هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
URL فارسی یا انگلیسی کدام برای سئو بهتر است؟ برتر آموز

URL فارسی یا انگلیسی ؟ کدام برای سئو بهتر است؟

دسته بندی : سئو
1402/06/29

یکی از موضوعاتی که همیشه بسیار پر بحث بوده، انتخاب URL فارسی یا انگلیسی است. در این مقاله به راهنمای URL فارسی یا انگلیسی خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که کدام یک از آن ها برای سئو بهتر هستند.

همیشه انتخاب URL فارسی یا انگلیسی برای تمامی وبمستران مشکل بوده است و بسیاری از افراد برای انتخاب آدرس صفحات سایت خود و از طرفی آدرس مناسب برای سئو سایت به مشکل بر می‌خورند. دوستان عزیز ، هر صفحه از سایتی که شما به آن وارد می‌شوید یو آر ال یا همان آدرس خاص و منحصر به فرد خودش را دارد. حالا ممکن است که این آدرس فارسی باشد و یا انگلیسی. اما URL فارسی یا انگلیسی کدام بهتر است؟ آیا انتخاب بین یو آر ال فارسی یا انگلیسی تأثیر مستقیم روی سئو سایت میگذارد؟ اگر یو آر ال انتخابی ما مناسب نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شاید تمامی این سؤالات در حال حاضر ذهن شما را درگیر کرده باشد و در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد انتخاب URL فارسی یا انگلیسی را برای شما دوستان علاقه‌مند به حوزه وب شرح داده و نکات مهمی را هم ذکر کنیم که تأثیر مثبت روی سئوی سایت شما بگذارد.

بهتر است همین ابتدا به تأثیر یو آر ال روی سئو سایت بپردازیم. در رابطه با نکاتی که در آموزش سئو به دانشجویان ارائه می‌شود، شما در ابتدای برای سایت خود صفحاتی را مورد هدف قرار دهید تا فعالیت سئویی آن ها را شروع کنید. شما در آدرس صفحه باید از کلمه کلیدی استفاده کنید (یعنی در یو آر ال همان صفحه باید کلمه کلیدی استفاده شود) اما سؤالی که شاید الان برای شما مطرح شود آن است که آن کلمه کلیدی باید فارسی باشد یا خارجی؟ (بگذارید که پاسخ به این سوال برای بعد بگذاریم و حالا بیاید تا تفاوت اصلی این دو یو آر ال را به شما عنوان کنیم) تفاوت زیادی بین یو آر ال فارسی و انگلیسی وجود ندارد، ولی زمانی که شما از یو آر ال فارسی برای سایت استفاده می‌کنید برای  اشتراک گذاری آن به مشکل برخورد خواهید کرد. (زیرا اگر شما یو آر ال فارسی را کپی کنید و بخواهید برای دوستانتان به اشتراک بگذارید، یو آر ال طولانی به کاربران نشان می‌دهد)

URL چیست ؟

قبل از هر چیزی بهتر است به مفهوم آدرس صفحه یا همان یو آر ال بپردازیم. دوستان عزیز به تمامی آدرس صفحات سایت که شما به آن وارد می‌شوید، یو آر ال گفته می‌شود. اصلاً جای نگرانی نیست رفیق الان برات با مثال توضیح میدم تا قشنگ مفهوم رو درک کنید. مثلاً آدرس سایت برتر آموز که www.bartaramouz.ir یک آدرس هستش که به اون یو آر ال هم میگن و از طرفی بخش مقالات سایت و هر صفحه دیگه ایی نیز یو آر ال خاصی و منحصر به فرد خودش را دارد. (مثلاً بخش بلاگ سایت برتر آموز که تمامی مطالب روز دنیای سئو در آن وجود دارد، یو آر ال www.bartaramouz.ir/blog دارد که آدرس صفحه بلاگ است)

دوستان عزیز توجه کنید که افراد با داشتن یو آر ال سایت به راحتی می‌تواند وارد سایت شما شوند و از طرفی با وارد کردن آن در مرورگر نیز می‌توانید وارد صفحه مورد نظر شوید. آدرس صفحه فقط و فقط مختص به شما نیست و تمامی افراد می‌توانند آدرس صفحه ایی از یک سایت را مشاهده و آن را به اشتراک بگذارند. (به این دلیل یو آر ال یک صفحه سایت را تمامی افراد می‌توانند مشاهده کنند)

URL فارسی یا انگلیسی + برتر آموز

URL چگونه ساخته می‌شود ؟

یکی از سؤالات رایجی که ذهن کاربران را درگیر کرده در رابطه با ساخت یو آر ال سایت است. شما برای ساخت یو آر صفحه های سایت خود به چند روش مختلف می‌توانید اقدام کنید، در این بخش به دو روش محبوب ساخت یو آر ال صفحه خواهیم پرداخت:

1- سیستم مدیریت محتوا : اولین روش از ساخت یو آر ال صفحه به کمک سیستم مدیریت محتوا است. یکی از محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا سایت، وردپرس است. شما برای ساخت آدرس هر صفحه می‌توانید در بخش نامک آن را تنظیم کنید.

به عنوان مثال شما می‌خواهید که یک مقاله در بخش بلاگ سایت خود منتشر کنید، در صفحه انتشار محتوای وردپرس یک بخش به نام نامک وجود دارد. آدرس خود سایت به صورت پیش فرض تنظیم شده است و شما باید کلمه کلیدی آن صفحه را به صورت URL فارسی یا انگلیسی تنظیم کنید. (سعی کنید که آدرس صفحه شما کوتاه باشد و بلند نباشد زیرا تأثیر منفی روی سئو سایت شما خواهد داشت)

2- افزونه یوآست و رنک مث : شما برای ساخت URL فارسی یا انگلیسی می‌توانید از افزونه های سئو نیز استفاده کنید. دو افزونه محبوب سئو سایت وردپرسی، افزونه یوآست سئو و رنک مث است.

زمانی که شما می‌خواهید صفحه سایت خودتان را طراحی و بسازی می‌توانید از این افزونه ها برای آنالیز سئو صفحه کمک بگیرید. افزونه های سئو بخشی به نام آدرس صفحه و یو آر ال نیز دارند و شما می‌توانید آدرس را در آن جا نیز وارد کنید. (یعنی اگر شما از بخش نامک سایت خود استفاده نکنید، می‌توانید به بخش افزونه سئو رفته و یو آر ال را در آن جا نیز تنظیم کنید)

URL فارسی یا انگلیسی کدام بهتر است ؟

خب دوستان عزیز تا به الان با موضوعات متعددی آشنا شدید و در این بخش به تفاوت URL فارسی یا انگلیسی خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که در هر بخش نکات و پیشنهاداتی به شما ارائه می‌شود که بهتر است به آن ها نیز توجه کنید:

  • نوع نمایش برای کاربران: اولین موردی که برای انتخاب URL فارسی یا انگلیسی می‌توان به آن اشاره کرد، در رابطه با نوع نمایش آدرس صفحه است.

اما نوع نمایش URL فارسی یا انگلیسی چگونه است؟ آیا تفاوت خاصی دارد؟ دوستان عزیز زمانی که یک کاربر وارد صفحه ایی از سایت شما می‌شود، در نوار بالا و در ادامه دامنه سایت خود شاهد آدرس صفحه خواهند بود. شما اگر کلمه ایی فارسی انتخاب کرده باشید، قطعاً که کاربر آن را به زبان فارسی مشاهده خواهد کرد. اما اگر شما نامک یا همان یو آر ال را به زبان انگلیسی تنظیم کرده باشید قطعاً که کاربر آدرس صفحه را به صورت انگلیسی مشاهده خواهد کرد. (در بخش نمایش زمانی که کاربر وارد صفحه مورد نظر می‌شود، تفاوت زیادی بین URL فارسی یا انگلیسی مشاهده نخواهد کرد و تفاوت زیادی نیز وجود ندارد)

  • اشتراک گذاری: اما مورد بعدی که بین یو آر ال فارسی یا انگلیسی تفاوت دارد، زمانی است که شما می‌خواهید آدرس صفحه را کپی کرده و برای دوستانتان به اشتراک بگذارید. (یا با استفاده از گزینه های سایت، همان صفحه را به اشتراک بگذارید)

اما تفاوت اصلی به هنگام اشتراک گذاشتن آدرس چیست؟ یو آر ال فارسی را زمانی که شما کپی می‌کنید و می‌خواهید آن را به اشتراک بگذارید، برای کاربران دیگر به صورت اعداد و درصد نمایش داده می‌شود. (این موضوع تنها نکته منفی یو آر ال فارسی صفحات سایت است که به هنگام اشتراک گذاری، آدرس صفحه طولانی می‌شود)

یو آر ال های انگلیسی نیز همیشه به هنگام اشتراک گذاری به صورت کامل و بدون مشکل برای کاربران دیگر نمایش داده می‌شود و از این انتخاب یو آر ال انگلیسی یک نکته مثبت خواهد داشت.

از طرفی اگر شما می‌خواستید که آدرس صفحه و یا همان یو آر ال سایت خودتان را کوتاه تر کنید (برای جذابیت و طولانی نبودن) سایت های کوتاه کننده لینک وجود دارند و یا افزونه های دیگر. (افزونه های کوتاه کننده لینک به شما کمک خواهند کرد تا در هر صفحه از سایت خود یک بخشی برای اشتراک گذاری وجود داشته باشد که در آن جا لینک کوتاه همان صفحه نیز به وسیله این افزونه ایجاد شده باشد، به همین راحتی می‌توانید لینک کوتاه در اختیار کاربران سایت خودتان نیز قرار دهید)

  • بهبود سئوی سایت: یکی دیگر از بخش هایی که بین وبمستران بسیار پر بحث بوده، در رابطه تأثیر روی سئو سایت است. به صورت کلی انتخاب یو آر ال برای صفحه سایت شما تأثیر آن چنانی روی سئو سایت ندارد ولی باید به چند نکته مهم و ریز توجه کنید.

اگر می‌خواهید که یو آر ال شما کاملاً بهینه باشد در قدم اول کافیه که فقط کلمه کلیدی اون صفحه رو وارد بخش نامک کنید. (حالا فرقی نمیکنه که شما کلمه کلیدی فارسی وارد کرده باشید و یا انگلیسی) از طرفی بهتره در بخش یو آر ال همون صفحه از اعشار و عدد و… نیز استفاده نکنید که باعث طولانی شدن آدرس خواهد شد و تأثیر منفی روی بهینه شدن هم دارد. (به صورت کلی با رعایت کردن این چند نکته دیگر نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت و یو آر ال شما به خوبی تنظیم شده است)

انتخاب URL فارسی یا انگلیسی چگونه است؟ برتر آموز

  • ایندکس سریع URL انگلیسی: یکی از تفاوت های مهم که در انتخاب بین URL فارسی یا انگلیسی وجود دارد، در رابطه با سرعت ایندکس صفحات خواهد بود.

طبق تجربه ایی که بسیاری از وبمستران داشته اند، ایندکس یو آر ال های انگلیسی به دلیل خوانا تر بودن و در دسترس تر بودن، راحت تر است و به سرعت نیز ایندکس خواهد شد. اما دوستان ایندکس سایت فقط و فقط به یو آر ال انگلیسی بستگی نخواهد داشت.

به عنوان مثال شما یک سایت تازه تأسیس دارید و می‌خواهید که فعالیت سئو آن را استارت بزنید و در همان ابتدا قطعاً که سرعت ایندکس صفحات سایت شما بسیار پایین خواهد بود و تنها انتخاب یو آر ال انگلیسی باعث بهبود سرعت ایندکس نخواهد شد. (شما برای افزایش سرعت ایندکس برای سایت های نوپا می‌توانید از همان ابتدا با توجه به یک تقویم محتوایی منظم پیش بروید)

  • به خاطر سپردن سریع آدرس: یکی دیگر از دلایل انتخاب URL فارسی یا انگلیسی به خاطر سپردن آدرس صفحه سایت است. به عنوان مثال شما آدرس های فارسی که به خوب نمایش داده نمی‌شوند، شاید کاربران به راحتی نتوانند آن را به خاطر خود بسپارند.

ولی اکثر کاربران به خوبی می‌توانند آدرس صفحات انگلیسی را حفظ کنند و از طرفی هنگام وارد کردن آن به مشکل برخورد نخواهد کرد. (طبق آخرین اطلاعاتی که خود گوگل نیز منتشر کرد، اکثر کاربران با یو آر ال انگلیسی نیز به خوبی ارتباط برقرار خواهند کرد و برای حفظ کردن آن نیز با مشکل رو به رو نخواهد شد)

نظر گوگل در رابطه با URL فارسی یا انگلیسی چگونه است ؟

یکی از متخصصان و به نوعی تحلیلگران حوزه وب به نام جان مولر نظر گوگل در رابطه با انتخاب URL فارسی یا انگلیسی این گونه بیان کرده است. گوگل به یو آر ال انگلیسی توجه می‌کند و قطعاً که به آن امتیاز می‌دهد از طرفی برای یو آر ال هایی که به غیر از زبان انگلیسی هستند، گوگل هم آن ها را ایندکس خواهد کرد و تفاوت خاصی نیز برای آن ها قائل نخواهد شد. (پس دوست عزیز زیاد نگران انتخاب یو آر ال فارسی نباش، گوگل حواسش به همچی هست و نمیزاره حق کسی پایه مال بشه)

جمع بندی و سخن پایانی :

امیدوار هستیم از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید. در انتهای مطلب بهتر است که به چند نکته مهم توجه کنید.

اولین موردی که باید به آن اشاره شود آن است که آیا یو آر ال فارسی برای سئو بهتر است یا انگلیسی؟ به صورت کلی تفاوتی برای سئو این دو یو آر ال وجود ندارد ولی شما باید به چند نکته مهم توجه کنید. به عنوان مثال بهتر است که برای انتخاب یو آر ال کلمه کلیدی را وارد یو آر ال کنید که تأثیر مثبت روی سئو سایت دارد. (اگر سایت شما فارسی زبان است و اگر بخواهید یو آر ال انگلیسی داشته باشید، بهتر است که کلمه کلیدی را به زبان انگلیسی بازگردانی کنید و سپس آن را وارد یو آر ال همان صفحه کنید)

تفاوت زیادی برای سرعت ایندکس URL فارسی یا انگلیسی وجود ندارد ولی سرعت ایندکس یو آر ال های انگلیسی خیلی بهتر است. (اما دوستان این موضوع را زیاد ملاک قرار ندهید و برای افزایش سرعت ایندکس روش های زیادی دارد)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *