هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

دسته بندی : سئو
1400/11/18

موتور هوشمند جست و جوی گوگل برای اینکه بتواند تمامی وبسایت ها را رصد کند و آنها را آنالیز کند از الگوریتم های خاص و ویژه ای کمک گرفته است که هر کدام از این الگوریتم ها برای کار خاصی برنامه ریزی شده اند. برخی الگوریتم ها با محتوا، برخی با لینک سازی و برخی دیگر با فعالیت های دیگر سایت ها سر و کار دارند و هر یک به خوبی به وظایف خود میپردازند. میان این همه از الگوریتم های باغ وحش گوگل امروز قصد داریم راجب به یک الگوریتم نو ظهور تر و کاربردی صحبت کنیم. شاید اسم الگوریتم کبوتر برای شما آشنا باشد ولی اطلاع زیادی از آن نداشته باشید. اصلا جای نگرانی نیست زیرا در برتر آموز به طور مفصل به توضیح الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ میپردازیم. اگر به سئو و آموزش دیدن در این زمینه علاقه دارید پیشنهاد می کنم حتما آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید. پس با ما همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟
  • الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند؟
  • تاثیر الگوریتم کبوتر بر روی سئوی محلی چیست؟
  • الگوریتم کبوتر گوگل چه تاثیری روی سئو دارد؟
  • آیا الگوریتم کبوتر برای تمام سایت ها کاربردی است؟
  • چگونه سایت خود را برای الگوریتم کبوتر سئو کنیم؟

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

ساز و کار الگوریتم کبوتر با دیگر الگوریتم های گوگل متفاوت است و به لوکیشن (موقعیت مکانی و زمانی) توجه دارد. این الگوریتم در سال 2014 توسط گوگل ارائه داده شد. حالا شاید فکر کنید که این الگوریتم کی به کار می آید؟ زمانی که شما در گوگل نام یک مکانی را برحسب موقعیت جغرافیایی آن سرچ می کنید، در واقع این الگوریتم کبوتر گوگل عزیز است که به کمک شما می آید.

گوگل برای اینکه سایت های مختلفی را رتبه بندی کند و در SERP (جزو 10 نتیجه برتر گوگل) قرار دهد، فاکتور های مهمی از نوع لینک سازی و محتوا را در نظر میگیرد. اما اگر شما در سرچ خود موقعیت های مکانی و جغرافیایی را دخیل کنید این الگوریتم کبوتر گوگل است که نتایج را بر اساس لوکیشن سایت ها دسته بندی می کند و در اختیار شما قرار می دهد.

پیشنهاد میشود مقاله مهمترین فاکتور های گوگل در رتبه بندی سایت را مطالعه نمایید.

الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند؟

با ذکر یک مثال به توضیح کارکرد الگوریتم کبوتر گوگل می پردازیم. فرض کنید شما در محله میدان انقلاب شهر تهران حضور دارید می خواهید یک رستوران خوب پیدا کنید. در گوگل عبارت بهترین رستوران های تهران را سرچ می کنید و پس از آن در نتایج نشان داده شده مشاهده می کنید که آدرس و لوکیشن رستوران هایی را که در میدان انقلاب و حومه وجود دارد برای شما آورده است. دقیقا این کار الگوریتم کبوتر است. الگوریتم کبوتر بر اساس لوکیشن شما بهترین سایت هایی را که به درد شما بخورد را به شما نمایش می دهد.

سئوکاران معتقدند که الگوریتم کبوتر گوگل به سئو محلی رنگ و بویی تازه بخشیده است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که الگوریتم گوگل چه تاثیری بر سئوی محلی دارد.

الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند؟

تاثیر الگوریتم کبوتر بر روی سئوی محلی چیست؟

سئوی محلی بهینه سازی موتور جست و جو بر اساس سرچ های اطراف شماست. برای مثال شما در گوگل عبارت آموزش طراحی سایت را سرج می کنید و برای شما لیستی از بهترین سایت هایی که در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنند را مشاهده می کنید. حالا اگر در گوگل سرچ کنید آموزش طراحی سایت در امیرآباد، لیست کلاس هایی را نشان می دهد که در محله امیر آباد قرار دارد. همین سرچ ساده روی سئوی محلی شما تاثیر دارد زیرا ممکن است اصلا سایت هایی که در زمینه طراحی سایت در امیرآباد فعالیت می کردند جزو 10 نتیجه برتر گوگل نبودند، اما با سرچ محلی و سئوی محلی این سایت ها جزو SERP قرار میگیرند و باعث میشود این سایت ها بازدید و نرخ تعامل کاربران را دریافت کنند.

الگوریتم کبوتر بر افزایش ترافیک و نرخ تبدیل سایت شما موثر است. به این صورت که با سرج محلی کسب و کار شما را به جامعه هدف اطراف شما نمایش می دهد و این باعث میشود کاربران زیادی از جامعه هدف شما وارد سایتتان شوند.

حالا در ادامه بررسی خواهیم که که الگوریتم کبوتر به طور کلی روی سئو سایت ها چه تاثیری ایجاد کرده است؟

پیشنهاد میشود مقاله افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت را مطالعه نمایید.

الگوریتم کبوتر گوگل چه تاثیری روی سئو دارد؟

به کسب و کارهای محلی کمک می کند.

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم الگوریتم کبوتر به کسب و کار های محلی کمک می کند زیرا بر روی سئوی محلی تاثیر میگذارید. کسب و کار های محلی و سایت های که با رقبای بزرگی رقابت می کنند می توانید با برنامه ریزی و چینش استراتژی برای الگوریتم کبوتر در سئوی محلی موفق عمل کنند و جزو نتایج برتر گوگل در این زمینه قرار گیرند.

نمایش شما روی مپ گوگل

شما می توانید کسب و کار خود را روی مپ گوگل ثبت کنید، سپس با استفاده از الگوریتم کبوتر جزو سرچ های برتر قرار بگیرید و کاربران با مشاهده کسب و کار شما روی نقشه با شما ارتباط بگیرند.

شخصی سازی نتایج جست و جوی گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل بر روی شخصی سازی نتایج گوگل نیز تاثیر دارد. این شخصی سازی بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی شما انجام میشود. فرض کنید دو کاربر در دو نقطه مختلف شهر قرار دارند و هر دو می خواهند لیستی از بهترین کلاس های آموزشی را جمع آوری کنند. در این مرحله الگوریتم کبوتر به شخصی سازی نتایح جست و جوی گوگل می پردازد و دو نتیجه متفاوت را در اختیار کاربران قرار می دهد.

آیا الگوریتم کبوتر برای تمام سایت ها کاربردی است؟

پس از مطالعه موارد بالا و یاد گرفتن ساز و کار الگوریتم کبوتر گوگل حالا می خواهیم بررسی کنیم که آیا الگوریتم کبوتر گوگل و این شخصی سازی نتایج موتور های جست و جو آیا برای تمامی سایت ها کاربردی است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر!! الگوریتم کبوتر شاید برای کسب و کارهای محلی مفید باشد اما برای تمامی کسب و کار ها این طور نیست!! فرض کنید شما آموزشگاه کلاس طراحی سایت در منتظقه شمال تهران هستید که به صورت آنلاین می توانید در سراسر کشور کلاس برگزار کنید، بنابراین الگوریتم کبوتر گوگل با شخصی سازی کردن شما، کمکی زیادی به کسب و کارتان نخواهد کرد. اگر کسب و کار شما به الگوریتم کبوتر برای شخصی سازی سرچ ها نیاز دارد از سئوکار خود بخواهید تا سایت شما را برای این الگوریتم سئو کند. در ادامه می خواهیم توضیح دهیم حالا که شما طرفدار الگوریتم کبوتر گوگل هستید چگونه سایت خود را برای این الگوریتم سئو کنید؟

با ادامه مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ همراه باشید.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم کبوتر سئو کنیم؟

ثبت سایت خود در سایت های دایرکتوری

شما باید سایت خود را در سایت های دایرکتوری ثبت نمایید. اگر نمی دانید سایت های دایرکتوری چگونه هستند به توضیح مختصری می پردازیم: سایت های دایرکتوری مجموعه از اطلاعات کسب و کار هایی که فعالیت یکسان و موقعیت یکسان دارند  را در یک قسمت جمع آوری می کنند. شما می توانید در این سایت ها به صورت رایگان ثبت نام کنید و اطلاعات کسب و کار خود را در آنها درج نمایید . با این کار به الگوریتم کبوتر کمک می کنید تا شما را در سرچ های محلی قرار دهد.سایت های دایرکتوری نرخ بالایی کاربر را به سمت سایت شما هدایت می کند.

کسب و کار خود را در نقشه گوگل ثبت نمایید.

شما می توانید به صورت رایگان سایت خود به همراه آدرس کسب و کارتان را در گوگل ثبت نمایید. این ثبت آدرس در مپ گوگل به الگوریتم کبوتر بسیار کمک می کند تا شما را جزو SERP گوگل قرار دهد. شما می توانید علاوه بر درج مکان، شماره تماس، اطلاعات کسب و کار، ساعت کاری و…. را در نقشه گوگل ثبت نمایید.

آدرس و تلفن خود را در فوتر سایت قرار دهید.

اگر می خواهید در سئوی محلی موفق عمل کنید باید، آدرس و تلفن خود را در فوتر سایت قرار دهید. این کار باعث میشود کاربران به هر صفحه جدبد که وارد می شوند فوتر سایت شما در آن پایین با آدرس قرار دارد و این باعث تکرار میشود. الگوریتم کبوتر گوگل به راحتی این آدرس و شماره تماس را تشخیص میدهد و در سئوی محلی آن را تاثیر می دهد.

پیشنهاد میشود مقاله چرا گوگل برخی وب‌سایت‌ها را جریمه می‌کند؟ مطالعه نمایید.

الگوریتم کبوتر

از اسکیما استفاده نمایید.

زبان نشانه گذاری اسکیما، زبان خود گوگل است که الگوریتم ها آن را مشاهده می کنند. این اطلاعات به الگوریتم ها این امکان را می دهد، اطلاعات و محتوا های سایت شما را بخوانند و در نتیجه سایت شما را در نتایج بالاتر گوگل قرار دهد.

دامنه سایت خود را با پسوند .ir (پسوند ملی) ثبت نمایید.

برای اینکه بتوانید در سئوی محلی موفق عمل کنید باید دامنه خود را با پسوند ملی ثبت نمایید. این کار باعث میشود الگوریتم های کبوتر در سرچ های محلی شما را در اولویت قرار دهند. پیشنهاد میشود مقاله انواع دامنه برای سایت ها را مطالعه نمایید.

از هاست ملی استفاده نمایید.

شما هنگام خرید هاست انتخاب هایی مانند خرید هاست های ایرانی و اروپایی دارید. برای الگوریتم کبوتر و سئوی محلی بهتر است از هاست های ملی استفاده نمایید. زیرا الگوریتم کبوتر ابتدا IP­ سایت ­ها را بررسی کرده و برای کاربران ایرانی، آی پی­ های ایرانی را در اولویت قرار می­ دهد.

از بخش نظرات مشتریان استفاده نمایید.

شما می توانید در سایت خود در بخش های مختلف سایت قسمت نظرات مشتریان قرار دهید تا کاربران شما در سایت شما نظر بگذارند. این مورد بر روی سئوی محلی تاثیر گزار است بنابراین سعی کنید از کاربران خود بخواهید برای شما نظر قرار دهند. برای تشویق مشتریان برای اینکار می توانید از راهکار های باشگاه مشتریان استفاده نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ بپردازیم و تمامی نکات مهم را بررسی نماییم. اگر تا به الان سایت خود را برای الگوریتم کبوتر بهینه نکرده اید الان بهترین فرصت است که با راهکار های گفته شده در بالا به بهینه کردن سایت خود برای کبوتر گوگل بپردازید. الگوریتم کبوتر در فضای وب پرواز می کند تا بهترین نتایج را در اختیار کابران قرار دهد. اگر شما در زمینه بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر تجربه ای دارید لطفا در کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *