هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم دزدان دریایی چیست؟

الگوریتم دزدان دریایی چیست؟ به چه صورت با دزدی مقابله می کند؟

دسته بندی : سئو
1401/02/31

نوبت به توضیح الگوریتم کاربردی دزدان دریایی رسیده است، اگر با تاریخچه دزدان دریایی آشنایی داشته باشید میتوانید به خوبی کاربرد این الگوریتم را درک کنید. فلسفه وجودی دزدان دریایی این بوده است که در میان اقیانوس ها حرکت می کردند و به کشتی های دیگر حمله کرده، مواردی مانند سوخت، غذا، طلا و جواهر، نیرو های انسانی و… را به سرقت می بردند و در کشتی خود استفاده می کردند. گوگل در سال 2012 یکی از الگوریتم های خود را به این نام نامگذاری کرد و تقریبا وظیفه ای که به این الگوریتم محول کرد با مفهوم دزدان دریایی مطابقت دارد و خواست سایت هایی که رفتاری مانند دزد دریایی دارند را جریمه نمایند. در ادامه میخواهیم به طور مفصل به توضیح الگوریتم کاربردی و مهم الگوریتم دزدان دریایی بپردازیم و نکات خوبی را در این زمینه بیان کنیم. پس در ادامه همراه من و برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم دزدان دریایی چیست؟
  • نحوه شکایت از وبسایت های کپی شده از طریق DMCA گوگل
  • الگوریتم دزدان دریایی کدام وبسایت ها را جریمه می کنند؟
  • آیا میتوانیم از کپی شدن محتوا های خود جلوگیری کنیم؟

الگوریتم دزدان دریایی چیست؟

دزدان دریایی یکی از الگوریتم های مهم ارائه شده از سوی کمپانی گوگل است که در سال 2012 استارت آن کلید خورد. وظیفه دزد دریایی شناسایی محتوای کپی شده می باشد. در واقع Google Pirate به وجود آمد تا سایت های کپی شده را از سایت های اصلی تشخیص دهد و جریمه سنگینی را برای سایت های کپی شده در نظر بگیرد. با گسترش اینترنت و به وجود آمدن سایت های مختلف متاسفانه برخی از سایت ها با دور زدن قوانین گوگل شروع به اقدام کارهایی نا هنجار مانند کپی برداری از سایت های دیگر کردند که این کار موجب نارضایتی کاربران و صاحبان سایت گردید و شکایات زیادی به گوگل در رابط با این مشکل شد، گوگل هم برای این که این نابسامانی را بهبود بخشد از الگوریتم دزدان دریایی استفاده کرد. زمانی که الگوریم دزدان دریایی به فضای وب معرفی شد بیش از 42 میلیون وب سایت را از صفحه ایندکس حذف کرد.

پیشنهاد میشود مقاله رقص گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

سوالی که الان در ذهن بیشتر کاربران به وجود می آید این است که پس فرق الگوریتم پاندا با دزدان دریایی چیست؟ خوب این دو الگوریتم تفاوت های زیادی با یک دیگر دارند، اگر تفاوتی نداشتند گوگل دو تا الگوریتم یکسان را به دنیای وب ارائه نمی کرد. در واقع الگوریتم پاندا تنها به مقاله ها و محتوای نوشته شده در وبسایت ها توجه دارد و به شدت با متخلفاتی که محتوای متنی را کپی می کنند برخورد میکند ولی در الگوریتم دزدان دریایی بیشتر به دنبال نسخه‌ های کپی شده نرم افزارها، برنامه‌ها و فایل‌های مختلف است. قطعا سایت های زیادی را دیده اید که تمامی برنامه ها و محصولات دانلودی پولی را به صورت رایگان در اختیار دیگر کاربران می گذارد که به محض شکایات متعدد صاحبان آن، الگوریتم دزدان دریایی دست به کار شده و این سایت ها را جریمه می کنند. این الگوریتم در زبان فارسی تقریبا کامل شده است. البته متاسفانه در ایران قانون کپی رایت به خوبی رعایت نمی شود و چون الگوریتم دزد دریایی به صورت کامل در زبان فارسی کامل نشده است نمیتواند این متخلفان را جریمه کند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید با پیگیری از گوگل می توانید درخواست کنید که به وبسایت متخلف سر بزند و اگر این نارضایتی و شکایت ها بیشتر شد سایت مورد نظر جریمه خواهید شد.

برای مثال متاسفانه سایت معروف p30download توسط الگوریتم دزدان دریایی شناسایی شد و به صورت ناگهانی رتبه تمامی کلمات کلیدی خودش در سطح موتور چست و جوی گوگل را از دست داد و با افت شدید ترافیک روبرو شد. در حال حاضر هم فقط در صورت جستجو نام این سایت، تنها آن را در نتایج جست و جوی گوگل پیدا خواهید کرد. دلیل این اتفاق شکایت‌ های پی‌ در‌ پی سایت‌ های فارسی و غیر فارسی از آن، به دلیل انتشار محصولات دانلودی آن‌ ها به صورت رایگان بود. این محصولات بیشتر نرم‌افزارهای دانلودی مثل فتوشاپ، دانلود منیجر‌ ها و همینطور بازی‌های غیر رایگان خارجی بود.

فرض کنید که یک سایت محتوای سایت شما را بدون اجازه و به صورت دزدی در سایت خود قرار می دهد. اولین سوالی که پیش می آید این است که چگونه میتوانیم از وبسایت مورد نظر شکایت کنیم؟

نحوه شکایت از وبسایت های کپی شده از طریق DMCA گوگل

اگر از شما سرقت محتوایی متنی، ویدیویی، محصولی و… شده است . شما میتوانید از طریق سرویس DMCA به گوگل شکایت نمایید. البته ممکن است این فرآیند تایم زیادی طول بکشد و متاسفانه سریع انجام نمیشود.  کلمه DMCA مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act میباشد که به زبان فارسی به معنای قانون حق چاپ هزاره دیجیتال است. DMCA  در سال 1988 میلادی توسط رئیس جمهور وقت آمریکا تصویب شد که تقریبا 24 سال بعد در سال 2012، واحد DMCA به شرکت گوگل انتقال و در این شرکت مشغول به فعالیت شد. هدف از قانون حق چاپ هزاره دیجیتال حمایت از قانون کپی رایت در حوزه وب است.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پنگوئن چیست؟ را مطالعه نمایید.

با استفاده از سرویس DMCA، افرادی که محتوایشان به سرقت رفته است، می‌توانند درخواست بدهند تا صفحه سایت خطاکار، از ایندکس گوگل حذف بشود. DMCA و الگوریتم دزدان دریایی گوگل، ارتباط نزدیکی با یک دیگر دارند. به طوریکه دزدان دریایی با استفاده از گزارش کاربران و کمک اپراتورهای انسانی در DMCA است که تصمیم می‌گیرد کدام صفحات و سایت‌ها از نتایج گوگل حذف شوند.

برای اینکه در این رابط گزارش بدهید کافیست وارد سایت DMCA شده روی گزینه Create New Notice و پس از درج مشخصات خود، توضیحات و دلایل خود را برای کپی بودن محتوا و مدارک صاحب امتیاز بودن را ارائه دهید. بعد در ادامه باید آدرس صفحه وبسایت خود و آد رس صفحه سایتی که از شما کپی کرده است را قرار دهید. تمامی نوشته ها باید به زبان انگلیسی مطرح گردد برای این کار می توانید از اشخاصی که زبان انگلیسی قوی ای دارند کمک بگیرید. نشانه های شما توسط انسان ها و نه ربات ها بررسی می گردد.

الگوریتم دزدان دریایی کدام وبسایت ها را جریمه می کنند؟

خوب پس از توضیح مفصل راجب به این الگوریتم میخواهیم بررسی کنیم که دزد دریایی کدام وبسایت ها را جریمه می کند؟ الگوریتم دزد دریایی پس از مشاهده محتوای سایت ها اگر قبلا مانند آن را در سایتی ندیده باشد، آن سایت را به عنوان سایت اصلی و محتوای اصلی در نظر میگیرد و پس از آن اگر سایت های دیگری محتوای کپی شده ارائه بدهند دزد دریایی امتیاز منفی برای آنها در نظر میگیرد و سایت مرجع را در رتبه برتر نتایج قرار می دهد. در حالت بعدی همانطور که در بالا توضیح دادیم الگوریتم دزدان دریایی به سراغ وبسایت هایی می روند که کپی بودن آنها توسط کاربران گزارش شده است. در این حالت الگوریتم با استناد به اعتبار دامنه، ترافیک سایت، رتبه سایت و… به قضاوت میپردازد و متخلف را جریمه میکند. البته دقت کنید که این شکایت ها به دقت بررسی میگردد و شما نمی توانید شکایات الکی را راجب به وبسایت های دیگر درج نمایید و اگر این روند ادامه پیدا کند به درخواست های شما رسیدگی نمیشود. معمولا الگوریتم دزد دریایی به رفتار سه مدل از وبسایت ها به ضدت حساس است. این سه وبسایت عبارت اند از :

سایت‌ هایی که تمامی محتوای خود را از یک سایت دیگر می‌ گیرند.
سایت‌ هایی که محتوا های خود را از چندین سایت دیگر کپی می‌ کنند.
سایت‌ هایی که بدون ذکر منبع از منابع دیگران استفاده می‌ کنند.

اگر سایت شما جزو این 3 دسته میباشد دیر یا زود توسط دزد دریایی جریمه خواهید شد. جریمه های دزد دریایی به این صورت است که اگر قبلا توسط این الگوریتم جریمه نشده اید این الگوریتم صفحه مورد نظر را از نتایج حذف خواهد کرد. اما اگر شکایت ها از وبسایت شما زیاد شود این بار دزد دریایی جریمه ای سخت در حد پنالتی شدن را برای شما در نظر میگیرد.

متاسفانه برخی وقت ها الگوریتم دزد دریایی دچار اشتباه میشود و برخی از وبسایت ها را به نا حق جریمه می کند. علت این کار این است که متاسفانه برخی از وبسایت ها هستند که به علت انتشار محتوا به صورت زیاد خزنده های گوگل دائما به آنها سر می زنند ، برخی از این وبسایت ها ربات هایی دارند که به سایت های کوچکتر که ایندکس شدن مطالب در آنها چند روزی طول می کشد سر می زنند و محتوا های جدید را کپی و به همان شکل در سایت خود قرار می دهند و خزنده های گوگل هم در این سایت ها به سرعت ایندکس می کنند و پس از 3 یا 4 روز که به سایت اصلی می روند این محتوا را کپی شده تشخیص داده و توسط دزد دریایی جریمه میشوند. که برای جلوگیری از این موضوع باید راهکار های زیر را به درستی انجام دهید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم گورخر گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

الگوریتم دزدان دریایی

الگوریتم دزدان دریایی

آیا میتوانیم از کپی شدن محتوا های خود جلوگیری کنیم؟

بله ما با انجام یکسری از راهکار ها می توانیم از کپی شدن محتوا های خود در فضای وب جلوگیری نماییم، تنها کافیست در ادامه همراه ما باشید.

  1. اگر محتوای خود را به صورت فایل در اختیار کاربران قرار میدهید میتوانید در قسمت های مختلف این فایل نام و مشخصات وبسایت خود را درج نمایید.
  2. اگر صفحات مجازی دیگری دارید و یا شبکه اجتماعی خوب و فعالی دارید (مانند اینستاگرام و توییتر) پس از انتشار محتوای خود در سایت این محتوا ها را در این صفحات مجازی انتشار دهید و منبع را ذکر نمایید. تا با سرعت بیشتری محتوای شما ایندکس شود.
  3. تایم حرکت خزنده های گوگل به سمت سایت خود را برای ایندکس شدن پیدا کنید و یا یک برنامه خاص به ربات ها بدهید که در این تایم ها به شما سر بزنند. برای مثال یک زمانبندی محتوایی اجرا کنید و این زمان بندی را ماه ها تکرار کنید تا ربات ها متوجه شوند که در یک تایم مشخص به شما سر بزنند.
  4. در صورتی که شما یک نرم افزار، یک بازی یا یک فایل اختصاصی طراحی کرده‌اید که این محصول منحصرا برای شما است، می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای خاصی امکان کپی چند باره از آن را محدود کنید. یعنی هر شخص با خرید و دانلود فایل شما تنها بتواند آن را روی سیستم خود نصب کرده و امکان ارسال برای دیگری را نداشته باشد.
  5. اگر محتوای جدیدی را در سایت خود منتشر میکنید وارد پنل سرچ کنسول قسمت URL inspection خود شوید و به صورت دستی لینک صفحه مورد نظر را وارد نمایید و از گوگل بخواهید که صفحه شما را زودتر ایندکس نماید.
  6. از دیگر صفحات سایت خود  که قبلا ایندکس شده است به صفحه تازه منتشر شده لینک سازی داخلی ایجاد نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پاندا چیست؟ را مطالعه نمایید.

اگر میخواهید که از شر جریمه های الگوریتم دزد دریایی در امان باشید باید رفتار درست و مطابق با سئوی کلاه سفید گوگل را داشته باشد. هرگز به کپی برداری دست نزنید و سعی کنید همواره محتوای یونیک و حرفه ای را تولید نمایید. اگر مجبور هستید که یک محتوای کپی شده ای را قرار دهید حتما منبع آن را ذکر کنید تا سوء تفاهمی برای الگوریتم ها به وجود نیاید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل راجب به الگوریتم دزدان دریایی صحبت نماییم و نکات مهم و کاربردی این الگوریتم مهم را بیان نماییم. با شناخت هر چه بهتر الگوریتم ها میتوانید وبسایت های خود را به صورت بهتری برای موتور های جست و جو آماده کنید تا در نهایت رتبه بهتری را به دست آورید. اگر وب مستر و یا متخصص سئو هستید حتما با شناخت به قوانین الگوریتم های گوگل شروع به سئو کردن بکنید. اگر تجربه ای در زمینه برخورد با الگوریتم دزدان دریایی دارید و یا قبلا سایتی محتوای شما را کپی کرده است لطفا در قسمت کامنت تجربیات و نظرات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *