هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
پیش نیاز یادگیری سئو چیست؟

پیش نیاز یادگیری سئو چیست؟

دسته بندی : سئو
1402/06/17

اگر به دنبال رشد سریع یک سایت در محیط وب می‌باشید، بهترین و مهمترین ابزار شما سئو خواهد بود.

با مطالعه این مقاله می‌توانید به سادگی با سئو و همچنین پیش نیازهای آن آشنا شوید

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو. در این مقاله قصد داریم به یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین مهارت‌های حال حاضر یعنی سئو اشاره کنیم. در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت کامل و جامع صفر تا صد این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال به دلیل درخواست‌های شما عزیزان قصد داریم تا در مورد پیش نیاز یادگیری سئو با شما بیشتر صحبت کنیم. باید به شما بگوییم که سئو یک مهارت بسیار تخصصی است که برای آن یک مسیر واحد وجود ندارد. در سئو مهارت شما در تحقیق کردن و همچنین قدرت زبان انگلیسی شما بسیار مهم است.

به همین دلیل است که به دنبال کنندگان این بخش در پیشنهاد آموزش زبان انگلیسی به صورت پیوسته را میدهیم. البته در بخش‌های بعدی به صورت ویژه در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. دقت کنید که سئو را برخی از افراد به صورت تک بعدی دنبال می‌کنند. در صورتی که سئو خود به سه بخش سئو تکنیکال، سئو خارجی و سئو داخلی تقسیم می‌شود. البته هر یک از آن ها نیز چندین زیر شاخه دارد که برای بررسی آن ها نیاز به بررسی چند علم مجزا خواهید داشت. با این حال به این نکته توجه نمایید که سئو زمانی برای شما قابل درک خواهد بود که به پیش نیاز یادگیری سئو توجه کافی نمایید.

چرا که در برخی مواقع ممکن است که یک موضوع بسیار مهم را به دلیل عدم توجه به پیش نیازهای آن نتوانید درک کنید. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که سئو برای افراد زمانی می‌تواند پولساز باشد که فرد متفاوت از دیگران فکر کند. اگر شما بخواهید صرفا یک استراتژی ثابت مورد استفاده قرار دهید، در مدت زمان بسیار کوتاهی از این حوزه حذف خواهید شد، چرا که قدرت شما در تغییر استراتژی و درک متغیرهای موجود بسیار کم است.

سئو چیست؟ « Search Engine Optimization »

زمانی که به دنبال پیش نیاز یادگیری سئو می‌باشید، بسیار لازم و ضروری است که با اساس و بنیاد سئو آشنا شوید. به صورت کلی سئو به بررسی نحوه فعالیت موتورهای جستجو و همچنین بهینه سازی یک سایت ویژه موتورهای جستجو می‌باشد. البته این تعریف مربوط به قبل از سال 2020 می‌باشد. چرا که بعد از این سال شما برای سئو یک سایت باید به صورت ویژه روی بهینه سازی ویژه مخاطبین خود نیز کار کنید. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که یک سایت زمانی می‌تواند برای به رشد بسیار عالی و همچنین برندینگ سریع دست پیدا کند، که از علوم مارکتینگ نیز بهره مند باشد. با این حال نکته بسیار مهم در این است که سئو یک سایت به صورت تیمی انجام شود.

شاید این موضوع برای شما عجیب باشد، اما سئوکار صرفا یک استراتژیست برای رشد بهتر سایت می‌باشد و قرار نیست که تمام زمان خود را برای رشد یک سایت صرف کند. چرا که مدت زمان او محدود است و دانش او در تمام حوزه‌ها به صورت تخصصی نیست. به عنوان مثال یک سئو کار برای نتیجه بهتر از سئو تکنیکال لازم است که در مورد برنامه نویسی و کد نویسی اطلاعاتی داشته باشد. اما قرار نیست که او به جای یک توسعه دهنده وب کد‌های یک سایت را مورد بررسی و رشد قرار دهد. از طرفی به این نکته توجه نمایید که در حوزه سئو آپدیت اطلاعات بسیار مهم است، چرا که نحوه فعالیت موتورهای جستجو به سرعت در حال تغییر است.

از طرفی به این موضوع توجه نمایید که یک سایت زمانی می‌تواند رشد مناسب در مدت زمان کوتاه رقم زند که توسعه دهندگان آن بتوانند در یک مدت زمان بسیار به توصیه‌های سئو کار سایت عمل کنند. چرا که اهمال کاری در این موضوع به سلامت و سئو سایت بسیار آسیب میزند. به همین دلیل است که افراد گاها فکر می‌کنند که مشکل رشد نکردن یک سایت به دلیل استراتژی‌های سئو یک فرد می‌باشد. در صورتی که شما بعد از بررسی متوجه خواهید شد که علت عدم رشد سایت توجه کم به مدت زمان تحویل و اعمال تغیرات می‌باشد.

سئو چیست؟ « Search Engine Optimization »

بررسی مهمترین پیش نیازهای یادگیری سئو

دقت کنید که آموزش سئو چند پیش نیاز اصلی و پیش نیاز فرعی دارد. به عنوان مثال اولین پیش نیاز آموزش  سئو توانایی کار کردن با کامپیوتر و همچنین نرم افزارهای کاربردی مانند اکسل و ورود می‌باشد. زمانی که شما سئو کار نتواند به صورت حرفه‌ای با نرم افزار اکسل کار کند، به جرات می‌توان گفت که او نمی‌تواند در یک مدت زمان کوتاه به نتایج مورد نیاز خود دست پیدا کند. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که درک سئوکار از ابزار او نیاز بسیار مهم است. به عنوان مثال امروزه اکثر قالب‌های مورد استفاده وردپرسی می‌باشند. به همین دلیل آموزش وردپرس برای یک سئوکار لازم و ضروری است.

در این بخش قصد داریم پیش نیاز یادگیری سئو را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم. چرا که پیش نیاز یادگیری سئو به صورت عمومی را معمولا اکثر افراد می‌دانند و لازم نیست که مدت زمان بسیار زیادی را برای آن صرف کنیم. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که یادگیری سئو زمانی می‌تواند برای شما کاربردی باشد که سرعت آپدیت دانش خود را به صورت ویژه افزایش دهید. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی مورد نظر خود دست پیدا نکنید. زمانی که در این بخش یک مهارت مورد بررسی قرار می‌گیرد شما باید با به دنبال آخرین ورژن آن باشید. در این صورت می‌توانید بازدهی خود را به صورت خارق العاده افزایش دهید.

بررسی الگوریتم‌های موتورهای جستجو به صورت تخصصی

یکی از مهمترین پیش نیاز یادگیری سئو که شاید به آن توجه کافی نمی‌شود، درک نحوه کارکردن و همچنین الگوریتم‌های برتر موتورهای جستجو می‌باشد. این که شما صرفا موتور جستجوی گوگل را مورد بررسی قرار دهید، اشتباه است. چرا که گوگل تمام رمز و راز خود را برای شما فاش نخواهد کرد. از طرفی دسترسی به بخشی از این اطلاعات نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی می‌باشد. به همین دلیل بهترین کار در این است که روی از آپدیت‌های و تغییرات دیگر موتورهای جستجو استفاده کنید. چرا که آن ها چندین تیم تحقیق و توسعه برای درک و شناسایی این موضوع قرار داده‌‍اند. زمانی که شما بتوانید این موضوعات را درک کنید، سرعت رشد شما به صورت قابل توجهی بیشتر خواهد شد.

از طرفی به این موضوع توجه نمایید که یک موتور جستجو باید به عنوان موتور جستجو اصلی شما مورد استفاده قرار گیرد. چرا که در برخی مواقع استراتژی‌های کلی موتورهای جستجو با یک دیگر متفاوت است. به عنوان مثال در گوگل استفاده از کلمات کلیدی بسیار مهم است و محتوای بصری معمولا در جایگاه دوم قرار دارد. اما زمانی که شما به بررسی موتور جستجوی یاندکس می‌پردازید، متوجه می‌شوید که محتوای بصری به اندازه کلمات کلیدی مهم است و یکی بر دیگری ارجحیت ندارد. این موضوع می‌تواند در تعریف استراتژی‌های سئو مورد نظر شما بسیار حائز اهمیت باشد. به همین دلیل در مدت زمان بررسی پیش نیاز یادگیری سئو این موضوع باید از جهات مختلف مورد بررسی واقع شود.

نکته بعدی که باید به صورت ویژه به آن توجه نمایید، استراتژی‌های مشترک موتورهای جستجو می‌باشد. به عنوان مثال برای تمامی موتورهای جستجو استفاده از بک لینک و همچنین لینک سازی داخلی مهم می‌باشد. این موضوع به شما خواهد گفت که در تعریف استراتژی سئو خود، لینک سازی جزو اولویت‌های اصلی می‌باشد. حال برای درک لینک سازی لازم است که در مورد نحوه کار آن و همچنین الگوریتم‌های مورد بررسی آن توجه نمایید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید.

مهارت تحقیق کردن و خود آموزی

شاید بتوان گفت که اصلیترین پیش نیاز یادگیری سئو مهارت تحقیق کردن و خود آموزی می‌باشد. چرا که هیچگاه گوگل و دیگر موتورهای جستجو آپدیت‌های خود را به صورت واضح بیان نمی‌کنند. آن ها صرفا سرنخ‌های به شما برای تحقیق بیشتر می‌دهند. فرض کنید که قرار است که سئو یک سایت آموزش فتوشاپ را به عهده گیرد. در این زمان الگوریتم کواتی معرفی می‌شود. اگر شما بخواهید به صورت عمومی این الگوریتم را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که این الگوریتم جایگزین الگوریتم پاندا شده است. اما این همه ماجرا نیست و شما باید اطلاعات بسیار بیشتری در مورد آن به دست آورید.

این الگوریتم‌ جایگزین الگوریتم پاندا شده است تا چند تکنیک بسیار مهم در سئو کلاه سیاه را شناسایی کند. حال اگر شما یک سئو کار کلاه خاکستری باشید و به این موضوع توجه کافی نکنید در مدت زمان بسیار کوتاهی جایگاه خود از دست خواهید داد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای روش تحقیق کردن را فرا گیرید. چرا که اگر شما بخواهید به صورت عمومی از ابزار جستجوی اطلاعات استفاده کنید، قطعا نمی‌توانید به اطلاعات دست اول برسید. به همین دلیل لازم است که ابزار تخصصی بررسی اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

به عنوان مثال اگر شما به استفاده از ابزار به بررسی ارزش برچسب گذار در یک صفحه بپردازید، متوجه ارزش آن می‌شوید و حتما از این روش استفاده خواهید کرد. اما زمانی که به بررسی تخصصی آن و عوامل تاثیر گذار آن می‌پردازید. متوجه می‌شوید که این روش نه تنها منسوخ شده است، بلکه می‌تواند به جایگاه حال حاضر شما نیز لطمات جدی وارد کند. البته تمامی این موضوعات به صورت دقیق در دوره آموزش سئو برترآموز مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال شما باید مهارت تحقیق و به روز رسانی اطلاعات خود را به صورت سریع افزایش دهید تا بازدهی شما در یک مدت زمان کوتاه به صورت قابل توجه انجام شود.

مهارت تحقیق کردن و خود آموزی

درک جامع از طراحی یک سایت و روش‌های انجام آن

در بررسی پیش نیاز یادگیری سئو نمی‌توان به طراحی سایت و همچنین عوامل موثر آن اشاره نکرد. یک تعمیرکار ماشین تا زمانی که بخش‌های یک ماشین و همچنین هدف از قرار دادن آن ها را درک نکند، نمی‌تواند به این نتیجه برسد که بهترین حالت تعمیر ماشین چیست. شما نیز به عنوان یک سئوکار برای اعمال نظرات و همچنین تغییرات مد نظر خود لازم است که به صورت ویژه به بررسی روش‌های طراحی سایت و زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده از آن بپردازید. دقت کنید که قرار نیست شما به عنوان یک متخصص طراحی سایت اطلاعات کسب کنید.

از طرفی به این موضوع توجه نمایید که شما برای اعمال برخی از تغییرات لازم است که با ساختار یک سایت آشنا باشید. به عنوان مثال شما قصد دارید که با استفاده از چند تکنیک بازاریابی عصبی طراحی صفحه اصلی سایت خود را تغییر دهید. در صورتی که درک مناسبی از سئو یک سایت و همچنین عوامل تاثیر گذاری روی آن نداشته باشید، نمی‌توانید انتظار یک بازدهی عالی از سایت مورد نظر داشته باشید. به همین دلیل است که شما باید بخش به بخش یک سایت را به صورت فنی مورد بررسی قرار دهید. به همین دلیل است که سئوکاران حرفه‌ای معمولا مانند یک متخصص امنیت می‌توانند باگ یک سایت در مدت زمان بسیار کوتاهی به حدس بزنند.

 از طرفی به این موضوع توجه نمایید که ابزار شما برای طراحی سایت به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود. ابزار عمومی طراحی سایت معمولا به ابزارهای وردپرسی و ابزارهای تخصصی طراحی سایت معمولا به کد نویسی، HTML و CSS سایت اطلاق می‌شود. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای باید بتوانید تمامی این ابزارهای را مورد بررسی قرار دهید تا به یک نتیجه بسیار عالی در مدت زمان کوتاه دست پیدا کنید. البته دقت کنید که شما با استفاده از ابزار جستجوی تخصصی می‌توانید در یک مدت زمان بسیار کوتاه به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید. البته اگر بتوانید این حوزه را به صورت تخصصی یاد بگیرید، به جرات می‌توان گفت که قدرت شما در سئو تکنیکال نیز بیشتر خواهد بود.

درک کانتنت مارکتینگ

معمولا سئوکاران کم تجربه درک درستی از مفهوم کانتنت ندارند و صرفا تولید محتوا را برابر با این موضوع میدانند. در صورتی که واقعیت بسیار مجزا است و افراد نمی‌توانند بدون درک صحیح از مفهوم کانتنت و همچنین بازاریابی از تولید محتوا استفاده کنند. زمانی که شما به بررسی بخش‌های مختلف در یادگیری سئو می‌پردازید، معمولا به اهمیت تولید محتوا پی میبرید. اما زمانی که تولید محتوا را صرفا وظیفه یک تایپیست بدانید رشدی برای شما در پی نخواهد داشت. چرا که سئوکاران  کم تجربه فکر می‌کنند که صرفا پر کردن یک سایت با تعداد کلمات به معنی استفاده از ابزار تولید محتوا می‌باشد. حال اگر فرد بخواهد به صورت حرفه‌ای این موضوع را مورد بررسی قرار دهد، ممکن است که لینک سازی را نیز به ان اضافه کند. اما این محتوا برای دیده شدن هنوز یک مسیر طولانی در پیش دارد.

زمانی که شما به بررسی آموزش سئو در کورس‌های مطرح انگلیسی زبان می‌پردازید، متوجه می‌شوید که مفهوم کانتنت و همچنین مفهوم بازاریابی باید به صورت یکتا در جهت تولید محتوا به کار گرفته شود. در غیر این صورت بازدهی یک سایت به صورت خطی خواهد بود و رشد آن معمولا کار بسیار سختی می‌باشد. با این حال یکی دیگری از نکاتی که می‌توان به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داد، استراتژی‌های تولید محتوا نیز می‌باشد. زمانی که به پیش نیاز یادگیری سئو اشاره می‌کنیم، باید به درک استراتژی‌های تولید محتوا نیز اشاره کنیم.

زمانی که شما بهترین محتوا را با استفاده از اصول کانتنت مارکتینگ مورد استفاده قرار میدهید. اما برای انتشار آن و تعیین بخش شناور محتوا استراتژی خاصی ندارید، تمامی زحمات خود در بخش‌های قبلی را به باد خواهید داد. به عنوان مثال شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای اگر با هرم بازاریابی محتوا و یا تقویم محتوای آشنایی ندارید، چگونه می‌توانید برای منتشر کردن محتوای خود برنامه ریزی کنید. این که حجم تولید محتوای شما در بازه‌های مختلف به چه اندازه باشد، ارتباطی به کانتنت مارکتینگ ندارد، بلکه به سیستم تولید محتوای شما ارتباط دارد.

تحقیق در مورد انواع هاست و دامنه های قابل استفاده

یکی از موضوعاتی که افراد در سئو تکنیکال به دنبال آموزش آن می‌باشند، استفاده از انواع هاست می‌باشد. ممکن است که در سئو تکنیکال به دلیل ساده سازی برخی از کد‌نویسی‌های سایت خود به صورت اجمالی با انواع هاست آشنا شوید. اما این موضوع برای شما کافی نخواهد بود و نیاز خواهید داشت که به صورت تخصصی در مورد آن تحقیق کنید. زمانی که در بررسی پیش نیاز یادگیری سئو به بررسی انواع هاست اشاره می‌کنیم، معمولا افراد به آن توجه کافی ندارند و با استفاده از انواع هاست‌ ترند بازار اقدام به خرید و رفع نیاز خود می‌کنند. در صورتی که یک سئو کار حرفه‌ای اصلا به ترند بودن و یا محبوبیت یک هاست برای عموم سئوکاران کاری ندارد.

بلکه یک سئوکار حرفه‌ای به دنبال این است که هاست تا چه اندازه می‌تواند نیازهای او را مرتفع سازد. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که سئوکاران حرفه‌ای معمولا اطلاعات هاست مورد استفاده خود را به سادگی در اختیار کسی قرار نمی‌دهند. به همین دلیل است که شما نباید انتظار آموزش آن از یک مدرس سئو را داشته باشید. بلکه باید بررسی این حوزه خود به یک جمع بندی برسید و بهترین هاست مورد استفاده برای سایت خود را انتخاب کنید. از طرفی به این موضوع نیز توجه نمایید که یک هاست ممکن است  برای یک سایت بسیار کاربردی باشد، اما همان هاست برای سایت دیگر کاربردی نباشد و ارزش بسیار زیادی به دنبال نداشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که متاسفانه در بررسی پیش نیاز یادگیری سئو به آن توجه کافی نمی‌شود، موضوع دامنه سایت می‌باشد. این پسوند و یا پیشوند سایت شما چه چیزی باشد به صورت قابل توجهی روی سئو سایت شما تاثیر گذاری می‌باشد. به همین دلیل است که یک سئوکار حرفه‌ای تمام تلاش خود را به کار میگرید تا بررسی انواع دامنه‌ها در هر حوزه بهترین انتخاب را به ثبت برساند. البته برای بررسی انواع دامنه‌ها می‌توانید در بخش مقالات سایت برترآموز اطلاعات بسیار زیادی به دست آورید. به عنوان مثال « 8 روش افزایش اعتبار دامنه سایت » یک مقاله بسیار جذاب در این حوزه می‌باشد.

تحقیق در مورد انواع هاست و دامنه های قابل استفاده

یادگیری اصطلاحات تخصصی حوزه سئو

زمانی که شما به دنبال آموزش سئو می‌باشید، قطعا مدرس آن نکاتی که بیان می‌کند به صورت ساده نیست. گاها او مجبور است از اصطلاحات تخصصی این حوزه استفاده کنید. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئوکار باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این اصطلاحات را قبل از آموزش استاد فرا گیرد. دقت کنید که تعداد این اصطلاحات بسیار زیاد نیست و شما با استفاده از دو مقاله « اصطلاحات سئو (معرفی و توضیح مهم ترین بخش های SEO) » و همچنین « کامل‌ترین لیست اصطلاحات و‌ مخفف های آموزش سئو در ایران » می‌توانید به صورت جامع و کامل به تمامی آن ها دست پیدا کنید.

نکته بعدی که در درک اصطلاحات تخصصی حوزه سئو باید به آن توجه نمایید، بررسی نمونه‌های مربوط به آن می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که از کلمات کلیدی صحبت می‌شود، شما باید به بررسی چند نمونه کلمه کلیدی و همچنین اهمیت آن در حوزه سئو بپردازید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار ویژه دست پیدا کنید. از طرفی به این موضوع نیز توجه نمایید که پیش نیاز یادگیری سئو همواره با درک و آموزش اصطلاحات تخصصی به صورت قابل توجه‌ای آسان خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل به پیش نیاز یادگیری سئو اشاره کردیم. اما نکته بسیار مهم آن در این است که اطلاعات خود را در این حوزه‌ها همواره به روز نگه دارید. چرا که با این کار علاوه بر این که سرعت انجام‌ کارهای شما افزایش پیدا می‌کند، به جرات می‌توان گفت که بازدهی شما از سئو یک سایت نیز بیشتر می‌شود. البته به این نکته نیز توجه نمایید که سئو یک سایت زمانی برای شما برای شما ساده خواهد بود که ابزارهای سئو را نیز مورد بررسی قرار دهید.

برخی از سئوکاران معتقدند که در بخش بررسی پیش نیاز یادگیری سئو باید به ابزارهای سئو نیز اشاره کرد که ما با این موضوع موافق نمی‌باشیم. دلیل آن هم در این است که افراد درک درستی نسبت به آن ندارند و به همین دلیل استفاده آن ها نیز از این ابزار و یا درک آن ها به صورت صحیح نخواهد بود. به همین دلیل است که سئوکاران حرفه‌ای معمولا به این موضوع تاکید دارند که در گام اول سئو را درک کنید و سپس به دنبال استفاده از ابزار تخصصی آن باشید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *