هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

آموزش سرمایه گذاری در طلا و بازار سکه

دسته بندی : کسب و کار
1399/09/11

سال های متمادی است که قیمت طلا چند برابر شده است سرمایه گذاری در طلا سبب افزایش چند برابر شدن سرمایه خواهد شد؛ و نیز به علت کمیاب شدن این فرآورده ارزشمند نرخ آن هر روز در حال بالا رفتن است. بدون یقین سرمایه گذاری در این زمینه یکی از دلچسب ترین نوع سرمایه گذاری در ملل امروزی به حساب می آید. در اکثر کشور ها به علت پایین بودن نرخ پول ملی، گروه های گوناگون مردم در زمینه هایی سرمایه گذاری می کنند. مردم دلواپس این رویداد ها هستند و برای نگهداری از ارزش سرمایه در برابر تورم مبادرت به سرمایه گذاری در طلا می کنند ولی اکثر اشخاص از مناسب ترین زمان خرید طلا مطلع نیستند.

 

سرمایه گذاری در طلا

اکثر اشخاص در ایران هم برای نگهداری اهمیت و ارزش سرمایه و به علت خواص نقد شدن سریع و عدم انحصار بودن، در بخش طلا در حال سرمایه گذاری هستند و سود های بسیاری از این را کسب می کنند. چرا سرمایه گذاری در طلا به یکی از روش های حفظ ارزش سرمایه شده است؟ دلایل بسیاری سبب شده است که سرمایه گذاران کارکشته و ماهر، طلا را همانند یک مامن مطمئن خود تعیین نمایند نظیر بالا رفتن نرخ دلار، آغاز به پیش فروش نمودن سهام، بالا رفتن آمار تولید کسب و کار در آمریکا و… جزوه فاکتور هایی هستند که سبب شده است سرمایه گذاران ماهر به سوی طلا بروند. با ما همراه باشید تا با نحوه سرمایه گذاری در طلا و آموزش های لازم برای خرید و فروش طلا در زمان مناسب آشنا شوید.

عیار طلا چیست؟

وقتی صحبت از عیار طلا می شود، منظور خلوص آن است. هرهه میزان خلوص طلا بهتر باشد، عیار آن نیز بالاتر است. برای مثال طلای 24 عیار، خالص ترین نوع طلا است که دارای 99.9% طلا درون خود است. اما از آنجایی که طلای خالص دارای  نرمی زیادی است، نمی توان از آن در ساخت زیورآلات و وسایل تزئینی استفاده کرد. بنابراین از طلاهای با عیار پایین تر استفاده می شود. طلای 22 عیار یک نوع طلای دیگر است که در آن 91.6% طلا بکار رفته است و بقیه آن را دیگر فلزات تشکیل می دهند.

همچنین دیگر طلایی که بیشترین کاربرد را در بین افراد برای خرید تجهیزات زینتی دارد، طلای 18 عیار است. در این طلا 75 درصد طلای خالص وجود دارد و مابقی آن، که 25 درصد است ترکیبی از فلزات دیگر است. یعنی به صورت کلی مثلا در هر 1000 گرم طلای 18 عیار، 750 گرم طلای خالص وجود دارد و مابقی ترکیبی از فلزات دیگر هستند.

آموزش سرمایه گذاری در طلا

علت هر شخص برای سرمایه گذاری در طلا چیست؟ چرا سرمایه گذاری در طلا امروزه دارای اهمیت شده لست؟ قطعا هر شخصی برای مبادرت های خویش مقصودی دارد و سرمایه گذاری هم از این مسئله به دور نیست. نخستین اساس و پایه سرمایه گذاری موفق تعیین نمودن هدف است و این که بدانید چه نوع راندمان در ازای آن هستید.

در نهایت ۳ علت عمده برای سرمایه گذاری در طلا را در این مبحث ذکر خواهیم نمود.

  • طلا برای پوشش ریسک

این گونه سرمایه گذاری همواره برای بازپرداخت خسران در حیطه دیگر صورت می گیرد. اکثر سرمایه گذاران تلاش می کنند تا ریسک خویش را در مقابل پایین آمدن ارزش ارز هایی نظیر دلار به وسیله طلا حمایت نمایند. به عنوان مثال زمانی که قیمت دلار در مقابل ریال در حال افت است بیشتر سرمایه گذاران برای خسران زیان خویش به طلا روی می آورند.

  • طلا به سان سرمایه گذاری امن

زمانی که امکان بروز یک رویداد اقتصادی وجود دارد، علت عمده اشخاص برای سرمایه گذاری در طلا پوشش سرمایه خود است. با دقت به پژوهش های صورت گرفته خرید طلا مطلوب ترین روش برای حفاظت از سرمایه در برابر افت بازار بورس به شمار می آید. یکی از مثال های مشهور در این حیطه، زمان بعد از تشنج اقتصادی ۲۰۰۸ آمریکا بود. پژوهشگران معتقدند که بیشترین رشد طلا در سال ۲۰۱۱ حاکی از رشد عجیب برای آن در دوره بی ثباتی بوده است.

  • طلا به عنوان سرمایه گذاری مستقیم

مرسوم ترین شکل سرمایه گذاری در طلا سرمایه گذاری بی واسطه است. در این شرایط اشخاص با دقت به بالا رفتن ارزش طلا، تلاش در افزایش سرمایه خویش را دارند. یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری بی واسطه این مسئله است که به علت انحصار عرضه سرانجام نرخ طلا رشد هنگفتی را تجربه می کند در این صورت منشا مطلوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت به شمار می آید.

آیا در طلا سرمایه گذاری کنیم یا نه؟

با توصیحاتی که گفته شد، قطعا باید یک مقدار از سبد سرمایه گذاری خود را به طلا اختصاص دهید. اگر می خواهید بهترین روش های سرمایه گذاری در هر بازه زمانی را بدانید، توصیه می کنم، آموزش سرمایه گذاری را از دست ندهید. سرمایه گذاری بر روی طلا به شما کمک می کند تا قدرت خریدتان حفظ شود و هم راستا با رشد طلای جهانی و قیمت ارز، سرمایه گذاری شما نیز حفظ شود. البته نمی شود توقع داشت که سودی که این نوع سرمایه گذاری می دهد با دیگر سرمایه گذاری هایی نظیر سرمایه گذاری در بازار بورس یکی باشد اما در بلند مدت این اطمینان را به سرمایه گذار می دهد که قدرت خرید وی با یک ریسک پایین حفظ شده است.

در کنار آن، وقتی صحبت از سرمایه گذاری می شود، منظور سرمایه گذاری بلند مدت است اگر چه در ایران چنین چیزی را خیلی نمی توان گفت چرا که جهش قیمت ها بسیار بالا هست و شاید در مدت زمان بسیار کمتری سود خوبی از سرمایه گذاری به شخص بدهد. به صورت کلی وقتی صحبت از بازدهی یک سرمایه گذاری می شود، منظور بلند مدت آن است چرا که در کوتاه مدت نوسانات قیمتی ممکن است بسیار شدید باشد و نتوان ارزش واقعی آن سرمایه گذاری را تعیین کرد. از طرفی بسیاری از سرمایه گذاری هایی که انجام می شود، دارای ریسک بالایی است و کار هر کسی نیست و می تواند حتی باعث ایجاد ضرر و زیان های سنگین شود. این نوع سرمایه گذاری متفاوت از سرمایه گذاری است که شما با خرید یک دوره آموزشی مانند آموزش زبان انگلیسی، آموزش فتوشاپ و … انجام می دهید و اگر تخصص لازم را برای سرمایه گذاری نداشته باشید، ممکن است باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای شما در زندگی شخصی شود.

سرمایه گذاری در طلای آب شده

آشنایی با بازار طلا به چه نحوی صورت می گیرد؟ آیا خرید طلا و سرمایه گذاری در طلا می تواند روش مطلوب برای حفاظت از اموال خود باشد؟ هر زمان به فکر تهیه کادویی مطلوب و نفیس نه فقط گران برای عزیزان خود هستید همواره یکی از انتخاب های مطلوب پیش رو طلا می باشد.

از زمان های قدیم طلا و جواهرات معمولا همانند یکی از مطلوب ترین شیوه های کسب درآمد و بالا رفتن سرمایه به حساب آمده است. حتی با ایجاد شیوه های نوین و تازه برای سرمایه گذاری من جمله ارز های دیجیتالی، صندوق های سرمایه گذاری، بازار بورس و… به هیچ عنوان از اهمیت طلا و سکه کم نکرده است و حتی امروزه نیز ناظر بر این موضوع هستیم که اکثر اشخاص جامعه سرمایه خود را به تهیه طلا اختصاص داده اند. این فرآورده ارزشمند جهانی بدان جهت که در سالیان پی در پی همواره دارای افزایش اهمیت بوده، برای خانم ها همانند یک ضمانت زندگی و برای آقایان همانند کالایی سرمایه ای برای محافظت از ریسک های اقتصادی به شمار می آید. دلیل این گرایش فقاهت بازار طلا در عکس العمل به رخداد سیاسی و اقتصادی، توانایی نقدشوندگی، نگهداری راحت و مورد توجه بودن آن همانند یک محصول سرمایه ای امن بوده است.

اگرچه موارد ذکر شده به هیچ عنوان از دید سامانه کلان اقتصادی دنیا مخفی نمانده و طلا همیشه همانند محافظ ریسک های اقتصادی و سیاسی دنیا مورد بحث حکمرانی های قرار گرفته است. آنچه سبب اهمیت ذاتی این فلز گرانبها شده است خاصیت فیزیکی، روانی، اقتصادی، شیمیایی و توانایی چکش خواری آن است که با دقت به این توانایی می توان آن را به اقسام گرانبهای زینتی مبدل نمود. آشنایی به بازار طلا می تواند کمک شایانی به شخص نماید تا از زمان خرید، فروش و سرمایه گذاری در طلا را بداند. به نوعی شما باید هوش مالی خوبی داشته باشید برای ورود به بازار سرمایه گذاری در طلا.

چرا امروزه سرمایه گذاری در طلای آب شده توجه خیلی از افراد را به خود جلب نموده است؟

 

آموزش سرمایه گذاری در طلا

 

آشنایی با بازار طلا

در این مبحث قصد داریم به هر آنچه در خصوص سرمایه گذاری در طلای آب شده مربوط است بپردازیم؛ اما پیش از آن بایستی دانست که طلای آب شده یعنی چه؟ طلای آب شده به طلایی گفته می شود که بعد از به کارگیری مجدد ذوب شده باشد و به بیانی دیگر طلای دست دوم که احتمال به کارگیری از آن امکان پذیر نخواهد بود ذوب شده و به صورت شکل های کوچک طلا در می آید. داد و ستد طلای آب شده یکی از بازار های مهم طلای کشور را ایجاد می کند. این بازار طلا در بردارنده: بازار طلای آب شده، سکه، طلای زینتی، جواهرآلات و طلای دست دوم یا بدون اجرت است.

هر محصولی که از بازار تهیه می شود دارای مالیات است ولی بر داد و ستد طلای آب شده هیچ نوع مالیات را به خود اختصاص نمی دهد. طلای آب شده می تواند به عنوان کم هزینه ترین و سبک ترین گونه سرمایه گذاری به حساب آورد. بازار های کشور معمولا تحت نظر دولت می باشد که این امر سبب شده که ناظر ایمنی اقتصادی نظیر بازار سکه یا طلا نباشید زیرا که دولت هر موقع که بخواهد می تواند به آسانی نرخ ها را تغییر دهد و یا حتی بازار دلار تحت نظر دولت است؛ اما بازار طلای آب شده تحت هیچ شرایط زیر نظر دولت نخواهد بود و این می تواند یک برتری برای این بازار به شمار آید. سرمایه گذاری در طلای آب شده سبب وارد شدن اشخاص به یک بازار با دوام جهانی شود.

اگر یک تکه طلای زینتی برای سرمایه گذاری تهیه نمایید پس از مدت زمان کمی کهنه می شود و قیمت آن به علت همین مدت زمان که داشته پایین می آید ولی طلای آب شده به هیچ عنوان قدیمی و کهنه نمی شود هیچ نوع هزینه ای برای محافظت از آن برای اشخاص سرمایه گذار ندارد و معمولا نرخ آن همیشه در حال افزایش است.

همواره پیش بینی بالا رفتن یا افت نرخ یک محصول دشوار است و احتمال خطا بسیار است، نرخ جهانی طلا از سال های گذشته تا به امروز معمولا رو به افزایش بوده است و این روال در روز های آتی نیز به همین شکل خواهد بود. جدال تجاری میان چین، آمریکا، بالا رفتن انباشته های طلای روسیه، برزیل و هند من جمله دلایل عمده افزایش نرخ طلا می باشد.

اگر در کشوری جنگ رخ دهد یا تورم بی نظم و بی ثباتی داشته باشد تنها راه مناسب در این شرایط سرمایه گذاری در طلا است که می تواند کشتی نجاتی برای اشخاصی باشد که دستخوش این طوفان مهیب شده اند و آن ها را به ساحل امن می رساند. طلا نخستین سرمایه ای می باشد که با آغاز جدال و قحطی های نادر می شود زیرا اشخاص به اشخاص به آسانی می توانند سرمایه خود را با طلا پوشش دهند.

در نیم قرن اخیر در ایران گرانی و تورم برای مردم به یک امر عادی تبدیل شده است و همواره تورم های ۲۰ ٪ به بالا یک مسئله عادی به شمار می آید. مردم خود را با این مسئله وفق داده و برای اینکه ارزش پول خود را حفظ نمایند از شیوه های متنوعی استفاده می کنند. برخی سرمایه گذاری در خرید مسکن، برخی اوراق بورس و قرض، برخی در بانک و حتی برخی با خرید دلار برای حفظ ارزش پول خود قدم برداشته اند. ولی اگر ناظر تحولات قیمتی در 20 سال گذشته باشید به آسانی می توانید بفهمید که سرمایه گذاری در طلا نه فقط از خسران تورم محفوظ بوده بلکه سود کلانی نیز از سرمایه خود می توان به دست آورد.

اگر فردی در سرمایه خود را در بانک قرار دهد سودی که از این امر نصیب او می شود قطعی و از پیش تعیین شده است، اگر همان فرد در بورس سرمایه خود را قرار دهد خطر سرمایه گذاری بیشتری دارد اما امکان دارد نسبت به بانک سود بیشتری دریافت نماید. ولی اگر فرد در بازار طلا سرمایه گذاری نماید افزون بر سود بیشتر در بازار های داخلی، در بازار های جهانی نیز سود رشد را نیز به دست می آورد. در این صورت اگر در پی سود جهانی هستید بازار طلا می تواند یک بازار ایده آل باشد.

 

آشنایی با آموزش سرمایه گذاری در طلا

در این مقاله می خواهیم آموزش سرمایه گذاری در طلا و همچنین در مورد راهکار های معاملاتی و سرمایه گذاری در طلا گفتگو نماییم. در مجموع بینش اشخاص در مواجه با سرمایه گذاری این چنین است که نخست وارسی نماید کدام حیطه احتمال رشد تورمی دارد پس از آن کلیه سرمایه خود را در این حیطه وارد نموده تا سود بیشتری عاید آن ها شود. این گونه راهکار ها شاید پیش از آغاز پرش ها و یا دوره تورم مطلوب بوده ولی در حال حاضر سرانجام خوبی در انتظار این راهکار ها نخواهد بود.

سرمایه گذاران خوب توصیه می کنند که فرآورده مطلوب را با نرخ پایین تهیه نموده و در قیمت بالا به فروش برسانید. پس هنگام سرمایه گذاری دست کم بایستی به دو عامل دقت نمایید نخست محصول مطلوب دوم قیمت پایین. اکثر اشخاص هنگامی که قصد خرید یا فروش طلا را دارند نرخ را مطابق ارزش روز طلا یا قیمت هر گرم طلا ارزیابی می کنند اگرچه این موارد کافی نیست. لازم است بدانیم سرمایه گذاری روی طلا بایستی نرخ مطلوب را دست کم بر طبق عواملی نظیر نرخ دلار و نرخ جهانی اونس طلا کشف نماید.

در موقعیتی که تغییرات قیمت دلار وجود دارد، نرخ هر نوع طلا ۸۰٪ به تغییرات ارز و ۲۰٪ به قیمت جهانی اونس بستگی دارد. ولی در مواقعی که قیمت ارز ثابت است این فراخور برعکس می شود به نوعی که نرخ طلا ۸۰ درصد به انس و ۲۰ درصد به تغییرات ارز بستگی پیدا می کند.

شخصی که می خواهد به خرید و فروش طلا بپردازد نخست بایستی موقعیت های مختلف را ارزیابی نماید و مشاهده نماید که در هنگام معامله در شرایط تغییرات ارزی یا ثبات آن است. بدان جهت شخص سرمایه گذار بایستی بداند که تحت هیچ شرایطی در تغییرات صعودی و قیمت های بالاتر از میزان اعتدال ارز نباید خریدی صورت گیرد. افزودن به میزان خرید و افزایش سرمایه گذاری در زمان تغییرات ارزی فقط در تغییرات نزولی میسر است. سپس سرمایه گذاری روی طلا از تغییرات صعودی تنها برای تسویه و خارج شدن از معامله به کار برده می شود. در مجموع مطلوب ترین زمان خرید طلا هنگامی است که در کفه نرخ ارز و انس جهانی طلا واقع هستید. آموزش سرمایه گذاری در طلا می تواند شخص را آگاه نماید که چه زمانی به خرید یا فروش طلا باید دست زد. نرخ جهانی اونس طلا همان گونه در این مبحث به آن اشاره شد توانایی رشد زیادی در مدت زمان طولانی خواهد داشت.

بهترین زمان برای خرید طلا چه موقع است؟

برای اینکه بدانید در هر بازه ای از زمان باید چه چیزهایی را خرید و فروش کنید، توصیه می کنم  هوش مالی را از دست ندهید. اما برای خرید طلا، بهترین زمان ماه محرم و صفر است. اما شاید بپرسید چرا؟ در این دو ماه از آنجایی که مردم مراسمات شادی مانند عقد و عروسی کمتر از ماه های دیگر می گیرند، تقاضای آنچنانی برای خرید طلا در بازار نخواهد بود و بازار در این زمان ها بسیار آرام می شود و شما می توانید قیمت طلا را بدون هیجان خاصی و در قیمت های معقول بدون هیچ گپ قیمتی و هم راستا با بازار جهانی خریداری کنید.

 

 

نویسنده : محسن حبیبی راد

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *