سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
الگوریتم Mobile First Index

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

دسته بندی : سئو
1401/03/03

پس از گسترش تلفن های همراه در بین مردم، دیگر افراد نیازی نداشتند برای اینکه به گوگل دسترسی داشته باشند سیستم ها و لپ تاب های خود را حمل کنند، این افراد تنها با مراجعه به مرورگر تلفن همراه خود به آسانی به موتور های جست و جو دسترسی داشتند و نیاز روزانه خود را برطرف می کردند. خوب این موضوع زمانی به وجود  آمد که موتور های جست و جویی مانند گوگل از سالیان قبل تر در سطح وب در دسترس کاربران با کامپیوتر بودند و زیر ساخت های آنها برای تلفن های همراه فراهم نشده بود. در کنار سایر الگوریتم هایی که گوگل برای بهینه سازی وبسایت ها ارائه کرد. الگوریتم کاربردی Mobile First Index هم معرفی گردید تا کاربران بتوانند با خیال راحت توسط تلفن های همراه خود در سطح وبسایت ها بچرخند. در این سری از مقالات الگوریتم های گوگل قصد داریم راجب به الگوریتم Mobile First Index صحبت کنیم. پس در ادامه همراه من و برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم Mobile First Index چیست؟
  • تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر روی وبسایت ها چگونه است؟
  • معرفی ابزار برای تست نسخه موبایلی
  • چگونه سایت خود را برای الگوریتم Mobile First Index بهینه کنیم؟

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

در ابتدای بحث راجب به مفهوم Mobile First Index صحبت میکنیم تا شما کاملا به مطالب گفته شده مسلط باشید. همانطور که در ابتدا توضیحی مختصر در این بابت دادیم فهمیدیم که الان بیشتر سرچ ها در سطح گوگل توسط گوشی موبایل انجام می شود و گوگل برای اینکه باز هم مثل قبل محبوبیت داشته باشد، باید بتواند کاربران خود را راضی نگه دارد و برای همین منظور الگوریتم Mobile First Index برای دسته بندی نتایج وبسایت های مناسب تلفن های همراه توسعه داده شد، یعنی اینکه وبسایت هایی که برای نمایش در تلفن همراه مناسب نیستند، اصلا در SERP گوشی های موبایل قرار نگیرند. احتمال زیاد توجه کرده اید که گاهی اوقات کلمه ای و یا مطلبی را در گوگل سرچ می کنید اطلاعات نمایش داده شده در دسکتاپ با تلفن همراه متفاوت است که این موضوع کاملا به بررسی الگوریتم هوشمند Mobile First Index بستگی دارد.

درست در همین لحظه مبحث ریسپانسیوی برای وبسایت ها مطرح می شود، گرچه واکنش گرایی تمام موضوع نیست اما بخش مهمی از موضوع را به خود اختصاص میدهد. حالا طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا یعنی اینکه شما سایت خود را برای انواع دستگاه ها و مدل های گوشی های موبایل مناسب و با رعایت اصول اولیه طراحی کنید. به زبان ساده تر یعنی اینکه کاربر با گوشی آیفون 13 وارد سایت شما می شود و همزمان کاربر دیگر با آیپد وارد سایت شما شود هر دو در آن واحد سایت را کاملا واکنش گرا و مناسب دستگاه های خود مشاهده می کنند. رعایت این نکته باعث می شود تجربه کاربری خوبی برای جامعه هدف شما رقم بخورد. در واقع با طراحی ریسپانسیو شما به راحتی کاربران خود فکر میکنید و میخواهید رضایت کاربران را جلب کنید. در طراحی واکنش گرا کد های CSS همگی در قالب دیگری قرار میگیرد و به محض استفاده از گوشی موبایل این کد های CSS مخصوص اجرا می شود. در واقع چینش عناصر و آیکون ها در طراحی ریسپانسیو متناسب با نوع گوشی انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید.

اولین سوالی که الان برای کاربران به وجود می آید این است که چرا الان وبسایت هایی را هنوز می بینیم که با اینکه در تلفن همراه طراحی خوبی ندارند ولی در SERP قرار دارند. گوگل از ابتدای سال 2018  سعی کرده است با الگوریتم Mobile First Index به بررسی تمام وبسایت های مناسب تلفن همراه و رتبه دهی به آنها بپردازد. بدین صورت که اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها نسخه موبایل، و اولویت دوم نسخه دسکتاپ است. این موضوع تا الان هم ادامه داشته و تا سالیان بعد هم ادامه دارد و به صورت تدریجی در حال اعمال شدن است. همچنین گوگل اعلام کرده تمام دامنه هایی که از اول ژوئیه 2019 ثبت بشوند به صورت خودکار با این الگوریتم رتبه دهی می شوند.

پیشنهاد می شود مقاله آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار را مطالعه نمایید.

الگوریتم Mobile First Index چیست

تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر روی وبسایت ها چگونه است؟

می دانیم که این الگوریتم روی تمامی وبسایت ها رفتار یکسانی ندارد و با توجه به ساختار وبسایت ها آنالیز های متفاوتی دارد. این آنالیز ها به چهار دسته تقسیم می شود:

سایت هایی با نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان: بسیاری از سایت ها وجود دارند که نسخه دسکتاپ آنها با موبایل یکی است و تغییری در آنها وجود ندارد، پس وقتی که الگوریتم فرست ایندکس به این وبسایت ها سر می زند درست مانند نسخه دسکتاپ به آنها امتیاز می دهد.

سایت هایی با طراحی ریسپانسیو : در این نوع وبسایت ها نوع محتوا در موبایل و دسکتاپ تغییری نمی کند و تنها نحوه ی نمایش آنها متفاوت است. البته در این حالت شرایطی به وجود می آید که اگر سایت شما ریسپانسیو باشد ولی در دو نسخه موبایل و دسکتاپ محتوای یکسان نداشته باشد یعنی بخش مهمی از محتوا در موبایل با استفاده از کد های CSS پنهان شده باشد، ممکن است جایگاه سایت پس از بررسی الگوریتم دچار تغییر شود.

سایت داینامیک سروینگ : به سایت های گفته می شود که با توجه به اینکه آدرس سایت نسخه موبایل و دسکتاپ در آنها یکی است ولی وقتی وارد نسخه موبایلی می شویم نحوه نمایش و یک سری ساختار کد های HTML در آن تغییر میکند. برای مثال سایت دیجی کالا در این دسته جای می گیرد.

سایت هایی با دو آدرس جدا برای موبایل و دسکتاپ : این سایت ها برای نسخه موبایلی و دسکتاپی سایت خود دو آدرس و یا همان URL جدا دارند. پس موبایل فرست ایندکس فقط به سمت آنالیز و بررسی نسخه موبایلی می رود که این گونه سایت ها معمولا الگوریتم های گوگل را حساس می کنند و باید حواسشان را جمع کنند.

معرفی ابزار برای تست نسخه موبایلی

اگر میخواهید سایت خود را تست کنید که آیا از لحاظ موتور جست و جو واکنش گرا است یا نه میتوانید از سایت زیر برای این کار استفاده نمایید.

در ابتدا به سایت https://search.google.com/test/mobile-friendly مراجعه نمایید.

سپس از شما میخواهد که URL سایت خود را وارد نمایید. این سایت این قابلیت را دارد که یک قطعه کد را از لحاظ واکنش گرایی بررسی کنید.

بعد از اینکه لینک سایت خود را وارد کردید باید چند لحظه صبر کنید تا به بررسی سایت بپردازد.

اگر پیغام Page is mobile friendly را دریافت کردید یعنی سایت شما کاملا واکنش گرا طراحی شده است.

سایت Designmodo Responsive Test

شما در این سایت می توانید لینک سایت خود را وارد نمایید سپس صفحه اصلی سایت شما را نشان میدهد سپس می توانید با پیکسل بندی اندازه آن را واکنش گرا طراحی کنید. همچنین 3 سایز موبایل ، تبلت و دسکتاپ را نیز داراست.

سایت Am I Responsive

در این سایت نیز میتوانید لینک خود را وارد کنید تا ریسپانسیو بودن سایت خود را چک نمایید. همانند ابزار بالا در سه نسخه موبایل، تبلت، دسکتاپ میتوانید سایت خود را چک نمایید و ظاهر آن را مشاهده نمایید. ویژگی مثبتی که این سایت دارد این است میتوانید سایت هایی که در لوکال هاست را در این ابزار چک کنید، که این قابلیت مهمی است.

سایت responsivedesignchecker.com

در سایت نیز می توانید با وارد کردن آدرس سایت خود به به بررسی واکنش گرایی بپردازید.

پیشنهاد می شود مقاله الگوریتم دزدان دریایی چیست؟ را مطالعه نمایید.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم Mobile First Index بهینه کنیم؟

قاعدتا پس از توضیحات بالا سوالی که پیش می آید این است که چه طور میتوانیم سایت خود را برای الگوریتم Mobile First Index بهینه کنیم تا بتوانیم رتبه بالایی را از این وبسایت بدست بیاوریم.

ریسپانسیو بودن را جدی بگیرید. ( طراحی واکنش گرایی بهتر از نسخه مجزا سایت برای موبایل است.)

اولین و مهم ترین نکته ای که در این مرحله به وجود می آید این است که شما باید سایت خود را واکنش گرا طراحی نمایید. امروزه در عرصه طراحی سایت آنقدر این موضوع مهم شده است که کارفرما ها بسیار روی این موضوع تاکید دارند. فرمت کلی حالت ریسپانسیوی این بود که کاربر همان نسخه ای را که در دسکتاپ خود مشاهده میکند همان محتوا را با اندازه المان های مناسب در موبایل خود مشاهده نماید. بر اساس تجربه توصیه می شود که از حالت ریسپانسیوی برای نسخه موبایلی خود استفاده کنید تا تغییری در محتوا و کد های سایت شما به وجود نیاید.

ساختار سایت نباید دست خوش تغییر شود.

حتما سایت واکنش گرای خود را از نظر ساختار با نسخه دسکتاپی آن مقایسه نمایید. هیچ گونه تغییری نباید در ساختار سایت به وجود بیاید، تمامی المان ها باید مشابه در دو نسخه وجود داشته باشند و لینک سازی و تصاویر و ویدیو ها در هر دو نسخه نمایش داده شود.

تغییری در محتوا ایجاد نکنید!

بین نسخه موبایل و دسکتاپ شما نباید تغییر محتوایی باشد. الگوریتم Mobile First Index روی این موضوع حساس است، به عبارتی وجود محتوای پنهان این الگوریتم را حساس می کند و مشکلاتی را برای شما به وجود می آورد.

به محتوای ساید بار و فوتر توجه داشته باشید!

در ریسپانسیو بودن سایت ها چون فضای موبایل ها نسب به لپ تاپ ها کوچک تر است متاسفانه برخی از قبسمت ها مانند ساید بار ها و فوتر به خوبی نمایش داده نمی شود، بنابراین اگر محتوای مهم و لینک های مهم در این قسمت ها دارید سعی کنید که در نسخه موبایلی این موارد مهم را به قسمت های دیگر انتقال دهید تا از سایت شما حذف نشود.

سعی کنید محتوا های خود را به صورت آکاردئون قرار دهید!

در گوشی های موبایل چون فضای کافی وجود ندارد و  کاربر برای اینکه یک محتوای طولانی را بخواهد مطالعه کند باید به پایین صفحه اسکرول کند و یا به صفحه دیگر وبسایت برود پیشنهاد می شود که محتوای خود را به صورت ساختار جعبه ای و یا آکاردئون طراحی نمایید. در این نوع طراحی کاربر هر تیتری که لازم داشته باشد را باز میکند و در همان صفحه بدون نیاز به اسکرول اضافه میخواند.

افزایش سرعت سایت

چه در نسخه موبایلی و چه در نسخه دسکتاپ شما باید سایت خود را با سرعت بالا در دسترس کاربران قرار دهید. سرعت لود شدن صفحات وبسایت نباید طولانی باشد زیرا کاربر ممکن است سایت شما را ترک کند. بنابراین با انتخاب میزبانی هاست مناسب، استفاده از افزونه های افزایش سرعت، استفاده از CDN ها ، بهینه سازی تصاویر و… میتوانید به افزایش سرعت سایت خود کمک نمایید.

از نشانه گذاری اسکیما استفاده نمایید.

سئو کاران از نشانه گذاری کاربردی اسکیما برای معرفی توضیحاتی به موتور های جستجو استفاده می کنند، تا فرایند فهم محتوای سایت برای ربات های جستجوگر گوگل آسان شود. می بایست کد های schema در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ وجود داشته و یکسان باشد.

توصیه می شود که از این به بعد به نسخه موبایلی سایت خود بیشتر از قبل اهمیت بدهید زیرا الگوریتم Mobile First Index به شدت به وبسایت هایی با نسخه موبایل سازگار نیستند برخورد می کند. اگر وبسایتتان تا به الان از نسخه موبایل پشتیبانی نکرده است از ایندکس گوگل حذف نشده بلکه الگوریتم فرست ایندکس رتبه پایینی را برای آن در نظر گرفته است.

پیشنهاد می شود مقاله رقص گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

موبایل فرست ایندکس

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی الگوریتم Mobile First Index صحبت کنیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان نماییم. اگر تا به الان درباره ی این الگوریتم آشنایی نداشته اید بهتر است از این به بعد روی این الگوریتم تمرکز کرده و سایت خود را برای آن بهینه نمایید. به این نکته توجه نمایید که در آینده ای نه چندان دور بیشتر سرچ ها به موبایل ها تعلق می گیرد و اگر نتوانید از ایندکس موبایل ها رتبه بگیرید ترافیک کاربران زیادی را از دست خواهید داد. اگر در زمینه طراحی سایت موبایل فرندلی تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت نظرات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *