هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
انواع سرمایه گذاری

انواع سرمایه گذاری + نکات سرمایه گذاری در 1401

دسته بندی : کسب و کار
1401/03/13

انواع سرمایه گذاری – سرمایه‌گذاری فرآیند خرید دارایی‌هایی است که ارزش آن در طول زمان افزایش می‌یابد و بازدهی را در قالب پرداخت‌های درآمد یا سود سرمایه فراهم می‌کند. در یک مفهوم بزرگتر، سرمایه گذاری می تواند صرف وقت یا پول برای بهبود زندگی خود یا دیگران باشد. اما در دنیای امور مالی، سرمایه گذاری خرید اوراق بهادار، املاک و مستغلات و سایر اقلام با ارزش به منظور دستیابی به سود سرمایه یا درآمد است.

تفاوت سرمایه گذاری با تجارت در این است که سرمایه گذاری برای بلندمدت است، معمولاً سال ها یا دهه ها. سرمایه گذاری یکی از استراتژی های کلیدی برای ایجاد ثروت و امنیت مالی بلند مدت است.

سرمایه گذاری چیست و چگونه کار می کند؟

انواع سرمایه گذاری

در ساده ترین مفهوم، سرمایه گذاری زمانی جواب می دهد که دارایی را با قیمت پایین بخرید و آن را با قیمت بالاتر بفروشید. به این نوع بازگشت سرمایه، سود سرمایه می گویند. کسب بازده از طریق فروش دارایی ها برای کسب سود – یا تحقق بخشیدن به سود سرمایه شما – یکی از راه های سرمایه گذاری است.

  • وقتی یک شرکت محصول جدید و داغی را ایجاد می کند که فروش را افزایش می دهد، درآمد شرکت را افزایش می دهد و ارزش سهام را در بازار افزایش می دهد، می تواند ارزش سهام را افزایش دهد.
  • یک اوراق قرضه شرکتی زمانی ارزش دارد که 5 درصد سود سالانه بپردازد و همان شرکت اوراق قرضه جدیدی را منتشر کند که تنها سود 4 درصدی را ارائه می دهد و باعث می شود که اوراق قرضه شما مطلوب تر شود.
  • کالایی مانند طلا ممکن است افزایش یابد زیرا ارزهایی همچون تومان ایران یا دلار آمریکا ارزش خود را از دست می دهد و تقاضا برای طلا را افزایش می دهد.
  • ممکن است ارزش یک خانه یا آپارتمان به این دلیل باشد که ملک را بازسازی کرده‌اید، یا به این دلیل که محله برای خانواده‌های جوان با بچه‌ها مطلوب‌تر شده است.

علاوه بر سود حاصل از افزایش سرمایه و قدردانی، سرمایه گذاری زمانی کار می کند که دارایی هایی را بخرید و نگهداری کنید که درآمد ایجاد می کنند. به جای تحقق سود سرمایه از طریق فروش یک دارایی، هدف سرمایه گذاری درآمدی، خرید دارایی هایی است که در طول زمان جریان نقدی ایجاد می کنند و بدون فروش آنها را حفظ می کنند. به عنوان مثال، بسیاری از سهام سود سهام پرداخت می کنند. سرمایه گذاران سود سهام به جای خرید و فروش سهام، سهام را نگه می دارند و از درآمد سود می برند.

انواع سرمایه گذاری چیست؟

چهار طبقه دارایی اصلی وجود دارد که افراد می توانند با امید به قدردانی در آنها سرمایه گذاری کنند: سهام، اوراق قرضه، کالاها و املاک و مستغلات. علاوه بر این اوراق بهادار اساسی، صندوق‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) وجود دارند که ترکیب‌های مختلفی از این دارایی‌ها را خریداری می‌کنند. وقتی شما جز این وجوه هستید، صدها یا هزاران دارایی فردی را سرمایه گذاری می کنید.

انواع سرمایه گذاری: سهام

شرکت ها سهام می فروشند تا پول جمع آوری کنند تا عملیات تجاری خود را تامین کنند. خرید سهام مالکیت جزئی یک شرکت را به شما می دهد و به شما امکان می دهد در سود (و زیان) آن شرکت کنید. برخی از سهام نیز سود سهام پرداخت می کنند، که پرداخت های منظم کوچک سود شرکت ها است. از آنجایی که هیچ بازده تضمینی وجود ندارد و شرکت‌ها ممکن است از کار بیفتند، سهام ریسک بیشتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارد.

انواع سرمایه گذاری: اوراق قرضه

اوراق قرضه به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که «بانک شوند». زمانی که شرکت ها و کشورها نیاز به افزایش سرمایه دارند، با انتشار بدهی که اوراق قرضه نامیده می شود، از سرمایه گذاران وام می گیرند.

وقتی در اوراق قرضه سرمایه گذاری می کنید، برای مدت معینی به ناشر پول قرض می دهید. در ازای وام شما، صادرکننده نرخ بازده ثابت و همچنین پولی را که در ابتدا به آنها وام داده اید به شما پرداخت می کند.

اوراق قرضه به دلیل نرخ بازده تضمین شده و ثابتی که دارند به عنوان سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز شناخته می شوند و عموماً ریسک کمتری نسبت به سهام دارند. با این حال، همه اوراق قرضه سرمایه گذاری “ایمن” نیستند. برخی از اوراق قرضه توسط شرکت‌هایی با رتبه‌بندی اعتباری ضعیف منتشر می‌شوند، به این معنی که احتمال عدم پرداخت بازپرداخت آنها بیشتر است.

انواع سرمایه گذاری: کالاها

کالاها محصولات کشاورزی، محصولات انرژی و فلزات از جمله فلزات گرانبها هستند. این دارایی ها عموماً مواد اولیه مورد استفاده صنعت هستند و قیمت آنها به تقاضای بازار بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر سیل بر عرضه گندم تأثیر بگذارد، قیمت گندم ممکن است به دلیل کمبود افزایش یابد.

خرید کالاهای «فیزیکی» به معنای نگهداری مقادیری نفت، گندم و طلا است. همانطور که ممکن است تصور کنید، اکثر مردم اینگونه روی کالاها سرمایه گذاری نمی کنند. در عوض، سرمایه گذاران کالاها را با استفاده از قراردادهای آتی و اختیار خرید می خرند. همچنین می‌توانید از طریق اوراق بهادار دیگر، مانند ETF یا خرید سهام شرکت‌هایی که کالا تولید می‌کنند، روی کالاها سرمایه‌گذاری کنید.

کالاها می توانند سرمایه گذاری های نسبتاً پرریسکی باشند. سرمایه‌گذاری مکرر در معاملات آتی و گزینه‌ها شامل معامله با پولی است که قرض می‌گیرید و پتانسیل زیان شما را تقویت می‌کند. به همین دلیل است که خرید کالاها معمولاً برای سرمایه گذاران با تجربه تر است.

انواع سرمایه گذاری: صنعت املاک

شما می توانید با خرید خانه، ساختمان یا یک قطعه زمین در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در سطح ریسک متفاوت است و تابع طیف گسترده ای از عوامل، مانند چرخه های اقتصادی، نرخ جرم و جنایت، رتبه بندی مدارس دولتی و ثبات دولت محلی است.

افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بدون نیاز به مالکیت یا مدیریت مستقیم املاک و مستغلات هستند، ممکن است به خرید سهام یک تراست سرمایه گذاری املاک و مستغلات (REIT) فکر کنند. REIT شرکت هایی هستند که از املاک و مستغلات برای ایجاد درآمد برای سهامداران استفاده می کنند. به طور سنتی، آنها سود بیشتری نسبت به بسیاری از دارایی های دیگر، مانند سهام، پرداخت می کنند.

صندوق های سرمایه گذاری متقابل و ETF

صندوق های سرمایه گذاری متقابل و صندوق های ETF در سهام، اوراق قرضه و کالاها، با پیروی از یک استراتژی خاص، سرمایه گذاری می کنند. صندوق‌هایی مانند ETF و صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل به شما امکان می‌دهند هنگام خرید سهام آن‌ها، صدها یا هزاران دارایی را همزمان سرمایه‌گذاری کنید. این تنوع آسان باعث می شود صندوق های سرمایه گذاری متقابل و ETF ها به طور کلی ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری های فردی داشته باشند.

در حالی که هر دو صندوق سرمایه گذاری مشترک و ETF انواعی از صندوق ها هستند، اما کمی متفاوت عمل می کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طیف وسیعی از دارایی‌ها را می‌خرند و می‌فروشند و اغلب به طور فعال مدیریت می‌شوند، به این معنی که یک متخصص سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که در آن سرمایه‌گذاری کند. این مدیریت فعال و عملی به این معنی است که سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری معمولاً گران تر از ETF است.

ETF ها همچنین شامل صدها یا هزاران اوراق بهادار جداگانه هستند. با این حال، ETF ها به جای تلاش برای شکست دادن یک شاخص خاص، معمولا سعی می کنند عملکرد یک شاخص معیار خاص را کپی کنند. این رویکرد منفعلانه برای سرمایه گذاری به این معنی است که بازده سرمایه گذاری شما احتمالاً هرگز از میانگین عملکرد معیار تجاوز نخواهد کرد.

از آنجایی که ETF ها بطور فعال مدیریت نمی شوند، معمولا هزینه سرمایه گذاری در آنها کمتر از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است. و از نظر تاریخی، تعداد بسیار کمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مدیریت فعال از شاخص‌های معیار و صندوق‌های غیرفعال بلندمدت بهتر عمل کرده‌اند.

چگونه در مورد ریسک و انواع سرمایه گذاری فکر کنیم؟

انواع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری های مختلف با سطوح مختلفی از ریسک همراه هستند. ریسک بیشتر به این معنی است که بازده سرمایه‌گذاری شما ممکن است سریع‌تر رشد کند – اما همچنین به این معنی است که با شانس بیشتری برای از دست دادن پول روبرو خواهید شد. برعکس، ریسک کمتر به این معنی است که ممکن است سودهای آهسته تری کسب کنید، اما سرمایه گذاری شما ایمن تر است.

تصمیم گیری در مورد میزان ریسک پذیری هنگام سرمایه گذاری، سنجش میزان تحمل ریسک نامیده می شود. اگر با فراز و نشیب های کوتاه مدت بیشتری در ارزش سرمایه گذاری خود برای شانس بازدهی بلندمدت بیشتر راحت هستید، احتمالاً تحمل ریسک بالاتری دارید. از سوی دیگر، ممکن است با نرخ بازدهی آهسته تر و متوسط ​​تر، با فراز و نشیب کمتر، احساس بهتری داشته باشید. در این صورت، ممکن است تحمل ریسک کمتری داشته باشید.

به طور کلی، مشاوران مالی به شما توصیه می کنند زمانی که برای هدفی دور از دسترس سرمایه گذاری می کنید، ریسک بیشتری بپذیرید، مانند زمانی که جوانان برای بازنشستگی سرمایه گذاری می کنند. وقتی سال‌ها و دهه‌ها پیش از نیاز به پول خود فرصت دارید، معمولاً در موقعیت بهتری هستید تا از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری خود بازیابی کنید.

ریسک و تنوع

تحمل ریسک شما هرچه که باشد، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ریسک، داشتن سرمایه‌گذاری‌های مختلف است. احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید که «همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید». در دنیای سرمایه گذاری، به این مفهوم، تنوع نامیده می شود و سطح مناسبی از تنوع، یک سبد سرمایه گذاری موفق و کامل را ایجاد می کند.

به این صورت است: برای مثال، اگر بازارهای سهام خوب عمل می‌کنند و به طور پیوسته رشد می‌کنند، ممکن است بخش‌هایی از بازار اوراق قرضه پایین بیاید. اگر سرمایه‌گذاری‌های شما در اوراق قرضه متمرکز بود، ممکن است پول خود را از دست بدهید – اما اگر به‌درستی در سرمایه‌گذاری‌های اوراق قرضه و سهام تنوع داشته باشید، می‌توانید ضرر خود را محدود کنید.

با داشتن طیف وسیعی از سرمایه‌گذاری‌ها، در شرکت‌های مختلف و طبقات دارایی‌های مختلف، می‌توانید ضررهای یک حوزه را با سود در حوزه دیگر حفظ کنید. این باعث می‌شود که پورتفولیوی شما در طول زمان به طور پیوسته و ایمن در حال رشد باشد.

چگونه می توانم سرمایه گذاری را شروع کنم؟

شروع کار با سرمایه گذاری نسبتاً ساده است و نیازی به داشتن مقدار زیادی پول نقد نیز ندارید. در اینجا نحوه تعیین نوع حساب سرمایه گذاری مبتدی برای شما آمده است:

  • اگر کمی پول برای راه‌اندازی حساب دارید، اما نمی‌خواهید بار انتخاب و انتخاب سرمایه‌گذاری را تحمل کنید، ممکن است سرمایه‌گذاری را با یک مشاور شروع کنید. اینها پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خودکاری هستند که به شما کمک می‌کنند پول خود را در پرتفوی‌های از پیش ساخته و متنوع سرمایه‌گذاری کنید، که برای تحمل ریسک و اهداف مالی شما سفارشی شده‌اند.
  • اگر ترجیح می دهید تحقیق عملی و انتخاب سرمایه گذاری های فردی خود را انتخاب کنید، ممکن است ترجیح دهید یک حساب کارگزاری آنلاین باز کنید و سرمایه گذاری های خود را انتخاب کنید. اگر مبتدی هستید، تنوع آسانی که صندوق های سرمایه گذاری متقابل و ETF ارائه می دهند را به خاطر بسپارید.
  • اگر ترجیح می‌دهید یک رویکرد غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری، با کمک بیشتر از یک متخصص، با یک مشاور مالی که با سرمایه‌گذاران جدید کار می‌کند صحبت کنید. با یک مشاور مالی، می توانید با یک متخصص مورد اعتماد که اهداف شما را درک می کند و می تواند به شما در انتخاب و مدیریت سرمایه گذاری خود در طول زمان کمک کند، رابطه برقرار کنید.

صرف نظر از اینکه چگونه شروع به سرمایه گذاری می کنید، به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری یک تلاش بلندمدت است و با سرمایه گذاری مداوم در طول زمان بیشترین سود را به دست خواهید آورد. این بدان معنی است که از یک استراتژی سرمایه گذاری، چه بازارها بالا یا پایین باشند، پایبند باشید.

انواع سرمایه گذاری را زود شروع کرده و آن را به طور منظم ادامه دهید

انواع سرمایه گذاری

جس امری، سخنگوی صندوق ونگارد، می‌گوید: «سرمایه‌گذاران موفق معمولاً به‌طور سیستماتیک از طریق سرمایه‌گذاری‌های منظم، مانند کسر حقوق و دستمزد در محل کار یا کسر خودکار از حساب چک یا پس‌انداز، ثروت می‌سازند.

سرمایه گذاری منظم به شما کمک می کند تا از نوسانات طبیعی بازار استفاده کنید. وقتی مقدار ثابتی را در طول زمان سرمایه‌گذاری می‌کنید، وقتی قیمت‌ها بالاست، سهام کمتری می‌خرید و وقتی قیمت‌ها پایین است، سهام بیشتری می‌خرید. با گذشت زمان، این ممکن است به شما کمک کند به طور متوسط ​​​​هر سهم کمتری بپردازید، اصلی که به عنوان میانگین هزینه دلار شناخته می شود. امری می‌گوید: «اگر تمایلی به ادامه سرمایه‌گذاری در دوران رکود در بازارها نداشته باشید، [میانگین‌سازی هزینه دلار] بعید است که کارساز باشد».

همچنین باید به خاطر داشته باشید که هیچ سرمایه گذاری تضمین شده نیست، اما ریسک های محاسبه شده می تواند نتیجه دهد.

سوالات متداول درباره انواع سرمایه گذاری

چگونه در سهام سرمایه گذاری کنم؟

در حالی که راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در سهام وجود دارد، یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاران مبتدی، افتتاح حساب بازنشستگی با یک کارگزار تخفیف است. این حساب ها در هنگام پس انداز برای بازنشستگی دارای مزایای مالیاتی هستند و بسیاری از کارگزاران مختلف دارای مواردی هستند که هزینه کمی یا حتی بدون هزینه دارند.

چگونه می توانم بدون پول سرمایه گذاری کنم؟

در حالی که شما نمی توانید با پول صفر سرمایه گذاری کنید، می توانید با پول بسیار کم سرمایه گذاری کنید. بسیاری از کارگزاران سهام حساب‌هایی را بدون حداقل موجودی و بدون کمیسیون معاملاتی ارائه می‌کنند، بنابراین تقریباً هر مبلغی که به حساب خود اضافه می‌کنید می‌تواند برای سرمایه‌گذاری استفاده شود.

چرا باید سرمایه گذاری کنم؟

شما باید سرمایه گذاری کنید زیرا سرمایه گذاری باعث می شود پس انداز شما بیشتر از آنچه در غیر این صورت انجام می شد، پیش برود. صرفاً نگه داشتن پس انداز خود به عنوان پول نقد به این معنی است که پس انداز به آرامی توسط تورم رقیق می شود، در حالی که حتی در امن ترین سرمایه گذاری ها نیز مقداری پول برای شما به دست می آورد.

چه زمانی باید سرمایه گذاری را شروع کنم؟

به محض اینکه بتوانید هزینه کنید. از آنجایی که سرمایه گذاری مرکب بازدهی دارد، یعنی پولی که از سرمایه گذاری به دست می آورید و سپس درآمد کسب می کنید، هر چه زودتر سرمایه گذاری را شروع کنید، زمان بیشتری برای کارکرد این فرآیند می دهید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *