هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل

تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل

دسته بندی : سئو
1402/06/02

هر روز جنگ بر سر بهبود رتبه سایت بیشتر می‌شود و از طرفی رقابت سایت‌های مختلف نیز برای بهبود رتبه پیچیده تر می‌شود.

با مطالعه مقاله امروزه می‌توانید یک استراتژی بسیار ویژه و جذاب برای بهبود رتبه سایت خود پیدا کنید و از طرفی با تاثیر بهبود رتبه بر افزایش نرخ تبدیل نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو و تکنیک‌های آن. در این مقاله قصد داریم به صورت ویژه در مورد تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل سایت صحبت کنیم. اگر شما هم از دنبال کنندگان دوره آموزش سئو سایت برترآموز باشید، به خوبی می‌دانید که یک سئوکار حرفه‌ای تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد که با استفاده از تکنیک‌های بهبود رتبه و سئو کاربردی نرخ تبدیل یک سایت را انجام دهد. چرا که امروزه بهبود رتبه و همچنین بهبود نرخ تبدیل دو عامل در هم تنیده شده می‌باشند.

از طرفی به این نکته توجه نمایید که برخی تکنیک‌هایی که به صورت مجزا در بهبود نرخ تبدیل سایت استفاده می‌شوند، برای بهبود سئو سایت شما نیز کاربردی می‌باشند. به همین دلیل است که شما با تسلط بر یکی از آن ها به صورت غیر مستقیم روی رشد دیگری نیز تاثیر خواهید گذاشت. اگر شما در مورد چگونگی تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل سوال دارید. باید به شما بگوییم که ارتباط این دو به صورت کاملا مستقیم می‌باشد، چرا که اعتماد سازی بهتری روی سایت با رتبه بهینه می‌توان انجام داد.

به هر میزان که جایگاه سایت شما بهتر باشد، معمول بیشتر در مورد شما صحبت می‌کنند. این دقیقا همان چیزی است که می‌تواند روی افزایش نرخ تبدیل سایت شما تاثیر بگذارد. دقت کنید که نکات مطرح شده در این مقاله حاصل تحقیقات تیم تولید محتوای برترآموز می‌باشد. به همین دلیل شما با استخراج نکات کاربردی در کسب و کار خود می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. دقت کنید که یک سایت زمانی می‌تواند نتیجه‌ای متفاوت دریافت کند، که برای هر پارامتر تاثیر گذار شخصی سازی انجام دهد.

بهبود رتبه یک سایت به چه معناست و از چه طریقی انجام می‌شود؟

در صورتی که به دنبال درک درستی از موضوع «تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل» می‌باشید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که هر پارامتر را به صورت مجزا درک کنید و سپس بر روی عوامل موثر بر آن نیز تحقیق کنید. برای بهبود رتبه یک سایت شما باید، جایگاه سایت خود را سمت رتبه های برتر 1 تا 3 هدایت کنید. حال تنها علمی که به صورت مستقیم روی این موضوع تحقیق می‌کند، سئو است. در نتیجه شما با سئو کاربردی سایت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. البته به شرطی که روی پارامترهای بنیادی سایت نیز تحقیقات انجام دهید. بهبود رتبه سایت از طریق تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. به همین دلیل است که سئوکاران را به سه گروه تقسیم می‌کنند.

گروه اول آن ها سئوکاران کلاه سفید می‌باشد که برای سایت یک مسیر آهسته و پیوسته در نظر میگیرند و معمولا دچار جریمه نیز نمی‌شوند. در این روش سرعت بهبود رتبه سایت معمولا آهسته است، اما روند رشد آن به صورت دائمی می‌باشد. دسته دوم سئوکاران کلاه خاکستری‌ها می‌باشند. این گروه معمولا از تکنیک‌های مثبت و منفی حوزه سئو برای رشد یک سایت استفاده می‌کنند. در این روش معمولا تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم می‌باشد. البته اگر سئوکار تمرکز و استراتژی قوی داشته باشد، می‌تواند روند رشد نرخ تبدیل را بهینه کند.

اما گروه سوم سئوکاران را کلاه سیاه‌ می‌نامند. این گروه معمولا هر کاری می‌کنند که سایت رتبه خوبی پیدا کند و کاری به نرخ تبدیل سایت ندارند. به همین دلیل است که تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل برای این گروه بسیار کم است. چرا که آن ها به جای تمرکز روی سئو به دنبال آسیب زدن به دیگر سایت‌ها برای کسب رتبه آن ها می‌باشند. البته دقت کنید که اگر یک سئوکار کلاه سیاه سرعت و دقت بالایی نداشته باشد، در مدت زمان بسیار کوتاهی توسط گوگل شناسایی می‌شود. به همین دلیل است که معمولا سئوکاران کلاه سیاه جزوه افراد خبره و کاردان سئو می‌باشند. این افراد معمولا مطالعات بسیار زیادی در مورد انواع الگوریتم‌های گوگل دارند.

بهبود رتبه یک سایت به چه معناست و از چه طریقی انجام می‌شود؟

نرخ تبدیل سایت چیست؟ ( Conversion Rate )

معمولا کسانی که به دنبال بهینه سازی تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل می‌باشند، با مفاهیم مارکتینگ آشنایی خوبی دارند. چرا که نرخ تبدیل سایت از مفاهیم مهم تبلیغات و مارکتینگ می‌باشد. در گذشته زمانی که یک فرد تبلیغات آفلاین استفاده می‌کرد، معمولا به دنبال این پاسخ بودند که مخاطبین این تبلیغات، آیا ناشر را به هدف خود رسانده‌اند و یا خیر. به عنوان مثال اگر ده هزار تراکت پخش می‌شود، چند نفر به هدف این تراکت که خرید تلوزیون و یا یخچال و … می‌باشد، دست پیدا کرده‌اند. در گذشته این آمار معمولا بسیار پایین بود و از هر 10 هزار تبلیغ نرخ تبدیل آن بین 10 تا 80 نفر خرید انجام می‌دادند. اما با ابزار فروش آنلاین و تغییر فرهنگ خرید افراد این مفهوم نیز به دنیای دیجیتال مارکتینگ راه خود را پیدا کرد.

در حال حاضر هدف از نرخ تبدیل یک سایت، بررسی تعداد مخاطبین سایت است که بعد از استفاده از سایت به هدف اصلی سایت دست پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال یک سایت روزانه 100 بازدید دارد. در صورتی که بتواند از این صد نفر 50 نفر آن ها را تبدیل کند، به نرخ 20 درصد دست پیدا کرده است که عدد بسیار عالی می‌باشد. البته دقت کنید که نرخ تبدیل مفهوم ساده‌ای است، اما دستیابی به آن آنچنان ساده نیست و نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت دارد. به همین دلیل است که در این مقاله باید با تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل به صورت کاربردی آشنا شوید.

در برخی مواقع اگر شما بتوانید یک عامل را تقویت کنید، عامل دیگری به صورت خودکار تقویت می‌شود. اما نکته بسیار مهم آن در این است که ظرفیت کسب و کار شما تا چه اندازه است. در برخی کسب و کارها نرخ تبدیل 20 درصد عددی بسیار عالی محسوب می‌شود. اما در یک کسب و کار دیگر نرخ تبدیل زیر 50 درصد زیان آفرین است. چرا که هزینه نگهداری کسب و کار به شدت بالا می‌باشد.

آیا هر سایتی که رتبه خوبی دارد، نرخ تبدیل مناسبی نیز دارد؟

به این نکته دقت کنید که اگر شما صرفا سئو یک سایت را بهبود دهید، نمی‌توانید انتظار بهبود نرخ تبدیل را داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید که شما برای بهبود سئو سایت خود هزینه بسیاری زیادی برای تبلیغات کلیکی و یا خرید بک لینک انجام می‌دهید. سایت شما به طبع رشد می‌کند و به یک جایگاه در بین 5 سایت برتر نیز دست پیدا می‌کند. اما زمانی که به نرخ تبدیل و همچنین نرخ بازگشت سرمایه خود نگاه می‌کنید، نتایج رضایت بخش نمی‌باشد. اما در برخی مواقع شما روی نرخ تبدیل سایت خود تمرکز می‌کنید، در این صورت فروش و یا برندینگ سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

کاملا طبیعی است که بعد از مدتی سئو سایت شما نیز بهبود پیدا کند و جایگاه در گوگل تغییر کند. علت این موضوع نیز دیده شدن شما توسط مخاطبین جدید می‌باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از پارامترهایی استفاده کنید که علاوه بر تاثیر بر روی سئو سایت، روی نرخ تبدیل سایت شما نیز تاثیر گذارد. به همین دلیل است که برخی از متخصصین مارکتینگ با بررسی تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل مخالف می‌باشند و این مسیر را خلاف جریان رودخانه شنا کردن می‌دانند.

دقت کنید که اگر به دنبال بررسی دقیق این موضوع می‌باشید، نباید صرفا از سایت‌های داخلی استفاده کنید، بلکه باید از سایت‌های زمانی اصلی نیز استفاده نمایید تا به یک جمع بندی بهتر دست پیدا کنید. به عنوان مثال فرض کنید که ما سه سایت آموزشی آنلاین داریم. سایت اول آموزش وردپرس، سایت دوم آموزش زبان انگلیسی و  سایت سوم نیز آموزش فتوشاپ می‌باشد. زمانی که داده‌های این سه سایت را بررسی می‌کنید برای سوال « میزان تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل؟ » سه پاسخ کاملا مجزا به دست می‌آورید. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئوکار خبره باید به مسائل کاملا متفاوت نگاه کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید به یک بازدهی معقول و منطقی دست پیدا کنید.

آیا استفاده از ابزار آنلاین می‌تواند روی بهینه سازی نرخ تبدیل « Conversion Rate Optimization » تاثیر گذار باشد؟

زمانی که شما به دنبال بررسی تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل می‌باشید، باید یک درک درست و منطقی نیز از این موضوع به دست آورید. به همین دلیل بهترین کار بر این است که ابزار تحلیل و بررسی نرخ تبدیل را نیز بشناسید. در گذشته یک سری ابزار آفلاین برای بررسی نرخ تبدیل وجود داشت که امروزه در بررسی ابزار آنلاین نمی‌تواند به شما کمک کند. چرا که سرعت بسیار پایینی دارد و از طرفی دقت آن نیز بسیار کم می‌باشد. دقت کنید که در حال حاضر بهترین ابزار برای بررسی میزان نرخ تبدیل یک سایت سرچ کنسول آن سایت می‌باشد. سرچ کنسول دقیقا همان مرکزی فرمانده‌ای است که وظیفه بررسی نقشه‌های استراتژیک را به عهده دارد.

شما اگر به دنبال بررسی دقیق تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل می‌باشید، بهتر است که اولین آمار‌ های مورد بررسی خود را از سرچ کنسول استخراج کنید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. دقت کنید که در تغییر استراتژی برای بهینه سازی نرخ تبدیل باید مورد به مورد بررسی کنید تا به یک جمع بندی صحیح دست پیدا کنید. اگر یک مشتری خرید انجام می‌دهد، شما باید زمان صرف کنید و مسیر ورودی و خروجی آن را در سایت تحلیل کنید. از طرفی  اگر یک نفر به سایت شما سر میزند و بدون خرید هیچ محصولی از سایت شما خارج می‌شود، شما باید این مسیر را مورد بررسی قرار دهید. اینکه بخواهید صرفا یک سایت را بهینه کنید تا جایگاه مناسبی به دست آورد و برندینگ شما بهتر شود، در این صورت سئو به تنهایی برای شما مناسب است.

معمولا سئوکاران حرفه‌ای زمانی که از یک ابزار آنلاین برای بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده می‌کنند، برای تحلیل روند تغییرات از یک متخصص مارکتینگ نیز کمک می‌گیرند. در این صورت می‌توان اطمینان داشت که مسیر او به بهترین شکل در کوتاهترین زمان ممکن ساختار نهایی خود را مشخص می‌کند. هدف در استفاده از مفاهیمی مانند نرخ تبدیل و همچنین سئو حداقل سازی هزینه‌ها و حداکثر سازی نتایج می‌باشد. زمانی که شما این موضوع را درک کنید، برنامه ریزی بسیار بهتری خواهید داشت.

آیا استفاده از ابزار آنلاین می‌تواند روی بهینه سازی نرخ تبدیل « Conversion Rate Optimization » تاثیر گذار باشد؟

چگونه نرخ تبدیل یک سایت را بهبود بخشیم؟

زمانی که شما به دنبال درک تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل هستید، اولین و مهمترین کار شما این است که از یک استراتژی مشترک بین سئو و مارکتینگ استفاده کنید. استراتژی که با تقویت هر دو می‌تواند نتایج بسیار عالی به همراه داشته باشد. در این بخش قصد داریم با توجه به آخرین نتایج تحقیقات روز و بررسی نظرات سئوکاران خبره در سایت وبمستران وب انگلیسی به بررسی مهمترین ابزار و یا استراتژی‌های بهبود نرخ تبدیل بپردازیم. نکاتی که می‌تواند روی سئو سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

1.    فراخوان عمل مناسب

اگر بخواهیم یک عامل مشترک و کاربردی برای سئو و همچنین نرخ تبدیل نام ببریم، باید به استفاده مناسب از فراخوان عمل، یا همان  کال تو اکشن اشاره کنیم. زمانی که شما به بررسی مهمترین پارامترهای سئو داخلی می‌پردازید، متوجه درجه اهمیت فراخوان عمل در یک محتوای کاربردی خواهید شد. البته بیان این کال تو اکشن باید به نحوی باشد که مخاطب احساس بدی نداشته باشد. بهتر است که با یک مثال کاربردی به درک بهتر شما عزیزان کمک کنیم. فرض کنید که شما قصد خرید یک تلوزیون را دارید و به یک فروشگاه لوازم خانگی مراجعه می‌کنید. اگر فروشنده لوازم خانگی تمام تلاش خود را به کار گیرد تا هر تلوزیون را به عنوان بهترین انتخاب شما معرفی کند، نتیجه نهایی چه می‌شود. کاملا مشخص است که شما بدون خرید کردن از آن جا خارج خواهید شد چرا که احساس بدی نسبت به این موضوع دارید.

حال ما در تعریف کال تو اکشن نیز باید به این موضوع توجه کنیم. اگر شما تمام سایت خود را پر کنید از بنرهای تبلیغاتی که مخاطب را تشویق به کلیک کردن و خرید کردن کند، مشتری به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد. در این صورت با افزایش نرخ پرش سایت شما علاوه بر کاهش نرخ تبدیل سایت شما، سئو سایت شما نیز متضرر خواهد شد. به همین ترتیب شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک برنامه ریزی کاربردی و از طرفی استفاده مناسب از روانشناسی فروش به طراحی کال تو اکشن غیر مستقیم بپردازید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که نکات مد نظر شما به بهترین شکل و در کوتاهترین زمان ممکن در سایت شما اجرایی شود.

در صورتی که به دنبال بهترین استراتژی‌های مورد استفاده در تعریف فراخوان عمل می‌باشید. می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن جا با استفاده از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action  چیست » می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. دقت کنید که سئو داخلی سایت شما نیز با نکات این مقاله می‌تواند ساده‌تر انجام شود.

2.    بررسی و بهبود قیف فروش

در صورتی که به دنبال سئو کاربردی و همچنین بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود می‌باشید. یکی از مهمترین پارامترهایی که باید بررسی و بازنگری کنید قیف فروش شما می‌باشد. زمانی که به دنبال بهبود سطح مقطع قیف فروش خود می‌باشید، باید روی سئو سایت خود کار کنید تا ورودی شما بیشتر شود. اما منظور از سئو تمرکز روی تبلیغات کاربردی و همچنین بازنگری در اصول اصلی سایت می‌باشد. اما یکی از مهمترین بخش‌هایی که در قیف فروش شما منجر به افزایش دهانه خروجی از قیف فروش شما می‌شود، تمرکز روی پارامترهای کلیدی نرخ تبدیل می‌باشد.

حال شما باید تلاش خود را به کار گیرید تا با بررسی ویژگی مخاطبین خود، فروش را تا جایی که امکان دارد، شخصی سازی کنید. زمانی فروش برای شما ثبت می‌شود که شما مخاطب خود را بشناسید. از طرفی اگر شما به دنبال بهبود به برندینگ سایت خود نیز می‌باشید، برای این هدف باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با جلب نظر و رضایت مشتری او را خود را در ذهن او ماندگار کنید. به همین دلیل است که برای بهبود فرآیند فروش در بررسی نرخ فروش خود باید برای شناخت مشتری خود زمان صرف کنید.

معمولا کسانی که به دنبال بهبود پارامترهای تاثیر گذار روی قیف فروش می‌باشند، به صورت مستقیم روی بهبود نرخ تبدیل خود نیز کار می‌کنند. چرا که معمولا هدف افراد بسیار زیادی از دیجیتال مارکتینگ فروش و کسب درآمد است. از طرفی به این نکته توجه نمایید که یک فروش مناسب زمانی رخ می‌دهد که فرآیند سئو داخلی سایت شما در جهت افزایش و بهبود نرخ تبدیل سایت باشد. زمانی که قیف فروش خود را به درستی شخصی سازی کنید، در این صورت می‌توانید انتظار داشته باشید که تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل به درستی درک کرده‌اید، البته دقت کنید که تمامی این مفاهیم یک هدف بیشتر ندارد و آن هم برندینگ و فروش همزمان است.

بررسی و بهبود قیف فروش

3.    بهینه سازی محتوا سایت

در نهایت آخرین و مهمترین عاملی که هم برای سئو سایت حیاتی است و هم می‌تواند روی نرخ تبدیل سایت به صورت مستقیم تاثیر بگذارد، بهینه سازی محتوا می‌باشد. اگر بخواهیم در مورد اهمیت محتوا برای سایت صحبت کنیم، شاید بتوانیم چندین و چند مقاله برای شما عزیزان به رشته تحریر درآوریم. با این حال سعی می‌کنیم به چند نکته کلی در این بخش بسنده کنیم. اولین مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، این است که محتوای شما برای مخاطب نوشته و از طرفی موتورهای جستجو شخصی سازی شود. این جمله مفاهیم بسیار زیادی را به دنبال دارد و در صورتی که شما بتوانید آن را درک کنید، می‌توانید اطمینان داشت که بازدهی شما در کوتاه مدت و بلند مدت افزایش پیدا می‌کند.

 به این موضوع دقت داشته باشید که یک سایت خود زمانی می‌تواند بازدهی مناسب به دست آورد که بتواند که محتوای خود را به صورت دست اول منتشر کند. شاید بتوان گفت که در برخی از حوزه‌ها محتوای دست اول معنایی ندارد. به عنوان مثال اگر شما در حال تولید محتوا برای یک سایت در حوزه علوم محاسباتی می‌باشید، نمی‌توانید چیزی از خود به آن اضافه کنید. اما هنر تولید کننده محتوا در این است که با شاخ و برگ دادن به محتوا از طرفی تغییر لحن محتوا مخاطب را وادار کند که تا انتها محتوا را دنبال کند. در این صورت می‌توان انتظار داشت که در مدت زمان بسیار کوتاهی محتوای او دیده می‌شود .در غیر این صورت درک درستی از تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل برای مدیر سایت ایجاد نشده است.

چرا که در آخر مدیر سایت است که باید محتوای سایت را تایید و یا رد کند. دقت کنید که در سئو یکی از مهمترین مسائل نوشتن محتوای کاربردی است و برای این موضوع نیز می‌توان چندین و چند مقاله و الگوریتم و … معرفی کرد. به همین دلیل است که شما برای بهینه سازی نرخ تبدیل خود به بررسی محتوای کاربردی بیش از تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل نیاز دارید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل صحبت کردیم. نکات مورد بررسی در این مقاله شاید اندکی سخت و پیچیده باشد. به همین دلیل اگر شما سوال و یا چالشی در مورد سئو و یا بهینه سازی نرخ تبدیل دارید، می‌توانید در بخش نظرات این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده در این مقاله به شما عرض کنیم.

زمانی شما می‌توانید به بررسی تاثیر بهبود رتبه سایت بر افزایش نرخ تبدیل بپردازید که روی محتوای سایت خود کار کنید. محتوای سایت شما در چندین سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد و بهترین حالت بررسی آن نیز بررسی محتوا بر اساس هرم بازاریابی محتوا می‌باشد. در صورتی که در مورد این موضوع اطلاعات کافی ندارید، در بخش مقالات سایت برترآموز می‌توانید نکات بسیار زیادی را به دست آورید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *