هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
انضباط شخصی

انضباط شخصی چیست؟ آموزش انضباط شخصی یا خود انضباطی با روش های ساده

دسته بندی : موفقیت
1400/11/22

راهکارهایی ساده و جذاب درباره انضباط شخصی یا خود انضباطی

“اولین و بهترین پیروزی تسخیر خود است.” ~ افلاطون

یادگیری اینکه خودتان و دیگران را به طور مؤثر رهبری کنید، همه به نظم و انضباط منتهی می شود. شادی، موفقیت و رضایت از تمرکز و خودکنترلی ناشی می شود. ممکن است باورش سخت باشد اما مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که انضباط شخصی دارند و دارای نظم و انضباط  هستند شادتر هستند چرا؟ زیرا با نظم و انضباط و خودکنترلی ما در واقع به اهدافی که واقعاً به آنها اهمیت می‌دهیم می‌رسیم. انضباط شخصی پل بین اهداف تعریف شده و اهداف انجام شده است.

انضباط شخصی

خود انضباطی چیست؟

انضباط شخصی اساساً توانایی مداوم شما برای کنترل اعمال، احساسات و عواطف است. وقتی نوبت به امور مالی شما می رسد، توانایی شما برای پایبندی به برنامه های خود برای پرداخت بدهی پس انداز و سرمایه گذاری است.

زمانی که در نظم و انضباط خود کنترل داشته باشید، انگیزه خود را حفظ می کنید و احتمال موفقیت شما بیشتر است. این به شدت به نیروی اراده که کنترل تکانه ها و اعمال فرد است، مرتبط است.

قدرت اراده توانایی شما را برای متمرکز ماندن توصیف می‌کند، در حالی که نظم و انضباط به این معناست که شما اقدامات مداومی را برای بهبود اراده خود انجام می‌دهید. انضباط شخصی و اراده هر دو دست به دست هم می دهند.

فواید خود انضباطی

بهبود نظم و انضباط شما فواید زیادی دارد از جمله:

اضطراب را کاهش می دهد

وقتی کنترل رفتار خود را در دست دارید، کمتر احساس اضطراب می کنید.

توانایی شما را برای دستیابی به اهداف بلند مدتتان افزایش می دهد

با حواس پرتی کمتر و شکست های تحمیلی، داشتن نظم و انضباط به شما امکان می دهد به اهداف خود برسید. همچنین به این معنی است که سریعتر از زمانی که به خود اجازه دهید حواس خود را پرت کنید، به آنها برسید.

باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید

وقتی در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید، احساس شادی بیشتری می کنید زیرا در حال پیشرفت هستید. خود انضباطی سهم عمده ای در این امر دارد.

شما انعطاف پذیرتر می شوید

با افزایش نظم و انضباط خود، توانایی شما برای مقاومت در برابر وسوسه افزایش می یابد. این به نوبه خود باعث می شود در شرایط مختلف انعطاف پذیرتر شوید.

انضباط شخصی

برای بهبود انضباط شخصی چه کنیم؟

مرحله اول: نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

همه ما نقاط ضعفی داریم. خواه میل به خواب، تنباکو، غذای ناسالم، حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی، یا بازی ویدیویی Fortnite (این بازی چه ایرادی دارد؟!)، آنها تأثیر مشابهی روی ما دارند. بهترین کار این است که این مشکلات را یافته و بدانیم که چه نقاط قوت یا ضعفی داریم؟

مرحله دوم: وسوسه ها را از بین ببرید.

“من می توانم در برابر هر چیزی مقاومت کنم به جز وسوسه.” ~ اسکار وایلد

این عبارت توصیه قدرتمندی را ارائه می دهد. به سادگی با حذف بزرگترین وسوسه ها از محیط خود، نظم و انضباط خود را تا حد زیادی بهبود می بخشید. اگر می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید، غذای ناسالم را در سطل زباله بیندازید. اگر می خواهید بهره وری خود را در محل کار افزایش دهید، مدیریت کارهای خود را بهبود ببخشید، اعلان های شبکه های اجتماعی را خاموش کنید و تلفن همراه خود را بی صدا کنید. برنامه های خود را اولویت بندی و اجرا کنید.

هر چه حواس پرتی کمتر باشد، تمرکز بیشتری روی دستیابی به اهداف خود خواهید داشت. با حذف تأثیرات بد، خود را برای موفقیت آماده کنید.

مرحله سوم: اهداف روشنی را تعیین کنید و یک برنامه اجرایی داشته باشید.

اگر امیدوارید به درجات بیشتری از نظم و انضباط خود دست یابید، باید دید روشنی از آنچه که امیدوارید انجام دهید، مانند هر هدفی داشته باشید. همچنین باید درک درستی از معنای موفقیت برای خود داشته باشید. به هر حال، اگر ندانید به کجا می روید، این که راه خود را گم کنید یا منحرف شوید آسان است. به یاد داشته باشید که اولویت بندی کنید.

یک برنامه روشن، هر گامی را که باید برای رسیدن به اهداف خود بردارید، مشخص می کند.افراد موفق از این تکنیک برای ادامه مسیر، ارتباط عاطفی با ماموریت خود و ایجاد یک خط پایان واضح استفاده می کنند.

انضباط شخصی

مرحله چهارم: تلاش روزانه را تمرین کنید.

ما با نظم و انضباط به دنیا نیامده ایم. این یک رفتار آموخته شده است. و درست مانند هر مهارت دیگری که می خواهید به آن مسلط شوید، نیاز به تمرین و تکرار روزانه دارد. باید تبدیل به عادت شود. اما تلاش و تمرکزی که خود انضباطی به آن نیاز دارد می تواند خسته کننده باشد. هر چه زمان می گذرد، کنترل کردن اراده شما بیشتر و سخت تر می شود. هر چه وسوسه یا تصمیم بزرگتر باشد، انجام کارهای دیگری که نیاز به خودکنترلی نیز دارند، چالش برانگیزتر است.

بنابراین، روی ایجاد نظم و انضباط خود از طریق تلاش روزانه در یک منطقه خاص مرتبط با یک هدف، کار کنید. این به مرحله سه برمی گردد. برای تمرین سخت کوشی روزانه باید برنامه داشته باشید. آن را در تقویم خود، لیست کارهایتان قرار دهید.

مرحله پنجم: عادات جدید ایجاد کنید.

به دست آوردن نظم و انضباط شخصی و تلاش برای القای یک عادت جدید در ابتدا می تواند دلهره آور باشد، به خصوص اگر روی کل کار در حال انجام تمرکز کنید. برای جلوگیری از احساس ترس، آن را ساده نگه دارید. هدف خود را به مراحل کوچک و قابل انجام تقسیم کنید. به جای اینکه سعی کنید همه چیز را به یکباره تغییر دهید، روی انجام یک کار به طور مداوم تمرکز کنید و با در نظر گرفتن آن هدف، بر نظم و انضباط خود مسلط شوید.

اگر می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید، اما به طور منظم (یا هرگز) ورزش نمی‌کنید، با ده یا پانزده دقیقه ورزش در روز شروع کنید. اگر می‌خواهید عادات خواب بهتری داشته باشید، هر شب سی دقیقه زودتر به رختخواب بروید. اگر می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید، عادت‌های خرید مواد غذایی خود را تغییر دهید و وعده‌های غذایی را زودتر آماده کنید. قدم های کودکی بردارید در نهایت، زمانی که طرز فکر و رفتار شما شروع به تغییر کرد، می توانید اهداف بیشتری را به لیست خود اضافه کنید.

مرحله ششم: درک خود را در مورد اراده تغییر دهید.

اگر فکر می کنید مقدار محدودی از اراده دارید، احتمالاً از آن محدودیت ها فراتر نخواهید رفت. همانطور که قبلاً اشاره کردم، مطالعات نشان می دهد که اراده می تواند در طول زمان کاهش یابد.

وقتی ذهنیت اراده نامحدود را در آغوش می‌گیریم، به رشد، دستیابی به موفقیت‌های بیشتر و توسعه سرسختی ذهنی ادامه می‌دهیم. این همان فلسفه تعیین اهداف “کشش” است. به طور خلاصه، تصورات درونی ما در مورد قدرت اراده و خودکنترلی می تواند تعیین کند که چقدر منضبط هستیم. اگر بتوانید این موانع ناخودآگاه را بردارید و واقعاً باور داشته باشید که می توانید آن را انجام دهید، در این صورت انگیزه بیشتری برای تحقق بخشیدن به آن اهداف به خود خواهید داد.

مرحله هفتم: مربیان مورد اعتماد را پیدا کنید.

توسعه تخصص مستلزم مربیانی است که قادر به ارائه بازخورد سازنده و حتی دردناک باشند. کارشناسان واقعی دانش آموزان بسیار با انگیزه ای هستند که به دنبال چنین بازخوردی هستند. آنها همچنین در درک اینکه چه زمانی و اگر توصیه یک مربی یا مربی برای آنها کار نمی کند مهارت دارند.

نوازندگان نخبه ای که من می شناسم و با آنها کار کرده ام، همیشه می دانستند که چه کاری را درست انجام می دهند، در حالی که روی کارهای اشتباه خود تمرکز می کردند. آنها به عمد مربیان غیر عاطفی را انتخاب کردند که آنها را به چالش بکشند و آنها را به سطوح بالاتری از عملکرد سوق دهند. بهترین مربیان همچنین جنبه هایی از عملکرد شما را شناسایی می کنند که باید در سطح بعدی مهارت شما بهبود یابد و به شما در آمادگی کمک می کنند.

مرحله هشتم: خودتان را ببخشید و به جلو حرکت کنید.

حتی با تمام نیت هایمان و برنامه ریزی های خوب، گاهی اوقات کوتاه می آییم. اتفاق می افتد. فراز و نشیب، موفقیت های بزرگ و شکست های تاسف بار خواهید داشت. کلید ادامه دادن است. اگر دچار اشتباه شدید، با پرسیدن پنج مورد چرا، علت اصلی را پیدا کنید و ادامه دهید. اجازه ندهید درگیر احساس گناه، عصبانیت یا ناامیدی شوید، زیرا این احساسات شما را بیشتر به پایین می کشاند و مانع پیشرفت آینده می شود.

از اشتباهات خود درس بگیرید و خود را ببخشید. سپس سر خود را به بازی برگردانید و با قدرت آن را اجرا کنید.

استاد شدن در نظم و انضباط نفس دشوار است. منظورم این است که حتی شاگرد خود انضباطی شدن هم سخت است! در واقع، دانستن بیشتر در مورد خود انضباطی یک مطالعه قدیمی است. روانشناسان به بررسی وضعیت روانی، تربیت، شرایط فعلی و موارد دیگر پرداخته اند تا بدانند چرا مردم تا این حد با آن دست و پنجه نرم می کنند.

خبر خوب این است که اگرچه گاهی اوقات به نظر می رسد که کنترلی در برخی از جنبه های زندگی خود ندارید، اما واقعاً این کار را می کنید. شما فقط هنوز آن را نمی دانید.

انضباط شخصی یکی از مواردی است که مستلزم تمرین و پرورش مداوم است. و مانند هر چیزی که توسعه آن به زمان نیاز دارد، شما نیز می توانید نظم و انضباط خود را بهبود ببخشید. اما ابتدا بیایید به این بپردازیم که خود انضباطی چیست.

انضباط شخصی

7 راه ساده برای بهبود نظم و انضباط خود

یادگیری چگونگی ایجاد مهارت های خود انضباطی می تواند به شما این امکان را بدهد که عادت های بد را کنار بگذارید، به اهداف بلندمدت و کوتاه مدت برسید و زندگی خود را به کلی تغییر دهید.

به آن به عنوان سرمایه گذاری روی خود فکر کنید. در اینجا، ما هفت مرحله را برای ایجاد نظم و انضباط شخصی و تلاش در جهت زندگی بهتری که شایسته آن هستید، بیان کرده‌ایم.

1. شمارش معکوس کنید، سپس اقدام کنید

وقتی احساس بی انگیزگی می کنید، از ده شمارش معکوس کنید، سپس خودتان را مجبور کنید هر کاری که باید انجام دهید، پس آن را انجام دهید. یک شمارش معکوس سریع می تواند به شما کمک کند تا به یک فضای ذهنی مناسب برای ایجاد انگیزه دست پیدا کنید. گاهی اوقات تنها چیزی که ما نیاز داریم کمی فشار برای برداشتن گام بعدی است. نظم و انضباط شخصی از این طریق آغاز می شود.

2. اهداف خود را در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آنها را ببینید

نوشتن یک هدف آن را واقعی تر می کند. آن را در جایی نصب کنید که اغلب آن را ببینید و به خودتان الهام دهید – پشت میز کار، در اتاق خواب، در ماشینتان، و غیره. هدف را در برنامه ریز سالانه خود بنویسید.

همچنین می‌توانید یادآوری‌های تقویم واقعی را روی تلفن خود تنظیم کنید تا یک بار در هفته یا بیشتر خاموش شوند. اما با خودت خوب باش خودتان را نترسانید و شرمنده اهدافتان نباشید. بلکه شاد، مثبت و دلگرم کننده باشید.

انضباط خود را با افزودن جملات انگیزشی از افراد مورد تحسین خود افزایش دهید. مطمئن نیستید که اهداف درستی دارید؟ مدتی را صرف بررسی اهداف خود کنید تا مطمئن شوید که آنها با چیزهایی که واقعاً برای خود می خواهید هماهنگ هستند.

3. به خود یادآوری کنید که چرا شروع کردید

هدف نهایی خود را در ذهن داشته باشید بدون اینکه به خودتان اجازه دهید فراموش کنید از کجا شروع کرده اید. دائماً به خود یادآوری کنید، به خصوص وقتی سخت می شود… چگونه و چرا این هدف را تعیین کرده اید و پس از اتمام به چه چیزی دست خواهید یافت.

تصور کنید که کنترل کامل زندگی خود را به دست گرفته اید و به هر هدف خاصی که تعیین کرده اید دست یافته اید. یادآوری هایی را روی تلفن خود تنظیم کنید تا به خودتان بگویید که چقدر پیشرفت کرده اید و چقدر افتخار می کنید. جملات تاکیدی همچنین راهی عالی برای متمرکز نگه داشتن خود بر روی چرایی خود هستند.

4. ابتدا اهداف کوچک تعیین کنید

سعی کنید با تعیین اهداف سخت، خود را تحت فشار قرار ندهید. اعتماد به نفس خود را با تعیین و دستیابی به یک هدف کوچک قبل از اینکه به دنبال یک هدف بزرگ باشید، تقویت کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف نهایی شما دویدن 5 مایل بدون توقف است، هدف اولیه را برای دویدن یک چهارم مایل بدون توقف تعیین کنید.

با خودتان صبور باشید و سعی کنید از این روند ناامید نشوید. دستیابی به آن اهداف کوچک در ابتدا می تواند انگیزه لازم برای ادامه راه را به شما بدهد.

5. اولویت بندی را تمرین کنید

تصمیم بگیرید که کدام کارها ارزش بیشتر تلاش را دارند، سپس روز خود را طوری سازماندهی کنید که آنها را کاملاً شکست دهید. اگر یک برنامه مطالعه تنظیم کنید، کمتر احتمال دارد که کارهای نه چندان دلچسب را به تعویق بیندازید.

چیزهایی را که لزوماً دوست ندارید را در راس اولویت های خود قرار دهید و به جای اینکه آنها را یک روز دیگر به تعویق بیندازید، از تمام شدن آنها راحت می شوید.

6. نقاط ضعف خود را بشناسید

سپس، فعالانه با آنها مبارزه کنید. تعیین کنید که چگونه ممکن است دچار لغزش شوید و چگونه می توانید از وقوع آن جلوگیری کنید.

7. از دوستان بخواهید که شما را مسئول بدانند

اگر کسی که که شما آن را تحسین می کنید در حال تماشای کارهای شما باشد، احتمال کمتری دارد که اهداف خود را تقلب کنید. از قهرمان خود بخواهید در کنار شما یک هدف تعیین کند. می توانید همدیگر را تشویق کنید و وقتی شرایط سخت می‌شود، می‌توانید آن‌جا باشید تا به یکدیگر فشار بیشتری بدهید.

انضباط شخصی

نقل قول های خود انضباطی برای حفظ انگیزه شما

همه ما در حالی که روی نظم و انضباط خود و رسیدن به اهدافمان کار می کنیم به یک “دستمو بگیر تا بلند شم” نیاز داریم. و بنابراین در اینجا چند نقل قول عالی برای خود انضباطی وجود دارد که به شما کمک می کند انگیزه خود را حفظ کنید.

  • “فقط به این دلیل که شما با نظم و انضباط خود دست و پنجه نرم می کنید به این معنی نیست که باید پرچم سفید را برافراشته و شکست تلاش های خودسازی خود را اعلام کنید. در عوض، تلاش کنید تا شانس اینکه به عادت های سالم تر خود پایبند باشید را افزایش دهید – حتی زمانی که شما آن را دوست ندارید.” – امی مورین

  • “توانایی نظم بخشیدن به خود برای به تاخیر انداختن رضایت در کوتاه مدت به منظور برخورداری از پاداش های بیشتر در دراز مدت، پیش نیاز ضروری برای موفقیت است.” – برایان تریسی

  • گوهرهای زیبا می توانند از خاک بیرون بیایند. مبارزه می تواند به شما نظم و انضباط و انعطاف پذیری بیاموزد. – دیپا صنعتانی

  • “درد خود انضباطی هرگز به بزرگی درد پشیمانی نخواهد بود.” – ناشناس

  • انضباط شخصی نیروی جادویی است که شما را عملاً غیرقابل توقف می کند. – ناشناس

  • “بدون هیچ گونه از خودگذشتگی، چگونه می توان به موفقیت رسید؟” – لیلا گیفتی آکیتا

  • همه موفقیت ها با خود انضباطی شروع می شود. با تو شروع می شود.» دواین جانسون

  • انضباط شخصی تنها قدرتی است که می تواند شما را حتی در سخت ترین شرایط انرژی نگه دارد. – سوکانت راتناکار

  •  “موفقیت فقط اتفاق نمی افتد. شما باید در مورد آن عمدی باشید، و این مستلزم نظم و انضباط است.» – جان سی ماکسول

  • “ما امروز کاری را انجام می دهیم که آنها نخواهند کرد، بنابراین فردا می توانیم کاری را که آنها نمی توانند انجام دهند.” – دواین جانسون

  • «هرگز از باور به تحول شخصی خود دست نکشید. حتی در روزهایی که ممکن است متوجه آن نشوید یا تمایلی به آن نداشته باشید، هنوز هم اتفاق می افتد. –  لاله دلیا

  • “خود انضباطی چیزی جز خودآگاهی نیست.” – مروارید زو

  • “موفقیت با انضباط شخصی آغاز می شود.” – آدلجا

شما یاد خواهید گرفت که چگونه منظم تر باشید و هر فصل تمرین هایی دارد که به شما کمک می کند رویکرد “بدون بهانه” را در زندگی خود اعمال کنید. من این کتاب را در هر فرصتی که به دست می‌آورم توصیه می‌کنم.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله در مورد روش هایی صحبت کردیم که با استفاده از آن ها می توان به انضباط شخصی بیشتری دست یافت. انضباط شخصی موجب می شود که ما در یک مسیر درست برای رسیدن به اهداف خود قرار بگیریم.

وقتی که انضباط شخصی دارید در مدیریت زمان خود صرفه جویی خواهید کرد. بدین ترتیب می توانید وقت بیشتری برای رسیدن به کارهای دیگر خود به دست بیاورید.

همچنین خود انضباطی که گاها انضباط شخصی نامیده می شود موجب ایجاد یک ویژگی عالی در شما خواهد شد. با یادگیری آن می توانید عملکرد بهتری در کارها از خود به نمایش بگذارید. در مقاله افزایش عملکرد بیشتر در مورد آن بخوانید.

انضباط شخصی به آن علت که کارهای خود را به موقع و با بهترین شیوه ممکن انجام می دهید باعث افزایش تمرکز نیز خواهد شد.

اگر از راه حل های ارائه شده استفاده کرده اید یا روش های منحصر به فردی برای انضباط شخصی دارید، در بخش کامنت ها با ما همراه باشید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *