هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن

علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن

دسته بندی : سئو
1402/12/18

یک سایت می‌تواند به دلایل متعددی از گوگل حذف شود، اما ایندکس شدن آن به سادگی نخواهد بود.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید با علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن آشنا شوید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو. برخی مواقع یک سایت به دلایل طبیعی و گاها غیر طبیعی جایگاه خود را از دست میدهد. از دست رفتن جایگاه حتی روی نام سایت و کیبورد اصلی یک مشکل جدی می‌‌باشد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. اگر چه که در دوره آموزش سئو به صورت ویژه در این رابطه صحبت می‌کنیم و حتی نکاتی را آموزش میدهیم که در زمان رخداد چنین موضوعی کمترین آسیب را سایت ببیند. با این حال قصد داریم علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم و علت آن را پیدا کنیم. با ما همراه باشید تا سایت خود را از ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بیمه نمایید.

علت حذف سایت از نتایج گوگل چیست؟

برخی از قوانین گوگل حالت هشدار دارد و در صورت توجه به آن بازدهی شما در سئو سایت بهتر خواهد شد. اما برخی دیگر از قوانین گوگل منجر به تنبیه و جریمه سایت می‌شود و در صورت انجام می‌تواند شما را برای همیشه از نتایج حذف کند. به همین دلیل تمامی این قوانین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1.    استفاده از هاست رایگان و یا عدم تمدید هاست

عده‍ای از صاحبین کسب و کار برای صرفه جویی در مخارج خود از یک دوره آموزش وردپرس استفاده می‌کنند و در نهایت دامنه دات آی آر خود را نیز در یک هاست رایگان ثبت می‌کنند و شروع به سئو سایت می‌نمایند. این روش شاید در ابتداء پاسخگو باشد اما هر چه سایت ورودی بیشتری دریافت می‌کند، احتمال جریمه شدن از سمت گوگل و یا مشکل پیدا کردن آن دو چندان خواهد شد. گوگل به دلیل امنیت پایین هاست رایگان با وجود آن ها مشکل دارد. اگر شما برای بک تست یک استراتژی از یک هاست رایگان استفاده می‌کنید، مشکلی ندارد، اما اگر بخواهید برای سایت اصلی خود از این رویه استفاده کنید، ممکن است توسط گوگل جریمه شوید و از لیست نتایج نیز حذف شوید.

برخی  افراد به ایمیل های دریافتی از طرف هاست توجه کافی ندارند و به هر دلیلی هاست خود را تمدید نمی‌کنند. معمولا یک هاست معتبر تا چند روز اطلاعات شما را در بخشی مجزا نگه داری می‌کند و سپس اقدام به پاکسازی آن خواهد کرد. اگر شما در همان مراحل اولیه متوجه چنین موضوعی شوید، آسیب جدی شما را تهدید نخواهد کرد و با انجام چند تکنیک ساده می‌توانید به رتبه مورد قبلی خود باز گردید. اما اگر نسبت به آن بی توجه باشید و برای مدت زمان طولانی آن را رها کنید، ممکن است که سایت خود را برای همیشه از دست دهید.

ثبت مجدد سایت در سرچ کنسول

اگر بعد از یک الی دو روز که سایت شما توسط هاست حذف شده بود اقدام به خرید هاست نمایید و مجدد پلن خود را فعال کنید، سایت شما به سادگی برخواهد گشت. برای این منظور باید سرچ کنسول خود را بررسی کنید که فعال است و یا خیر. در صورتی که سرچ کنسول سایت فعال نیست آن را فعال نمایید و یک فرصت 6 تا 10 روزه به گوگل دهید تا شرایط شما را به حالت اول باز گرداند. در این حالت اگر آپدیت محتوایی به مقدار محدود انجام دهید، برای سایت شما کار ساز خواهد بود و توجه گوگل بیش از بیش به شما جلب خواهد شد.

ثبت مجدد سایت در سرچ کنسول

انتشار محتوای جدید با کیفیت بسیار بالا « بر اساس کانتنت مارکتینگ »

همانطور که می‌دانید بهترین و اصیل‌ترین نوع محتوا توسط متخصصین کانتنت مارکتینگ نوشته می‌شود. این محتوا به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر دیده شدن توسط گوگل نرخ تبدیل بسیار بالایی نیز به دست آورید. محتوای شما باید به اندازه‌ای قوی باشد که گوگل نتواند آن را نادیده بگیرد. حال اگر از سوشال سیگنال استفاده کنید و توجه گوگل را به خود جلب کنید که بازدهی شما به مراتب بهتر و بیشتر نیز خواهد شد. اگر در این رابطه اطلاعات کافی ندارید به شما پیشنهاد میدهیم که از پست آموزشی « تاثیر سوشال سیگنال بر سئوی سایت، چرا باید از سوشیال سیگنال بر سئوی سایت استفاده کنیم؟ » استفاده نمایید.

خرید رپورتاژ آگهی

یکی از پاسخ‌هایی که به موضوع « علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن » خرید رپورتاژ آگهی است. در صورتی که رپورتاژ آگهی شما به درستی برنامه ریزی نشود و توسط سایت‌های معتبر تایید نشود، به صورت جدی می‌تواند به سایت شما آسیب وارد کند. ما در بخش « آموزش رپورتاژ آگاهی صفر تا صد » که توسط استاد حبیبی آموزش داده شده است، به شاخصه‌های یک رپورتاژ آگهی با کیفیت اشاره کردیم. حال لازم است که بک لینک خود را از سایتی تهیه کنید که اعتبار بالایی دارد و نرخ اسپم اسکور آن در پایینترین حد ممکن است. معمولا سایت‌های خبری نرخ اسپم اسکور بالایی دارند و گاها برای شما مشکل ساز نیز می‌شوند.

بررسی ایندکس بودن صفحات

به سرچ کنسول سایت خود سری بزنید و وضعیت صفحات مختلف را در آن بررسی نمایید. ببینید که سایت‌ها در چه شرایطی قرار دارند و تمامی صفحات شما ایندکس شده است و یا خیر. در برخی مواقع بعد از حذف شدن کل سایت و یا حتی برخی صفحات آن، وضعیت سایت به حالت No Index تغییر خواهد کرد. البته برای اعمال تغییرات گسترده بهتر است که با یک متخصص سئو تکنیکال مشورت کنید و بهترین استراتژی را برای آن اتخاذ نمایید. البته بررسی نقشه سایت و همچنین سلامت بودن ساختار URL صفحات نیز لازم است.

2.    استفاده از محتوای بی کیفیت و کپی

سئوکاران کم تجربه فکر می‌کنند که همه چیز بک لینک است و می‌توانند با تبلیغات و خرید بک لینک کسب رتبه کنند. از طرفی صفحات محصول خود را بدون توجه به کنیبالیزیشن و همچنین تگ کنونیکال ایندکس می‌کنند و برای آن نیز از محتوای تکراری و بی کیفیت استفاده می‌کنند. گوگل به طرق مختلف با این موضوع مخالف است و مخالفت خود را با جریمه کردن سایت شما اطلاع خواهد داد. بعد از مدتی که ورودی سایت شما افزایش پیدا کرد به صورت ناگهانی از نتایج گوگل حذف خواهید شد. البته گوگل در بخش سرچ کنسول سایت به شما هشدارهایی مبنی برای محتوای بی کیفیت و کپی خواهد داد. در صورتی که نسبت به آن بی توجه باشید، به احتمال زیاد با چالش مواجه خواهید شد.

در صورتی که به دنبال علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن می‌‌باشید و محتوای تکراری و بی کیفیت دلیل آن است، برخی از صفحات را باید حذف کنید و برخی دیگر را با محتوایی مناسب پر کنید. با توجه به اهمیت این موضوع و متاسفانه رایج بودن آن بین سئوکاران کم تجربه به شما پیشنهاد میدهیم که از پست آموزشی « کنیبالیزیشن یا Cannibalize در سئو چیست؟ + نحوه رفع آن » دیدن نمایید.

استفاده از محتوای بی کیفیت و کپی

3.    استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

یکی از شایعترین دلایل حذف شدن گوگل از نتایج و حتی پنالتی شدن یک سایت، استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است. در سئو کلاه سیاه هدف سئو سریع و ارزان یک سایت حتی به قیمت آسیب زدن به دیگران می‌‌باشد. دقت کنید که در سئو کلاه سیاه، سئو منفی نیز انجام می‌شود که نتیجه آن به شما آسیب نخواهد زد. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید مدت زمان این موضوع می‌‌باشد. در صورتی که گوگل متوجه چنین موضوعاتی شود، باید با سایت متخلف برخورد جدی خواهد کرد.

ممکن است که سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت به شما آسیب وارد نکند، اما به جرات می‌توان گفت در بلند مدت برای شما مشکل ساز می‌شود. افراد بسیار زیادی به این موضوع توجه ندارند و همین امر نیز موجب می‌شود که سایت آن ها دچار مشکلاتی ناگهانی شود.  به عنوان مثال برخی از افراد سایت خود را در دو نسخه تنظیم می‌کنند و یکی از آن ها را به گوگل نمایش میدهند و دیگری را به مخاطبین خود. این موضوع به اندازه‌ای ریسک بالایی دارد که می‌تواند روی دامنه اصلی سایت نیز تاثیر منفی بگذارد.

4.    مشکل در کد نویسی سایت

همانطور که می‌دانید در بخش سئو تکنیکال با اهداف مختلف کدهای یک سایت تغییر پیدا می‌کند. این تغییر می‌تواند چند دلیل داشته باشد که در این بخش کاری به آن ها نخواهیم داشت. اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، هماهنگی کدهای اضافه شده با قالب اصلی سایت می‌‌باشد. برخی مواقع با هدف بهبود امنیت و یا اضافه کردن یک قابلیت خاص کدهای سایت مورد تغییر قرار می‌گیرد. اما این تغییر به لحاظ ساختار کلان سایت مشکل دارد و موجب حذف شدن برخی صفحات می‌شود. به همین دلیل است که بعد از ثبت اسکیما مارکت آپ، سئوکاران تکنیکال به صورت پیوسته نتایج سایت را مورد نقد و بررسی قرار میدهند.

5.    استفاده از بک لینک های غیر طبیعی

گوگل بارها و بارها خط قرمز خود را خرید و فروش بک لینک و یا دستکاری آن ها اعلام کرده است. در صورتی که سئوکاران کلاه خاکستری و یا کلاه سفید از بک لینک‌های بی‌کیفیت استفاده کنند، گوگل با آن مقابله خواهد کرد. در صورتی که تعداد بک لینک‌ها کم باشد، گوگل همان صفحه را جریمه خواهد کرد. اما اگر تعداد بک لینک ها بسیار زیاد باشد، گوگل تمامی صفحات را از دسترس خارج خواهد کرد. دقت کنید نتیجه این موضوع در سرچ کنسول کاملا قابل مشاهده است. اما جلب اعتماد مجدد گوگل کار سختی نخواهد بود و نیاز به یک مشاوره تخصصی سئو خواهد داشت. همکاران ما در بخش پشتیبانی سایت هر چه بهتر شما را راهنمایی خواهند کرد. دقت کنید کامنت مارکتینگ نیز با استفاده از بک لینک در زیر پست رقبا گاها با حذف سایت از نتایج جستجو همراه است.

6.    بی توجهی به آپدیت هسته گوگل و تغییرات الگوریتم های فعال آن

همانطور که می‌دانید سئو یک دانش و مهارت کاملا پویا است. در صورتی که بخواهید با یک استراتژی و روش قدیمی اقدام به یادگیری آن نمایید، معمولا نتیجه جذابی به دنبال ندارد. چرا که آپدیت‌های جدید گوگل می‌تواند شما را از صفحه اصلی خارج کند و برای شما مشکل ساز شود. یک سئوکار باید به صورت مستمر آخرین آپدیت‌های هسته گوگل را بررسی کند تا دچار مشکل نشود. از طرفی اگر با ساختار و نحوه کارکردن الگوریتم‌های مانند MUM  و یا رنک برین آشنا نباشید، صفحات وبلاگ و یا محصول شما به سادگی از نتایج حذف خواهد شد.

7.    بررسی فایل robots.txt

یکی از شایعترین دلایل حذف شدن صفحات از نتایج گوگل بی توجهی به فایل robots.txt خواهد بود. در صورتی که خزنده‌های گوگل بخواهند به صفحات سایت دسترسی پیدا کنند، لازم است که فایل robots.txt بررسی کنید و با یک جدول کلی از سایت آشنا شوند. گاها دامنه یک صفحه را تغییر میدهید و یا یک قاعده خاص در این بخش قرار میدهید و فراموش می‌کنید. حال هر تغییر که ایجاد کنید، خزنده‌های گوگل امکان دسترسی به صفحه هدف را نخواهند داشت.

  بررسی فایل robots.txt

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن صحبت کردیم. با این حال اگر سوال و چالشی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، در بخش نظرات با ما مطرح نمایید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پرسش شما را پاسخ خواهند داد. در پایان لازم است که جمع بندی کلی از نکات مطرح شده خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. به یاد داشته باشید که گوگل بی دلیل یک صفحه را پاک نخواهد کرد. اگر سئوکار و مدیر سایت وظایف خود را به درستی انجام دهد، گوگل از سایت آن ها حمایت خواهد کرد. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، بررسی منظم سرچ کنسول سایت است.

معمولا گوگل خطا و اشتباهات شما را در بخش سرچ کنسول سایت گوشزد می‌کند. در صورتی که به این نکات همواره توجه کنید، گوگل نیز بازدهی بسیار عالی به شما خواهد داد. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، بررسی آخرین اخبار مربوط به آپدیت‌های گوگل است. گاها بی توجه به قوانین گوگل می‌تواند  برای شما چالش سازی شود و صفحات اصلی سایت شما را حذف کند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *