هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه شکایت DMCA گوگل را برطرف کنیم؟

چگونه شکایت DMCA گوگل را برطرف کنیم؟

دسته بندی : ساخت سایت
1402/05/19

امروزه یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه بررسی محتوای سایت رقبا و شکایت از آن ها می‌باشد.

 با مطالعه این مقاله با تکنیک‌های فرار از شکایت DMCA گوگل به خوبی آشنا خواهید شد.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه تولید محتوا و سئو. فرض کنید که یک روز از خواب بلند شده‌اید و سایت خود را چک می‌کنید که وجود خارجی ندارد. در این لحظه شوکه می‌شوید و به زمین و زمان ناسزا خواهید گفت. اما زمانی که سرچ کنسول سایت خود را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که گوگل بر اساس یک شکایت از شما، به دلیل وجود محتوا کپی و بر اساس قوانین کپی رایت سایت شما را پاک کرده است. حال اینکه چگونه شکایت DMCA گوگل را بررسی کنیم و آن را پیگیری نماییم، به صورت کامل و جامع در این مقاله بررسی خواهد شد.

 اما قبل از بررسی این موضوع بهتر است که به چند نکته بسیار مهم و ضروری توجه نمایید. اولین و مهمترین نکته در این است که امروزه درک گوگل از محتوا به شدت افزایش یافته است و در صورتی که محتوای کانسپت جدید ارائه نکنید، ممکن است که در دام این موضوع گرفتار شوید. از طرفی افراد بسیار زیادی امروزه به سمت محتوا هوش مصنوعی رفته‌اند. این مدل محتوا چندین و چند ایراد دارد و یکی از آن ها شکایت DMCA گوگل است. از مهمترین موارد آن شناسایی این محتوا بر اساس الگوریتم MUM  و افزایش نرخ اسپم اسکور سایت شما می‌باشد.

در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت جامع و کامل به این موضوعات اشاره می‌شود. با این حال به دلیل درخواست‌های بسیار زیاد شما عزیزان در این بخش نیز تصمیم گرفتیم که این موضوع را بررسی کنیم. شاید برخی از نکات این مقاله برای افراد ناآشنا با حوزه تولید محتوا اندکی گنگ باشد. با توجه به این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم که سوالات خود را به صورت کامل و واضح در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن به بررسی و پاسخ آن خواهند پرداخت.

شکایت DMCA گوگل چیست؟ ( Digital Millennium Copyright Act )

همانطور که می‌دانید در بعضی کشورها قوانین کپی رایت به شدت سخت گیرانه است. به همین دلیل در برخی مواقع قانون گذار، قبل از اینکه درستی یک موضوع ثابت شود، اقدام به جریمه می‌کند. در کشور آمریکا نیز برای جلوگیری از انتشار محتوای کپی دیجیتال قانون گذار شرایط سختی را قرار داده است. در صورتی که شخصی ادعا کند، محتوای سایت شما کپی است و این کپی از سایت ایکس نقل شده است، بدون بررسی‌های زیادی محتوای سایت شما حذف خواهد شد.اگر در صفحات اصلی شما از این مدل محتوا استفاده کرده باشد، شرایط اندکی پیچیده‌تر خواهد شد. به همین دلیل است که معمولا برخی از سئوکاران کلا سیاه برای اینکه یک مدت زمان کوتاه نیز سایت شما را از دسترس خارج کنند، از این تکنیک استفاده می‌کنند. این موضوع تحت عنوان شکایت DMCA گوگل قابل بررسی خواهد بود.

پس از ثبت چنین موضوعی شما یک تایم بسیار کوتاه خواهید داشت که شرایط خود را تغییر دهید. معمولا یک فرصت دو هفته‌ای دارید تا از گوگل بخواهید که صحت این شکایت را بررسی کند. از طرفی اگر شما در این مدت زمان اقدامات ویژه خود را انجام ندهید، برگرداندن دامنه اصلی و یا صفحات حذف شده برای شما کار به شدت سختی خواهد بود. دقت کنید که پیام‌های این نوع شکایت تنها از طریق سرچ کنسول گوگل قابل پیگیری می‌باشد. با توجه به این موضوع پیشنهاد ما به شما این است که بعد از تجربه چنین موضوعاتی اولین جایی که به دنبال پاسخ آن می‌باشید، سرچ کنسول سایت شما باشد.

فرض کنید که شما یک سایت « آموزش وردپرس » دارید و از شما یک شکایت جعلی انجام شده است. در این صورت واکنش سریع گوگل را نیز تجربه کرده‌اید. بعد از بازگردانی سایت خود اولین کار شما باید NO Index کردن این صفحات باشد. چرا که ممکن است بعد از مدت زمان کوتاه 1 تا 2 ماه بعد، مجدد این نوع شکایات برای شما ثبت شود. به همین دلیل بهتر است که یک تغییر ساختار بنیادی در این موضوع ایجاد کنید و سایت خود را از حملات بعدی ایمن سازید.

شکایت DMCA گوگل

چگونگی مقابله با شکایت DMCA گوگل

معمولا پس از ثبت شکایت از شما یک فرصت بسیار کوتاه وجود خواهد داشت که سایت خود را بازیابی نمایید. در این مدت شما باید از طریق سایت  counter-notification اعتراض به حکم آن ها انجام دهید. دقت کنید که در این سایت مسیر ثبت اعتراض بسیار ساده است، اما نکته بسیار مهم آن در این است که اطلاعات مورد نظر خود را به درستی و با دقت بالا وارد نمایید. پس از ثبت اعتراض در این سایت لازم است که برای گوگل نیز یک اعتراض ثبت نمایید. اعتراض شما در گوگل تحت عنوان “put-back notice” باید ارسال شود. در صورتی که اطلاعات ارسالی شما صحیح باشد و از طرفی مطالب شما به صورت مناسب مورد بررسی قرار گرفته باشد، معمولا در کمتر از 14 روز تمامی اطلاعات حذف شده از سایت شما بازیابی خواهد شد. اما بهتر است که این اطلاعات توسط شما نیز مورد بررسی قرار گیرد.

در برخی مواقع ممکن است که اطلاعات استفاده شده در سایت شما، در دسته بندی اطلاعات حساس و ویژه قرار گیرد. به عنوان مثال فرض کنید که شما اطلاعات یک تحقیقات خاص را در سایت خود منتشر کنید. و یا ممکن است که اطلاعات یک سایت حقوقی بسیار مهم را به صورت کپی و یا بازنویسی استفاده کنید. در این صورت کار شما سخت خواهید شد. چرا که در اولین فرصت شرکت صاحب اثر هنری می‌تواند یک
file a lawsuit تشکیل خواهد داد. در این صورت شما علاوه بر مراحل فوق باید یک مدارک بیشتری برای گوگل ارسال کنید که این اطلاعات ثابت کنید، به قوانین کپی رایت گوگل احترام می‌گذارید و خلاف آن عمل نمی‌کنید.

در صورتی که بر علیه شما یک پرونده رسمی ثبت شود، در این صورت یک محاکمه آنلاین نیز خواهید داشت. به همین دلیل بهتر است که از نظرات یک متخصص حقوق بین الملل نیز استفاده نمایید. در این صورت می‌توانید یک برنامه ریزی مناسبی برای مراحل انجام کار خود انجام دهید. البته در مراحل بعدی به شما خواهیم گفت که چگونه حتی برای این موضوع نیز یک دادخواست رسمی تنظیم کنید و مشکل سایت خود را حل کنید.

بهترین حالت پر کردن فرم DMCA به چه صورت است؟

فرض کنید که شما در سرچ کنسول خود یک پیام از سمت گوگل دریافت کرده‌اید که محتوای شما کپی می‌باشد. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک ثبت اعتراض صحیح شکایت DMCA گوگل را باطل نمایید. برای این هدف کافیست که از سایت “Counter Notification” وارد شوید. حال مراحل زیر را به صورت بخش به بخش تکمیل کنید. دقت کنید که نکات مطرح شده در این بخش همگی قابل اثبات باشد. اگر شما مالک یک سایت « آموزش فتوشاپ » می‌باشید، در این صورت باید مدارک و مستندات کافی ارائه دهید که این سایت متعلق به شما است. از طرفی محتوای آن را نیز به صورت اصولی و صحیح بارگذاری نموده‌اید.

در برخی مواقع افراد به سایت دسترسی ندارند. در این صورت باید از یک نرم افزار تغییر دهنده آیپی استفاده کنند و آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کنند.  ( https://support.google.com/legal/contact/lr_counternotice?product=websearch ) سپس تمامی مراحل گفته شده در این بخش را انجام دهند تا محتوای آن ها به صورت درست بازیابی شود. در برخی مواقع گوگل حتی محتوای کپی شده را نیز بازگردانی می‌کند. اما شما یک تایم لاین بسیار محدود خواهید داشت که هر چه زودتر محتوای خود را اصلاح کنید تا مجدد شامل شکایت DMCA گوگل نشوید.

1.    Country of residence

اولین گزینه‌ای که شما باید آن را تکمیل کنید، محل اقامت شما می‌باشد. حتی اگر شما در حال حاضر از یک نرم افزار تغییر دهنده آیپی استفاده می‌کنید، باید کشور خود را ایران انتخاب نمایید. چرا که در غیر این صورت ممکن است برای اثبات دیگر اطلاعات هویتی خود دچار چالش شوید.

2.    Your Title / Full legal name *

در این بخش باید شکایت DMCA گوگل به همراه آدرس صفحه حذف شده برای گوگل قرار دهید. دقت کنید که عبارت طولانی و یا تفسیر بسیار زیاد لازم نیست. در برخی مواقع اگر افراد صرفا DCMA را قرار می‌دهند و این موضوع به معنی اعتراض به شکایت DMCA گوگل خواهد بود.

ثبت اطلاعات برای ثبت شکایت در DMCA

3.    Company Name

در صورتی که قرار است برای برند خود ثبت اعتراض انجام دهید، بهتر است که آن را ثبت کنید. اما در صورتی که برند شما هنوز کامل شکل نگرفته است، در این بخش می‌توانید عنوان سایت خود را قرار دهید. حتی برخی از افراد از ترکیب عنوان سایت و برند استفاده می‌کنند تا اعتبار در خواست خود را بهبود بخشند.

4.    Contact email address

در این بخش شما می‌توانید به سادگی آدرس ایمیل خود را قرار دهید، البته توصیه وبمستران بر این است که در زمان اعتراض به شکایت DMCA گوگل از ایمیلی استفاده کنید که سرچ کنسول سایت شما به آن متصل شده است. در این صورت برخی از مراحل احراز هویت در آینده لحاظ نخواهد شد. از طرفی این موضوع در سرعت فرآیند در خواست شما نیز تاثیر گذار خواهد بود.

5.    Address

در این بخش نیاز است که آدرس شرکت و کمپانی خود را برای گوگل ثبت کنید، در صورتی که سایت شما به در گوگل مپ ثبت شده است، باید دقت کنید که همان آدرس را به صورت دقیق ثبت کنید. در صورتی که آدرس سایت شما در گوگل مپ وجود ندارد، به سادگی می‌توانید از آدرس منزل خود استفاده کنید.

6.    Phone number

در این بخش لازم است که شماره تلفن همان آدرسی را که در مرحله قبل ثبت نمودید را ثبت کنید. البته اگر این مکان شماره تلفن ندارد، می‌توانید از یک شماره همراه نیز استفاده نمایید. البته در برخی موارد برای شما یک تایید اعتبار نیز ارسال خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که یک شماره در دسترس خود را در این بخش قرار دهید.

7.    – URL(s) of the content in question *

این بخش یکی از مهمترین بخش‌هایی است که برای بررسی شکایت DMCA گوگل باید به آن توجه نمایید. زمانی که یک مطلب شما حذف می‌شود، آدرس آن از طریق سرچ کنسول و یا نقشه سایت قابل ارجاع می‌باشد. به سادگی شما می‌توانید آدرس آن را برای گوگل ثبت کنید تا او متوجه شود که شما دقیقا به چه محتوایی اشاره دارید. در برخی موارد برخی از سایت‌ها چندین صفحه خود را در یک بررسی از دست می‌دهند. در این صورت لازم است که گزینه Add Additional استفاده نمایید. حداکثر تعداد لینک قابل بررسی در یک اعتراض 10 عدد می‌باشد. در صورتی که تعداد صفحات بیشتری برای شما حذف شده است، باید از یک در خواست جدید استفاده کنید. دقت کنید که گوگل برای شما محدودیت در خواست قرار نداده است و به سادگی می‌توانید با توجه به تعداد شکایت DMCA گوگل خود یک در خواست جدید ثبت نمایید.

8.    – Why are you requesting reinstatement?

در این بخش از شما سوال می‌شود که چرا به دنبال اعتراض و یا ثبت شکایت DMCA گوگل می‌باشید. شما باید از بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنید تا مراحل بعدی برای شما قابل مشاهده باشد. در صورتی که شما مالک اصلی محتوا می‌باشید و محتوای شما مورد سرقت ادبی قرار گرفته است، می‌توانید از گزینه « I am owner of the content »  استفاده کنید. اما در صورتی که شما مالک محتوا نمی‌باشید، اما اعتقاد بر این دارید که این محتوا یک محتوای رایگان است و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند، می‌تواند از این گزینه « I am not the owner, but I am authorized to use the content » استفاده نمایید. البته از این گزینه در یک زمان دیگر نیز استفاده می‌شود. معمولا زمانی که افراد امتیاز استفاده از یک محتوای خاص را دارند، می‌توانند این گزینه را انتخاب کنند.

در برخی مواقع ممکن است که شما اسناد و مدارکی دال بر امتیاز ویژه و انحصاری از این محتوا را دارید. در این صورت می‌توانید از گزینه « The complainant does not have the right to submit this request » استفاده نمایید. البته به این نکته توجه نمایید که در برخی موارد شما نیاز دارید تا اسناد و مدارک در خواست خود را برای گوگل ثبت نمایید. در برخی مواقع ممکن است که شما از یک محتوا به درستی استفاده کنید و از طرفی محتوای جدید نیز به ثبت برسانید.

 در این صورت می‌توانید از گزینه « The way I used the content is fair use (What is fair use?) » استفاده نمایید. این موضوع به این معنی است که محتوا شامل قانون کپی رایت نمی‌شود. در برخی مواقع ممکن است که دلایل  شکایت DMCA گوگل در هیچ یک از این دسته‌ بندی‌ها قرار نداشته باشد. در این صورت می‌توانید از گزینه « other » استفاده نمایید.

9.    Please provide more details to justify your request

معمولا آخرین بخش این در خواست مهمترین مرحله ثبت اعتراض بر علیه شکایت DMCA گوگل است. به همین دلیل لازم است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از یک شخص آگاه به زبان انگلیسی استفاده کنید. در این بخش قرار است که شما به گوگل بفهمانید که چرا اطلاعات مورد استفاده توسط شما در این بخش کپی از دیگر سایت‌ها نمی‌باشد. در صورتی که بتوانید یک دفاعیه مناسب بنویسید، معمولا بعد از کمتر از 7 روز کاری مشکل شما حل خواهد شد و صفحات حذف شده شما بازگردانی می‌شود.  آخرین مرحله لازم است که شما تیک دو بخش را فعال کنید. اولین تیک در بخش آخری « Sworn statements » می‌باشد.

پس از این یک لازم است که گزینه « Signature » را نیز در این بخش فعال نمایید. البته در بخش امضاء شما باید نام و نام خانوادگی خود را بنویسد. دقت نمایید که این دو اسم در ابتداء و انتهای فرم باید به صورت یکسان باشد. در غیر این صورت ممکن است که در خواست شما به صورت کامل رد شود. در آخرین مرحله اعتراض علیه شکایت DMCA گوگل لازم است که گزینه « Submit » را انتخاب کنید تا درخواست شما نهایی شود. دقت کنید که ایمیل خود در بازه‌های زمانی کوتاه مدت بررسی کنید، تا درصورتی که گوگل از شما در خواست اطلاعات تکمیلی و یا ثبت اسناد و مدارک ویژه‌ای خواست در کوتاهترین زمان ممکن آن را پاسخ دهید.

 دقت نمایید که برای ثبت اعتراض بر علیه شکایت DMCA گوگل هیچ راه دیگری وجود ندارد و شما باید فقط و فقط از این مسیر برای رفع ابهام گوگل استفاده نمایید. در صورتی که مجدد روی محتوای سایت شما اعتراض ثبت شود، گوگل به مدارک و اطلاعات ارسالی توسط شما نگاه خواهد کرد.

شکایت DMCA گوگل چیست؟ ( Digital Millennium Copyright Act )

در صورت رد در خواست اعتراض ما به شکایت DMCA گوگل چه کار کنیم؟

گاها ممکن است که ما تمامی مراحل مذکور در این بخش‌های قبلی را انجام دهیم، اما کماکان گوگل در خواست ما را نادیده‌ بگیرد و حتی صفحات بیشتری از سایت ما حذف شود. در این صورت اولین و مهمترین اقدام شما این است که به سایت DMCA مراجعه نمایید و تمامی قوانین مربوط به کپی رایت را بررسی نمایید. در صورتی که هیچ یک از قوانین آن را نقض نکرده باشید، می‌توانید از مراحل بعدی برای حل مشکل خود استفاده کنید. اما که یکی از قوانین اصلی کپی رایت محتوای دیجیتال را نقض نمودید، بهترین کار این است که سایت خود را از دسترس خزنده‌های گوگل خارج کنید تا این مشکل را به صورت کامل رفع نمایید.

چرا که در صورت تکرار انتشار محتوای کپی  به صورت کامل دامنه سایت شما در گوگل حذف خواهد شد و در این صورت هیچ راه برگشتی برای شما وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که اطلاعات این بخش باید توسط یک فرد آشنا با زبان انگلیسی به صورت دقیق و کامل مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که شما هیچ قانون کپی را را نقض کرده باشید و از طرفی اطلاعات موجود در سایت شما نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، نیاز است که با یک متخصص حقوق بین الملل وارد مذاکره شوید تا مشکل شما حل شود.

در برخی مواقع ممکن است که گوگل برای شما ایمیلی ارسال کند که اطلاعات فرد شاکی در آن موجود باشد. حال اگر  شخص اولین بارگذاری کننده این محتوا باشد، شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا رضایت او را به دست آورید. در غیر این صورت چالش اصلی شما برقرار خواهد بود. البته در برخی مواقع دسترسی به فرد شاکی امکان پذیر نمی‌باشد. در این صورت لازم است که با گوگل وارد مذاکره شوید و این موضوع را حل نمایید. البته شما می‌توانید از گوگل در خواست کنید که هویت فرد شاکی را نیز مورد بررسی قرار دهید و از مالکیت او اطمینان حاصل کند. چرا که در صورت عدم پاسخگویی فرد به اعتراض شما، گوگل حکم خود را لغو خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به بررسی پاسخ یک سوال « چگونه شکایت DMCA گوگل را برطرف کنیم؟ » پرداختیم. در صورتی که شما هنوز در این باره سوال و یا چالشی دارید، بهتر است که سوال خود را به صورت کاملا دقیق در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. البته به این موضوع توجه نمایید که قوانین کپی رایت معمولا پویا می‌باشد. سعی کنید هر چند وقت یکبار تمامی این قوانین را به صورت جدی بررسی کنید. از طرفی دقت نمایید که شناسایی محتوای کپی برای گوگل بسیار ساده است.

در گذشته شما یک محتوا از سایت‌های صفحه اول بازنویسی می‌کردید و با تغییر ضمایر آن یک محتوای جدید به ثبت می‌رساندید. اما امروزه این موضوع کاملا متفاوت می‌باشد و به همین دلیل شما باید حواس خود را بیشتر جمع کنید. امروزه محتوای یونیک از نظر گوگل به محتوایی اطلاق می‌شود که یک مفهوم جدید ارائه کرده باشد. به همین دلیل است که در آپدیت الگوریتم EAT خود به صورت ویژه روی ارائه محتوای مفهومی تاکید کرده است. شما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوای خود سایت خود را با توجه به پارامترهای جدید گوگل مورد بررسی قرار دهید تا به هیچ وجه دچار مشکل نشوید.

به این نکته توجه نمایید که گوگل برای محتواهای صفحه اصلی و همچنین محتوای صفحات دسته بندی دقت بسیار بالایی به کار میگرید. به همین دلیل بهتر است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا برای تولید محتوا از یک شخص متخصص استفاده کنید. در برخی مواقع این صرفه جویی شما می‌تواند هزینه بسیار بیشتری به همراه آورد. به همین دلیل است که در سایت‌های برتر برای تولید محتوا از یک متخصص کانتنت مارکتنیگ استفاده می‌شود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *