هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
از کدام CDN استفاده کنیم؟ ایرانی یا خارجی؟

از کدام CDN استفاده کنیم؟ ایرانی یا خارجی؟

دسته بندی : سئو
1402/09/24

امروزه استفاده از انواع CDN کاملا مرسوم است. با مطالعه این مقاله می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا CDN استفاده کنیم و یا خیر؟

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و جامع در حوزه آموزش سئو. ابزارهای توزیع و  یک سایت به صورت روز افزون در حال افزایش است. به همین دلیل ما قصد داریم یکی از مهمترین ابزارهای این بخش را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به نظر شما از کدام CDN استفاده کنیم؟ اصلا استفاده از سیستم توزیع و  توزیع انتخاب مناسبی است؟ آیا همه سایت‌های ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند و یا خیر؟ در این بخش صفر تا صد با این موضوع آشنا خواهید شد و به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای بهترین انتخاب را برای هر سایت انجام خواهید داد. دقت کنید که پاسخ به سوالات بالا در هر سایت کاملا متفاوت است. برای برخی از سایت‌ها استفاده از CDN اجباری است و برای برخی دیگر یک موضوع ممنوعه خواهد بود.

CDN چیست؟ « Content Delivery Network »

قبل از اینکه به دنبال پاسخ سوال « از کدام CDN استفاده کنیم؟ » بگردیم، باید با ماهیت آن آشنا شویم و به یک تعریف مشترک دست پیدا کنیم. بر اساس تعریف CDN یا همان Content Delivery Network یک سیستم توزیع و  اشتراک گذاری محتوا است که فرآیند دسترسی مخاطبین را کوتاه می‌کند. استفاده از این سرور در برخی مواقع منجر به رشد بهتر سئو سایت شما خواهد شد و در برخی مواقع به سایت شما آسیب جدی خواهد شد. سئو کاران با اهداف بسیار زیادی از این ابزار استفاده می‌کنند و این موضوع نیز با توجه به پرسونای مخاطبین تعریف خواهد شد.

زمانی که شما به جای اتصال مستقیم به هاست به یک Content Delivery Network متصل می‌شوید. دیتای ارسالی و دریافتی سایت در یک چندین Edge Server ذخیره خواهد شد. این سرورهای در مناطق مختلف قرار دارند و هدف آن ها کاهش سرعت اتصال مخاطبین به سایت شما می‌باشد. به عنوان مثال اگر شما به Cloudflare متصل شوید، کاربران برای دسترسی به سایت شما مسیر بسیار کوتاهی را دنبال خواهند کرد. به عنوان مثال اگر یک شخص از تهران به سایت شما متصل شود و مدت زمان اتصال او 10 میلی ثانیه باشد، یک فرد از آلمان و یا انگلیسی به مدت زمان 250 میلی ثانیه متصل خواهد شد. اما زمانی که شما از سی دی ان استفاده می‌کنید مدت زمان افراد خارجی و دور از شما نیز در 10 تا 20 ملی ثانیه خواهد بود.

دقت کنید که این آمارها برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند روی سئو سایت شما تاثیر مثبت بگذارد. اما استفاده از این سرویس های اشتراکی محتوا نیاز به تعریف ساختار دارد و از طرفی مخاطبین یک سایت نیز باید مد نظر قرار داده شود. امروزه چند شرکت ایرانی نیز در حوزه Content Delivery Network مشغول فعالیت می‌باشند و خدمات بسیار جذابی ارائه می‌کنند.

CDN چیست؟ « Content Delivery Network »

در چه شرایطی نیاز به استفاده از CDN خواهیم داشت؟

استفاده از CDN در هر سایت متفاوت است و باید مورد به مورد بررسی شود. در این بخش قصد داریم یک دسته بندی کلی ارائه نماییم. سپس به بررسی پاسخ سوال « از کدام CDN استفاده؟ » بپردازیم. معمولا سایت‌هایی که مخاطبین آن ها بسیار زیاد است و از طرفی خارج از کشور نیز زندگی می‌کنند، به CDN نیاز خواهند داشت. چرا که در این صورت خدمات رسانی به آن ها بهتر انجام خواه شد و از طرفی ترافیک ورودی سایت آن ها نیز تقسیم خواهد شد. دقت کنید که منظور ما از ترافیک ورودی روزانه 1000 تا 2000 ورودی نیست. بلکه منظور ما ورودی میلیونی است، چرا که ورودی بالا علاوه بر تهیه هاست گران قیمت، نیازمند مراقبت و شرایط متفاوتی خواهد بود.

از طرفی نکته بعدی که در تهیه CDN باید مد نظر قرار دهید، نوع مشتریان شما است و از طرفی نوع خدمات شما است. چرا که برخی از ریسک های غیر سیستماتیک در ایران می‌تواند برای ما گران تمام شود. به عنوان مثال فرض کنید که شما از CDN خارجی استفاده می‌کنید و از طرفی خدمات شما با توجه به نوع هر مخاطب متفاوت است. و شما  افزونه‌های وردپرسی اختصاصی برای هر یک تهیه خواهید کرد. به همین دلیل باید با مخاطبین خود ارتباط برقرار نمایید. زمانی که اینترنت به صورت کامل در ایران قطع می‌شود، دسترسی هاست CDN به اطلاعات شما غیر ممکن خواهد بود. در این صورت نیز دسترسی مخاطبین به صورت کامل از بین خواهد رفت.

به این نکته توجه نمایید که در سایت‌های خارجی اعتبار شما بسیار مهم است و این موضوع می‌تواند روی سئو سایت نیز تاثیر مستقیم بگذارد. به همین دلیل باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که از یک CDN مناسب برای سایت خود استفاده نمایید. البته در بخش‌های بعدی با بررسی مزایای CDN بهتر می‌توانید در مورد سایت خود و استفاده از CDN ایرانی و خارجی تصمیم گیری کنید.

آیا استفاده از CDN روی سئو سایت تاثیر گذار است؟

زمانی که مباحث مربوط به سئو تکنیکال را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه خواهید شد که سرعت سایت نقش بسیار بالایی دارد. حال سرعت سایت را با روش‌های مختلف می‌توان بهینه کرد. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان سرعت سایت را بهینه نمود، کوتاه کردن فاصله سرو با کاربر می‌باشد. زمانی که از CDN استفاده می‌کنید، به این هدف دست پیدا خواهید کرد. حال سوال اصلی در این است که از کدام CDN استفاده کنیم چرا که نوع CDN هم روی سرعت سایت و همچنین مزایای آن تاثیر گذار است.

قبل از اینکه در مورد سرعت سایت و همچنین نکات مربوط به آن تمرکز کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از طریق وبلاگ سایت برترآموز مقالات مربوط به بهینه سازی سرعت سایت و همچنین سئو تکنیکال را مورد بررسی قرار دهید. چرا که در برخی از سایت‌ها با بهینه سازی کد سایت و همچنین انجام برخی از امور جانبی سرعت سایت بهینه می‌شود. در این صورت دیگر نیاز به تغییر سئو سایت نخواهید داشت و می‌توانید انرژی و توان خود را روی دیگر ابزارهای سئو متمرکز کنید. البته این موضوع را مد نظر قرار دهید که از CDN می‌توان به صورت رایگان و همچنین پرمیوم استفاده کرد. به همین دلیل هنگام بهینه سازی یک سایت نیز باید شرایط پلن خود را مورد بررسی قرار دهید.

چرا سایت‌های مالی و یا سایت‌های سیاسی – اجتماعی از CDN استفاده می‌کنند؟

فارغ از اینکه شما CDN خارجی استفاده می‌کنید و یا CDN داخلی، اولین و مهمترین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، بهبود امنیت سایت است. با توجه به این که سرورهای سی دی ان به چندین و چند سایت دسترسی دارد، به همین دلیل ترافیک سایت ها را به صورت بسیار دقیق رصد می‌کنند. برای بهبود این موضوع نیز تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که امنیت اطلاعات و ارتباطات را بهبود بخشند و این موضوع را می‌توان از پلن‌های پیشنهاد آن ها متوجه شد. حال می‌توانیم به پاسخ سوال « از کدام CDN استفاده؟ » بپردازیم.

در صورتی که مخاطبین شما در خارج از کشور قرار دارند و از طرفی میزان رقابت در سایت شما بسیار زیاد است، به سادگی می‌توانید از CDN خارجی استفاده کنید. البته بهتر است که برای بهبود امنیت خود امکانات پرمیوم سایت خود استفاده نمایید. چرا که امنیت سایت شما به صورت ویژه تامین خواهد شد. از طرفی دسترسی افراد در سریعترین زمان ممکن امکان پذیر خواهد بود. حال اگر قصد تامین امنیت سایت خود را دارید و از طرفی به دنبال کاهش هزینه‌های سایت خود می‌باشید، استفاده از CDN داخلی یک گزینه مناسب خواهد بود. دقت کنید که در صورت قطع اینترنت به صورت کامل ارتباطات شما به دیگر کاربران مدیریت  و  خواهد شد.

جلوگیری از حملات سایبری به سرور اصلی با تهیه CDN داخلی و خارجی امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که در یک حوزه با رقابت بسیار بالا فعالیت می‌کنید و از طرفی سرور اصلی شما تحت حملات سایبری قرار میگیرد. بهترین کار بر این است که از سرورهای داخلی CDN استفاده نمایید. در این صورت امنیت سرور اصلی شما تامین خواهد شد. از طرفی هزینه‌های شما نیز افزایش ندارد و به سادگی می‌توانید با استفاده از آن ها برای سایت خود یک استراتژی مشخص تعریف نمایید.

چرا سایت‌های مالی و یا سایت‌های سیاسی – اجتماعی از CDN استفاده می‌کنند؟

نحوه استفاده از CDN به چه صورت است؟

با توجه به مزایای استفاده از CDN ممکن است که بخواهید برای سایت خود از یک CDN استفاده نمایید. در این صورت کافیست که سی دی ان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. سپس داخل سایت آن ثبت نام نمایید و در نهایت پلن مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پلن مورد نظر خود به شما دو عدد Server Name داده می‌شود. بعد از دریافت آن ها باید دامنه خود را به آن ها متصل نمایید. معمولا هر CDN  به شما یک آموزش اختصاصی برای تغییر هاست و انتقال داده‌ها خواهد داد. به این موضوع دقت کنید که در هر صورت شما به هاست اصلی خود نیاز خواهید داشت.

در برخی مواقع سئو کاران کم تجربه به از خرید CDN داخلی و خارجی هاست خود را تمدید نمی‌کنند. چرا که CDN را به عنوان هاست اصلی مد نظر قرار میدهند. دقت کنید که هر CDN نیاز به یک Origin Server دارد که همان سرور خریداری شده توسط شما خواهد بود. البته کسانی که از CDN استفاده می‌کنند بعد از فعال سازی نهایی آن یک گزارش برای انجام عملکرد بهتر خود خواهند داشت. معمولا کسانی که از CDN خارجی استفاده می‌کنند، یک راهنمای دو زبان نیز دریافت خواهند کرد. به همین دلیل نباید برای این موضوع استرس داشته باشید. از همه مهمتر معروفترین سی دی ان های خارجی، با ایرانی بودن شما هیچ مشکلی نخواهند داشت.

تفاوت خدمات CDN خارجی و داخلی چیست؟

در حال حاضر تعداد شرکت های توزیع محتوا روز به روز در حال افزایش است. حال ممکن است که این سوال برای شما ایجاد شود که CDN داخلی بگیریم و یا خارجی. اصلا تفاوت هر یک از آن ها چیست؟ باید به شما بگوییم که تفاوت چندانی ندارد که از کدام CDN برای سایت خود استفاده می‌کنید. نکته بسیار مهم در این است که آیا این CDN امنیت اطلاعات شما را تامین می‌کند و یا خیر؟ اگر این CDN داخلی است، چند Edge Server خارج از خاک ایران دارد. چه تعداد از آن ها سرعت و همچنین قابلیت ارتباطی بالایی به مشترکین خود ارائه می‌دهد.

بر اساس بررسی‌های ما شرکت‌های ایرانی تقریبا خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که امنیت سایت شما را چگونه تامین می‌کنند. برخی از CDN ایرانی حتی در پلن رایگان خود به شما امنیت بسیار بالایی میدهند. همین نکته نیز موجب می‌شود که افراد نتیجه مناسبی دریافت کنند. در مورد CDN خارجی باید بگوییم که تنها پلن پرمیوم آن ها متفاوت است و پلن رایگان آن در یک حالت بهینه و مشترک قرار دارد. در صورتی که قصد خرید پلن پرمیوم هر یک دارید حتما در مورد جزئیات و خدمات جانبی ان ها سوال نمایید. گرچه در حال حاضر بهترین و جذابترین CDN خارجی، Cloudflare است که خوشبختانه ما ایرانیان هیچ مشکلی ندارد. همین موضوع نیز موجب شده است که افراد بسیار زیادی از آن استفاده کنند و به سادگی خدمات خود را به دیگر کاربران کشورهای دیگر منتقل کنند.

سخن پایانی

ما در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد « از کدام CDN استفاده کنیم؟ ایرانی یا خارجی؟ » صحبت کردیم. انتخاب سی دی ان با توجه به مخاطبین یک سایت و همچنین امنیت سایت انجام خواهد شد. در صورتی که مخاطبین ورودی سایت شما کمتر از 10 درصد می‌باشد، بهتر است که از CDN داخلی استفاده نمایید. چرا که در این صورت با قطع شدن اینترنت بین الملل و مشکلاتی از این دست، دسترسی شما از سایت به صورت کامل قطع نخواهد شد.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، استراتژی‌های سئو تکنیکال سایت است. در برخی مواقع شما از بهترین و جذابترین استراتژی سئو تکنیکال استفاده می‌کنید. با توجه به این موضوع سرعت و امنیت سایت شما نیز در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار دارد. به همین دلیل استفاده از CDN برای شما منطقی نخواهد بود. با توجه به پیچیدگی مسائل مربوط به هاست سرور و همچنین سرورهای جانبی CDN ، سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ شما را ثبت خواهند کرد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *