هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سئو ویدیو چیست و چگونه بر جایگاه یک سایت تاثیر میگذارد؟

سئو ویدیو چیست و چگونه بر جایگاه یک سایت تاثیر میگذارد؟

دسته بندی : سئو
1403/01/04

امروزه مخاطبین بسیار زیادی به دنبال ویدیو مارکتینگ هستند، اما اصول آن را نمیدانند.

با مطالعه این پست آموزشی به سادگی تمامی اصول سئو ویدیو در سایت و دیگر پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم فرا خواهید گرفت.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز ما اومدیم با یک پست آموزشی جنجالی و جذاب در مورد سئو ویدیو. موضوعی که شاید در سال‌های گذشته طرفداران بسیار زیادی نداشت. اما از سال 2021 شرایط به کلی تغییر کرد. چرا که پلتفرم‌های نمایش ویدیو با یک دیگر رقابت می‌کنند، بر سر تصاحب بهترین جایگاه ممکن برای جلب توجه مخاطبین مختلف. سئو ویدیو با توجه به پارامترهای مختلف می‌تواند روی سئو سایت شما نیز تاثیر گذار باشد. اما قبل از هر چیزی باید نوع ویدیو و همچنین زیر ساخت‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهید و در پایان تصمیم گیری کنید. البته در دوره آموزش سئو به صورت ویژه در این رابطه صحبت نموده‌ایم.

سئو چیست و چه ارتباطی با سئو ویدیو دارد؟

به صورت کلی سئو دانش و مهارت بهینه سازی یک سایت ویژه موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌‌باشد. قوانین و مقررات سئو بسیار پویا هستند و گاها ماه به ماه دستخوش تغییراتی می‌شوند. همین امر نیز سئو را جذاب می‌کند و می‌تواند به رشد سایت شما کمک شایانی داشته باشد. اما سئو ویدیو فراتر از این موضوع است و باید برای موتورهای جستجو و حتی پلتفرم‌های نمایش ویدیو تشریح شود. دقت کنید گوگل و دیگر موتورهای جستجو توانایی بررسی محتوای ویدیوی یک صفحه را دارند. اما قدرت آن ها مانند پلتفرم‌های نمایش ویدیو مانند یوتیوب، آپارات، نماشا و … نیست. به همین دلیل کار شما برای سئو ویدیو اندکی سخته خواهد بود.

برخی مواقع با توجه به شرایط یک سایت لازم است که سئو آن را به صورت شخصی انجام دهید و محتوای ویدیویی خود را داخل آن بارگذاری نمایید. در این صورت می‌توانید یک نتیجه بسیار عالی به دست آورید. اما یک حالت متفاوت نیز وجود دارد و در آن شما باید محتوای ویدیویی سایت خود را در پلتفرم‌های نمایش ویدیو قرار دهید و حتی از آن کسب درآمد مناسبی به دست آورید. البته در ادامه بیشتر به تفاوت این دو خواهیم پرداخت و برای انتخاب نهایی شما را راهنمایی خواهیم کرد.

سئو چیست و چه ارتباطی با سئو ویدیو دارد؟

   مخاطب ویدیو چه کسانی هستند

قبل از اینکه بخواهیم در مورد آینده یک ویدیو تصمیم گیری نماییم، لازم است که مخاطبین آن را بررسی کنیم و قدرت خود را در این رابطه بهتر بشناسیم. فرض کنید که شما در سایت خود آموزش وردپرس دارید. اگر بخواهید برای این دوره تبلیغات انجام دهید، بهتر است که به سراغ پلتفرم‌های نمایش ویدیو بروید و برای آن هزینه پرداخت کنید. چرا که مخاطبین آن ها بیشتر است و قوانین سئو به شما اجازه انتشار این ویدیو را در سایت خودتان نمیدهد. چرا که مرحله آگاهی از برند در فروش شما نقش بسزایی ایفا می‌کند و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید. اما این موضوع یک حالت دوم نیز دارد و تماشایی ویدیوهای آموزشی شما است. در این حالت زیر ساخت و همچنین مدت زمان ویدیوهای مهم است که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم نکات مربوط به این بخش را ساده کنیم، باید بگوییم که ویدیوهای تبلیغاتی که مخاطبین به آن نیاز ندارند و شما به مخاطبین خود نیاز دارید باید در پلتفرم‌های آنلاین نمایش داده شود. اما زمانی که قرار است که محتوای سایت خود را بهینه نمایید و از طرفی زیر ساخت لازم آن را دارید، شرایط متفاوت خواهد بود. مخاطبین شما به این ویدیو نیاز دارند و از طرفی از قرار داشتن آن در سایت شما نیز اطلاع دارند. در این مرحله ویدیو در سایت شما بارگذاری می‌شود و یا لینک پلتفرم‌های نمایش آن در سایت شما بارگذاری خواهد شد.

اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، عملکرد شما نسبت به سئو آن خواهد بود. در این زمان شما باید استفاده اسکیما متناسب به گوگل اطلاع داده شود. حتی یک پست آموزشی ویژه با نام « اسکیما چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟ » در این رابطه قرار داده‌ایم که می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهد.

  بررسی زیر ساخت‌های سایت

یکی از مهمترین نکاتی که افراد با تجربه به آن توجه می‌کنند و مد نظر قرار میدهند، ساختار سایت و همچنین زیر ساخت‌های فنی آن است. فرض کنید که یک سایت جذاب با تعداد صفحات بسیار زیاد دارد. حال اگر بخواهید برای تمامی این صفحات ویدیو قرار دهید و از طرفی قابلیت Streaming  نیز به آن اضافه کنید نیاز به وب سرور و هاست اختصاصی خواهید داشت. اگر میانگین حجم هر ویدیو 700 مگ باشد و هزار نفر بخواهید آن را تماشا کنند نیاز به 0.7 ترابایت ترافیک خواهید داشت. از طرفی سئو تکنیکال سایت شما نیز متفاوت خواهد شد. البته که در بخش آموزش سئو تکنیکال به این موضوع اشاراتی نمودیم. دقت کنید برخی از سایت‌ها با توجه به ساختاری که دارند، توانایی چنین کاری را خواهند داشت. اما بررسی سایت شما شرایط کاملا متفاوتی خواهد داشت و همین امر می‌تواند مزیت رقابتی آن ها نسبت به سایرین باشد.

نکته بعدی که در بررسی زیر ساخت‌های یک سایت بادی مد نظر قرار دهید، CMS یا سیستم مدیریت محتوای آن ها می‌‌باشد. در صورتی که قالب سایت شما کد نویسی شده است و برای این موضوع نیز شخصی سازی شده، شرایط کاملا متفاوت می‌‌باشد. به عنوان مثال برخی از سایت‌های به جهت نمایش و دانلود فیلم شخصی سازی شده‌اند و زیر ساخت آن ها از نمایش فیلم کاملا برخوردار خواهد بود. اما اگر قالب وردپرسی دارید، نگران نباشید  به سادگی می‌توانید با استفاده از اسکیما مارک اپ به چنین قابلیتی دست پیدا کنید. به شرطی که برای هر صفحه از اسکیما مناسب استفاده کنید و او را به گوگل به صورت صحیح معرفی کنید. دقت کنید که سئو ویدیو نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد، اما همکاری با یک توسعه دهنده وب سرعت کارتان را افزایش خواهد داد.

  پرسونا و میزان رضایت کاربر

 یکی از موضوعاتی که در سئو ویدیو اهمیت بسیار زیادی دارد، شخصیت کاربر سایت است. برخی مواقع شخصیت کاربران سایت به صورت است که تماشای یک ویدیو برای روی سرورهای آپارات و یوتیوب تفاوتی ندارد. از طرفی آن ها در سایت ما حضور دارند و تنها باید به از یک افزونه مناسب برای نمایش فیلم استفاده نماییم. اما برخی مواقع لازم است که ویدیو فقط و فقط در سایت ما بارگزاری شده باشد. به عنوان مثال کسانی که از اقدام به فروش دروه پرمیوم می‌کنند، تمایل به نمایش دوره در پلتفرم اختصاصی دارند و دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف محدود می‌کنند.

گاها مخاطبین یک سایت تمایل به ویدیو با حجم بالا به صورت 4k دارند، در این صورت سرعت اینترنت و همچنین زیر ساخت‌های سایت هدف اهمیت دارد. اگر بتوانید شرایط لازم برای استفاده چنین کاربری از سایت خود فراهم نمایید. رضایت کاربران به بالاترین میزان ممکن خواهد رسید. البته این پارامتر یک حالت پنهان نیز دارد و آن فضای رقابتی حوزه کاری شما است. برخی مواقع به دلیل تبلیغات گسترده رقبای خود در پلتفرم‌های نمایش ویدیو لازم است که ویدیو خود را در آن ها قرار دهید و رضایت کاربران بیشتری را به دست آورید.

  پرسونا و میزان رضایت کاربر

قوانین سئو ویدیو چیست؟

قوانین و نکاتی که در این بخش خدمت شما عزیزان مطرح می‌کنیم قابلیت استفاده در آپارات، یوتیوب و همچنین دیگر پلتفرم‌های نمایش ویدیو را خواهد داشت. سئو ویدیو در موتورهای جستجو مختلف معمولا حالت مشابهی دارد، به همین جهت فرا گرفتن استراتژی کلی آن در سئو ویدیو کافی است و صرفا برخی مواقع نیاز به شخصی سازی بیشتر دارد.

   عنوان چند بخشی و کامل

اولین و شاید مهمترین قانون در سئو ویدیو استفاده از کلمات کلیدی مناسب به همراه تکنیک‌های روانشناسی مرتبط می‌‌باشد. به هر اندازه که عنوان شما به جستجوی کاربری نزدیکتر باشد، میزان نتیجه گیری شما بیشتر خواهد بود. باید تمام تلاش تمرکز و تلاش خود را به کار گیرید که عنوان خود را در کوتاهترین حالت ممکن با تراکم بالای کلمات کلیدی انتخاب نمایید. البته می‌توانید به با استفاده از پرانتز و جدا کننده دو موضوع نزدیک به هم را برای یک کلمه کلیدی انتخاب نمایید.

   توضیحات ویدیو

یکی از موضوعاتی که در سئو ویدیو شاید کمتر کسی به آن توجه کند، توضیحات ویدیو به صورت چند لایه می‌‌باشد. به هر اندازه که توضیحات ویدیو خلاصه، اما کاربردی باشد نتیجه جذابتری در انتظار شما خواهد بود. دقت کنید که در بخش توضیحات نباید از متن ویدیو استفاده نمایید. بلکه باید یک چکیده بسیار جذاب و کاربردی مورد استفاده قرار دهید که کاربر را به خود جلب کند. به هر اندازه که توضیحات شما کامل کوتاهتر و جذابتر باشد، احتمال تماشای ویدیو تا پایان آن افزایش پیدا خواهد کرد. دقت کنید که این موضوع در پلتفرم‌های نمایش ویدیو و سئو کاملا به صورت یکسان تعریف خواهد شد.

 به همین دلیل است که باید زمان صرف کنید و در بهترین حالت ممکن آن را منتشر نمایید. استفاده از هشتگ در این بخش اشتباه خواهد بود. اما اگر در پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم از این قابلیت استفاده می‌کنید، لینک دادن به صفحه لندینگ و یا صفحه اصلی سایت انتخاب مناسبی خواهد بود. دقت کنید که بررسی قوانین پلتفرم برای چنین بخشی نیز حائز اهمیت است و نباید بی‌پروا از آن استفاده نمایید.

   برچسب گذاری مناسب

در سئو کلاسیک استفاده از برچست جایگاه ویژه‌ای داشت، چرا که قوانین سئو کلاه سیاه از آن حمایت میکرد. اما در سئو نوین شرایط کمی متفاوت است و در هر سایت استراتژی  متفاوت در نظر گرفته می‌شود. برچسب گذاری در پلتفرم‌های نمایش ویدیو بر اساس ورودی آن ها انتخاب مناسبی خواهد بود. اما اگر قرار است که در سایت خود چنین کاری انجام دهید، بهتر است که احتیاط این کار را انجام دهید. در سایت خود برای یک ویدیو بیش از 3 برچست استفاده نکنید. اما در پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم می‌توانید به صورت همزمان از 10 برچست نیز استفاده نمایید.

   استفاده از تصویر شاخص با یک قلاب ذهنی

اگر به بارگذاری محتوای در شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد و از طرفی محتوای ویدیویی خود را به صورت همزمان در چندین پلتفرم نیز منتشر می‌کنید، استفاده از تصاویر شاخص و با یک قلاب ذهنی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. اولین تصویر باید به نحوی انتخاب شود که مخاطب پس از تماشای آن نسبت به کنجکاو شود. در صورتی که بتوانید روی مخاطب خود یک تاثیر بگذارید، نتیجه بسیار جذابی خواهید گرفت و همین امر موجب می‌شود که ترافیک سایت و بازدید ویدیو شما افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

   استفاده از تصویر شاخص با یک قلاب ذهنی

  قرار دادن لینک شبکه‌های اجتماعی

یکی از نکاتی که در سئو ویدیو بارها و بارها به آن تاکید نمودیم، قرار دادن آدرس شبکه‌های اجتماعی چه دیسکریپشن ویدیو و چه در توضیحات آن. البته تعداد زیاد شبکه‌های اجتماعی به معنی خفن و خاص بودن شما نیست. حتی این کار شما ممکن است که برای مخاطبین شما آزار دهند نیز باشد. شما باید بررسی کنید که مخاطبین شما نسبت به چه شبکه‌های اجتماعی واکنش دارند و سپس تصمیم گیری کنید که کدام یک را قرار دهید. ممکن است مخاطبین یک سایت به تلگرام علاقه داشند باشند و دیگری اینستاگرام برای آن ها خاص و جذاب باشد، این موضوع کاملا به تحقیقات شما بستگی خواهد داشت.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد سئو ویدیو صحبت کردیم. برخی از مباحث سئو ویدیو با سئو تصاویر مشترک خواهد بود. اما مهمترین موضوعی که باید مد نظر قرار دهید، محتوایی است که از طریق یک ویدیو به مخاطب منتقل می‌کنید. به هر اندازه که سئو ویدیو را قوی انجام دهید، اما محتوای خوبی به او نمایش ندهید، احتمال استفاده شما از محتوای بصری کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که موتورهای جستجو و همچنین پلتفرم‌های نمایش آنلاین ویدیو نسبت به رفتار کاربران با یک ویدیو حساسیت زیادی دارند.

از طرفی محتوای شما به هر اندازه کاربردی باشد، موتورهای جستجو نسبت به آن واکنش مناسبی نمایش خواهند داد و مدت زمان آن اولویت کمتری خواهد داشت. در صورتی که می‌توانید محتوای ویدیو خود را با بالاترین کیفیت و حجم ممکن در پلتفرم‌های مختلف قرار دهید. چرا که سرعت بالای اینترنت و همچنین پیشرفت تکنولوژی نمایش ویدیوها، انتظار مخاطبین از یک ویدیو را افزایش داده است.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *