هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم ( بدون کاهش رتبه )

چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم ( بدون کاهش رتبه )

دسته بندی : سئو
1402/05/17

معمولا ریدایرکت کردن با افت رتبه همراه است و این موضوع برای سئوکاران بسیار حیاتی و مهم می‌باشد.

با توجه به این موضوع در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع به بررسی ریدایرکت صفحه بدون افت رتبه بپردازیم.

درود بر دنبال کنندگان مجله برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در مورد ریدایرکت کردن یک صفحه بدون افت رتبه. معمولا افراد برای ریدایرکت کردن یک صفحه استراتژی‌های بسیار زیادی دارند. با توجه به این موضوع تماما تلاش خود را به کار گرفتیم که بهترین استراتژی‌های کاربردی در این حوزه را بررسی نمایید. در دوره آموزش سئو برترآموز این موضوع از جهات و جوانب بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال پرسش‌های بسیار زیاد شما عزیزان « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » از واحد پشتیبانی باعث شده است که یک مقاله کامل و جامع در این مورد کار کنیم.

سعی کنید قبل از ریدایرکت کردن یک صفحه شرایط سئو سایت خود را از جهات مختلف بررسی کنید. سپس برای ریدایرکت کردن این صفحه دلایل خود را مورد بررسی قرار دهید. چرا که ما گاها شاهد پشیمانی افراد بعد از ریدایرکت کردن یک صفحه می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که یک ریدایرکت کردن یک صفحه به صورت موقت انجام شود. اما در برخی مواقع نیز ممکن است که ریدایرکت کردن یک صفحه به صورت دائمی باشد. قطعا انجام این کار بسیار متفاوت است.

نکته بعدی که در پاسخ به سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » باید به آن توجه نماییم. قالب اصلی سایت شما می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که سایت قالب وردپرسی داشته باشد. در این صورت استفاده از یک آموزش وردپرس ساده می‌تواند نکات بسیار زیادی را برای شما در پی گیرد. اما در برخی مواقع قالب سایت شما وردپرسی نیست و به صورت منبع باز طراحی می‌شود. در این صورت استراتژی ریدایرکت کردن ما بسیار متفاوت خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که هر آموزش را با توجه به قالب سایت خود بررسی نمایید. البته در این مقاله هر دو حالت بررسی خواهد شد.

ریدایرکت چیست؟

قبل از پاسخ به سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم »، لازم است که به یک درک واحد از این موضوع دست پیدا کنیم. منظور از ریدایرکت کردن انتقال یک آدرس صفحه به یک آدرس جدید می‌باشد. ریدایرکت کردن معمولا چندین و چند استراتژی دارد و هر یک از آن‌ها به صورت مستقیم روی سئو یک سایت تاثیر گذار خواهد بود. معمولا زمانی که ساختار یک سایت تغییر می‌کند، نیاز به انتقال صفحات می‌باشد. اما نکته بسیار مهم دلیل آن می‌باشد. در برخی از مواقع دلیل ریدایرکت کردن ما تغییر استراتژی در پلن محتوایی یک سایت است. در این صورت ساختار اصلی و نقشه سایت تغییر نکرده است. اما در برخی مواقع به دلیل تغییر هاست و یا تغییر دامنه قصد ریدایرکت کردن یک صفحه و یا کل سایت را داریم. در این زمان است که مراحل کاری خواهد بود.

برای ریدایرکت کردن یک صفحه باید به دو نکته بسیار مهم توجه نماییم. اولین نکته در این است که ریدایرکت کردن به صورت مستقیم روی بودجه خزش سایت تاثیر گذار است. نکته دوم در این است که تاثیر تغییر بودجه خزش با توجه به استراتژی سئو کار می‌تواند به صورت موقت و یا به صورت دائم روی سئو سایت تاثیر بگذارد. در صورتی که درک جامع و کاملی از بودجه خزش ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنم که از بخش مقالات سایت برترآموز دیدن فرمایید. چرا که در این بخش یک مقاله به نام « روش‌ های افزایش بودجه خزش در سال 2023 » قرار دارد. در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد بودجه خزش صحبت کرده‌ایم. شما به عنوان سئو کار باید برای این موضوع یک طرح استراتژی انجام دهید.

چرا که بعد از دریافت پاسخ سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » و همچنین انجام آن کاهش رتبه شما آغاز خواهد شد. در این صورت شما یک چالش بسیار بزرگ خواهید داشت. معمولا ریدایرکت کردن یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید کار سختی نیست. اما نکته بسیار مهم آن، مدیریت این موضوع پس از انجام این کار می‌باشد. البته در این مقاله چندین و چند راه حل برای این موضوع به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

ریدایرکت چیست؟

نحوه ریدایرکت کردن یک صفحه و یا کل دامنه یک سایت بدون کاهش رتبه سئو؟

نکاتی که در این بخش برای شما مطرح خواهد شد به صورت کامل پاسخ سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » است. اما قابل از بررسی این موضوع بهتر است که به چند مورد بسیار مهم توجه نمایید. اولین نکته در این است که آموزش  این بخش بر مبنای سایت‌های وردپرسی می‌باشد. به همین دلیل اگر سایت شما قالب متفاوتی دارد، بهتر است که این بخش را نادیده بگیرید و به سراغ آموزش‌های بعدی ما بروید. دومین نکته که باید به آن توجه کافی نمایید، استفاده او نصب ابزار گوگل وب مستر تولز می‌باشد. در صورتی که در این باره اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید در بخش‌های بعدی به صورت کامل و جامع با آموزش آن آشنا شوید.

سومین نکته که باید به آن توجه نمایید، این است که دامنه جدید شما باید از قبل خریداری شده باشد و از طرفی به هاست نیز اضافه شود. در برخی مواقع افراد در زمان ریدایرکت کردن یک صفحه به فکر خرید دامنه می‌باشند که این موضوع خود چالش‌های بسیار زیادی را طراحی می‌کند. آخرین نکته توجه به نکات و مراحل گفته شده در این بخش می‌باشد. در صورتی که هر یک از این نکات برای شما قابل درک نبود و یا نکات گنگی در پی داشت. بهترین کار در این است که سوال خود را به صورت کامل و جامع در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح نمایید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد.

 در صورتی که سوال شما فوری است، همکاران ما در بخش پشتیبانی سایت برترآموز نیز می‌توانند راهنمای شما عزیزان باشند. البته در صورتی که 3 نکته قبلی را به صورت کامل و جامع اجرا نمایید. به عنوان مثال اگر شما قصد ریدایرکت کردن صفحه « آموزش فتوشاپ » در سایت خود را دارید و اما هنوز ابزار وبمستر تولز را به سایت خود اضافه نکرده‌اید کار شما اندکی سخت خواهد شد.

اولین مرحله اضافه کردن ابزار گوگل وبمستر تولز به سایت

زمانی که شما به دنبال پاسخ سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » می‌باشید، اما هنوز این ابزار بسیار مهم را به سایت خود اضافه نکرده‌اید. پیشنهاد ما به شما این است که نکات مطرح شده در این بخش را به صورت کامل و جامع بررسی نمایید. برای این کار لازم است به آدرس https://search.google.com/search-console وارد شوید. حال در صفحه باز شده روی گزینه Start Now کلیک نمایید تا فرآیند اضافه شدن سایت به صفحه سرچ کنسول برای شما باز شود. دقت کنید که حتما شما اکانت ایمیل  متصل به سایت شما در نتایج این صفحه مورد تایید گرفته باشد. سپس برای شما یک صفحه جدید نمایش داده خواهد شد.

در این صفحه شما دو راه حل برای ثبت سایت خود در ابزار گوگل وبمستر تولز خواهید داشت. بهترین راه برای این کار استفاده از روش اول یا همان « Domain » می‌باشد. در این روش شما دامنه اصلی سایت خود را به صورت دقیق بارگذاری خواهید نمود. دقت کنید که برای وارد کردن دامین خود نیازی به پروتکل SSL و یا WWW نخواهید داشت و تنها دامنه اصلی مورد بررسی می‌باشد. معمولا در این صفحه به شما یک کد جدید داده می‌شود که در بخش DNS سایت شما قرار می‌گیرد. کد داده شده در این بخش را کپی کنید، حال به یک صفحه جدید در مرورگر خود باز نمایید.

حال وارد بخش مدیریت هاست خود بشوید که تا کدی که در بخش قبل کپی نمودید را در آن بارگذاری نمایید. زمانی که وارد هاست خود شدید به بخش دایرکت ادمین مراجعه نمایید. در این بخش به دنبال گزینه DNS Management برگردید. حال به دنبال بخش Advance editor شوید. سپس روی گزینه Add record کلیک نمایید و یک فایل جدید از البته دقت نمایید که فرمت این فایل جدید را حتما روی TXT قرار دهید. حال کد کپی شده در بخش قبل را در پوشه Value کپی نمایید. حال در بخش سرچ کنسول یا همان گوگل وبمستر تولز کلیک کنید و در بخش بعدی روی گزینه Verify کلیک کنید تا دامنه شما ثبت شود. به این نکته دقت نمایید که گاها این فرآیند زمان بر است.

دومین مرحله تنظیم DNS جدید

معمولا زمانی که افراد قصد ریدایرکت کردن یک سایت را دارند، باید دامنه، هاست جدید و DNS‌های مرتبط با سرچ کنسول را مجدد تنظیم کنند. این فرآیند معمولا اندکی زمان بر است و شما باید حداقل 48 تا 72 ساعت قبل از ریدایرکت کردن سایت آن را بررسی نمایید. به همین دلیل است که در بخش‌های ابتدایی این مقاله زمانی که به سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » پاسخ می‌دادیم، آن را فرآیندی زمان بر و با برنامه ریزی قلمداد نمودیم. بعد از مدت زمان ذکر شده مجدد وارد هاست خود شوید و DNS های موجود در آن را بررسی نمایید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که تمامی تغییرات به درستی انجام شده است و شما برای ریدایرکت کردن سایت خود مشکلی نخواهید داشت.

 تنظیم DNS جدید در هاست

سومین مرحله ایجاد تغییرات در بخش htaccess سایت

برای این منظور تنها کافی است که در هاست خود به بخش مدیریت فایل بروید. حال به پوشه با نام htaccess بگردید. سپس آن را با یک ویرایشگر باز نمایید و کد‌های پایین را در بخش زیر را به صورت کامل در آن کپی نمایید. البته چند تغییر کلی نیز باید در آن اعمال نمایید که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم داشت.

Options +FollowSymlinks

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://newdomain.com/$1 [L,R=301]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://newdomain.com/$1 [L,R=301]

حال در این بخش به جای عبارت http://olddomain.com نام دامنه فعلی خود را به صورت دقیق وارد نمایید. در بخش بعد نیز به جای http://newdomain.com نام دامنه جدید سایت خود را وارد نمایید. دقت کنید که اطلاعات این بخش را به صورت کاملا دقیق و با توجه به جزئیات وارد نمایید. در غیر این صورت ممکن است که دامنه قبلی و یا دامنه جدید شما دچار چالش‌هایی شود. در این صورت نیازمند یک برنامه نویس خواهید بود که تمامی این بخش‌ها را به صورت دقیق برای شما بررسی کند. بعد از اعمال تغییرات شما باید فایل ویرایش شده را ذخیره نمایید. حال شما مهمترین پارامترهای هاست را بررسی کرده‌اید و شما باید تلاش کنید تا دیگر مراحل این بخش را از طریق گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول خود انجام دهید.

استفاده از امکانات سرچ کنسول برای تغییر دامنه و ریدایرکت کردن

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز بها این موضوع اشاره کردیم، سرچ کنسول و یا ابزار وبمستر تولز یکی هستند و تنها و برخی از امکانات آن متفاوت است.  https://www.google.com/webmasters/tools/ به آدرس زیر مراجعه نمایید. حال روی دامنه فعلی خود کلیک کنید تا بخش تنظیمات برای شما باز شود. در گام بعد روی به دنبال یک چرخ دنده باشید و مراحل ریدایرکت کردن را کامل کنیم. در بخش بالا سمت چپ صفحه یک چرخ دنده مشاهده خواهید کرد. حال به دنبال گزینه Change the address  بگردید و روی آن کلیک نمایید. در این بخش یک صفحه جدید برای شما باز خواهد شد. شما باید چهار تغییر کلی را انجام دهید.

اولین گزینه از شما می‌خواهد که آدرس جدید سایت خود را وارد نمایید. برای این هدف لازم است که روی New Site کلیک نمایید و آدرس دامنه جدید خود را درون آن بدون پسوند و پیشوند وارد نمایید. نکته بسیار مهم آن در این است که آدرس را به درستی در این بخش وارد کنید. در بخش دوم عبارت ( Confirm that 301-redirects work properly ) قرار دارد. در مقابل آن یک گزینه تحت عنوان « Check  » مشاهده خواهید کرد. روی آن کلید نمایید.  در این مرحله شما باید منتظر بمانید تا گوگل ریدایرکت دامنه را چک کند.

 سپس به سراغ مرحله سوم خواهید رفت، در این مرحله شما باید به دنبال عبارت ( Check that verification methods are still present ) بگردید. در مقابل این عبارت نیز گزینه « Check  » قرار خواهد داشت. روی آن کلیک کنید تا نتیجه نهایی برای شما تایید شود. در آخرین مرحله که سرچ کنسول گوگل تمامی بخش‌های ریدایرکت کردن را تایید نمود روی گزینه Submit کلیک نمایید. معمولا در این مرحله درخواست شما تایید خواهد شد و تمامی دامنه شما به صورت کامل به آدرس جدید منتقل خواهد شد.

در صورتی که بعد از ریدایرکت کردن دچار افت رتبه شدید گوگل شدیم، مشکل از کجاست؟

در صورتی که یک تحقیق کلی در مورد پاسخ سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » انجام دهید، روش‌های بسیار زیادی به شما توصیه خواهد شد. اما روشی که در این بخش به شما آموزش دادیم، بهترین روش برای شما خواهد بود. اما در برخی مواقع ممکن است که شما دچار یک تغییر رتبه کلی نیز شوید. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت « آموزش زبان انگلیسی » دارید و قصد ریدایرکت کردن آن را دارید. زمانی که این کار انجام می‌دهید، سایت شما 2 تا 5 درجه افت رتبه دارد.

خب این موضوع کاملا طبیعی می‌باشد و جای نگرانی ندارد. اما در برخی مواقع شما پس از انجام این کار متوجه می‌شوید که سایت شما چند صفحه جا به جا شده است. در این صورت این موضوع به این معنی است که ریدایرکت کردن شما کامل نیست. با این حال این موضوع جای نگرانی ندارد و شما به سادگی می‌توانید این موضوع را حل نمایید. شما می‌توانید با چک کردن نکاتی در که در این بخش برای شما آماده کرده‌ایم در مدت زمان کوتاهی سایت شما قدرت سئو خود را به دست می‌آورد.

البته دقت نمایید که تمام قدرت و هنر شما در این است که در یک مدت زمان کوتاه اصلاحات را انجام دهید و اولین تایم چک کردن سایت نیز بعد از 48 الی 72 ساعت بعد باشد. چرا که شما باید به سرورهای گوگل زمان دهید که تغییرات شما را انجام دهند و تمامی آن ها را نیز ثبت کنند.

1.    تغییر بک لینک‌های اصلی دامنه قبلی

قطعا شما در برای دامنه قبلی خود چندین و چند بک لینک خریداری کرده‌اید. این موضوع به صورت طبیعی ایرادی ندارد. اما گوگل بارها موضع خود را در مقابل خرید و فروش بک لینک اعلام کرده است. در صورتی که شما بک لینک را خریداری می‌کنید، فرض اولیه گوگل بر این است که این بک لینک‌ها به صورت طبیعی روی دامنه ایجاد شده است. اما زمانی که بک لینک‌ها شما تغییر می‌کند، این موضوع برای گوگل مشکوک خواهد بود. به همین علت علاوه بر بی تاثیر کردن بک لینک‌های سایت شما در برخی مواقع برای شما جریمه نیز در نظر می‌گیرد. به همین علت به هیچ وجه نباید بک لینک‌های دامنه قبلی را روی دامنه جدید تغییر آدرس دهید.

تغییر بک لینک‌های اصلی دامنه قبلی

2.    Rebranding

یکی از مهمترین کارهای که سئو کاران بعد از ریدایرکت کردن یک سایت باید به آن توجه کنند، موضوع ریبرندینگ یک سایت می‌باشد. به عنوان مثال سایت ما برترآموز می‌باشد. بهتر است که در دامنه جدید ما نیز برند ما که همان « برترآموز » می‌باشد. جای داشته باشد. از طرفی اگر این موضوع حاصل نشد، ما باید در توضیحات متا، دسته بندی‌های اصلی خود، مقالات معتبر به این موضوع اشاره کنیم. در برخی مواقع افراد صرفا به دنبال پاسخ سوال « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » می‌باشند، اما به الزامات آن توجه کافی ندارند. به همین علت آن ها به سادگی نیز در دام قرار میگیرند و اعتبار دامنه قبلی و دامنه جدید خود را از دست می‌دهند.

گوگل بارها به صورت رسمی به این موضوع اشاره کرده است که بعد از ریدایرکت کردن دامنه یک سایت حتما از ریبرندینگ نیز استفاده شود. چرا که در غیر این صورت گوگل این سایت را به صورت کامل با سایت قبلی در ارتباط نمی‌داند و حتی ممکن است که آن را یک سایت جدید نیز قلمداد کند. با این حال شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک استراتژی مناسب برای این موضوع تعریف نمایید و سایت خود را رشد دهید. حتی برخی از افراد از سوشال سیگنال برای فهماندن این موضوع به گوگل استفاده می کنند.

3.    به مدت 4 ماه حق تغییر ریدایرکت و یا ریدایرکت جدید ندارید

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، ریدایرکت کردن یک موضوع کاملا با برنامه است. در برخی مواقع شما می‌توانید این استراتژی خود را لغو کنید، اما موضوع بسیار مهم آن در این است که حتما استراتژی اصلی خود را تغییر دهید و سایت خود را برنامه ریزی کنید و رشد دهید. بر اساس تحقیقات ما در صورتی که شما قبل از 4 ماه ریدایرکت خود را لغو کنید، اعتبار دامنه قبلی و دامنه جدید خود را از بین خواهد برد.

با این برخی از سئوکاران بعد از 6 ماه شروع به ریدایرکت جدید می‌کنند. اما تمامی صفحات و دامنه خود را به صورت یکجا منتقل نمی‌کنند، بلکه با برنامه ریزی به صورت بلند مدت بخش به بخش از سایت خود را منتقل می‌کنند. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، یک دامنه را هیچگاه بیش از 3 مرتبه ریدایرکت نکنید. این کار شما در درک گوگل از سایت شما چالش‌های بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به بررسی یک موضوع پرداختیم، « چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم » البته هدف ما تنها این موضوع نبود. هدف معرفی روشی بود که در آن اعتبار دامنه شما حفظ شود. اما نکته بسیار مهم آن در این است که مراقبت های بعد از ریدایرکت کردن نیز برای شما مهم است. در برخی مواقع این موضوع مربوط به سئو OFF – Page می‌باشد که در این بخش قصد صحبت کردن در مورد آن را نداریم.

در صورتی که هر بخش از این مقاله برا شما چالش برانگیز و یا گنگ است، بهترین کار بر این است که حتما سوال خود را به صورت کامل و دقیق در بخش کامنت‌های این مقاله با ما به اشتراک بگذارید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن آن را پاسخ خواهند داد. در صورتی که از مطالعه این مقاله لذت بردید، خوشحال می‌شویم که سایت برترآموز را در شبکه‌های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *