امروزه دنیای مارکتینگ و فروش و بازاریابی به قدری وسعت پیدا کرده است که همواره کسب و کار ها باید بر این تلاش باشند که رفتار مشتریان خود را شناسایی و بر طبق سلایق و علایق مشتری ها استراتژی بچینند تا در نهایت به مرحله فروش برسند. برای پیدا کردن این این سلیقه ها ابزار ها و مسیر های متفاوتی وجود دارد. شما میتوانید با انجام تست A/B در دیجیتال مارکتینگ تا حدودی با سلایق کاربران خود میتوانید آشنا شوید ولی شما به یک ابزار کاربردی تر احتیاج دارید تا با آن متوجه رفتار کاربران در وبسایت خود بشوید. در این سری از مقالات قصد داریم به معرفی یک ابزار کاربردی و جامع که امروزه برای دیجیتال مارکتر ها و متخصصین تجربه کاربری ترند شده است بپردازیم. اگر شما به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید میتوانید به صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ مراجعه فرمایید.
پس با برتر آموز همراه باشید تا به نقد و بررسی راهنمای جامع ابزار هات جار (Hotjar) بپردازیم.
آنچه شما در این مقاله می آموزید:
هات جار (Hotjar) یک ابزار قوی و کاربردی برای شناخت رفتار کاربران است. در واقع شما را از حقایق پشت پرده کاربر آگاه می سازد. این ابزار از ویژگی منحصر بفرد مثل نقشه حرارتی (Heatmap) استفاده میکند و با این ویژگی تمامی رفتار کاربران به محض ورود و تا لحظه خروج ضبط میکند. سپس به شما یک گزارش جامع و دقیقی ارائه میدهد.
شا با این گزارش متوجه میشوید که کدام بخش ها برای کاربر جذاب بوده و یا چرا کاربر با اینکه تایم زیادی را در سایت شما سپری کرده خریدی انجام نداده است!!
این نکته حائز اهمیت است که با هات جار میتوانید متوجه شوید که وقتی کاربر سایت را ترک میکند در مدام صفحه قرار داشته و یا در حال انجام چه کاری بوده است. با این نکاه شما میتوانید تا حدودی علت بانس ریت سایت خود را متوجه شوید.
در واقع هات جار رفتار کاربران را به محض ورود به سایت ضبط میکند. هات جار به حفظ حریم کاربران نیز احترام میگذارد اگر کاربر در حال وارد کردن مشخصات کارت بانکی خود هنگام خرید باشد ، هات جار با محو کردن قسمت های امنیتی ، حریم کاربر را حفظ مینماید.
نقشه حرارتی در واقع یک تصویر گرافیکی است که از لحظه ورود کاربر تا تایم خروج نمامی رفتار ها مانند کلیک کردن، اسکرول کردن، حرکت موس و…. را در نظر میگیرد و ریکورد میکند. رفتار کاربر توسط نقاطی در طیف رنگی آبی تا قرمز نمایش داده می شود و قسمت هایی از وبسایت که بیشتر مورد نظر کاربر بوده است به رنگ قرمز در می آید.
گزارشات و عملکرد کاربران را به صورت ویدیو و تصویر در اختیارتان قرار میدهد.
شما با این ابزار متوجه میشوید که کدام قسمت از سایت بیشتر مورد استقبال کاربر قرار گرفته است پس میتوانید برای بقیه صفحات نیز همچین طراحی در نظر بگیرید.
هر کاربری با چه دیوایس و مرورگری وارد سایت شما شده است.
اگر وبسایت تبلیغاتی دارید با این ابزار کاملا متوجه خواهید شد که بنر تبلیغات را کدام قسمت سایت قرار دهید.
هر کاربر چه قدر در سایت شما مانده است و از کدام صفحات سایت بازدید داشته است.
این ابزار کاملا با وردپرس سازگاری دارد و به راحتی میتوانید از آن استفاده نمایید.
این ابزار در دو نسخه رایگان و غیر رایگان عرضه میشود که نسخه رایگان آن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهد.
در نسخه رایگان شما میتوانیدروزانه تا 2000 بازدید از سایت خود را ثبت نمایید ، نظر سنجی و هیت مپ نیز برای شما در نسخه رایگان فعال خواهد بود.
در نسخه غیر رایگان دو بخش Plus plan و Business Plan در اختیار شما قرار میگیرد که در پلن Business میتواند اطلاعات را تا 1 سال دخیره نگه دارد.
در ادامه با راهنمای جامع ابزار هات جار همراه ما باشید :
برای استفاده از هات جار شما باید یک وبسایت داشته باشید. در ابتدا وارد سایت اصلی این شرکت شوید. سپس از طریق فرم ثبت نام مشخصات سایت حساب کاربری خود را با دقت وارد کنید. پس از عبور از این مرحله ، باید وارد بخش sites and organization شده و سایت خود را ثبت نمایید.
پس از اینکه دامنه سایت خود را ثبت کردید حال وارد بخش tracking code شوید ، اکنون سایت هات جار به شما یک قطعه کد میدهد و باید این کد را در هدر سایت قرار دهید. از طراح سایت خود بخواهید تا این قسمت را برای شما انجام دهد.
اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید میتوانید از دو روش این کار را بکنید.
روش اول :وارد هاست خود شده و capenl را باز کنید و به صورت دستی در فولدر header.php و footer.php کد را قرار دهید. اگر با کد نویسی و اجزای هاست آشنا نیستید بهتر از روش دوم این کار را انجام دهید.
روش دوم : افزونه Insert Headers and Footers را از مخزن وردپرس دانلود کنید. با این افزونه میتوانید بدون نیاز به دانش برنامه نویسی هر قطعه کد دلخواهی را در هدر و فوتر سایت خود قرار دهید.
در حالت کلی اگر با کد نویسی و انجام ابن فرآیند آشنایی نداربد بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید.
در این قسمت قصد داریم هر یک از امکانات هات جار را به تفکیک با یک دیگر بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.
همانطور که در قسمت بالا توضیح داده شد با هیت مپ متوجه این خواهید شد که کدام یک از قسمت های وبسایت بیشتر دیده شده است. این قسمت با رنگ های خاص خود به شما نشان میدهد که رفتار کاربران چگونه بوده است. رنگ قرمز به معنای بیشترین تعامل و رنگ آبی به معنای کمترین تعامل است. قسمت های مشکی رنگ به این معنی است که کاربر اصلا به آن نواحی رجوع نکرده است.
divice : با دسته بندی انواع دستگاه هایی که به سایت شما وارد شده اند آشنا میشوید همچنین میتوانید با نتایج این قسمت سایت خود را به سمت بهترین رسپانسیو طراحی کنید.
Tab : این قسمت نشان میدهد که کدام نقاط بیشتر کلیک خورده است.
scroll : نشان میدهد که کدام قسمت سایت شما بیشتر دیده شده است.
بخش خیلی کاربری هیت مپ page Targeting است که با آن برای هیت مپ مشخص میکنید کدام بخش سایت شما را مورد آنالیز قرار دهد و در آخر گزارش جامع را برای کدام بخش از سایت تحویل دهد.
اکثر کسب و کار ها در سایت های خود برای تعامل با مشتری تعدادی فرم طراحی میکنند. هات جار این فرم ها و نظرسنجی ها را برای شما آنالیز می کند و در اختیار شما قرار میدهد. گرچه این سری، هات جار اطلاعات و آمار دقیق را گزاش نمیدهد و صرفا یک تصویر کلی به شما میدهد.
یکی از بهترین قسمت های این ابزار این است که رفتار کاربران را ضبط را میکند و در قالب یک گزارش جامع به شما ارائه می دهد. ابن پلتفرم تمامی ابزار ها شامل موبایل، لپ تاپ و تبلت را پوشش میدهد حتی میتواند با شما بگوید که با کدوم مرور گر و سیستم عامل وارد سایت شما شده اند.
شما میتوانید اطلاعات و نتایج این بخش را در اختیار متخصص تجربه کاربری قرار دهید تا بتواند با استفاده از آنالیز ها عیوب را بر طرف کند. با بررسی این فیلم شما میتوانید مشاهده کنید که کاربر کدام قسمتها را کلیک کرده، چه تعداد صفحهای را دیده، چه مدت زمان در سایت حضور داشته است.
شما میتوانید برای هات جار بازه زمانی تعییین کنید ، که در آن بازه زمانی از سایت شما آنالیز و ریکورد انجام شود. مثلا اگر در یک تایم مشخص کمپین های اسمس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی انجام داده اید ، این بازه را در اختیار هات جار قرار دهید تا عملکرد کاربران را در آن بازه کمپین بسنجد و شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر کمپین خود را بسنجید و رفتار مشتریان را بررسی کنید.
ابزار هات جار یک گزارشی شامل ورود و خروج کاربر را به شما ارائه میدهد که کاربران در کدام صفحه سایت شما را ترک کرده اند. اگر این گزارش را جامع و دقیق میخواهید از گوگل آنالیتیکس میتوانید استفاده کنید اما چک کردن گزارشات هات جار نیز خالی از لطف نیست.
سخن آخر :
ممنون که تا اینجا همراه مقاله برترآموز بوده اید ، اگر تا به حال از ابزار هات جار استفاده نکرده اید همین امروز این با استفاده از راهنمای جامع ابزار هات جار ابزار را با سایت خود ست نمایید. شما با تحلیل داده های این ابزار میتوانید به فروش بیشتر سایت خود کمک کنید و با این ابزار رفتار کاربران و مشتری های خود را بشناسید. اگر به ابزار های بیشتری برای آنالیز سایت خود نیاز دارید پیشنهاد میشود حتما مقاله بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
این ابزار واقعاً خوبیه ولی بهتره به صورت دائم روی سایت نباشه، زمان لود سایت رو بالا میبره
سلام مهدی جان ممنون از نظرت
آره تا حدودی درست میگی ولی برای بررسی رفتار کاربر خیلی میتونه مفید باشه
از ابزار microsoft clarity هم میتونی استفاده کنی
مفید و کربردی👌🏾
ممنون از شما🌸
ممنون از توجه شما دوست عزیز🙌