هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
فرمت Webp چیست؟ چگونه تصاویر را به فرمت Webp کنیم؟

فرمت Webp چیست؟ چگونه تصاویر را به فرمت Webp کنیم؟

دسته بندی : ساخت سایت
1402/06/27

اگر به تازگی با فضای وب آشنا شده‌اید، شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چرا تمامی عکس‌های موجود در سطح وب به فرمت Webp می‌باشد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید پاسخ این سوال را پیدا کنید و از طرفی بهترین روش تبدیل فرمت آن را نیز آموزش ببینید.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. اگر شما هم اهل وب گردی باشید، متوجه شده‌اید که بیشتر فرمت‌ تصاویر موجود در سطح وب بیشتر به صورت فرمت Webp می‌باشد. این موضوع می‌تواند برای سایت‌ها یک مزیت باشد و برای دیگر افراد یک موضوع آزار دهند. برای وب سایت‌های که به دنبال سئو کاربردی می‌باشند یک مزیت است، چرا که برای سئو تصاویر لازم است فرمت تصاویر را به صورت فرمت Webp تغییر دهند. اما برای کسی که آن را از اینترنت دانلود می‌کند و قصد دارد، روی آن فتوشاپ انجام دهد، این موضوع کمی فرق دارد و نمی‌تواند حتی آن را در فتوشاپ باز کند.

اگر در مورد سئو تصاویر اطلاعات کافی ندارید، بهتر است که از طریق بخش مقالات سایت برترآموز به بررسی مقاله « سئو تصاویر، چگونه در جستجوی تصاویر در گوگل رتبه بهتری کسب کنیم  » بپردازید. در این بخش تمامی نکات مورد نظر خود در مورد سئو تصاویر را پیدا خواهید کرد. نکته بعدی که باید در مورد فرمت Webp بدانید، این است که محبوبیت این فرمت تنها در سایت‌ها نیست و برخی از پلتفرم‌های کاریابی و یا پلتفرم‌های مدیریت پروژه نیز برای بارگذاری عکس نیاز به فرمت Webp خواهند داشت. به همین دلیل است که شناخت آن می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

در صورتی که قصد استفاده از ربات‌های تلگرامی برای تبدیل فرمت Webp دارید، بهتر است که حواس خود را جمع کنید. چرا که در برخی موارد افراد دچار فیشینگ اطلاعات می‌شوند. به همین دلیل است که استفاده از انواع سایت تبدیل فرمت و یا نرم افزارهای کم حجم انتخاب بهتری برای این هدف خواهند بود. در بخش‌های بعدی تمامی این موارد را به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فرمت Webp چیست؟

 همانطور که می‌دانید خدمات شرکت گوگل بسیار زیاد است و صرفا به عنوان یک موتور جستجو شناخته نمی‌شود. یکی از مهمترین فرمت‌هایی که شرکت گوگل روی توسعه آن سرمایه گذاری کرده است، فرمت Webp می‌باشد. این فرمت نوعی فرمت تصویری است که به واسطه آن می‌توانید تصاویر را به حجم بسیار پایینی فشرده کنید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که با استفاده از این فرمت شما به سادگی می‌توانید کیفیت تصاویر را حفظ کنید. به عنوان مثال اگر قرار است که بک گراند خود را شفاف نگه دارید، با استفاده از فرمت‌های معمولی چنین قابلیتی نخواهید داشت. چرا که همزمان با کاهش حجم بک گراند تصاویر شما نیز از بین خواهد رفت.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که در فرمت تصاویر به صورت Webp صرفا ویژه سایت‌ها نیست و شما برای استفاده در برخی پلتفرم‌ها و سایت‌های ویرایش عکس نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که خروجی مورد نیاز شما نیز به صورت فرمت Webp باشد. چرا که در حالت معمولی شما می‌توانید یک فرمت را به صورت jpg به فتوشاپ وارد کنید و خروجی خود را به صورت Png دریافت کنید. دقت کنید که گوگل هیچ سایتی را اجبار به استفاده از فرمت Webp نخواهد کرد. اما نکته بسیار مهم و قابل بررسی برای او همواره سرعت یک سایت می‌باشد. در صورتی که شما برای سایت خود یک فرمت اختصاصی استفاده می‌کنید و سرعت لود مناسبی دارید، نیاز به استفاده از فرمت Webp نخواهید داشت.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد فرمت Webp باید مد نظر قرار دهید، آپدیت این فرمت می‌باشد. حتی امروزه نیز گوگل به دنبال این است که فرمت Webp بهینه سازی کنید و حجم عکس‌ها را کاهش دهد. به همین دلیل است نرم افزارها و افزونه‌های تبدیل فرمت Webp  در حال به روز رسانی می‌باشند. به عنوان یک سئوکار بهتر است که برای استفاده از بهتر از این افزونه‌ها یک برنامه ریزی مناسب انجام دهید. چرا که می‌توانید با همکاری یک توسعه دهند وب و استفاده از این تکنیک سرعت سایت خود را بهبود بخشید.

فرمت Webp چیست؟

مزایای استفاده از فرمت Webp برای تصاویر چیست؟

قبل از اینکه به بررسی بهترین روش تبدیل فرمت Webp بپردازیم، بهتر است نیم نگاهی تخصصی به مزایای آن نیز بیندازیم. در این صورت می‌توانید یک تصمیم گیری مناسب برای آن انجام دهید.

  1. حجم تصاویر را به بدون تغییر سایز تصاویر می‌توانید تغییر دهید.
  2. به سئو تکنیکال سایت خود کمک ویژه‌ای خواهید کرد.
  3. مرورگرهای درک بهتری از سایت شما به دست خواهند آورد و این موضوع روی بودجه خزش سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.
  4. کیفیت تصاویر به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد.
  5. کنترل کپی رایتینگ تصاویر برای سایت شما بهتر انجام خواهد شد.
  6. سرعت بارگذاری سایت خود را بهینه خواهید کرد.
  7. و …

بهترین روش تبدیل فرمت Webp چیست؟

در این بخش به صورت ویژه به بررسی بهترین روش‌های تبدیل فرمت Webp خواهیم پرداخت، در صورتی که شما از یک روش ویژه برای این موضوع استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌های این مقاله آن را با ما نیز مطرح کنید. در این صورت دیگر خوانندگان این مقاله نیز می‌توانند با روش‌های سریع و اختصاصی شما آشنا شوند.

1.    https://ezgif.com/

یکی از سایت‌هایی که برای تبدیل فرمت عکس‌های خود می‌توانید از آن استفاده کنید، سایت ezgif خواهد بود. این سایت به شما اجازه می‌دهید که به صورت آنلاین بدون ثبت نام به بهترین شکل ممکن تمامی عکس‌های خود را برای سایت مورد نظر خود بهینه سازی کنید. برای این کار تنها کافیست عکس‌های مورد نظر خود را در این سایت بارگذاری کنید و در نهایت به صورت فرمت Webp آن ها را تحویل بگیرید. نکته بعدی که در استفاده از سایت ezgif باید به آن توجه نمایید، امکان ادیت کردن عکس‌ها می‌باشد. در صورتی که شما بخواهید عکس‌های خود در سایت بارگذاری نمایید، لازم است که یک سری تغییرات روی آن اعمال کنید تا کیفیت عکس‌های شما به بهترین شکل ممکن تغییر کند.

در صورتی که شما بخواهید در سایت ezgif فرمت تصاویر خود را تغییر دهید و خروجی شما دچار ایراد شود. به سادگی می‌توانید از طریق پشتیبانی و یا FAQ سایت مشکل خود را حل کنید. این موضوع یکی از چالش‌های اصلی کسانی است که می‌خواهند فرمت فایل‌های خود را به صورت فرمت Webp تغییر دهند. از دیگر مزایای سایت مذکور می‌توان به رابط کاربری ساده آن اشاره کرد. در صورتی که سایت تبدیل فرمت مورد نظرتان رابط کاربری مناسبی نداشته باشد، استفاده از آن معمولا سخت خواهد بود و کمتر به سراغ آن خواهید رفت. اما سایت ezgif با بهینه سازی این موضوع توانسته است که دنبال کنندگان بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جذاب سایت ezgif در این است که شما را برای طراحی و تدوین فایل‌های ویدیویی و تبدیل آن ها به عکس نیز یاری می‌کند. ممکن است که شما بخواهید تصاویر با فرمت Webp از یک ویدیو استخراج کنید، در این صورت، سایت ezgif به شما این امکان را خواهد داد. البته دقت کنید که کیفیت اولیه فیلم نیز در دستیابی به اهداف شما بسیار مهم خواهد بود. با این حال توصیه ما به شما این است که برای بررسی سایت ezgif زمان صرف کنید و خودتان با بخش‌های مختلف آشنا شوید. چرا که این سایت می‌تواند ویژگی‌های بسیار جذابی برای علاقه‌مندان به این حوزه داشته باشد.

2.    استفاده از نرم افزار فتوشاپ

در صورتی که با دوره « آموزش فتوشاپ » برترآموز آشنایی دارید، با تکنیک تبدیل فرمت Webp به خوبی آشنا خواهید بود. با این حال در این بخش قصد داریم به صورت اجمالی به شما نحوه خروجی گرفتن با فرمت Webp نیز آموزش دهیم. چرا که افراد بسیار زیادی قبل از اینکه یک عکس را در سایت بارگذاری کنند، آن را با استفاده از نرم افزار فتوشاپ مورد بررسی قرار می‌دهند. اولین راه حل شما برای تبدیل به فرمت Webp و یا خروجی گرفتن با فرمت Webp این است که از پلاگین اختصاصی فتوشاپ استفاده کنید. همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، به صورت عمومی امکان تبدیل فرمت Webp وجود ندارد. زمانی که به دنبال نصب پلاگین مرتبط با این موضوع می‌باشید، حتما به نوع 32 و62 بیت آن توجه نمایید.

در صورتی که عبارت « photoshop plugin for webp » را جستجو نمایید، به سادگی می‌توانید از طریق خود سایت فتوشاپ پلاگین مورد نظر خود را دانلود کنید. بعد از دانلود این پلاگین آن را از حالت فشرده خارج کنید. سپس آدرس « C>Program Files>Adobe>Adobe Photoshop >Plug-ins » در سیستم خود باز کنید و پلاگین را در آن کپی نمایید. حال اگر برنامه فتوشاپ شما باز است، ببندید و یک بار سیستم خود را ریستارت نمایید. حال یک تصویر را در فتوشاپ خود باز کنید و تغییرات لازم را روی آن اعمال نمایید. در گام بعدی نیز از گزینه « Export As » برای خروجی گرفتن با فرمت Webp استفاده نمایید.

البته اگر برای بخش تنظیمات فتوشاپ مقداری زمان صرف کنید، می‌توانید حجم عکس، سایز، کیفیت و دیگر پارامترهای مورد نظر خود را با توجه نیازتان تغییر دهید و در نهایت خروجی بگیرد. معمولا سایت فتوشاپ در یوتیوب خود برای استفاده بهتر فایل آموزشی نیز قرار داده است. اما نکته بسیار مهم آن در این است که فیلم آموزشی متناسب با نسخه مورد استفاده خود را بررسی کنید. چرا که امروزه بالای 7 مدل فتوشاپ وجود دارد که رابط کاربری هر یک با دیگری متفاوت است. به همین دلیل بهتر است که یکبار برای همیشه تبدیل فرمت Webp از طریق سایت فتوشاپ آموزش ببینید.

استفاده از فتوشاپ برای تبدیل فرمت Webp

3.    https://convertio.co/

یکی از سایت‌هایی که برای تبدیل فرمت عکس‌های معمولی به فرمت Webp بسیار محبوب می‌باشد، سایت convertio است. این سایت ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که موجب شده است در بین دنبال کنندگان این حوزه محبوب باشد. به عنوان مثال در برخی از سایت‌های تبدیل فرمت عکس شما عکس‌های با حداکثر اندازه 20 تا 40 مگابایت می‌توانید تبدیل کنید. اما با استفاده از سایت convertio شما خواهید توانست تا عکس‌هایی با اندازه 100 مگ را نیز به فرمت Webp تبدیل کنید. اما دقت کنید که تبدیل فرمت شما ممکن است، کامل نباشد. منظور ما این است که حجم و اندازه لازم برای استفاده در سایت را ندارد. به همین دلیل سایت‌هایی مانند « https://tinypng.com/ » یک سایت مناسب برای این هدف می‌باشند.

در صورتی که بخواهید یک عکس از سایت دیگر و یا شبکه‌های اجتماعی استخراج کنید، این سایت به شما کمک خواهد کرد. چرا که با استفاده از آدرس عکس و بارگذاری در این است به سادگی به خروجی مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد. از طرفی به این نکته توجه نمایید که این سایت با استفاده از فضاهای ابری نیز به شما در استفاده بهتر از خدمات خود کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر قرار است که گرافیست مجموعه عکس‌هایی مورد نیاز شما در دراپ باکس برای شما ارسال کند، به صورت مستقیم با استفاده از این سایت می‌توانید به تمامی عکس‌ها با فرمت Webp دسترسی پیدا کنید. البته ثبت نام و ساختن حساب کاربری در این سایت نیز به صورت کاملا رایگان انجام خواهد شد.

نکته بعدی که در استفاده از این سایت باید به آن توجه کنید، رابط کاربری بسیار ساده و جذاب آن می‌باشد. شما با استفاده از این سایت به سادگی می‌توانید با استفاده از تکنیک
Drop & Drag نیز عکس‌های خود را تبدیل فرمت کنید. با این حال اگر برای بررسی بخش‌های مختلف این سایت زمان صرف کنید به یک بازدهی بسیار جذاب دست پیدا خواهید کرد. این سایت در حال حاضر بیش از 300 فرمت را در دسته بندی‌های خود قرار داده است و به سادگی می‌تواند هر عکسی را به فرمت Webp تبدیل کند.

4.    Aspose

یکی از سایت‌هایی که برای تبدیل فرمت Webp  بسیار جذاب است، سایت Aspose می‌باشد. سایت‌هایی که در بخش‌های قبلی به شما معرفی کردیم، همگی انگلیسی زبان بودند، اما سایت Aspose با زبان فارسی می‌تواند، نیاز شما را به صورت کامل و جامع پاسخ دهد. در این سایت‌های فرمت‌های اولیه بسیار زیادی وجود دارد که سادگی به فرمت Webp   تبدیل می‌شوند. اما نکته بسیار مهم این سایت رابط کاربری خاص آن می‌باشد. شاید در نگاه اول فکر کنید که این صفحه بسیار شلوغ است. اما زمانی که آن را بررسی می‌کنید، باید و برای آن اندکی زمان صرف می‌کنید، به سادگی می‌توانید قلق کار کردن با آن را فرا بگیرد.

این سایت به آدرس « https://products.aspose.app/imaging/fa/conversion/jpeg-to-webp » می‌باشد. در صورتی که این لینک را در مرورگر خود کپی کنید، به سادگی  به صفحه اصلی مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد. برای رابط کاربری و همچنین سرعت بهتر این سایت می‌توانید از مرورگرهای فایر فاکس، کروم، اپرا استفاده نمایید. چرا که این سایت برای استفاده بهتر به کمک این مرورگرها شخصی سازی شده است. در صورتی که شما از سیستم عامل لینوکس برای استفاده می‌نمایید، این سایت می‌تواند خدمات بسیار زیادی را به شما ارائه دهد. البته دقت کنید که نوع API مد نظر شما نیز در این درخواست دخیل خواهد بود.

این سایت برای حریم خصوصی و اطلاعات مشترکین خود بسیار ارزش قائل است. به همین دلیل اطلاعات شما را بیش از 24 ساعت در خود نگهداری نمی‌کند. نکته بعدی برای استفاده از بهتر از سایت مذکور باید مورد توجه قرار دهید، امکان تبدیل فرمت به صورت عکس نیز می‌باشد. در صورتی که شما از چند سایت عکس دانلود نمودید به دنبال یک سایت برای تبدیل فرمت آن بودید، این سایت می‌تواند برای شما جذاب باشد. حتی این سایت برای تبدیل فرمت فایل‌های PSD نیز می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با صرف زمان و بررسی بخش‌های مختلف این سایت، مدت زمان استفاده از آن را بهینه کنید.

5.    WebP Express

معمولا افراد بسیار زیادی به دنبال تبدیل فرمت Webp می‌باشند، تا سایت آن ها با سرعت بالاتری بارگذاری شود. از طرفی اگر بخواهیم که اطلاعات موجود در یک سایت را مورد بررسی با استفاده از نرم افزار و یا سایت‌های تبدیل فرمت Webp تغییر دهیم، مدت زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید. حال اگر از یک توسعه دهنده وب بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد، مجدد هزینه و انرژی زیادی را باید صرف این موضوع کنید. در صورتی که از دنبال کنندگان « آموزش وردپرس » در سایت برترآموز، باشید، پاسخ این سوال را به خوبی خواهید دانست. شما با استفاده از افزونه « WebP Express » می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.

شما می‌توانید هر عکسی را با فرمت دلخواه خود وارد کنید، سپس این افزونه به صورت خودکار تبدیل فرمت و فشرده سازی مورد نظر شما را انجام خواهد داد. این افزونه به صورت رایگان در اختیار شما می‌باشد. می‌توانید برای آن ها حمایت‌های مالی خود را نیز ارسال کنید. چرا که اگر بخواهید این خدمات را به صورت پرمیوم توسط یک توسعه دهنده وب دست آورید، هزینه بسیار زیادی لازم خواهد داشت. یکی از نکات بسیار جذاب افزونه WebP Express در این است که شما با استفاده از آدرس عکس‌ها نیز می‌توانید آن را به صورت شخصی سازی شده در سایت خود مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که ورژن سایت شما به صورت وردپرسی نیست، امکان استفاده از این افزونه وجود ندارد. اما می‌توانید با شخصی سازی کدهای اصلی این افزونه در سایت خود آن را به کار گیرید. تیم سازندگان افزونه WebP Express برای سادگی کار دنبال کنندگان خود آن را به صورت منبع باز و رایگان در فضای وب قرار دادند. در این صورت دنبال کنندگان آن به سادگی می‌توانند از آن بر اساس نیاز خود استفاده کنند.

افزونه وردپرس برای تبدیل فرمت Webp

6.    11 ZON

یکی از سایت‌هایی که می‌تواند برای تبدیل فرمت Webp یک گزینه بسیار جذاب و کاربردی باشد، سایت 11 ZON اس که زبان آن نیز به صورت فارسی بهینه سازی شده است. آدرس این سایت « https://converter.11zon.com/fa/jpg-to-webp/ » است و می‌تواند برای شما به عنوان یک گزینه بسیار جذاب و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. در این سایت تمامی خدمات مورد استفاده شما به صورت رایگان خواهد بود و از طرفی محدودیتی برای استفاده در طول روز نیز وجود ندارد. در برخی از سایت‌های تبدیل فرمت Webp در طول روز امکان استفاده محدودی خواهید داشت. اما با استفاده از این سایت چنین محدودیتی در انتظار شما نخواهد بود. نکته بعدی استفاده از این سایت را برای همه جذاب می‌کند رابط کاربری آسان و سرعت بسیار بالای آن می‌باشد.

در صورتی که به دنبال یک سایت با رابط کاربردی ساده برای تبدیل فرمت Webp برای تعداد زیادی عکس می‌باشید، قطعا سایت می‌تواند یک گزینه بسیار جذاب و کاربردی باشد. کسانی که برای استفاده از سرویس‌های رایگان حساسیت بسیار زیادی به خرج می‌دهند، در استفاده از این سایت مشکلی نخواهند داشت. چرا که تمامی خدمات این سایت به صورت شخصی سازی است و از طرفی اطلاعات شما با هیچ فرمتی ذخیره نخواهد شد. به همین دلیل است که امنیت اطلاعات شما به صورت تضمین شده برقرار خواهد بود.

 مهم نیست که برای تبدیل فرمت Webp از مرورگر موبایل استفاده می‌کنید و یا مرورگر سیستم، نکته بسیار مهم آن در این است که دسترسی سایت شما به این سایت به صورت ریسپانسیو می‌باشد. در نهایت توصیه ما بر این است که خودتان یک بار این سایت را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت به سادگی برای استفاده از آن برنامه ریزی خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به بررسی پاسخ سوال « فرمت Webp چیست؟ چگونه تصاویر را به فرمت Webp کنیم؟ » از زوایای مختلف پرداختیم. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما چالش بر انگیز بود، به سادگی می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این مقاله پرسش خود را با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد.

به این نکته توجه نمایید که فرمت Webp در کنار مزایای که دارد، معایبی نیز به همراه دارد. اما اگر قرار است که برای بارگذاری عکس در سایت مورد استفاده قرار گیرد، بهترین انتخاب به شما میرود. در صورتی که شما از ویندوز 10 استفاده می‌کنید با باز کردن عکس‌ها با فرمت Webp در برنامه نقاشی می‌توانید خروجی را با فرمت متفاوتی ذخیره کنید. این روش برای تعداد محدودی عکس همیشه جذاب خواهد بود، چرا که نیاز به استفاده از سایت و برنامه‌های جانبی ندارد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *