بیزینس کوچینگ چیست؟ رهبران کسب و کار و متخصصان بیش از هر زمان دیگری به یک بیزنیس کوچ همیشگی نیاز دارند.
بیزینس کوچ به معنای مربی کسب و کار است.
همانطور که محیط کسب و کار رقابتی تر، نامطمئن تر و پیچیده تر می شود، بازار به گونه ای شده که رهبران کسب و کارهای مختلف به دنبال متخصصان بیزینس کوچ هستند تا آینده کاری بهتری را برای خود و شرکت رقم بزنند.
نوع مربیگری که من در مورد آن صحبت می کنم چیزی است که بیشتر از تأثیرگذاری بر رفتارها و قضاوت ها انجام می دهد.
این بخشی ضروری از هر فرآیند یادگیری رهبران است و به آنها کمک می کند تا از دانش و قضاوت در زمینه های حیاتی استفاده کنند.
شاید تعجب کنید که این توصیف کاری نیست که مربیان سنتی امروز انجام می دهند.
این محتوا تعریف می کند که مربی کسب و کار چیست، چه کاری انجام می دهد و چرا باید با آنها کار کنید.
ما همیشه این سوال را می شنویم.
به عبارت ساده تر، یک بیزنس کوچ یا مربی کسب و کار متخصصی است که به کارآفرینان، اینفلوئنسرها و متخصصان کمک می کند تا به اهداف استراتژیک خود برسند.
آن ها دیدگاه هایی از خارج از فضا و محیط درونی کسب و کار ارائه می دهند تا با وضوح و اطمینان بیشتری تصمیم بگیرند.
آنها برنامه های رشد، استراتژی های تجاری، فیدبک های سازنده و توصیه های شخصی را برای تسریع رشد و درآمد کسب و کار ارائه می دهند.
اگر در کسب و کار دید درستی ندارید، یا در آن ابهام و عدم اطمینان دارید، یا نوع کسب و کاری که دارید حرکت رو به جلو را برای شما سخت می کند به راهنمایی نیاز دارید.
و این چیزی است که یک مربی کسب و کار می تواند به شما ارائه دهد.
آنها ترکیبی از ابزارها، تخصص و دانش حوزه کاری شما را ارائه می دهند تا به شما کمک کنند مسیر درست را پیدا کنید تا شرکت خود را از جایی که در حال حاضر است به جایی که می خواهید برسانید.
بنابراین، اگر فکر میکنید یک مربی کسب و کار فقط یک سخنران است که سخنرانی های انگیزشی ارائه می دهد وقت آن است که یک تعریف جدیدتر در مورد این سمت شغلی به دست آورید.
چه کارآفرینی باشید که به چالش های فراوان برخورد کرده اید یا یک متخصص که رویاهای بزرگ در سر می پرورانید یا کسی که می خواهید یک کسب و کار جدید را یاد بگیرید، همراه بودن یک بیزینس کوچ می تواند به شما کمک کند.
وظیفه اصلی یک مربی کسب و کار هدایت کارآفرینان و متخصصان برای تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف است.
زمانی می توانید به عنوان یک فرد رشد کنید که نقاط قوت و ضعف خود را به درستی شناسایی کنید و پس از شناسایی صحیح مهارت های خود را تقویت کرده و مشکلات خود را رفع کنید.
رهایی از عادت های بد، تصمیم های اشتباه و کارهای نادرست تجاری، احتمالاً یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که افراد فعال در اکوسیستم های تجاری باید انجام دهند.
یک بیزینس کوچ خوب، بر روی رشد رهبری شما در کسب و کارتان، تمرکز می کند و در عین حال به وجهات منفی که شما را عقب می اندازند نیز رسیدگی می کند.
وقتی در چالش های سخت داخل کسب و کارمان گیر می کنیم، داشتن یک دید کامل نسبت به همه بخش های ماجرا سخت می شود.
یک مربی خوب شما را در موقعیتی قرار می دهد که نقاط کور را ببینید و به آنها رسیدگی کنید.
منظور از نقاط کور، بخش هایی از کسب و کار است که دارای اهمیت نسبی یا زیاد هستند اما بنا به دلایل گوناگون نمی توان آن ها را دید.
به عنوان مثال، یک بیزینس میتواند نکات مختصری در مورد کارهای تجاری شما ارائه دهد که هرگز به آن فکر نکردهاید.
برخی اوقات باید چیزهایی را دانست اما آن ها را یاد نگرفته ایم.
شما به کسی نیاز دارید که شکاف های دانش شما را پیدا کرده و به چیزهایی اشاره کند که در غیر این صورت یافتن آنها دشوار است.
گوگل خیلی چیزها را می داند، اما نمی توانید در مسیر موفقیت در کسب و کار به آن تکیه کنید. اینجاست که شما به یک مربی نیاز دارید تا وضعیت فعلی شما را ارزیابی کند و با دانش خود آن را بهبود بخشد.
برای مثال، فرض کنید شما با استفاده از آموزش سئو به یک مدیر سئو تبدیل شده اید.
اما کار با برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نمی دانید و خودتان نیز از این موضوع و اهمیت آن مطلع نیستید.
وظیفه یک بیزینس کوچ آموزش این کار به شماست.
مربی کسب و کار مانند یک شریک مسئولیت پذیر است که مطمئن می شود شما در حال یادگیری، رشد و تکامل هستید.
این محدودیتها مانند تله هایی عمل می کنند که شما را گرفتار کرده و مانع از رسیدن به پتانسیل هایتان میشوند.
یکی دیگر از وظایف مدیر کسب و کار این است که این محدودیت ها را پیدا کرده و به شما کمک کرده تا از قید آن ها رهایی یابید.
بسیاری از افراد حاضر در اکوسیستم های تجاری، قفسی دور خود می سازند که کاملاً خودخواسته است.
بیزینس کوچ به شما کمک می کند که از همیشه نه گفتن به همیشه آری گفتن (در شرایط لازم) تغییر کنید.
یکی از وظایف مهم یک مربی ارائه انتقاد سازنده است.
دوستان، خانواده، همکاران یا شرکای تجاری شما ممکن است در نظرات خود مغرضانه باشند و طرف شما یا اعمالی که انجام داده اید را بگیرند. بنابراین نتوانند نقاط قوت و ضعف شما را شناسایی کنند.
اینجاست که انتقادهای سازنده یک شخص ثالث می تواند مفید باشد.
وقتی با یک مربی مجرب در حوزه کاری خود کار می کنید دارای علم و تجربه ای است که هر کسی آن را ندارد و با انتقادهای خود سعی در بهبود وضعیت شما دارد.
اگر در تلاش برای عبور از چالش ها و افزایش درآمد هستید، کوچینگ می تواند بهترین سرمایه گذاری باشد که می توانید روی خودتان انجام دهید.
یک مربی کسب و کار از بینش و تجربه خود استفاده می کند تا به شما کمک کند به آنچه می خواهید در آینده برسید.
اگر فکر می کنید نیاز به بهبود با استفاده از بیزینس کوچ دارید بهتر است همین الآن این کار را انجام دهید.
قبل از اینکه با یک مربی کسب و کار کار کنید، بهتر است سطح انتظارات خود را به درستی در نظر بگیرید.
در حالت ایده آل، باید از یک مربی انتظارات زیر را داشته باشید:
وظیفه اصلی یک کارآفرین ساخت کسب و کار است و وظیفه مربی کوچ، تربیت مدیران و رهبران حرفه ای برای مدیریت کسب و کار است.
اما به صورت کلی چرا باید با یک بیزنس کوچینگ همکاری کنیم؟
مربی کوچ وظیفه دارد تا کارهای مربوط به توسعه کسب و کار شما را انجام دهد. شما باید به کارهای مهم مجموعه بپردازید.
با استفاده از واگذاری کارهای توسعه کسب و کار به یک بیزینس کوچ، می توانید سیستم سازی انجام داده و وقت آزاد بیشتری برای رسیدگی به کارهای دیگر داشته باشید.
انجام هر کاری وسوسه انگیز است، به خصوص زمانی که یک استارتاپ راه اندازی می کنید یا یک کسب و کار کوچک را اداره می کنید.
بسیاری از صاحبان مشاغل و کارآفرینان زمان زیادی را صرف کارهای روزمره می کنند که آورده مالی یا معنوی نداشته و ساعت ها وقت ما را می گیرند.
صرفاً رهایی از این وظایف، زمانی را آزاد میکند که میتوان بر روی رشد و توسعه کسبوکارتان تمرکز کرد.
مربیان، کارآفرینان و افراد حرفه ای با استعداد زیادی وجود دارد اما آن ها نمی دانند چگونه برند و پیام خود را در مقیاسی بزرگ در معرض دید مردم قرار دهند.
در حال حاضر کار سخت تر نیز شده است. زیرا کسب و کارها باید بیاموزند که چگونه مشتریان جدید را به صورت آنلاین جذب کنند.
شاید برای خرید محصولات و خدمات خود به دنبال کنندگان بیشتری در شبکه های اجتماعی یا افراد بیشتری نیاز داشته باشید.
شما اگر استعداد و مهارت های بالایی نیز داشته باشید، باید مشتریان بیشتری جذب کنید.
مربی کسب و کار مناسب می تواند شما را در معرض مخاطبان مناسب برای کسب و کار یا برندتان قرار دهد. اگر در حال تولید محتوا هستید، می توانید هر روز به صورت آنلاین به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید.
به شاخص عملکرد کلیدی توجه داشته باشید. شایان ذکر است که شما باید بتوانید هر چیزی و هر چیزی که مربوط به رشد شخصی و حرفه ای شما باشد را ردیابی کنید، چه زمانی که در شبکه های اجتماعی صرف شده یا ایجاد روابط با مشتریان.
آیا می دانید کدام KPI را باید برای کسب و کار خود ردیابی کنید؟ آیا آنها را هر روز یا هفته دنبال می کنید؟
آیا کسی به شما کمک می کند تا در مسیر خود بمانید و تغییرات جزئی را برای رسیدن به آن اهداف انجام دهید؟
رشد یک کسب و کار می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر چشم انداز و استراتژی برای ادامه مسیر نداشته باشید.
بسیاری از صاحبان کسب و کار از تعداد کارهایی که باید انجام دهند بسیار خسته می شوند و برای واگذاری آن وظایف به اعضای تیم یا یادگیری نحوه برون سپاری آنها به کمک نیاز دارند.
در نتیجه آنها اهداف خود را از دست می دهند. یک مربی کسب و کار شما را در مسیر درست نگه می دارد تا اهدافی را که می خواهید به آن ها برسید را از دست ندهید. اگر به کسی نیاز دارید که به شما کمک کند تا به برنامه پایبند باشید و آن را اجرا کنید، بیزنس کوچ دقیقاً همان متخصصی است که شما به آن نیاز دارید.
در یک محیط تجاری که به سرعت در حال رشد است، همه باید روی مهارت های جدید کار کنند و دانش بسازند.
این تنها راه برای ماندگاری و بهبود عملکرد کسب و کار است.
ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری در مواجهه با چالش ها زمانی به وجود می آیند که با مربی کسب و کار مناسب کار کنید.
این احتمالاً مهم ترین دلیلی است که شما باید با یک مربی کوچ کار کنید.
برای تبدیل شدن به یک مدیر عالی به طرز فکر مناسب نیاز دارید.
به بیان ساده، ذهنیت آن چیزی که ما انجام می دهیم و چرا انجام می دهیم را هدایت می کند.
به عنوان مثال، دو مدیر متفاوت ممکن است با یک مشکل به طور بسیار متفاوت برخورد کنند.
ممکن است کسی آن را فرصتی برای یادگیری و توسعه ببیند. دیگری ممکن است آن را نوعی کمبود یا مشکل بداند.
در ادامه به چند ویژگی پرداخته که به شما کمک می کند به همراه یک مربی Coaching یک مدیر عالی شوید.
1. خود انضباطی
ممکن است شما بتوانید با اصلاح برخی کارها، نتایج خوبی ببینید.
اما نظم دادن به خود برای نه یا بله گفتن در شرایط مختلف و تمرکز بر آنچه مهم است، بخش مهمی از تبدیل شدن به یک مدیر خوب است.
اگر می خواهید بر خود انضباطی تسلط داشته باشید و روی اهداف متمرکز بمانید، باید روی کوچینگ حرفه ای سرمایه گذاری کنید.
2. تمایل به آزمایش
کارآفرینان به طور مداوم نیاز به آزمایش ایده های جدید برای حل چالش های تازه به وجود آمده دارند.
افرادی که از خدمات کوچینگ استفاده می کنند، در برابر آزمایش ها و خطرات دیدی بازتر دارند.
وقتی چیز جدیدی را امتحان می کنید، ریسک می کنید. از این گذشته، ایده ها همیشه کار نمی کنند.
اگر فکر می کنید نیازی به کشف فرصت های جدید نیست، کسب و کار شما در مواجهه با مشکلات مختلف دوام نمی آورد.
برای مثال، رهبرانی که تمایلی به آزمایش یا نوآوری ندارند، گذر از موقعیتی مانند کووید-19 را دشوار خواهند یافت. شما باید قدم بردارید و ایده های جدید را امتحان کنید.
3. بیزینس کوچینگ چیست: با ناراحتی راحت هستند!
تحمل ناراحتی یکی از ویژگی های اساسی مدیران موفق است. اگر اغلب مواقع احساس می کنید “دیگر نمی توانم تحمل کنم”، باید با یک مربی کسب و کار بزرگ شریک شوید.
کوچینگ موفق به ما می آموزد که چگونه در پذیرش شیوه های جدید عمل و ادراک موضوعات مختلف فعال باشیم.
مردم احتمالاً هنگام انجام این کار، احساسات عاطفی و ترس از واقعیت های جدید را تجربه می کنند.
برای موفقیت، باید ناراحتی را تحمل کنید و به مزایای بیرون رفتن از منطقه امن خود پی ببرید.
4. بیزینس کوچینگ چیست: درک چگونگی شفاف سازی در مورد اهداف
گاهی اوقات باید فراتر از چیزی که معقول یا منطقی است بروید. یک برنامه کوچینگ قوی نحوه انجام این کار را به راحتی آموزش می دهد.
ما می دانیم که این رفتار همیشه منطقی نیست.
اعمال ما توسط احساسات ما مانند خشم، ترس، غرور و غیره هدایت می شود.
یکی از نقش های حیاتی یک مربی کسب و کار یا زندگی این است که به شما کمک کند تا درک عمیق تری از روابط و رفتارهای خود نه تنها با خودتان، بلکه با مشتریانتان به دست آورید.
هنگامی که این را درک کردید، می توانید انتظار موفق داشته باشید.
5. مایل به درخواست کمک هستند
اداره یک کسب و کار به تنهایی می تواند سخت باشد. بنابراین، درخواست کمک برای کسب و کار چیز بدی نیست، کماینکه خوب نیز هست.
شما باید کسی را داشته باشید که برای یافتن پاسخ سوالات خود به او مراجعه کنید. برای مقابله با چالش ها و موانع به یک سیستم پشتیبانی مانند نیاز دارید.
مربی رشد یا بیزنس کوچینگ نه تنها پشتیبانی لازم را ارائه می دهد، بلکه به شما انگیزه می دهد تا با سایر افراد موثر در کسب و کار ارتباطات سازنده داشته باشید.
زمانی که خود را در برابر دیگران، از جمله همکاران هم رده یا رئیس خود آسیب پذیر کنید، سریعتر رشد می کنید. (مهم ترین نکته)
آیا واقعاً به یک مربی کسب و کار نیاز دارید؟
جواب کوتاه می خواهید؟
هر کسی که برای رسیدن به درجات بهتر تلاش می کند می تواند از کمک های اضافه استفاده کند.
چه یک کارآفرین، تأثیرگذار، نویسنده، بازاریاب یا هر حرفه ای دیگری باشید، می توانید با یک مربی کسب و کار تماس بگیرید و از کمک اضافه برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.
اگر شغل یا علاقه شما به مهارت های رهبری و مدیریت نیاز دارد، یک مربی می تواند به شما کمک کند.
با این حال، هر بیزینس کوچ خوب نیست. کار با مربی مناسب که دارای روش های واضح و شفاف است، ضروری است.
زمان خود را برای کار با مربی ای که نمی تواند روش ها، کارهایی که انجام می دهد یا انتظارات شما را بیان کند، تلف نکنید.
قبل از اینکه حتی با یک مربی صحبت کنید، این سوال را از خود بپرسید: سعی دارم چه چیزی را تغییر دهم، بهبود دهم یا حل کنم؟
هنگامی که به دنبال یک مربی کسب و کار یا زندگی هستید، حتماً به دنبال توصیفات مشتریان قبلی خود باشید. اگر یک کوچ این کار را خوب انجام داد پس برای این کار ساخته شده است. این یک تکنیک برای یافتن برخی از مربیان برتر جهان است.
اجازه دهید از موقعیت یا اهدافتان صرف نظر کنیم.
کوچینگ مؤثر به شما کمک میکند تا درجه بالایی از تخیل های معقول قابل هدفگذاری و پشتکار داشته باشید.
ضمن آنکه برنامه های کوچینگ همراه با یک برنامه مشخص برای تبدیل یک ایده یا چشمانداز بد تعریف شده به چیزی اساسی و موفق طراحی می شوند.
با استفاده از بیزنس کوچینگ شما ابزارها و منابع ضروری مورد نیاز برای مدیریت یک سازمان و دادن شتاب به آن را دریافت خواهید کرد.
حدود پنجاه سال پیش، هیچ کس متوجه نقش مربیگری اجرایی در رشد کسب و کار نبود. بیست سال پیش، اگر چیزی تغییر نمی کرد، کسانی که فقط نیاز به یک کوچینگ داشتند، احتمالا اخراج می شدند. به آن علت که بازدهی خوبی نداشتند، اما مشکل آن ها نداشتن کوچ مناسب بود.
امروزه کوچینگ به یک راه حل موثر برای تضمین موفقیت کسب و کار تبدیل شده است.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران