هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نکات قرارداد سئو سایت

نکات مهم در قرارداد سئو سایت

دسته بندی : سئو
1402/06/20

یکی از چالشی‌ترین مراحل دریافت یک پروژه، بستن قرار داد آن می‌باشد.

حال اگر بخواهیم این قرار داد را در بستر آنلاین مورد بررسی قرار دهیم، که شرایط اندکی پیچیده‌تر می‌شود، چرا که مرجع قانون گذاری آنلاینی برای آن وجود ندارد. با مطالعه این مقاله با نکات مهم در قرارداد سئو سایت به خوبی آشنا خواهید شد.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در یک قرارداد سئو سایت چه نکاتی مهم است؟ چه تعهداتی از سمت شما مطرح شود و چه تعهداتی از سمت کارفرمای شما مطرح شود. به نظر شما بهترین ضامن قرارداد چیست؟ آیا یک وکیل می‌تواند در این مسیر به شما راهنمایی بدهد؟ برای این منظور چه تخصص و چه درکی از حوزه فعالیت شما داشته باشد، تا بهترین قرار داد را تنظیم کند. در این مقاله قرار است که در مورد نکات مهم قرارداد سئو سایت صحبت کنیم، نکاتی که ممکن است نیاز شما به یک وکیل را به حداقل برساند. البته به این موضوع توجه نمایید که قرارداد نهایی بهتر است که توسط یک وکیل تایید شود.

نکته بعدی که در یک قرار داد سئو باید به آن توجه کنید، توانایی و صداقت طرفین می‌باشد. حتی در برخی مواقع لازم است که این موضوع را به صورت دقیق بررسی کنید تا به بهترین و جامع ترین جمع بندی دست پیدا کنید. تمامی نکات مورد نیاز شما برای قرارداد سئو در این مقاله بررسی خواهد شد. اما لازم به ذکر است که برخی از این نکات با توجه به حوزه کاری افراد ممکن است که تغییر کند و نیاز به شخصی سازی داشته باشد. به همین منظور می‌توانید در بخش کامنت‌های این مقاله حوزه کاری خود را با ما مطرح کنید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن یک پاسخ مناسب برای شما ثبت کنند. همواره به این موضوع دقت کنید که جنگ اول به از صلح آخر است و باید قبل از قرارداد تمامی بندهای آن به روز و به صورت دقیق بررسی شود.

آیا می‌توان از نمونه قرار بهینه سازی سایت آماده استفاده کرد؟

اگر شما در مورد قرداد سایت اندکی تحقیق کنید، متوجه خواهید شد که پیش نویس‌های بسیار زیادی از قرارداد آماده سئو سایت در اینترنت وجود دارد. اما هیچ یک از آن ها برای شما مناسب نخواهد بود. چرا که شما نمی‌دانید این قرارداد برای چه پروژه‌ای تنظیم شده است. به هر میزان که رقم قرارداد سئو افزایش پیدا می‌کند، می‌توان گفت که بندهای قرارداد و همچنین شرایط آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

با توجه به این موضوع نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، بررسی شرایط کارفرما در پرداخت و همچنین عمل به تعهدات خود می‌باشد. دقت کنید که کارفرما تا زمانی که ارزش کار شما را درک نکند، به تعهدات خود آنگونه که باید و شاید پایبند نخواهد بود. به همین دلیل است که همواره تاکید ما روی پرزنت صحیح یک فرآیند سئو می‌باشد. در این صورت کارفرما علاوه بر اعتمادی که به شما دارد، می‌تواند یک برنامه ریزی صحیح نیز برای تعهدات خود انجام دهد.

بررسی نکات مهم قرارداد سئو

در این بخش مهمترین نکات در یک قرارداد اصولی سئو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا هر نکته را بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنید و از طرفی آن را به بیان ادبی و حقوقی مناسب در قرارداد سئو سایت خود ثبت کنید. قبل از بررسی نکات مهم قرارداد سئو سعی کنید، توانایی‌های خود را بر اساس وضعیت فعلی بررسی کنید و نه بر اساس برنامه ریزی‌های آینده خود. به عنوان مثال اگر شما دانش کافی درمورد وردپرس ندارید و به دنبال آموزش وردپرس می‌باشید، نباید بندها و وظایفی که از سمت شما برای قالب وردپرسی سایت انجام می‌شود را افزایش دهید. شاید فکر کنید که در حال حاضر رقم قرارداد سئو سایت شما بیشتر شده است، اما به جرات می‌توان گفت که اصطکاک فکری شما نیز چند برابر خواهد شد.

1.    مشخص کردن دقیق کلمات کلیدی

یکی از مهمترین نکاتی که در قرارداد سئو یک سایت باید مورد بررسی قرار گیرید، کلمات کلیدی مورد نظر کارفرما می‌باشد. در برخی مواقع افراد این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار نمی‌دهند و در میانه راه کارفرما قصد جایگزینی و یا اضافه کردن کلمات کلیدی دارد. در صورتی که این موضوع به وضوح در قرارداد شما ذکر نشود، شما موظف به انجام آن می‌باشد. این کار شما می‌تواند یک قرارداد سئو سود ساز را به یک قرارداد زیان آفرین تبدیل کند.

از طرفی سعی کنید بعد از مشخص شدن دقیق کلمات کلیدی، حتما هزینه‌های خود را با ضریب تورم محاسبه کنید. در این صورت می‌توانید یک برنامه ریزی مناسب برای قرارداد سئو سایت انجام دهید و کسی نیز در این مدت زمان، زیان ده نخواهد شد. نه شما و نه تیم شما از انجام پروژه رضایت کافی دارند. از طرفی شما نیز می‌توانید با توجه به ابزاری که در دست دارید برای انتخاب کلمات کلیدی در سایت با کارفرمای خود وارد مذاکره شود و او راهنمایی کنید. دقت کنید که تمامی این فرآیندها و مراحل قبل از ثبت کلمات کلیدی در قرارداد سئو می‌باشد و بعد از آن برای شما ارزشی نخواهد داشت.

از طرفی شما نیز قبل از ثبت کلمات کلیدی در قرارداد سایت، حتما یک تحلیل رقبای دقیق انجام دهید. توجه به نکات مهم قرارداد سئو که به ظاهر ساده نیز می‌باشند، می‌تواند به صورت قابل توجه‌ای چالش‌های شما در آینده با کارفرما را کم کند. از طرفی به این موضوع نیز توجه نمایید که در یک قرارداد سئو کلمات کلیدی مهمترین رکن می‌باشد و باید از همه جهات مورد بررسی قرارگیرد. از طرفی این وظیفه شما است که به کارفرما در مورد کلمات کلیدی با میزان جستجو بالا و یا فروش بالا مشاوره دهید. در صورتی که کارفرما از ثبت پروژه احساس رضایت کافی نداشته باشد، می‌توان گفت که متوقف شدن پروژه دور از انتظار نیست. به همین دلیل است که شما باید برای قرارداد سئو خود اندکی وسواس و دقت بالا به خرج دهید تا همه چیز بر وقف مراد پیش برود.

مشخص کردن دقیق کلمات کلیدی

2.    مشخص کردن تایم لاین قرارداد

در بررسی نکات مهم قرارداد سئو باید به تایم لاین و مدت زمان پروژه نیز اشاره داشته باشیم. در برخی مواقع سئوکاران کم تجربه مدت زمان قرارداد خود را باز می‌گذارند و تا زمانی که کلمات کلیدی مورد نظر آن ها به صفحه اول نرسد، با کارفرما مشغول همکاری می‌شوند. این موضوع از چند جهت ایراد دارد و می‌تواند برای شما چالش ایجاد کند. اولین و مهمترین ایراد آن در این است که جایگاه کلمات کلیدی تضمین شده نیست و نیاز به تثبیت دارد. ممکن است که شما به دلیل الگوریتم‌های مختلف گوگل بعد از گذشت 3 ماه به جایگاه اول دست پیدا کنید، اما این جایگاه حتی به مدت یک هفته نیز پایدار نباشد. در این صورت قرارداد شما تمام شده است و بعد از افت رتبه سایت کارفرما با شما وارد چالش خواهد شد.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که با توجه به نوع قرارداد و تعداد کلمات کلیدی مدت زمان قرارداد را تعیین کنید. به عنوان مثال اگر کارفرما به دنبال کسب رتبه روی کلمه کلیدی « آموزش فتوشاپ » می‌باشد، مدت زمان 6 تا 8 ماه برای آن کافی خواهد بود. اما زمانی که کارفرما به دنبال کسب رتبه روی 6 تا 10 کلمه کلیدی می‌باشد، کمتر از یکسال شاید نتوان آن را در مدت زمان قرارداد ثبت کرد. البته دقت کنید که مدت زمان قرارداد با سختی کلمات کلید، میزان بودجه کارفرما، استراتژی رقبا و همچنین توانایی شما ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که شما قبل از تعیین مدت زمان قرارداد این موضوعات باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرید. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که نتیجه قرار عالی باشد.

در بررسی نکات مهم قرارداد سئو سایت معمولا همه به پارامتر زمان توجه کافی دارند، اما استراتژی مناسبی برای تعیین آن به کار نمی‌برند. به همین دلیل است که افراد ممکن است که در یک مدت زمان کوتاه به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکنند. البته طبیعی است که یک شخص بعد از 2 تا 3 قرارداد در تعیین این موضوع مهارت بیشتری به دست آورد.

3.    میزان و نحوه پرداخت

یکی از چالشی‌ترین بخش‌های یک قرارداد سئو سایت، میزان و نحوه پرداخت حق سئوکار می‌باشد. شاید بتوان گفت که با حل کردن این چالش بخش قابل توجهی از مشکلات و چالش‌های شما حل خواهد شد. در بررسی نکات مهم قرارداد سئو معمولا به این گزینه توجه کافی نمی‌شود. اول از همه مشخص کنید که مبلغ پروژه قرار است به چه صورت واریز شود. دومین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، این است که این مقدار پول قرار است که از چه حسابی به چه حسابی واریز شود. مشخصات حساب بانکی دو طرف باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود. از طرفی این موضوع را تعیین کنید که در دستگاه قضایی تنها مبلغی اعتبار دارد که در مدت زمان تعریف شده از تاریخ فلان تا تاریخ فلان از حساب مشخص شده کارفرما به حساب سئوکار واریز شود.

بر اساس تجربیات و تحقیقات ما بخش قابل توجهی از کارفرمایان در پرداخت دقیق و به موقع قرارداد خود کوتاهی می‌کنند. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا قرار سئو خود را به نحوی تنظیم کنید که این قرارداد به صورت اصولی و همچنین قانونی قابل قبول باشد. از طرفی با قراردادن جریمه تاثیر نیز حساسیت کارفرما به این موضوع را بیشتر کنید. شاید این موضوع از نظر شما مهم نباشد، اما زمانی که کارفرما متوجه قانون جدید شما در قرارداد سئو سایت شود، به خوبی می‌تواند برای پرداخت هزینه مورد نیاز شما برنامه ریزی کند. در غیر این صورت ممکن است که شرایط آنگونه که باید شاید برای شما رقم نخورد.

توجه به نکات مهم قرارداد سئو می‌تواند تعداد قراردادهای شما در کوتاه مدت و بلند مدت افزایش دهد و از طرفی خوشنامی خوبی برای شما به همراه داشته باشد. ذکر این نکته لازم است همانطور که برای کارفرما جریمه تاخیر در نظر گرفته می‌شود برای شما هم باید این موضوع لحاظ شود. چرا که کارفرمای خبره و زرنگ به صورت یک طرفه این موضوع را قبول نخواهد کرد. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که یک کارفرمای حرفه‌ای تمامی بندهای قرارداد سئو سایت را به صورت دو طرفه مورد بررسی قرار می‌دهد.

4.    مشخص کردن وظایف سئوکار در قبال سایت

در برخی مواقع کارفرمایان سئوکار را با توسعه دهنده سایت و یا اپراتور سایت اشتباه می‌گیرند. فکر می‌کنند که سئوکار وظیفه دارد که صفر تا صد یک پروژه را خودش انجام دهد و برای یک سایت فروشگاه نیز باید به صورت صفر تا صد تمامی محصولات کارفرما را وارد کند. در صورتی که این موضوع اشتباه است و می‌تواند شرایط همکاری شما با کارفرما چالش ایجاد کند. به همین دلیل است که شما باید وظایف خود را در قبل سایت کارفرما به صورت مکتوب و دقیق در قرار ذکر کنید. از نکات مهم قرارداد سئو در این است که کارفرما نیز قبل از امضاء قرارداد تمامی این موضوعات را درک و قبول کند.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که یک سئوکار خبره باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا تیم خود را به صورت مجزا به سایت طرف مقابل اضافه کند. زمانی که خدمات سایت طرف مقابل از طریق تیم شما انجام شود، چالش‌های شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. چرا که شخص مقابل به عنوان اپراتور سایت و یا توسعه دهنده سایت شما را کارفرمای خود نمی‌داند و ممکن است که در انجام درخواست‌های شما گاها کوتاهی داشته باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این موضوعات را به صورت دقیق مشخص کنید تا چالش‌های شما با کارفرما به حداقل برسد.

از طرفی به این نکته نیز توجه نمایید که تیم خود را در قبل از قرارداد سئو اندکی پرزنت کنید. در این صورت خود کارفرما از شما درخواست می‌کند که تیم خود را به پروژه اضافه کنید. حال برای پرداخت هزینه و شرایط تیم شما می‌توان از یک قرارداد مجزا استفاده کرد و یا تمامی این نکات مد نظر را تحت عنوان یک بند به قرارداد اضافه کرد. در این صورت میزان رضایت طرفین قرداد سئو سایت بیشتر خواهد شد.

مشخص کردن وظایف سئوکار در قبال سایت

5.    انواع بندهای تضمینی در قرارداد سئو

امروزه عبارت تضمین در قرارداد سئو سایت زیاد به گوش شما می‌خورد. این موضوع ممکن است که دلایل مختلفی به همراه داشته باشد و ما نمی‌خواهیم تمامی این دلایل را بررسی کنیم. با این حال از نکات مهم قرارداد سئو سایت در این است که رقبای خود را بررسی کنید و با توجه به تکنیک‌های بازاریابی آن ها کارفرما را متقاعد کنید به کار درست. به صورت کلی افراد بسیار کمی را مشاهده می‌کنید که حرفه‌ای باشند و قرارداد خود را به صورت تضمینی مشخص کنند. مگر این که از دانش و تکنیک‌های خود اطمینان بسیار زیادی داشته باشند. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که این قرارداد ها تا چه اندازه می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر قرار است که در قرارداد سئو سایت خود تضمین بدهید، این تضمین شامل چه چیزی می‌شود. آیا تضمین شما جایگاه است و یا شامل پارامترهای کلیدی و کیفی سلامت سایت. اگر قرار است که این جایگاه مشخص شود، نکته بسیار مهم در این است که جایگاه به صورت دقیق برای هر کلمه کلیدی ذکر شود. اگر قرار باشد که اسم برند صرفا تضمین شود که کار مهمی نیست و حتی یک سئوکار آماتور نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال اگر شما نتوانید به تضمین خود در مدت زمان مشخص عمل کنید شرایط ادامه همکاری به چه صورت خواهد بود. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئوکار خبره باید این موضوعات را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که تعهدات شما به هر دلیلی شکست خورد. سوال اصلی و اساسی در این است که چه میزان از هزینه دریافتی را به کارفرما برگشت می‌دهید. حال از طرف مقابل اگر کارفرما نتواند به تعهدات خود در زمان مناسب عمل کند، این تضمین کماکان پابرجا است و یا خیر. فرض کنید که 1 ماه مانده به پایان قرارداد شما باید هاست خود را تغییر دهید و این موضوع نیز باید با نظر و تایید کارفرما باشد. در صورتی که نتوانید این کار را در مدت زمان مناسب آن انجام دهید، در این صورت شما در انجام تعهدات خود شکست خواهید خورد.

نکته ضروری و مهم

همیشه قبل از دادن هر تضمین در قرارداد سئو سایت به این نکته توجه کنید که شرایط نقض آن چیست؟ برخی از ریسک‌های انجام کارهای اینترنتی سیستماتیک است و برخی دیگر از این ریسک‌ها غیر سیستماتیک شما به عنوان یک سئوکار باید تمامی این نکات را مورد بررسی قرار دهید. سپس تضمین به کارفرما بدهید. از طرفی امروزه شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار زیادی نیز در این حوزه مشغول به کار می‌باشند و می‌توانند به شما کمک کنند. سعی کنید قرارداد خود را بر اساس توانایی خود تنظیم کنید و کاری به تکنیک‌های رقبای خود نداشته باشید. در این صورت احتمال موفقیت شما در قرارداد و حتی تضمین پایدار شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

6.    مشخص کردن هزینه تبلیغات و هزینه‌های جانبی یک سایت

شما به عنوان یک سئوکار ممکن است که در برخی مواقع نیاز به ابزار خاص داشته باشید تا یک سایت را به بهترین شکل ممکن سئو کنید. در این صورت باید به صورت شخصی آن را تهیه نمایید. اما در برخی مواقع ممکن است که برای تحلیل و بررسی نتایج یک سایت پروژه‌ای نیاز به خرید یک اکانت ویژه داشته باشید. در این صورت هزینه آن به عهده چه کسی می‌باشد. از نکات مهم قرارداد سئو در این است که قبل از رسیدن به چنین چالشی در یکی از بندهای قرارداد خود این موضوع را به صورت دقیق مشخص کنید. از طرف مقابل هزینه رپورتاژ، خرید بک لینک، خرید سوشال سیگنال، تبلیغات سایت و … به عهده چه کسی است.

البته این موضوع با توجه به میزان رقم قرارداد تا حد زیادی مشخص است ولی اگر میزان رقم قرارداد شما بسیار کم است، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این موضوع را به صورت دقیق پیگیری  و به سرانجام برسانید. در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که قرارداد شما بدون هیچ مشکلی به سرانجام خواهد رسید. از طرفی برخی از هزینه‌های جانبی سایت را نیز باید مشخص کنید تا در زمان بروز مشکل با چالش مواجه نشوید. به عنوان مثال اگر سایت ویروسی شد و یا هک شد، هزینه بهبود امنیت و رفع مشکلات سایت به عهده چه کسی می‌باشد. این موضوعات ممکن است که به سئوکار سایت ارتباطی نداشته باشد. اما نکته بسیار مهم در این است که است روی سئو سایت تاثیر گذاری خواهد بود.

چرا که شما به عنوان شخصی که سئو داخلی سایت را انجام می‌دهید برخی از این مشکلات را زودتر از دیگران متوجه می‌شوید. به هین دلیل است که باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این موضوعات را قبل از انجام پروژه به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. در این صورت اطمینان خواهد داشت که به نکات مهم قرارداد سئو توجه نموده‌اید و مشکلی، قرارداد سئو سایت شما را تهدید نخواهد کرد.

مشخص کردن هزینه تبلیغات و هزینه‌های جانبی یک سایت

سخن پایانی

در این مقاله به صورت اجمالی در مورد نکات مهم قرارداد سئو سایت با شما عزیزان صحبت کردیم. سعی کنید که قرارداد خود را در دو نسخه تهیه کنید و از همه مهمتر این موضوع را با یک وکیل خبره در میان بگذارید. همیشه شرایط خروج از قرارداد را برای دو طرف مشخص کنید. در چه صورتی قرارداد به صورت یک طرفه فسخ می‌شود و از طرفی جبران خسارت این موضوع به عهده چه کسی است. زمانی که این موضوعات به صورت دقیق مشخص شده باشد، می‌توان اطمینان داشت که قرارداد سئو چالشی برای شما در پی ندارد.

اگر بخواهیم یک تکنیک از بازاریابان حرفه‌ای به شما آموزش دهیم، باید بگوییم که جلسات اولیه خود را جدی بگیرید. این جلسات حضوری می‌تواند اخلاق و رفتار مخاطب شما را به بهترین شکل ممکن برای شما آشکار کند. در صورتی که به لحاظ اخلاقی و یا اجتماعی با کارفرمای خود ارتباط مناسبی برقرار نمی‌کنید، بهتر است که این فکر این قرارداد بیرون بیاید. چرا که گاها این موضوعات حاشیه‌ای می‌تواند به صورت جدی روی کل کار شما و همچنین اعتبار شما تاثیر بگذارد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *