utm چیست؟ برای متخصصان بازاریابی مهم است که عملکرد کمپین های دیجیتالی خود را به طور منظم نظارت کنند. این به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند کدام استراتژی برای آنها موفقیت آمیز است و کدام استراتژی ممکن است برای موفقیت نیاز به تعدیل داشته باشد. یکی از راههای نظارت بر اثربخشی تلاشهای خاص، استفاده از کدهای ماژول ردیابی (UTM) است. در این مقاله به تعریف ردیابی UTM می پردازیم، نحوه ایجاد ردیابی UTM را توضیح می دهیم و نکاتی را برای استفاده موثر از ردیابی UTM ارائه می دهیم.
اگر وبسایتی دارید و کمپینهای بازاریابی آنلاین را برای افزایش ترافیک وبسایت خود اجرا میکنید، میخواهید پیگیری کنید که کدام کمپینهای آنلاین در جذب ترافیک به وبسایت شما مؤثر هستند. پارامترهای UTM یک ابزار ردیابی کمپین بازاریابی آنلاین است که می تواند به شما در تعیین منبع ارجاع ترافیک به وب سایت خود کمک کند. این بینش می تواند به شما کمک کند تا کمپین های بازاریابی آنلاین قوی تری ایجاد کنید تا عملکرد آنها را به حداکثر برسانید.
در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد استفاده از پارامترهای UTM برای اندازهگیری اثربخشی کمپینهای بازاریابی آنلاین خود بدانید، مورد بحث قرار میدهیم.
ردیابی UTM فرآیند افزودن یک کد UTM است که قطعه کوچکی از کد است، به انتهای URL. این به شما امکان می دهد منابع ترافیک وب سایت ها را برای کمک به ارزیابی اثربخشی محتوا، منابع و کمپین های بازاریابی کلی بررسی کنید. ردیابی UTM به ویژه برای نظارت بر فعالیت رسانه های اجتماعی، کمپین های ایمیل و کمپین های پرداخت به ازای کلیک (PPC) مفید است. در نتیجه، می توان تعیین کرد که کدام کمپین های بازاریابی دیجیتال موفق ترین هستند، که ممکن است به ایجاد شیوه های بازاریابی کارآمدتر و مقرون به صرفه تر کمک کند.
ردیابی UTM برای موارد زیر مفید است:
گروه بندی ترافیک بر اساس یک رسانه خاص
یاد بگیرید که ترافیک وب سایت از کجا می آید
نظارت بر پیوندهایی که افراد در یک کمپین روی آن کلیک می کنند
ردیابی و مقایسه ترافیک برای کمپین های مختلف
پارامترهای ماژول ردیابی Urchin که معمولاً به آنها پارامترهای UTM نیز گفته می شود، برچسب هایی هستند که می توانند به انتهای URL های کمپین بازاریابی آنلاین شما اضافه شوند تا به ردیابی و اندازه گیری اثربخشی کمپین های شما کمک کنند. پارامترهای UTM یک ابزار ردیابی پیشرفته است که اندازه گیری می کند که کدام کمپین های آنلاین ترافیک ارجاع به وب سایت شما را به حداکثر می رساند. هنگامی که برچسب های UTM را به URL های خود اضافه می کنید، پارامترهای UTM نحوه تعامل افراد با پیوند و وب سایت شما را ردیابی می کنند.
با این حال، مهم است که بدانید پارامترهای UTM حتی زمانی که پیوند در منبع دیگری به اشتراک گذاشته می شود، به تگ اصلی صادق است. زمانی که میخواهید تعیین کنید کدام پلتفرم رسانه اجتماعی در هدایت ترافیک به وبسایت شما مؤثرتر است، ممکن است این یک چالش باشد زیرا وقتی پیوند از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر به اشتراک گذاشته میشود، همچنان پارامتر UTM را برای پلتفرم اصلی حفظ میکند. برای مثال، یک پارامتر UTM که ترافیک اینستاگرام را اندازهگیری میکند، به اندازهگیری ترافیک بهعنوان منشأ اینستاگرام ادامه میدهد، حتی اگر پیوند در فیسبوک به اشتراک گذاشته شده باشد و ترافیک از آنجا منشا میگیرد.
پنج نوع کد یا برچسب UTM به نام پارامترهای UTM وجود دارد که می توانید برای ردیابی از آنها استفاده کنید. این به شما امکان می دهد تا جنبه های خاصی از کمپین را بر اساس نقاط داده خاص نظارت کنید. پارامترها عبارتند از:
محتوای کمپین: محتوای کمپین به صورت “utm _ content” ظاهر می شود. این پارامتر در صورتی که چندین پیوند به یک URL واحد مانند از طریق ایمیل، در صفحه فرود، با تبلیغات هدفمند یا هنگام انجام تست A/B اشاره میکنند، روی چه چیزی کلیک کرده است تا به یک سایت دسترسی پیدا کند، ردیابی میکند.
رسانه کمپین: رسانه کمپین به صورت “utm _ medium” ظاهر می شود. این پارامتر نشان میدهد که بازدیدکننده از چه رسانهای برای اشتراکگذاری و دسترسی به پیوند استفاده کرده است، مانند کمپین هزینه به ازای کلیک (CPC)، ایمیل یا پست رسانههای اجتماعی.
نام کمپین: نام کمپین به صورت “utm _ campaign” ظاهر می شود. این پارامتر به شما امکان می دهد تبلیغات یا کمپین خاص مرتبط با یک پیوند، مانند نام یک محصول، مسابقه یا نوع فروش را تعیین کنید.
منبع کمپین: منبع کمپین به صورت “utm _ source” ظاهر می شود. این پارامتر منبع ترافیک مانند یک خبرنامه، یک وب سایت، یک شبکه اجتماعی یا یک موتور جستجو را مشخص می کند.
اصطلاح کمپین: اصطلاح کمپین به صورت “utm _ term” ظاهر می شود. این پارامتر کلمات کلیدی مبتنی بر آگهی مرتبط را کنترل می کند تا نشان دهد کدام کلمات کلیدی باعث شده کاربران از وب سایت بازدید کنند.
برای ایجاد و پیاده سازی ردیابی UTM مراحل زیر را باید دنبال کنید:
آنچه را که امیدوارید از طریق ردیابی UTM خود یاد بگیرید، تعیین کنید. از این برای تعیین پارامترهای کدهای UTM خود استفاده کنید. مطمئن شوید که از گزینه های نامگذاری ساده و ثابت برای پارامترها استفاده می کنید.
از ابزار آنلاین دلخواه خود برای ایجاد کدهای UTM استفاده کنید. پارامترهای مناسب را برای هر فیلد وارد کنید و مراقب URL های اولیه ای که انتخاب می کنید باشید. سعی کنید از URL های تمیزی استفاده کنید که دارای کاراکترهای غیر ضروری یا تغییر مسیر اطلاعات در آنها نباشد.
کدها را در کمپین های بازاریابی خود پیاده کنید. اطمینان حاصل کنید که URL های صحیح را با پارامترهای مناسب در آنها قرار دهید، مانند URL هایی که با برچسب “utm _ source=newsletter” در لینک های موجود در خبرنامه ماهانه تگ شده اند. این به شما کمک می کند تا اطلاعات دقیق را جمع آوری کنید.
تعیین کنید هر چند وقت یکبار می خواهید نتایج تلاش های ردیابی UTM خود را نظارت کنید. به دنبال الگوهایی باشید که چه چیزی بیشترین ترافیک را به وب سایت شما هدایت می کند. از این برای اصلاح کمپین های بازاریابی دیجیتال در صورت لزوم استفاده کنید.
این نکات را برای کمک به ایجاد و استفاده موفقیت آمیز از ردیابی UTM در نظر بگیرید:
برچسب های UTM می توانند اطلاعات مهمی در مورد منابع ترافیک ارائه دهند. سعی کنید پارامترهای UTM خاصی را برای URL های خود ایجاد کنید تا ترافیک را به بهترین شکل ردیابی کنید. این به شما اطمینان می دهد که بینش های دقیقی را جمع آوری کرده و به جلوگیری از سردرگمی احتمالی کمک می کند.
ایجاد URL ها و لینک هایی که تمیز، سازگار و خوانا باشند بسیار مهم است. به ایجاد دستورالعمل هایی فکر کنید که باید هنگام تنظیم کدهای UTM یا ایجاد یک پیوند استاندارد برای استفاده از کدها دنبال کنید. این ممکن است هنگام تنظیم ردیابی UTM در سراسر یک وب سایت یا در طول یک کمپین، به اطمینان حاصل شود.
حفظ سوابق دقیق اطلاعات برای کمپین های بازاریابی دیجیتال موفق مهم است. یک صفحه گسترده ایجاد کنید که تمام پیوندهای UTM را برای یک وب سایت خاص و آنچه که آنها در وب سایت به آنها پیوند می دهند را فهرست می کند. مطمئن شوید که این موضوع را با همه طرفهای ضروری به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید که همه میدانند چه پیوندهایی با برچسب وجود دارند و از تلاش برای ایجاد پیوندهای تکراری خودداری میکنند.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) پایگاه داده ای است که به شما امکان ذخیره، سازماندهی و بررسی اطلاعات را می دهد. ردیابی UTM خود را به سیستم CRM موجود خود متصل کنید یا یک سیستم CRM را در سازمان خود بگنجانید. این ممکن است به شما کمک کند عملکرد و نتیجه نهایی سازمان خود را بیشتر ارزیابی کنید.
کدهای UTM به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، به این معنی که تایپ حروف با حروف کوچک یا بزرگ بر جایی که URL در وب سایت قرار می گیرد تأثیر می گذارد. به تایپ کدهای UTM با تمام حروف کوچک یا تمام حروف بزرگ فکر کنید. این به جلوگیری از سردرگمی و خطاهای احتمالی در پیوند دادن کمک می کند.
هنگام تنظیم ردیابی UTM، ایجاد کدهای معقول UTM مهم است. مدت زمان ایجاد کدها را محدود کنید و سعی کنید در صورت امکان از اختصارات مناسب استفاده کنید. علاوه بر این، توصیفی بودن کدهای UTM بسیار مهم است تا بتوانید به جمع آوری اطلاعات دقیق و مفید درباره منابع ترافیک وب سایت خود ادامه دهید.
URL ها ممکن است طولانی شوند و استفاده یا به خاطر سپردن آنها را دشوار کند. سعی کنید از ابزار کوتاه کردن لینک برای ساده کردن URL استفاده کنید. این ممکن است اضافه کردن کدهای UTM را در انتهای URL ها آسان تر کند و تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد.
تنظیم ردیابی UTM با ایجاد کدهای UTM به صورت دستی امکان پذیر است، اما ابزارهایی در دسترس هستند که ممکن است به بهبود کارایی کمک کنند. در مورد گزینه های موجود برای ابزارهای آنلاینی که URL هایی با کدهای UTM برای شما تولید می کنند، بر اساس پارامترهایی که ارائه می کنید، تحقیق کنید. اگر ابزارها به پلتفرمی که برای ضبط اطلاعات جمعآوریشده توسط ردیابی UTM خود استفاده میکنید، وصل شوند، ممکن است مفید باشد.
استفاده از پارامترهای UTM به عنوان بخشی از کمپین های بازاریابی آنلاین شما به چند دلیل برای صاحبان وب سایت مفید است. برای شروع، پارامترهای UTM به شما این امکان را می دهند که بینش بیشتری در مورد اینکه ترافیک وب سایت شما از کجا می آید به دست آورید. این می تواند نه تنها به شما بگوید که کدام کمپین ها در جذب ترافیک به وب سایت شما مؤثرتر هستند، بلکه همچنین می تواند به شما بگوید که کدام بخش از هر کمپین خاص در افزایش ترافیک مؤثرتر است. سپس می توانید از این بینش ها برای ایجاد کمپین های بازاریابی آنلاین بهتری استفاده کنید که میزان ترافیک وب سایت شما را به حداکثر می رساند.
پنج نوع مختلف از پارامترهای UTM وجود دارد که می توانید در URL های خود برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های بازاریابی آنلاین خود استفاده کنید:
utm _ منبع
utm _ متوسط
utm _ کمپین
utm _ term
utm _ محتوا
هنگام استفاده از پارامترهای UTM برای اندازهگیری اثربخشی کمپینهای بازاریابی آنلاین، پارامتر utm _ source مورد نیاز است. این پارامتر ردیابی می کند که کدام وب سایت ترافیک را به وب سایت شما ارسال کرده است. به عنوان مثال، پارامتر utm _ source می تواند یک خبرنامه، پلت فرم رسانه های اجتماعی یا موتور جستجو باشد. این پارامتر UTM به شکل زیر است: utm _ source=facebook
پارامتر utm _ medium برای ردیابی نوع پیوندی که بر روی آن کلیک شده و ترافیک را به وب سایت شما ارسال می کند، استفاده می شود. به عنوان مثال، پارامتر utm _ medium می تواند هزینه به ازای هر کلیک (cpc)، ایمیل یا اجتماعی باشد. این پارامتر UTM به شکل زیر است: utm _ medium=social
پارامتر کمپین utm _ برای ردیابی کمپین های خاص و تبلیغات محصول استفاده می شود. این پارامتر UTM زمانی مفید است که شما چندین کمپین مختلف را به طور همزمان اجرا می کنید و می خواهید تعیین کنید کدام یک در هدایت ترافیک به وب سایت شما موثرتر است. به عنوان مثال، اگر شما یک ماساژدرمانگر هستید و چندین کمپین را برای خدمات مختلف اجرا می کنید، می توانید از پارامتر utm _ camp برای اندازه گیری اینکه کدام کمپین بیشترین ترافیک را به وب سایت شما می آورد، استفاده کنید. این پارامترهای UTM ممکن است به این صورت باشند: utm _ Campan=chairmassage; utm _ Campan =Deeptissuemassage
پارامتر utm _ term برای ردیابی کلمات کلیدی خاصی که در کمپین های بازاریابی آنلاین خود هدف قرار داده اید استفاده می شود. این پارامتر UTM زمانی مفید است که کمپین های جستجوی پولی داشته باشید و بخواهید تشخیص دهید کدام کلمات کلیدی در هدایت ترافیک به وب سایت شما موثرتر هستند. این پارامتر UTM به شکل زیر است: utm _ term=massage+therapist
پارامتر utm _ content برای ردیابی محتوایی که به طور خاص برای هدایت ترافیک به وب سایت شما کلیک شده است استفاده می شود. به عنوان مثال، پارامتر utm _ content می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا بازدیدکنندگان بیشتری روی بنر تبلیغاتی شما کلیک می کنند یا روی متن خاصی در تبلیغ شما. این پارامتر UTM اغلب برای تست A/B و برای تبلیغات هدفمند محتوا استفاده می شود. این پارامترهای UTM ممکن است شبیه به این باشند: utm _ content=ctatopbanner; utm _ content=ctabottombanner; utm _ content=ctatextlink
این مراحل را برای استفاده از پارامترهای UTM برای اندازهگیری اثربخشی کمپینهای بازاریابی آنلاین خود دنبال کنید:
URL های خود را انتخاب کنید
بعد از URL خود یک علامت سوال اضافه کنید
تگ منبع UTM را اضافه کنید
تگ های UTM اضافی را انتخاب و اضافه کنید
بررسی و تجزیه و تحلیل داده های ردیابی
اولین قدم برای گنجاندن پارامترهای UTM در کمپین های بازاریابی آنلاین خود این است که تصمیم بگیرید که پارامترهای UTM را به کدام URL ها اضافه کنید. هنگامی که تصمیم گرفتید به کدام URL ها می خواهید پارامترهای UTM را اضافه کنید، با نوشتن URL خود شروع کنید.
بعد، یک علامت سوال بعد از متن URL خود اضافه کنید. علامت سوال برای شروع رشته متن UTM و جدا کردن متن UTM از متن URL شما استفاده می شود
بعد، باید تگ utm _ source را اضافه کنید. تگ منبع utm _ هنگام استفاده از پارامترهای UTM مورد نیاز است. این کار را با نوشتن تگ “utm _ source” بعد از علامت سوال انجام می دهید. سپس یک علامت مساوی بعد از تگ utm _ source اضافه کنید و منبع را بعد از علامت مساوی بنویسید.
در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از برچسب های UTM اضافی استفاده کنید یا خیر. در حالی که تگ utm _ source مورد نیاز است، می توانید از چندین تگ UTM با هم در یک URL استفاده کنید. هر تگ UTM با علامت علامت ( & ) از هم جدا می شود. این به شما امکان می دهد موارد مختلفی را در مورد ترافیک ارجاع آنلاین خود اندازه گیری کنید.
آخرین مرحله برای استفاده از پارامترهای UTM در کمپین های بازاریابی آنلاین شما، بررسی و تجزیه و تحلیل داده هایی است که پارامترهای UTM شما ردیابی کرده اند. این دادهها باید اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کدام کمپینهای بازاریابی آنلاین بیشترین ترافیک را به وبسایت شما وارد میکنند و نحوه تعامل بازدیدکنندگان وبسایت شما با سایت شما پس از ورود به آن، به شما میدهد.
در اینجا یک مثال برای نشان دادن این است که چگونه سناریوی ماساژدرمانگر شرح داده شده در بالا ممکن است از پارامترهای UTM برای اندازهگیری اثربخشی کمپینهای رسانههای اجتماعی خود استفاده کند:
ماساژدرمانگر ممکن است تصمیم بگیرد از پارامترهای UTM برای اندازهگیری اینکه کدام پستها یا تبلیغات رسانههای اجتماعی خاص در هدایت ترافیک به وبسایتشان مؤثرتر هستند، استفاده کند. برای مثال، آنها ممکن است بخواهند اثربخشی یک پست پروفایل، یک گروه پست و یک پست تبلیغاتی را با هم مقایسه کنند. در این مثال، URL پارامتر UTM آنها به شکل زیر است:
آدرس پست نمایه: https://www.massage-therapist-website.com/services?utm\_source=facebook & utm\_medium=profilepost & utm\_campaign=website
آدرس پست گروه: https://www.massage-therapist-website.com/services?utm\_source=facebook & utm\_medium=grouppost & utm\_campaign=website
آدرس پست تبلیغاتی: https://www.massage-therapist-website.com/services?utm\_source=facebook & utm\_medium=promotedpost & utm\_campaign=website
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران