هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود

آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می‌شود؟

دسته بندی : سئو
1402/10/02

هوش مصنوعی روی صنایع بیشماری تاثیر گذاشته است.

حال سئو کاران به دنبال تاثیر هوش مصنوعی روی حرفه و مهارت خود می‌باشند.

با مطالعه این مقاله می‌توانید پاسخ این سوال بسیار مهم را پیدا نمایید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه آموزش سئو. با رشد و پیشرفت هوش مصنوعی افراد بسیار زیادی این سوال را مطرح می‌کنند، که آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود. برای پاسخ به این سوال لازم است که این موضوع را اندکی وا کاوی کنیم. در این صورت می‌توانیم به یک پاسخ مناسب دست پیدا کنیم. چرا که در حالت کلی هوش مصنوعی هم می‌تواند باعث تقویت حوزه سئو شود و هم می‌تواند برای همیشه آن را حذف کند. با این حال اما و اگرهای بسیار زیادی وجود دارد. که می‌تواند روی آینده سئو کاران تاثیر گذار باشد. در بخش‌های بعدی موضوع را به تفصیل مورد بررسی قرار میدهیم.

قیمت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی چقدر است؟

شاید به نظر شما عجیب باشد که چرا قبل از بررسی سئو و یا هوش مصنوعی به دنبال بررسی قیمت خدمات هوش مصنوعی می‌باشیم. باید به شما بگوییم که هوش مصنوعی و ابزارهای وابسته به آن رایگان نمی‌باشند و گاها هزینه بسیار زیادی دارند. اگر بخواهید هزینه دلاری هر یک را محاسبه کنید، معمولا استفاده از آن منطقی نخواهد بود. به عنوان مثال شما می‌توانید از نسخه پلاس چت جی پی تی یکسری امکانات و ابزارهای مدیریت سایت را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر قرار است کامنت‌های سایت را مورد نقد و بررسی قرار دهید، ابزارهای هوش مصنوعی با قیمتی در حدود 500 دلار این کار را برای شما انجام خواهند داد. استفاده از چنین خدماتی برای یک سایت نوپا منطقی نخواهد بود.

به همین دلیل است که شما باید قبل از بررسی پاسخ سوال « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود؟ » به توان مالی هر پروژه نیز نگاه کنید. برخی مواقع شما قصد دارید که اطلاعات یک سایت را به صورت رسمی مورد نقد و بررسی قرار دهید. در این صورت به این منظور سراغ ابزارهای هوش مصنوعی خواهید رفت. هوش مصنوعی تمامی تحلیل‌های مورد نیاز شما را در کمتر از 5 ساعت انجام می‌دهد. اما اگر شما بخواهید همین کار را انجام دهید نیاز به 2 روز زمان خواهید داشت. فرض کنید که چنین خدمتی به قیمت 350 دلار به شما فروخته خواهد شد. حال اسکیل پروژه و همچنین قیمت نیروی کار مورد بررسی قرار می گیرید.

تا زمانی که قیمت خدمات هوش مصنوعی بسیار زیاد بوده و نیروی کار ارزان وجود دارد، هوش مصنوعی شانس پیروزی ندارد. چرا که حتی پروژه‌های بسیار بزرگ نیز تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که با استفاده از کمترین میزان هزینه پروژه خود را مدیریت کنند. در آینده اگر استفاده از تمامی خدمات هوش مصنوعی با قیمت مناسب امکان پذیر باشد، سئو کاران باید با دقت بیشتری هر استراتژی خود را مشخص کنند.

سئو چیست؟

قبل از بررسی پاسخ سوال « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود؟ » لازم است به یک درک مشترک از سئو دست پیدا کنیم. سئو در عصر حاضر دانش و مهارت بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو می‌باشد. در گذشته هدف از سئو بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو بود. اما امروزه یک سایت به تنهایی بستر است و نمی‌تواند نظر موتورهای جستجو را به خود جلب کند. به همین دلیل است که کانتنت مطرح می‌شود. البته هدف ما از کانتنت صرفا یک متن نیست و این موضوع ریزه کاری های بسیار زیادی دارد.

محصول شما، فیلم و عکس موجود در سایت و همچنین بنرهای یک سایت نیز در بخش کانتنت تعریف خواهد شد. حال بک لینک و اعتبار را نمی‌توان با کانسپت کانتنت تعریف کرد، اما می‌توان برای آن اصولی را مطرح نمود. شاید چند جمله قبلی برای یک سئو کار آماتور و کم تجربه اندکی سخت باشد. اما باید بگوییم که امروزه با استراتژی‌های قبلی نمی‌توان سئو یک سایت را انجام داد. به همین دلیل باید سئو را بر اساس آخرین مفاهیم روز بررسی کرد. نکته بعدی که در این بخش باید مد نظر قرار دهید، پویایی سئو است.

اگر بخواهید سئو را محدود به سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی کنید، فرآیند سئو اندکی سخت خواهد شد. اما اگر بخواهید که سئو را به صورت چند لایه بررسی نمایید، داده‌های هوش مصنوعی یک ابزار بسیار قوی برای سئو یک سایت خواهد بود. به همین دلیل است که پاسخ سوال « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود؟ » با توجه به دانش و همچنین مهارت شخص در این حوزه مطرح می‌شود.

سئو چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

در بخش قبلی با مفهوم سئو آشنا شدیم و حال قصد داریم هوش مصنوعی را بر اساس واقعیت درک کنیم و نه کتاب‌های علمی و تخیلی. هوش مصنوعی یک ابزار بر پایه کد نویسی است که به درک و پیدا کردن یک سری چرخه‌های منظم اقدام به یادگیری می‌کند. حال اگر بتوانید یک چرخه جدید ایجاد کند، هوش مصنوعی به بلوغ رسیده است، اما اگر نتواند یک چرخه جدید خلق کند، به نوعی ما با مفهومی به نام ماشین لرنینگ روبرو خواهیم شد و نه هوش مصنوعی خالص. امروزه کدهای بسیار زیادی به اسم هوش مصنوعی به برای مردم معرفی می‌شود. در صورتی که با اصل و اساس هوش مصنوعی فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

به عنوان مثال پیدا کردن بک لینک‌های یک سایت آموزش وردپرس، با استفاده از ابزار هوش مصنوعی. در این حالت معمولا یک قاعده کلی ترسیم می کند و اگر بک لینک های سایت از این قاعده پیروی کند، سالم است. در غیر این صورت بک لینک‌های سایت ارزشی ندارد. این مجموعه یک کد ساده بوده و نمی‌توان روی آن هوش مصنوعی نام گذاشت. اما اگر شما یک قاعده تعریف کنید و هوش مصنوعی خارج از قاعده شما لینک معیوب را شناسایی کند، در این صورت از هوش مصنوعی استفاده‌ کرده‌اید. به همین علت است که سئو کاران خبره معمولا از ابزار هوش مصنوعی برای درک بهتر این قاعده استفاده کرده و خود را محدود نمی‌دانند.

هوش مصنوعی زمانی می‌تواند به بلوغ برسد که به آخرین اطلاعات روز دنیا دسترسی داشته باشد و در کوتاهترین زمان ممکن نیز نتیجه گیری لازم را انجام دهد. به عنوان مثال Chat GPT یک مدل زبانشناختی می‌باشد و تمامی اطلاعات آن تا دسامبر 2021 است. به نظر شما می‌توان چت جی پی تی را یک هوش مصنوعی دانست. پاسخ منفی است، چرا که چت جی پی تی به صورت مستقیم به اطلاعات روز دنیا دسترسی ندارد. البته یک حالت استثنا نیز وجود دارد و آن هم زمانی است که هوش مصنوعی بدون توجه به محدودیت به آخرین اطلاعات روز دنیا دسترسی دارد و می‌تواند در مورد یک موضوع تصمیم گیری کند.

تاثیر هوش مصنوعی در سئو چیست؟

زمانی که آخرین اخبار و اطلاعات این حوزه را مورد نقد و بررسی قرار دادیم، به یک نکته بسیار جالب دست پیدا کردیم. امروزه افراد از هوش مصنوعی استفاده‌های بسیار متنوعی دارند و هر یک از آن ها ممکن است که یک بازدهی بسیار جذاب را به ثبت رسانند البته به شرطی که اطلاعات خود را به روز استفاده کنند. در صورتی که قرار است که از چت جی پی تی و ابزاری هوش مصنوعی مانند آن اطلاعات تهیه کنید. اولین و مهمترین پارامتری که باید مد نظر قرار دهید، اطلاعات به روز آن ها می‌باشد. این موضوع زمانی برای شما حائز اهمیت خواهد بود که بخواهید در مورد یک تغییر جدید، استراتژی تعریف نمایید.

به عنوان مثال شما با استفاده از Chat GPT یک Api جدید تعریف می‌کنید تا بر اساس آن سئو سایت شما انجام شود. به عنوان مثال یک برنامه ریزی منظم در نظر خواهید گرفت تا بر اساس آن جدول محتوایی شما به روز شود. در این حالت هوش مصنوعی باید آخرین ترند گوگل و همچنین مقالات برتر شما را به صورت دقیق مورد تحلیل قرار دهد. سپس با توجه به هر پارامتر برای شما کلمه کلیدی و همچنین استراتژی مکمل مناسب تعریف کند. در گام بعدی نیز بر اساس آن یک برنامه ریزی انجام دهید و سایت خود را رشد دهید. در این صورت می‌توانید بازدهی سایت خود را به صورت ویژه افزایش دهید.

دقت کنید که هدف ما در استفاده از هوش مصنوعی، از بین بردن مراحل تکراری و خسته کننده برای یک سئوکار است. در برخی مواقع سئوکار به یک دستیار نیاز دارد تا یک سری اصول ساده را انجام دهد. اصولی که به صورت ماشینی است و نیاز به خلاقیت  ندارد. در این صورت میزان بازدهی سایت شما نیز به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. در پست آموزشی بعدی نیز به صورت ویژه هر یک از این ابزارهای سئو به واسطه هوش مصنوعی را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. همواره به این موضوع دقت کنید که اصل و اساس سئو بر پویایی استوار شده است. در صورتی که محتوای شما آپدیت مناسبی نداشته باشد، وضعیت شما دارای وضعیت مناسبی نیست.

تاثیر هوش مصنوعی در سئو چیست؟

انتقال مفاهیم سئو تکنیکال به هوش مصنوعی

زمانی که به دنبال پاسخ سوال « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود؟ » می‌باشید، باید پارامتر و مفهوم زمان را نیز مد نظر قرار دهید. در صورتی که شما یک هوش مصنوعی طراحی کردید و با استفاده از یک دیاگرام تصمیم گیری به او قدرت تعریف استراتژی دادید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که در سئو نیز موفق می‌شوید. اگر بتوانید ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی خود را به سرعت رشد دهید. نه تنها مانعی برای سئو سایت شما شناخته نمی‌شوند، بلکه می‌توانند در این مسیر نیز به شما کمک کنند. یکی از دسته بندی‌های سئو که می‌توانید، مفاهیم مربوط به هوش مصنوعی را در آن به کار گیرید، سئو تکنیکال است.

مباحث مربوط به سئو تکنیکال بیشتر مربوط به کد نویسی و همچنین ساختار سایت است. هوش مصنوعی مفاهیم مربوط به این بخش را به سادگی می‌تواند تحلیل کند. به همین دلیل شما نیز خواهید توانست از این موضوع به نفع خود استفاده کنید و فرآیند تصمیم گیری را ساده نمایید. از طرفی با زمان ایجاد شده نیز روی تحلیل مفاهیم روز سئو سرمایه گذاری کنید و رشد مرکب به دست آورید. به عنوان مثال می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید که پارامترهای مربوط به سرعت سایت و همچنین واکنشگرا بودن سایت را مورد نقد و بررسی قرار دهد. علاوه بر این اگر نیاز به تغییر پارامترهای کلان سئو باشد، هر یک از آن ها را با تایید سئو کار مورد تغییر و بررسی قرار دهد.

در صورتی که به مباحث و سرفصل‌های سئو تکنیکال علاقه دارید، می‌توانید از طریق بخش وبلاگ سایت برترآموز به صورت ویژه هر یک را مورد نقد و بررسی قرار دهید. سپس با توجه به امکانات و اختیاراتی که هوش مصنوعی در دست شما قرار میدهد آن ها را به کار گیرید و مدت زمان انجام پروژه خود را کوتاه نمایید.

سخن پایانی

بر اساس آخرین تحقیقات ما، هوش مصنوعی نه تنها باعث از بین رفتن سئو نمی‌شود، بلکه رقابت را در این حوزه را نیز سخت تر می‌کند. در این صورت کسانی برنده خواهند بود که از آخرین اطلاعات روز دنیا استفاده کرده و همزمان با رشد هوش مصنوعی استراتژی سئو خود را آپدیت می‌کنند. دقت کنید که هوش مصنوعی همواره یک خلاء دارد و آن هم درک رفتار مخاطب از منظر احساسی است. تا زمانی که سئوکاران روی این بخش تمرکز دارند، به جرات می‌توان گفت که هوش مصنوعی خطری برای انها نخواهد بود.

در گذشته زمانی که صحبت از سئو می‌شد، معمولا یک نکته بسیار مهم مطرح بود و آن هم عدم درک صحیح موتورهای جستجو از کانتنت است. می‌توان موتورهای جستجو را با چند تکنیک ساده و سئو کلاه سیاه گول زد. اما امروزه ما چنین چالشی نداریم و این موضوع برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. به همین دلیل است که پاسخ سوال « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می شود؟ » همواره پاسخی منفی به همراه دارد. البته به شرطی که دانش خود را قدیمی نگه ندارید و همواره به دنبال به روز رسانی داده‌های خود باشید.

در صورتی که از مطالعه این مطلب آموزشی لذت بردید، خوشحال می‌شویم که در شبکه‌های اجتماعی خود نیز سایت برترآموز را معرفی نمایید. امروزه کسب و کارهای آنلاین بسیار زیادی نیاز به مفاهیم پایه و اساسی سئو دارند که در بخش وبلاگ برترآموز به صورت کاملا رایگان وجود دارد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *