همیشه قبل از شروع هر کسب و کاری پیشنهاد ما به دیجیتال مارکترها این است که در مرحله اول رقبای خود را شناسایی و سپس به موضوعات دیگر بپردازید. شاید فکر کنید که با آنالیز رقبا قرار است از رفتار آنها تقلید نماییم و نوآوری در کسب و کارمان تعطیل شود اما اصلا اینگونه نیست و با تحلیل و آنالیز رقبا میتوانید پنجره و درگاه جدیدی را به کسب و کار خود باز نمایید. جامعه خدف شما و رقبا یسان هستند و شما برای کسب فروش بیشتر باید بتوانید این جامعه هدف را به سمت خود هدایت نمایید و با آگاهی بر روی این موضوع اهمیت تحلیل و آنالیز رقبا روشن میشود. در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به بررسی موضوع تحلیل و آنالیز رقبا در کسب و کار و دنیای آنلاین پرداخته و نکات کاربردی را به شما بیان نماییم.
اگر به دنیای مارکتینگ و کسب و کارها علاقه مندید آموزش دیجیتال مارکتینگ بهترین اطلاعات را برای شما به همراه دارد.
آنچه که شما در این مقاله میآموزید:
خوب اولین سوالی که برای کاربران پیش میآید این است که چرا باید آنالیز و تحلیل رقبا را در راس کار خود قرار بدهیم؟
رقبای شما زودتر از شما به فروش محصولات و خدمات برای جامعه هدف پرداختهاند و به نحوی متوجه رفتار کاربران شدهاند و دیگر قطعا با شرایط و نحوه فروش آگاه هستند و مهم تر از همه جامعه هدف به رقبای شما آشنا هستند. خوب میدانید که جامعه هدف شما با رقبا یکسان است بنابراین باید بتوانید این جامعه هدف را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید. حالا چگونه میتوان این کار را انجام داد؟
شما با آنالیز رقبا باید بتوانید ویژگیهای مثبت کسب و کار را شناسایی و خودتان ویژگیهای مثبت تری را نسبت به رقبا به خودتان اضافه نمایید تا در صورت پیشنهاد به جامعه هدف ، افراد ویژگیهای مثبت شما را شناسایی و شما را انتخاب کنند. هدف از آنالیز رقبا این نیست که مانند رقبا رفتار کنید بلکه هدف این است که بتوانید ویژگیهایی برتر و بهتر از رقبا ارائه بدهید.
حالا که با علت آنالیز رقبا آشنا شدید میخواهیم صفر تا صد این آنالیز را به شما نشان دهیم که چگونه بتوانید بهترین خود را به نمایش بگذارید. این نکته را در نظر بگیرید که کسب و کارهایی همیشه موفق عمل میکنند که رقبیب دارند زیرا همواره در حال آنالیز کار خود هستند.
هم کسب و کارهایی که به صورت مس مارکتینگ و هم کسب و کارهای نیچ مارکتینگ فعالیت دارند باید بتوانند رقبای خود را شناسایی کنند و تفاوت آنها فقط در تعداد رقبا است که در مس مارکتینگ شاهد تعداد بیشتری از رقبا هستیم. چگونه این کار شناسایی را به خوبی انجام بدهیم؟
برای مثال در فضای گوگل یک تعداد از رقبای شما کسب و کارهایی هستند که در برای کلمه کلیدی مربوطه سئو خوبی دارند و جزو SERP قرار گرفته اند. 10 تای اول نتایج جزو مهم ترین رقبای شما هستند که در یک طبقه کاری قرار میگیرند. طبقه بعدی رقبایی هستند که در صفحه دوم گوگل حضور دارند و برند های معروفی در آنها وجود دارد که متاسفانه هنوز نتوانستهاند جزو SERP قرار بگیرند. برای این که بتوانید با آنها رقابت کنید باید سئو سایت شما بسیار عالی باشد برای همین پیشنهاد میشود حتما آموزش سئو را مطالعه نمایید.
البته دقت نمایید که یکسری دیگر از رقبای شما در فضای مجازی مانند اینستاگرام قرار دارند که اتفاقا پیجهای قوی و بسیار خوبی دارند و حتی ممکن است در فضای سئو هم به خوبی عمل نکنند زیرا روزانه حجم زیادی از ترافیک کاربران به سمت سایت آنها از شبکههای مجازی هدایت میشود و ممکن است دیگر نیازی به دریافت مشتری از کلمات کلیدی نداشته باشند. این گونه افراد روی برندینگ به خوبی کار کردهاند و اکثر ورودیهای آنها از طریق سرچ برند در گوگل است. بنابراین این گونه کسب و کارها را باید انتخاب کرده و حتما روی آنها کار نمایید و این رقبای نیز در طبقه دیگری قرار میگیرند. برای این که بتوانید در فضای اینستاگرام به خوبی فعالیت نمایید پیشنهاد میشود آموزش اینستاگرام را مطالعه نمایید.
بعد از این که رقبای خود را از طریق فضای شبکههای مجازی و فضای گوگل پیدا کردید برای بررسی هرچه بهتر آنها نیاز است تا این رقبا را طبقه بندی نمایید. در بسیاری از کسب و کارها تعداد رقبا بسیار زیاد میشود و با طبقه بندی کردن آنها میتوانید نتایج بهتری را از آنالیز بدست آورید!
برای طبقه بندی هرچه بهتر نیاز است تا نقاط ضعف و نقاط مثبت رقیب را به خوبی بررسی نماید. برای مثال و جهت ایده گرفتن نقطه مثبت رقیب این است که تنوع محصولات بالایی دارد و نقطه منفی آن این میتواند باشد که روند ارسال آنها طولانی است. برای پیدا کردن نقاط مثبت و منفی نیازی نیست به دنبال ویژگیهای های خاصی باشید خیلی راحت با بررسی این نکات میتوانید رفتار نمایید.
نیازهای جامعه هدف را بررسی کرده و رقبا را بر طبق این نیازها دسته بندی نمایید.
در قسمت بالا متوجه شدیم که برای آنالیز رقبا چه اقداماتی را باید انجام دهیم و سپس فهمیدیم که یکی از راههای بررسی وب سایت است. الان قرار است بررسی کنیم که زمانیکه وارد وبسایت میشویم ، از چه لحاظی باید ریزبین و دقیق باشیم؟
محتوا جزو رکن اساسی و اصلی در هر کسب و کاری است بنابراین باید همواره تلاش نمایید تا در تولید محتوا درجه یک باشید. برای همین لازم است به محض ورود به سایت ، از لحاظ کیفیت محتوا سایت را آنالیز کنید. برای مثال محتوای سایت به چه صورتی است؟ اگر تماما به صورت متنی تولید محتوا دارند شما با تولید محتوای ویدیویی میتوانید متمایز عمل کنید!
آیا در این کسب و کار برای صفحات لندینگ از محتواهای طولانی استفاده میشود؟ یا خیر!
محتواهای تصویری سایت را بررسی نمایید به خصوص اگر کسب و کار یک فروشگاه اینترنتی باشد ، باید بررسی کنید که تصاویر به صورت انحصاری عکاسی میشود یا از تصاویر موجود در سطح وب استفاده میشود. اگر تصاویر موجود در سطح وب است شما با عکاسی تصاویر منحصر بفرد میتوانید جامعه هدف زیادی را بدست آورید!
تمامی صفحات مانند لندینگ اصلی ، صفحه درباره ما ، تماس با ما ، صفحه محصولات را از لحاظ محتوایی بررسی کرده و بهترین آنها را انتخاب نمایید. اگر در صفحهای از لحاظ محتوایی ضعفی را مشاهده کردید آن را یادداشت کرده تا در سایت خود درست نمایید!
حتی نکتهای که اکثرا به آن توجه میکنند این است که محتوای رقیب را حتی از لحاظ لحن هم بررسی نمایید.
بار اولی که میخواهید صفحه محصولات را بررسی کنید به عنوان یک خریدار این کار را انجام بدهید و بررسی کنید که آیا نکتهای وجود دارد که باعث رنجش شما در ثبت سفارش شود؟ این نکته حتی میتواند سرعت سایت باشد. برای مثال لودینگ یک صفحه بسیار طول میکشد که خوب طبیعتا این موضوع از حوصله کاربران خارج است بنابراین باید تمامی این نکات را در نظر بگیرید.
آیا تصاویر و توضیحات کافی برای هر محصول نوشته شده است تا شما بدون هیچ ابهامی محصول را خرید کنید؟
حتی میتوانید هم از صفحه لپ تاپ و گوشی موبایل این کار را انجام بدهید تا طراحی ریسپانسیو آن را متوجه بشوید.
بررسی کنید که اگر مشکلی برای خرید یک محصول داشتید گفت و گوی آنلاین در وب سایت فراهم است تا بتوانید از طریق آن مشکل خود را رفع کنید و مهم تر از همه آیا گفت و گوی آنلاین 24 ساعته وجود دارد یا تنها در ساعات خاصی پاسخگوی شما هستند.
کمی پیشروی کنید و حتی محصول را سفارش دهید. هزینه ارسال و نحوه ارسال را آنالیز کنید. بررسی کنید که آیا پس از خرید کد رهگیری برای پیگیری ثبت سفارش به شما داده میشود؟ مدت زمان ارسال محصول را با دقت زیر نظر بگیرید. بررسی کنید که آیا در صورت وجود مشکل تیم پشتیبانی با شما تماس میگیرد؟
تمامی موارد گفته شده اگر به خوبی رعایت نشده باشد یک نکته مثبت برای کسب و کار شما است که میتوانید ورژن پیشرفته و بدون ایراد آن را در کار خودتان منتشر نمایید!
کلمات کلیدی اصلی سایت را تشخیص داده و رتبههای آنها را در گوگل بررسی نمایید. سپس با اسفاده از ابزارهای کاربردی مانند similar web ترافیک حدودی این وبسایتها را بدست آورید.
حتی اگر بخواهید دقیق تر بشوید و در حوزههایی که رقابت در آنها بسیار بالا است پیشنهاد میشود از طریق سایت ahref لینک سازی خارجی با بک لینکهای سایت هم تشخیص دهید و کیفیت آنها را بررسی نمایید!
از لحاظ سئو داخلی کاملا باید پیج آنالیز بشود. برای مثال توضیحات صفحات متا ، استفاده از تگهای هدینگ ، سرعت سایت ، متن جایگزین تصاویر و…. برای این آنالیز هم میتوانید به صورت دستی و هم با استفاده از ابزارهای موجود انجام دهید که این مورد بستگی به توانایی شما دارد.
خوب پس از این که وبسایت را بررسی کردیم نوبت به بررسی شبکههای اجتماعی میرسد. معمولا رقبا در شبکههای اجتماعی زیادی مانند اینستاگرام ، توییتر ، یوتیوب ، لینکدین و… عضو هستند اما فقط در تعداد محدودی از آنها فعالیت دارند.
خوب مسلما امروزه شبکههای اجتماعی به ابزاری پر قدرت برای کسب و کارها تبدیل شدند که رقابت در آنها بسیار زیاد است. بیشتر کسب و کارها برای این که بتوانند از امتیاز لینک دهی استفاده کنند ، لینک شبکههای اجتماعی خود را در سایت و لینک سایت را در شبکهها قرار میدهند برای همین یافتن آنها کار سختی نیست!
پس از یافتن شبکههای اجتماعی باید پر فعالیتترین آنها را تشخیص بدهید و به بررسی آنها بپردازید.
قالب و نحوه پست گذاری ، نحوه تولید محتوا (متنی یا ویدیویی) ، نحوه جمع آوری فالوور ، بررسی فرمت تبلیغها ، نحوه ثبت سفارش از طریق اینستاگرام و….. مواری هست که با دقت باید بررسی گردد.
اگر کسب و کار بزرگی هستید پس قطعا برای هر کدام از این موارد تیم مخصوص به خود را دارید و اگر کسب و کارتان کوچک است با تقسیم وظایف باید بتوانید به این موارد رسیدگی نمایید.
در برخی از کسب و کارها حتی قیمت گذاری هم رقابتی است و روزانه قیمتهای سایت خود را بر اساس کالای رقیب درج میکنند. بنابراین این موضوع وابسته به نوع کسب و کارتان میتواند مهم و یا کم اهمیت باشد.
تا به اینجای کار که راجع به تمامی موارد تحلیل رقبا صحبت کردیم مهم ترین نکته است که تا زمانیکه مزایا را شناسایی نکردید نمیتوانید به خوبی اهمیت این موضوع را درک نمایید!
یکی از مزایای بسیار خوبی که تحلیل و آنالیز رقبا برای شما دارد این است که بسیار سریعتر وارد بازار هدف میشوید و با بازار هدف ارتباط بیشتری را کسب میکنید. این که جامعه هدف را بشناسید ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد ولی با آنالیز رقبا زوتر به این نتیجه خواهید رسید.
قطعا هر کسب و کاری یکسری نقاط ضعفی را دارد که شمه با شناسایی این نقاط ضعف آن را تبدیل به نقاط بهبود کسب و کار خود میکنید و این عامل متمایز باعث میشود کاربران زیادی به سمت شما روانه شوند.
با تحلیل رقبا متوجه خواهید شد در صورت اشتباه انجام دادن یکسری از موارد شما مورد بازخواست قرار میگیرید و ممکن است برخورد مشتری حتی تند هم باشد بنابراین فرآیندی را پیاده سازی میکنید تا از این کار جلوگیری نمایید.
سخن آخر:
سعی کردهایم به طور کامل راجع به موضوع تحلیل و آنالیز رقبا در کسب و کار و دنیای آنلاین صحبت کرده و نکات کاربردی زیادی را بیان نماییم. امیدوارم پس از مطالعه این مقاله به خوبی متوجه اهمیت آنالیز رقبا شده باشید و اگر تا به این جای کار این کار را رعایت نکردید حتما آن را انجام بدهید. اگر تجربهای در این زمینه دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید!
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران