هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تفاوت برگه و نوشته در سئو

تفاوت برگه و نوشته در سئو مهمترین تفاوت ها

دسته بندی : سئو
1402/12/20

یک طراح سایت و یک سئوکار تکنیکال به خوبی با ساختار سایت آشنایی دارد و برای هر بخش تعریف استراتژی خواهد کرد.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید با مهمترین تفاوت برگه و نوشته در سئو آشنا شوید و سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

درود بر دنبال کنندگان برترآموز ما اومدیم با یک پست آموزشی جذاب و کاربردی در حوزه طراحی سایت و سئو. شاید به نظر شما این پست مبتدی باشد و نیاز به مطالعه آن نداشته باشید. اما اشتباه فکر می‌کنید. چرا که در جلسات مشاوره سئو شاهد این هستیم که برخی از سئوکاران منو دسته بندی خود را با نوشته ایجاد می‌کنند و یا از طرف مقابل در برخی صفحات به جای استفاده از نوشته یک تنظیمات برگه را تغییر میدهند. در مورد تفاوت برگه و نوشته در دوره آموزش سئو به صورت ویژه صحبت می‌کنیم. با این حال لازم است که برخی از موارد مهم این بخش را با یک دیگر مرور کنیم و هر یک را به صورت مجزا و دقیق بررسی نماییم.

برگه چیست؟

صفحه یا برگه یکی از اجزاء اصلی سایت است که در سئو به صورت ویژه برای شخصی سازی آن زمان میگذاریم. اگر بخواهیم با یک مثال برگه را بررسی کنیم باید به صفحه دسته بندی و یا صفحه خرید محصولات اشاره کنیم. صفحه اولین بستر برای قرار دادن نوشته است. در وب سایت هر برگه یک آدرس منحصر به فرد دارد که با نام URL آن را می‌شناسیم. هر برگه نیازمند محتوای بصری و محتوای متنی می‌‌باشد و باید پارامترهای مختلف در آن تعریف شود. به عنوان مثال محل قرار گرفتن عکس‌ها و همچنین نوار ابزار کنار صفحه در برگه مشخص می‌شود. طراحی یک صفحه معمولا با توجه به نظر متخصص Ui انجام می‌شود. سپس یک متخصص UX نیز آن را شخصی سازی می‌کند تا به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.

در صورتی که با UI / UX آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بخش وبلاگ سایت برترآموز به پست آموزشی « فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟ » بروید و درک خود را افزایش دهید. به هر میزان که طراحی یک برگه حرفه‌ای و دقیقتر انجام شود، نرخ تبدیل و همچنین ترافیک ورودی سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. در طراحی برگه، ظاهر بسیار مهم است و قرار گرفتن هر بخش باید به دقت محاسبه شود. اما در نوشته، اطلاعات بسیار مهم بوده و ظاهر آنچنان تاثیر ندارد. هر برگه با توجه به قالب سایت و همچنین سیستم مدیریت محتوای سایت دسته بندی، تنظیمات متفاوتی خواهد داشت. به همین دلیل است که متخصصین این حوزه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا هر بخش را باز طراحی کنند.

برگه در طراحی سایت و سئو

نوشته چیست؟

اگر به پیشخوان سایت خود توجه کنید متوجه خواهید شد که یک بخش نوشته و یک بخش برگه وجود دارد که هر یک تنظیماتی نزدیک به هم دارند. زمانی وارد بخش نوشته می‌شوید و تمامی اخبار و آموزش های خود را قرار خواهید داد. البته نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، استفاده از نوشته در برگه می‌‌باشد. گاها شما یک صفحه برای دسته بندی محصولات خود طراحی می‌کنید. مخاطب برای اینکه بتواند در دسته بندی شما گشت و گذار انجام دهد، لازم است که نوشته‌های شما را بررسی کند. شما با استفاده از نوشته می‌توانید به مخاطبین خود اطلاعات لازم را بدهید. البته مهم است که شما در یک برگه نوشته قرار میدهد و یا به واسطه نوشته ها، یک برگه جدید در سایت خود ایجاد می‌کنید.

فرض کنید که شما یک صفحه « آموزش وردپرس » دارید. در این صفحه قصد فروش یک دوره آموزشی دارید. حال لازم است که به کمک یک طراح پارامترهای مختلف را قرار دهید و از طریق تنظیمات آن نیز یک نوشته قرار دهید و دوره خود را معرفی نمایید. در این حالت آدرس اختصاصی بدون دسته بندی خواهید داشت. اما زمانی که قصد دارید در مورد آموزش وردپرس مقاله بزنید، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. شما یک نوشته جدید ایجاد می‌کنید و در گام بعدی یک دسته بندی برای آن مشخص خواهید کرد. حال محتوای خود را در آن قرار میدهید و منتشر می‌کنید. شما با این کار یک صفحه جدید ایجاد کرده‌اید که به کمک بخش نوشته ها است. دقت کنید که صفحاتی که از این طریق ایجاد می‌کنید و می‌توانید به صورت گروهی در صفحه وبلاگ شما قرار گیرند.

تفاوت برگه و نوشته چیست؟

در این بخش قصد داریم با بررسی تفاوت برگه و نوشته به درک بهتر شما از این دو بخش کمک کنیم، در صورتی که نکات مطرح شده برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود، از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. چرا که  همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ شما عزیزان را ثبت خواهند کرد.

1.    برگه ثابت است اما نوشته حالت پویا دارد

اولین و شاید مهمترین تفاوت بخش برگه و نوشته در پویا بودن آن است. زمانی که شما صفحات اصلی سایت خود را طراحی می‌کنید، امکان تغییر آن بسیار کم است. چرا که برای طراحی هر صفحه هزینه زیادی انجام داده‌اید و از نظرات یک متخصص رابط کاربری بهره‌مند شده‌اید. اما زمانی که نوشته در سایت خود قرار میدهد، معمولا دارای یک تایم لاین زمانی است. این نوشته در صورتی که اطلاعات درستی به مخاطب منتقل کند نیازمند آپدیت است. اما اگر خبر اشتباه باشد نیازمند تغییر و یا حذف آن می‌‌باشد. از طرفی زمان ایجاد یک نوشته و برگه کاملا متفاوت است و در نتیجه بازدهی متفاوتی نیز به دنبال دارد.

اگر بخواهیم اندکی تخصصی و از منظر سئو به این موضوع نگاه کنیم، صفحات وبلاگ از طریق بخش نوشته ها درست می‌شود، احتمال زامبی شدن دارد. اما صفحات اصلی مانند دسته بندی که از طریق برگه‌ها ایجاد می‌شود، احتمال زامبی شدن ندارد و همین امر اهمیت هر یک را به شما نمایش میدهد. البته دقت کنید که صفحات فروشگاهی نوعی برگه محسوب می‌شوند و ساز و کار متفاوتی دارند و مانند یک نوشته در مدت زمانی کوتاه اضافه می‌شوند. از نظر سئو کاران قدیمی نوشته، برگه و وکامرس « صفحات فروشگاهی » سه بخش متفاوت می‌باشند و که به یک دیگر نیاز دارند.

2.    برگه ها در منوی اصلی سایت قرار می‌گیرند، اما نوشته ها در دسته بندی های گوناگون

در بررسی تفاوت برگه و نوشته باید به نحوه جایگذاری هر یک در سایت نیز توجه کنید. معمولا برگه ها در بخش منو و همچنین جایگاه‌های استراتژیک سایت قرار می‌گیرند و همین امر اهمیت بالای هر یک را به شما نشان میدهد. اما زمانی که صحبت از نوشته می‌کنیم، شرایط متفاوت است. بعد از ایجاد هر نوشته باید یک دسته بندی خاص برای آن تعریف شود. در غیر این صورت در دسته بندی « دسته بندی نشده » قرار خواهد گرفت. برگه ها دسته بندی ندارند و می‌توانند خود به صورت مجزا تعریف شوند، اما نوشته ها بدون دسته بندی هویتی نخواهند داشت و با مشکل مواجه می‌شوند. دقت کنید بعد برای تغییر و حتی تعریف نقشه سایت نیز باید تفکیک نوشته و برگه را به خوبی انجام دهید.

برگه ها در منوی اصلی سایت قرار می‌گیرند، اما نوشته ها در دسته بندی های گوناگون

3.  برای ایجاد کمپین فروش نیاز به ایجاد برگه نیاز دارید

همانطور که میدانید یکی از بهترین راه های  فروش محصولات و خدمات ایجاد کمپین تبلیغاتی است. شما روی برگه میتوانید کمپین تبلیغاتی راه اندازی کنید و به فروشی قابل توجه دست پیدا کنید. اما با استفاده از نوشته‌ها به چنین قابلیتی دست پیدا نخواهید کرد. حتی برای بهینه سازی نوشته‌های خود میتوانید از انواع برچسب استفاده نمایید. اگر در مورد کمپین فروش اطلاعات کافی نداری، مقالات برترآموز رو دنبال کن و یا از طریق پشتیبانی آنلاین ما، اطلاعات مورد نیازت رو به دست بیار.

4.    نوشته ها با کامنت مارکتینگ به سئو سایت کمک می‌کند، اما برگه چنین قابلیتی ندارد

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم ماهیت نوشته‌ها پویا است و می‌تواند با جذب نظرات و تبادل نظر، محتوای خود را افزایش دهند. اما در برگه ها چنین قابلیتی نیست و معمولا به صورت یک طرفه نکات مطرح خواهد شد. به این موضوع دقت داشته باشید که در تایید نظرات نوشته ها دقت کافی به خرج دهید. چرا که این کامنت‌ها نیز به عنوان بخشی از نوشته شما برای گوگل محسوب می‌شود و می‌تواند روی کسب رتبه شما تاثیر گذار باشد. از طرفی به این نکته توجه کنید که با شخصی سازی یک صفحه امکان دریافت نظر و گفت و گو نیز وجود دارد، اما به لحاظ رابطه کاربری و سئو استراتژی جذابی نیست.

5.    برگه ها تاریخ انقضاء ندارند، اما نوشته ها می‌توانند تایم لاین زمانی خواهند داشت

هنگام بررسی تفاوت برگه و نوشته می‌توان یک حالت عمومی در نظر گرفت و آن هم دائمی بودن برگه ها و موقتی بودن برخی از نوشته می‌‌باشد. در صورتی که بخواهیم نیم نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشیم و حالت استثنا در نظر بگیریم یک صفحه می‌تواند به صورت موقت باشد و یک نوشته به صورت دائمی. اما برای این استراتژی جباری وجود ندارد، اما زمانی که شما صفحات خود را به صورت استراتژیک طراحی می‌کنید، حذف آن برای شما گران تمامی می‌شود. البته موضوع هرس محتوایی و همچنین تعریف ساختار امری متفاوت خواهد بود که در بخش های بعدی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

6.    برگه ساختار سلسه مراتبی دارند

یکی از مهمترین نکاتی که در تعریف برگه‌های اصلی خود باید مد نظر قرار دهید، ساختار سلسله مراتبی می‌‌باشد، البته به نحوی که در نقشه سایت خود نیز آن را ذکر نمایید. فرض کنید که یک برگه برای خدمات خود طراحی می‌کنید. حال لازم است که در آن چندین خدمات ارائه دهید و برای هر یک از آن یک برگه مجزا تعریف نمایید. تعریف این صفحات باید به درستی انجام شود و صفحه مادر نیز ثبت شود. در این صورت می‌توانید یک نتیجه مناسب از سئو آن به دست آورید. دقت کنید که در نوشته ها نیز می‌توانید از این استراتژی بهره مند شوید، اما شرایط و همچنین بازدهی آن کاملا متفاوت خواهد بود.

برگه ساختار سلسه مراتبی دارند

7.    برگه ها در هدر و فوتر سایت قرار می‌گیرند

در حالت نرمال برگه‌ها در هدر سایت قرار خواهند گرفت و این موضوع منجر به این می‌شود که افراد توجه بیشتری به آن داشته باشند. البته در سایت‌های خبر، استراتژی متفاوتی به کار گرفته می‌شود و در بخش هدر سایت نوشته ها منتشر می‌شوند و یک حالت پویا خواهد داشت. بعد از انتشار یک نوشته جدید نوشته قبلی ممکن است پاک شود و جایگاه خود را از دست بدهد.

8.    محتوای برگه و نوشته ها متفاوت در نظر گرفته می‌شود

 از بزرگترین تفاوت برگه و نوشته میتوان به نوعی محتوایی که در هر یک منتشر می‌شود، اشاره کرد. در برگه‌ها معمولا عناوین و زیر عنوان استفاده می‌شود و اطلاعات اضافی در آن قرار نخواهد گرفت. از طرفی نوشته قرار گرفته شده در آن نیز به صورت متن و خلاصه است. اما در نوشته ها شرایط کاملا متفاوت تعریف میشود، تولید کنندگان محتوا برای دریافت ورودی بیشتر اقدام به تهیه محتوای بصری و محتوای صوتی مجزا خواهند کرد. به این نکته توجه نمایید که در نوشته‌ها دست سئوکار اندکی بازتر است میتوانید از محتوا در فرمت‌های مختلف استفاده کند.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد تفاوت برگه و نوشته صحبت کردیم. در صورتی که سوال و یا چالشی برای شما ایجاد شده است، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ شما را ثبت کنند. لازم است که یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده‌ برای شما عزیزان ثبت نماییم. نوشته بخش پویای یک سایت است و می‌تواند دستخوش تغییرات شود، اما برگه یک بخش ثابت و استراتژیک می‌باشد. به صورت کلی برای درک بهتر نوشته و برگه می‌توانید در سایت خود یک برگه و نوشته اختصاصی طراحی نمایید و آن را ایندکس نکنید. سپس با اعمال تغییرات بررسی کنید که کدام یک برای شما، نتیجه بهتری دارد.

یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی برگه و یا نوشته باید مد نظر قرار دهید، استفاده از نظرات و برنامه ریزی‌های یک متخصص رابط کاربری و یک متخصص تجربه کاربری خواهد بود. طراحی و همچنین تجربه کاربری در نرخ تبدیل و همچنین ترافیک سایت شما بسیار موثر است. نوشته و برگه دو ابزار مکمل در طراحی سایت و سئو می‌باشند که روی خروجی سایت تاثیراتی مهمی خواهند داشت، به همین دلیل شخصی سازی هر یک را جدی بگیرید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *