اگر بخواهیم به خط مقدم بیزینسهای مختلف نگاهی داشته باشیم، قطعا واحد فروش ما خط مقدم کسب وکار ما میباشد. مهم نیست کسب و کار شما آنلاین است و یا سنتی، مهم نیست محصولات شما برای مصرف کننده خرد طراحی شده است و یا برای مصرف کننده عمده. در واحد فروش شما مهمترین رکن شما، نحوه برخورد با مشتری است. زمانی که مشتری شما یک انسان است، احساسات او در خرید او موثر است. مهم نیست خرید به صورت حضوری انجام شود و یا به صورت غیرحضوری، مهم این است که شما چگونه به قلب مشتری خود دست پیدا میکنید. یکی از مهمترین و کلیدی ترین مهارتهای شما به عنوان یک فروشنده در بهترین نحو برخودر با مشتری داشتن فن بیان قوی است. این موضوع به اندازهای مهم است که میتوان ساعتها در مورد آن صحبت کرد. امروز قرار است به صورت ویژه به بررسی آموزش برخورد با مشتری بپردازیم.
از این رو ما در مجموعه برترآموز برای شما یک دوره فوقالعاده حرفهای و جداب به نام آموزش فن بیان تدوین کردهایم. شما میتوانید با تهیه این دوره خود را از دیگر فروشندهها متمایز کنید و در مراحل استخدام به این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی حرفهای اشاره کنید. امروزه فروش یک موضوع استراتژیک و مهم است. شما برای این که فروش عالی داشته باشید باید به مسائل زیادی تسلط داشته باشید، در صورتی که در گذشته شما صرفا با داشتن قیمت مناسب میتوانستید به مشتری فراوان دست پیدا کنید.
از این رو ما در این مقاله به آموزش برخورد با مشتری میپردازیم، ما سعی میکنیم حالات مختلف برخورد با مشتری را بررسی کنیم و سعی میکنیم سناریوهای مختلف که ممکن است برای شما به وجود بیاید را بررسی کنیم و بهترین بازخورد را به شما آموزش دهیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا نحوه برخورد مناسب با مشتری را به صورت حرفه ای آموزش ببینید. ما در این مقاله از آخرین منابع روانشناسی فروش استفاده کردهایم و سعی کردیم مطالب به روز و دقیق به شما آموزش دهیم.
شما برای اینکه به درستی آموزش برخورد با مشتری را فرا بگیرید، نیاز دارید قبل از هر چیزی خود را جای مشتری بگذارید و بدانید که مشتری از شما چه چیزی میخواهد. برای این منظور سعی کنید به سوالات زیر پاسخ بدهید.
زمانی که شما بتوانید به عنوان یک فروشنده و یا به عنوان شخصی که مسئول آموزش نیروهای فروش مجموعه است برای این سوالات پاسخهایی داشته باشید، میتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. هر مشتری برای خرید خود تنها دو دلیل دارد. دلیل اول نیاز به کالا و خدماتی که شما فروشنده آن هستید و دلیل دوم نیاز به تفریح و تغیر. اگر شما به بتوانید تشخیص دهید که علت خرید مشتری شما چیست میتوانید بهترین برخورد را با او داشته باشید.
ما برای آموزش برخورد با مشتری به شما پیشنهاد میدهیم راجب مسائل اندکی عمیق و ریشهای فکر کنید. شما اگر قرار است یک نوع کالا و خدمات ثابت به مشتری بفروشید سعی کنید یکبار تمامی مراحل خرید مشتری را با حالات مختلف روی یک کاغذ بزرگ رسم کنید. شما با این کار یک نقشه فروش طراحی کردهاید و با نگاه کردن به آن میتوانید همیشه رسالت خود را به یاد آورید و در صورت نیاز میتوانید همیشه تغیرات درست را به آن اضافه کنید و نقشه خود را به روز نگه دارید.
اگر شما فروشنده کالا و خدمات ضروری هستید مانند فروشنده دارو ، فروشنده برنج، تعمیرکار خودرو، پزشک و… مشخص است زمانی که مشتری به شما مراجعه میکند به دلیل اضطراری است که برای او رقم خورده است. بهترین نحوه برخورد با مشتری چیست؟ آیا صرفا درک کردن مشتری کافی است؟ معمولا این قسم کالا و خدمات دارای قیمتی مشخص میباشند و حاشیه سود آنها نیز عددی کوچک است بنابراین نمیتوان با قیمت این کالاها بازی کرد و با دادن تخفیفهای کوچک مشتری را خشنود کرد. بنابراین بهترین برخورد با مشتری، برخورد مناسب بر اساس تیپ شخصیتی است.
بله درست متوجه شدید برخورد بر اساس تیپ شخصیتی است. زمانی که شما تیپ شخصیتی افراد را میشناسید میتوانید به درستی آنها را درک کنید و به درستی با آنها ارتباط موثر برقرار کنید. شما با برقرار کردن ارتباط موثر مناسب میتوانید به قلب انسانها نزدیک شوید و این از مهمترین مهارتهای یک فروشنده است. شما برای درک بهتر این موضوع میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « انواع تیپ شخصیتی کدامند » استفاه کنید. این مقاله میتواند به شما برای درک بهتر رفتار مشتریان کمک کند و شما میتوانید براساس رفتار اولیه هرشخص و یا بواسطه پوشش یک شخص، تیپ شخصیتی او را درک کنید.
در گام بعدی شما باید سعی کنید اندکی احساس همدردی در شخص مقابل را بیدار کنید. برای مثال اگر فرد برای خرید دارو و یا تجهیزات پزشکی به شما مراجعه کرده است، شما بهتر است اندکی راجب علت بیماری او سوال کنید و سعی کنید داستان فرد را بشنوید. این کار برای شما دو مزیت دارد، اولین مزیت این است که شما با گوش دادن فعال ممکن است به یک نیاز دیگر مشتری پی ببرید و بتوانید سبد خرید او را متنوع تر و گرانبهاتر کنید. دومین مزیت این موضوع این است که شما با انجام این کار، خود را مانند یک دوست به شخص نزدیک کرده اید و این شخص زمانی که میخواهد از کالا و خدمات شما استفاده کند دارای حس مثبت است و سعی میکند برای تکرار این احساس بازهم به شما مراجعه کند.
معمولا کسانی که تامین کننده کالاهای غیرضروری و زینتی هستند با این دست مشتریها بیشتر در ارتباط هستند. به عنوان مثال مشتریان یک فروشگاه پوشاک معمولا کمتر از 30 درصد افراد به علت نیاز ضروری به فروشگاه مراجعه میکنند. حدود 70 درصد مشتریان یک فروشگاه پوشاک معمولا به دلیل تفریح و ایجاد تغیر در پوشش خود به فروشگاه لباس مراجعه می کنند. شما برای آموزش برخورد با مشتری باید بتوانید علت اصلی خرید شخص را درک کنید تا بهترین برخورد با مشتری را به صورت ناخودآگاه انجام دهید.
ما در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که اگر نیاز مشتری، باعث خرید او شده بود چگونه میتوانیم برخورد مناسب با او داشته باشیم. حال در این بخش به نظر شما مناسب ترین نحو برخورد با مشتری چیست؟ شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید، تا بیشترین درگیری احساسی را برای مشتری هنگام خرید ایجاد کنید. شاید اگر بخواهیم ساده ترین روشی که فروشندههای لباس استفاده میکنند را بیان کنیم، این است که از شخص هنگام پروف لباس تعریف میکنند.
اما این روش برای یک مشتری زیرک کارساز نیست. بهترین برخورد برای شما این است که برای شخص شروع به فضاسازی و تصویرسازی کنید. شما میتوانید لباسهای متفاوت را به او پیشنهاد بدهید و در هر فضا پوشش او را توصیف کنید. بهتر است با بررسی یک مثال دیگر به درک بهتر این بخش کمک کنیم. فرض کنید شما به عنوان یک استاد خصوصی موسیقی ( آموزش دهنده گیتار ) تعدادی شاگرد دارید. مشتریان شما افراد علاقه مند به موسیقی میباشند. شما زمانی که میخواهید به کسب هنرجو بپردازید، باید مزایای استفاه از گیتار در مهمونی ها و جمع دوستان اشاره کنید و به تصویر سازی و فضا سازی این موضوع بپردازید.
شما با این کار فرد را بیشتر از قبل درگیر استفاده میکنید و همچنین با این سبک برخورد باعث میشوید فرد شما را به دوستان خود بیشتر معرفی کند و به صورت ناخودآگاه به تبلیغ شما بپردازد. شاید دربیزینس شما درگیری احساسی متفاوتی نیاز باشد. شما باید خودتان با توجه به نیازهای مشتریان خودتان به سناریو نویسی مشغول شوید. اگر به آموزش گیتار علاقه مند هستید میتوانید از آموزش گیتار استفاه کنید. ما برای شما ضمانت محصول، پیشتیبانی تمام وقت مدنظر قرار دادهایم. همچنین تمامی آموزشهای سایت برترآموز مهارت محور میباشند.
فارق از این که بیزینس شما چیست برخی از تکنیکهای یک فروشنده ماهر در برخورد با هر مشتری کارساز است و شما باید سعی کنید این موارد را به صورت کامل فرابگیرید و در فروش خود از آنها استفاده کنید. شما باید از تکنیک ها به صورت ناخوداگاه استفاده کنید و برای این منظور شما باید با تمرین کردن به این مرحله دست پیدا کنید. قطعا تمرین کردن مهمترین و بزرگترین راز شما در رسیدن به انجام ناخودآگاه است.
توجه به پوشش از مهمترین تکنیکهای یک فروشنده ماهر است. شما باید پوششی را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی با بیزینس شما را داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم التحریر هستید باید پوششی را انتخاب کنید که شما را به قشر فرهیخته جامعه نزدیکتر کند.
این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که، مشتری شما باید با شما احساس نزدیکی داشته باشد. هرچقدر مشتری شما به شما نزدیکتر شود، باعث میشود که برای خرید بیشتر به شما مراجعه کند و خرید لذت بخشتری را نیز تجربه کند.
یکی دیگر از مواردی که پوشش در آن موثر است موضوع مشاوره است. زمانی که شما فروشنده یک کالا خدمات هستید، به منزله مشاور بودن شما در اون حوزه نیز میباشد، هر شخصی برای این که به مشاور شما اطمینان داشته باشد، باید مقبولیت شما را تایید کند و پوشش یکی از مواردی است که در تایید مقبولیت شما بسیار موثر میباشد.
یکی از مهمترین مواردی که میتوان به آن اشاره کرد، بدست آوردن نام مشتری است. شما به عنوان یک فروشنده ماهر باید بتوانید در حین گفت وگو و پرزنت محصولات خود با مکثهایی کوتاه نام مشتری را بدست بیاورید و در گفتههای خود از آن استفاده کنید.
به عنوان مثال فرض کنید من فروشنده لوازم خانگی هستم :
« این تلوزیون که خدمتون معرفی میکنم صفحه پلاسما داره، ابعادش 65 اینچ هستش و تکنولوژی طبیعی ساز رنگ داره. بهترین وسیله برای دیدن فیلمهای 4K این تلوزیونه، توجه میکنید آقای مکث … طرف مقابل به صورت ناخودآگاه نام خودش رو میگوید. » شما اگر بتوانید در پرزنت خود از تکنیک مکث های کوتاه استفاه کنید شخص به صورت ناخوداگاه برای پر کردن مکث به وجود اومده نام خود را میگوید. استفاده از نام شخص به این دلیل حائز اهمیت است که شخص با شنیدن نام خودش احساس رضایت و آرامش میکند و علت این موضوع نیز مسائل روانشناختی میباشد.
سعی کنید اگر وظیفه صندوق دار را نیز خود شما به عهده دارید، زمانی که کارت طرف مقابل را میگیرید و میخواهید به تسویه مشغول شوید اگر فرد همجنس شما است نام کوچک و اگر همجنس شما نیست به فامیلی فرد اشاره کنید و از او در حد یک کامنت کوتاه به تعریف بپردازید. این احساس خوب مقطعی باعث میشود شخص در پایان خاطرهای خوب از شما در ذهن داشته باشد.
در بحث آموزش برخورد با مشتری، همیشه شما باید یک جنتلمن واقعی باشید. یک جنتلمن واقعی چه ویژگیهایی دارد؟ آیا جنتلمن بودن امری ضروری است؟ شاید زمانی که صحبت از یک فرد جنتلمن میشود شما یک فرد کت و شلواری با دستمال گردن و یا کروات را تصور کنید، اما این تمام ماجرا نیست. یک جنتلمن واقعی به واسطه رفتار خود شناسایی میشود نه صرفا بر اساس ظاهر خود. یک جنتلمن واقعی بواسطه آرامشی که در صحبت کردن دارد، به واسطه احترامی که به شما میگذارد، به واسطه ملاحظات فرهنگی که دارد، بواسطه گویش صحیح و کنترل شدهای که دارد، بواسطه لبخندی که برلب دارد و… شناخته میشود.
یک جنتلمن واقعی سعی میکند، به شما احساس خوب در قالب یک گفتوگوی جذاب ارائه کند. یک جنتلمن واقعی تمام سعی خود را میکند شما را در گفت وگوی خود شریک نگه دارد. زمانی که شما با یک جنتلمن صحبت میکنید از پایان مکالمه با او ناراحت میشوید. یک جنتلمن واقعی رفتاری کاریزماتیک دارد. شما را در هرلحظه مجذوب خود میکند. به یاد داشته باشید، جنتلمن بودن فقط برای بهترین نحوه برخورد با مشتری نیست. بلکه برای زندگی کردن نیز به شما کمک میکند. اگر شما بخواهید در شرکتهای اورپایی و امریکایی مطرح به عنوان یک فروشنده طراز اول مشغول به کار شوید، یکی از المانهایی که در نظر میگیرند جنتلمن بودن است و اگر بخواهند شما را مورد آزمایش قرار دهند معمولا آداب اتیکت را در شما بررسی میکنند.
یکی از مواردی که در بهترین نحوه برخورد با مشتری باید همیشه مدنظر شما باشد این است که شما باید ارتباط چشمی « Eye Contact » قوی داشته باشید. یک فروشنده قوی همیشه با یک ارتباط چشمی مناسب سعی در کنترل گفتوگو دارد. شاید برای شما سوال شده باشد، چرا ارتباط چشمی تا این میزان برای یک فروشنده حرفهای مهم است؟
…
اگر بخواهیم خواص ارتباط چشمی را برای شما توضیح دهیم یک مقاله مجزا لازم داریم. شما برای اینکه از اصول یک ارتباط چشمی صحیح آگاه شوید و همچنین به بهترین نحو ممکن آن را انجام دهید، میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « ارتباط چشمی چیست؟ » استفاده کنید. در مقاله ذکر شده اصول یک ارتباط چشمی مناسب به شما آموزش داده شده است. شما برای انجام بهتر ارتباط چشمی مناسب سعی کنید، اکتها و ژستهای مختلف خود را چندین بار درمقابله آینه امتحان کنید. شما با این کار میتوانید به صورت قابل توجهای تسلط خود را فزایش دهید.
شما به عنوان یک فروشنده حرفهای برای یادگیری عمیق آموزش برخورد با مشتری باید تمام سعی خود را به کار گیرید، تا به عنوان یک مشتری از بیرون به خود نگاه کنید.
نقاط قوت فروش شما چیست؟
آیا به درستی مشتری را درک میکنید؟
آیا نسبت به دردهای مشتری آگاه هستید؟
آیا شما از برخورد خودتان به عنوان یک مشتری راضی هستید؟
آیا شما به عنوان یک مشتری به معرفی فروشنده به دیگران میپردازید؟
شما میتوانید به عنوان یک مشتری به رقبا خود مراجعه کنید و دقت کنید که محصولات و خدمات شما را چگونه به شما میفروشند. شما با این کار اول از همه قدرت تحلیل رقبای خود را دارید و در صورتی که نکاتی خاص در فروش آنها مشاهده کردید میتوانید خود شما نیز رعایت کنید. در وهله بعدی شما به عنوان یک مشتری دردهای یک مشتری در هنگام خرید را درک میکنید و این موضوع به صورت عملی برای شما آشکار میشود. منظور از دردهای مشتری این است که شما به عواملی که برای مشتری هنگام خرید تنشزا هستند آگاه میشوید.
به عنوان مثال اگر شما دقت کرده باشید اکثر فروشندگان فرش، هنگامی که محصولات خود را پرزنت میکنند به ارسال رایگان آن و حتی پهن کردن آن در منزل شما اشاره میکنند. حتی برخی از آنها به شما مشاوره رایگان فنگشویی نیز میدهند. پس یکی از دردهای مشتری برای خرید فرش حمل و نقل آن است. درد دیگر مشتری در خرید فرش تغییر درکوراسیون منزل است. ممکن است درد بعدی مشتری مشکلات جابه جایی وسایل باشد. زمانی که شما خود را جای مشتری میگذارید به این مسائل پی میبرید.
خود را جای مشتری گذاشتن به این دلیل حائز اهمیت است که شما را با موانع احتمالی فروش شما آشنا میکند. هدف شما از آموزش برخود با مشتری افزایش فروش است. شما برای افزایش فروش باید بتوانید مشتری را به بهترین نحو ممکن درک کنید. شما با قرار دادن خود در جایگاه مشتری، به درک عمیق نسبت به مشتری میرسید.
یکی از مهمترین اصولی که شما باید در برخورد با مشتری رعایت کنید، نزدیک شدن به مشتری است. منظور ما از نزدیک شدن به مشتری این است که تمام سعی خود را بکنید تا مشتری شما به شما عنوان یک دوست نگاه کند و نه به عنوان یک فروشنده در این صورت مشتری به شما راحتتر اعتماد میکند و از شما خرید میکند و از طرفی مشتری در آینده نیز افراد بیشتری را به شما معرفی میکند. فرض کنید که من فروشنده خدمات تبلیغی در یک آژانس تبلیغاتی میباشم، مشتری به من مراجعه میکند و از من در مورد برنامههای تبلیغی ما سوال میکند. زمانی که من برای او طرحهای تبلیغاتی خود را توضیح میدهم او کمی احساس ناراحتی میکند. به نظر شما مشکل از چیست؟ یک فروشنده معمولی به این فکر میکند که شاید مشتری قصد خرید ندارد و صرفا به دنبال تحقیقات است. اما من سعی میکنم با پرسیدن سوالاتی به این موضوع پی ببرم که علت ناراحتی او چیست و من متوجه میشوم که علت ناراحتی او قیمت بالای تبلیغات است و او نمیتواند آن را تامین کند، در صورتی که او به این تبلیغات برای ادامه کار خود نیاز دارد.
من پلن تبلیغاتی خود را بررسی میکنم و به او پیشنهاد میدهم که ساخت تیزر تبلیغاتی را خودش به عهده بگیرد، در این صورت او میتواند که در هزینههای خود نیز صرفه جویی کند. ممکن است که او در مورد تدوین و ادیت تیزر تبلیغاتی اطلاعاتی نداشته باشد. من به او دوره آموزش پریمیر برترآموز را معرفی میکنم. و او قرارداد خود را با ما میبندد. دقت کردید اگر من به مشتری خود نزدیک نمیشدم او با من در مورد چالشهای مالی خود صحبت نمیکرد و در این صورت ممکن بود که از یکی از رقبای خرید خود را انجام دهد.
هیچ چیز به اندازه شوخ طبعی نمیتواند در برخورد با مشتری برای او شرینتر باشد. چرا که زمانی که شما به آموزش برخورد با مشتری بزرگترین مدیران بازاریابی نگاه میکنید، همیشه سعی میکنند که با مشتری خود یک مزاح ساده داشته باشند. این موضوع از چند وجه حائز اهمیت است. اولین دلیل آن این است که زمانی که شما با مشتری خود شوخی میکنید، مشتری با شما راحتتر میشود و فضای گفت و گوی شما اندکی آرامتر میشود. دلیل دوم آن این است که شما با شوخی کردن میتوانید برخی از اصول مهم خود را به مشتری منتقل کنید و او نیز از این موضوع ناراحت نشود. دلیل سوم مطرح کردن احساس شوخ طبعی در آموزش برخورد با مشتری این است که شما به عنوان یک فروشنده وظیفه دارید که برای مشتری خود یک خاطره مناسب از خرید بسازید و این موضوع با شوخی کردن راحتتر و مناسبتر میشود.
از طرفی به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که شوخی و برخورد با مشتری زمانی میتواند برای شما مفید باشد که خود مشتری نیز از این موضوع استقبال کند. در صورتی که شما با یک مشتری به مزاح بپردازید ممکن است که به قیمت از دست دادن آن مشتری تمام شود. چرا که شخصیت او و یا پرستیژ اجتماعی او به شما این اجازه را نمیدهد. به عنوان مثال زمانی که یک پدر و پسر به شما برای خرید مراجعه میکنند اگر شما قصد شوخی دارید، موضوع کم ریسک این است که با پسر شوخی کنید نه پدر و یا اگر شما قصد بستن قرارداد با یک تیم مذاکره کننده را دارید، اگر فضا به شما اجازه مزاح کردن میدهد بهتر است که با فردی مزاح کنید که پایین ترین مرتبه را دارد و نمیتواند روی تصمیمات تیم به صورت مستقیم تاثیر بگذارد و در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که مذهب، قومیت و ورزش از خطوط قرمز مزاح کردن میباشند مگر شما به صورت کامل راجب فرد مقابل اطلاعات داشته باشید. علت این موضوع این است که 3 مورد یاد شده میتواند در برگیرنده تعصبات افراد باشد، ممکن است مشتری از این موضوع استقبال نکند و برای شما این موضوع نتیجه عکس داشته باشد.
ما در این مقاله راجب یکی از مهمترین و کلیدی ترین عوامل تاثیرگذار در بیزینس شما صحبت کردیم. همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، شما برای فروش عالی باید چیزی بیش از قیمت پایین و کیفیت بالا به مشتری خود ارائه دهید. شما باید با استفاده درست از احساسات فرد، به او نزدیک شوید. فروش خود را انجام دهید، دوست او شوید، یک تبلیغ کننده رایگان برای بیزینس خود بسازید، برندینگ خود را تقویت کنید و خاطره های خوش برای مشتری بسازید.
تمامی عوامل بالا بواسطه یک برخورد مناسب با مشتری بدست میآید، در نتیجه میتوان گفت، رفتار حرفهای با مشتری به منزله افزایش فروش شما است و افزایش فروش شما به منزله تقویت جریانهای درآمدی شما میباشد. افزایش جریانهای درآمدی شما به منزله یک سوخت با کیفیت برای رشد سریع و باکیفیت برای بیزینس شما میباشد. شما بدون داشتن منابع مالی قوی نمیتوانید بیزینس خود را گسترش دهید. درنتیجه میتوان گفت رشد و توسعه بیزینس شما به صورت دومینووار به عوامل متعددی وابسته است که شما باید این عوامل را به درستی درک کنید. برای مدیریت آنها برنامه ریزی کنید.
شما اگر بخواهید از بیزینسهای موفق الگو برداری کنید، قطعا مشاهده میکنید که این بیزینسها علاوه بر داشتن واحد تحقیق و توسعه قوی، کیفیت بالای محصولات، دارای یک تیم فروش قوی و مثال زدنی میباشند. با توجه به تمامی موارد ذکر شده، به تیم فروش خود توجه کنید، تا کسب وکار خود را متحول سازید قطعا آموزش برخورد با مشتری برای تیم فروش شما یکی از مهمترین مسائلی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران