هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تدوین استراتژی سئو برتر آموز

تدوین استراتژی سئو ( آموزش استراتژی 2022 )

دسته بندی : سئو
1401/08/23

سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جست و جو دانشی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. اینکه سایت شما در گوگل رتبه خوبی داشته باشد و ورودی بگیرد موضوع بسیار مهمی است. همین الان که شما در حال مطالعه این مقاله هستید بسیاری از کسب و کارها هستند که بر سر جایگاه و رتبه اول و دوم گوگل مداوم در حال رقابت هستند. شاید اگر تازه کار سئو باشید این موضوع را به خوبی درک نکنید اما اگر قدیمی و کهنه کار باشید می‌دانید که چه قدر درآمد سایت خط اول گوگل با خط دوم می‌تواند متفاوت باشد. ما در این مقاله قرار نیست به شما آموزش بدهیم ما می‌خواهیم نحوه چیدمان و طراحی یک استراتژی سئو به شما نمایش بدهیم پس همراه ما باشید.

تدوین استراتژی سئو نیاز به دانستن دانش سئو دارد.

شما بدون اینکه این دانش را آموزش بیینید نمی‌توانید یک استراتژی خوبی برای سئو طراحی نمایید. پس اگر با این دانش آشنایی ندارید پیشنهاد می‌شود آموزش سئو فوق حرفه‌ای محسن حبیبی راد را مطالعه کرده و سپس به ادامه بررسی این مقاله بپردازید.

موتور جست و جوی گوگل مدام در حال پیشرفت و آپدیت کردن الگوریتم‌های خود می‌باشد بنابراین نیاز است تا شما اطلاعات خود را به طور مداوم آپدیت کرده و استراتژی‌های سئویی خوبی را طراحی نمایید.

شما با داشتن یک استراتژی قوی می‌توانید قدم‌های بزرگتری در زمینه پیشرفت سایتتان بردارید.

استراتژی سئو همانند یک نقشه راه می‌باشد و همانطور که داشتن نقشه راه اهمیت دارد ، استراتژی سئو هم با اهمیت است.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید:

تدوین استراتژی سئو چیست؟

چند نوع تدوین استراتژی سئو داریم؟

مراحل تدوین استراتژی سئو

تدوین استراتژی سئو چیست؟

در همین ابتدای راه و مسیر افرادی هستند که هنوز معنی و مفهوم استراتژی را به خوبی درک نکرده‌اند. استراتژی سئو یک فرآیند است که شما با استفاده و کمک از آن می‌توانید همواره در مسیر درست سئویی سایت خودتان قرار بگیرید.

حالا شاید فکر کنید که مگر می‌شود شخص سئو کار از مسیر خود در این فرآیند خارج بشود؟

بله کاملا این اتفاق قابل انجام است.

سئو کار ممکن است با تمام مهارتی که دارد روزی از مسیر محتوایی و موضوعی سایت خارج شود و اگر استراتژی سئو نداشته باشد ممکن است که مشکلات زیادی بوجود بیاید.

زمانی که شما در مسیر درست محتوایی قرار بگیرید به بالاترین میزان تاثیر روی مخاطبین می‌رسید و خوب مسلما هدف هر کسب و کاری این است که بیشترین تاثیر را روی جامعه هدف داشته باشد و آنها را به مشتری بالفعل تبدیل کند.

پس در حالت کلی شما با تدوین استراتژی سئو یک فرآیند ساماندهی شده برای محتوا و لینک سازی سایت دارید که این استراتژی در راستای هدف کسب و کارها برنامه ریزی و نوشته می‌شود.

چند نوع تدوین استراتژی سئو داریم؟

در این مرحله بهتر است قبل از آموزش استراتژی سئو بررسی نماییم که در حالت کلی چند نوع استراتژی سئو داریم. شما با بررسی این استراتژی‌ها می‌توانید برنامه ریزی بهتری برای سئو سایت خود داشته باشید.

استراتژی سئو محتوا

تولید محتوا جزو مهم‌ترین موارد در کسب رتبه خوب در موتورهای جست و جو می‌باشد. یک استراتژی محتوای مناسب می‌تواند تاثیر بسزایی روی سئوی سایت شما بگذارد. در این حوزه باید توجه داشته باشید که محتوای شما تنها برای موتورهای جستجو تولید نشود بلکه هدف اصلی آن رفع نیاز کاربران باشد. یعنی اگر محتوایی نیاز کاربر را برطرف نکند و تنها برای گوگل نوشته شود تاثیر چندانی روی رتبه دهی ندارد.

در صورتی که محتوای شما بتواند تجربه خوبی برای کاربران بسازد و نیاز کاربران را برطرف کند مطمئن باشید که از جانب گوگل هم با ارزش خواهد بود و قطعا در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرید.

استراتژی سئو داخلی

با اینکه تولید محتوا بسیار مهم است و روی رتبه دهی تاثیر زیادی دارد اما در خصوص برخی از حوزه‌ها تنها با نوشتن محتوا نمی‌توانید رتبه کسب نمایید و به استراتژی‌های دیگری از جمله لینک سازی نیاز دارید که این لینک سازی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که در ادامه به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

در بخش سئو داخلی شما باید محتوای تولیدی را برای کلمات کلیدی مختلف بهینه‌سازی کنید. برای این کار باید به عنوان صفحه، تگ‌های هدینگ یعنی H1 تا H6، متن جایگزین تصاویر ، نشانه گذاری اسکیما و… توجه نمایید. در این راستا باید یک استراتژی جامع برای رسیدگی به همه این موارد داشته باشید. علاوه بر این استراتژی شما باید شامل برنامه لینک‌سازی داخلی قوی باشد و یک زنجیره لینک سازی داخلی ایجاد نمایید.

استراتژی سئو خارجی

سئو خارجی شامل همه فعالیت‌هایی است که شما باید خارج از سایت انجام دهید. این فعالیت‌ها شامل لینک‌سازی در سایت‌های دیگر ، رپورتاژ آگهی‌ها و…می‌باشد.

اینگونه فعالیت‌هایی نقش مهمی در افزایش اعتبار سایت شما دارند و باعث جلب توجه گوگل می‌شوند. اما برای گوگل مهم است که لینک‌سازی سایت شما به صورت طبیعی انجام شود ، در صورتی که گوگل بفهمد شما خودتان از طریق خرید رپورتاژ یا لینک یا هر فعالیت مصنوعی دیگری اقدام به لینک‌سازی کرده‌اید، شما را جریمه می‌کند. به همین دلیل داشتن استراتژی سئو خارجی اهمیت دوچندانی برای سایت‌ها دارد.

استراتژی سئو برتر آموز

مراحل تدوین استراتژی سئو

خوب حالا که با مفهوم استراتژی سئو آشنا شدیم حال نوبت این می‌رسد که بتوانید برای سایت خود یک استراتژی سئو طراحی نمایید. اگر با مفهوم سئو آشناییت کامل داشته باشید اصلا قرار نیست موضوع جدیدی یاد بگیرید بلکه همان موضوعات سئو را با چینش و درک بهتر مشاهده می‌کنید. پیشنهاد می‌کنم اگر در حال حاضر پروژه سئویی دارید تمامی مراحل را مطابق پروژه خود طراحی نمایید تا معنی و مفهوم آن را به خوبی متوجه بشوید.

1. جایگاه فعلی کسب و کارتان را بررسی نمایید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که توصیه می‌شود حتما در ابتدای راه آن را انجام بدهید این است که جایگاه فعلی سایت را بررسی نمایید. با استفاده از ابزارهای سئو جایگاه تمام کلمات کلیدی را بررسی و یادداشت نمایید.

حتی اگر بخواهید به صورت دقیق‌تر این کار را انجام بدهید می‌توانید ترافیک ورودی سایت خود را تفکیک کنید یعنی این که شما از طریق شبکه‌های اجتماعی ، ورودی گوگل ، لینک سازی‌ها و… چه تعداد ورودی دارید؟

2. رقبای خود را آنالیز نمایید!

یکی از مواردی که بسیار روی موفقیت پروژه‌های سئویی تاثیر گذار است این است که باید رقبای خود را به خوبی بررسی و آنالیز نمایید. فکر نکنید که این کار تقلب است شما می‌خواهید سایت رقیب را از نظر فنی بررسی کنید بنابراین این کار به فروش و برند سازی شما کمک می‌کند.

این نکته را در نظر بگیرید که جامعه هدف شما با رقبا یکسان است و این جامعه هدف قرار است به سایت شما هم سر بزند ، این افراد زمانی سایت و کسب و کارتان را انتخاب می‌کنند که فرآیندی بهتر نسب به رقبا داشته باشید.

رقبای خود را می‌توانید با انواع و اقسام ابزارهای موجود آنالیز و بررسی نمایید.

اگر راجب به آنالیز رقبا اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می‌شود حتما مقاله تحلیل و آنالیز رقبا در کسب و کار و دنیای آنلاین را مطالعه نمایید.

3. تدوین زمانبندی برای انتشار محتوا

یکی از مواردی که سئوکاران بسیار به آن اهمیت می‌دهند این است که زمانبندی درستی برای انتشار محتوا داشته باشند.

در واقع داشتن یک جدول زمانبندی محتوا نقطه عطف هر سئو کاری است.

حالا چرا زمانبندی محتوای برای استراتژی سئو اهمیت دارد؟

در مرحله اول این که ربات‌های گوگل هر ثانیه و هر دقیقه برای خزش و ایندکس کردن مطالب به سایت شما سر نمی‌زنند ، شما با جدول زمانبندی می‌توانید تایم سر زدن به ربات‌ها بدهید و الگوریتم‌ها طبق این زمانبندی مطالب شما را ایندکس می‌کنند.

برای مثال شما یک روز درمیان یک محتوا منتشر می‌کنید و این کار را به طور پیوسته انجام می‌دهید دیگر الگوریتم‌های گوگل به این زمانبندی شما عادت می‌کنند و یک روز در میان به سایت شما سر زده و مطالب سایت را ایندکس می‌کنند. که خوب مسلما ایندکس کردن سایت یعنی اینکه شما در معرض دید کاربران قرار می‌گیرید.

مرحله دوم به این مربوط می‌شود که هر سایتی یک سری بازدید کننده ثابت دارد که از طریق آدرس سایت به طور مستقیم وارد می‌شوند تا محتواهای جدید شما را مشاهده کنند زمانیکه جدول زمانبندی محتوا داشته باشید کاربران سر تایم مشخصی به سایت شما سر می‌زنند.

البته می‌توانید پیشنهاد بدهید که کاربران RSS سایت شما را فعال کنند تا جدید ترین مطالب شما را در سرعترین زمان مشاهده نمایند. اگر با RSS آشنایی ندارید ، مقاله RSS چیست؟ را مطالعه نمایید.

4. برای لینک سازی داخلی و خارجی برنامه داشته باشید.

یکی از مواردی به سئو سایت بسیار وابسته است این است که شما باید استراتژی خوبی برای لینک سازی داشته باشید. داشتن برنامه درست برای لینک سازی و تولید محتوا باعث این می‌شود که شما بهبود رتبه در فضای موتور جست و جوی گوگل و سایر موتورهای جست و جو مانند یاندکس و بینگ را داشته باشید.

هم لینک سازی خارجی و هم لینک سازی داخلی باید اصولی و طبق برنامه انجام شود.

لینک سازی داخلی : شما می‌توانید با ایجاد زنجیره لینک سازی در داخل وبسایتتون لینک سازی داخلی انجام بدهید. با تولید محتوای مرتبط می‌توانید لینک سازی قوی داشته باشید. ایجاد لینک به این صورت است که کاربر به محض ورود به صفحه A سایت شما می‌تواند برای دیدن ادامه مطالب به صفحات دیگر برود و این هم عدد بانس ریت سایت شما را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود کاربران با شما بیشترین ارتباط را بگیرند.

سعی کنید از صفحات بلاگ به صفحات اصلی سایت خود لینک بدهید تا قدرت صفحات اصلی و لندینگ پیج صفحات خود را افزایش بدهید.

لینک سازی خارجی : شما می‌توانید از سایت‌های مختلف که اعتبار خوبی را در گوگل دارند و یا شبکه‌های اجتماعی برای سایت خود لینک دریافت نمایید. این باعث می‌شود که بتوانید اعتبار خود را نزد گوگل افزایش بدهید. در لینک سازی خارجی هم باید طبق برنامه عمل کنید زیرا در صورت حرکت‌های ربات گونه باعث می‌شود تا از جانب ربات‌های گوگل جریمه بشوید. از خرید لینک خارجی خودداری کرده و سعی کنید این کار را به صورت طبیعی انجام بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله ساخت بک لینک‌های رایگان را مطالعه نمایید.

5. از کلمات کلیدی مربوط به سایت خود یک لیست داشته باشید.

یکی از مواردی که بسیار روی تدوین استراتژی سئو تاثیر گزار می‌باشد این است که شما باید بتوانید از کلمه کلیدی‌های سایت خود یک لیست کامل و درستی داشته باشید و همواره آن را آنالیز نمایید. توصیه می‌شود که کلمات کلیدی طولانی هم حتما در لیست شما باشید و ماهانه لیست خود را آپدیت نمایید این آپدیت می‌تواند حذف و یا درج کلمات جدید در سایت شما باشند.

انتخاب کلمات کلیدی درست مهم‌ترین رکن سئو می‌باشد و اگر این کار به درستی صورت گیرد احتمال موفقیت و کسب رتبه شما افزایش می‌یابد.

6. سئوی سایت خود را به طور مداوم بررسی نمایید.

یک سئو کار باید به طور مداوم به صفحات قدیمی سایت خود سر زده و آنها را احیا نماید. گاهی اوقات با آپدیت کردن تنها چند صفحه می‌توانید نتیجه خوبی را دریافت نمایید. این آپدیت کردن از لحاظ های مختلفی قابل بررسی می‌باشد.

در درجه اول باید محتواهای قدیمی خود را آپدیت کنید. این آپدیت کردن می‌تواند شامل افزایش محتوا و تعداد کلمات ، آپدیت کردن عکس‌های جدید ، درج ویدیو و یا پادکست می‌باشد. حتی محتواهای خود را از لحاظ نگارشی و املا بررسی نمایید.

شما باید از لحاظ فنی هم سئو سایت خود را بررسی نمایید. تگ‌های هدینگ یعنی H1 تا H6 را چک کنید ، سعی کنید داخل محتواهای خود لینک داخلی بیافزایید. تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا را بررسی نمایید.

چگونه استراتژی سئو طراحی نماییم؟ برتر آموز

سخن آخر:

در مقاله تدوین استراتژی سئو سعی کرده‌ایم به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کرده و نکات کاربردی زیادی را مطرح نماییم ، به شما سئوکاران عزیز توصیه می‌شود که حتما موضوع استراتژی را جدی بگیرید و پروژه‌های خود را طبق این موضوع پیش ببرید.

حتما اهمیت داشتن استراتژی را به کارفرمایان خود توضیح بدهید و از آنها زمان بخواهید تا با نوشتن استراتژی به پیشرفت پروژه سایت کمک نمایید.

مهارت شما به عنوان سئوکار زمانی مشخص می‌شود که بتوانید نتایج خوبی را برای کسب و کار به ارمغان بیاورید. پس حتما روی این موضوع جدی باشید.

اگر تجربه‌ای در زمینه تدوین استراتژی سئو دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. میلاد صفرپور

    ممنون از متن اررزشمندتون

    1. جواد فرازمند

      قوربون شما 🙂