مدیران موفق کسانی هستند که میتوانند فضای شرکت و سازمان خود را به بهترین نحو ممکن اداره کنند. مدیران جدا از دانش فنی که باید در کسب و کارهای خود داشته باشند باید تجربه مدیریت و برقراری روابط سالم را داشته باشند. اما گاهی اوقات مدیران به علت کم تجربگی و یا شلوغ بودن در فضای کار به پست مدیریتی خود خوب رسیدگی نمیکنند. قطعا در محیط کاری ممکن است جر و بحثهای ساده به وجود بیاید و شما باید توانید به خوبی این فضا را کنترل نمایید. در این مواقع دقیقا نیاز به مدیریت قوی داریم که بتوانید به خوبی از این طوفان عبور کنید. در این سری از مقالات برتر آموز مجموعهای از مسائل که مدیران باید در آن کنترل کردن آن توانایی خوبی داشته باشند را مطرح و بررسی مینماییم. بنابراین اگر شما صاحب یک مجموعه و یا کسب و کار هستید پیشنهاد میشود حتما تا انتهای این مقاله همراه برتر آموز باشید.
درباره چه مسائلی نباید با کارمند خود صحبت کنیم؟ پرسشی مهم که ممکن است حتی الان دارید به مواردی که قرار است بررسی کنیم فکر میکنید.
شاید اصلا تا قبل از برخورد به این مقاله فکر نمیکردید که در برخورد با کارمندان ، مدیران هم باید از یکسری رفتار و صحبتها اجتناب کنند.
اجتناب در رفتار اصلا ربطی به موقعیت و منزله اجتماعی ندارد و افراد در هر جایگاهی که هستند باید بتوانند رفتار خوبی داشته باشند.
آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:
در این قسمت میخواهیم مواردی را که ممکن است شما در آن فضا قرار بگیرید و باید در آن رفتار مدیریتی را نمایش دهیم ، بررسی خواهیم کرد. با توجه به نوع شغل و فضای کاری ممکن است شما در تمامی حالتها قرار بگیرید بنابراین تمامی موارد را به خوبی به خاطر بسپارید.
فرقی ندارد که کسب و کار شما بزرگ و یا کوچک است اگر کارمندان بیش شما کار میکنند و حقوقهای متفاوتی را دریافت میکنند اصلا نباید شما راجب به میزان حقوق هر یک صحبت نمایید.
چرا؟
شاید الان فکر کنید که اصلا مگه این موضوع هم اهمیت دارد؟
بله میزان حقوق کارمندان کاملا نزد شما امانت است.
شما بر اساس تواناییها و ویژگیهای شغلی هر فرد ممکن است برای آنها حقوق تعیین نمایید.
شاید حقوق دو کارمند در یک فیلد کاری با هم متفاوت باشد.
شاید حقوق حسابداری شما با واحد فروش متفاوت باشد. برای جلوگیری از اختلاف میان کارمندان نباید در این زمینه بحث کنید.
از طرفی دیگر شاید کارمندان دوست نداشته باشند که میزان درآمد آنها میان افراد مشخص شود برای همین شما به عنوان یک مدیر روی مدیریت کردن این موضوع وظیفه دارید.
بهتر است به مسئول پرداخت حقوق و حسابدار خود نیز این موضوع را گوشزد نمایید.
کارمندان تایم زیادی از روزانه را در کنار یک دیگر فعالیت میکنند و به علت اختلاف در فرهنگ ، شرایط زندگی و محیط ممکن است اخلافاتی میان آنها رخ دهد. این اختلافات ممکن است ساعاتی طول کشیده و برطرف شود ، از طرفی ممکن است اختلاف میان کارمندان ریشه پیدا کرده و تایم زیادی در گیر آن باشند.
خوب طبیعتا برای حل مشکل کارمندان به مدیریت مراجعه میکنند و با توجه به ضرب المثل شیرین ” تو دعوا حلوا خیرات نمیکنن” ممکن است یکسری حرفای نامناسب بشنوید. برای جلوگیری از ادامه اختلافات و حل مشکل اصلا نباید میان کارمندان خود خبرچینی کنید بلکه باید با سیاست تمام این موضوع را حل نمایید.
اگر برای حل اختلاف میان کارمندان خود اصلا ایده و استراتژی ندارید پیشنهاد میشود با مطالعه مقاله بهترین استراتژی رفع اختلاف در محیط کار چیست؟ را مطالعه نمایید.
کارمندان ممکن است یکسری از اطلاعات دربارهی زندگی شخصی خود را به مدیران بگویند.
برای مثال فردی نمیتواند در جلسه فردا شرکت کند و یا مرخصی استعلاجی نیاز دارد بنابراین مشکل خود را به مدیریت مطرح میکند و خواستار این است که سایر کارمندان آن را متوجه نشوند.
مدیران باید به خوبی این موضوعر ا درک کنند و از بیان آن خودداری نمایند.
گاهی اوقات شما فکر میکنید که افشای راز اهمیتی ندارد و شاید حتی مهم نباشد اما خیلی از افراد روحیات حساس و متفاوتی دارند و اگر متوجه شوند که سایر کارمندان راز آنها را میدانند ممکن است آزرده خاطر شده و حتی روی ادامه فعالیت در کارشان تاثیر بگذارد.
مدیران عزیز حتما این موضوع را جدی بگیرید.
مثال ساده این که یک خانم و یا آقا در زندگی شخصی ممکنه مشکل داشته باشند و به دلایلی نتوانند در فضای کاری حاضر شوند اما اصلا دوست ندارند که بقیه همکاران از این موضوع مطلع بشن. حالا فکر کنید که مدیر سهوا یا عمدا این موضوع رو با کل شرکت به اشتراک بذاره. خوب مسلما ممکنه این فرد دیگه نتونه در این فضای کاری به فعالیت خودش ادامه بده و یا حتی انتخابات تلختری را داشته باشه.
رازداری فقط به موضوعات شخصی مربوط نمیشود و شما باید در تمامی موارد راز دار باشید.
ممکن است افراد در قسمتی از فعالیت کاری خود ضعیف عمل کنند ، شما به عنوان یک مدیر نباید این موضوع را با سایر کارمندان به اشتراک بگذارید.
اگر شرکت شما در یک زمان خاص دچار مشکل مالی شده است اول باید سعی کنید این موضوع را ریشه یابی و سپس حل کنید.
بیشتر مشکلات مالی در شرکتها با فرآیندهای درست قابل حل شدن است بنابراین ممکن است به زودی این مشکل را حل کنید و فشار روانی روی کارمندان ایجاد نکنید.
اما اگر مشکلات و موضوعات مالی شما از یک تایم خاص بیشتر طول کشید حتما کارمندان خود را درباره این موضوع در جریان بگذارید.
برای مثال فکر کنید که شما مدیر یک شرکت با موضوع سئو و بهینه سازی سایت هستید و ممکن است در یک تایم خاص پروژههای زیادی نگرفتهاید و نمیتوانید حقوق کارمندان خود را تامین نمایید. در این زمان نوبت به آن میرسد که موضوع را ریشه یابی نمایید. در درجه اول باید بررسی که دانش کسب و کارتان راجب به سئو هنوز هم آپدیت و جدید است که مشتری جذب کنید؟ و یا آیا سیستم مالی و قراردادهای شما درست رفتار میکند یا خیر!! در مرحله اول باید آموزش سئو های زیادی را مشاهده نمایید و در مرحله دوم به عیبیابی سیستم مالی خود بپردازید.
مدیران باید بتوانند به خوبی علاقه و روابط خود را در محیط کاری کنترل نمایید.
حالا این یعنی چی؟
در بسیاری از شرکتها فرزندان ، همسر ، فامیل و…. یک مدیر در آن مشغول به کار است بنابراین شما باید بتوانید روابط خود را در کار کنترل نمایید.
اگر سایر کارمندان متوجه رفتار تبعیض آمیز و روابط شما در کار شوند ممکن است مسائل و دعواهای بزرگی اتفاق بیفتد.
روابط شما کاملا به خودتان مربوط است و با افشای آن در محیط کاری اصلا به روند کاریتان کمک نخواهد کرد.
در برخی از شرکتها مدیران ممکن است با برخی از کارمندان روابط دوستانه و صمیمانه داشته باشند بنابراین نباید اصلا فضایی ایجاد نمایید تا این رفتار صمیمانه و دوستان شما روی کار و فضای کاری تاثیر گزار باشد.
شما به عنوان مدیر یک مجموعه اصلا نباید از سایر تیمها و مشاغل دیگر صحبت نمایید حتی اگر قصد ترک کار را دارید این موضوع را تا زمانی که میخواهید آن را انجام دهید مطرح نمایید.
درست است که در تیمهای مارکتینگ بحثی به نام آنالیز رقبا وجود دارد و افراد به صورت دائم در حال آنالیز این مشاغل هستند.
ولی شما به عنوان سکان دار یک مجموعه نباید در مثال زدن از این کسب و کارها زیادی روی نمایید.
حتی اگر از شرایط فعلی کاری خود ناراضی هستید اصلا نیازی نیست که عدم رضایت خود را بارها گوشزد کنید کارمندان اصلا نباید در این باره اطلاعاتی داشته باشند زیرا به سرعت روی فرآیند کاری آنها تاثیر گذار است.
شما به عنوان مدیر یک مجموعه تا زمانیکه کاری و فرآیندی قطعی نشده اصلا نباید آن را به کارمندان خود مطرح نمایید. بیان این موارد قبل از انجام ممکن است روند کاری کارمندان را مختل نماید.
توقعات خود را باید با مدیران ارشد و سرگروهها مطرح کرده و زمینه انجام دادن آنها برنامه ریزی نمایید سپس زمانیکه به خوبی درحال انجام شدن بود آنگاه زمان آن میرسد که کارمندان را از آن مطلع سازید.
در هر شرکت و سازمانی ممکن است افرادی باشند که فعالیت خود را به خوبی انجام نمیدهند و یا افراد رفتاری خلاف جهت چهارچوب سازمان داشته باشند. رفتار عقلانی این است که با این افراد برخورد نمایید و عقلانیتر این است که از انتقاد شدید بپرهیزید!
انتقادات تند و شدید تنها جو کار ملتهب کرده و باعث سرپیچی میشود. شما میتوانید در شرایط مناسب به کارمندان و افراد خطا کار اخطار بدهید.
گاهی اوقات ممکن است حتی مدیران هم به شغل خود علاقه نداشته باشند.
فرقی نمیکند شما عضو کوچک یا عضو بزرگی از جامعه کاری باشید قطعا ممکن است افرادی میان شما باشند که به شغل خود علاقه ندارند اما به خاطر مسائل مالی و نبود شغل جایگزین ناچار به ادامه هستند.
مدیرانی که در این موقعیت قرار دارند و به کار خود علاقه ندارنئ اصلا سایر افراد را از این موضوع مطلع نسازند. اگر کارمندان شما متوجه شوند که شما به کار خود علاقه ندارید ممکن است از انجام دادن فعالیتهای روزانه خود به صورت درست دوری کنند و این به ضرر شما خواهد شد.
برای اینکه بتوانید شغلی متناسب با خواستههایتان پیدا کنید پیشنهاد میشود مقاله معیارهای شغل خوب چیست؟ را مطالعه نمایید.
شما به عنوان مدیر مسئول هستید تا یک قوانین را تعیین کرده و کارمندان را به رعایت قوانین تشویق نمایید. در این میان اصلا نباید میان کارمندان خود تبعیض قائل شوید.
این تبعیضات باعث میشود تا میان کارمندان اختلاف بیفتد و در پی این اختاتفات باعث ایجاد هرج و مرج در کسب و کارتان میگردد.
تمامی کارمندان شما باید به یک اندازه برای شما ارزش داشته باشند و برای رشد آنها باید تلاش نمایید زیرا اگر کارمندان در شرایط خوبی کار کنند کسب و کارتان به سمت مثبت هدایت خواهد شد.
در قسمت آخر مقاله بهتر است تا راجب به رفتار درست به صورت مختصر و مفید توضیح بدهیم تا راهنمایی برای شما مدیران محترم در جهت رفتار صحیح باشد.
زمانی کارمندان به بالاترین درجه علاقه مندی و همبستگی به کسب و کار میرسند که مدیران از آنها برای انجام درست کارها و سیر صعودی پیشرفت کسب و کار قدردانی نماید. همین کار کوچک کارمندان را به انجام فعالیت بیشتری راهنمایی میکند. شاید فکر کنید که برای قدردانی نیاز به هدایای ارزشمندی دارید ولی حتی یک روز مرخصی با حقوق هم میتواند برای کارمندان جذاب باشد.
لطفا در پرداخت حق و حقوق منافع شخصی را در نظر نگرفته و حقوق کارمندان را طبق قانون واریز نمایید. متاسفانه برخی از کارفرمایان هستند که از بیمه کردن کارمندان و یا پرداحت حقهای قانونی کارمند خودداری میکنند که این موضوع به طور مستقیم روی روند کاری کارمندان تاثیر گذار است و ممکن است مانند کارمندانی که حق خود را قانونی دریافت میکنند برای کارتان دل نسوزانند.
شما به عنوان مدیر نباید نگاه بالا به پایین به کارمندان خود داشته باشید و در هر مرحلهای ارزش کارمندان و حفظ جایگاهشان باید برای شما مهم باشد تا کارمندان به بیشترین درجه پیشرفت در کار برسند.
سخن آخر:
سعی کردهایم در مقاله درباره چه مسائلی نباید با کارمند خود صحبت کنیم؟ به خوبی راجب به مهمترین موارد در این زمینه صحبت نماییم. شایان به ذکر است که شما به عنوان یک مدیر باید تمامی موارد در این زمینه را جدی بگیرید.
کسب و کار شما زمانی به خوبی پیشرفت خواهد کرد که بتوانید بهترین مدیریت را در آن داشته باشید.
با روابط صحیح با کارمندان قطعا میتوانید به بهترین دستاوردها در کارتان برسید. اگر تجربهای در زمینه درباره چه مسائلی نباید با کارمند خود صحبت کنیم؟ دارید لطفا با دوستان برتر آموزی در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید. با تشکر از توجه شما.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران