هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اشتباهات هنگام درس خواندن + برترآموز

اشتباهات هنگام درس خواندن + راهكار های طلایی برای مطالعه صحيح

دسته بندی : تحصیلی
1401/05/16

اشتباهات هنگام درس خواندن يكی از موضوعات به ويژه ایی در طول سال تحصيل می‌باشد؛ كه بايد دانش آموزآن‌ها در تمامی مقطع ها به آن توجه كنند؛ بهتر است بدانيد كه اشتباهات هنگام درس خواندن سبب می‌شود كه شما افت تحصيلی داشته باشيد و البته كه از پايه ضعيف شويد؛ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه اشتباهات هنگام درس خواندن را برای شما ذكر كنيم و عوامل مرتبط و سوالات مربوطه به آن‌ها را هم برای شما شرح دهيم.

تا به حال برای شما پيش آمده است كه به‌خوبی دروس خودتان را در مقطع تحصيلی مطالعه كرده باشيد و هنگام آزمون دادن نتوانيد سوالات مربوطه را پاسخ دهيد؟ قطعا حتی برای يك بار هم شده برای تمامی دانش آموزان اين مورد پيش آمده است و قابل توجه شما باشد كه عوامل زمينه ساز اين مورد می تواند مطالعه نادرست شما باشد، البته علاوه بر اين مورد تسلط نداشتن بر روی يك موضوع از كتاب كه چند بار آن را مطالعه كرده ايد؛ از مطالعه نادرست شما می‌باشد و اشتباهاتی كه شما هنگام مطالعه انجام داده ايد؛ توجه داشته باشيد عادت های اشتباه های دانش آموزان و دانش‌جويان زمينه ساز افت تحصيلی می‌باشد كه در ادامه سير تا پياز اين موارد برای شما عنوان خواهد شد، بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشيد.

تأثیر آموزش در روی مطالعه دروس:

يكی از مواردی بسيار مهم كه كمتر دانش آموزان به آن توجه می‌کنند، انتخاب كردن آموزش نادرست است. آموزش‌های نادرست توسط افرادی كه هيچ صلاحيت تدريسی را ندارند قطعاً سبب دل سردی شما از دروس مربوطه خواهند شد و شما هنگامی می‌توانید مفاهيم دروس را درك كنيد كه علاقه ایی به اين داشته باشيد. البته برخی از مدرسان هم هستند كه با پيچيده توضيح دادن مباحث، به‌اصطلاح شما را كمی سر درگم می‌کنند و البته كه شما هر چقدر هم مطالعه داشته باشيد نمی‌توانید مقصود مباحث را درك كنيد.

دوره  آموزش فيزيك يكی از آموزش ها می‌باشد كه در سايت برتر آموز موجود شده و البته كه توسط يكی از مدرسين برتر ايران نيز ضبط شده و در اختيار شما دانش آموزان قرار می گيرد؛ توجه داشته باشيد كه درسی همانند فيزيك علاوه بر مطالعه درست بايد آموزش درست هم محيا شود.

اشتباهات هنگام مطالعه كردن

 

اشتباهات هنگام درس خواندن چه لطمه ایی بر روی نمرات ما می‌گذارد؟

اولين سوال رايج برای دانش آموزان كنكوری و البته دانشجويان و… اين است كه اشتباهات هنگام درس خواندن چه آسيبی بر روی نمرات آن‌ها می گذارد؛ بهتر است بدانيد كه عادت های اشتباه به هنگام مطالعه كردن سبب می‌شود كه شما فكر كنيد كه در  راه درستی قرار گرفته ايد؛ اما چگونه؟ به عنوان مثال و نمونه بارز شب امتحانی بودن دانش آموزان يكی از اشتباهات هنگام درس خواندن می‌باشد و البته كه ممكن است دانش آموزان نمره عالی به دست آوردن ولی رفته رفته متوجه اين اشتباه خود خواهند شد به اين دليل كه حجم درس ها رفته رفته افزايش می بايد و شما نمی‌ توانيد به‌خوبی مطالعه كنيد و به تمامی دروس ها رسيدگی كنيد.( اين موردی علاوه بر پايه متوسطه اول و ابتدایی و متوسطه دوم نيز صدق می كند)

دانش آموزان كنكور اگر در سال كنكور خود اينگونه شروع به تحصيل كنند قطعا توجه داشته باشند كه نتيجه خوبی نخواهند گرفت، به اين دليل كه آزمون سراسری كنكور امری است كه بايد ماه ها مطالعه مستمر و روزانه برای آن انجام داده و نمی‌شود يك ماهه و… آن را جمع بندی كرد.( علاوه بر دانش آموزان؛ دانشجويان نيز بايد اين عادت اشتباه خود را كنار بگذارند وگرنه در بازه زمانی طولانی مدت ممكن است افت تحصيلی به شدت داشته باشند)

اشتباهات هنگام درس خواندن (عادت های اشتباه هنگام مطالعه كردن) :

تا به اينجای مقاله يك مقدمه ای عالی را مطالعه كرده ايد و حال نوبت آن فرا رسيده است كه سراغ اشتباهات هنگام درس خواندن برويم؛ در هر بخش نكات و پيشنهاداتی برای شما ارائه داده خواهد شد و شما اگر آن‌ها را در راستای مطالعه خود قرار دهيد نتيجه مثبتی خواهيد گرفت:

  • مطالعه بدون هيچ برنامه ريزی (مطالعه كردن بدون هيچ ساختار مناسب): يكی از عوامل و اشتباهات هنگام درس خواندن آن است كه بدون هيچ برنامه ريزی به‌صورت خودكار و خود جوش شروع به مطالعه كنيد، اين موضوع سبب خواهد شد كه شما بدون برنامه هميشه پيش برويد كه خيلی مضر است در بازه زمانی طولانی مدت ولی چرا؟ مطالعه كردن دروس بايد با توجه به نظم انجام شود يعنی آن كه اگر شما يك دروس را امروز مطالعه کرده‌اید در بازه زمانی 3 ساعت فردا دوباره آن را به اين ميزان مطالعه نكنيد و برويد سراغ درس‌هایی كه آن‌ها را اصلاً مطالعه نکرده‌اید؛ اما برای پيروی كردن از اين موضوع بايد ساختار و برنامه مطالعه به همراه داشته باشيد؛ به‌عنوان مثال تنظيم كردن برنامه ایی كه ميزان تعداد دروس و ساعت مطالعه آن‌ها نوشته شده باشد و علاوه بر اين مورد تكراری نبود دروس و… از جمله برنامه‌ی دقيقی است كه سبب می‌شود شما برنامه ایی بی‌نظیر داشته باشيد.

نمونه بارز برای شما درسی همانند شيمی است. آموزش شيمی ابتدا بايد به گونه تدريس شود كه دانش آموز به صورت كلی آن را درك كند و از طرفی مطالعه ایی با برنامه ایی بسيار دقيق از عوامل مهم برای موفق شدن در اين درس می باشد.

  • وابسته بودن فقط و فقط به كتاب: دومين مورد از اشتباهات هنگام درس خواندن آن است كه دانش آموزان و… فقط و فقط وابسته به كتاب درسی باشند، البته همين ابتدا بايد عرض شود كه ملاك اصلی برای آزمون‌های‌ مدارس و البته آزمون سراسری كنكور كتاب می‌باشد ولی شما بايد مواردی را فراتر از كتاب ياد بگيريد، به‌عنوان مثال شما در دروسی همانند رياضی وقتی كتاب را مطالعه می‌کنید با سؤالات آسان و البته ابتدایی رو به رو خواهيد شد و البته كه اين نوع از سؤالات برای اين طرح شده‌اند كه دانش آموزان مفاهيم پايه را فرا بگيرند ولی توجه داشته باشيد برای موفق شدن در رابطه با سؤالات سخت‌تر بايد از کتاب‌های ديگر و مكمل و درس‌نامه‌ها استفاده كنيد.( مطالعه غیرفعال، مطالعه ایی است كه دانش آموزان فقط به كتاب وابسته‌اند همانند مواردی كه ذكر شد)

 

  • روند سينوسی در مطالعه روزانه: مطالعه سينوسی از آن گونه مطالعه‌ها است كه شما در يك روز به مدت 5 ساعت مطالعه می‌کنید و در روز ديگر 1 ساعت مطالعه می‌کنید؛ این‌گونه از مطالعات قطعاً به ضرر مطالعه كردن شما خواهد بود به اين دليل كه بايد ساعت يكسان مطالعه روزانه داشته باشيد ولی چرا بر روی اين مورد انقدر تأکید می‌شود؟ به اين دليل كه بدن انسان و مغز انسان بايد از روند و برنامه يكسانی استفاده كند كه با آن منطبق شود و البته كه بهترين عملی كه دانش آموزان می‌توانند انجام دهند آن است كه ساعت مطالعه خود را ابتدا از پایین‌تر ميزان شروع كنند و در ادامه به بيشترين حد برسند.( توجه داشته باشيد كه تأکید بر روی نظم مطالعه‌ها است در غير اين صورت شما اصلاً پيشرفت در مطالعه خود احساس نخواهيد كرد)

عادت های اشتباه به هنگام مطالعه كردن

  • مرور نكردن مجدد دروس: اكثر مواقع برای شما دانش آموزان و دانشجويان هم پيش آمده است كه دروسی را مطالعه کرده‌اید و البته كه بعد از يك روز آن دروس و مباحث مرتبط با آن را از ياد برده‌اید، قطعاً اين موضوع برای تمامی افراد پيش آمده است و تنها راه حل اين موضوع مرور كردن دروس خواهد بود، اما زمان مناسب چه موقعی است؟ توجه داشته باشيد كه مرور كردن دروس بايد در انتهای روز شما باشد؛ به‌عنوان مثال اگر امروز شما 4 كتاب و مباحث را خوانده‌اید و به هنگامی كه تمامی دروس را مطالعه کرده‌اید بعد از چند ساعت نوبت آن فرا رسيده است كه دروس‌ها را مطالعه مجدد كنيد به‌صورت روزنامه وار، نكته اساسی آن است كه از خود سؤال بپرسيد و يا سوا لاتی را از قبل طرح كنيد كه به هنگام مرور فعاليت شما سریع‌تر انجام شود.( هيچ ترسی نداشته باشيد از اينكه برخی از مباحث را فراموش کرده‌اید، بدون هيچ استرسی مبحث مربوطه را فردا در برنامه‌ی مطالعه ایی خود يادداشت كنيد و به‌صورت مجدد آن را مطالعه كنيد)

 

  • حل نكردن نمونه سؤالات و يا تست‌های آموزشی: تا به حال اين سؤال را خودتان پرسیده‌اید كه ما چرا مطالعه می‌کنیم؟ اولين دليل آن است كه سطح اطلاعات ما افزايش يابد و البته دومين مورد برای سربلند شدن در امتحانات خواهد بود. كنكور يكی از امتحانات بزرگ در ايران می‌باشد كه برای موفق شدن در آن بايد سؤالات بسياری از مشاهده كرده باشيد و با انواع سؤالات آشنایی داشته باشيد ولی چرا اين موضوع مهم است؟ شما پس از آموزش درست در کلاس‌ها و يا کلاس‌های مجازی و پس از مسلط شدن به مباحث نوبت آن است كه خودتان را بسنجيد و بهترين راه طرح كردن سؤالات و يا شركت كردن در آزمون‌های آزمايشی می‌باشد؛ البته توجه داشته باشيد كه ممكن است شما سوا لاتی را اشتباه پاسخ داده باشيد ولی آشنا شدن با نوع سؤالاتی كه از هر دروس طرح می‌شود و البته مباحث مختلف؛ از جمله مواردی است كه باعث موفقيت شما می‌شود.

نكته مهم: پس از هر آزمون بايد سؤالات را تحليل كنيد و نكته ایی كه در سؤالات درج داده شده را در كتب درسی خود يادداشت كرده و هميشه آن‌ها را مرور كنيد. برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی را ذكر كنيم؛ دروسی همانند رياضی قطعاً سؤالات بسيار از آن می‌توان طرح كرد و البته شما بايد با انواع نوع سؤالات آن آشنا شويد؛ اين موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد كه شما تست‌های زيادی را كار كرده باشيد و البته آن‌ها را تحليل هم كرده باشيد، تحليل تست و آزمون‌ها سبب می‌شود كه شما از اشتباهات خود درس بگيريد و يا فرمول و راه و روش‌های آسان‌تری را فرا بگيريد.

اشتباه های رايج هنگام درس خواندن

  • استفاده از دارو و نوشيدنی و مواردی ديگر برای بازدهی هنگام مطالعه: يك از اشتباهات هنگام درس خواندن آن است كه از قرص‌ها و نوشیدنی‌هایی استفاده كنيد كه بازدهی مغز شما را افزايش دهد؛ اين موضوع توسط برخی از افراد كه صلاحيتی ندارند توصيه می‌شود و دانش آموزان را به راه اشتباهی سوق می‌دهد. توجه داشته باشيد برای بازدهی مغز شما و البته كه شما بتوانيد آن را افزايش دهيد فقط و فقط با تغذيه مناسب و البته با تمرين می‌توان اين امر را حقيقی ساخت. توجه داشته باشيد كه اگر شما مثلاً از زمان قبل روزی دو الی سه ساعت در روز مطالعه می‌کردید اين انتظار را از خود نداشته باشيد كه يك باره بتوانيد روی 9 الی 12 ساعت مطالعه داشته باشيد و البته كه با مصرف كردن دارو و… هم اين موضوع نشدنی است و البته كه مغز شما بازدهی آن چنانی هم نخواهد داشت و البته برای بهبود اين قضيه همان‌طور كه ذكر شد بايد تمرينات مخصوصی را انجام دهيد.

جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورت رضايت آن را برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد؛ در انتهای مطلب بهتر است چند نكته مهم را بازگو كنيم.

اولين نكته از اشتباهات هنگام درس خواندن روند سينوسی می‌باشد، بسياری و می‌توان به‌جرئت ذكر كرد كه اكثر دانش آموزان به روند سينوسی مطالعه می‌کنند؛ به آن صورت كه در يك روز به ميزان 6 ساعت مطالعه می‌کنند و در روز بعد ساعات مطالعه به 2 ساعت در روز می‌رسد، قطعاً دانش آموزان با اين روش نظم خودشان را از دست خواهند داد و به نتيجه ایی هم نخواهند رسيد.

نكته ایی ديگر در رابطه با انتخاب درست آموزش می‌باشد، انتخاب كردن مدرس بی‌سابقه و… از جمله مواردی است كه سبب می‌شود شما مفاهيم را به‌خوبی را نگيريد، سايت برتر آموز با داشتن مدرسانی بسيار عالی با رزومه‌های بسيار خوب، بهترين آموزش دروس را در اختيار شما خواهند گذاشت تا شما بتوانيد از آن‌ها استفاده كنيد.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *