
هر سئو کاری در پروژههای مختلف قطعا چالشهایی درباره انتخاب کلمات کلیدی داشته و با دانش و آگاهی تونسته بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنه!! کلمه کلیدی یکی از مهمترین رکنهای مهم در پروژههای سئو است و لازمه تا به عنوان یک سئوکار اطلاعات مفید و کافی داشته باشی!! حتی اگه بهترین استراتژی سئو رو طراحی کنید ولی کلمات کلیدی درستی رو انتخاب نکنید پروژه شکست خورده است!! در این مقاله از برتر آموز تصمیم گرفتیم مهمترین چالش سئوکارها یعنی انواع کلمات کلیدی را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید!
انواع کلمات کلیدی در سئو موضوعی مهم که تمایز بین سئوکارها را مشخص میکند.
آنقدر انتخاب کلمات کلیدی مهم است که اگر شما بهترین پروژهها را داشته باشید ولی از این مرحله به خوبی عبور نکنید نتیجهای را به همراه ندارد!
مطمئنا در محتواهای زرد خوندید که با خرید لینک و بک لینک سازی میتونید اشتباهات در انتخاب کلمه کلیدی را جبران کنید ولی اصلا اینطور نیست!
خوب مسلما زمانی که یک کار انقدر اهمیت دارد بهتر است که تایم مناسبی را به آن اختصاص بدهیم.
مهمترین مشکل سئوکارها این است که اصلا دانش خوبی در این زمینه ندارند!!
در آموزش سئو حرفهای محسن حبیبی راد ما تلاش کردیم تا بهترین نکات و تکنیکها را در مورد سئو و انتخاب کلمه کلیدی به شما یاد بدهیم تا نتیجه بهتری را داشته باشید.
در ادامه قرار است بهترین نکات را با یک دیگر بررسی کنیم.
آنچه که شما در این مقاله میآموزید:
keywords یا همان کلمات کلیدی عبارات و یا جملات کوتاهی هستند که کاربران با سرچ آنها در موتورهای جست و جو به وبسایتهای مختلف سر میزنند.ممکن است هر کاربر با زبان و ادبیات مختلفی منظور و سوالات خود را سرچ کند و این هنر سئوکار است که بتواند بهترین را انتخاب کند.در انتخاب کلمه کلیدی بیشترین وسواس را داشته باشید.انتخاب کلمه کلیدی درست دقیقا مثل ساخت اسکلت یک خانه است اگر مهندس در این مرحله کم کاری داشته باشد و حتی اگر برج هم بسازد باز هم ساختمان از لحاظ اسکلت ضعیف است.
ابزارهای بسیار زیادی برای آنالیز و انتخاب کلمه کلیدی وجود دارد که با استفاده از این ابزارها میتوانید به راحتی درستترین کلمه کلیدی را انتخاب نمایید.
قبل از اینکه به سراغ هر توضیح اضافهتری بریم بهتره که در مورد انواع کلمات کلیدی در سئو به طور مفصل صحبت کنیم.
به طور کلی کلمات کلیدی در سئو به دو نوع تقسیم میشوند که در ادامه هر کدام از این موارد زیر مجموعههایی دارد:
این کلمات کلیدی ، کلماتی هستند که بر اساس نیت و هدف کاربران طبقه بندی میشوند، حالا یعنی چی؟
مثلا شما با سرچ عبارت آموزش وردپرس قصد دارید سایتهایی را مشاهده کنید که در مورد سیستم مدیریت محتوا آموزش خوبی را داشته باشند و یا با سرچ عبارت دستور پخت لازانیا به دنبال سایتی هستید که دستورالعمل پخت این غذا را به خوبی آموزش بدهد. در زیر مجموعه User Intent ما شاهد سه نوع حالت هستیم:
خیلی از مواقع شما با سرچ عبارت کلمه کلیدی به دنبال آدرس سایت یک برند و یا یک مجموعه هستید. مثلا با سرچ عبارت برتر آموز میخواهید در لینک اول وارد سایت برتر آموز بشوید و یا با سرچ کلمه دیجی کالا قصد دارید وارد سایت این فروشگاه اینترنتی شده و حالا اطلاعات لازم را کسب کنید.
در بحث انتخاب کلمه کلیدی و سئو کردن آن ما معمولا به سئوکاران پیشنهاد میدهیم که برند سازی هم یک نوع جذب مشتری است و دقیقا در کلمه کلیدی Navigational ما شاهد این هستیم که کاربر با سرچ نام برند و یا مجموعه وارد وبسایت میشود پس حتما نام مجموعه را در کلمه کلیدی لحاظ کنید.
اصولا سئو کردن این مورد آسانتر است!
در این نوع سرچ کاربر به دنبال کسب اطلاعات و یا در جست و جوی یک آموزش است و تمامی سرچها به طرفی حرکت میکند که کاربر وارد یک سایت آموزشی شود.مثلا طرز تهیه کیک سیب دقیقا یک نوع کلمه کلیدی کلمات کلیدی Informational است که کاربر دنبال سایتی است که آمورش پخت این کیک را به طور دقیق درج کرده است.
معمولا وبسایتهای آموزشی و خبری روی این نوع کلمه کلیدی تاکید بیشتری دارند که خوب در برخی از زمینههای کاری سئو کردن این کلمات سختتر است.
کلمات Informational رقابت بالایی دارند و در برخی از حوزههای کاری سئوکار برای این که نتیجه مطلوب را بگیرد به استراتژی سئو خیلی خوبی نیاز دارد.
مهمترین دسته بندی کلمات کلیدی که باید به آن توجه کنیم به صورت زیر است:
قبل از هر توضیح با چند مثال ساده کلمات کلیدی دم دراز یا طولانی را بررسی میکنیم:
اگر به این کلمات دقت کنید تماما شامل عبارتهای کوتاه و با مفهوم هستند این نوع سرچ کلمات کلیدی بیش از نیمی از حدود درصد سرچها را به خودشون اختصاص میدهند.
یعنی چی؟
فرض کنید که قصد خرید گوشی موبایل آیفون دارید اگر بخواهید اطلاعات کلی در مورد این گوشی داشته باشید خوب با سرچ عبارت ساده گوشی آیفون میتوانید اطلاعات کاربردی داشته باشید اما زمانی که مدل مورد نظر را انتخاب کردید در گوگل عبارت خرید گوشی آیفون 12 پرومکس 128 گیگ رنگ مشکی را سرچ میکنید و دقیقا وبسایتهایی که برای این کلمه کلیدی طولانی سئو شدند میتوانند فروش خوبی را تجربه کنند.
برای درک بهتر این موضوع به تصاویر زیر دقت نمایید.
در تصویر بالا که از کلمه کلیدی لانگ تیل استفاده کردیم وبسایتهایی را مشاهده میکنیم که کاملا متناسب با این کامه کلیدی هستند و کاربر به محض کلیک روی هرکدوم از این سایتها میتواند خرید خود را نهایی نماید.
ولی در تصویر پایین همانطور که قابل مشاهده است در هر کدام از سایتها هیچ مدلی مشخصی وجود ندارد و همگی لیست گوشیهای آیفون را برای شما قرار دادهاند.
مبحث لانگ تیل کیوردها بسیار زیاد مهم هستند و در برخی از حوزههای کاری که رقابت بسیار بالایی میان وبسایتها باید برای موفقیت حتما از لانگ تیل کیوردها استفاده کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میشود حتما مقاله لانگ تیل کیورد چیست؟ را مطالعه نمایید.
در کلمات کلیدی لانگ تیل ما به دنبال نهاییترین نتیجه بودیم ولی در کلمات کلیدی عبارتی کمی از این فضا فاصله میگیریم.
یعنی چی؟
مثلا تور استانبول ارزان در تهران جزو کلمه کلیدی لانگ تیل است که کاملا هدف کاربر مشخصه ولی عبارتی مانند تور استانبول و یا حتی تور استانبول ارزان جزو کلمه کلیدی عبارتی است که کاربر زیاد وارد جزئیات نمیشود و میخواهد نهایت با چند تا کلمه ساده نتیجه نهایی را دریافت کند.
در سرچ کلمه کلیدی عبارتی معمولا کاربر دنبال هدف مشخصی نیست!
یعنی سعی میکند با وبگردی به نتیجه دلخواه برسد.
توصیه میشود از این نوع کلمه کلیدی در فرآیند استراتژی سئو خود استفاده نمایید.
یکی از اصلیترین و مهمترین کلمه کلیدی که هر سئوکاری تجربه کار کردن با آن را دارد ، Head KeyWord است.
اگه بخوایم واضحتر صحبت کنیم:
مثلا کلمه آموزش سئو یک کلمه سخت و اصلی در حوزه آموزش است و رقبای بسیار زیادی هم در این زمینه خیلی خوب عمل میکنند. کلمه سئو هم جزو کلمات اصلی و سخت برای هر وبسایت آموزشی است. کسی که داخل موتور جست و جو کلمه سئو رو سرچ میکنه تازه میخواد اطلاعات کافی در مورد این دانش داشته باشه و کاملا کلی به این موضوع نگاه کرده.
قرار گرفتن در SERP گوگل برای کلمات کلیدی اصلی در بسیاری از حوزههای کاری خیلی سخت است.
اغلب شرکتهای بزرگی وجود دارند که سالهاست روی کلمات کلیدی اصلی رتبه خوبی دارند و در نتیجه فروش خوبی هم تجربه میکنند.
قرار گرفتن در SERP گوگل روی کلمات کلیدی اصلی جزو مهارتهای یک سئو کار است و هر کسی این توانایی را ندارد که روی این کلمات رتبه بگیرد.
در دنیای سئو تمامی کلمات کلیدی جزو این سه دسته تقسیم میشوند اما نکته مهم اینجاست که کدوم نوع از کلمات کلیدی را برای پروژههای سئویی خود انتخاب کنیم؟
یکی از چالشهای بزرگ هر پروژه سئویی این است که کدام نوع کلمه کلیدی را انتخاب کنند.
واقعیت این است که هیچ قانون مشخصی برای این کار وجود ندارد ولی شما با بررسی تنها چند فاکتور میتوانید بهترین انتخاب را برای پروژههای خود داشته باشید.
کلمهای را انتخاب کنید که توسط کاربران در گوگل سرچ بشود!
متاسفانه ما کارفرماهای زیادی داریم از سئو کردن سایت خود بسیار پشیمان هستند و فکر میکنند که این کار کاملا بیهوده است!! وقتی به زمان بررسی مشکل میرسیم میفهمیم که سئوکار روی یک کلمهای که هیچ سرچ و جست و جوی ندارد در SERP قرار گرفته که این کار هیچ فایدهای ندارد. شما حتی اگر صفحه یک و خط اول گوگل باشید ولی از جانب کاربران سرچ نشوید هیچ فایدهای ندارد. طبیعتا کارفرما وقتی این وضعیت را میبینه فکر میکنه که سئو هیچ فایدهای نداره!!
ابزارهای زیادی وجود دارد که شما از طریق آنها میتوانید میزان سرچ کاربران را تشخیص بدهید.
برخی از کلمالت کلیدی هستند که رقابت خیلی زیادی دارند یعنی وبسایتهای خیلی قوی روی این کلمات رتبه برتر دارند.
زمانی که رقابت یک کلمه کلیدی بالاست و سایتهای زیادی وجود دارند تا با بهترین استراتژیهای سئو رتبه خوبی بگیرند کار برای شما سختتر است.
اگر سایت نوپا است و بودجه کافی هم در اختیار ندارید معمولا توصیه میشود که فعلا به سراغ این کلمات نروید با کلمات کلیدی سادهتر شروع کنید.
وبسایت شما به حداقل ورودی کاربران برسد بعد با تعیین کلمات کلیدی پر رقابت بتونید با بقیه رقبا رقابت کنید.
در واقع تمامی کلمات کلیدی فروش را برای وبسایتها ندارند و برخی از آنهات بیشتر جنبه کسب اطلاعات عمومی دارد. پس لطفا موقع انتخاب کلمه کلیدی حتما به این موضوعها دقت کنید.
برای مثال برای یک سایتی که فروش اینترنتی دارد بهترین کلمات ، کلماتی است که کاربر را برای خرید به سایت هدایت کند.
این وبسایت نیازی به کاربر برای مطالعه و کسب اطلاعات عمومی ندارد. برای همین حتما پیشنهاد میشود که هدف کسب و کار را در نظر بگیرید و یک کلمه کلیدی متناسب با هدف کسب و کار انتخاب کنید.
سئوکار موفق کسی است که بعد از انتخاب کلمه کلیدی به طور مداوم به بررسی آمار و بازدهی کلمه کلیدی بپردازد.
هیچ موقع کلمات کلیدی رو به حال خود رها نکنید و به طور روتین مرتب از نتایج آمار داشته باشید و حتی به کارفرما هم نتایج را نشان بدهید.
ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که شما با بررسی آنها میتوانید آنالیز دقیقی از روند عملکرد خود داشته باشید.
اگر کلمه کلیدی در بازه زمانی طولانی هیچ نتیجهای برای سایت نداشت باید به دنبال یک کلمه کلیدی جایگزین باشد.
این نکته رو در نظر بگیرید که سئو فرآیندی طولانی است و شما برای مشاهده نتایج با توجه به سختی کلمه کلیدی باید بازه زمانی 6 ماهه را در نظر بگیرید.
اگر در ادامه این بازه زمانی هنوز هم ورودی و فروش خوبی را از کلمه کلیدی نداشتید باید در انتخاب کلمه کلیدی جدید دقت بیشتری را داشته باشید.
حتما پیشنهاد میشود که این کار حساس و مهم را با مشورت و راهنمایی سایر همکاران خودتون انجام بدید تا آزمون و خطا را به حداقل برسانید.
در مقاله انواع کلمات کلیدی در سئو سعی کردیم به طور کامل به شما توضیحات لازم و کافی را بدهیم! سعی کنید با افزایش دانش سئویی خود همیشه بهترین عملکرد را داشته باشید.
کلمات کلیدی یکی از مهمترین بخشهای سئو میباشد که اگر شما این مرحله را به درستی انجام ندهید قطعا نتیجه خوبی را کسب نمیکنید. برای این که شما بتوانید همیشه بهترنی نتایج را داشته باشید پیشنهاد میشود حتما با مطالعه مقالات آموزشی سئو دانش آپدیتی داشته باشید.
اگر تجربهای در زمینه استفاده از انواع کلمات کلیدی در سئو در پروژههای خود دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.
نظرات شما برای ما و سایر کاربران برتر آموز بسیار ارزشمند است.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران