اینفلوئنسر کیست: واضح است که هر کسب و کار و برند برای توسعه خود به تبلیغات و پروموشن نیاز دارد و همان طور که می دانید در سال های اخیر جایگاه شبکه های اجتماعی در تبلیغات به طرز چشمگیری رشد یافته است و به دنبال رشد تبلیغات در فضای شبکه های اجتماعی اصطلاحات و عناوین شغلی جدیدی در میان کاربران جا افتاده است که یکی از این اصطلاحات واژه اینفلوئنسر می باشد؛ در این مقاله از برتر آموز میخواهیم بدانیم که اینفلوئنسر کیست و دقیقاً چه کاری انجام میدهد. همچنین تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر را نیز بررسی خواهیم کرد.
اینفلوئنسر واژه ای انگلیسی است که از ترکیب واژه ی influence به معنی تاثیر و پسوند er به وجود امده است؛ ترکیب این دو واژه را در فارسی تاثیرگذار ترجمه میکنیم. اینفلوئنسر ها افرادی هستند که میتوان گفت مشخصه اصلی آنها داشتن تعداد مخاطبان زیاد در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، تیک تاک و غیره میباشد. اینفلوئنسرهایی زیای در اینستاگرام و کلاب هاوس در حال فعالیت هستند اگر میخواهید شماهم وارد شوید حتما آموزش اینستاگرام و آموزش کلاب هاوس را مشاهده کنید.
مگااینفلوئنسر (Mega-Influencers): بیش از یک میلیون (1M) فالوور
ماکرواینفلوئنسر (Macro-Influencers): بین 100 هزار (100k) تا یک میلیون (1M) فالوور
میکرواینفلوئنسر (Micro-Influencers): بین 10 هزار (10K) تا 100 هزار (100K) فالوور
نانواینفلوئنسر(Nano-Influencers): کمتر از 10 هزار (10K) فالوور
توجه داشته باشید که این اسامی و اعداد بسته به جامعۀ آماری هر شبکۀ اجتماعی، متفاوت خواهد بود. مثلاً در ایران که آمار کاربران اینستاگرام بالاست، تا حدودی این دسته بندی صدق میکند؛ ولی در مورد دیگر شبکه های اجتماعی که فیلتر هستند یا کاربر کمی دارند، این آمار متفاوت است؛ مثلاً در توییتر که در حدود یک و نیم میلیون کاربر ایرانی دارد، کسی که ۱۰۰هزار فالوئر دارد، مگااینفلوئنسر است.
اکنون که میدانیم اینفلوئنسر کیست؟ نیاز است برای آن که اینفلوئنسر شوید یا به یک اینفلوئنسر تبلیغات بدهید با معیار های اینفولئنسر بودن آشنا باشید.
فضای رقابتی برای اینفلوئنسر شدن بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام دیده میشود، دلیلش هم واضح است، کاربران بسیار زیاد و همچنین فعال اینستاگرام باعث میشود افراد این شبکه ی اجتماعی را برای کسب در آمد و اینفلوئنسر شدن انتخاب کنند. اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم تنها معیار برای اینفلوئنسر بودن تعداد مخاطب بالا و یا حتی محبوبیت نیست؛ به هر حال افرادی که این موضوع را نمیدانند روش هایی مانند خرید فالوئرهای غیر واقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب را برای افزایش تعداد فالوئر و در نهایت اینفلوئنسر شدن انتخاب میکنند. هرچند این ترفندها در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر میشود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق تری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار میبرند.
به این معیار نرخ درگیر کنندگی یا Engagement Rate میگویند که کارشناسان نرخ درگیر کنندگی دوازده پست آخر را برای بررسی میزان تاثیرگذاری اشخاص در نظر میگیرند. اما این نرخ چگونه محاسبه میشود؟
برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئر های پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب می کنند (برای درصد گیری)؛ مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایکها، کامنتها و کسانی است که پست را ذخیره کرده اند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما می نویسیم:
Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100
سایت ها و مجلات خارجی بارها لیستی از بهترین اینفلوئنسر ها را منتشر کرده اند؛ هر سایتی با معیار های خودش اشخاصی را معرفی میکند؛ در واقع این لیست ها بیشتر از اینکه برای سرگرمی و آمار دهی تهیه شوند، لیست هایی هستند که برای شرکت ها، برندها و کسب و کار های بزرگ آماده شده اند. جالب است بدانید در چند تا از این لیست ها نام اینفلوئنسر های ایرانی نیز دیده شده است. مانند صدف بیوتی که نام او به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین فعالان حوزه ی زیبایی و آرایشی در این لیست ها نوشته شده است. به مجموع این لیست ها، تبلیغات ها و درآمد ها اینفلوئنسر مارکتینگ می گویند؛
با بیانی ساده ینفلوئنسرمارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار (Influencer Marketing) یکی از روشهای جدید تبلیغاتی است. در این روش، ما به عنوان کسب و کارها با افراد تأثیرگذار شبکه های مجازی همکاری میکنیم. این همکاری میتواند در قالب معرفی محصول، خدمات و… باشد.
یکی از مشاغلی که مشابه اینفلوئنسری است بلاگری میباشد. هر چند بسیار مشابه هستند اما مواردی وجود دارد که این دو عبارت را از هم متمایز میکند. تا اینجا با اصطلاحات اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدیم؛ پیش تر هم در مقاله ی آموزش بلاگری، چنین تعریفی از بلاگری ارائه دادیم:
بلاگر، شخصی است که در عصر رسانه، از نوشتن یا به اصطلاح بلاگ کردن کسب درآمد می کند، در زمینه ای خاص صاحب نظر است، ارتباط خوبی با مردم و مخاطبین خود دارد، می تواند در مواردی روی دیگران تاثیر نیز بگذارد، و در نهایت به واسطه تخصصی که دارد مخاطب را به انتخاب های مختلف ترغیب کند. پس به طور خلاصه بلاگر شخصی است که یک محتوا تولید می کند و این تولید محتوا، در راستای هدفی است که بلاگر دنبال می کند.
نظرات کاربران