این نکته توجه نمایید که کسب و کار شما زمانی می‌تواند رشد کند که متمایز از دیگران برنامه ریزی شود. در غیر این صورت یک نسخه تکراری و خسته کننده برای مخاطبین شما خواهد بود و بازدهی جذابی نیز به دنبال ندارد.

آیا بازاریابی محتوا صرفا ویژه تجارت آنلاین است؟

برخی از افراد کسب و کار خود را هنوز به صورت کامل آنلاین نکرده‌اند و در مرحله جمع آوری اطلاعات می‌باشند. ممکن است برای بازار سنجی فضای آنلاین و یا حتی بررسی قدرت این حوزه بخواهند از یک و یا دو تکنیک استفاده کنند. در این صورت به سادگی می‌توانند با استفاده از یک استراتژی کاملا مشخص به فروش و برندینگ خود کمک کنند. حتی اگر کسب و کار شما به صورت کاملا آفلاین می‌باشد، شما برای تبلیغات شهری مانند بیلبورد، بنر، تراکت و … نیاز به یک محتوای تبلیغاتی خواهید داشت. این محتوای تبلیغاتی برای شما در صورتی قابل استفاده خواهد بود که شما بتوانید یک ساختار جذاب برای آن ایجاد کنید. به نظر شما چرا در دو فرد در حوزه آموزش زبان انگلیسی با یک بودجه کاملا مشخص و محدود دو نتیجه کاملا مجزا می‌گیرند.

دلیل آن کاملا مشخص است، به این دلیل که آن ها نمی‌دانند که در کسب و کار خود چگونه از بازاریابی محتوا استفاده کنند. نفر اول ممکن است که صرفا با قیمت پایینتر به دنبال بهبود فروش و برندینگ خود باشد. اما نفر دوم با خلاقیت در تولید محتوا و استفاده از بازاریابی محتوا به دنبال فروش و برندینگ بهتر باشد. در این صورت نفر دوم به صورت تضمینی نتایج بهتری به دست خواهد آورد. دقت کنید که در هر کسب و کاری شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوا به نتایج بسیار جذاب دست پیدا کنید. اما به شرطی که برای این موضوع یک برنامه ریزی مناسب انجام دهید و از افراد مناسب استفاده کنید. بهتر است که با بررسی یک مثال سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟» از زاویه‌ای متفاوت در حوزه کسب و کار سنتی بررسی کنیم.

آیا بازاریابی محتوا صرفا ویژه تجارت آنلاین است؟

بررسی یک مثال کاربردی

فرض کنید که شما در حوزه فروش مبل مشغول فعالیت می‌باشید، در این صورت بسیار مهم است که شما با توجه به نیاز خود محتوای فروش آماده کنید. حال یک متخصص کانتنت مارکتینگ بر اساس نیاز شما تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت، تا اصول بازاریابی محتوا را در ان رعایت کند. در این صورت او یک سناریو فروش حرفه‌ای طراحی کرده است که شما با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کنید. اما نکته بسیار جذاب آن در این است که این محتوا می‌تواند در تبلیغات آفلاین شما نیز بر اساس هرم بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت افراد بیشتری شما را خواهند شناخت و فروش شما نیز بیشتر خواهد شد.

اگر شما فروش خود را به صورت ست‌های 7 و 9 نفره انجام می‌دادید، حال می‌توانید بر اساس نیاز خود یک استراتژی کاملا مستقل به کار گیرید. در این صورت بعد از ورود هر مشتری شما با توجه به نیاز خود به سادگی می‌توانید محتوای خود را به نحوی سازماندهی کنید که مشتری بر اساس نیاز خود را خرید انجام دهید. دقت کنید در این صورت ساختار شناور محتوای به شما کمک خواهد کرد که استراتژی مناسبی را بر اساس نیاز خود به کار گیرید.

ساختار محتوا امروزه در صورتی می‌تواند برای شما هدفمند باشد که آینده نگر طراحی شود. در یک محتوای بازاریابی شده باید حالات مختلف یک کسب و کار را در نظر بگیرید و سپس برای آن برنامه ریزی کند. به همین دلیل است که برای پاسخ به سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟» ما یک کسب و کار از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

چه عواملی یک محتوا را با ارزش می‌کند؟

زمانی که یک فرد به دنبال محتوای با ارزش می‌باشد، باید بتواند آن را تشخیص دهد و از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهد. در غیر این صورت نمی‌تواند از این مقوله در کسب و کار خود استفاده کند. مادامی که ما از بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم، باید بدانیم چه محتوایی چنین قابلیتی به دنبال دارد؟ ما روی چه محتوایی سرمایه گذاری کنیم که بهترین نتیجه را دریافت کنیم؟ و … .

 با مطالعه نکات مطرح شده در این بخش به صورت قابل توجهی دانش شما در حوزه کانتنت افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت شما نیز می‌توانید به یک نتیجه بسیار جذاب دست پیدا کنید. همواره به یاد آورید که محتوای ارزشمند محتوایی است که به صورت تخصص برنامه ریزی شود. این موضوع نیز نیازمند صرف هزینه است و شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید آن را لحاظ کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید به یک نتیجه مناسب دست پیدا کنید. صرفا کسب اطلاعات در مورد پاسخ سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟» به منزله موفقیت در حوزه بازاریابی نیست. بلکه به کار بردن این اطلاعات و دانش شما در این حوزه می‌تواند برای شما تعیین کننده باشد.

1.    بهینه سازی محتوا بر اساس پلتفرم انتشار

یکی از مهمترین نکاتی که امروزه به آن توجه کافی نمی‌شود، شخصی سازی بهینه سازی محتوا بر اساس پلتفرم مورد انتظار می‌باشد. زمانی که شما قرار است محتوای خود را یک وب سایت منتشر کنید با زمانی که قرار است محتوای خود را در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر کنید، استراتژی کاملا متفاوتی باید اتخاذ نمایید. چرا که ساختار این دو شبکه کاملا متفاوت است. شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای و با تجربه باید بستر مورد نظر خود را تحلیل کنید. به عنوان مثال در یک سایت بهینه سازی محتوا از طریق سئو داخلی و همچنین بررسی پرسونای مشتری انجام می‌شود. اما زمانی که قرار است که محتوای شما در اینستاگرام منتشر شود، بهینه سازی آن بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام و همچین اخبار زرد انجام می‌شود.

اگر شما بخواهید از اخبار زرد در محتوای یک سایت استفاده کنید، نتایج جذابی در انتظار شما نخواهد بود. چرا که نوع مخاطب این دو با یک دیگر متفاوت است. به همین دلیل است که در بازاریابی محتوا اولین و مهمترین هدف ما در این است که محتوا را به درستی بهینه سازی کنیم. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک فرد درست در این حوزه تمامی این الگوریتم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید یک بازدهی بسیار عالی از این موضوع دریافت کنید. محتوای یک سایت زمانی برای شما با ارزش خواهد بود که شما بتوانید بازدهی خود را در یک ساختار تکرار پذیر انجام دهید.

بهینه سازی محتوا چند بعد متفاوت دارد و در این بخش بهینه سازی بر اساس پلتفرم مد نظر ما می‌باشد. در این مرحله صرفا شناخت الگوریتم کافی نیست و برنامه‌ریزی و استمرار در تولید محتوای با کیفیت نیز مهم است. به این موضوع دقت کنید که محتوا یک سرمایه گذاری با ارزش است که در کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند برای شما نتایج جذابی را به دنبال آورد. در این بخش نیز تمام تلاش ما بر این است که محتوای خود را به نحوی سازماندهی نمایید که الگوهای پیشرفته هر پلتفرم شما به را به عنوان نفر اول شناسایی کند.

بهینه سازی محتوا بر اساس پلتفرم انتشار

2.    محتوای شما با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی فروش شخصی خلق شود

زمانی که یک محتوا برای فروش و یا برندینگ خلق می‌شود، استراتژی‌های بسیار زیادی برای آن وجود دارد. هر یک از این استراتژی‌ها ممکن است یک نتیجه کاملا متفاوت در پی داشته باشد. برخی از آن ها رشد فروش انفجاری در پی دارد و برخی دیگر سرمایه گذاری شما را به صورت کامل از بین خواهد برد. به همین دلیل است که شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای با تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از یک ساختار منسجم و با ارزش یک روش مناسب را اتخاذ کنید. در این صورت بهترین روش بازاریابی شما غیر مستقیم خواهد بود. برای این هدف نیز لازم است که از تکنیک‌های روانشناسی فروش استفاده کنید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که روانشناسی فروش را نیز از چه مرجعی آموزش خواهید دید.

اگر بخواهید فروش را صرفا از فضای مجازی و افراد بلاگر آموزش ببینید، نتیجه کاملا مشخص است. اما اگر بخواهید برای فروش خود یک برنامه ریزی منظم انجام دهید و هر تکنیک فروش خود را با استفاده از روانشناسی فروش شخصی سازی کنید. در این صورت استراتژی استفاده شما نیز متفاوت خواهد بود. همواره به این موضوع توجه نمایید که فروش یک باید همراه با آنالیز و بررسی باشد. در غیر این صورت ممکن است که نتایج جذابی را به دنبال نداشته باشد. بنابراین شما برای استفاده از تکنیک‌های روانشناسی فروش باید از یک منبع مناسب استفاده کنید. منبعی که به جای شو آف به دنبال آموزش روانشناسی فروش باشد.

دومین گام شما در این است که در هر مرحله با توجه به نتایج به دست آمده یک استراتژی مناسب به دست آورید و مراحل فروش قبلی خود را بهینه سازی کنید. البته ابزارهای بررسی شما نیز بسیار مهم است و باید سرعت بالایی داشته باشد. به همین دلیل است که در بررسی پاسخ سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟»  ما جوانب مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم  و صرفا یک پاسخ برای آن در نظر نخواهیم گرفت.

3.    از تکنیک های مذاکره در محتوای خود استفاده کنید

یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که شما در بازاریابی محتوا می‌توانید از آن استفاده نمایید، مذاکره است. دقت کنید که این موضوع معمولا چندین حالت و زیرشاخه دارد. در مذاکره متقاعد سازی برای بازاریابی محتوا بسیار مهم است. زمانی که سناریو یک محتوا نوشته می‌شود، فارق از اینکه محتوا چه استراتژی و چه محتوایی در خود دارد، باید مخاطب شما را متقاعد به انجام کاری کند. این کار می‌تواند دنبال کردن در یوتیوب باشد و یا خرید یک محصول فیزیکی در سایت شما.

نکته بعدی که در بازاریابی محتوا به آن توجه نمایید، بررسی تیپ‌های شخصیتی بر اساس مدل مخاطبین یک حوزه کسب و کار می‌باشد. این موضوع می‌تواند به صورت ویژه روی قدرت محتوا و همچنین کیفیت محتوا تاثیر گذار باشد. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، این است که محتوای با کیفیت به محتوایی اطلاق می‌شود که در یک ساختار منظم و همچنین شناور بتواند به مخاطب خود نکاتی را منتقل کند که مخاطب  به صورت آگاهانه در مقابل آن مقاومت از خود نشان می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که یک فرد به شما میگوید دوره من ارزان است شما بخرید. و یا فرد به شما می‌گویید که شما برای کسب و کار خود به کمک نیاز دارید، از آن استفاده کنید. در این گونه مواقع مخاطب از خود مقاومت نشان می‌دهد و با اولین خرید قطعا در خواست شما را پاسخ نخواهد داد.

در این صورت شما با استفاده از تکنیک‌های متقاعد سازی که به صورت تخصصی در مذاکره بررسی می‌شود، می‌توانید به پاسخ مورد نظر خود دست پیدا کنید. به این نکته توجه نمایید که یک فرد حرفه‌ای معمولا برای انتقال یک مطلب معمولا یک مقدمه و یک جمع بندی در نظر می‌گیرد، چرا که به دنبال درک مخاطب و همچنین تکرار پیام خود می‌باشد. در بخش مقالات سایت برترآموز، مقالات بسیار زیادی در حوزه آموزش مذاکره وجود دارد که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. دقت کنید محتوای شما بدون استراتژی‌های متقاعد سازی معمولا بازخورد مناسبی به دنبال نخواهد داشت.

از تکنیک های مذاکره در محتوای خود استفاده کنید

4.    رقبای خود را به صورت چند لایه مورد بررسی قرار دهید

 ممکن است که این سوال برای شما مطرح شود که تحلیل رقبا چه ارتباطی با پاسخ سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟»  دارد. معمولا زمانی که به دنبال بازاریابی محتوا می‌باشند، درک درستی از بازار ندارند. دلیل آن هم مشخص است، افراد چند دلیل نمی‌توانند استراتژی برای آن تعریف کنند. در حالت اول تولید کننده محتوا درک درستی از مارکت محتوا در حوزه کاری شما ندارد. او نمی‌داند که رقبای شما مخاطبین را به چه چیزی شرطی نموده‌اند. به عنوان مثال آن ها نمی‌دانند که مخاطب حوزه ایکس تنها زمانی خرید می‌کند، که تخفیف بسیار زیاد دریافت کند. حالت دوم در این است که او نمی‌تواند به درستی خدمات شما را آنگونه که مخاطب نیاز دارد، معرفی کند.

در این گونه موارد معمولا یک متخصص کانتنت رقبا را به صورت چند لایه بررسی می‌کند. سپس برای این هدف یک استراتژی تعریف می‌کند. در گام بعدی این استراتژی را خود اجرایی می‌کند و بازخورد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که همه چیز مناسب بود، معمولا گام بعدی خود را شروع می‌کند. به همین دلیل است که بازاریابی محتوا معمولا یک زیرشاخه از کانتنت مارکتینگ می‌باشد. در تحلیل رقبا شما باید از دیتای مورد استفاده آن ها استفاده کنید. منظور ما این است که هر محتوا را به چشم یک فرد متخصص در حوزه فروش بررسی کنید و نه یک خریدار، چر که این موضوع می‌تواند به صورت ویژه روی تصمیم گیری نهایی شما تاثیر گذارد.

نکته بعدی که در تحلیل رقبا برای بازاریابی محتوا می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از نقاط ضعف و قوت رقیب می‌باشد. شما به عنوان تولید کننده محتوا فارق از نوع محتوایی که تولید می‌کنید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به نحوی نقاط قوت یک محصول را کم رنگ و نقاط ضعف محصول رقیب را پر رنگ کنید. البته تمامی این استراتژی به صورت غیر مستقیم خواهد بود. زمانی که مخاطب شما متوجه شود که رقیب شما کار سختی انجام نمی‌دهد و شما نیز می‌توانید از این موضوع استفاده کنید، شرایط کاملا متفاوت رقم خواهد خورد.

سخن پایانی

در این بخش به صورت کامل و جامع به بررسی پاسخ سوال «آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می‌کند؟»  پرداختیم. در صورتی که هر یک از مباحث مطرح شده اندکی گنگ و یا چالش برانگیز بود، به سادگی می‌توانید از طریق کامنت‌های این مقاله پاسخ آن را دریافت نمایید. اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده در این مقاله خدمت شما عرض کنیم، باید به ارزش بازاریابی محتوا در تجارت آفلاین و آنلاین اشاره کنیم. در صورتی شما می‌توانید یک نتیجه مناسب از تولید محتوای سایت خود دریافت کنید که برای این موضوع برنامه ریزی انجام دهید.

و از همه مهمتر به کمک یک فرد متخصص به هدف خود دست پیدا کنید. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه کار خود را به صورت اصولی و مناسب کسب نکنید. از طرفی به یاد داشته باشید که محتوای تخصصی ارزان نیست و به نوعی سرمایه گذاری روی پروژه می‌باشد. به همین دلیل است یک تایپیست 5 درصد از قیمت یک متخصص کانتنت را دریافت می‌کند. بازدهی تایپیست نزدیک به صفر است و بازدهی متخصص کانتنت نزدیک به 90 درصد، حال شما مختار به انتخاب خواهید بود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *