هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
شناسایی محتوای جعلی برترآموز

چگونه محتوای جعلی را در اینترنت شناسایی کنیم؟

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/09/15

با گسترش اینترنت و افزایش سطح دسترسی عموم جامعه به این ابزار ، متاسفانه محتواهای جعلی زیادی در این فضا روزانه در حال انتشار هستند  و متاسفانه خیلی از افراد هستند که گول این اخبار فیک را می‌خورند. به علت این که نظارتی روی محتواهای درج شده در اینترنت نیست هر شخصی می‌تواند هر خبری را منتشر کند و این خبر در سطح موتورهای جست و جو پخش می‌شود. موتور های جست و جو وظیفه اعتبار سنجی محتواها را ندارند اما اگر یک وبسایت با نارضایتی کاربران همراه باشد الگوریتم‌های گوگل قطعا با وب سایت خاطی برخورد می‌کنند. شما به عنوان خواننده مقاله باید عاقل و با درایت باشید و بتوانید این محتواهای فیک را از اصلی تشخیص بدهید.

چگونه محتوای جعلی را در اینترنت شناسایی کنیم؟ سوالی پر تکرار که افراد زیادی می‌خواهند برای آن پاسخ خوبی را پیدا کنند.

در این قسمت از مقالات برتر آموز سعی می‌کنیم که دلایل خوبی را برای تشخیص این محتواها بیان کنیم.

تنها کافیست که هنگام مطالعه دقت خوبی را داشته باشید.

البه که این مقاله برای سئوکاران و دیجیتال مارکترها که وظیفه تولید محتوا را دارند توصیه می‌شود تا از درج محتوای فیک و غیر اصل در سایت خود جلوگیری کنند.

شاید تا به الان تصور می‌کردید که سئو کاران تنها روی لینک سازی کار می‌کنند ولی این افراد برای توانایی خوبی روی تولید محتوا داشته باشند ، بنابراین پیشنهاد می‌شود آموزش سئو برتر آموز را به خوبی مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت :

  • معمولا باید به دنبال اعتبار سنجی چه محتواهایی باشیم؟
  • چگونه محتوای جعلی را در اینترنت شناسایی کنیم؟
  • هدف از انتشار محتوای جعلی چیست؟

معمولا باید به دنبال اعتبار سنجی چه محتواهایی باشیم؟

برخی از افراد هستند که اصلا نمی‌دانند باید به چه مقاله و محتوایی شک کنند و به دنبال اعتبار سنجی آن باشند. این افراد معمولا تمام محتواهای موجود را باور می‌کنند.

بنابراین در مرحله اول می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چه نوع محتواهایی را باور کرده و به چه محتوایی شک کنید..

محتواهایی که کلیت یک موضوع را در نظر می‌گیرد!

اگر محتوایی را مطالعه کردید که درآن تمام یک جامعه هدف را در نظر گرفته بود به صحت آن شک کنید ، البته که این موضوع همیشه صادق نیست ولی برای این که مطمئن بشوید پیشنهاد می‌شود که سعی کنید این اخبار را اعتبار سنجی کنید.

محتواهایی که از جانب منبع مشخص منتشر نمی‌شود.

گاهی اوقات محتوا و مقالات زیادی را در سطح فضای مجازی مشاهده می‌کنیم که به شدن هم وایرال می‌شوند ولی منبه خبری موثقی ندارند که در این حالت شما باید به این موارد شک کنید.

محتواهایی که سریع منتشر و سپس سریع پاک می‌شوند.

قطعا بارها یکسری از محتواها را مشاهده کرده‌اید که به سرعت در فضای مجازی و سطح اینترنت وایرال می‌شوند ، اما به سرعت هم از میان اخبار محو می‌شوند ، معمولا باید به صحت این اخبار شک کنید و سعی در اعتبار سنجی آن داشته باشید.

در حالت کلی هر محتوایی که بر ذهن شما قابل قبول نیست پیشنهاد می‌شود که آن را اعتبار سنجی نمایید.

چگونه محتوای جعلی را اینترنت شناسایی کنیم؟ برتر آموز

چگونه محتوای جعلی را در اینترنت شناسایی کنیم؟

حالا نوبت به آن رسید که چگونه بتوانید یک محتوای جعلی را شناسایی کنید؟

شاید فکر کنید که قرار است معادله خیلی سختی را حل کنید ولی اصلا نگران نباشید زیرا ما می‌خواهیم مطالب آسانی را به شما نمایس بدهیم.

منبع خبر بسیار مهم است!

در مرحله اول باید منبع خبر را بررسی کنید ، اگر خبر از یک منبع بی نام و نشان بود و یا اصلا منبع نداشت به آن شک کنید ، ولی اگر منبع موثقی را مشاهده کردید می‌توانید با خیال راحت آن را قبول کنید.

معمولا منابع اخبار در انتهای محتوا نشان داده می‌شود و برای اطمینان بیشتر می‌توانید از مدیر سایت تایید منبع خبر را بگیرید.

منابع همیشه سایت‌های خبر گذاری معتبری هستند که با مراجعه به سایت آنها می‌توانید از صحت آن اطمینان داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که منبع خبر فامیل‌ها و دوستان و آشنایان ما نیستند منبع خبر همیشه سایت‌ها و خبر گذاری‌های معروف هستند!

ممکن است سایت جعلی باشد.

گاهی اوقات برای اثبات صحت محتواها تنها کافیست به این فکر کنیم که ممکن است سایتی که داریم خبر را در آن مشاهده می‌کنیم به طور کلی جعلی و یا فیک باشد. برای تشخیص سایت اصلی با فیک می‌توانیم موارد زیر را بررسی نماییم:

آدرس سایت را چک کنید!

متاسفانه یکی از مواردی که بسیار روی جعل اخبار تاثیر دارد و افراد به آن بی‌توجه هستند این است که اصلا آدرس سایت مورد نظر را چک نمی‌کنند!

معمولا خبرگزاری‌های مهم و معروف یکسری پیج و آدرس سایت فیک دارند که تنها در یک یا دو حروف انگلیسی با سایت اصلی فرق دارد و معمولا افراد هم اصلا به نام سایت توجه نمی‌کنند و بنابراین فکر می‌کنند که اخبار را از سایت خبری n می‌خوانند ولی در واقع این سایت فیک این خبرگزاری است.

دقت داشته باشید که در url های فیک قالب و تمامی موارد سایت با سایت اصلی مطابقت دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا شما اصلا به فیک بودن آن شک نکنید.

پس بنابراین توصیه می‌شود که حتما آدرس سایت را چک کنید و از درست بودن آن اطمینان داشته باشید.

گواهینامه امنیتی یا SSL را چک کنید!

هنگامی که سایتی را باز می‌کنید در کنار نوار آدزس یا همان Url یک علامت قفل مشاهده می‌کنید که گواهینامه امنیتی نام دارد. این علامت قفل نشان می‌دهد که سایت ایمن است و تمامی داده‌های بین کاربر و سایت رمزگزاری می‌شود.

ولی اگر سایت این علامت قفل را نداشته باشد یعنی ایمن نیست و یا قبلا هک شده است و این یعنی ممکن است هر محتوایی توسط افراد ناشناس در آن قرار بگیرد ینابراین حتما در این گونه موارد به صحت خبر شک کنید.

اشتباهات نگارشی و املایی زیاد

یکی از مواردی که باید به سایت و خبرل درج شده شک کنید ، این است که در سایت شما بیش از اندازه با محتوای غلط مواجه هستید ، معمولا در وبسایت‌های خبری ویراستارهای ماهری قبل از درج خبر آن را بررسی می‌کنند که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید و اگر محتوای غلطی را مشاهده کردید به صحت آن شک کنید.

محتوای خبری را در گوگل سرچ کنید!

اگر باز هم به صحت خبر اطمینان ندارید می‌توانید با سرچ آن در گوگل از صحت آن مطمئن بشوید.

البته سرچ کردن در گوگل هم آداب خودش را دارد که در ادامه به شما یاد خواهیم داد.

تنها کافیست عبارت و محتوایی که به دنبال آن هستید را در نظر بگیرید و طبق الگوی زیر رفتار کنید.

برای مثال من اخبار تعطیلی تهران برای آلودگی هوا را در نظر می‌گیرم.

اگر شما به دنبال عبارت دقیق و مشخصی هستید که تنها می‌خواهید در گوگل آن عبارت را سرچ کنید باید به صورت زیر عمل کنید.  برای این کار تنها کافیست عبارت مورد نظر را درون یک گیومه قرار دهید.

(تعطیلی تهران برای آلودگی هوا)

مطابق تصویر زیر متوجه می‌شویم که تعداد ایندکس در سرچ متفاوت است.

نمونه سرچ در گوگل برتر آموز
اگر می‌خواهید کلمه‌ای را سرچ کنید که عبارت مورد نظر را به طور کامل سرچ نکند ، باید به این صورت انجام دهید:

تعطیلی تهران-آلودگی هوا

اگر می‌خواهید سرچ گوگل عبارت مورد نظر را شامل شود باید به جای – از + استفاده کرد:

تعطیلی تهران+آلودگی هوا

اگر می‌خواهید عبارت مورد نظر را سرچ کنید و ببینید شامل چه چیزهایی است بهتر است از علامت * استفاده کنید:

تعطیلی تهران*آلودگی هوا

حال می‌خواهید مطالبی را سرچ کنی که حداقل یکی از کلمات عبارت مورد نظر شما در آن به کار رفته باشد باید از عبارت OR استفاده نمایید :

تعطیلی تهران OR آلودگی هوا

در ادامه داریم:

در این گزینه شما می‌خواهید عبارت مورد نظر را در یک سال مشخص سرچ کنید:

تعطیلی تهران برای آلودگی هوا 1401..1400

عبارت مورد نظر که می‌خواهید سرچ کنید ممکن است در متن قرار گرفته باشد، در اینصورت باید سرچ خود را بدین گونه انجام دهید:

تعطیلی تهران برای آلودگی هوا intitle:

ممکن است بخواهید هر عبارت مرتبط با این موضوع که در گوگل وجود دارد را ببینید پس باید با کمک راهنمای زیر عمل کنید:

تعطیلی تهران برای آلودگی هوا related:

گاهی اوقات ممکن است شما یک شماره مدنظرتان باشد اما میزان مشخص و دقیق آن را به یاد نداشته باشید، بهتر است طبق راهنمای زیر عمل کنید:

(تعطیلی تهران برای آلودگی هوا around)

اگر خبر در شبکه‌های اجتماعی بود چه کنیم؟

اگر اخباری که از صحت آن مطمئن نیستید در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام پخش شده بود بهترین راه این است که هشتگ‌های مربوط به این اخبار را چک کنید.

بررسی می‌کنیم که اگر خبر صحیح باشد تمامی خبرگزاری‌ها با هشتگ در فضای شبکه اجتماعی پخش می‌کنند و اگر هیچ هشتگی وجود نداشت به صحت آن شک کنید.

می‌توانید عنوان آن را در گوگل سرچ کنید ، اگر درباره خبر ایندکسی در گوگل وجود داشت می‌توانید با بازکردن سایت و چک کردن اطلاعات آن راجب به تحقیق نمایید. اگر تمامی موارد درست بود خبر منتشر شده موثق است.

درباره‌ی محتواهایی که ادعا بزرگ دارند شک کنید.

اصولا محتواهایی که ادعاهای بزرگی دارند ، شاید موثق نباشند ، بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر خبری را مطالعه کردید که در آن کل جامعه را مورد صحبت قرار داده بود شک کنید و سعی کنید که به دنبال صحت سنجی آن باشید.

به نقل قول‌ها توجه کنید!

معمولا اخبارها از یک شخص و یا نهادی نقل قول می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که حتما به این نقل قول‌ها توجه کنید و آن را ریشه یابی کنید.

برای مثال متاسفانه بارها دیده‌ایم که اخبار جعلی از جانب برخی از سازمان‌ها و اشخاص منتقل می‌شود.

برای مثال هنگام آلودگی هوا برخی از سایت‌ها برای افزایش بازدید خود شروع به درج خبر ناموثق راجب به تعطیلی مدارس می‌کنند و حتی ادعا می‌کنند این خبر از نهاد سازمان آلودگی هوا منتشر شده ، اما وقتی به این سایت مراجعه می‌کنیم ، متوجه می‌شویم همچنین خبری اصلا در سایت اصلی قرار نگرفته است.

راه های شناسایی محتوای جعلی برتر آموز

هدف از انتشار محتوای جعلی چیست؟

پس از خواندن مطالب بالا و بررسی پرسش چگونه محتوای جعلی را در اینترنت شناسایی کنیم؟ حال نوبت به این می‌رسد که به بزرگترین پرسش شما یعنی هدف از انتشار محتوای جعلی چیست؟ پاسخ بدهیم.

شاید پیش خود فکر کنید که اصلا چرا برخی از افراد محتوای جعلی منتشر می‌کنند و انتشار این اخبار چه ویژگی برای این افراد دارد؟

باعث بالا رفتن ترافیک سایت می‌شود!

در برخی از سایت‌ها برای این که ترافیک سایت خود را افزایش بدهند و بتوانند الگوریتم‌های گوگل را تحت تاثیر قرار بدهند ، شروع به انتشار اخبار کذب می‌کنند.

اصولا این سایت‌ها به وب سایت‌هایی با محتوای زرد معروف هستند زیرا از طریق غیر درست سعی دارند بازدید خود را افزایش بدهند!

ایجاد اختلال در یک سازمان یا ارگان.

گاهی اوقات سازمان‌ها و یا افراد سیاهی وجود دارند که هدف آنها این است که در سطح جامعه اختلال ایجاد کنند. این افراد با انتشار اخبار کذب افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تا زمان انتشار خبر موثق می‌توانند از این هرج و مرج پیش آمده استفاده کنند.

سخن آخر :

در مقاله چگونه محتوای جعلی را در اینترنت شناسایی کنیم؟ سعی کرده‌ایم به طور کامل به این موضوع بپردازیم و ساده‌ترین راه‌ها را برای شناسایی محتوای درست به شما نشان بدهیم. هنگام روبرو شدن با یک خبر مهم باید موارد زیر را رعایت نمایید.

ابتدا خبر را خوانده و به دنبال منبع آن باشید ، حتما به وب سایت منبع مراجعه کرده و از صحت خبر اطمینان داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید تیتر خبر را در گوگل سرچ کرده و سایت‌های معتبر دیگری را مطالعه نمایید.

اگر در زمینه تشخیص محتوای جعلی اطلاعاتی دارید لطفا د رقسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. می‌توانید جدیدترین مقالات کسب و کار را در وب سایت ما مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *