در تحقیق کلمات کلیدی برای یک سایت باید از کلمات کلیدی استفاده کنیم که بیشترین ترافیک را سمت سایت ما جذب میکند.
با مطالعه این مقاله با یکی از بهترین و کاربردی ترین کلمات کلیدی یا همان کیبورد گپ آشنا خواهید شد.
سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. در این مقاله قصد داریم، تکنیکی به شما عزیزان آموزش دهیم که به کمک آن میتوانید به یک بازدهی بسیار جذاب دست پیدا کنید. معمولا سایتهای مختلف برای اینکه به یک بازدهی مناسب از سئو سایت خود دست پیدا کنند، روی انواع کلمات کلیدی سرمایه گذاری میکنند. در این بین معمولا به کیبورد گپ توجه کافی نمیشود. این موضوع میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد، اما مهمترین و اصلیترین دلیل آن عدم شناخت درست از آن ها میباشد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع علاوه بر بررسی کیبورد گپ به ابزار مناسب برای پیدا کردن آن نیز اشاره کنیم.
با این حال قبل از بررسی این موضوع بهتر است که به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم و آن هم تولید محتوای با کیفیت میباشد. معمولا استفاده از کیبورد گپ ها بین شما و رقیبتان مشترک است. حال برنده کسی است که از محتوای با کیفیتتری استفاده کرده باشد. شما باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که یک سئو کار حرفهای بعد از پیدا کردن کیبورد گپ معمولا مدت زمانی را برای بهینه سازی و تعیین پلن محتوایی با آن صرف میکند. به همین دلیل است که صرفا شناختن کیبورد گپ برای شما کاربردی نخواهد داشت.
از طرفی اگر به دنبال رتبه سئو سایت خود میباشید، لازم است که طراحی و همچنین رابط کاربری سایت خود را برای بخش محدودی از کیبورد گپها شخصی سازی نمایید. شاید در وهله اول درک این موضوع برای شما سخت و دشوار باشد. در بخشهای بعدی به صورت ویژه این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. چرا که سئوکاران آماتور صرفا از کیبورد گپها برای مقالات وبلاگ استفاده میکنند، در صورتی که آن ها مزایای بسیار بیشتری خواهند داشت.
زمانی که شما کلمات کلیدی یک حوزه خاص را مورد بررسی قرار میدهید، معمولا متوجه خواهید شد که برخی از کلمات به صورت ویژه توسط مخاطبین شما جستجو میشوند. کاملا طبیعی است که رقابت روی این کلمات بسیار بالا است و از طرفی برای رسیدن آن جایگاه لازم است که سرمایه گذاری مناسبی روی آن انجام دهید. با توجه به این موضوع لازم است که شما از کلمات کلیدی با رقابت کمتر استفاده کنید. در حالت عمومی بهترین کار در این است که از کلمات کلیدی لانگ تیل استفاده کنید. اما این که چه کلمه کلیدی با چه کیفیتی مورد استفاده شما قرار گیرد، خود یک داستان کاملا مجزا میباشد. با توجه به این موضوع لازم است که شما از کیبورد گپ استفاده کنید.
کیبورد گپ یا همان شکاف کلمات کلیدی به دستهای از کلمات کلیدی گفته میشود که توسط مخاطبین حوزه شما جستجوی کمی دارند به همین دلیل است که رقبا شما نیز به آن توجه کافی ندارند. این موضوع دقیقا همان بال پرواز شما است که میتوانید از آن استفاده نمایید. البته نکته بعدی در مورد کیبورد گپها در این است که گاها رقبا شما در مورد آن تولید محتوای بسیار زیادی انجام دادند، اما کیفیت تولید محتوای آن ها کم است، در این صورت شما با یک محتوای قوی در مدت زمان بسیار کوتاهی میتوانید به نتایج حیرت انگیز و خیره کنندهای دست پیدا کنید.
دقت کنید که کیبورد گپهای مورد نظر ما معمولا از سه تا چهار کلمه تشکیل میشود. از طرفی بهترین کیبورد گپها از نظر کیبوردهایی میباشد که ذهنیت مخاطبین شما را به ما نشان دهد. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد « آموزش وردپرس » کیبورد گپ پیدا کنید، در این صورت باید بعد از لیست کردن آن بررسی کنید که این کلمات کلیدی تا چه اندازه به پرسونای مخاطبین شما نزدیک است. در غیر این صورت ممکن است که روی کلمات اشتباهی سرمایه گذاری کرده باشید. به همین دلیل است که معمولا سایتهایی که شناخت بهتری از مخاطبین خود دارند، در مدت زمان بسیار کوتاهتری رشد میکنند، شما نیز باید از این فرصت استفاده کنید.
زمانی که شما به دنبال کیبورد گپ میباشید، معمولا یک لیست بسیار بلند بالا از آن ها وجود دارد. در صورتی که بخواهید روی همه آن ها سرمایه گذاری کنید، نمیتوانید انتظار بازدهی مناسبی داشته باشید، چرا که معمولا کلمات کلیدی فروش را از دست خواهید داد. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، ارتباط کیبورد گپ با کلمات کلیدی اصلی شما میباشد. فرض کنید که شما یک لیست 100 تایی از کیبورد گپهای مناسب حوزه خود به دست آوردهاید. حال سوال اصلی در این است که کدام یک از این کلمات کلیدی برای سایت شما مناسب میباشد. با توجه به این موضوع شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در این لیست به دنبال کلمات کلیدی باشید که در آن یک بخش از کلمات کلیدی اصلی مورد نظر شما و یا کلمهای از محصولات و خدمات شما ذکر شده باشد.
نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید این است که کلمات کلیدی شما میزان جستجوی حداقلی داشته باشد و در بازه کلمات عمومی قرار گیرد. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد « آموزش فتوشاپ » تحقیق کیبورد گپ انجام دهید، بسیار مهم است که این تحقیق شما بر اساس سوالات عمومی مخاطبین شما باشد و نه سوالات خصوصی. چرا که در غیر این صورت میزان جستجو آن به اندازهای کم است که سرمایه گذاری روی آن برای شما مزایای خاصی ندارد.
نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، میزان محبوبیت کیبورد گپ مورد نظر شما در بین رقبا است. اگر سایت رقیب شما در صفحه اول و در جایگاه برتر قرار دارد، این موضوع به این معنی است که از یک سئوکار حرفهای برای سایت خود استفاده میکند. به همین دلیل است که اگر شما بخواهید رفتار و استراتژی او را بررسی کنید، متوجه کیبورد گپها در سایت او میشوید. در این صورت شما باید بعد از بررسی میزان جستجوی آن توسط مخاطبین خود کیفیت فنی محتوای او را بررسی کنید. در گام بعدی نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کیفیت فنی آن را بهبود بخشید.
پاسخ به این سوال اندکی سخت است و باید به صورت مورد به مورد، بررسی شود. در برخی مواقع استراتژی یک سایت فروش است و میتوان با جایگاههای پایین نیز به میزان فروش بسیار عالی دست پیدا کرد. اما در برخی مواقع ممکن است که هدف فرد سئوکار برندینگ باشد. در این صورت بدون استفاده از کیبورد گپها سئوکار باید میزان هزینه قابل توجهی برای انجام تبلیغات و همچنین محتوای خود انجام دهد. از طرفی میزان محتوای کم ارزش بسیار زیادی را نیز در سایت خود مورد استفاده قرار میدهد. بر اساس آخرین بررسیهای صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز زمانی یک سایت میتواند با یک هزینه معقول در مدت زمان کم به نتایج بسیار عالی دست پیدا کند که از کیبورد گپها به صورت کاربردی استفاده کند.
از مهمترین مزایای استفاده از کیبورد گپها در این است که سئو کار میتواند یک برنامه ریزی بسیار مناسب برای تقویم محتوای خود بر اساس هم بازاریابی محتوا انجام دهد. در صورتی که در مورد « هرم بازاریابی محتوا » و یا « تقویم محتوایی » اطلاعات کافی ندارید. در بخش مقالات سایت برترآموز میتوانید اطلاعات بسیار زیادی به دست آورید. به همین دلیل است که یک سئوکار حرفهای میتواند در مدت زمانی بسیار کوتاهی به یک نتیجه بسیار عالی دست پیدا کند. از طرفی کیبورد گپها مانند یک چراغ هشدار نیز عمل میکنند. زمانی که شما روی برخی از کیبورد گپها جایگاه خود را از دست میدهید و یا در تحلیل رقبای خود متوجه میشوید که رقیب به صورت جدی روی کیبورد گپها سرمایه گذاری میکند، باید به فکر استراتژیهای تبلیغاتی مکمل نیز باشد.
به عنوان مثال فرض کنید که شما در حوزه « آموزش زبان انگلیسی » به یک بازدهی بسیار عالی در مدت زمان محدود رسیدهاید. حال زمانی که یک رقیب تازه وارد به سراغ کلمات کلیدی و همچنین کیبورد گپ های موجود در سایت شما آمده است. در این صورت شما باید سعی کنید تا با استفاده از دامین آتوریتی خود او را کنترل کنید. در غیر این صورت این رقیب برای شما دردسر سازی خواهد شد.
برای پیدا کردن انواع کیبورد گپ معمولا چندین و چند راه حل وجود دارد. برخی از این راه حلها بستگی به تجربه و همچنین خلاقیت سئو کار دارد. از طرفی برخی دیگر از کیبورد گپها را میتوان با ابزار تعریف شده در این حوزه پیدا کرد. معمولا کسانی که به دنبال کیبورد گپهای کاربردی میباشند این دو تکنیک را به صورت همزمان استفاده میکنند. در حالت اول معمولا سئوکار از کارفرما یک لیست از کلمات کلیدی مورد استفاده او در کسب و کارش را درخواست میکند. سپس لیست این کلمات کلیدی را بررسی میکند و میزان جستجوی آن را به دست میآورد. در مرحله بعدی نیز تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا این کلمات کلیدی را در سایت رقبا مورد بررسی قرار دهد.
حال کلمات کلیدی را که به صورت مستقیم با محصولات و خدمات آن ها ارتباط دارد را جدا میکند. مجدد به سایت رقبا سر میزند تا میزان سختی این کلمات کلیدی و همچنین محتوای مورد استفاده برای آن ها را بررسی کند. حال یک ساختار مشخص برای استفاده از کیبورد گپ تعریف میکند. در مرحله بعدی نیز به دنبال یک تولید کننده محتوای حرفهای میباشد که درک درستی از کیبورد گپ و همچنین کانتنت مارکتینگ داشته باشد. حال محتوای خود را بر اساس یک جدول محتوایی تنظیم و منتشر میکند. البته تولید کننده محتوا نیز با توجه به ابزار و همچنین بررسیهای خود میتواند یک لیست محدود از کیبورد گپ برای سئو کار ارسال کند تا او با توجه به نیاز خود از آن ها نیز استفاده کند.
نکته بسیار مهم که باید به آن توجه نمایید، استفاده از ابزار مستقیم برای پیدا کرد کیبورد گپ مناسب میباشد. در این روش معمولا سئو کار تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا کلمات کلیدی خود را به نحوی سازماندهی کند که بیشترین ارتباط را با کسب و کار آن ها داشته باشد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که گاها کلمات کلیدی نامرتبط نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل است که لیست کیبورد گپ بهتر است با کارفرما و یا صاحب کسب و کار چک شود. در این صورت میتوان اطمینان داشت که بهترین نتیجه برای آن ها حاصل شود. دقت کنید که یک سئوکار حرفهای زمانی میتواند بازدهی مناسبی به دست آورد که کیبورد گپ را مکمل کلمات کلیدی سایت خود بداند نه اولویت اول!
قبل از اینکه به بررسی لیست ابزار مناسب کیبورد گپ بپردازیم، دقت کنید که این ابزار زمانی برای یک شخص بازدهی مناسبی به همراه دارد که به خوبی آن را درک کند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا هر سایت را به صورت شخص مورد بررسی قرار دهید. در این صورت میتوانید یک بازدهی بسیار عالی از تحقیق کلمات کلیدی به دست آورید. از طرفی در زمان بررسی یک سایت بسیار مهم است که تمام بخشهای آن را مورد بررسی قرار دهید و حتی در مورد آن اندکی نیز تحقیق کنید. چرا که هر سایت معمولا یک ویژگی منحصر به فرد دارد که معروف شده است و شما باید به آن ویژگی مسلط شوید.
معمولا هر ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی میتواند به عنوان یک ابزار اختصاصی برای پیدا کردن کیبورد گپ مورد استفاده قرار گیرد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که این کلمات کلیدی تا چه اندازه میتواند برای شما کاربردی باشد. زمانی که در سایت کی دبلیو فایندر به بررسی کلمات کلیدی خود میپردازید. معمولا یک سری کلمات لانگ تیل مشاهده میکنید که این کلمات سختی بالایی ندارند، اما به صورت قابل توجهی مورد جستجو میباشند. این کلمات دقیقا همان کیبورد گپ شما میباشند که باید روی آن سرمایه گذاری کنید. البته یک روی معکوس نیز برای استفاده از سایت کی دبلیو فایندر وجود دارد که نیاز به شناخت ابزاری دیگر دارد و در بخشهای بعدی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به این نکته توجه نمایید که تحقیق کلمات کلیدی و همچنین تحقیق کیبورد گپ باید به صورت همزمان انجام شود.
نکته بعدی که باید به آن در سایت کی دبلیو فایندر بررسی کنید، رقبایی است که روی کیبورد گپ شما سرمایه گذاری کردهاند. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد « چگونه خرید کردن لباس دخترانه » تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، باید بررسی کنید که چند سایت برتر روی این کلمه از رقبای شما میباشند و یا خیر. در صورتی که رقبای شما از این کلمات استفاده میکنند، باید بررسی کنید که سختی و همچنین میزان محبوبیت آن در چه اندازه است. در این صورت میتوانید با یک برنامه ریزی مناسب در یک مدت زمان کوتاه با استفاده از کیبورد گپ مناسب کسب و کار رقیب خود به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید.
برخی از سایتهای معمولا به صورت تخصصی تنها روی کیبورد گپها کار میکنند. سایت semrush یکی از آن سایتهایی است که میتواند علاوه بر تحلیل رقبا برای بررسی کیبورد گپها نیز مناسب باشد. این سایت رابط کاربردی اندکی پیچیده دارد و نمیتواند برای افرادی که با حوزه سئو آشنایی کافی ندارند، مناسب باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با تقویت زبان انگلیسی و همچنین دانش سئو خود به صورت کاربردی از آن استفاده کنید.
نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که این سایت آیپیهای ایران را مسدود کرده است. در نتیجه شما برای استفاده از آن لازم است که از یک نرم افزار تغییر دهنده آیپی قوی استفاده کنید. البته در برخی مواقع آیپی ایران را نیز در این سایت مورد استفاده قرار میدهند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که نمیتوان برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد. نکته بعدی که در تحقیق کیبورد گپ در این سایت مورد بررسی قرار دهید، ارتباط کیبورد گپ استخراج شده با کسب و کار شما میباشد. اما در صورتی که رقیب شما از کیبورد گپهای استفاده میکند با کلمات کلیدی و یا حوزه کسب و کار شما ارتباط معناداری ندارد، بهتر است که آن ها را نادیده بگیرد. در این صورت میتوانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید.
در نهایت اگر شما یک سئوکار حرفهای میباشید، نیاز به استفاده از تمامی امکانات semrush خواهید داشت. اما باید بدانید که تمامی این خدمات به صورت رایگان در اختیار شما قرار نخواهد گرفت. اما نکته بسیار مهم آن در این است که میتوانید با هزینهای بسیار کم به انبوهی از خدمات دست پیدا کنید و به واسطه آن نه تنها تحلیل رقبای خود را بر اساس کلمات کلیدی و کیبورد گپ، بلکه بر اساس سئو داخلی و سئو تکنیکال آن ها انجام دهید. در این صورت میتوانید یک بازدهی بسیار عالی به دست آورید.
کمتر سئو کاری را میتوان پیدا کرد که با سایت الکسا آشنایی نداشته باشد. این سایت خدمات بسیار کاملی برای تحلیل ترافیک آزاد اینترنت و همچنین ترافیک سایتها دارد. به تازگی نیز یک بخش ویژه به نام « Competitor Keyword Matrix » اضافه کرده است که به کمک آن میتوانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. دقت کنید که دانش و همچنین مهارت سئو کار نیز در این بخش بسیار مهم است. اگر شما بخواهید به صورت عمومی از سایت الکسا استفاده کنید که در بخش « Competitor Keyword Matrix » میتوانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید.
اما اگر بخواهید در بین لیست کیبورد گپ خود نیز یک سازماندهی انجام دهید و آن ها را محدود کنید، در این صورت شرایط شما اندکی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که معمولا سئوکاران حرفهای سعی میکنند علاوه بر بررسی تک به تک کیبورد گپ ها روی مقایسه کیبورد گپها با یک دیگر نیز زمان صرف کنند. چرا که در این صورت میتوانند بازدهی کار خود را به صورت ویژه افزایش دهند.
در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد انواع کیبورد گپ و همچنین نحوه پیدا کردن آن ها با شما عزیزان صحبت کردیم. نکات مطرح شده در این مقاله ممکن است که برای همه مناسب نباشد و در برخی نکات تخصصی به نظر برسد. به همین دلیل شما میتوانید سوالات و یا چالشهای خود را در بخش کامنتهای این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از کیبورد گپ برای شما انجام دهیم، باید بگوییم که کلمات مانند یک تیغ دو لبه میمانند. ممکن است که در برخی از سایتها نتایج بسیار عالی به همراه آورد و در برخی دیگر سایتها نتایج مطلوب نباشد.
به همین دلیل است که شما باید از کیبورد گپهایی استفاده کنید که به واسطه آن میتوانید به یک میزان سرچ بالایی به خود اختصاصی دهید. از طرفی به این نکته توجه نمایید که استفاده از کیبورد گپ بدون شناخت مخاطب ارزشی نخواهد داشت. چرا که تمام تلاش سئوکاران بر این است که از کیبورد گپهایی استفاده کنند که میتواند با مخاطبین یک سایت بیشترین هماهنگی را داشته باشد. در غیر این صورت میتوان گفته که نتیجه نهایی آن خیلی جالب نخواهد بود. معمولا در شناسایی کیبورد گپ ها بهتر است که از چند ابزار به صورت همزمان استفاده کنید. در این صورت میتوانید بازدهی خود را به صورت ویژه افزایش دهید.
اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید، سایت برترآموز را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید. در این صورت به دوستان خود لطف بزرگی کردهاید. چرا که نکات مطرح شده در سایت برتر آموز چه برای یک سئوکار و چه یک کارفرما میتواند جذاب و کاربردی باشد.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران