هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش رفع مشکلات فنی سئو سایت

مشکلات فنی سئو سایت + رایج ترین مشکلات فنی سئو 2023

دسته بندی : سئو
1402/04/16

امروزه موارد زیادی سبب افت رتبه در گوگل میشود همانند مشکلات فنی سئو سایت که به شدت در سئو سایت تاثیر گذار هستند. در این مقاله به صورت تخصصی به انواع مشکلات فنی سئو سایت و رفع آن ها پرداختیم.

مشکلات فنی سئو سایت و رفع آن‌ها از جمله موارد مهم در سئو سایت هستند. اگر شما به‌خوبی این مشکلات را رفع نکنید، قطعاً که در ادامه فرایند سئو سایت خودتان به مشکل رو به رو خواهید بود. فرض کنید که شما سایت خودتان را طراحی کرده‌اید و می‌خواهید آن را به فروش برسانید. قطعاً که در اولین قدم باید روی سئو سایت خودتان فعالیت مستمر داشته باشید که نتیجه مطلوبی به دست آورید.

آیا این نتایجی که به دست می‌آورید همیشگی خواهد بود؟ آیا همیشه در نتایج گوگل باقی خواهید ماند؟ قطعاً که خیر. زمانی که شما در سئو سایت خودتان به‌خوبی عمل نکنید قطعاً که افت رتبه خواهید داشت. اما از آن مهم‌تر مشکلات فنی سایت است. اگر سایت شما در بازه زمانی مشخصی با مشکلات فنی رو به رو باشد قطعاً که افت رتبه ایی خواهید داشت که تمامی زحمات شما را بر باد می‌دهد.

ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد مشکلات فنی سئو سایت را برای شما شرح داده. از طرفی تمامی نکات و پیشنهاد خودمان را برای شما به اشتراک بگذاریم که در ادامه مسیر خود با مشکلات جدی رو به رو نشوید.

اگر شما دانش مناسبی در رابطه با سئو سایت ندارید، بهتر است که دوره آموزش سئو را تهیه کرده و اطلاعات خودتان را در رابطه با این حوزه افزایش دهید. یکی از عوامل مهم در مشکلات فنی سئو سایت ،سرعت سایت خواهد بود. در ابتدای طراحی سایت و این که شما سایت خودتان را ایجاد کردید. قطعاً که سایت از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود، اما در ادامه با افزایش داده‌های سایت و از طرفی با افزایش میزان المان‌ها قطعاً که سرعت سایت کاهش خواهد یافت. همین مورد سبب افت سرعت سایت و رتبه سئو می‌شود.

بهترین روش حل مشکلات فنی سئو سایت

مشکلات فنی سئو سایت چگونه قابل حل هستند ؟

اولین سؤالی که شاید ذهن شما را درگیر کند در رابطه با نوع حل کردن این مشکلات خواهد بود. آیا به‌راحتی می‌توان این مشکلات را حل کرد؟ ابتدا باید مشکل را پیدا کنید.

زمانی که شما در نتایج برتر گوگل حضور داشته باشید قطعاً که ترافیک مناسبی و درآمد زایی خوبی هم از سایت خودتان خواهید داشت. اما اگر تمامی این فاکتور ها ریزش کنند قطعاً که یک جای کار شما ایراد دارد. شما باید زیر و بم سایت خودتان را بررسی کرده تا آن که آن نقطه مورد نظر را پیدا و آن را رفع کنید.

اما آیا تمامی مشکلات حل خواهد شد؟ اگر مشکلاتی همانند سرعت سایت ایجاد شود، قطعاً که خود فرد می‌تواند آن را حل کنند. اما اگر مشکل کدهای سایت و یا ساختار اصلی سایت باشد، قطعاً که باید با برنامه نویس ها ارتباط برقرار کنید. اگر این نوع از مشکلات سریعاً حل نشود قطعاً که اثرات زیان باری برای شما به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما آن است که در این مواقع تیم مخصوصی را از قبل داشته باشید. به‌عنوان مثال همیشه با یک برنامه نویس در ارتباط باشید که در مواقعی که مشکلی ایجاد شد سریعاً بتوانید آن را رفع کنید.

مشکلات فنی سئو سایت :

تا به الان با موارد متعددی آشنا شدید و حال نوبت آن فرا رسیده است که به‌صورت تخصصی به مشکلات فنی سئو سایت بپردازیم. قابل ذکر است که در هر بخش نکات مهمی بعلاوه پیشنهادات برای شما ارائه داده شده است. یادداشت و استفاده کردن شما از آن‌ها به نفع خودتان خواهد بود:

  • سرعت سایت : خیلی خلاصه و سریع خدمتتون بگم، اگر سرعت سایت شما خیلی کند است، قید رتبه برتر گوگل را بزنید.

طبق آخرین تحقیقاتی که خود گوگل منتشر کرده است، سایت‌هایی که میزان زمان بارگذاری صفحات آن بیش از 3 ثانیه است، قطعاً که افت رتبه گوگل خواهند داشت. به این دلیل که اگر کاربر بیش از این زمان منتظر نمی‌ماند  و سریعاً سایت شما را ترک خواهد کرد و از طرفی هم این موضوع سبب افت رتبه خواهد شد.

اما چگونه از میزان سرعت سایت خودمان خبر دار شویم؟ ابتدایی‌ترین کاری که برای مشکلات فنی سئو سایت می‌توانید انجام دهید، بررسی سایت از چند دستگاه است. یعنی با اینترنت‌های مختلف و با دستگاه‌های مختلف به سایت خودتان وارد شده و سرعت آن را بررسی کنید.

دومین کاری که می‌توانید انجام دهید وارد شدن به سایت جی تی متریکس است. آدرس صفحه اصلی سایت خودتان را وارد کرده و از طرفی هم میزان سرعت را مشاهده کنید. در صورتی که سایت شما کند بود بهتر است که بهینه سازی را شروع کنید.

پیشنهاد می‌شود از ابزار Google PageSpeed Insights هم استفاده کنید. میزان سرعت سایت شما را به‌صورت صفر تا صد سنجیده و از طرفی هم راهکارهای مهمی را برای شما به اشتراک خواهد گذاشت. پیشنهاد می‌شود که پیشنهادهای این ابزار را ترجمه کنید و این که از موارد اصلی فاکتور گیری کنید و آن‌ها را روی سایت خود به‌درستی اعمال کنید.

محتوای تکراری بلای جان مشکلات فنی سئو سایت :

دومین مورد از مشکلات فنی سئو سایت قطعاً که محتوای تکراری خواهد بود. خب بهتره توی این بخش به‌صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم و اثرات مهم محتوای تکراری را ذکر کنیم.

فرض کنید که شما روی یک حوزه آموزشی سایت ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید فعالیت خوبی هم داشته باشید. فرض کنید که در بخش بلاگ سایت برای یک کلمه کلیدی در بازه زمانی های مختلف دو مقاله منتشر کردید. این که هر دو مقاله روی یک کلمه کلیدی تنظیم شده‌اند. حال گوگل با این موضوع چکار می‌کند؟

قطعاً که فقط و فقط به یکی از محتواهای شما رتبه می‌دهد و دیگر را اصلاً حساب نمی‌کند در این مواقع محتوایی که رتبه نمی‌گیرد به زامبی پیج نیز تبدیل خواهد شد. یعنی صفحاتی که اصلاً ورودی ندارند و بدون هدف برای سایت ایجاد شده‌اند. شما برای حل مشکلات فنی سئو سایت می‌توانید به سرچ کنسول سایت خودتان ورود کنید.

محتوایی که اصلاً ورودی ندارد و بی‌هدف است را ریدایرکت 301 کنید به صفحه ایی که رتبه دارد. این موضوع سبب می‌شود که این مشکل فنی سئو سایت شما حل شود.

چگونه مشکلات فنی سئو سایت را رفع کنیم؟

درست ایندکس نشدن سایت مشکل فنی مهم سئو :

آیا زمانی که شما برند سایت خودتان را سرچ مکنید، آن را در نتایج گوگل مشاهده خواهید کرد؟ اگر پاسخ شما منفی است بهتر است که این بخش را به‌خوبی مطالعه فرمایید.

از جمله موارد مشکل فنی سئو سایت ایندکس نشدن دست است. شما برای این که بفهمید چه صفحات از سایت شما ایندکس شده، Site:yoursitename.com را سرچ کرده و صفحاتی که ایندکس شده‌اند را مشاهده بفرمایید. در صورتی که نتیجه ایی ظاهر نشد باید به‌صورت دقیق مواردی که ذکر می‌کنیم را بررسی کنید.

ابتدا به فایل robots.txt رجوع کنید و این که شاید راه‌های ارتباطی سایت شما و گوگل مسدود شده باشد. در قدم دوم بهتر است که صفحات را بررسی کرده و این که در کد آن‌ها تگ noindex وجود نداشته باشد.

در قدم سوم هم می‌توانید به سرچ کنسول سایت خودتان وارد شوید و به‌صورت دستی درخواست ایندکس بدهید. ابتدا آدرس صفحات را کپی کرده و به بخشی که در سرچ کنسول وجود دارد مراجعه کنید. حال آدرس کپی شده را وارد و درخواست را ارسال کنید، شما با این روش هم می‌توانید مشکل ایندکس شدن صفحات خودتان را هم رفع کنید.

رفع مشکل ایندکس نشدن سایت موضوعی است که به‌صورت کامل رفع خواهد شد و بهتر است که برای این موضوع اصلاً استرس خاصی نداشته باشید و با چندین بار جست و جو کردن و بررسی صفحات این مشکل رفع خواهد شد.

اگر شما همه راهکارها را امتحان کردید و باز هم مشکل ایندکس شدن صفحات رفع نشد، بهتر است که قالب سایت خودتان را تعویض کنید. تجربه نشان داده است که قالب‌های نال شده نیز ممکن است مشکل ایندکس شدن داشته باشند و بهتر است که شما هم به آن‌ها توجه کنید.

نداشتن نقشه سایت یا سایت مپ از مشکلات رایج فنی سایت :

تا به حال به این فکر کرده‌اید که شما باید مسیر مشخصی را برای گوگل مشخص کنید که ربات‌های خزنده آن سایت شما را بررسی کند. زمانی که شما نقشه سایت درستی نداشته باشید قطعاً که خزنده‌های گوگل به‌راحتی سایت خودتان را نمی‌توانند بررسی کنند. خزنده‌های گوگل به کمک xml می‌توانند به‌راحتی نقشه سایت شما را بررسی کنند و اگر شما آن‌ها را به‌درستی تنظیم نکنید قطعاً که با مشکل رو به رو خواهید شد.

برای این که متوجه شوید اصلاً نقشه ایی برای سایت شما ثبت شده است یا نه. برای این که متوجه شوید کافی است دامنه خودتان را ابتدای sitemap.xml قرار دهید. در صورتی که موردی برای شما نمایش داده نشد، سایت شما نقشه ندارد. شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌های سئو، رنک مث و یوآست سئو به‌خوبی نقشه سایت خودتان را ایجاد کنید.

معرفی انواع مشکل فنی سئو

افراط در لینک سازی داخلی :

یکی دیگر از موارد مهم و پایه ایی که منجر به مشکلات فنی سئو سایت می‌شود، قطعاً  که افراط در لینک سازی داخلی منجر خواهد شد. برخی از افراد بر این باور هستند که لینک سازی داخلی هر چقدر که بیشتر باشد به نفع سئو سایت. در صورتی که لینک سازی هدفمند نداشته باشید، قطعاً که افت رتبه خواهید داشت. اما چگونه لینک سازی هدفمند داشته باشیم؟ بهترین راه چیست؟

منبع لینک سازی داخلی سایت شما قطعاً که بخش بلاگ سایت شما خواهد بود. شما می‌توانید با انتخاب موضوعات مهم و کلمات کلیدی، مقالاتی را انتشار دهید که در آن‌ها نیز لینک به صفحات هدف سایت خودتان بدهید.

شما برای لینک سازی اثر بخشی که منجر به مشکلات فنی سایت نشود، می‌توانید در مقالات خود لینک سازی داخلی انجام دهید. برای لینک سازی کافی است که ابتدا یک پاراگراف مرتبط نگارش کنید و این که در این پاراگراف روی کلمه کلیدی اصلی لینک سازی به صفحه اصلی کنید. بهتر است که در هر 500 کلمه یک بار کلمه کلیدی استفاده کنید. در ابتدای مقاله( مقدمه) بهتر است که به برند اصلی سایت روی دامنه اصلی سایت لینک سازی شود. این نوع از لینک سازی سبب بهبود دامین آتوریتی سایت خواهد و تأثیر بخصوصی خواهد داشت.

استفاده بیش از تگ ها :

برخی از سایت‌ها به‌اشتباه برای انتشار هر صفحه‌ی خود به مقدار بسیار زیاد تگ انتخاب می‌کنند. توجه کنید که انتخاب کردن تگ به تعداد بالا سبب افت رتبه صفحه و از طرفی تکراری شدن آن خواهد شد. به‌عنوان مثال شما چند صفحه دارید که تمامی تگ‌های آن‌ها تکراری است. همین امر سبب می‌شود که این نوع از صفحات بی‌ارزش محسوب شده و تکراری هم محسوب شوند.

پیشنهاد می‌شود که شما برای سایت خودتان به دنبال تگ‌های پرسرچ باشید و این که برای هر صفحه از تگ‌های متعددی استفاده کنید که تکراری هم محسوب نشوند.

جمع بندی :

امیدوار هستیم از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید. در انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم را بازگو کنیم.

ابتدایی‌ترین موضوعی که باید به آن اشاره شود، سرعت سایت است. طبق آخرین تحقیقاتی که از طرف گوگل اعلام شد سرعت سایت فاکتور مهمی در رابطه با مشکلات فنی سئو سایت محسوب شده است. شما برای سنجیدن سرعت سایت خود می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید و از طرفی هم پیشنهاد می‌شود که فایل‌های سایت خودتان را بهینه‌تر کنید.

دومین عاملی مهمی که باید بازگو شود، در رابطه با نقشه سایت و ایندکس شدن است. برای اینکه سایت شما به‌درستی به نمایش درآید، کافی است که پیکربندی مناسب را برای نقشه سایت انتخاب کنید. اگر نقشه سایت هم به‌درستی پیکربندی نشود، مشکلی در ایندکس شدن صفحات رخ خواهد داد.

برای رفع مشکل ایندکس شدن صفحات کافی است که یک‌بار فایل robot.txt را بررسی کرده و شاید راه‌های ارتباطی ربات‌ها مسدود شده باشد. در صورتی که اگر ایندکس شدن صفحات شما با مشکل رو به رو است و اگر نتوانستید این مشکل را رفع کنید. کافی است که قالب سایت را عوض کنید.( از افراد متخصص در این حیطه کمک بگیرید)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *