اهداف SMART – تعیین هدف راهی مفید برای ایجاد شغلی است که می خواهید. با تعیین اهداف و ایجاد یک نقشه راه روشن برای چگونگی رسیدن به هدف مورد نظر خود، می توانید تصمیم بگیرید که چگونه از زمان و منابع خود برای پیشرفت استفاده کنید. بدون هدف، تعیین چگونگی به دست آوردن یک شغل خاص، ترفیع یا سایر نقاط عطف که می خواهید به آن برسید، می تواند دشوار باشد.
هنگامی که برای خود هدفی تعیین می کنید، باید هر مرحله ای را که برای موفقیت لازم است در نظر بگیرید. برای کمک، می توانید از چارچوبی به نام اهداف هوشمند استفاده کنید. در اینجا نحوه عملکرد اهداف SMART و چند نکته و مثال برای کمک به شما در تلاشهای هدفگذاری آورده شده است.
SMART مخفف عبارت Specific, Measurable, Achievable, Relevant and Time-based است. هر عنصر چارچوب SMART با هم کار می کند تا هدفی را ایجاد کند که به دقت برنامه ریزی شده، واضح و قابل پیگیری باشد.
ممکن است در گذشته اهدافی را تعیین کرده باشید که به دلیل مبهم بودن، تهاجمی بودن یا نامناسب بودن دستیابی به آنها دشوار بوده است. کار برای رسیدن به یک هدف ضعیف می تواند دلهره آور و دست نیافتنی به نظر برسد. ایجاد اهداف SMART می تواند به حل این مشکلات کمک کند. چه در حال تعیین اهداف شخصی یا حرفه ای باشید، استفاده از چارچوب هدف SMART می تواند پایه ای قوی برای دستیابی به موفقیت ایجاد کند.
هدف SMART به هدف یک فرد برای دستیابی به نتیجه دلخواه خود با استفاده از مجموعه خاصی از معیارها اشاره دارد. این چارچوب به شما کمک می کند تا اهدافی را بنویسید که تاثیرگذارتر و دست یافتنی تر باشند. SMART مخفف اصطلاحات زیر است:
اختصاصی: چه چیزی را می خواهید انجام دهید و برای رسیدن به این هدف چه خواهید کرد؟ این شامل مشخص بودن هر بخش از هدف SMART شما است.
قابل اندازه گیری: از چه داده هایی برای اندازه گیری هدف استفاده می شود؟ قابل اندازهگیری کردن هدف به شما کمک میکند پیشرفت خود را پیگیری کنید.
دست یافتنی: آیا دستیابی به این هدف امکان پذیر است؟ دستیابی به هدف، موفقیت آن را تضمین می کند.
مرتبط: چرا این هدف مهم است؟ اطمینان یافتن از مرتبط بودن هدف شما تضمین می کند که با سایر اهداف کلان یا بهتر بگوییم نهایی شما مرتبط است.
محدود به زمان: چه زمانی هدف باید تکمیل شود؟ این دوره زمانی را در نظر می گیرد که باید به این هدف دست یافت.
داشتن هدف SMART به معنای استفاده از هر یک از این اصطلاحات برای ایجاد یک هدف خاص است. وقتی اهدافی را بدون در نظر گرفتن این معیارها ایجاد میکنید، شانس بیشتری برای برآورده نشدن این آرزوها وجود دارد.
در زیر، نحوه تبدیل هدفی مانند “من می خواهم در رهبری باشم” را به یک هدف هوشمند نشان خواهیم داد.
با آنچه می خواهید به دست آورید تا حد امکان واضح و مشخص باشید. هرچه هدف شما محدودتر باشد، مراحل لازم برای رسیدن به آن را بیشتر درک خواهید کرد.
به عنوان مثال: “من می خواهم موقعیتی را در مدیریت یک تیم توسعه برای یک شرکت فناوری نوپا کسب کنم.”
چه شواهدی ثابت می کند که شما در حال پیشرفت به سمت هدف خود هستید؟ به عنوان مثال، اگر هدف شما کسب موقعیت مدیریت یک تیم توسعه برای یک شرکت فناوری نوپا است، میتوانید پیشرفت را با تعداد موقعیتهای مدیریتی که برای آنها درخواست دادهاید و تعداد مصاحبههایی که انجام دادهاید اندازهگیری کنید. تعیین نقاط عطف در طول مسیر به شما این فرصت را می دهد که در صورت نیاز مجدداً ارزیابی و اصلاح کنید. هنگامی که به نقاط عطف خود رسیدید، به یاد داشته باشید که به روش های کوچک اما معنی دار به خود پاداش دهید.
به عنوان مثال: “من برای سه موقعیت باز برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارت آپ فناوری درخواست خواهم کرد.”
آیا هدف دست یافتنی تعیین کرده اید؟ تعیین اهدافی که میتوانید در یک بازه زمانی معین به آنها برسید، به شما کمک میکند انگیزه و تمرکز داشته باشید. با استفاده از مثال بالا برای کسب شغل مدیریت یک تیم توسعه، باید اعتبار، تجربه و مهارت های لازم برای کسب موقعیت رهبری را بدانید. قبل از شروع به کار برای رسیدن به یک هدف، تصمیم بگیرید که آیا آن چیزی است که اکنون می توانید به آن دست یابید یا اینکه آیا مراحل مقدماتی دیگری وجود دارد که باید برای آمادگی بهتر انجام دهید.
مثال: ” من رزومه خود را با شرایط مربوطه به روز می کنم ، بنابراین می توانم برای سه موقعیت باز برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارت آپ فناوری درخواست دهم.”
هنگام تعیین اهداف برای خود، در نظر بگیرید که آیا آنها مرتبط هستند یا خیر. هر یک از اهداف شما باید با ارزش ها و اهداف بزرگتر و بلندمدت شما هماهنگ باشد. اگر هدفی به اهداف گسترده تر شما کمک نمی کند ، ممکن است در مورد آن تجدید نظر کنید. از خود بپرسید که چرا هدف برای شما مهم است، چگونه دستیابی به آن به شما کمک می کند و چگونه به اهداف بلندمدت شما کمک می کند.
مثال: « برای رسیدن به هدفم که رهبری است، رزومه خود را با شرایط مربوطه بهروزرسانی میکنم تا بتوانم برای سه موقعیت باز برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارتآپ فناوری درخواست بدهم».
چارچوب زمانی هدف شما چیست؟ تاریخ پایان می تواند به ایجاد انگیزه کمک کند و به شما در اولویت بندی کمک کند. به عنوان مثال، اگر هدف شما ارتقای شغلی به یک موقعیت ارشد است، ممکن است شش ماه به خود فرصت دهید. اگر در آن بازه زمانی به هدف خود نرسیده اید، زمان بگذارید و دلیل آن را بررسی کنید. چارچوب زمانی شما ممکن است غیر واقعی بوده باشد، ممکن است با موانع غیرمنتظره مواجه شده باشید یا ممکن است هدف شما دست نیافتنی بوده باشد.
به عنوان مثال: «برای رسیدن به هدفم که رهبری است، رزومه خود را با شرایط مربوطه بهروزرسانی میکنم تا بتوانم در سه موقعیت آزاد برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارتآپ فناوری این هفته درخواست بدهم .»
استفاده از چارچوب هدف SMART مرزها را تعیین می کند و مراحلی را که باید بردارید، منابع لازم برای رسیدن به آنجا و نقاط عطفی که نشان دهنده پیشرفت در طول مسیر هستند را مشخص می کند. با اهداف SMART، احتمال بیشتری وجود دارد که به هدف خود به طور مؤثر و مؤثر دست یابید.
در اینجا چند نمونه از چگونگی سودمندی اهداف SMART برای افراد در شرایط مختلف آورده شده است:
لورا دوست دارد حرفه خود را از پشتیبانی مشتری به طراحی تغییر دهد…
آوی میداند که هدفش این است که مدیر فروش شود، اما مطمئن نیست که از کجا شروع کند…
تونیا می خواهد در صنعت مراقبت های بهداشتی شغلی پیدا کند اما تجربه صنعتی ندارد…
در اینجا دو مثال هدف هوشمند وجود دارد:
من ظرف سه ماه پس از فارغ التحصیلی با لیسانس علوم در آموزش، شغلی به عنوان معلم ریاضی دبیرستان پیدا خواهم کرد.
خاص: هدف از تبدیل شدن به یک معلم ریاضی دبیرستان به خوبی تعریف شده است
قابل اندازه گیری: موفقیت را می توان با تعداد درخواست ها، مصاحبه ها و پیشنهادهای شغلی سنجید.
قابل دستیابی: تعیین کننده هدف دارای مدرک تحصیلی مناسب برای کار خواهد بود.
مرتبط: هدف گذار برنامه ریزی برای استخدام در صنعت آموزش پس از اخذ مدرک تحصیلی است.
مبتنی بر زمان: تعیین کننده هدف ضرب الاجلی برای دستیابی به هدف خود در سه ماه پس از فارغ التحصیلی تعیین کرده است.
من با تکمیل ماژول های آموزشی مورد نیاز در سه ماه و درخواست برای این نقش در پایان سه ماهه آینده، ارتقاء به نماینده ارشد خدمات مشتری را کسب خواهم کرد.
خاص: تعیین کننده هدف به وضوح هدف ارتقاء به نماینده ارشد خدمات مشتری را تعیین کرده است.
قابل اندازه گیری: موفقیت را می توان با تکمیل ماژول آموزشی، ثبت درخواست و کسب ارتقاء اندازه گیری کرد.
قابل دستیابی: تعیین کننده هدف آموزش های لازم برای کسب ترفیع را تکمیل می کند.
مرتبط: تعیین کننده هدف در حال برنامه ریزی برای درخواست ارتقاء پس از اتمام ماژول های آموزشی است.
مبتنی بر زمان: تعیین کننده هدف ضرب الاجلی برای دستیابی به هدف خود در پایان سه ماهه تجاری بعدی تعیین کرده است.
تعیین اهداف هوشمند می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیش بروید و به موفقیتی که می خواهید برسید. در حالی که اهداف می توانند چالش برانگیز باشند، استفاده از چارچوب SMART می تواند فرآیند را سازماندهی کند و ساختاری را قبل از شروع ارائه دهد.
هر زمان که هدفی را ایجاد می کنید، مهم است که هدفی قابل دستیابی داشته باشید. همانطور که هدف بعدی خود را تعیین می کنید، به جای آن یک هدف SMART ایجاد کنید. نه تنها دست یافتنی تر خواهد بود، بلکه شما را بر روی آرزوهای خود متمرکز می کند، به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید، مطمئن شوید که هدف با اهداف دیگر شما مرتبط است و موارد دیگر. در این مقاله، هدف هوشمندرا تعریف می کنیم و مراحلی را برای ایجاد هدف خود در اختیار شما قرار می دهیم.
در اینجا مراحلی وجود دارد که باید هنگام نوشتن یک هدف هوشمند دنبال کنید:
نوع هدف را در نظر بگیرید.
آن را مشخص کنید.
آن را قابل اندازه گیری کنید.
آن را قابل دستیابی کنید.
آن را مرتبط کنید.
آن را محدود به زمان کنید.
قبل از شروع نوشتن هدف خود، مهم است که نوع هدفی را که می خواهید به آن برسید در نظر بگیرید. در نظر بگیرید که آیا می خواهید چیزی بسازید، چیزی را بهبود بخشید، چیزی را پس انداز کنید، چیزی را کاهش دهید یا هر چیز دیگری با ماهیت مشابه. این به شما کمک می کند تا دقیقاً آنچه را که می خواهید به دست آورید محدود کنید.
با پیروی از دستورالعمل های یک هدف هوشمند، با مشخص کردن هدف خود شروع کنید. از خود بپرسید چه کسی برای رسیدن به هدف درگیر خواهد بود، چه چیزی را می خواهید به انجام برسانید، چه الزاماتی باید قبل از شروع به هدف خود برآورده کنید، چرا می خواهید به این هدف برسید و موارد دیگر. اگر قابل اجرا است، یک مکان مرتبط با هدف خود را در نظر بگیرید. اگرچه بازه زمانی در مرحله بعد توضیح داده خواهد شد، اما ایده خوبی است که به تاریخ تکمیل هدف نیز فکر کنید.
بعد، در نظر بگیرید که چگونه تعیین می کنید که آیا هدف محقق شده است یا خیر. این مرحله به شما کمک می کند پیشرفت خود را اندازه گیری کنید و در نهایت مطمئن شوید که چگونه موفقیت را در رابطه با این هدف تعریف می کنید. برخی از اشکال اندازه گیری که به طور بالقوه می توانید استفاده کنید شامل نظرسنجی رضایت مشتری یا گزارش های کیفیت است.
هدف SMART شما نیز باید قابل دستیابی باشد. این بدان معنی است که باید قابل دستیابی باشد. برای دستیابی به برخی از اهداف شما، ممکن است لازم باشد مهارت های جدیدی یاد بگیرید یا جدول زمانی کلی آن را در نظر بگیرید. ابزارها یا مهارت هایی را که برای رسیدن به هدف خود نیاز دارید، در نظر بگیرید، خواه آنها را داشته باشید یا نداشته باشید و برای دستیابی به آنها چه چیزی لازم است.
وقتی یک هدف SMART می نویسید، مهم است که با یک هدف بزرگتر و فراگیر مرتبط باشد. این تضمین می کند که زمان تلف نشده است. برای مثال، اگر میخواهید تلاشهای بازاریابی را افزایش دهید، باید مطمئن شوید که این با سایرین در بخش شما و به طور کلی اهداف شرکت همسو است.
در نهایت، مطمئن شوید که هدف شما محدود به زمان است. به عبارت دیگر، باید حواس تان به زمانی باشد که برای رسیدن به آن نیاز دارید. یک تاریخ را در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا فکر می کنید تا آن زمان می توان به هدف دست یافت یا خیر. مشخص کردن وظایف خاصی که می خواهید در نقاط خاصی از جدول زمانی خود به آنها برسید می تواند مفید باشد.
اهداف SMART دارای مزایای مختلفی هستند. برای شروع، آنها مبهم نیستند. در حالی که اکثر اهدافی که افراد ایجاد می کنند چندان توصیفی نیستند، اهداف SMART خاص هستند که در نهایت به افزایش شانس دستیابی آنها کمک می کند. همچنین، اهداف SMART برنامه های شما را در بر می گیرد. این به شما کمک می کند تا به هدف خود برسید زیرا از قبل مراحل بعدی را می دانید. از آنجایی که اهداف SMART به نوعی اندازه گیری نیاز دارند، آنها همچنین به شما فرصت می دهند تا پیشرفت خود را پیگیری کنید. اگر یک ضرب الاجل کوچک را در مهلت کلی هدف خود از دست بدهید، نه تنها می دانید، بلکه زمان خواهید داشت تا دوباره به مسیر خود بازگردید.
اگرچه اهداف SMART بسیار سودمند هستند، اما دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال، از آنجایی که هدف شما به خوبی برنامه ریزی شده است، می تواند باعث شود که در یک ضرب الاجل خاص وسواس به خرج دهید. همچنین، می تواند باعث شود که در آینده آرزوی دستاوردهای بیشتری داشته باشید و به طور بالقوه شما را برای یک چرخه پیوسته از تمایل به دستیابی به هدف پشت سر هدف قرار دهد. برای برخی، هدف گذاری SMART می تواند بیش از حد جاه طلبانه باشد.
در اینجا دو نمونه از اهداف SMART آورده شده است:
فرض کنید می خواهید در آینده نزدیک شغل جدیدی پیدا کنید. شما تعیین کرده اید که هدف نهایی SMART شما این است که ظرف سه ماه آینده شغل جدیدی در یک آژانس بازاریابی به دست آورید تا در حرفه خود پیشرفت کنید. شما این را با استفاده از معیارهای هدف SMART زیر تعیین کرده اید:
خاص: شما شغل بازاریابی فعلی خود را دوست دارید اما فرصتی برای رشد ندارید. شما می خواهید ظرف سه ماه آینده شغل جدیدی در شهر پیدا کنید زیرا معتقدید انتخاب شغلی عاقلانه ای خواهد بود.
قابل اندازه گیری: برای اطمینان از اینکه هدف خود را دنبال می کنید، پنج درخواست شغلی را در هفته تا پایان ضرب الاجل هدف خود تکمیل می کنید.
قابل دستیابی: برای دستیابی به این هدف، به یک نمونه کار آنلاین جدید نیاز دارید. این امر مستلزم آن است که مطالب جدید نمونه کارها را آپلود کنید و وب سایت خود را اصلاح کنید. شما این کار را در اسرع وقت انجام خواهید داد و از چند ماه قبل یک جدول زمانی تعیین می کنید تا از دستیابی به آن اطمینان حاصل کنید.
مرتبط: از آنجایی که برای رشد حرفه ای ارزش قائل هستید و می خواهید تا سال 2022 مدیر بازاریابی شوید، این هدف SMART بسیار به حرفه شما مرتبط است.
محدود به زمان: برای رسیدن به این هدف، باید مهلت تعیین شده سه ماهه خود را رعایت کنید.
فرض کنید می خواهید تا پایان سال 10 خبرنگار جدید در روزنامه خود استخدام کنید تا پوشش کلی اخبار را افزایش دهید. معیارهای زیر را برای این هدف SMART در نظر بگیرید:
خاص: شما می خواهید تا پایان سال 10 خبرنگار جدید در شرکت روزنامه خود استخدام کنید تا پوشش خبری تکمیل شود.
قابل اندازه گیری: شما برای اندازه گیری پیشرفت خود با استخدام حداقل 1-2 کارمند جدید در هر ماه برنامه ریزی می کنید تا در مهلت مقرر به این هدف برسید.
قابل دستیابی : با کاهش هزینه های روزنامه های دیگر خود برای پرداخت حقوق کارمندان جدید، اطمینان حاصل می کنید که این هدف قابل دستیابی است. همچنین، برای اطمینان از رسیدن به این هدف با سرعت ثابت، تاریخ تکمیل را 12 ماه قبل تعیین می کنید.
مرتبط: این هدف مرتبط است زیرا بسیاری از سردبیران ابراز نگرانی کردهاند که داستانهای بیشتری نسبت به تعداد گزارشگران فعلی دارند. همچنین، شما و سایر رهبران اجرایی امیدوارید با آوردن خبرنگارانی با تجربه در موضوعاتی که هنوز در روزنامه شما گزارش نشده است، مخاطبان خود را افزایش دهید.
محدود به زمان: تصمیم می گیرید که تا پایان سال به خود فرصت دهید تا این هدف را تکمیل کنید.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران