هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چک لیست سئو ویژه 2024

چک لیست سئو ویژه 2024

دسته بندی : سئو
1402/09/28

سئو کاران کم تجربه گاها به خود مغرور می‌شوند و یک استراتژی مدون برای سایت خود ندارند.

اما سئو کاران حرفه‌ای معمولا برای سایت خود از یک چک لیست سئو استفاده می‌کنند. با مطالعه این پست آموزشی در مورد ترفندهای سئو در سال 2024 بیشتر آشنا شوید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب در حوزه آموزش سئو. یکی از موضوعاتی که گاها سئو کاران در مقابل آن مقاومت می‌کنند، استفاده از یک چک لیست منظم و ساختار یافته است. 😜 شاید از نظر شما این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما به جرات می‌توان گفت که روی سئو یک سایت تاثیر گذار است. با توجه به این موضوع قصد داریم در پست آموزشی در مورد آخرین ترفندهای ترند شده در سال 2024 صحبت کنیم. نکاتی که در این مقاله مطرح می‌شود بر اساس آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل در سال 2024 خواهد بود. به همین دلیل این پست آموزشی در روزهای آینده نیز آپدیت خواهد شد. اگر برای سایت خود از یک استراتژی ویژه سئو استفاده می‌کنید، حتما چک لیست سئو خود را بر اساس آن شخصی سازی نمایید.

آیا استفاده از چک لیست سئو اجباری است؟

در صورتی که آخرین دوره‌های آموزشی سئو انگلیسی زبان را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که استفاده از چک لیست سئو امری اجباری است. این موضوع برای اذیت کردن شما نیست، بلکه برای افزایش بهره‌وری شما خواهد بود. تا زمانی که به این ارزش چک لیست پی نبرید، نمی‌توانید از آن به صورت روتین استفاده کنید. بهتر است با ذکر یک مثال به درک بهتر این موضوع کمک کنیم.

اگر به فیلم‌های سینمایی دقت کنید، دو خلبان قبل از بلند شدن هواپیما تمامی موارد را با یک دیگر چک می‌کنند. از ساده‌ترین نکات تا سخت‌ترین نکات یکبار توسط خلبان و یکبار توسط کمک خلبان چک می‌شود. این موضوع مزایای بسیار زیادی دارد، اما مهمترین مزیت آن افزایش دقت خلبان به مسائل فنی و مهم می‌باشد. حال فرض کنید سئو یک  سایت را در حوزه « آموزش وردپرس »  به عهده میگیرید. زمانی که سایت مپ را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه مشکلات بسیار ساده اما مهم خواهید شد. از طرف مقابل زمانی که ساختار URL را بررسی می‌کنید، متوجه اشتباهات کاملا ساده می‌شوید. تمامی این موارد به دلیل عدم استفاده از یک چک لیست سئو مناسب خواهد بود.

یک چک لیست سئو 2024 شامل چه مواردی خواهد بود؟

در سال 2024 رقابت گوگل با هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر خواهد شد و بیشتر آپدیت‌های گوگل در حوزه کانتنت خواهد بود. به همین دلیل ما نیز یک چک لیست جامع به شما معرفی خواهیم کرد. در این چک لیست مسائل مربوط به سئو داخلی و سئو خارجی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید تا با جدیدترین تغییرات گوگل در سال 2024 آشنا شوید. قبل از صحبت کردن در مورد چک لیست سئو لازم است به یک نکته بسیار مهم نیز اشاره کنیم. چک لیست سئو به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. شما نیز باید دو چک لیست خود را به صورت تفکیک شده مورد استفاده قرار دهید.

یک چک لیست سئو 2024 شامل چه مواردی خواهد بود؟

1.    تحقیق منظم کلمات کلیدی

در گذشته برخی از سئوکاران یک بار تحقیق کلمات کلیدی انجام می‌دادند و برای یک فصل از نکات مربوط به آن استفاده می‌کردند. اما امروزه چنین نیست و سئو کاران باید لیست کلمات کلیدی خود را به صورت منظم آپدیت کنند. چرا که این لیست شامل کلمات کلیدی لانگ تیل و همچنین LS متناسب با کلمات کلیدی می‌باشد. از طرفی اخبار زرد و ترند نیز به این لیست اضافه خواهد شد. در صورتی که شما به دنبال تحقیق کلمات کلیدی می‌باشید، اولین و مهمترین کاری که انجام می‌دهید بررسی و بازدهی کلمات کلیدی قبل می‌باشد.

تا زمانی که در این بخش مهارت پیدا نکنید، نمی‌توانید در سئو یک سایت موفق شوید. به عنوان مثال اگر یک سایت « آموزش فتوشاپ » را سئو می‌کنید. باید در مورد اخبار ترند این حوزه تحقیقات انجام دهید. این تحقیقات شامل ارتباط فتوشاپ و ابزارهای هوش مصنوعی برای سئو یک سایت می‌باشد.  این بخش در چک لیست کوتاه مدت شما قرار خواهد گرفت و آنالیز کار شما نیز باید بر اساس آن انجام شود. در غیر این صورت بازدهی شما آنچنان بالا نخواهد بود. اما در هنگام بررسی نتایج کلمات کلیدی قبلی خود صرفا به سرچ کنسول یک سایت اکتفا نکنید و سعی کنید از پنجره مخاطب نیز موضوعات را بررسی کنید.

 در صورتی که ورودی یک پست آموزشی در حال افزایش است و از طرفی مطالب این بخش از اعتبار خارج شده باشد، قبل از افت نتایج باید به فکر آپدیت محتوایی خود باشید. به همین دلیل است که چک لیست سرفصل انجام کار شما می باشد.

2.    ثبت و بررسی ابزارهای اصلی سئو مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

چه زمانی که سایت شما نو پا است و چه زمانی که سایت شما یک سایت کاملا قدیمی است، در مراحل اولیه باید سرچ کنسول و همچنین گوگل آنالیتیکس خود را راه اندازی کنید. چرا که این دو ابزار بسیار مهم مانند اتاق فرمان سئو سایت می باشد. از طرفی اگر شما ابزار اختصاصی برای سئو سایت خود دارید، باید در لیست چک لیست خود قرار دهید. شاید برای شما عجیب باشد که بگوییم افراد بسیار زیادی ابزارهای مختلف سئو را خریداری می‌کنند، اما از آن استفاده نمی‌کنند. چرا که استفاده از این ابزار در لیست نیازهای آن ها قرار ندارد و در مواقع بحرانی یاد آن ابزار می‌افتند. به همین دلیل است که باید لیست تمامی ابزارهای سئو در چک لیست سئو کوتاه مدت و بلند مدت قرار گیرد.

3.    بررسی تداخل افزونه ها و همچنین افزونه مورد نیاز یک سایت

برخی مواقع سئو کار یک افزونه مورد نیاز خود را روی سایت نصب می‌کند. این افزونه در زمان نصب مشکلی ندارد و این موضوع نیز در عملکرد سایت کاملا مشهود است. اما زمانی که این افزونه و یا افزونه‌های دیگر آپدیت ارائه می‌کنند، استفاده از این افزونه منجر به ایجاد تداخل در سایت می‌شود. از طرفی برخی مواقع شما می‌توانید به جای استفاده از یک افزونه در کدهای سایت تغییر انجام دهید و چابکی سایت را حفظ نمایید. به همین دلیل است که در لیست بلند مدت خود باید افزونه های سایت را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن ها را آپدیت کنید و یا حذف نمایید.

4.    بررسی منظم خطای وب سایت

یکی از مهمترین بخش‌هایی که در چک لیست سئو کوتاه مدت مورد بررسی قرار میگیرد، آنالیز سلامت سایت می‌باشد. هر شخص برای تشخیص سلامت سایت خود از یک روش و ابزار استفاده می‌کند. در سال 2024 نیز ابزاری جدیدی برای بررسی خطاهای یک سایت رونمایی خواهد شد. بر اساس آخرین شایعات مطرح شده، گوگل قصد معرفی یک ابزار تحلیلی جدید نیز دارد که بر اساس هوش مصنوعی و درک انسان گونه نقشه یک سایت را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. شما نیز باید به صورت منظم خطاهای یک سایت را بررسی کنید، البته زمان بررسی شما نیز مهم است.

به عنوان مثال زمانی که گوگل یک الگوریتم جدید معرفی می‌کند و یا آپدیت هسته خود را شروع می‌کند، خطا روی سرچ کنسول افزایش پیدا می‌کند. شما باید در چک لیست سئو خود تاریخ چنین رویدادهای مهمی را ثبت کنید. برخی مواقع سئوکاران به علت توجه دیر هنگام به یک یا دو خطای ساده جایگاه خود را در معرض خطر قرار میدهند. این موضوع صرفا برای سایت هایی با ترافیک بالا نیست. حتی برخی از سایت‌های نوپا نیز باید به این موضوع توجه کنند.

بررسی منظم خطای وب سایت

5.    بررسی UI /UX به صورت منظم

زمانی که در مورد تجربه کاربری صحبت می‌کنید، ابزارها و استراتژی‌های بسیار زیادی مطرح می‌شوند. برخی از این ابزارها و استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند که یک کاربر را مدت زمان بیشتر در سایت خود نگه دارید. به همین دلیل در چک لیست کوتاه مدت و چک لیست بلند مدت خود باید تحلیل و بررسی تجربه کاربری و رابط کاربری قرار دهید. از طرفی گاها ایندکس کردن یک صفحه جدید منجر به اختلال در روند جستجوی مخاطب می‌شود. شما با استفاده از یک چک لیست سئو جامع می‌توانید این موضوع را به قبل از موتورهای جستجو تشخیص دهید و روند رشد سایت را سرعت بخشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری می‌توانید از بخش وبلاگ برترآموز استفاده نمایید. با این حال پست آموزشی « فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟ » نکات بسیار زیادی در این رابطه مطرح خواهد کرد که در سال 2024 برای شما جذاب و ضروری است.

6.    بررسی میزان ترافیک ورودی سایت و همچنین نرخ پرش به صورت منظم

زمانی که سئو کاران یک برنامه ریزی بلند برای سئو سایت انجام میدهند و به هشدارهای مهم گوگل بی توجه می‌باشند. زیان بسیار زیادی ثبت خواهند کرد و از طرفی به نتایج هدف خود نیز دست پیدا نخواهند کرد. یکی از نشانه‌ها و اخطارهای گوگل، میزان ترافیک ورودی سایت و همچنین نرخ پرش مرتبط با آن می‌باشد. زمانی که شما آمار مربوط به ترافیک سایت و همچنین نرخ پرش سایت را به صورت منظم پایش نکنید، نمی‌توانید استراتژی بعدی خود در حوزه سئو را مورد نقد و بررسی قرار دهید.

به همین دلیل است که سئو کاران حرفه‌ای همواره قبل از سئو یک سایت در چک لیست سئو کوتاه مدت خود، بررسی منظم و نرخ پرش و ترافیک ورودی سایت را قرار میدهند. البته این دو آمار جزو شاخص‌های کلیدی یک سایت می‌باشد و ممکن است که شما به عنوان یک سئو کار پارامترهای بیشتر نیز در این بخش ثبت کنید. این موضوع با توجه به استراتژی سئو هر شخص متفاوت است و قطعیت نخواهد داشت.

7.    آپدیت محتوایی منظم

در سال 2024 شاخصه‌ محتوای با کیفیت به وسیله میزان ورودی و همچنین تایم لاین آپدیت آن مشخص خواهد شد. در صورتی که یک پست آموزشی 3 هزار کلمه‌ای دارید، بهتر است که آن را در یک تایم کوتاه مدت به صورت چند مرحله‌ای بارگذاری کنید. از طرفی این موضوع را در آپدیت محتوایی خود نیز ثبت کنید. در غیر این صورت ممکن است که آپدیت محتوایی شما نتایج جذابی به دنبال نداشته باشد. همچنین محتواهای قدیمی سایت شما باید مورد بررسی قرار گیرد. در برخی مواقع یک محتوای قدیمی مانند صفحه زامبی عمل می‌کند. در صورتی که آپدیت محتوایی منظم در چک لیست سئو وجود نداشته باشد، تعریف چک لیست سئو از اساس اشتباه است.

8.    بررسی آخرین آپدیت های هسته گوگل

در سال 2024 تعداد آپدیت‌های هسته گوگل بیشتر خواهد بود و از طرفی این موضوع باعث کم اهمیت شدن این موضوع خواهد شد. زمانی که گوگل در بازه‌های زمانی کوتاه مدت آپدیت ارائه کند و شما نیز به نکات مربوط به آن توجه کافی نداشته باشید، این موضوع منجر به سئو اشتباه یک سایت خواهد شد. به همین دلیل در چک لیست سئو 2024 خود، باید برای بررسی آخرین آپدیت‌های هسته گوگل زمان صرف کنید و از طریق سایت وبمستران و دیگر منابع، تاثیر هر یک را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، بررسی آخرین آپدیت‌های الگوریتم‌های گوگل می‌باشد. یکی از جدیدترین سیاست‌های گوگل معرفی یک الگوریتم جدید و حذف یک الگوریتم قدیمی می‌باشد. سعی کنید در چک لیست کوتاه مدت خود یک زمان برای بررسی آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل نیز قرار دهید. در این صورت می‌توانید بازدهی به مراتب بهتری کسب نمایید.

بررسی آخرین آپدیت های هسته گوگل

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد چک لیست سئو صحبت کردیم. دقت کنید که نکات موجود در این مقاله بیشتر حالت سرنخ داشته و شما به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای با شخصی سازی هر یک و همچنین بسط داده‌های آن بازدهی خود را افزایش خواهید داد. نکته بسیار مهمی که در طراحی یک چک لیست سئو باید مورد توجه قرار دهید، سادگی آن است. در صورتی که یک چک لیست سئو تخصصی درست کنید، احتمال توجه به آن اندکی کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای باید اندکی زمان صرف ساده سازی چک لیست سئو خود نمایید.

آخرین نکته‌ای که در مورد چک لیست سئو در سال 2024 باید مد نظر قرار دهید، سرعت تغییر پارامترهای اصلی سئو می‌باشد. دقت کنید که سال 2024 سال سئوکارانی است که به اخبار جدید توجه می‌کنند. شما باید بخشی از زمان هفتگی خود را به تحلیل تخصصی اخبار مرتبط با سئو بگذرانید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *