هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
استراتژی شبکه های اجتماعی

استراتژی شبکه های اجتماعی چیست؟ هر چیزی که باید بدانید 1401

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/01/29

استراتژی شبکه های اجتماعی برخی ممکن است ببینند که نیازی به تعریف استراتژی رسانه های اجتماعی نیست. مطمئناً معلوم است که چیست!

اخیراً ارتباط سئو و رسانه های اجتماعی با افزایش متعاقب بازاریابی محتوا، بازاریابان را خیره کرده است. در نتیجه فرصت‌های استفاده استراتژیک‌تر از رسانه‌های اجتماعی در رتبه دوم قرار گرفته یا از دست رفته است.

سه دلیل قانع کننده برای استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد:

  • بازاریابی – درک مشتریان، توسعه آگاهی از برند و تناسب با جذب مشتری.
  • مشارکت کارکنان – توسعه فرهنگ شرکت، بهبود همکاری داخلی و جذب استعداد.
  • همکاری – ایجاد فضاهای اجتماعی برای همکاری با شرکا، تامین کنندگان و مشتریان.

متحد کردن نحوه انطباق رسانه های اجتماعی با استراتژی کلی کسب و کار برای ایجاد و رشد یک تجارت بسیار مهم است. رسانه‌های اجتماعی نقش غیرمعمولی را ایفا می‌کنند، زیرا ساختار یک برند را در داخل و خارج به هم می‌آمیزند.

از نظر درونی، بخشی از “شیوه ای که ما کسب و کار انجام می دهیم” را تشکیل می دهد، که به خودی خود فرهنگ یک کسب و کار را شکل می دهد و تثبیت می کند.

از نظر بیرونی، تنها ترکیب ارتباطات بیرونی نیست، بلکه واکنش ها و نظرات نسبت به آن ارتباطات، خوب یا بد است: مکالمات که شهرت برند را تعیین می کنند.

به عنوان یک رشته، از HR (استخدام)، فروش، بازاریابی، خدمات مشتری، روابط تامین کننده و شریک عبور می کند و لحن فرهنگ را در کسب و کار تعیین می کند.

استراتژی رسانه های اجتماعی چیست؟

چارچوب استراتژی رسانه های اجتماعیاستراتژی رسانه های اجتماعی طرحی است از چگونگی به حداکثر رساندن تعامل و تعامل در رسانه های اجتماعی برای دستیابی به هدف یک شرکت. این اهداف ممکن است ایجاد سرنخ، بهبود آگاهی از برند یا ایجاد یک اثر ویروسی باشد.

 

استراتژی کسب و کار

سوال “استراتژی چیست؟” ساعت ها بحث را در بین دانشگاهیان و اندیشمندان مدیریت به راه انداخته است. این شاید نشان دهنده خوبی باشد که چرا هیچ تعریف واحدی از استراتژی وجود ندارد و چرا کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

تعریف استراتژی رسانه های اجتماعی وعده می دهد که کمتر بحث برانگیز نباشد.

  • اهداف – اهداف کسب و کار، هدف آن و آنچه که می خواهد به آن دست یابد.
  • استراتژی – نحوه دستیابی به اهداف خود را مشخص می کند: برنامه.
  • اهداف – جزئیات خاص و اقدامات همراه هستند (SMART)
  • تاکتیک ها – تاکتیک ها اقدامات خاصی هستند.

من شک دارم که آیا یک تعریف از استراتژی رسانه های اجتماعی وجود داشته باشد که همه با آن موافق باشند.

هدف این وبلاگ این است که کسب‌وکارها به اصول اصلی رسانه‌های اجتماعی نگاه کنند، از هیاهوی تبلیغاتی (که بیشتر متمرکز بر بازاریابی است) عقب نشینی کنند و آنچه را که می‌تواند برای کمک به رشد انجام دهد، مرور کند.

به‌ویژه، نحوه همکاری کسب‌وکارها در سطح محلی است که پتانسیل نوآوری دارد.

کسب‌وکارها با هم می‌توانند اتحادهای سودمندی تشکیل دهند که می‌توانند الزاماتی را که معمولاً به مشاغل بزرگ‌تر اختصاص می‌یابد برآورده کنند.

ما اکنون شاهد فاز دوم رسانه های اجتماعی هستیم که در آن بازارها به اشتراک گذاری منابع و کار افراد را تسهیل می کنند، مانند Uber ،AirBnB.

بلوک های سازنده برای تعریف استراتژی رسانه های اجتماعی

بازاریابانی که این را می خوانند احتمالاً در حال حاضر دو قدم جلوتر هستند و به برنامه ها، تاکتیک ها و ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی فکر می کنند.

اما بیایید فقط ترمز آن رشته فکر را بگیریم و چند قدم به عقب برگردیم و به چیزی که هر کسب و کاری با آن شروع می شود – استراتژی کسب و کار آن – بازگردیم.

مخاطب هدف راه دیگری برای توصیف تمایل یک تجارت برای ایجاد روابط است. این روابط است که برندها نه فقط معاملات را می خواهند. روابط یک مدل کسب و کار پایدار ایجاد می کند و ارزش مادام العمر را از مشتریان به مشاغل ارائه می دهد.

درک اینکه چه چیزی یک استراتژی تجاری را تشکیل می دهد (اصطلاحات گسترده) مفید است، بنابراین ما می توانیم درک کنیم که چگونه یک استراتژی رسانه اجتماعی باید در کنار این برای دستیابی به اهداف تجاری کار کند.

اگر یک استراتژی تجاری را از بین ببریم، می‌توانیم از آن برای جمع‌آوری یک استراتژی رسانه‌های اجتماعی استفاده کنیم و به پیوندهای بین این دو نگاه کنیم.

  • مشتریان – پروفایل و هدف قرار دادن مشتریان.
  • تجزیه و تحلیل – جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط مورد نیاز برای تصمیم گیری های استراتژیک.
  • ارزش – تعیین یک پیشنهاد ارزش رقابتی.
  • برنامه ریزی – فرآیند برنامه ریزی – مالی، ارزیابی ریسک و انتخاب های استراتژیک برای دستیابی به اهداف./li>
  • منابع – مهارت ها، تجربه، تعداد کارمندان، سرمایه، تامین کنندگان، شرکا… مورد نیاز برای دستیابی به برنامه.
  • اهداف – جزئیات خاص برای اجرای طرح و اندازه گیری آن.

در حالی که اینها عناصر مشترک در تعریف استراتژی کسب و کار هستند که چگونه با هم ترکیب می شوند و معنای آنها بسیار متفاوت است. شما به سادگی می توانید وارد یک بازی معناشناسی شوید.

در مبانی کسب و کار، استراتژی مشخص می کند که چه چیزی، چه کسی، چگونه و چرا از منابع برای به دست آوردن قلب، ذهن و تجارت مشتریان استفاده می کنید.

استراتژی و برنامه ریزی صرفاً مکانیکی نیست. هم کارمندان و هم مشتریان با پای خود واکنش نشان می‌دهند و نه فقط به قیمت یا دستمزد.

برای کارمندان، فرهنگ یک کسب‌وکار و نحوه درک آن در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در کسب استعداد داشته باشد (فقط به پول مربوط نمی‌شود).

منابع اصطلاح سردی به نظر می رسند و کارمندان همیشه در مورد نقش مهم افراد در یک کسب و کار در موفقیت آن عمل نمی کنند. فرهنگ یک کسب‌وکار می‌تواند باعث شکست یک کسب‌وکار شود و تأثیر زیادی بر خدمات مشتری دارد.

نکته کلیدی از نظر استراتژی این است که هم کارمندان و هم مشتریان اشیای بی جان ثابت نیستند. آن‌ها انسان‌هایی هستند که بخشی از محیط‌های اجتماعی بزرگ‌تر (آفلاین و آنلاین) هستند که بر رفتار، تصمیمات و برداشت‌هایشان از کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارند.

آنها و روش های ارتباط و رفتار آنها به طور مداوم به دلیل فناوری مانند تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و همچنین بسیاری از عوامل دیگر که بخشی از یک برنامه استراتژیک مانند سیاسی، قانونی، اقتصادی و محیطی را تشکیل می دهند، تغییر می کند.

روابط داخلی فرهنگ شرکت را تعیین می کند که اگر به خوبی انجام شود می تواند مزیت رقابتی بزرگی ایجاد کند همانطور که توسط تونی هسیه با Zappos نشان داده شده است.

در حال حاضر، ممکن است این یک عقل سلیم به نظر برسد، اما بسیاری از مشاغل بدون گوش دادن به مشتریان یا نام تجاری خود در رسانه های اجتماعی، بر بازاریابی تمرکز می کنند.

بسیاری نیز سکوت رسانه‌های اجتماعی یا چهره رسانه‌های اجتماعی شرکتی را مخرب نمی‌دانند. با این حال، از بیرون در ارتباطات تجاری کهنه، بی مزه و تحت فشار که صرفاً هدفشان بهبود سئو یا ایجاد سرنخ های بالقوه است، شکافی در نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد.

اغلب بین فروش و استفاده بازاریابی از رسانه های اجتماعی و عواقب آن برای تجارت گسترده تر ارتباط وجود دارد.

تعریف استراتژی رسانه های اجتماعی

یک استراتژی رسانه اجتماعی باید در نظر بگیرد که چگونه می توان از رسانه های اجتماعی استفاده کرد و آیا به آن نیاز است:

  • برای ارتباطات اجتماعی درونی و بیرونی
  • برای مهار ارزش از روابط مشترک
  • به عنوان ابزاری برای مدیریت و نظارت بر شهرت برند (داخلی و خارجی)

قبلاً به این واقعیت اشاره کردم که کسب و کارها نیاز به ایجاد روابط دارند و شاید این نکته تعیین کننده در مورد رسانه های اجتماعی باشد این است که ابزارها و روش هایی را برای تسهیل مکالمات، به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری ارائه می دهد، بلکه باعث ایجاد روابط نیز می شود.

بنابراین تفاوت اصلی در این است که چگونه روابط را توسعه می دهید، چه ارزشی را به عنوان یک پتانسیل برای کسب و کار شما ارائه می دهند و از چه منابعی باید استفاده کنید (از جمله فناوری/ابزار).

ارزش روابط متفاوت است. برای مثال، اگر به دنبال تبلیغ کرم صورت ارگانیک جدید به عنوان محصول هستید، ممکن است زنان وبلاگ نویس با سابقه ای را که دنبال کنندگان اجتماعی زیادی دارند، هدف قرار دهید.

اگر وبلاگ نویسی محصول شما را تایید می کرد و مایل بود آن را برای مخاطبان خود تبلیغ کند، ارزش این رابطه قابل توجه خواهد بود.

استراتژی رسانه های اجتماعی تعریف می کند که چرا می خواهیم این کار را انجام دهیم؟

رسانه های اجتماعی باید روابطی را که کسب و کار باید ایجاد کند، انواع روابط (تعداد افراد، نوع، افراد، زمینه، ارتباط…) و فرآیندهای ارتباطی را در نظر بگیرند.

به دلیل ماهیت پراکنده این روابط، نام تجاری بخشی از روش انجام تجارت می شود.

استانداردها، روال‌ها، فرهنگ و رهبری در سراسر ارتباطات دنیای واقعی توسط کولرهای آبی و به طور مساوی در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند.

سپس حاکمیت سیاست ها، دستورالعمل ها، فرآیندها و منابع آموزشی را برای هدایت روابط شما و ایجاد ثبات برای برند شما تعیین می کند.

تعریف استراتژی رسانه های اجتماعی

یک استراتژی رسانه اجتماعی روابط، ارزش آنها را تعریف می کند و برنامه ای را برای مهار آنها برای دستیابی به یک هدف یا مجموعه ای از اهداف مشخص می کند.

این دیدگاه از استراتژی، کسب‌وکار را بخشی از مجموعه گسترده‌تری از شبکه‌ها می‌داند که شامل تعاملات اجتماعی و سطوح نفوذ می‌شود که سپس قابلیت‌های کسب‌وکار را برای دسترسی به منابع (مانند استعداد، سرمایه‌گذاری…) و سازماندهی آن‌ها برای دستیابی به اهدافش تعیین می‌کند.

کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی رسانه‌های اجتماعی را با اهداف مختلفی هماهنگ کنند:

  • بهبود نرخ نوآوری و توسعه محصول جدید
  • بهبود مدیریت دانش (کاهش کارهای تکراری)
  • سرمایه گذاری جمع سپاری را به دست آورید
  • به دست آوردن مشتریان
  • برای بهبود کیفیت استعدادهای متقاضی مشاغل
  • برای صرفه جویی در هزینه های عملیات با تامین کنندگان

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی طرحی است که مراحلی را که شرکت شما برای رسیدن به اهدافش برای پلتفرم های اجتماعی آنلاین انجام خواهد داد را مشخص می کند. این استراتژی راهنمایی می کند که چه نوع محتوایی باید پست شود، مخاطبان باید با آنها ارتباط برقرار کنند و اقداماتی برای تشویق. بسیاری از شرکت‌ها به یک مدیر رسانه‌های اجتماعی یا یک مدیر بازاریابی برای توسعه استراتژی برای اعضای تیم متکی هستند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی موفق بسازیم

سازمان‌ها در هر صنعتی این پتانسیل را دارند که از حضور موثر خود در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. در اینجا هشت مرحله وجود دارد که باید هنگام توسعه یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی موفق در نظر بگیرید:

  1. اهداف بازاریابی را تعیین کنید.

  2. درباره مخاطبان خود تحقیق کنید

  3. رقابت خود را بررسی کنید

  4. بسترهای مناسب رسانه های اجتماعی را شناسایی کنید.

  5. یک تقویم محتوا ایجاد کنید.

  6. با مخاطبان خود درگیر شوید.

  7. ردیابی معیارهای رسانه های اجتماعی

  8. استراتژی خود را در صورت لزوم تنظیم کنید.

1 . اهداف بازاریابی را تعیین کنید

استراتژی های موفق رسانه های اجتماعی معمولاً با شناسایی اهدافی که تیم بازاریابی شما می خواهد به آنها دست یابد آغاز می شود. سازمان شما ممکن است بخواهد آگاهی از برند خود را بهبود بخشد، محصولات بفروشد، مشتریان تکراری بیشتری به دست آورد یا اهداف دیگری را محقق کند.

آموزش هوش بورسی

سعی کنید اهداف SMART را تعیین کنید که اهدافی خاص، قابل اندازه گیری، عملی، مرتبط و مبتنی بر زمان هستند. برای مثال، می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر برای فروش محصولات بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید:

  • خاص: با پست های رسانه های اجتماعی ارگانیک فروش را افزایش دهید.

  • قابل اندازه گیری: 1000 دلار فروش در هفته از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.

  • دست یافتنی: از آنجایی که محصولات ما به طور متوسط ​​50 دلار هستند، باید حداقل 20 دلار در هفته بفروشیم، که به نظر ممکن است.

  • مرتبط: شرکت ما نیاز به افزایش درآمد دارد و این هدف را مستقیماً با هدف کلی ما مرتبط می کند.

  • مبتنی بر زمان: ما یک چارچوب زمانی هفت روزه برای این هدف تعیین کرده ایم.

2 . درباره مخاطبان خود تحقیق کنید

در مرحله بعد، با تیم بازاریابی خود ملاقات کنید تا در مورد مخاطبان هدف شرکت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. می‌توانید شخصیت‌های خریدار تیم را بررسی کنید یا داده‌هایی را جمع‌آوری کنید تا تصاویر خود را از مشتریان ایده‌آل شرکتتان توسعه دهید. برای ایجاد پرسونای خریدار برای مخاطبان خود، با جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی مانند جنسیت، سن و مکان شروع کنید. سپس از تحقیقات مشتری برای اضافه کردن جزئیاتی مانند علایق، مشکلات و نیازهای اولیه فرد استفاده کنید.

تحقیقاتی که انجام می دهید و داده هایی که تجزیه و تحلیل می کنید باید استراتژی رسانه های اجتماعی شما را مشخص کند، بنابراین هر کدام باید با اهداف شما همسو باشند. به عنوان مثال، هدف شما ممکن است افزایش ترافیک سایت با دریافت مقدار مشخصی کلیک بر روی یک کمپین تبلیغاتی رسانه های اجتماعی باشد. انجام تحقیقات کاربر بر روی تبلیغات شما یا آزمایش A/B دو تبلیغ مختلف ممکن است شما را به سمت انتخاب کپی، تصاویر یا پیام‌های تبلیغاتی سوق دهد تا کمپین خود را تا حد امکان موفق کنید.

3 . رقابت خود را بررسی کنید

پس از تکمیل تحقیقات اولیه مخاطبان، کمی زمان بگذارید تا بفهمید رقبای اصلی شما چگونه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را که اغلب استفاده می‌کنند، انواع محتوایی که پست می‌کنند و تعداد دفعات انتشار آن‌ها را مرور کنید. تکمیل این بررسی می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که شرکت‌های دیگر در صنعت شما چگونه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و می‌توانند حوزه‌هایی را که می‌توانید در آن‌ها متمایز شوید، شناسایی کنید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که شرکت های دیگر در صنعت شما به طور مکرر در یک سایت خاص پست نمی گذارند. ممکن است بتوانید از این مشاهده به نفع خود استفاده کنید و سهم بیشتری از مخاطبان هدف خود را در این پلتفرم جذب کنید.

4 . بسترهای مناسب رسانه های اجتماعی را شناسایی کنید

تحقیقات مخاطبان، داده های رقبا و اهداف بازاریابی خود را مرور کنید تا تصمیم بگیرید که استراتژی شما کدام پلتفرم های رسانه اجتماعی را در اولویت قرار دهد. اگر مخاطبان شما فقط در یک کانال رسانه اجتماعی فعال هستند، می توانید روی آن پلتفرم تمرکز کنید. با این حال، اگر مخاطبان شما از چندین پلتفرم استفاده می‌کنند، ممکن است لازم باشد دو یا چند پلتفرم را انتخاب کنید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

5 . یک تقویم محتوا ایجاد کنید

در مرحله بعد، فهرستی از محتوایی که قصد دارید در کانال های رسانه اجتماعی شرکت خود منتشر کنید، ایجاد کنید. محتوای شما می تواند شامل همه چیز باشد، از به روز رسانی محصول و اطلاعیه های فروش گرفته تا رویدادهای جاری و تصاویر پشت صحنه شرکت شما. سپس، مطالب را به یک تقویم اضافه کنید تا بتوانید برنامه منظمی برای ارسال پست ایجاد کنید.

سعی کنید از تحقیقات مخاطبان و رقبا به عنوان یک راهنما برای کمک به ایجاد محتوایی استفاده کنید که برای مخاطبان شما جالب باشد. بهترین نمونه های بازاریابی رسانه های اجتماعی تمایل به انتشار طیف گسترده ای از محتوا، از جمله تصاویر، لینک ها، اطلاعیه ها و مسابقات دارند.

6 . با مخاطبان خود درگیر شوید

همانطور که محتوای رسانه های اجتماعی را منتشر می کنید، واکنش های مخاطبان خود را با دقت زیر نظر بگیرید. زمانی را برای پاسخ دادن به نظرات، پاسخ به سوالات و تعامل منظم با مخاطبان خود اختصاص دهید.

اگر استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما نظرات و نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که برای سایر تیم‌ها اعمال می‌شود، به ایجاد یک گردش کار برای پاسخگویی مؤثر به مخاطبان خود فکر کنید. برای مثال، ممکن است با تیم های خدمات مشتری یا فروش همکاری کنید تا به سؤالات مربوط به ویژگی ها یا قیمت محصولات خود پاسخ دهید.

7 . ردیابی معیارهای رسانه های اجتماعی

برای اطمینان از دستیابی به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده اید، معیارهای رسانه های اجتماعی خود را در پایان هر ماه پیگیری کنید. می توانید به تجزیه و تحلیل حساب، مخاطبان و پست های خود در هر پلت فرم رسانه اجتماعی که استفاده می کنید دسترسی داشته باشید. سعی کنید داده ها را به یک صفحه گسترده یا قالب گزارش استاندارد شرکت خود اضافه کنید تا بتوانید نتایج را ماه به ماه مقایسه کنید.

اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی شما تعیین می کند که کدام معیارها برای شرکت شما اهمیت بیشتری دارند. به عنوان مثال، اگر می خواهید فروش داشته باشید، درآمد منتسب به حساب رسانه اجتماعی شرکت شما احتمالاً مهمترین معیار است.

8 . استراتژی خود را در صورت لزوم تنظیم کنید

همانطور که معیارهای خود را بررسی می کنید و پیشرفت را در طول زمان مقایسه می کنید، می توانید ارزیابی کنید که آیا به طور مداوم به اهداف خود می رسید یا خیر. اگر به اهداف پشت استراتژی رسانه های اجتماعی خود دست نمی یابید، سعی کنید مکان هایی را که می توانید بهبود ببخشید و راه حل ها را آزمایش کنید.

برای مثال، می‌توانید زمان‌بندی پست‌های خود را طوری تنظیم کنید که زمانی که مخاطبان شما تمایل به استفاده از رسانه‌های اجتماعی دارند، محتوا را منتشر کنید. همچنین می‌توانید جمله‌بندی پست‌های خود یا تصاویری را که منتشر می‌کنید تغییر دهید تا پاسخ‌های مثبت مخاطبان را که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می‌کند، القا کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *