سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
Substitute-red-meat44---Copy

جایگزین گوشت قرمز چیست؟ | معرفی 14 مواد غذایی جایگزین گوشت

دسته بندی : سلامت
1400/08/11

Substitute-red-meat475

چه موادی می توانند جایگزین گوشت قرمز باشند؟ گوشت قرمز یکی از مفید ترین و ضروری ترین ماده غذایی برای بدن می باشد. در واقع می توان گفت این ماده پر از پروتئین، زینک و آهن است و افرادی که از ریزش مو رنج می برند می توانند از گوشت قرمز برای رشد مجدد و جلوگیری از ریزش آن استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد گوشت قرمز می تواند دردسر ساز باشد و مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.

همه ما به خوبی می دانیم که امروزه قیمت همه چیز به خصوص گوشت قرمز افزایش یافته و کمتر کسی حاضر می شود برای مقدار کمی گوشت هزینه های هنگفت پرداخت کند. از همین بابت ما در این مقاله می خواهیم مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که بتوانند جایگزین گوشت قرمز باشند و تا حد زیادی کمبود آن را در بدن جبران کنند.

خبر خوب این که مواد غذایی گیاهی و یا حیوانی می توانند به راحتی جایگزین گوشت قرمز شوند و به اندازه گوشت قرمز، پروتئین بدن را تامین کنند. اگر می خواهید بدانید که چه مواد غذایی همانند گوشت قرمز خاصیت دارند، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بهترین مواد غذایی جایگزین گوشت قرمز

سویا

Substitute-red-meat70

یکی از مواد غذایی که پروتئین در آن به وفور یافت می شود، سویا می باشد. این ماده تاثیر بسیار زیادی در کلسترول خون دارد و تا حد زیادی از بیماری های قلبی، عروقی و حتی سرطان جلوگیری می کند.

در حال حاضر فراورده های حاصل از سویا در بازار عرضه می شوند که خاصیت این فرآورده ها هم زیاد می باشد. نظیر شیر سویا که دارای اسید آمینه است.

آجیل

می توان گفت آجیل ها یکی از بهترین و خوشمزه ترین منابع پروتئین گیاهی می باشند که از بیماری های خطرناک همچون التهاب جلوگیری می کند. اگر می خواهید میزان مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید، بادام زمینی می تواند جایگزین خوبی برای آن باشد چرا که پروتئین زیادی در آن وجود دارد.

همچنین پسته دارای مقادیر زیادی از مواد غذایی و پروتئین ها می باشد که این مورد هم می تواند جایگزین مناسبی برای پروتئین های حیوانی بشمار رود. به یاد داشته باشید که پسته خام از پسته نمکی خواص بیشتری دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ و تخم بلدرچین سرشار از پروتئین و ویتامین های B12 و D می باشند. بعضی از افراد بر این باورند که مصرف تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خون می شود که این موضوع از لحاظ علمی کاملا رد شده محسوب می شود و صحت ندارد. به طور خلاصه در یک عدد تخم مرغ تقریبا 13 گرم پروتئین وجود دارد و یک غذای کامل و مقوی محسوب می شود.

نکته: در هنگام خرید تخم مرغ به ارگانیک بودن آن توجه کنید.

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار از دیگر مواد غذایی می باشند که می تواند بهترین جایگزین گوشت قرمز باشد. جو دو سر، کینوا، بلغور، ذرت، برنج قهوه ای در گروه غلات سبوس دار قرار دارند. این مواد غذایی سرشار از ویتامین B  می باشند و در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر چشمگیری دارند.

کینوا نوعی پروتئین می باشد که از فیبر و آهن بالایی برخوردار است. به همین منظور به یک غذای کامل تبدیل شده است. اگر علاقه زیادی به خوردن کینوا ندارید می توانید از بلغور گندم استفاده کنید چرا که این ماده از فیبر و پتاسیم بسیار بالایی برخوردار است.

برنج

Substitute-red-meat477

برنج از دیگر مواد غذایی جایگزین گوشت قرمز می باشد که همانند دیگر غلات حاوی مقادیر زیادی پروتئین است. برای این که بتوانید این غذا را به عنوان گوشت قرمز مصرف کنید، باید در هر وعده 30 الی 40 گرم از آن را مصرف کنید. هرچند می توان گفت برنج پایه ثابت سفره ما ایرانیان است و در مهمانی ها بسیار از آن استفاده می کنیم.

لوبیا

می توان گفت لوبیا یک منبع عالی مواد مغذی از جمله: پروتئین، فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن محسوب می شود. در حقیقت لوبیا از بافت گوشتی برخوردار بوده که جایگزین خوبی برای گوشت قرمز می باشد.

اگر دوست ندارید لوبیا را تنها میل کنید، می توانید آن را با دیگر غذاها مخلوط کرده و میل کنید. خوشبختانه قرمه سبزی یکی از غذاهای سنتی کشورمان بشمار می روند و کمتر کسی از خوردن آن امتناع می کند.

اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید توصیه می کنیم از لوبیا و قارچ برای درست کردن وعده های غذایی خود غافل نشوید. بهتر بدانید شما با مقدار متوسطی از لوبیا می توانید سیری را در خود احساس کنید.

عدس

Substitute-red-meat478

عدس از دیگر حبوباتی می باشد که هم جایگزین گوشت می باشد و هم از ریزش موها جلوگیری می کند. توصیه می کنیم عدس را در یک وعده غذایی خود در طول هفته بگنجانید. در واقع عدس به عنوان دوست قلب معرفی شده چرا که سرشار از مواد مغذی می باشد.

حتی می توانید به جای مواد غذایی مضر برای درست کردن همبرگر، کوفته، سوپ و… از عدس کمک بگیرید.

نخود

نخود نیز نوعی منبع پروتئین گیاهی می باشد که سرشار از اسیدهای آمینه است.

اگر در یک وعده غذایی تنها 100 گرم نخود مصرف کنید، میزان مواد مغذی را در بدن خود تا حد مطلوبی افزایش داده اید که در ادامه به طور واضح شرح داده ایم:

پروتئین: 19 گرم

کربوهیدرات: 61 گرم

چربی: 6 گرم

همانطور که مشاهده می کنید نخود داری درصد بسیار کم چربی می باشد و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، گزینه خوبی است.

سبزیجات

در سبزیجات آهن و زینک بسیار زیادی وجود دارد. از بین گروه سبزیجات، اسفناج، چغندر، کاهو، جوانه ماش و .. بهترین جایگزین گوشت قرمز محسوب می شوند.

هویج

Substitute-red-meat40

هویج می تواند تا حد زیادی جلوی گرسنگی را بگیرد و فرد را تا مدتی سیر نگهدارند. مهم تر از این موضوعات هویج سرشار از ویتامین A می باشد که برای تقویت نور چشم بسیار موثر است. هویج را می تواند با روش های مختلف طبخ کرد. حتی می توانید آن را با بیکن گوشت همراه صبحانه میل کنید.

چغندر

چغندر نوعی ماده خوشمزه و شیرین می باشد که می توان از آن در درست کردن همبرگر، انواع سوپ، سالاد و دیگر غذاها کمک گرفت. چغندر سرشار از پروتئین گیاهی، منیزیم، فیبر، آهن و ویتامین B6 می باشد که این خواص آن را به بهترین جایگزین گوشت قرمز تبدیل کرده است.

نخود سبز

نخود سبز دارای اسید آمینه زیادی می باشد که منبع خوبی برای افزایش آهن، منیزیم، فسفر و مس می باشد.

ارزش غذایی 100 گرم نخود فرنگی به شرح زیر می باشد:

پروتئین: 1.8 گرم

کربوهیدرات: 7 گرم

چربی: 1.2 گرم

بادمجان

به روایتی می توان گفت بادمجان سیر کننده قوی می باشد که تا حد زیادی می تواند کمبود گوشت قرمز را در بدن جبران کند. به طور کلی بادمجان دارای فیبر، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و ویتامین های A.C.B6 است.

بروکلی

Substitute-red-meat45

آیا می دانستید یک فنجان بروکلی می تواند تا حد زیادی ویتامین C بدن را تامین کند؟

همچنین دارای ویتامین A، منیزیم، آهن و پروتئین می باشد و نوعی آنتی اکسیدان هم تلقی می شود. اگر طعم و مزه بروکلی را دوست ندارید می توانید آن را انواع غذا از جمله سوپ و سالاد مخلوط کرده و نوش جان کنید.

نتیجه گیری

بهتر است بدانید خوردن خود گوشت بسیار مفیدتر از جایگزین آن می باشد اما خوردن بیشتر از 18 اونس گوشت قرمز می تواند احتمال مبتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. اگر سلامت جسمی برای شما مهم است توصیه می کنیم از خوردن گوشت های فرآوری شده مانند: سوسیس، بیکن و گوشت های سرشار از چربی های اشباع شده پرهیز کنید.

لازم به ذکر است اگر خرید گوشت قرمز برایتان مقدور نیست می توانید از گوشت بوقلمون، گوشت شتر مرغ، و یا غذاهای دریایی همچون ماهی و میگو استفاده کنید. چرا که این فرآورده های گوشتی از چربی کمی برخوردار هستند و می توانند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشند.

امیدواریم لذت کافی را از این مقاله برده باشید از این که تا انتها همراه برتر آموز بوده اید بی نهایت از شما سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.