هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه؟

بلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه؟

دسته بندی : سئو
1402/04/28

با مطالعه این مقاله می‌توانید درک عمیقی از ساب دامین و ساب فولدر به دست آوردید.

از طرفی شما می‌توانید با توجه به نیاز خود در بخش‌های مختلف ساب دامین و یا ساب فولدر اختصاصی ایجاد کنید و امنیت سایت خود را افزایش دهید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد تصمیمات استراتژیک سئو. در این مقاله قرار است که یکی از مهمترین موضوعات اشتراکی بین وردپرس و همچین سئو سایت را بررسی کنیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک سایت را با دامنه‌های مختلف بررسی کرده باشد. در برخی مواقع بخش مجزا دامنه در ابتدای آدرس قرار دارد. در برخی مواقع نیز این موضوع نقطه مقابل آن می‌باشد، منظور ما این است که بخش مجزا دامنه در انتهای آدرس قرار دارد. هر یک از این مفاهیم به صورت ویژه روی قدرت سئو سایت شما تاثیر گذار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به بررسی پاسخ یک سوال بپردازیم. « بلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه؟ »

در صورتی که شما دوره آموزش سئو برترآموز و یا دوره آموزش وردپرس برترآموز را بررسی کرده باشید، به صورت کامل و جامع در مورد آن اطلاع خواهید داشت. اما نکته بسیار مهم آن در این است که این تصمیم در برخی موارد حالت نقض نیز خواهد داشت. در حالت عمومی بهترین حالت بر این است که بلاگ یک سایت به صورت ساب فولدر استفاده شود. اما در برخی مواقع مشاهده می‌کنید که برخی از سایت‌های مطرح بخش وبلاگ خود را به صورت ساب دامین استفاده می‌کنند. آن ها این استراتژی را با توجه به دیتای کلان سایت خود طرح ریزی کرده‌اند.

شما به عنوان یک سئو کار نیز باید با توجه به اهداف نهایی سایت خود و همچنین با توجه شرایط ویژه سایت خود تصمیم گیری نمایید. آیا بخش بلاگ را در ساب دامین قرار دهید و یا آن را به صورت ساب فولدر استفاده نمایید. در این مقاله با بررسی دقیق هر یک به پاسخ سوال خود دست پیدا خواهید کرد.

دامنه چیست؟ «  Site domain»

شما برای درک ساب دامین و فولدر دامین باید درک درستی از دامنه یک سایت به دست آورید. به صورت کلی موتورهای جستجو یک سایت را بر اساس دامنه آن شناسایی می‌کنند و از طرفی میزان اعتبار آن را نیز به دامنه اختصاص می‌دهند. این دامنه در حالت‌های متفاوت ارزش و اعتبار متفاوتی دارد. دو نکته بسیار مهم در تعریف دامنه، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی می‌باشد. در صورتی که اطلاعات زیادی در این حوزه ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که در بخش مقالات سایت به بررسی این دو موضوع بپردازیم. البته در بخش‌های بعدی توضیحاتی اجمالی نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

ساب دامین چیست؟ « Sub domain »

ساب دامین چیست؟ « Sub domain »

ساب دامین یکی از شاخه‌های اصلی سایت شما می‌باشد که به صورت کاملا مجزا فعالیت می‌کند. زمانی که این موضوع را از دیدگاه سئو آن بررسی می‌کنیم، باید بگوییم سئو ساب دامین اضافه شده به صورت کاملا مجزا می‌باشد. ساب دامین معمولا قبل از عنوان اصلی سایت قرار می‌گیرد و با یک نقطه جدا می‌شود. به عنوان مثال سایت برترآموز را در نظر بگیرید. دامنه اصلی آن https://bartaramouz.ir/ می‌باشد. حال اگر بخواهیم بخش پشتیبانی آن را به صورت ساب دامین به آن اضافه کنیم، فرمت آن به صورت bartaramouz.ir.support خواهد بود.

در این صورت بخش پشتیبانی سایت برترآموز یک موضوع کاملا مجزا خواهد بود. اما نکته بسیار مهم آن در این است که بخش مجزا در هاست شما نیز به صورت مجزا می‌باشد. این موضوع برای شما مزایا و معایبی متفاوتی خواهد داشت. اولین و مهمترین مزیت آن در این است که شما می‌توانید به تیم سازی جزیره‌‌ای مناسبی داشته باشید. بدون این که دسترسی سایت اصلی را به بخش پشتیبانی بدهید، می‌توانید تغییرات اصلی اساسی روی ظاهر و هاست سایت داشته باشید. البته نکته بسیار مهم آن نیز در این است که سئو این بخش ارتباطی به سئو دامنه اصلی ندارد. در صورتی که شما روی خرید بک لینک برای این بخش سرمایه گذاری کنید، دامنه اصلی رشد نخواهد کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از ساب دامنه برای سایت‌های دو زبانه و یا سایت‌های محلی می‌باشد. فرض کنید که شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی دارید. آموزش‌های شما به صورت حضوری می‌باشد. با توجه به این سئو محلی شما کاملا مجزا می‌باشد و از طرفی محتوای مورد استفاده شما نیز مجزا می‌باشد، می‌توانید از ساب دامین برای هر شعبه استفاده نمایید. البته این موضوع چند حالت جانبی نیز خواهد داشت که برای درک آن ها باید حالت ساب فولدر را درک کنید. با این حال با توجه به توضیحات ارائه شده بهتر است که بخش وبلاگ سایت در دسته بندی ساب دامین قرار نگیرد. البته این حالت عمومی ماجرا است و باید موارد دیگری نیز بررسی شود.

ساب فولدر چیست؟ « Sub Folder »

ساب فولدر یکی از زیر شاخه‌های اصلی سایت شما می‌باشد، تاثیرات آن به روی دامنه اصلی کاملا ملموس خواهد بود. این موضوع زمانی برای شما قابل درک است که تاثیرات سئو آن را بررسی کنید. البته ساب فولدر با « / » نسبت به دامنه اصلی وصل خواهد شد. بهتر است به مثال قبلی خود باز گردیم. زمانی که شما بخش پشتیبانی سایت خود را به صورت ساب فولدر به دامنه اصلی اضافه کنید. سئو صفحه پشتیبانی سایت شما روی دامنه اصلی شما تاثیر گذار خواهد بود. در این صورت است که پیج آتوریتی این صفحه  روی دامین آتوریتی شما تاثیرگذار خواهد بود. فرمت درست برای پشتیبانی سایت برترآموز به صورت bartaramouz.ir/ support خواهد بود.

اگر بخواهیم به نقطه مقابل این موضوع اشاره کنیم، خرید بک لینک برای این صفحه روی دامنه اصلی شما تاثیر خواهد داشت. زمانی که موتورهای جستجو به سایت شما مراجعه می‌کنند، یکی از بخش‌هایی به صورت کامل و جامع بررسی می‌کنند، ساب فولدرهای شما خواهد بود. به همین دلیل است که برای اعتبار این صفحات روی دامنه اصلی شما تاثیر گذار خواهد بود. با توجه به اینکه بخش وبلاگ یکی از بخش‌های استراتژیک سئو برای سایت می‌باشد و می‌تواند اعتبار سایت شما را به صورت ویژه افزایش دهد، در این صورت لازم است که وبلاگ را تحت عنوان ساب فولدر به سایت خود اضافه نمایید.

دقت داشته باشید که ساب فولدرهای همانطور که مزایای بسیار زیادی دارند، گاها معایبی نیز به همراه دارند. زمانی که شما محتوای نامناسب در یکی از ساب فولدرهای خود قرار دهید، صدمه و آسیب ایجاد شده آن به کل سایت منتقل خواهد شد. البته نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، موضوع امنیت سایت نیز می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که شما بخش ورود به سایت و اطلاعات حساس سایت را در ساب فولدر خود قرار می‌دهید، در این صورت سایت شما در معرض حملات سایبری خواهد بود. البته تکنیک‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در بخش‌های بعدی به آن اشاراتی خواهیم داشت.

چه زمانی بلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه؟

برای پاس به این سوال لازم است که به چند سوال بسیار مهم پاسخ دهیم. اولین سوال این است که محتوای قرار گرفته در وبلاگ تا چه اندازه دامنه اصلی  و محتوای اصلی سایت ارتباط دارد، این موضوع در بخش بندی وبلاگ نیز بسیار مهم می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که سایت شما در حوزه آموزش فتوشاپ می‌باشد، بودجه بندی وبلاگ شما تعیین کننده این موضوع می‌باشد. زمانی که قرار است که وبلاگ خود به صورت کلی در مورد فتوشاپ و چالش‌های آن صحبت کنید. در این صورت باید وبلاگ شما به صورت ساب فولدر تعریف شود. حال فرض کنید که در وبلاگ سایت شما قرار است علاوه بر فتوشاپ در مورد تدوین فیلم نیز صحبت شود. در این صورت استراتژی اصلی شما بسیار متفاوت خواهد بود.

دقت داشته باشید که لینک‌ سازی که بین ساب دامین و همچنین دامنه اصلی انجام می‌شود، برای موتورهای جستجو حکم یک سایت خارجی را دارد. به هر میزان که شما روی این موضوع سرمایه گذاری می‌کند، اعتبار سئو آن به صفحه اصلی سایت شما منتقل نخواهد شد. با این حال در یک زمان دیگر نیز می‌توان وبلاگ را به صورت ساب دامین برای دامنه اصلی تعریف کرد. در برخی مواقع شما نمی‌توانید یک دامنه مجزا برای کار خود تعریف نمایید. چرا که شما با این کار باید روی برندینگ خود نیز سرمایه گذاری جدید داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید که شما در حوزه آموزش زبان انگلیسی کاملا موفق می‌باشید و همه برند شما را به خوبی می‌شناسند. اگر شما بخواهید به خدمات خود آموزش زبان آلمانی را نیز اضافه کنید، در این صورت باید چندین ساب دامین جدید تعریف نمایید.

تمامی این ساب دامین‌ها  نیز دارای ساب فولدر اختصاصی خود با دامنه اصلی سایت شما می‌باشند. به عنوان مثال در ابتدای سایت خود ساب دامین GE اضافه می‌کنید و در ساب فولدر آن نیز وبلاگ خود را قرار می‌‎دهید. شما با استفاده از این استراتژی به سادگی می‌توانید سایت خود را به صورت مجزا مدیریت کنید. البته استفاده هم زمانی از ساب دامین و ساب فولدر نیاز اندکی تجربه دارد. چرا که طراحی نقشه نهایی سایت شما چالش برانگیز خواهد شد.

ساب فولدر چیست؟ « Sub Folder »

چگونه از ساب دامین « Sub domain » برای امنیت سایت استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین تکنیک‌های برای سایت‌های در حال رشد، جدا کردن صفحات ورودی سایت از طریق ساب دامین می‌باشد. در حالت عادی سایت‌های وردپرسی و یا حتی سایت‌های برنامه نویسی شده Login سایت خود را در بخش ساب فولدر خود قرار می‌دهند. این دقیقا همان مسیری است که هکرها برای هک کردن سایت شما مورد استفاده قرار می‌دهند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، علاوه بر کاهش امنیت سایت شما، یک امتیاز منفی نیز برای سئو سایت شما ثبت می‌شود. این موضوع زمانی برای شما قابل درک خواهد بود که نتایج سرچ کنسول سایت را بعد از حملات سایبری موفق بررسی کنید.

اما شما می‌توانید این صفحه بسیار مهم را در بخش ساب دامین قرار دهید. در این صورت اعتبار صفحه مورد نظر شما به از اعتبار دامنه اصلی شما کاملا مجزا خواهد شد. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که مسیر دسترسی هکرها نیز به اطلاعات ورودی سایت شما به مراتب سخت‌تر خواهد بود. البته توجه داشته باشید که این موضوع به معنی بی توجهی به امنیت سایت و مباحث مربوط به آن به نمی‌باشد.

حتی شما می‌توانید برخی از صفحات غیر مهم و همچنین با نرخ اسپم بالای سایت را با توجه به اهمیت آن از آدرس اصلی سایت جدا کنید. به عنوان مثال برخی از سایت‌های ورزشی صفحات فرم و گروه‌های گفتگوی چالشی را به صورت مجزا از سایت اصلی اداره می‌کنند. چرا که با این کار حملات انجام شده به این صفحات به سایت اصلی آسیب نمیزند و از طرفی کنترل کردن و مانیتور این صفحات نیز بسیار ساده‌تر خواهد شد.

آیا استفاده از ساب دامین برای وبلاگ و یا دیگر بخش‌های غیر ضروری سایت هزینه های جانبی در پی دارد؟

معمولا توصیه وبمستران مطرح بر این است که بخش وبلاگ سایت خود را به صورت ساب دامین قرار ندهید. اما در برخی موارد به دلیل استراتژی‌های استفاده شده، نظر سئو کار بر این است که برخی صفحات از جمله وبلاگ به صورت ساب دامین استفاده شود. در این صورت هزینه امنیت سایت شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که شما به دنبال تهیه گواهی SSL برای دامنه اصلی سایت خود می‌باشید. ممکن آن را به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار کم تهیه کنید. اما زمانی که سایت شما دارای ساب دامین می‌باشد، شما باید گواهی SSL جمعی آن را خریداری کنید. هزینه این موضوع نیز در بازه‌های زمانی مختلف به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در برخی مواقع نیز این هزینه برای تمدید گواهی‌های امنیتی شما افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی اگر شما برای سایت خود این گواهی را تهیه نکنید، از نظر گوگل امنیت سایت شما کم می‌باشد. در این صورت اعتبار سئو سایت شما را کاهش می‌دهد، در این زمان شما باید شرایط سایت خود را بررسی کنید. در صورتی که سایت شما جایگاه بسیار عالی دارد و از طرفی کسب درآمد خوبی نیز آن دارید، بهترین کار این است که این هزینه را قبول کنید و از طرفی ساب دامین‌های موازی با زیر شاخه ساب فولدر برای آن تشکیل دهید. اما زمانی که سایت شما نو پا است و مشغول سرمایه گذاری  روی آن می‌باشید، در این صورت استراتژی شما بسیار متفاوت خواهد بود. دقت نمایید که استفاده از بخش‌های ساب دامین و مجدد تبدیل آن به بخش ساب فولدر برای سایت شما هزینه‌هایی پنهان نیز در پی دارد که در آپدیت بعدی این مقاله به صورت کامل به آن اشاره خواهیم کرد.

آیا استفاده از ساب دامین برای بخش فروشگاه سایت روی فروش سایت تاثیر دارد؟

با توجه به این که در این مقاله در مورد ساب دامین با شما عزیزان صحبت کردیم. لازم است که به یک استراتژی بسیار عالی برای سایت‌هایی با فروش بالا نیز اشاره داشته باشیم. دقت کنید که این استراتژی مخصوص سایت‌هایی است که جایگاه عالی و فروش خوبی را به ثبت می‌رسانند. معمولا سایت‌های نوپا به دلیل زیر ساخت‌های ضعیف توانایی استفاده از چنین استراتژی‌هایی را نخواهند داشت و حتی ممکن است که استراتژی سئو اصلی سایت خود را با چالش مواجه کنند.

اگر دقت کرده باشید برخی از سایت‌های بزرگ بخش فروشگاه، بخش وبلاگ و بخش خدمات خود را با یک دامنه یکسان و سه ساب دامنه متفاوت به شما نمایش می‌دهند. هر چه شما جایگاه‌های بیشتری به دست آورده باشید، در این صورت احتمال فروش خدمات و محصولات سایت شما نیز بیشتر می‌شود. معمولا سایت ‌ها در حالت عادی یک استراتژی همگرا استفاده می‌کنند روی سئو تمامی صفحات به صورت موازی کار می‌کنند. زمانی که این صفحات یک رشد بسیار عالی به دست آوردند، آن‌ها را جداسازی می‌کنند. در این صورت جایگاه‌های اصلی گوگل را به خود اختصاص می‌دهند و احتمال فروش آن‌ها و برندینگ بهتر آن ها افزایش پیدا می‌کند.

صفحات تبلیغاتی وبلاگ خود را با استفاده از ساب دامین جدا کنید

اگر به یاد آورید، در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که صفحات وبلاگ خود را به صورت کامل ساب فولدر کنید و یا به صورت کامل ساب دامین کنید. در این صورت دوگانگی ایجاد شده برای سایت شما مضر نخواهد بود. اما زمانی که شما روی صفحات وبلاگ خود رپورتاژ بسیار زیاد منتشر می‌کنید و از طرفی پروژه‌های تبلیغاتی شما نیز زیاد است. ترافیک ورودی سایت شما به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که شما نیاز به تحلیل داده برای تعریف استراتژی سئو جدید دارید. زمانی که نتوانید ترافیک تبلیغاتی جذب شده و همچنین ترافیک ارگانیک سایت خود را جداسازی کنید. احتمال انتخاب استراتژی سئو اشتباه افزایش پیدا خواهد کرد.

صفحات تبلیغاتی وبلاگ خود را با استفاده از ساب دامین جدا کنید

سایت‌های بزرگ معمولا در رویکرد متفاوت را انتخاب می‌کنند. در اولین استراتژی بخش وبلاگ را جداسازی می‌کنند و با استفاده از لینک سازی قوی بخش قابل توجهی از اعتبار وبلاگ را به دامنه اصلی منتقل می‌کنند. در این صورت ترافیک وبلاگ و ترافیک سایت اصلی به صورت کاملا مجزا می‌باشد و شما می‌توانید به سادگی هر یک را تحلیل کنید.

اما استراتژی دوم بر این است که وبلاگ را به صورت دو بخشی جدا سازی کنیم. بخش از صفحات وبلاگ به صورت ساب فولدر و بخشی دیگر از صفحات وبلاگ را به صورت ساب دامین جدا سازی کنیم. در این صورت زمانی که به قصد تحلیل ترافیک ورودی سایت را داریم، احتمال انتخاب استراتژی درست شما به صورت قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. مجدد تاکید می‌کنیم که برای استفاده از استراتژی ترکیبی ساب دامین و ساب فولدر برای یک بخش خاص باید از یک استراتژیست سئو و یا مشاوره سئو راهنمایی دریافت کنید. وظیفه او در این است که زیر ساخت‌های مختلف سایت شما را بررسی کند و احتمال برد این استراتژی را نیز در نظر بگیرد.

از ساب دامین برای استفاده بیشتر کلمات کلیدی استفاده کنید

در صورتی که دامنه شما یک دامنه معمولی است و از کلمات کلیدی حوزه کاری خود در آن استفاده نشده است، بهتر است که یک صفحه جدید با ساب دامن مرتبط آن ایجاد کنید. سپس در آن از کلمات کلیدی مرتبط کار خود استفاده نمایید. در این صورت احتمال رشد سایت بیشتر خواهد شد. البته دقت نمایید که پس از جدا سازی یک صفحه از سایت اصلی و یا ایجاد آن باید سئو سایت خود را به صورت کامل از صفر شروع کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به سوال « بلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه؟  » پاسخ دادیم. در صورتی که درک این مفاهیم برای شما اندکی سخت است، به شما حق می‌دهیم، چرا که موضوع ساب دامین و ساب فولدر از موضوعات تخصصی حوزه سئو و همچنین حوزه وردپرس می‌باشد. با این حال می‌توانید چالش اصلی خود را به دقیق در بخش کامنت‌های این مقاله مطرح کنید. ممکن است که سوال و یا چالش شما برای دیگران نیز به وجود آمده باشد. در گام بعدی متخصصین حوزه سئو در برترآموز به صورت دقیق پاسخ شما را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت خواهند کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که موضوع استفاده از ساب دامین‌ها و ساب فولدر را در سایت‌های مطرح حوزه کاری خود بررسی کنید. معمولا زمانی که کسب و کارها رشد می‌کنند و قصد اضافه کردن یک شاخه کاملا جدید را دارند، استراتژی استفاده آن ها بر اساس اهداف تجاری خود می‌باشد. در صورتی که قرار است که این برند توسط مخاطبین قبلی نیز شناخته شود، از ساب دامین استفاده می‌شود. اما نکته بسیار مهم آن در این است که سئو آن باید به صورت پایه ای صفر شروع شود.

در نهایت به این نکته توجه کنید که استفاده همزمان از یک صفحه در دو بخش اشتباه است. این که شما از وبلاگ هم در بخش ساب دامین و هم در بخش ساب فولدر استفاده نمایید و از طرفی برای هر یک نیز محتوای مجزا تعریف کنید، از نظر سئو اشتباه خواهد بود. چرا که این صفحات دچار در سر رقابت روی کلمات کلیدی خاص واحد رقابت خواهند کرد. به نوعی همزاد خواری صفحات شما در بیشتر خواهد شد. این موضوع تحت عنوان کنیبالیزشن شناخته می‌شود. در صورتی که از مطالعه این مقاله لذت بردید، خوشحال می‌شویم که سایت برترآموز را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید. برترآموز یک منبع رایگان با کیفیت بسیار عالی برای آموزش سئو و اخبار به روز این حوزه می‌باشد.  😎

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *