هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟ آموزش استراتژی Telemarketing

1400/11/26

شاید با خواندن عنوان بالا کمی تعجب کرده باشید که اصلا بازاریابی تلفنی چیست؟ یعنی اینکه زنگ بزنیم به کسب و کار ها و نیم ساعت در مورد اطلاعات کسب و کارمان و نقاط قوت و ضعف توضیح دهیم؟ آیا بازاریابی تلفنی روشی کاملا منسوخ شده نیست؟ هنوز هم میتوان حداکثز نتیجه دلخواه را از این نوع بازاریابی گرفت؟

امروز من و برتر آموز همراه شما اینجا هستیم که بگوییم اگر از بازاریابی تلفنی به صورت اصولی و درست استفاده نمایید، هنوز هم میتوانید نتیجه دلخواه خودتان را کسب کنید و مشتری بالقوه جذب نمایید. ما اینجا هستیم تا روش های اصولی این نوع بازاریابی را به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید به جای اینکه در بازاریابی تلفنی به عنوان فرد مزاحم تلقی شوید، فردی کارا و مهم در زمینه کسب و کارتان تبدیل شوید. در ادامه تمامی این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی تلفنی چیست؟
  • آیا بازاریابی تلفنی برای کسب و کار ما فایده ای دارد؟
  • بازاریابی تلفنی را چگونه شروع کنیم؟
  • تکنیک های بازاریابی تلفنی چیست؟
  • ارزیابی کمیپین بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی یکی از شیوه های بازاریابی است که فروشندگان با جامعه هدف خود از طریق تلفن ارتباط برقرار میکنند تا به توضیح محصولات، برند، شرکت و…. بپردازند تا این افراد را در قیف فروش قرار دهند و آنها را به در ابتدا به مشتری بالقوه و سپس به مشتری بالفعل تبدیل کنند. اگر در مورد قیف فروش اطلاعاتی ندارید الان در مرحله اول به توضیح خلاصه ای از آن میپردازیم.

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

در بازاریابی تلفنی مهم ترین نکته ای که میتواند روی کاربر تاثیر بگذارد این است که شما باید روی نحوه صحبت کردنتان هم کار کنید چون کاربر فقط از نوع صحبت کردن و لحن شما متوجه میشود که میخواهد این مکالمه را ادامه بدهد یا خیر.

پیشنهاد میشود مقاله چت آنلاین چیست؟ را مطالعه نمایید.

بازاریابی تلفنی

آیا بازاریابی تلفنی برای کسب و کار ما فایده ای دارد؟

برای بازاریابی تلفنی هیچ حد و مرزی وجود ندارد و نمی توان این نوع از بازاریابی را برای مشاغل خاصی طبقه بندی کرد و فقط به آن دسته از مشاغل نسبت داد. هر شغلی که با جامعه هدف یعنی مشتری ها در ارتباط است می تواند از بازاریابی تلفنی استفاده کند. منتهی تنها نکته ای که میان کسب و کار ها متفاوت است این است که در هر کسب و کاری نوع جامعه هدف متفاوت است و نحوه برخورد برای هر جامعه هدف فرق میکند. برای مثال شما فروشنده قطعات یدکی برای ماشین هستید و یک کسب و کار دیگر ملزومات خوراکی برای اداره جات هست . جامعه هدف این دو کسب و کار متفاوت است و برای همین برای بازاریابی تلفنی خودشان باید استراتژی متفاوتی داشته باشند.

طبق آمار بدست آماده در سطح کشور تقریبا 84 میلیون شماره تلفن همراه وجود دارد. با دانستن همین آمار متوجه می شویم که چه جامعه هدف بزرگی پیش روی هر کسب و کاری قرار دارد. شاید فکر کنید که میتوان با همین جامعه هدف به صورت بازاریابی پیامکی ارتباط برقرار کرد ولی این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بازاریابی تلفنی شما با استراتژی قوی تری پیش رود از بازاریابی پیامکی موفق تر خواهد بود. چراکه در بازاریابی تلفنی شما می توانید با برقراری ارتباط صمیمی میان جامعه هدف، ارتباط قوی تری را شکل دهید.

و اما نکته مهم، مرز باریکی میان این وجود دارد تا کسب و کار شما به عنوان مزاحم تلفنی و یا کسب و کاری کارا در ذهن مخاطب نقش ببندد. اگر نکات اصولی را رعایت نکنید پس از تماس های مکرر برای کاربران مزاحم تلقی میشوید، و حتی ممکن است از جانب کاربران بلاک شده و دیگر به شما پاسخ ندهند.

بازاریابی تلفنی را چگونه شروع کنیم؟

برای اینکه بازاریابی تلفنی انجام دهید و استراتژی قوی را برای اینکار را داشته باشید باید در ابتدا هدفمند و روی اصول این کار را انجام دهید که در ادامه به بررسی این شیوه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

هدف گذاری کنید.

یکی از شیوه های مهم در هر کسب و کاری و هر بازاریابی ای هدف گذاری مناسب و درست است. در ابتدا باید هدف شما از بازارابی تلفنی مشخص باشد. شما نمیتوانید بی هدف با مشتری تماس بگیرید. باید اول بدانید که قرار است به مشتری چه اطلاعاتی را برسانید سپس تصمیم بگیرید و با تماس بگیرید. اگر هدف مشخصی از تماس نداشته باشید قطعا جامعه هدف را یکی پس از دیگری از دست می دهید.

بانک تماس خود را آماده کنید.

پس از اینکه تصمیم گرفتید با چه اهدافی با اشخاص صحبت کنید و آنها را جذب کسب و کارتان کنید باید بانک اطلاعاتی از جامعه هدف هود داشته باشید. داشتن این بانک اطلاعاتی به دو صورت قابل انجام است. اول اینکه شما از طریق همین کسب و کاری که دارید بانک شماره تماس را خودتان جمع آوری کردید یعنی تک تک مخاطبین این بانک اشخاصی هستند که با تعامل با آنها موفق شدید شماره تماس و اطلاعات آنها را بدست آورید. این نوع از بانک اطلاعاتی مهمترین و با ارزش ترین بانک اطلاعاتی است و با تمرکز روی این افراد می توانید آنها را از مشتری بالقوه به بالفعل تبدیل نمایید. نوع بعدی بانک اطلاعاتی این است که شما با پرداخت هزینه این بانک را میخرید. شاید شما با تعداد افراد زیادی روبرو باشید اما ارتباط گرفتن با آنها کمی سخت تر از زمانی است که بانک اطلاعات را خودتان کسب کرده باشید. معمولا بانک های اطلاعاتی که از بیرون تهیه میکنید را همه افراد و کسب و کارها به آن دسترسی دارند و با آنها تماس میگیرند و اگر عاقلانه عمل نکنید در همان مرحله اول ممکن است مزاحم تلقی شوید. در صورت امکان سعی کنید بانک اطلاعاتی کسب و کارتان را خودتان قوی کنید ولی اگر در مرحله اول شروع کسب و کار هستید میتوانید از بانک های آماده استفاده نمایید اما پس از مدتی شما باید توانسته باشید که بانک اطلاعاتی خود را شخصی سازی شده تهیه نمایید. حتما از مراکز معتبر بانک اطلاعاتی خریداری نمایید تا اطلاعات اشتباه در آن به کمترین حالت خود باشد.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی سبز چیست؟ را مطالعه نمایید.

از محصولات و خدمات خود شناخت کافی داشته باشید.

یکی از مسائلی که خیلی با آن در کسب و کارها روبرو هستیم این است که اپراتور ها با نوع کسب و کار، محصولات و خدمات اصلا آشنایی ندارند. وقتی با کسب و کار ها صحبت میکنیم و به آنها بازاریابی تلفنی را پیشنهاد می دهیم در اکثر اوقات با این کلمه روبرو میشویم که قبلا افراد زیادی را برای این کار استخدام کردند. بودجه و زمان زیادی را صرف کردند ولی نتیجه نگرفته اند. وقتی از اپراتور های محترم سوال میپرسیم که محصول یا خدمات خود را توضیح دهند هیچ پاسخ قانع کننده از آنها نمی شنویم. در واقع افرادی که هنوز با محصولات و خدمات خود آشنایی ندارند چه طور میتوانند به مشتری در این باره توضیحات ارائه کنند؟؟ وقتی کاربر سوالی دارد که اپراتوری که ادعا می کند این محصول برای این افراد ساخته شده است، نمی تواند پاسخ دهد چه طور ممکن است مشتری به کسب و کار شما اعتماد کند؟؟ مهم ترین قدم در این مسیر این است که اپراتور ها و افرادی که قرار است بازاریابی تلفنی را برای شما انجام دهند به طور کامل آموزش دیده باشند. با صرف جلسات آموزشی باید ماهیت کار را برای این افراد مشخص کنید. هرچه این جلسات با جدیت بیشتری برگزار شود در نتیجه خروجی بیشتر و بهتری را از بازاریابی تلفنی خود خواهید داشت.

تحلیل محصولات و خدمات رقبا

ما میتوانید قبل از اینکه بازاریابی تلفنی خود را آغاز کنید به تحلیل رقبا بپردازیدو متوجه شوید که آنها چگونه محصول و خدمات ارائه می دهند تا شما با استراتژی قوی تری نسبت به آنها عمل کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. پس حتما استراتژی تحلیل رقبا را قراموش نکنید که معمولا به هر کسب و کاری با هر نوع بازاریابی پیشنهاد میشود. زیرا شما باید یک چیز نو و جدیدی را ارائه دهید تا بتوانید جامعه هدف را در کنار خود نگه دارید و آنها را جذب نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی چریکی چیست؟ را مطالعه نمایید.

تکنیک های بازاریابی تلفنی چیست؟

تا به اینجا با بازاریابی تلفنی به خوبی آشنا شدیم در این مرحله میخواهیم یکسری نکات و فنون بازاریابی تلفنی را به شما آموزش دهیم تا در بازاریابی خود به کار ببرید و موفق شوید.

تکنیک های بازاریابی تلفنی چیست؟

لحن صحبت و بیان بسیار اهمیت دارد.

لحن بیان در بازاریابی تلفنی بسیار اهمیت دارد. جامعه هدف شما در ابتدای امر تنها با داشتن یک لحن بیاد خوب جذب شما میشوند. پس بنابر این اشخاصی را انتخاب نمایید که در مرحله اول لحن خوب و مناسبی را برای این کار دارند، در مرحله دوم حوصبه ارتباط با کاربر را دارند. این موضوع را در نظر بگیرید که جامعه هدف شما بسیار باهوش هستند و به راحتی از طرز صحبت اپراتور ها تشخیص می دهند که میخواهند با کسب و کار شما ارتباط بگیرند یا خیر!! البته با ذکر تمامی این موضوعات در نظر بگیرید که در کار خود مصنوعی نباشید.

پرحرفی نکنید!

خیلی از کسب و کارها هستند که وقتی با مشتری تماس میگیرند از همان اول شروع به صحبت میکنند و اصلا اجازه نمی دهند تا کاربر نظر مساعدت خودش را درباره ی ادامه مکالمه بیان کند. این نوع از بازاریابی تلفنی معمولا بدترین نوع بازاریابی هستند که به شدت باید از این پرهیز کرد. سعی کنید تا با طرح سوالاتی کاربردی از مخاطب از او بخواهید تا در مکالمه شما شریک و سهیم باشد. اگر بتوانید از مخاطب سوالات کاربردی بپرسید و او را در جریان نوع محصول یا خدمات خود کنید تواسنه اید جامعه هدف را جذب نمایید.

سعی کنید محصول و خدمات خود را خلاصه توضیح دهید.

در بازاریابی تلفنی خیلی سریع به سراغ قیمت گزاری نروید، سعی کنید کاربر را نا حد زیادی در با محصولات و ویژگی های منحصر بفرد خود آشنا کنید سپس قیمت کارها و محصولات خود را بیان کنید. خیلی از موافع افراد بدون اینکه در نظر بگیرند جامعه هدف به محصول آنها نیاز دارد یا خیر شروع به توضیح قیمت ها میکنند که این روش کاملا اشتباه است و اصلا توصیه نمیشود.

اطلاعات مشتری را یادداشت نمایید.

در حین مکالمه با کاربران اگر کاربر توضیحی از خود می دهد سعی کنید این توضیحات را یادداشت نمایید و از آنها در مراحل بعدی بازاریابی تلفنی استفاده نمایید. کاربران اگر متوجه شوند که شما اطلاعات زیادی درباره ی آنها دارید متوجه میشوند که درباره ی آنها مطالعه داشته اید و بیشتر می توانید با جامعه هدف ارتباط برقرار کنید.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی چابک چیست؟ را مطالعه نمایید.

ارزیابی کمیپین بازاریابی تلفنی

کمپین هایی موفق خواهند بود که ارزیابی خوبی را داشته باشند. اگر بازاریابی های خود را ارزیابی نکنید هیچ موقع نتیجه مثبتی را از آنها نخواهید گرفت. حتی اگر بازاریابی تلفنی شما با شکست مواجه شود و نتواسته اید هیچ فروش خوبی را داشته باشید به این فکر کنید که اول یکسری از کاربران را مرحله آگاهی از برند قرار دادید دوم اینکه با یکسری از جامعه هدف آشنا شدید و میتوانید از این تجربه در مرحله بعدی استفاده نمایید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی پرسش بازاریابی تلفنی چیست؟ صحبت کرده باشیم و پاسخ خوبی را در این زمینه بدهیم. اگر تا به حال از بازاریابی تلفنی استفاده نکرده اید پیشنهاد میشود که از آن در کسب و کار خود با رعایت نکات بالا استفاده نمایید. از دیجیتال مارکتر خود حتما در این زمینه کمک بگیرید. اگر به مباحث مارکتینگ علاقه دارید حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید . اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برترآموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *