هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نحوه انتخاب مخاطب هدف چگونه است؟ 🙄

نحوه انتخاب مخاطب هدف چگونه است؟ 🙄

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1402/04/07

امروزه یکی از چالش‌های بسیار بزرگ سایت‌ها انتخاب مخاطب هدف می‌باشد. 🧐

در این مقاله قرار است به صورت جزئی و مورد به مورد به شما نحوه نحوه انتخاب مخاطب هدف را آموزش دهیم. 😏

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد نحوه پیدا کردن مخاطب هدف. 😍👋🏻 همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین موارد برای رشد یک سایت انتخاب درست مخاطب هدف و از همه مهمتر تمرکز روز کانتنت مارکتینگ برای آن می‌باشد. در صورتی که سایت شما رشد مناسبی به همراه ندارد و از طرفی شما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اید، اما بازدهی مورد نظر خود را به دست نمی‌آورید. این موضوع به این معنی است که برای افراد درست تولید محتوا نمی‌کنید و یا مخاطب هدف خود را پیدا نکرده‌اید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که امروزه مخاطب هدف شما نظر خود را با سرعت بسیار زیادی تغییر نظر می‌دهد. ممکن است که یک موضوع دیروز برای او جذاب باشد، اما امروز برای او اهمیت چندانی نداشته باشد.

از طرفی استراتژی‌های پیدا کردن مخاطب هدف نیز اندکی تغییر کرده است و لازم است که شما در مورد آن تحقیقات بیشتری داشته باشید. به همین دلیل است که آپدیت‌های آموزش سئو سایت برترآموز در برخی مواقع مربوط به پیدا کردن پرسونای مشتری با استفاده از ابزار به روز سئو می‌باشد. پیشنهاد ما به شما این است که روی نکات مطرح شده در این مقاله تمرکز بسیار زیادی داشته باشید و سعی کنید که با توجه به کسب و کار خود آن ها را شخصی سازی نمایید.

قبل از شروع به بررسی نحوه انتخاب مخاطب هدف لازم است که به شما یادآور شویم که  همیشه نتایج اعمال تغییرات در حوزه دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنید. چرا که ممکن است یک استراتژی برای سایت شما مناسب باشد و از طرفی همین استراتژی برای سایت رقیب شما گزینه جذابی نباشد. تنها راه حل شناسایی این موضوع تحلیل دقیق نتایج تغییرات در کوتاه مدت و بلند مدت می‌باشد.

بهترین استراتژی‌های پیدا کردن مخاطب هدف به چه صورت است؟

در این بخش تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا نحوه انتخاب مخاطب هدف را به شما آموزش دهیم. معمولا بهترین حالت این است که استراتژی‌های گفته شده در این بخش را با یک دیگر ترکیب کنید. به یاد داشته باشید که تا زمانی که یک استراتژی برای کسب و کار خود استفاده نکنید، نمی‌توانید از نتایج آن مطمئن باشید. معمولا در استراتژی‌های پیشرفته پیدا کردن مخاطب هدف تلاش ما بر این است که از ورودی سایت خود مخاطب هدف بسازیم. به همین دلیل است که شما نیاز به ترکیب استراتژی‌های مختلف خواهید داشت. در صورتی که سایت شما وردپرس است و اطلاعاتی مناسبی در این باره ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که از آموزش وردپرس ویژه برترآموز استفاده نمایید. چرا که شما تحلیل دیتای ورودی خود و به دست آوردن ویژگی‌های مخاطب هدف خود به آن نیاز خواهید داشت.

1.    بررسی محصول اصلی سایت

اگر شما به دنبال پیدا کردن نحوه انتخاب مخاطب هدف برای سایت خود می‌باشید، قبل از همه باید محصول اصلی سایت خود را به خوبی بشناسید. فرض کنید که سایت شما یک در حوزه آموزش زبان انگلیسی فعالیت میکند. همانطور که می‌دانید آموزش زبان مراحل و سطوح بسیار مختلفی دارد. بنابراین شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا قبل از هر چیزی محصول سایت خود را به صورت دقیق شخصی سازی کنید. این محصول مناسب چه کسانی است؟ آیا این محصول می‌تواند به عنوان یک محصول جامع معرفی شود و یا این محصول نیاز به محصولات دیگری به عنوان مکمل دارد؟ شما باید برای تمامی این سوالات اطلاعات به صورت کمی و کیفی داشته باشید. در این صورت می‌توانید درک بهتری از جامع مشتریان خود به دست آورید.

دومین کاری که شما باید انجام دهید، این است که نقاط ضعف و نقاط قوت محصول خود را پیدا کنید. در گام بعدی باید روی بهبود هر دو تمرکز خود را قرار دهید. در نهایت شما با استفاده از ویژگی‌های محصول خود باید به سراغ جامعه مشتریان خود بروید. حال آن ها را بر اساس نیاز خود  و ویژگی‌ محصول خود دسته بندی نمایید. در مرحله بعد برای هر دسته با توجه به میزان بودجه تبلیغاتی خود یک پلن تبلیغاتی و بازاریابی اجرا کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که نحوه انتخاب مخاطب هدف شما باید بر اساس ارزش محصول شما باشد و نه بر اساس ارزش مخاطب شما.

شاید این جمله برای شما اندکی گیج کننده باشد، اما باید به شما بگوییم که ارزش محصول شما تعیین می‌کند که مخاطب هدف شما از چه گروهی باشد و چه میزان برای آن هزینه کند. اگر شما بخواهید این مسیر را به صورت برعکس طی کنید شما باید به بررسی یک جامعه آماری بسیار بزرگ بپردازید و بررسی کنید که کدام یک از این مشتریان احتمالی توانایی استفاده از برند و محصول شما را دارند. در این صورت کاملا طبیعی است که انرژی و زمان شما بیهوده صرف شود. در صورتی که مشکل از نحوه انتخاب مخاطب هدف نیست، بلکه مشکل از درک شما نسبت به مسئله است.

بررسی محصول اصلی سایت

2.    مشتریان کسب و کار خود را بررسی کنید

برای به انتخاب مخاطب هدف لازم است که یکبار جامعه آماری مشتریان خود را بررسی کنید و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال زمانی که در حوزه آموزش فتوشاپ فعالیت دارید. بهتر است که لیست خرید ماه گذشته خود را بررسی کنید و بیشترین گروهی که از شما خرید انجام داده‌اند، متعلق به چه گروهی بوده‌اند. ممکن است که در این رابطه اطلاعات کافی نداشته باشید. در این صورت می‌توانید از یک بازاریاب حرفه‌ای استفاده کنید و تحت عنوان نظر سنجی با آن‌ ها تماس بگیرید و شروع به کسب اطلاعات از آن‌ ها نمایید. زمانی که این کار را انجام دادید باید به دنبال ارتباط بین محصول خود و همچنین جایگاه او باشید.

به عنوان مثال زمانی که مشتریان شما در گروه کارمندان یک شرکت گرافیکی قرار میگیرند، شما باید یک پله فراتر بروید و پوزیشن اجرایی آن‌ها را به صورت دقیق تحلیل کنید. شاید در نگاه اول این موضوع بسیار سخت و پیچیده به نظر برسد، اما اگر شما یک سناریو مناسب داشته باشید و از طرفی به آن ها اندکی نزدیک شوید به سادگی می‌توانید به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنید. تمام هدف ما از پیدا کردن استراتژی انتخاب مخاطب هدف در این است که خرید را تکرار کنیم و د آن در حالت بیشینه قرار دهیم . به همین دلیل شما باید از کسب و کار خود شروع کنید، چرا که اگر یک نفر از شما یکبار خرید کند، احتمال این که مجدد از شما خریدی داشته باشد به مراتب بیشتری خواهد بود.

حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شده باشد که کسب و کار شما فروشی ثبت نکرده است و به همین دلیل است که شما مشغول مطالعه این مقاله می‌باشد. در این صورت شما باید تمرکز خود را روی رقبای خود قرار دهید. بررسی کنید که رقیب شما بیشترین مشتری را از کدام گروه به دست آورده است. در این صورت می‌توانید به یک نتیجه بسیار عالی دست پیدا کنید. برای این کار لازم نیست که آمار مالی و فروش او را بررسی کنید. بلکه لازم است ببینید که کجا مشغول تبلیغ است.

3.    سن مخاطبین هدف خود را تحلیل کنید

یکی از مهمترین مسائلی که می‌تواند به شما در انتخاب مخاطب هدف کمک کند، پیدا کردن گروه سنتی منصوب به مخاطبین شما می‌باشد. زمانی که مخاطب شما در گروه جوانان و نوجوانان قرار بگیرد، به صورت کلی استراتژی و کانال‌های تبلیغاتی شما تغییر خواهد کرد. اما زمانی که مخاطب شما در گروه سنی افراد بزرگسال قرار می‌گیرد، تبلیغات شما کمتر خواهد بود و پرزنت محصولات شما باید قوی تر باشد. چرا که به هر میزان تجربه و سن فرد افزایش پیدا می‌کند، تبلیغات کمتر او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که دایره سنی او را محدود نمایید. به عنوان مثال زمانی که متوجه شدید که مخاطب هدف شما نوجوان است، شما باید بررسی کنید که در چه رنجی سنی قرار دارید و یک بازه 3 تا 5 ساله برای آن تعریف کنید.

در گام بعدی شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در مورد این گروه سنی به خوبی تحقیق کنید. زمانی که قرار است که نحوه انتخاب مخاطب هدف خود را تغییر دهید، باید برای تغییرات خود دلایل منطقی داشته باشید. این که صرفا در مورد یک استراتژی در کسب و کار خود تبلیغاتی دیده‌اید، این موضوع برای شما کمک کننده نخواهد بود. شما به عنوان یک فرد حرفه ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا روی گروه سنی مورد نظر خود آزمایش‌هایی با هزینه بسیار کم انجام دهید.

به عنوان مثال اگر قرار است که یک تبلیغات گسترده در فضای مجازی بروید. یک بلاگر با تعداد فالوور پایین پیدا کنید و بررسی کنید که چه تعداد از آن ها در گروه سنتی مورد نظر شما قرار می‌گیرند. سپس سعی کنید که با استفاده از تبلیغات محدود خود یک نظر سنجی در مورد ایده تبلیغاتی خود داشته باشید. در اینصورت متوجه خواهید شد که نحوه انتخاب مخاطب هدف شما درست بوده است و یا خیر. دقت داشته باشید که فضای مجازی در حال حاضر یکی از بهترین مکان‌ها برای بررسی داده‌های تبلیغاتی شما می‌باشد.

4.    از دیدگاه یک خریداری به محصول خود نگاه کنید

زمانی که شما انواع مکاتب بازاریابی را بررسی می‌کنید، همیشه یک جمله یکسان در آن پیدا خواهید کرد و این جمله این است. « تا زمانی که شما نتوانید به عنوان یک مشتری به کالای خود نگاه کنید، نمی‌توانید او را متقاعد به خرید کنید. » این جمله شاید در نگاه اولیه به این معنی باشد که نیاز مخاطب را درک کن تا محصول خود را به او بفروشی. اما زمانی که اندکی به این جمله فکر کنید که هدف آن بسیار فراتر است. این جمله قرار است که راهنمای انتخاب مخاطب هدف شما باشد. این جمله قرار است که به شما یاد دهد که چگونه با محصول خود و ویژگی‌های دیگران را متقاعد به خرید نمایید.

زمانی که شما به عنوان یک مشتری به محصول خود نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که مخاطب شما در حال حاضر چه نیازی دارید که با این محصول رفع می‌شود. از طرفی شما با بهینه سازی محصول خود می‌توانید آمار مخاطبین هدف خود را نیز به شدت افزایش دهید. به یاد داشته باشید که بهترین حالت انتخاب مخاطب هدف زمانی است که شما بتوانید تمام ویژگی‌های خود را بهتر از خود او شناسایی کنید. در این صورت شما پیشنهاد رد نشدی خواهید داد که مخاطب هدف شما توان رد کردن آن را ندارد. از طرفی به یاد داشته باشید که بی طرف به محصول خود نگاه کنید. در برخی مواقع افراد به نحوی محصول خود نگاه می‌کنند که چون متعلق به آن‌ها است، پس این انتخاب بهترین انتخاب ممکن است و همه افراد باید به آن ایمان بیاورند، در صورتی که اشتباه است.

فرض کنید که این محصول را شخصی دیگر تولید کرده است و شما قرار است بین آن و دیگر محصولات مشابه آن یکی را انتخاب نمایید. در این صورت ممکن است که با دقت بیشتری به ویژگی‌های این محصول کار کنید. حال زمانی که پارامترهای خود را مشخص کردید، در مرحله بعدی باید بررسی کنید که این ویژگی‌های برای چه کسی مهم است. در این صورت انتخاب مخاطب هدف برای شما کار سختی نخواهد بود و به سادگی آن ها را دسته بندی خواهید کرد.

از دیدگاه یک خریداری به محصول خود نگاه کنید

5.    آیا افراد مورد اعتماد محصول شما را تایید می کنند

یکی از مهمترین نکاتی که در شما برای انتخاب مخاطب هدف باید به آن توجه داشته باشید، لیست افرادی است که به عنوان چهره برند شما شناخته می‌شوند. اگر قرار است که یک چهره برند معرفی کنید. اولین موضوعی که بررسی می‌کنید، این ست که این ویژگی‌ها برای چه کسانی مهم است. شما متاسفانه عدم توجه به این موضوع را در رسانه‌های ایرانی بسیار زیادی مشاهده میکنید. در صورتی که در سناریوهای تبلیغاتی خارجی ساعت‌های در مورد این موضوع بحث می‌شود که چه کسی قرار است به عنوان چهره برند شناخته شود. حال شما باید با استفاده از پرسونای مشتریان خود به یک آمار تحلیلی حدودی دست پیدا کنید. زمانی که به این آمار دست پیدا کردید، باید به صورت مستقیم ویژگی‌های افراد معتمد این افراد را به دست آورید.

سپس با انتخاب یک چهره برند مناسب شما در حال انتخاب مخاطب هدف خود می‌باشید. زمانی که شما یک فرد پولدار و خوش قلب را به عنوان چهره برند خود معرفی می‌کنید. سوال اصلی و اساسی در این است که آیا مخاطب شما آن را می‌پذیرد؟ اگر مخاطب شما آن را قبول می‌کند که بهترین انتخاب را انجام داده‌اید. اما اگر چهره برند شما بسیار دور از ذهن است، باید به شما بگوییم که در انتخاب مخاطب هدف خود شکست خورده‌اید. به عنوان مثال شما نیز دیده‌اید که فرد در یک خانه چند صد متری زندگی می‌کند و دارای یک تم خانه اروپایی نیز می‌باشد. از طرفی در تبلیغات این فرد با ویژگی‌های خاص مشغول استفاده از یک کنسرو می‌باشد.

به نظر شما چنین فردی در حالت عادی ترجیح می‌دهد تا از غذای افراد متعلق به دهک‌های پایین و متوسط جامع استفاده کند. پاسخ قطعا منفی است. زمانی که شما به عنوان مشتری با آن همزاد پنداری نمی‌کنید. این موضوع به این معنی است که نحوه انتخاب مخاطب هدف شما از ریشه اشتباه است. شما باید به دنبال استراتژی باشید که فرد پس از مشاهده شما از خود سوال کند که آیا این فرد برای من فرد قابل اعتمادی است و یا خیر؟  پاسخ سوال شما در این جواب خلاصه خواهد شد.

6.    از بازاریابی میدانی استفاده کنید

اگر شما کتاب همه دروغ می‌گویند را خوانده باشید، متوجه خواهید شد که تمام اطلاعاتی که در نظرسنجی‌های اینترنتی مطرح می‌شود، درست نیست. چرا که افراد در برخی مواقع برای حفظ ظاهر خود دروغ می‌گویند. این شاید از نظر آن ها یک دروغ بی ضرر باشد. ما در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند، این دروغ علاوه بر سرنوشت آن ها روی کسب و کار شما نیز تاثیر به شدت منفی خواهد داشت. با توجه به این موضوع برخی از استار تاپ‌ها و شرکت‌ها وظیفه دارند که با جمع آوری اطلاعات به صورت حضوری از منابعی خاص شما را به هدف خود برسانند. دقت کنید که در این روش بازاریابی شما با یک واسطه به صورت غیر مستقیم، پاسخ سوال خود را دریافت خواهید کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه برای استفاده از بازاریابی میدانی زمان بسیار مناسبی است. البته دقت کنید که بیش از این که میزان فروش بازاریابی میدانی برای ما مهم باشد، نحوه و استراتژی فروش آنلاین ما مهم است. چرا که پس از شناخت درست روش خود مخاطب ما، انتخاب مخاطب هدف  به مراتب ساده‌تر انجام می‌شود. البته دقت داشته باشید تمامی سوالات و تکنیک‌های فروش  شما باید بر اساس بازاریابی غیر مستقیم باشد. شما نباید به صورت مستقیم از مخاطب خود یک سوال داشته باشید. چرا که در این صورت احتمال خطا و اشتباه شما به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مخاطب خود را تحلیل و آنالیز کنید، بدون اینکه خود او متوجه شود.

در نهایت به یاد داشته باشید، امروزه که همه به دنبال تحلیل داده‌های آنلاین می‌باشند، شما با تحلیل داده‌های آفلاین مانند گذشته یک قدم از آن‌ها جلوتر خواهید بود. البته شما باید از تکنولوژی نیز برای درک بهتر آن کمک بگیرد، اما هدف شما باید این باشد که در کوتاهترین زمان ممکن به بیشترین اطلاعات از مخاطب هدف خود دست پیدا کنید. شما از این نمونه ‌ها تحقیقات میدانی در اکثر فروشگاه‌های بزرگ مشاهده می‌کنید. البته بدون این که متوجه حضور آن‌ ها و هدف آن ها شوید.

از بازاریابی میدانی استفاده کنید

7.    محتوای خود را طبقه بندی کنید و منتظر واکنش باشید

به این نکته توجه داشته باشید که امروزه رسانه‌های بسیار زیادی به صورت دائم شما را بمباران اطلاعاتی می‌کنند. شاید این موضوع برای شما عادی باشد و به دنبال دلیل آن باشید. تنها دلیل جنگیدن بر سر جلب توجه شما است. زمانی که رقابت برای تولید محتوای جذاب افزایش پیدا می‌کند. اخبار زرد و محتوای زرد ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. اما این موضوع نیز کماکان مهم نیست. چرا که اخبار زرد نمی‌تواند مخاطب شما را مجبور به انجام یک هدف خاص کند. در نتیجه کیفیت محتوای بالای شما می‌تواند مراحل جذب و استفاده از مخاطب هدف شما را تسریع کند.

اگر به دنبال نحوه صحیح انتخاب مخاطب هدف خود می‌باشید، بهترین حالت آن در این است که تلاش کنید تا مخاطب هدف خود را به سمت محتوای با کیفیت خود جذب نمایید و منتظر واکنش مناسب از او شوید. سپس بر اساس واکنش او مسیر تولید محتوای خود را دنبال کنید تا افراد بیشتری از جامعه آماری متعلق به خود را به دست آورید. دقت داشته باشید که هنر شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای در این است که برای مخاطب هدف خود متمایز کنید. این تمایز زمانی احساس می‌شود که شما محتوای با کیفیت تولید کنید. محتوای با کیفیت به محتوایی گفته می‌شود که مخاطب هدف شما را شوکه کند و او را به فکر فرو برد.

در این صورت اگر شما از چند کال تو اکشن مناسب نیز استفاده کرده باشید، فرآیند فروش خود را تکمیل کرده‌اید. به این موضوع فکر کنید که مخاطب هدف شما چرا باید از محتوای آموزشی و یا تبلیغاتی شما استقبال کند. در این صورت پاسخ این سوال همان استراتژی انتخاب مخاطب هدف خواهد بود. به این موضوع توجه کنید که مخاطب هدف خود را باید مانند عضوی از خانواده خود بدانید و برای او ارزش قائل شوید. در این صورت متقاعد سازی او به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد نحوه انتخاب مخاطب هدف با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما نامفهوم و یا گنگ بود، در بخش کامنت‌ها  با ما مطرح کنید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. به یاد داشته باشید که در هر کسب و کار معمولا یکی از سختترین مراحل انتخاب مخاطب هدف می‌باشد. در نتیجه کاملا طبیعی است که پس از اولین بار مطالعه این مقاله برای شما اندکی گنگ و یا نامفهوم باشد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *