هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟ شناخت اینفلوئنسرهای مشهور

دسته بندی : فناوری - مقالات
1400/01/18

اینفلوئنسر کیست: واضح است که هر کسب و کار و برند برای توسعه خود به تبلیغات و پروموشن نیاز دارد و همان طور که می دانید در سال های اخیر جایگاه شبکه‌ های اجتماعی در تبلیغات به طرز چشمگیری رشد یافته است و به دنبال رشد تبلیغات در فضای شبکه‌ های اجتماعی اصطلاحات و عناوین شغلی جدیدی در میان کاربران جا افتاده است که یکی از این اصطلاحات واژه اینفلوئنسر می باشد؛ در این مقاله از برتر آموز میخواهیم بدانیم که اینفلوئنسر کیست و دقیقاً چه کاری انجام میدهد. همچنین تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر را نیز بررسی خواهیم کرد.

اینفلوئنسر کیست (چیست)؟

اینفلوئنسر واژه ای انگلیسی است که از ترکیب واژه ی influence به معنی تاثیر و پسوند er به وجود امده است؛ ترکیب این دو واژه را در فارسی تاثیرگذار ترجمه میکنیم. اینفلوئنسر ها افرادی هستند که می‌توان گفت مشخصه اصلی آنها داشتن تعداد مخاطبان زیاد در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، تیک تاک و غیره میباشد. اینفلوئنسرهایی زیای در اینستاگرام و کلاب هاوس در حال فعالیت هستند اگر میخواهید شماهم وارد شوید حتما آموزش اینستاگرام و آموزش کلاب هاوس را مشاهده کنید.

عموما این افراد چهره های محبوبی در میان مردم هستند که همین محبوبیت باعث می شود که محتوای آن ها روی مخاطبانشان تاثیر بیشتری بگذارد و صاحبان کسب و کار نیز از این محبوبیت اینفلوئنسرها بهره برده و آن ها را برای انجام تبلیغات انتخاب می کنند.
به عبارت دیگر می توان گفت اینفلوئنسرها سلبریتی های شبکه های اجتماعی هستند؛ به طوری که بعضی از آن ها تنها در شبکه ‌های اجتماعی شناخته شده می باشند و خارج از این شبکه اجتماعی زندگی کاملا نرمالی دارند. هرچند بعضی از اینفلوئنسر های خیلی بزرگ خارج از شبکه های اجتماعی نیز، چهره هایی شناخته شده و محبوب هستند.
اگر بخواهیم تاریخچه به وجود آمدن این شغل را بررسی کنیم باید برگردیم به اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، در آن زمان سرویس اشتراک گذاری ویدیو یوتیوب توسط گوگل خریداری شد و افراد زیادی در یوتیوب شروع به فعالیت جدی و تولید محتوا کردند. مخاطبان این افراد روز به روز رشد یافته و تا جایی این موضوع پیش رفت که به تولید کنندگان محتوا در یوتیوب، یوتیوبر گفته میشد و یک عنوان شغلی حساب میشد. در واقع اصطلاح یوتیوبر که در آن زمان برای آن افراد انتخاب شد و هنوز هم مورد استفاده است، همان اصطلاح اینفلوئنسر است که امروزه در تمامی شبکه های اجتماعی به کار می رود. از آنجایی که ما قبلاً در مقاله ی آموزش یوتیوبر شدن مفصلا در مورد یوتیوبری صحبت کرده ایم، اینک بیش از این به آن نمیپردازیم و بیشتر روی این که اینفلوئنسر کیست تمرکز میکنیم.
به اینفلوئنسر ها عناوین دیگری نیز نسبت می دهند مانند اینستافیمس (Insta famous) یا شاخ مجازی! اما عبارت شاخ مجازی بار منفی دارد و عموما این اصطلاح را برای اینفلوئنسر هایی استفاده میکنند که محبوبیت کمتری دارند و برای دیده شدن کار های خارج از عرف میکنند! به هر حال برای اینفلوئنسر شدن محبوبیت شرط واجبی نیست! در کمال ناباوری حتی چهره های منفور نیز در شبکه های اجتماعی موثر هستند!
در واقع اگر بخواهیم پاسخ سوال چگونه اینفلوئنسر شویم؟ را بدهیم میتوانیم بگوییم که قدم اول برای اینفلوئنسر شدن دیده شدن و جذب مخاطب بالاست اما نه به هر قیمتی و نه مخاطب فیک!
ممکن است با تعریفی که از اینفلوئنسر ارائه دادیم این اشتباه پیش بیاید که هرکس در شبکه های مجازی معروف است، اینفلوئنسر است؛ اما اینطور نیست! به طور مثال یک بازیگر که در یک شبکه ی اجتماعی صفحه ای دارد، طبیعتا آدم معروفی است؛ اما آیا بخاطر شبکه های مجازی معروف شده است؟؟ پس توجه داشته باشید که هر ادم معروفی در شبکه های اجتماعی حتما اینفلوئنسر نیست!
دسته بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوئر (در اینستاگرام)

مگااینفلوئنسر (Mega-Influencers): بیش از یک میلیون (1M) فالوور

ماکرواینفلوئنسر (Macro-Influencers): بین 100 هزار (100k) تا یک میلیون (1M) فالوور

میکرواینفلوئنسر (Micro-Influencers): بین 10 هزار (10K) تا 100 هزار (100K) فالوور

نانواینفلوئنسر(Nano-Influencers): کمتر از 10 هزار (10K) فالوور

توجه داشته باشید که این اسامی و اعداد بسته به جامعۀ آماری هر شبکۀ اجتماعی، متفاوت خواهد بود. مثلاً در ایران که آمار کاربران اینستاگرام بالاست، تا حدودی این دسته ‌بندی صدق می‌کند؛ ولی در مورد دیگر شبکه‌ های اجتماعی که فیلتر هستند یا کاربر کمی دارند، این آمار متفاوت است؛ مثلاً در توییتر که در حدود یک و نیم میلیون کاربر ایرانی دارد، کسی که ۱۰۰هزار فالوئر دارد، مگااینفلوئنسر است.

معیار اینفلوئنسر بودن یک شخص یا حساب کاربری چیست؟

اینفلوئنسر کیست

اکنون که میدانیم اینفلوئنسر کیست؟ نیاز است برای آن که اینفلوئنسر شوید یا به یک اینفلوئنسر تبلیغات بدهید با معیار های اینفولئنسر بودن آشنا باشید.

فضای رقابتی برای اینفلوئنسر شدن بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام دیده میشود، دلیلش هم واضح است، کاربران بسیار زیاد و همچنین فعال اینستاگرام باعث میشود افراد این شبکه ی اجتماعی را برای کسب در آمد و اینفلوئنسر شدن انتخاب کنند. اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم تنها معیار برای اینفلوئنسر بودن تعداد مخاطب بالا و یا حتی محبوبیت نیست؛ به هر حال افرادی که این موضوع را نمیدانند روش هایی مانند خرید فالوئرهای غیر واقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب را برای افزایش تعداد فالوئر و در نهایت اینفلوئنسر شدن انتخاب میکنند. هرچند این ترفندها در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر می‌شود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق ‌تری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار می‌برند.

به این معیار نرخ درگیر کنندگی یا Engagement Rate میگویند که کارشناسان نرخ درگیر کنندگی دوازده پست آخر را برای بررسی میزان تاثیرگذاری اشخاص در نظر میگیرند. اما این نرخ چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه engagement rate

برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئر های پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌ کنند (برای درصد گیری)؛ مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و کسانی است که پست را ذخیره کرده‌ اند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما می‌ نویسیم:

Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر کیست

سایت ها و مجلات خارجی بارها لیستی از بهترین اینفلوئنسر ها را منتشر کرده اند؛ هر سایتی با معیار های خودش اشخاصی را معرفی میکند؛ در واقع این لیست ها بیشتر از اینکه برای سرگرمی و آمار دهی تهیه شوند، لیست هایی هستند که برای شرکت ها، برندها و کسب و کار های بزرگ آماده شده اند. جالب است بدانید در چند تا از این لیست ها نام اینفلوئنسر های ایرانی نیز دیده شده است. مانند صدف بیوتی که نام او به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین فعالان حوزه ی زیبایی و آرایشی در این لیست ها نوشته شده است. به مجموع این لیست ها، تبلیغات ها و درآمد ها اینفلوئنسر مارکتینگ می گویند؛

با بیانی ساده ینفلوئنسرمارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار (Influencer Marketing) یکی از روش‌های جدید تبلیغاتی است. در این روش، ما به ‌عنوان کسب ‌‌و ‌کارها با افراد تأثیرگذار شبکه های مجازی همکاری می‌کنیم. این همکاری می‌تواند در قالب معرفی محصول، خدمات و… باشد.

 با بررسی آمار می توان به راحتی به محبوبیت و تاثیر گذاری اینفلوئنسر مارکتینگ پی برد و دیگر نیازی به توضیح بیشتر نمیماند! به آمار زیر توجه کنید:
  • براساس آمار eMarketer ، بیش از دو سوم کسب‌ و کارهای کوچک آمریکای شمالی از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می ‌کنند.
  • به گفتۀ وب‌ سایت مدیوم Medium و گوگل ترندز، محبوبیت بازاریابی اینفلوئنسرمارکتینگ بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تقریباً ۴۰درصد رشد کرده است.
  • یک نظرسنجی نشان داده است که روزانه ۳۴ درصد از کاربران اینستاگرام ایالات‌ متحده چیزی خریداری کرده ‌اند که یک بلاگر یا اینفلوئنسر به آن‌ ها توصیه کرده است.
  • تقریباً نیمی از بازاریابان دیجیتال ایالات‌ متحده آمریکا و کشور انگلیس، حداقل ۱۰درصد از بودجۀ ارتباطات بازاریابی خودشان را صرف اینفلوئنسر مارکتینگ می ‌کنند.

تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر

اینفلوئنسر کیست؟

یکی از مشاغلی که مشابه اینفلوئنسری است بلاگری میباشد. هر چند بسیار مشابه هستند اما مواردی وجود دارد که این دو عبارت را از هم متمایز میکند. تا اینجا با اصطلاحات اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدیم؛ پیش تر هم در مقاله ی آموزش بلاگری، چنین تعریفی از بلاگری ارائه دادیم:

بلاگر، شخصی است که در عصر رسانه، از نوشتن یا به اصطلاح بلاگ کردن کسب درآمد می کند، در زمینه ای خاص صاحب نظر است، ارتباط خوبی با مردم و مخاطبین خود دارد، می تواند در مواردی روی دیگران تاثیر نیز بگذارد، و در نهایت به واسطه تخصصی که دارد مخاطب را به انتخاب های مختلف ترغیب کند. پس به طور خلاصه بلاگر شخصی است که یک محتوا تولید می کند و این تولید محتوا، در راستای هدفی است که بلاگر دنبال می کند.

اگر به تصویر بالا توجه کنید می بینید که جامعه ی اینفلوئنسر ها و بلاگر ها از هم جدا هستند اما در بخش کوچکی با هم تلاقی دارند، که به آن influential bloggers گفته شده است. این موضوع نشان دهنده ی این است که شما می توانید بلاگر باشید اما تاثیر گذار نباشید! همچنین می توانید تاثیرگذار باشید اما بلاگر نباشید! اما اگر یک بلاگر تاثیرگذار باشید در دسته ی influential bloggers قرار میگیرید.
به طور خلاصه میتوان گفت اینفلوئنسرها نوع محتوایی که ارائه می‌ دهند با بلاگر ها متفاوت است. از مد و سبک زندگی گرفته تا ورزش و محیط ‌زیست. امروزه اینفلوئنسر‌ های برتر به خاطر کیفیت بالای تولید محتوا در اینستاگرام، فراوانی پست و پرداختن به موضوعات مختلف، معروف هستند که همه ‌ی این موارد به تعداد بازدیدکنندگان آنها کمک می‌ کند و باعث افزایش جذب مخاطبین نیز می ‌گردد. ولی بلاگر ها به طور کلی هدفشان سرگرمی یا آموزش از طریق محتوا است که می ‌تواند به شکل مقالات، تصاویر و یا ویدئو باشد. و اگر بلاگری به دنبال تاثیر گذاشتن روی افراد از طریق محتوای خود هستند، در دسته ی influential bloggers قرار میگیرند.
نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *