هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چک لیست تعویض قالب در وردپرس

چک لیست تعویض قالب در وردپرس

دسته بندی : سئو
1402/09/30

با توجه به آپدیت قالب های جدید وردپرسی در برخی مواقع، افراد نیاز به تغییر قالب خواهند داشت.

با مطالعه این مقاله می‌توانید یک چک لیست تعویض قالب در وردپرس به دست آورید و بر اساس آن گام به گام عمل کنید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد حوزه آموزش سئو. همانطور که می‌دانید بعد از تعویض قالب یک سایت باید از یک چک لیست تعویض قالب در وردپرس استفاده نمایید. در ‌این صورت می‌توانید تمامی اصول سئو داخلی و سئو تکنیکال را در سایت خود رعایت کنید. گاها افراد بعد از تغییر قالب سایت خود دچار افت رتبه می‌شوند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل قصد داریم برای جلوگیری از چنین چالش هایی به صورت کامل و جامع یک چک لیست جذاب طراحی نماییم.

قبل از تغییر قالب سایت چه کاری باید انجام دهیم؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد چک لیست تعویض قالب در وردپرس صحبت کنیم، باید در مورد یک موضوع بسیار مهم هشدار دهیم و آن هم بک آپ فول از تمامی اطلاعات سایت است. مهم نیست که شما چه میزان سابقه سئو و یا طراحی سایت دارید. در صورتی که قصد دارید قالب یک سایت فعال را تغییر دهید، اولین و مهمترین پارامتری که قبل از تغییرات بهتر است مد نظر قرار دهید، بک آپ از تمامی اطلاعات است. سعی کنید شخصی سازی قالب فعلی خود را ثبت نمایید. در این صورت ریسک انجام برخی تغییرات در قالب جدید کمتر خواهد شد. برای بک آپ گرفتن از قالب سایت خود نیز حتما با هاست سایت خود در ارتباط باشید.

مهمترین اقدامات بعد از تغییر قالب یک سایت چیست؟

برای تغییر قالب خود ابتدا وارد بخش نمایش پلاگین سایت خود می‌شویم، سپس وارد قسمت پوسته ها می‌شویم و سپس قالب جدید خود را نصب می‌کنیم. حتی اگر شما بخواهید یک قالب جدید دانلود کنید و به این بخش اضافه نمایید، همین مراحل را باید دنبال کنید. البته برخی از قالب‌ها یک سری پیش مراحل نیاز دارد که سایت به سایت متفاوت است. به همین دلیل قبل از نصب در مورد چنین مراحلی از طراح سایت سوال فرمایید. بعد از فعال کردن قالب و همچنین تازه سازی صفحه قالب جدید فعال خواهد شد. معمولا قالب جدید را مشاهده می‌کنید، اما فرمت آن باب میل شما نخواهد بود.

1.    تغییر تصویر شاخص

فرض کنید که یک سایت « آموزش وردپرس » دارید و قالب آن را تغییر میدهید. معمولا بعد از تغییر قالب اولین نکته‌ای که نظر شما را جلب می‌کند، عدم هماهنگی تصویر شاخص می‌باشد. این موضوع برای دنبال کنندگان شما و همچنین خزنده‌های گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. برای حل این چالش می‌توانید از یک افزونه بسیار جذاب وردپرسی استفاده نمایید. حال به سراغ اضافه کردن افزونه بروید و به دنبال نصب افزونه « regenerate thumbnails » بگردید. بعد از نصب این افزونه تمامی تصاویر شاخص شما به صورت اتوماتیک اصلاح خواهد شد. البته با استفاده از عبارت فارسی « بازسازی تصاویر بند انگشتی » نیز می‌توانید به این پلاگین دست پیدا کنید.

حال می‌توانید از مزیت چک لیست تعویض قالب در وردپرس بهره‌مند شوید. چرا که لازم است، وارد بخش ابزارها شوید و به دنبال این ابزار بگردید. با توجه به نوع منوی قالب عبارت فارسی و انگلیسی به شما نمایش داده خواهد شد. دقت کنید که قبل از فعال سازی این بخش به دنبال گزینه « فایل های تصاویر بند انگشتی قدیمی ثبت نشده را حذف کنید. » در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که سرعت سایت شما کاهش پیدا نمی‌کند. در صورتی که از چک لیست تعویض قالب در وردپرس استفاده نکنید تمامی این مراحل به صورت دستی خواهد بود و معمولا سرعت سایت شما نیز اندکی کاهش پیدا خواهد کرد.

دقت کنید که بعد از تغییر سایز تمامی تصاویر شاخص به سادگی می‌توانید افزونه مورد نظر خود را حذف کنید و فضای هاست خود را اندکی سبک کنید. چرا که بعد از تغییر سایت دیگر به این افزونه نیازی نخواهید داشت.

تغییر تصویر شاخص

2.    بررسی تنظیمات قالب جدید

بعد از تغییر قالب معمولا یک سری تنظیمات باید انجام شود تا قالب به درستی روی سایت اجرا شود. شما باید وارد بخش تنظیمات شوید و سپس قسمت هایی که نیاز به تغییر دارد، بررسی نمایید. به عنوان مثال اگر یک سایت « آموزش فتوشاپ » دارید، قطعا سایت شما یک لوگو اختصاصی دارد. شما نیز از طریق همین بخش باید لوگو مورد نظر خود را فعال نمایید. البته تنظیمات اختصاصی هر قالب متفاوت است و به عنوان یک سئوکار باید بخش به بخش آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

دقت کنید که قبل از تغییر قالب سایت می‌توانید از تنظیمات خود یک بک آپ تهیه نمایید. در این صورت اطلاعات لازم هر بخش را به صورت مجزا وارد خواهید کرد و تنظیمات سایت خود را به روز رسانی خواهید نمود. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، عدم تداخل افزونه های نصب شده با قسمت تنظیمات سایت است. برخی از افراد چند افزونه مورد نیاز برای سایت خود نصب می‌کنند. سپس بعد از تغییر قالب سایت نیز مجدد به دنبال نصب همان افزونه ها می‌باشند. در صورتی که قالب جدید امکان نصب این افزونه‌ها را ندارد و به دلیل تداخل سرعت سایت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

3.    تغییر ساختار منو سایت

یکی از مهمترین بخش‌های یک چک لیست تعویض قالب در وردپرس، تعریف مجدد فهرست و دسته بندی یک سایت می‌باشد. بعد از تغییر قالب ممکن است که تمامی فهرست‌‌های شما دستخوش تغییر شود. در این صورت باید از طریق سایت جدید مجدد آن را تعریف نمایید. زیرا در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که رابطه کاربری شما نیز حفظ می‌شود. در صورتی که فهرست سایت شما به صورت کامل حذف شده است، می‌توانید یک فهرست جدید بر اساس همان ساختار قبلی تعریف نمایید. به عنوان مثال اگر یک سایت « آموزش زبان انگلیسی » دارید و بعد از تغییر قالب خود متوجه از بین رفتن دسته بندی خود شدید، حتما این مرحله را با دقت بیشتر دنبال نمایید. چرا که گاها دسته بندی اصلی شما وجود دارد، اما زیر دسته های آن تغییر خواهد کرد.

4.    باز طراحی صفحه اصلی

وارد صفحه اصلی سایت خود شوید و یک برگه جدید با نام وب سایت خود ایجاد نمایید. البته برخی از قالب‌ها نصب کننده دمو دارد و به شما این امکان را میدهد که مراحل ساخت برگه و باز تغییرات آن را یکبار ثبت نمایید. بعد از ثبت دمو صفحات اصلی به سادگی می‌توانید آن را به سایت اصلی خود انتقال دهید. در غیر این صورت لازم است که صفحه اصلی سایت خود را یکبار طراحی نمایید.

با صفحه ساز سایت خود یک برگه جدیدی بسازید و هر بخش آن را به صورت دقیق مدیریت نمایید. بعد از ایجاد برگه، قالب برگه را روی حالت « بدون ساید بار » قرار دهید. سپس این صفحه را منتشر نمایید. حال پلاگین المنتور را نصب نمایید تا از این صفحه به عنوان صفحه اصلی سایت خود استفاده کنید. هدف از استفاده از المنتور در این است که تمامی صفحات را به صورت حرفه‌ای طراحی نمایید. بعد از نصب این افزونه، صفحه اصلی را باز کنید. سپس قالب آن را روی المنتور قرار دهید.

دقت کنید که برای ویرایش بهتر صفحه اصلی سایت خود می‌توانید از صفحه ساز المنتور استفاده کنید و هر بخش را به صورت دقیق مشخص نمایید. بهتر است که این صفحه را به صورت پیوسته مورد بررسی قرار دهید. چرا که بدون بررسی دقیق این صفحه ظاهر و قالب سایت شما نمای مناسبی نخواهد داشت و همین موضوع نیز موجب می‌شود که سئو سایت شما سختتر شود و حتی رابط کاربری سایت شما نیز پیچیده شود. برای طراحی بهتر این بخش می‌توانید از طریق بخش وبلاگ برترآموز مقاله « فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟ » مورد نقد و بررسی قرار دهید و اطلاعات خود را در زمینه طراحی صفحه اصلی بهبود بخشید. چرا که رابط کاربری سایت شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

باز طراحی صفحه اصلی

5.    بررسی کد های سایت و بررسی سرعت لود سایت

معمولا این بخش نیاز به دانش و تخصص یک برنامه نویس دارد. در برخی مواقع بعد از تغییر قالب یک سایت، سرعت لود سایت به شدت افزایش پیدا می‌کند. این موضوع حتی به سئو تکنیکال سایت نیز آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل شما باید با استفاده از دانش یک توسعه دهنده سایت سرعت بارگذاری تمامی صفحات را مورد بررسی قرار دهید. از طرفی صفحات اصلی سایت را یکبار بررسی کنید که طراحی و چیدمان المان‌های اصلی سایت در شرایط مناسبی قرار داشته باشد. این بخش نیز به بهبود سئو داخلی سایت شما کمک خواهد کرد.

6.    بررسی ساختار و محتوای ساید بار سایت

زمانی که به دنبال بررسی چک لیست تعویض قالب در وردپرس می‌باشید، باید به محتوای ساید بارها نیز توجه نمایید در غیر این صورت ظاهر سایت شما جذاب نخواهد بود. دقت کنید که طراحی ساید بار سایت باید به صورت حرفه‌ای انجام شود. چرا که تمامی کال تو اکشن و همچنین تبلیغات سایت شما از طریق این بخش انجام خواهد شد. سعی کنید برای باز طراحی ساید بار سایت از بنرهای مناسب استفاده کنید. در صورتی که بنرهای قبلی سایت خود را مورد استفاده قرار دهید، ممکن است که سایز و مشخصات آن با قالب جدید همخوانی نداشته باشد.

7.    بررسی قالب سایت در مرورگرهای مختلف

یکی از مهمترین مواردی که در ثبت چک لیست تعویض قالب در وردپرس بهتر است، مد نظر قرار دهید، ریسپانسیو بودن قالب می‌باشد. متاسفانه برخی از آپدیت‌های جدید یک قالب و یا قالب‌های رایگان ریسپانسیو نمی‌باشند. این موضوع نه تنها روی سئو سایت شما تاثیر منفی دارد، بلکه رابط کاربری سایت را نیز به صورت ویژه تحت تاثیر قرار میدهد. در صورتی که در این باره اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید از طریق بخش مقالات برترآموز اطلاعات بسیار زیادی در این رابطه به دست آورید. البته بررسی سازگاری قالب با مرورگرهای مختلف نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است که صفحات مختلف سایت خود را با چند مرورگر اصلی مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید سایت خود را به صورت دقیق مورد نقد و بررسی قرار دهید.

8.    اضافه کردن افزونه های اصلی قالب

گاها برخی از سئوکاران کم تجربه در چک لیست تعویض قالب در وردپرس خود، بررسی افزونه و ویژگی‌های قالب را قرار نمی‌دهند. آن ها بر حسب عادت افزونه‌های قبلی خود را نصب می‌کنند، بدون این که در مورد ویژگی‌های قالب خود اطلاعات کافی داشته باشند. دقت کنید که در این بخش منظور ما تداخل افزونه و قالب نیست. بلکه در این بخش منظور ما نصب افزونه‌هایی است که از قبل در قالب تعریف شده است. به عنوان مثال شما یک افزونه برای بررسی بهتر ورودی نصب می‌کنید در صورتی که این قالب به شما چنین امکانی را خواهد داد.

9.    بررسی قالب از دیدگاه سوم شخص

معمولا زمانی که سئو کاران قصد تغییر قالب دارند، با افراد بسیار زیادی مشورت می‌کنند. اما بعد از تغییر قالب چنین کاری انجام نمی‌دهند. در صورتی که این وجود چنین پارامتری در چک لیست تعویض قالب در وردپرس به سئو کار جهت بهینه سازی بهتر کمک خواهد کرد. فرض کنید که شما یک سایت « آموزش زبان آلمانی » دارید که با قالب ایکس بسیار خوب کار می‌کند. حال اگر شما بخواهید از همین قالب برای یک سایت فروش سبزیجات منجمد استفاده کنید، بازدهی شما مناسب نخواهد بود. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئوکار باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که از همفکری دیگران نیز برای دریافت نتیجه بهتر استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی مناسبی نیز کسب نکنید.

بررسی قالب از دیدگاه سوم شخص

سخن پایانی

با مطالعه این بخش به صورت کامل و جامع با چک لیست تعویض قالب در وردپرس آشنا شدید. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود، به سادگی می‌توانید از طریق بخش نظرات این مقاله با ما در ارتباط باشید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را خواهند داد. سعی کنید، بعد از تعویض قالب حتما تمامی مراحل را به صورت دستی مورد نقد و بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید با اطمینان سایت خود را مدیریت کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *