سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام

 User Engagement(یوزر اینگیجمنت) یا درگیر شدن با یک محصول یا کسب و کار چیست؟

1401/06/19

اگر شما نیز علاقه به کار در فضای آنلاین داشته باشید قطعا عبارت User Engagement  را زیاد مشاهده کرده‌اید. سوال اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا User Engagement مختص کارکردن در فضای آنلاین است؟ پاسخ من به شما منفی است. چرا که اگر شما به ادبیات مدیریتی نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که درگیری مخاطب با کسب و کار شما چه آنلاین و چه آفلاین ریشه‌ای دیرینه دارد. قطعا برای شما هم پیش آمده است که مشغول پیاده روی بوده‌اید و ویترین یک مغازه نظر شما را جلب کرده است. اگر شما میزان درگیری شما با آن کسب و کار زیاد باشد. شما به آن مغازه مراجعه کرده‌اید و در مورد محصولات آن‌ها چند سوال مطرح کرده‌اید. اگر یک فروشنده توانا در آن‌جا حضور داشته باشد، شما از محصولات مغازه یک خرید انجام داده‌اید.

با توجه به این مثال منظور ما از درگیری شخص با کسب و کار شما و با درگیری مخاطب با محصول را بهتر متوجه شدید. ما در این مقاله قصد داریم با شما در مورد سطوح مختلف درگیری مخاطب با شما صحبت کنیم. اما این موضوع را به یاد داشته باشید که میزان اینگیجمنت مخاطب شما با بیزینس شما یک معیار ثابت و مشخص ندارد که بخواهیم آن را ملاک قرار دهیم به عنوان مثال در کسب و کار آفلاین شما میزان درگیری مخاطب به این معنی است که مخاطب شما تا چه میزان به شما توجه می‌کند و شما را به دیگران معرفی می‌کند. اما در  فضای آنلاین، لایک مخاطب شما، کامنت مخاطب شما، معرفی مخاطب شما، دنبال کردن مخاطب شما، خرید مخاطب شما، بازبینی مجدد محتوای شما و… همگی ملاک سنجش میزان اینگیجمنت مخاطب شما را نشان می‌دهد و شما در هر مدل تحلیلی به یک نحوی این پارامترها را بررسی خواهید کرد.

( اگر شما به دنبال افزایش میزان درگیری مخاطب خود با کسب و کار خود در فضای آنلاین می‎باشید به شما توصیه می‌کنم که از بخش محصولات سایت برترآموز « آموزش پیریمر » را انتخاب کنید و بواسطه آن برای مخاطب خود محتوا جذاب ویدیویی تولید کنید.)

امروزه اگر شما به دنبال افزایش فروش خود و همچنین رشد برندینگ خود می‌باشید به شما توصیه می‌کنم که تمام توان خود را به کار گیرید تا اصول افزایش درگیری مخاطب با خدمات و محصول خود را به صورت ویژه و عمیق فرا بگیرید. چرا که برای رشد کسب و کار خود و همچنین دوام خود در بازار نیاز به دو عامل فروش قدرتمند و برندینگ خواهید داشت. در نهایت در هر کسب و کار سعی کنید که میزان درگیری مخاطب با کسب و کار خود را به صورت بازه‌های زمانی مشخص اندازه گیری و تحلیل کنید و تمام تلاش خود را به کار گیرید که میزان درگیری مخاطب با برند خود را افزایش دهید.

استفاده ابزاری از درگیری مخاطب با یک محصول و یا کسب و کار

قطعا با توجه به مطالب بخش قبل قطعا اهمیت یوزر اینگیجمنت را درک کرده‌اید اما ما برای اینکه بتوانیم از آن به صورت درست و کاربردی استفاده کنیم، در مرحله اول باید آن را شخصی سازی کنیم. باید بررسی کنیم مهم‌ترین پارامترهایی که در کسب و کار ما میزان درگیری مخاطب با محصولات ما را به درستی نشان می‌دهد چیست؟

به عنوان مثال اگر ما تولید کننده محصولات آشپزخانه باشیم، زمانی که تبلیغات یک محصول جدید را  انجام می‌دهیم یکی از بهترین شاخص‌ها برای بررسی میزان درگیری مخاطب با محصول جدید ما، میزان تماس و برقراری ارتباط با واحد پشتیبانی محصولات ما می‌باشد، نه فروش محصولات ما. این موضوع به ما نشان می‌دهد که توجه مخاطب ما به سمت محصول ما جذب شده است ولی میزان درگیری او به اندازه‌ای بالا نیست که سفارش این محصول را ثبت کند. در وحله بعدی ما باید شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی کنیم. محصول جدید ما به چه میزان لایک، کامنت، اشتراک گذاری و فالو به همراه داشته است. در مرحله آخر تمامی این موارد را به صورت کمیتی عددی تعریف می‌کنیم و شروع به تعریف یک میانگین موزون عددی از این تغیرات می‌کنیم. در حال حاضر ما یک شاخص قابل اندازه گیری برای معرفی محصولات جدید و تبلیغات آن‌ها داریم و می‌دانیم بازار به کدام یک از محصولات جدید ما واکنش مثبت نشان می‌دهد و به کدام یک از محصولات جدید ما تمایل چندانی ندارد.

شما با تعریف یک شاخص از میزان درگیری مخاطب به صورت شخصی سازی شده با کسب و کار و محصولات شما می‌توانید یک معیار برای درستی مسیر خود داشته باشید. از طرفی شما با بهینه سازی این شاخص می‌توانید میزان فروش و برندینگ خود را به صورت قابل توجه‌ای رشد دهید. به هر میزان که مخاطب شما برای توجه به شما زمان بیشتری را صرف کند، آینده کسب و کار شما روشن‌تر است.

User Engagement چیست؟

 

عوامل موثر بر روی افزایش میزان درگیری مخاطب با یک محصول و یا کسب و کار از طریق تبلیغات

ما در این بخش در مورد عوامل موثر بر روی درگیری مخاطب شما با کسب و کار شما و همچنین درگیری با محصول شما صحبت خواهیم کرد. اما این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که زمانی درگیری مخاطب شما با محصول شما موثر است که منجر به خرید مجدد و یا معرفی شما به دیگران شود. در صورتی که مخاطب شما برای یکبار از شما خرید کند و دیگر تمایلی به برند شما و خدمات شما نداشته باشد، برای شما چندان قابل قبول نیست و گاها می‌تواند به کسب و کار شما نیز آسیب بزند. در نتیجه سعی کنید که میزان درگیری مخاطب خود را به درستی بررسی کنید و از طرفی کالا و خدماتی را به مخاطب خود ارائه دهید که چرخه خرید مجدد و معرفی شما به دوستان به صورت پایدار باقی بماند.

  1. به اهداف مخاطب خود توجه کنید

زمانی که شما در حال طراحی محتوای تبلیغاتی برای تبلیغات خود می‌باشید، باید به این موضوع توجه کنید که هدف مخاطب شما چیست؟ به عنوان مثال اگر قصد تبلیغ یک محصول آشپزخانه را دارید باید بررسی کنید که مهم‌ترین الویت مخاطب شما چیست؟ آیا او در ابتدا به قیمت محصولات شما توجه می‌کند؟ آیا او کیفیت را الویت اصلی خود قرار می‌دهد؟ آیا او به تغیری که در نوع آشپزی و نوع غذای او ایجاد می‌شود بسیار اهمیت می‌دهد؟ آیا او … زمانی که شما بتوانید هدف اصلی مخاطب خود را به درستی درک کنید. به این معنی است که شما می‌توانید توجه مخاطب خود را به خود جلب کنید و این موضوع به این معنی است که میزان اینگیجمنت مخاطب شما با شما در حال افزایش است.

  1. محتوای تبلیغاتی شما به لحاظ سایز مناسب اون پلتفرم تبلیغاتی باشد

شما باید محتوای تبلیغاتی خود را به صورت شخصی سازی شده برای اون پلتفرم تبلیغاتی تولید کنید. به عنوان مثال اگر شما یک تبلیغات بنری برای یک سایت طراحی کرده‌اید نمی‌توانید مجددا آن را برای تبلیغات استوری اینستاگرام استفاده کنید. به هر میزان هم که محتوای تبلیغاتی شما جذاب باشد. به دلیل این که جلوه مناسب بصری ندارد مخاطب شما را تبلیغ شما به درستی درگیر نمی‌کند و میزان اینگیجمنت مخاطب شما  با تبلیغات شما کاهش پیدا می‌کند و هزینه شما برای این تبلیغ به هدر می‌رود.

  1. محتوای تبلیغاتی شما تکراری نباشد

یکی از مواردی که می‌تواند میزان درگیری مخاطب شما با تبلیغات شما را کاهش دهد استفاده از تبلیغات تکراری و محتوای یکسان است. زمانی که موضوعی در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود. شما در موج اول تبلیغاتی می‌توانید از آن استفاده کنید و زمانی که شما برای مخاطب آشنا شود شما بازخورد مناسبی نخواهید گرفت. همانطور که می‌دانید دلیل تاکید ما بر روی میزان اثر پذیری تبلیغات شما در این است که به هر میزان که نظر مخاطب شما به تبلیغات شما بیشتر جلب شود احتمال افزایش اینگیجمنت موثر مخاطب شما با محصول شما بیشتر می‌شود.

  1. مزیت رقابتی خود را به درستی پرزنت کنید

زمانی که شما قصد طراحی و تولید یک محتوای تبلیغاتی موثر برای کسب و کار خود را دارید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مزیت رقابتی خود را به درستی به مخاطبین خود معرفی کنید و شما با انجام درست این کار می‌توانید  میزان درگیری مخاطب با کسب و کار خود و همچنین با میزان درگیری مخاطب با محصولات خود را به صورت قابل توجه‌ای افزایش دهید. درصورتی که شما  شناخت کاملی از مزیت رقابتی ندارید به شما توصیه می‌کنم که با مراجعه به بخش مقالات سایت برترآموز و استفاده از مقاله « مزیت رقابتی چیست؟ » دانش خود را در این زمینه کامل کنید.

درگیر شدن مخاطب با کسب و کار

  1. مخاطب خود را سرگرم کنید

سعی کنید زمانی که پلن‌های تبلیغاتی خود را طراحی می‌کنید الویت اول شما سرگرم کردن و افزایش درگیری مخاطب با برند شما باشد. درغیر این صورت اگر شما بخواهید هدف خود را صرفا فروش و تعریف تمجدید از خود قرار دهید، قطعا نمی‌توانید اینگیجمنت قابل قبولی را مشاهده کنید. امروزه اکثر استراتژیست‌های بازاریابی به شما توصیه می‌کنند که برای افزایش اثر بخشی تبلیغات خود سعی کنید که مخاطب خود را صرفا از حضور خود اگاه کنید و در مرحله بعد به فکر کسب درآمد از او باشید. در این صورت شما می‌توانید میزان اثر بخش تبلیغات خود را در هر کانال تبلیغاتی افزایش دهید.
بررسی شاخصه‌های  User Engagement در وب‌سایت

امروزه هر کسب و کار موفقی یک وب‌سایت فعال برای خود دارد. ممکن است این وب‌سایت با اهداف متفاوتی راه اندازی شده باشد. از جمله برندینگ و یا فروش کالا و خدمات در نتیجه اگر ما بتوانیم به درستی شاخصه‌های اینگیجمنت وب‌سایت خود را بررسی کنیم به این معنی است که میزان اینگیجمنت کسب و کار خود را بررسی کرده‌ایم. تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

عوامل نشان دهنده موفق بودن یک سایت

  1. میزان ترافیک ورودی به سایت و بازدید صفحات

به طور کلی برای بررسی میزان ترافیک سایت خود می‌توانیم از سه مولفه استفاده کنیم که عبارتند از  1. تعداد صفحات بازدید شده توسط یک کاربر 2. تعداد بازدیدکنندگان سایت 3. تعداد کاربران مجزا. زمانی که شما این سه مولفه را بررسی نمودید به صورت کلی یک دیدگاه از وضعیت ترافیک سایت خود بدست آورده‌اید. شما باید به صورت دوره‌ای این عدد را چک کنید تا بتوانید وضعیت اینگیجمنت مخاطبین خود را کسب و کار خود بررسی کنید. ( شما برای دسترسی به این سه مولفه می‌توانید از ابزار Google Analytics  استفاده کنید برای درک بهتر می‌توانید به مقاله « گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟ »  مراجعه کنید.) در نهایت شما برای بهبود اینگیجمنت بواسطه این شاخص می‌توانید از محتوای سئو شده استفاده کنید، سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی خود متصل کنید و از طرفی ‌می‌توانید  در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ در مورد سایت خود نیز بپردازید.

  1. زمان توقف در سایت

یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند میزان درگیری مخاطبین شما با کسب و کار شما را نشان دهد، زمان ماندگاری ( Time On Page ) مخاطبین شما در سایت شما می‌باشد. این شاخص از دو بخش تشکیل شده است بخش اول به بررسی مدت زمان بازدید از یک صفحه خاص می‌پردازد و بخش دوم به کل مدت زمانی که مخاطب شما در سایت حضور داشته است. شما باید به دقت این دو شاخص را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبین شما در بخش صفحه فروش محصولات شما 5 تا 10 ثانیه زمان می‌گذارند ولی در بخش وبلاگ شما 15 تا 20 دقیقه زمانی می‌گذارند. این به معنی است که شما برای مخاطب خود محتوای جذابی تولید می‌کنید و او را سایت خود جذب می‌کنید اما محصولات شما برای آن‌ها جذابیتی ندارد و این ممکن است به دلایل متفاوتی باشد که شما باید به آن پی ببرید و این موضوع را رفع کنید. شما برای بررسی دقیق این دو شاخصه نیز می‌توانید از Google Analytics  استفاده کنید.

به یاد داشته باشید توجه به همین موارد گاها کوچک می‌تواند سرنوشت کسب و کار شما را مشخص سازد.

  1. نرخ پرش

این شاخص به بررسی میزان جذابیت محتوای شما و همچنین رابط کاربری شما می‌پردازد. این شاخص نشان دهنده بازدید کاربرانی است که پس از مشاهد یک صفحه از سایت شما خارج شده‌اند. این شاخص نشان دهنده این موضوع است که این کاربران بدون هیچ فعالیتی از سایت شما خارج شده‌اند و این موضوع می‌تواند به دلیل رابط کاربری ضعیف سایت شما و یا گاها استفاده از تصاویر غیر جذاب باشد. شما با قرار دادن کال تو اکشن مناسب و همچنین با طراحی سایت مناسب می‌توانید این شاخص را بهبود ببخشید. شما به هر میزان که این شاخص را بهبود دهید به همان میزان درگیری مخاطب با کسب و کار خود را افزایش داده‌اید و اگر سایت شما یک سایت فروشگاهی محصولات شما باشد، شما با بهبود سایت خود در این بخش می‌توانید میزان درگیری مخاطب خود با محصولات خود را به صورت قابل توجه‌ای افزایش دهید.

  1. صفحات خروج

این شاخصه نشان‌دهند صفحاتی است که مخاطبین شما پس از مراجعه به آن سایت شما را ترک کرده‌اند. بررسی این صفحات از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال شما برای خرید از سایت خود یک فرآیند تعریف کر‌ده‌اید و تعدادی صفحه در این مسیر وجود دارد. ممکن است که مخاطبین شما پس از انتخاب نحوه پرداخت خود منصرف شده باشند و سایت شما را ترک کرده باشند و یا ممکن است که مخاطبین شما در زمان مشاهده نظرات کاربران سایت شما را ترک کرده باشند. شما با بررسی صفحاتی که بیشترین آمار خروج را دارند به درک بهتر از مخاطبین خود می‌رسید و با بهینه سازی آن‌ها می‌توانید میزان درگیری با کسب و کار خود را افزایش دهید و در نتیجه برندینگ و فروش بهتری داشته باشید. سعی کنید آمار صفحات خروج وب‌سایت خود را دربازه‌های زمانی کوتاه مدت بررسی کنید تا میزان بازدهی کار خود را به صورت مستمر بالا نگه دارید.

  1. اسکرول صفحه

تحلیل این شاخص به ریز بینی و دقت بالایی نیاز دارد و برای استفاده از این شاخص باید پلاگین Scroll Depth Google Analytics را نصب کنید. شما بواسطه این شاخص متوجه خواهید شد که مخاطب شما هنگام استفاده از صفحات شما معمولا تا چه قسمتی صفحه شما را اسکرول می‌کند. مخاطبین شما در کدام قسمت نظر خود را تغییر می‌دهند و سایت شما ترک می‌کنند؟ شما با بهینه سازی این قسمت ‌می‌توانید ماندگاری مخاطبین خود را در سایت افزایش دهید و از طرفی بررسی کنید که چه عاملی باعث ترک مخاطب شما شده است. آیا شما محتوای جذابی برای او تولید نکره‌اید؟ آیا شما از تبلیغات زیادی استفاده کرد‌ه‌اید؟ علت نارضایتی مخاطب شما چیست؟

  1. تعداد بازدید کنندگان مجرا

شما برای بررسی این شاخص در ابتدا یک بازه زمانی تعریف می‎کنید و سپس به بررسی تعداد ID می‌پردازید  که از سایت شما دیدن کرده‌اند. البته همان طور که ‌می‌دانید اگر شخص مرورگر خود را عوض کند و یا از فیلترشکن استفاده کند. برای شما یک بازدید جدید ثبت می‌کنند. شما باید این شاخص را با چند شاخص دیگر مقایسه‌ کنید و سپس و بواسطه شکاف آماری خود آن را تحلیل کنید. البته این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که شما گاها با تحلیل درست این شاخص به صورت انفرادی می‌توانید به درک بهتر از مخاطبین خود برسید.

  1. مقایسه بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان قدیمی

در این شاخص گوگل برای تشخیص بازدید کنندگان جدید به نوعی پیشرفته‌تر و هوشمند‌تر نسبت به شاخص تعداد بازدید کنندگان مجزا عمل کرده است. و در این شاخص گوگل اولین بازدید را محاسبه می‌کند و بازدیدهای تکراری را برای شما محاسبه نمی‌کند. شما بواسطه بررسی این شاخص در بازه زمانی طولانی می‌توانید با دقت مناسبی میزان درگیری مخاطب با کسب و کار خود را بررسی کنید و به نوعی بررسی کنید که مخاطب شما به چه اندازه به کسب و کار شما یا بهتر است بگوییم به برند شما وفادار است. زمانی که این شاخص در بازه زمانی بلند مدت میزان قابل قبولی داشته باشد به این معنی است که مخاطبین شما به اخبار بیزینس شما واکنش مناسبی نشان می‌دهند. اگر شما قصد بررسی نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی خود را دارید این شاخص می‌تواند به شما کمک کند. این شاخص می‌تواند مانند یک راهنما برای بررسی میزان درگیری مخاطب با کسب و کار شما عمل کند. در آینده یک مقاله کامل و جامع به صورت اختصاصی در مورد شاخص نسبت بازدید کنندگان جدید به بازدید کنندگان قدیم به نگارش در می‌آوریم.

  1. نرخ تبدیل

این شاخص به شدت برای بخش فروش و یا بخش تولید محتوای شما با اهمیت است، چرا که شما بواسطه این شاخص متوجه می‎شوید که مخاطبین شما به چه اندازه به فرآیند مورد نظر شما را کامل انجام داده‌اند. به عنوان مثال تا چه میزان خرید خود را انجام داده‌اند. تا چه میزان پرسشنامه شما را تا پایان پر کرده‌اند؟ تا چه میزان فایل تبلیغاتی شما را دانلود کرده‌اند؟ و… . به یاد داشته باشید که شما بواسطه این شاخص نه تنها میزان درگیری با کسب و کار خود را بررسی می‌کنید بلکه شما بواسطه این شاخص می‌توانید میزان تاثیر تبلیغات خود را نیز بررسی کنید. شما برای بهبود این شاخص باید به درستی مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و در مرحله آخر با تولید محتوای مناسب و همچنین با طراحی کال تو اکشن مناسب او را به سمت اهداف خود و انجام اهداف مدنظر خود راهنمایی کنید.

  1. نرخ رها کردن

این شاخص شبیه به شاخص صفحات خروج می‌باشد با این تفاوت که دقت بالاتری دارد. شما بواسطه این شاخص میتوانید هر مرحله‌ای از  فرآیندی مورد نظر خود را  بررسی کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید به سادگی به بررسی فرایند فروش خود بپردازید و بررسی کنید که در کدام مرحله از فرایند فروش شما بیشترین آمار رها کردن وجود دارد. اگر شما بتوانید این شاخص را به درستی تحلیل کنید، قطعا می‌توانید فرایند فروش خود را بهینه کنید و آمار فروش خود را به صورت قابل توجه‌ای افزایش دهید. شما با بهینه سازی این شاخص می‌توانید میزان درگیری مخاطبین خود با کالا و خدمات خود را رشد دهید که این موضوع از هر جهت برای شما مناسب است.

سخن پایانی

در عصر جدید تنها رقابت بیزینس‌های بزرگ در میزان اینگیجمنت شما می‌باشد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با روش‌های بیان شده و همچین شخصی سازی آن‌‌ها میزان درگیری مخاطبین با کسب و کار خود را رشد دهید. از طرفی به یاد داشته باشید که بهترین روش برای بررسی میزان اینگیجمنت مخاطبین شما با کسب و کار شما استفاده از ابزار آنلاین است که به طور خودکار این آمار را برای شما تولید می‌کند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.