هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اعتماد سازی

ایجاد اعتماد چیست؟ 10 نکته برای ساخت اعتماد و اعتماد سازی 2022

دسته بندی : موفقیت
1401/03/25

اگر می خواهید به عنوان یک کارمند، یک مدیر یا یک رهبر موثر موفق باشید، یادگیری نحوه ایجاد اعتماد در محل کار بسیار مهم است. اغلب، اولین قدم برای ایجاد اعتماد، ایجاد رابطه است. اگر اعتماد نداشته باشید، برقراری ارتباط و هماهنگی با همسالان یا همکارانتان دشوارتر خواهد بود. ممکن است به دلیل ترفیع به نفع شخصی که قابل اعتمادتر باشد، از شما کنار گذاشته شود. در موارد شدید، فقدان اعتماد حتی می تواند کل تیم یا سازمان شما را نابود کند. متأسفانه، حقیقت این است که به اکثر مردم آموزش داده نشده است که چگونه اعتماد ایجاد کنند.

خوشبختانه، راه های اثبات شده و موثری برای ایجاد اعتماد در محل کار وجود دارد. ما به یک فرآیند گام به گام نگاه خواهیم کرد که می توانید از امروز برای ایجاد اعتماد در محل کار استفاده کنید. اما ابتدا اجازه دهید به سرعت اصول اولیه اعتماد و دو نوع اصلی اعتماد را مرور کنیم.

اصول پایه: اعتماد چیست؟

ایجاد اعتماد

حتی ممکن است مطمئن نباشید که چگونه اعتماد را تعریف کنید. پس بیایید از آنجا شروع کنیم. وقتی درباره اعتماد بحث می کنیم، در مورد موارد زیر صحبت می کنیم:

  • توانایی داشتن احساس امنیت و اعتماد به نفس هنگام برخورد با کسی
  • داشتن توانایی پیش بینی اینکه فردی به روش های خاص عمل می کند و قابل اعتماد خواهد بود
  • کسب سطحی از اعتبار که در طول زمان ایجاد شده است

اعتماد بخش مهمی از تمام تعاملاتی است که ما به عنوان انسان داریم. همچنین نقش مهمی در برقراری ارتباط در محل کار دارد. اگر اعتماد نداشته باشید که آنها بهترین منفعت شما را دارند تا کی مشتری حسابدار یا وکیل هستید؟ چه مدت با کسی که به او اعتماد ندارید در یک رابطه بمانید یا دوستی خود را حفظ کنید؟

اما فهمیدن اینکه چگونه به کسی اعتماد کنید می تواند به اندازه قابل اعتماد بودن خودتان نیز مهم باشد.متاسفانه آمارها نشان می دهد که امروزه مردم نسبت به 40 سال پیش کمتر به یکدیگر اعتماد دارند.

در سطح فردی، باید با شرکای عاشقانه، اعضای خانواده و دوستان خود اعتماد متقابل داشته باشید. در محل کار هم همینطور است. شما باید حس اعتماد را با همکاران خود ایجاد کنید. سطح بالای اعتماد باعث ایجاد  تجربه مثبت تری برای کارمندان می شود. همچنین منجر به یک  محل کار پربارتر می شود که در آن افراد احساس امنیت و احترام می کنند.

اما هرگز به صراحت یاد نمی‌گیریم که چگونه در مدرسه یا هر جای دیگری اعتماد ایجاد کنیم. یاد گرفتن چگونه اعتماد کردن چیزی است که انتظار می رود با بزرگ شدن آن را توسعه دهیم.  برخی از افراد به طور طبیعی در ایجاد اعتماد عالی هستند. برای دیگران، فرآیند اعتمادسازی که در زیر به آن خواهیم پرداخت ممکن است کاملاً جدید باشد.

چرا باید به اعتمادسازی اهمیت دهید؟

وقتی اعتماد از بین می رود، متوجه تغییر آشکاری در نحوه صحبت و رفتار دیگران در اطراف خود خواهید شد. افرادی که در شرکت های با اعتماد بالا کار می کنند، 74 درصد استرس کمتری را تجربه می کنند. مخالفش هم درست است. یک محیط کاری کم اعتماد می تواند برای همه افراد درگیر استرس زا باشد.

رئیس یا مدیری که به شما اعتماد ندارد کمتر به شما آزادی و انعطاف می دهد تا طبق شرایط خودتان کار کنید. آنها بیشتر شما را مدیریت می کنند و کار شما را به دقت بررسی می کنند. همکارانی که به شما اعتماد ندارند بعید است با شما همکاری کنند یا به شما کمک کنند. همچنین احتمالاً به مجالس و رویدادهای بعد از کار دعوت نخواهید شد.

ایجاد اعتماد در تیم ها از ابتدا و حفظ آن بسیار مهم است. هنگامی که اعتبار شما شروع به لغزش کند، ممکن است مردم شما را کمتر قابل اعتماد بدانند. از آنجایی که بعید است مردم با افراد غیرقابل اعتماد دوست شوند، ممکن است ادراک شما در محل کار همچنان کاهش یابد. به خصوص در حال حاضر، با تعداد بیشتری از افراد که از خانه به عنوان بخشی از یک تیم مجازی کار می کنند،  اعتماد بیش از هر زمان دیگری مهم است. یک تیم از راه دور باید از سطح بالایی از اعتماد برخوردار باشد.

دو نوع اعتماد که باید در مورد آن ها بدانید.

وقتی در مورد ایجاد اعتماد صحبت می کنیم، در واقع دو نوع متمایز از اعتماد وجود دارد که باید درباره آنها بدانید. این نوع اعتماد به روش های مختلفی توسعه می یابد. هر دو مهم هستند و با هم کار می کنند. بنابراین بسیار مهم است که شما به طور همزمان هر دو نوع اعتماد را ایجاد کنید. دو نوع اعتماد عملی و اعتماد عاطفی است.

1. اعتماد عملی

این نوع سنتی‌تر اعتماد است، و معمولاً اولین بار هنگام فکر کردن به اینکه چگونه به کسی اعتماد کنیم، به ذهن خطور می‌کند. شما این نوع اعتماد را با کارمندی سخت کوش به دست می آورید. شما به موقع حاضر می شوید. شما کار خود را انجام می دهید و ضرب الاجل ها را رعایت می کنید. به دست آوردن این نوع اعتماد به شما شهرت می دهد که فردی قابل اعتماد و شایسته هستید. وقتی می گویید کاری را انجام خواهید داد، در واقع آن را انجام می دهید. بدون این نوع اعتماد، مردم شما را مدیریت خواهند کرد. ارتباطات ممکن است از بین برود و بهره وری کاهش یابد.

به خاطر داشته باشید: ایجاد اعتماد کارفرمایان با کارکنان خود به همان اندازه مهم است که برعکس. چه یک مدیر باشید و چه یک کارمند سطح اول، بسیار مهم است که با اطرافیان خود اعتماد ایجاد کنید. 

2. اعتماد عاطفی

مردم کمتر از این نوع اعتماد آگاه هستند. شما با فراتر رفتن از آنچه از شما انتظار می رود و ایجاد پیوندهای معنادار با تیم خود، اعتماد عاطفی ایجاد می کنید. نیاز به سطحی از هوش هیجانی دارد.  رهبران موفق تمایل به داشتن سطوح بالاتری از هوش هیجانی دارند، بنابراین این قطعاً مهارت خوبی برای شروع رشد است. اگر تا به حال یک دوست صمیمی در محل کار داشته اید، احتمالاً اعتماد عاطفی زیادی بین شما وجود دارد. 

تو میدونستی که پشت همدیگه. با احترام با هم رفتار کردید و احساس راحتی می‌کردید که ایده‌ها، افکار و احساساتی را که ممکن است با سایر همکاران بیان نکرده‌اید، به اشتراک بگذارید. ایجاد اعتماد در این راه پیچیده تر است زیرا  از یک فرمول تعیین شده پیروی نمی کند . بیشتر در مورد شبکه سازی و ایجاد رابطه است.

اعتماد عاطفی حتی چیزی است که می توان در سطح سازمانی ایجاد کرد. برای مثال نتفلیکس را در نظر بگیرید. 70٪ از کارمندان آنها در Glassdoor کار در نتفلیکس را به یک دوست توصیه می کنند. ما استدلال می کنیم که این به این دلیل است که نتفلیکس با در نظر گرفتن جامعیت و صداقت استخدام می کند. کارمندان آنها در محیطی با اعتماد بالا کار می کنند. همچنین به آنها آزادی بیشتری در تصمیم گیری و اشتراک گذاری اطلاعات داده شده است.

چرا ایجاد اعتماد در هر رابطه ای حیاتی است؟

اگر می خواهید روابط پایدار ایجاد کنید، یادگیری نحوه ایجاد اعتماد در محل کار (و هر جای دیگر) ضروری است. در روابط عاشقانه، عدم اعتماد یکی از دلایل اصلی طلاق است. پس از چنین موقعیتی، یادگیری نحوه اعتماد مجدد به کسی می تواند دشوار باشد. در محل کار، افرادی که معتمدترند ۲۲ برابر بیشتر در شرکتی با فرهنگ اعتماد بالا کار می کنند.

چه در حال ایجاد اعتماد در تیم ها و چه بین افراد باشید، هدف نهایی یکسان است. شما می خواهید محیطی ایجاد کنید که در آن افراد احساس راحتی کنند تا افکار خود را به اشتراک بگذارند و به یکدیگر کمک کنند. 

برای داشتن حس خوب و سلامت روان، باید بدانیم که دیگران ما را درک می کنند و بهترین منافع ما را در قلب دارند. این با داشتن سطح بالایی از اعتماد همراه است. این به ما آرامش می دهد که بدانیم همه به عنوان یک تیم با هم کار می کنند. قابل اعتماد بودن شما را دوست داشتنی تر می کند. این باعث می شود که احتمال ترفیع یا توصیه مثبت توسط همکاران بیشتر شود. این پتانسیل را برای رشد جدید یا سریعتر در شرکت شما باز می کند.

این فقط افراد نیستند که در محیط های با اعتماد بالا نیز بهتر عمل می کنند. شرکت‌هایی که دارای فرهنگ محل کار با اعتماد بالا هستند، تقریباً 2 برابر بهتر از بازار عمومی از نظر درآمد عمل می‌کنند. هنگامی که اعتماد در هر رابطه ای از بین می رود، می تواند احساس ناخوشایندی ایجاد کند که چیزی در تعادل نیست. همه چیز به آرامی جریان ندارد. حتی اگر نمی توانید انگشت خود را روی دلیل آن بگذارید. در حالی که در ابتدا ایجاد اعتماد به زمان نیاز دارد، پس از شکستن اعتماد، بازگشت آن حتی سخت تر است.

ده تا از موثرترین راه ها برای ایجاد اعتماد:

ساخت اعتماد

اکنون که می دانید اعتماد چیست و چرا اینقدر مهم است، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه در زندگی و محل کار خود اعتماد ایجاد کنید. برای ایجاد اعتماد باید گام های عملی بردارید. به طور خودکار اتفاق نخواهد افتاد. در زیر یک لیست گام به گام آورده شده است که نحوه ایجاد اعتماد با تقریباً هر کسی را شرح می دهد. 

1. برای روابط بلندمدت ارزش قائل شوید

اعتماد نیاز به تفکر طولانی مدت دارد. ممکن است در این لحظه راحت به نظر برسد که شخص دیگری را مقصر بدانید یا تصمیماتی بگیرید که در کوتاه مدت به نفع شما باشد. اما قبل از اینکه اقدام کنید، به این فکر کنید که چگونه ممکن است در آینده بر برداشت دیگران از شما تأثیر بگذارند.

2. صادق باشید

ایجاد شهرت به عنوان فردی که صادق نیست یکی از سریع ترین راه ها برای از بین بردن اعتماد است. همیشه حقیقت را بگویید، حتی اگر ناخوشایند باشد. به مردم این فرصت را ندهید که شما را در یک دروغ دستگیر کنند.

3. به تعهدات خود احترام بگذارید

یک فرد قابل اعتماد تمام تلاش خود را می کند تا به توافقاتی که بسته است پایبند بماند. اگر قولی دادید به آن عمل کنید. از دادن قول هایی که ممکن است نتوانید به آنها عمل کنید خودداری کنید.

4. وقتی اشتباه می کنید بپذیرید

مردم دوست ندارند بهانه بشنوند. اگر کاری را اشتباه انجام می‌دهید، بهتر است در مورد آن پیشاپیش باشید. اگر متوجه شدید که در مورد چیزی نادرست بودید، آن را قبول کنید. آسیب پذیر بودن به اندازه کافی برای اعتراف به عیب می تواند شما را انسانی کند و شما را قابل اعتمادتر جلوه دهد. اعتراف به اشتباه نیز بخشی از صادق بودن است.

5. ارتباط موثر برقرار کنید

اعتماد می تواند به راحتی با سوء ارتباط آسیب ببیند. تمام تلاش خود را بکنید که به گونه ای ارتباط برقرار کنید که جایی برای سوء تعبیر باقی نماند. اگر در طول مکالمه در مورد چیزی مطمئن نیستید، برای روشن شدن موضوع سؤال بپرسید. گوش دادن به اندازه صحبت کردن برای برقراری ارتباط موثر مهم است. مطمئن شوید که به دیگران فرصت صحبت می دهید. این نشان می دهد که اگر واقعاً گوش کنید اهمیت می دهید.

6. آسیب پذیر باشید

باز بودن در مورد احساسات و نشان دادن برخی احساسات می تواند به ایجاد اعتماد کمک کند . این نشان می دهد که شما اهمیت می دهید و همچنین یک فرد هستید.  نترسید که اگر چیزی شما را ناراحت کرده یا باعث استرس شما شده است به همکاران خود اطلاع دهید.

این یکی باید با دقت نزدیک شود. شما نمی خواهید تمام جزئیات بیش از حد شخصی همکاران خود را بگویید. سطحی از هوش هیجانی مورد نیاز است تا مطمئن شوید که بیش از حد به اشتراک نمی گذارید یا کمتر به اشتراک نمی گذارید. با اشتراک گذاری تدریجی شروع کنید. اگر به درستی انجام شود، باز کردن احساسات خود می تواند یک رابطه قابل اعتماد را تقویت کند.

7. کمک کننده باشید

کسی که قابل اعتماد باشد، اگر بتواند به مردم کمک کند. نه به خاطر برخی دستور کارها یا به این دلیل که انتظار دارند چیزی از آن به دست آورند. اما چون واقعاً آدم خوبی هستند. شاید شما تمام کارهای خود را برای آن روز انجام داده باشید. شما فقط می توانید پشت میز خود بنشینید و اینترنت را مرور کنید. یا می توانید کمک کننده باشید. 

اگر متوجه شدید که همکار با حجم کاری خود دست و پنجه نرم می کند، به او کمک کنید. یا از مدیر خود بپرسید که آیا چیز اضافی دیگری وجود دارد که بتوانید انجام دهید. همچنین، راهنمایی و نصیحت به آن استخدامی جدید که به نظر می رسد غرق شده است، هیچ ضرری ندارد. 

8. به مردم نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید

اگر مردم احساس کنند که واقعاً به آنها علاقه مند هستید، طبیعتاً بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. به خاطر سپردن جزئیات کوچک مانند نام فرزند یک همکار، یا پرسیدن اینکه آخر هفته آنها چگونه بوده، مکان خوبی برای شروع است. احتمالاً با کسی کار کرده اید که به نظر می رسد در حباب خودش است. به نظر می رسید که آنها به هیچ کس دیگری غیر از خودشان اهمیت نمی دادند.

احتمالاً با شخصی هم کار کرده‌اید که رفتار دوستانه‌ای داشت و مرتباً برای دیدن وضعیت شما چک می‌کرد. کدام شخص را قابل اعتمادتر یافتید؟ حتی چیزی به سادگی به خاطر سپردن و گفتن نام یک نفر می تواند نشان دهد که به شما اهمیت می دهید. همانطور که دیل کارنگی یک بار گفت: “نام یک شخص برای آن شخص شیرین ترین و مهم ترین صدا در هر زبانی است.”

9. برای آنچه درست است بایستید

مردم به صداقت احترام می گذارند. در حالی که برخی از روسای ممکن است افرادی «بله» را دوست داشته باشند که با همه چیزهایی که می گویند موافق هستند، بهترین رهبران برای بینش و نظرات ارزش قائل هستند. ارزش های خود و آنچه را که به آن اعتقاد دارید را فقط برای راضی کردن مدیر خود یا تلاش برای پیشرفت فدا نکنید. این باعث کاهش اعتماد به دیگران می شود.

10. شفاف باشید

تا زمانی که بتوانید توضیح دهید که چه کاری انجام می دهید و چرا آن را انجام می دهید، اکثر مردم قادر به درک آن خواهند بود. اسرار و اطلاعات را برای خود ذخیره نکنید. افرادی که با آنها اعتماد می کنید معمولاً افرادی در تیم شما هستند که باید با آنها همکاری کنید. اطلاعاتی را که آنها نیز برای موفقیت به آن نیاز دارند با آنها در میان بگذارید.

نتیجه گیری

ایجاد اعتماد مهم ترین گامی است که برای ساخت یک رابطه عاطفی، تجاری یا هر نوع رابطه دیگری باید صورت گیرد. در این مقاله سعی کردیم با بیان نکاتی ساده و قابل اجرا، به شما کمک کنیم تا بتوانید اعتمادسازی بهتری داشته باشید. در صورتی که سوال، نظر یا پیشنهادی دارید، در بخش کامنت های همین پست با ما همراه باشید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *