هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

بازاریابی جاذبه ای چیست؟ همه چیز در مورد Attraction Marketing

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/31

امروزه در بسیاری از کسب و کارها، انجام تکنیک های زیرمجموعه بازاریابی درونگرا یا همان Inbound Marketing بزرگترین چالشی است که وجود دارد. حتی بزرگ‌ ترین شرکت‌ ها یا کارشناسان بازاریابی که خود را به عنوان افرادی خیلی زبده و بلد راه معرفی می‌کنند، باید برای جذب سرنخ‌ های جدید، جذب مشتریان بیشتر و روانه کردن ترافیک به وب‌ سایت خود تلاش کنند. در مقاله افزایش ترافیک سایت این موارد را توضیح داده ایم.

و متاسفانه باید در نظر داشته باشید که بهترین راه ها برای جذب سرنخ ها در طول زمان تغییر می کند. یک فرمول بازاریابی جذاب که سه سال پیش کار می کرد، ممکن است امروز اصلاً کارساز نباشد. چرا؟ خیلی واضح است. چون مردم تغییر می کنند. آنها استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی خاص را متوقف می کنند. سپس به سمت  شبکه اجتماعی دیگری روانه می شوند. و اگر به روز نباشید، برند شما ضرر می کند.

اینجاست که بازاریابی جاذبه ای وارد می شود. برای کسب‌ و کارهای کوچک و شرکت‌های استارتاپی، SaaS و تجارت الکترونیک، نشان دادن اینکه چگونه محصول یا خدمات شما زندگی مشتریانی که از آن ها استفاده کرده اند را بهبود بخشیده است، کلید موفقیت در بازاریابی جاذبه ای است. انجام این کار ارزشمند است و می تواند به شما در ایجاد اعتماد و بازاریابی موثرتر برندتان کمک کند.

بازاریابی جاذبه ای چیست؟

بازاریابی جاذبه یک استراتژی بازاریابی است که شامل جذب افراد به سمت محصول یا خدمات برند شما با نشان دادن اینکه چگونه باعث بهبود زندگی مشتریان شما شده است می باشد. شما باید اینطور نشان دهید که مشتریان شما تا قبل از استفاده از محصول شما چیز یا چیزهایی را کم داشته اند و اکنون با استفاده از محصولات یا خدمات سایت شما، زندگی آن ها بهتر شده و کم و کاستی ها یا مشکلات برطرف شده اند. این امر با درک مشکلات مشتریان ایده آل شما و ارائه محتوای رایگان و ارزشمند برای کمک به حل آنها اتفاق می افتد. این می تواند به هر نوع کسب و کاری از جمله تجارت الکترونیک، خدمات حرفه ای، بازاریابی و کسب و کارهای آنلاین یا غیرآنلاین دیگر مربوط باشد.

چرا بازاریابی جاذبه ای مهم است؟ 👏🏼

اهمیت بازاریابی جاذبه ای زمانی معلوم می شود که شما به جای اینکه خود را مجبور به تماس های سرد، خرید سرنخ با صرف بودجه های بسیار یا التماس برای جلب توجه کنید، بازاریابی جاذبه ای به شما این امکان را می دهد که از مزایای جذب مشتریان به برند خود بهره مند شوید. شری براون که یکی از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ است، توضیح می دهد که بازاریابی جاذبه هم برای شما و هم برای مشتریانتان سودمند است. چون شما را به عنوان یک کسب و کار به سودتان رسانده و محصول یا خدمات با کیفیت شما را به کاربرانتان نمایش می دهد. چیزی که آن ها به دنبالش بودند و باعث می شود که زندگی آن ها بهتر شود.

به طور خلاصه و کلی برای اینکه یک بازاریابی جاذبه ای خوب داشته باشید، شما باید محتوای با کیفیت عالی ایجاد کنید که منجر به جذب مشتریان احتمالی به برند شما شود. از این رو، بخش “جاذبه ای یک استراتژی بازاریابی” زمانی به وجود می آید که توجه افراد را در سطح ناخودآگاه به خود جلب می کنید، به طوری که تا زمانی که اقدامی انجام ندهند، از تبدیل شدنشان غافل شوند. شما باید ذهن آن ها را آنقدر به برند خود مشغول کنید که شیفته برند شما شده و حس کنند اگر از برند شما خرید نکنند ضرر کرده اند.

نحوه استفاده از بازاریابی جاذبه ای 📝

علاوه بر “جذب کردن” مردم با استفاده از بازاریابی جاذبه ای، قبل از اینکه حتی پیشنهاد خرید یک محصول یا خدمات را به آنها بدهید، به آن ها نشان می دهید که محصول یا خدماتی که توسط شما ارائه شده است، چقدر خوب و مطلوب است. به این فکر کنید که به مردم نمونه هایی از محصولات یا خدمات خود را ارائه می دهید تا آن ها تست کنند. فرض کنید می خواهید هات داگ بفروشید. ایده خوبی است که بخشی از یک هات داگ را برای تست به آن ها بدهید. شما چیزی را به آن ها نمی فروشید و در عین حال چیزی را به صورت رایگان به آن ها ارائه نمی دهید. آن ها فقط یک تست کوچک انجام می دهند. و حتی اگر در آن لحظه از محصول یا خدمات شما استفاده نکنند، برند شما و محصول یا خدماتی که دارید را در گوشه نظر خود نگه می دارند.

نمونه هایی از برندهایی که از بازاریابی جاذبه ای استفاده می کنند…

نیل پاتل

نیل پاتل، نویسنده، کارآفرین آنلاین و بازاریاب خبره ای که احتمالا همه ما دستکم نام او را شنیده ایم، نمونه ای عالی از این است که چگونه استفاده از بازاریابی جاذبه ای می تواند موفقیت بزرگی باشد. او محتوای ارزشمندی را در کانال های بازاریابی متعددی از جمله وبلاگ، کانال یوتیوب، راه های انتشار پادکست، شبکه های اجتماعی و ابزارهای سئو به صورت رایگان در اختیار جهان قرار می دهد. نیل یک افسانه در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو و افیلیت مارکتینگ است و به دلایل خوب – او نتایج بسیار با کیفیتی را برای مشتریان خود تولید می کند.

راشل ری

راشل ری یا ریچل ری یک برند شخصی بزرگ در دنیای آشپزی امروزی است. آیا می دانید او چگونه به آنجا رسیده است؟ ریچل ری در ابتدا به عنوان سرآشپز و خریدار غذا در یک فروشگاه مواد غذایی لذیذ کار می کرد. او متوجه شد که مشتریانش آشپزی را خیلی دوست ندارند، بنابراین به عنوان راهی برای ایجاد علاقه، شروع به برگزاری کلاس های آشپزی برای همان مشتریانی کرد که آشپزی را دوست نداشتند. او از دستور پخت هایی استفاده کرد که نیازی به دردسر زیادی نداشت و با محصولات غذایی ساده، دم دست و ارزان ساخته می شد. غذای نهایی خوشمزه بود و سریعا آماده می شد. او با این کاری که انجام داد، به نوبه خود منجر به فروش بیشتر شد.

کلاس‌ های آشپزی الهام‌ بخش «غذاهای 30 دقیقه‌ ای» بودند که تبدیل به یک برنامه تلویزیونی پرفروش، کتاب پرفروش و محصولات و خدمات پرفروش دیگر شد. ریچل ری یک مثال عالی برای استفاده از استراتژی های بازاریابی جاذبه ای است زیرا داستان او ارتباط زیادی به بازاریابی جاذبه داشته و برای همه الهام بخش است.

او می گوید:

“من آشپز نیستم. من هیچ تکنیک جدیدی در آشپزخانه به وجود نیاورده و ایجاد نکرده ام. من یک دانشمند در زمینه دفاعی و موشکی نیستم. فکر می‌کنم در نوشتن وعده‌های غذایی در دسترس، سرگرم‌کننده و مقرون به صرفه برای یک خانواده معمولی در اکثر نقاط دنیا مهارت دارم. این چیزی است که فکر می کنم در آن خوب هستم.»

کتاب‌ها و برنامه های او همچنین به مردم یاد می دهد که چگونه در آشپزخانه و زندگی خود بهتر شوند.

این برای شما چه معنایی دارد؟ یک داستان (واقعی) از چگونگی دستیابی شما یا سایر افراد در شرکت به اهداف خود بگویید. اگر می خواهید سرنخ های جدیدی را کشف کنید تنها راهکار آن است که ارتباطات بیشتری بسازید. خوشبختانه با استفاده از شبکه های اجتماعی این کار تا حدود زیادی ساده تر گشته است. کافی است که فن بیان خود را بهتر کرده و در پلتفرم های مختلف شروع به کار کنید.

نمونه های ایرانی

دیجی کالا

به عنوان مثال دیجی کالا به عنوان بزرگ ترین برند فروشگاه آنلاین ایرانی، در اغلب مواقع برای افراد تازه واردی که جدیدا وارد این پلتفرم شده اند تخفیف های خوبی در نظر گرفته و گاها خریدهای آنان را تا سقف مشخصی رایگان می کند. این ممکن است در وهله اول یک ضرر به نظر برسد اما این را باید در نظر داشته باشید که کاربران با انجام این کار از سوی دیجی کالای ترغیب به خریدهای بیشتری می شوند. چون اعتماد آن ها تا حدود زیادی جلب شده و در کنار آن نیز، در این افراد حسی به وجود آمده که قصد دارند لطف دیجی کالا را جبران کنند. به این علت است که خریدهای بیشتری انجام می دهند.

فیلیمو

فیلیمو نیز برای خرید اشتراک در اولین بار تخفیف های خوبی ارائه می دهد. این تخفیف باعث می شود که کاربران برای اولین بار ترغیب شوند تا از خدمات فیلیمو استفاده کنند. وقتی که به کل مجذوب آن شدند، اکانت های بیشتر و طولانی تری از فیلیمو می خرند و همین مورد باعث می شود که فیلیمو بتواند سودهای خوبی به جیب بزند. البته ما در این مقاله کاری به هزینه های بازاریابی شرکت ها نداریم. ما قصد داریم به آورده های آنان بپردازیم.

اسنپ

اسنپ نیز یکی از برندهای مطرح ایرانی است که برای اولین بار به کاربران خود تخفیف های خیلی خوبی ارائه می دهد یا گاها اولین سفرها را رایگان می کند. این کار اسنپ همانند سایر مثال ها، حس اعتماد و جبران را در کاربران بر می انگیزد. چیزی که در نهایت باعث خواهد شد، این برند پیروز بازاریابی جاذبه ای باشد.

احتمالا دیده اید…

به جز برندهای مطرحی که درباره آن ها توضیح دادیم. احتمالا دیده اید که برخی از برندهای کوچک تر نیز این کارها را انجام دهند. به عنوان مثال شرکت های هاستینگ یا شرکت های فروش لباس کوچک تر، هر از چندگاهی از شما دعوت می کنند که به صورت رایگان یا با تخفیفی بسیار خوب، محصولات و خدمات آن ها را خریداری نمایید. یک استراتژی در پشت کار آن ها نهفته است. آن ها می خواهند برای اولین بار کاربران را به سمت برند خود بکشانند و سپس کاربران سود اصلی را به آن ها می رسانند، آن هم با خریدهای بیشتر…

تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می دهند این است که یک سوال: “این برای من چیست؟”

برای انجام بازاریابی جاذبه ای چه کنیم؟

نکته ای که باید بدانید آن است که در نهایت، کسب و کار خود را با شیوه خود انجام دهید. اینگونه بازاریابی جاذبه ای بهترین نتیجه را خواهد داشت. به عبارت دیگر، به دنبال راه های دیگری همچون تماس های سرد، جلسات، نزدیک شدن به غریبه ها در یک مکان عمومی و موارد دیگر نباشید. کاری را انجام دهید که در انجام آن راحت هستید و قبلاً در آن ها مهارت کسب کرده اید.

به عنوان مثال اگر قصد دارید یک میتینگ برگزار کنید و در آن گردهمایی در مورد برند خود صحبت کنید، این کار را انجام دهید. و مورد حائز اهمیت این است که این کار را ادامه دهید، اگر می دانید که هم در استراتژی سازمانی برند شما و هم در سودآوری بیشتر موثر است.

به طور خلاصه، آنچه را که فکر می کنید بهترین است انجام دهید و در مورد آن سیستماتیک نباشید. با این حال، اگر سعی کنید چیزهایی را مجبور کنید اتفاق بیفتد، حتی در استراتژی ترجیحی خود، به احتمال زیاد مردم را از برند خود زده خواهید کرد.

مخاطب هدف خود را پیدا کنید 🗣👥

هنگامی که ایده خوبی در مورد برند خود داشتید، باید در مورد این فکر کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و روی فعال سازی کاربران تمرکز کنید. مانند هر کسب و کاری، کسب و کار شما باید پایه ای محکم داشته باشد. هر وقت شما قلب برند را ساختید و بتن آن را ریختید برند شما موفق می شود و مخاطبان شما پایه و اساس برند شما هستند. اگر آن ها نباشند شما نخواهید توانست که فروشی ایجاد کنید و این مصادف است با شکست برند شما. باید این مورد را خیلی خوب بدانید که شناخت کاربران هدف کسب و کار شما، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. وقتی آن ها را شناختید، از علایقشان سر در آوردید و فهمیدید که آن ها بیشتر در چه مکان هایی به صورت فیزیکی و آنلاین حضور دارند، می توانید بهترین نتایج را کسب کنید.

بهتر است سوالاتی در ذهن خود طرح کنید که به شما کمک می کنند شناخت بیشتری از کاربران خود به دست آورید. همانطور که در مورد این سؤالات فکر می کنید، به زودی ایده روشنی در مورد اینکه به چه کسی می خواهید سرویس یا محصولات خود را ارائه کنید، خواهید داشت.

کانال های مناسب را انتخاب کنید 📲 📰

مهم است که کانال مناسبی را برای انتشار محتوا و ایجاد درگیری با مخاطبان هدف در مورد برند خود انتخاب کنید. بهترین راه برای هدف‌یابی دقیق مخاطبان، انتخاب کانال‌ هایی است که احتمالاً در آن‌ ها فعال هستند. تحقیق کلمات کلیدی و تحقیقات بازار می توانند به شما کمک کنند. مقالات ما در این زمینه ها را مطالعه کنید.

به عبارت دیگر، شما باید در بهترین پلتفرم‌ های شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید، در حالی که به خاطر داشته باشید که صفحات وبلاگی سایت شما که بازدید بسیاری با کلمات کلیدی اصلی شما دارند، اینفلوئنسرها و افراد بسیار درگیر و هر وسیله دیگری برای دسترسی به مخاطبان شما هستند. آموزش سئو را دنبال کنید تا در مورد سئو صفحات سایت خود اطلاعات زیادی را به دست آورید.

درگیر نگه داشتن جامعه شما یک راه مطمئن برای ایجاد یک رابطه محکم است که باعث می شود مخاطبان شما بیشتر به آن مراجعه کنند. برای مثال، اگر داستان‌ نویس خوبی هستید و می‌خواهید برای بینندگان خود داستان بگویید، به پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام نگاه کنید، با ویژگی Story که به شما امکان می‌دهد عکس‌ها و ویدیوها را با خلاقیت به اشتراک بگذارید و رنگ‌ ها و متن‌ های سرگرم‌ کننده و به کار ببرید.

به عبارت دیگر، ایده خوبی نیست که از توییتر برای داستان‌ گویی استفاده کنید، به‌ ویژه با محدودیت‌ های آن در تعداد کاراکترها (حروف، اعداد و نمادها) که مجاز به استفاده در هنگام ایجاد یک پست و تلاش برای تعامل با مشتری هستید. این باعث می شود که نتوانید به راحتی پیام خود را منتقل کنید. بهترین راهکار آن است که مهم ترین و بهترین کانال هایی که کاربران هدف شما آنجا حضور دارند، برگزینید.

بنابراین، انتخاب پلتفرمی که بتواند محتوای شما را به صورت طولانی مدت ارائه کند، به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند. اما، لازم نیست که در تولید محتوا سخت گیر باشید، خیلی سخت نگیرید.

از سئو استفاده کنید 🕵🏾‍♂️

صرف نظر از اینکه در کدام پلتفرم پست های خود را اشتراک گذاری می کنید، استفاده از روش بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) ضروری است. اینجاست که سیستم های مدیریت محتوا وارد می شوند!

هر کسی – کدنویس خبره یا مبتدی – می‌تواند از SEO در سایت خود استفاده کند، زیرا اکثر پلتفرم‌های CMS دارای ویژگی‌ های داخلی زیادی هستند که تا حدی باعث می‌شود که برای بهینه سازی آن ها برای موتورهای جست و جو، نیازی به کدنویسی نباشد. تنها چیزی که لازم دارید آن است که کار با آن پلتفرم را یاد بگیرید. در مورد غیر کدنویس ها، واقعاً نیازی به دانستن تمام جزئیات فنی نیست تا محتوای آنها در موتور جستجوی گوگل رتبه بندی شود.

14. تولید محتوا 📹📚

محتوا می تواند هر چیزی باشد که در شبکه های اجتماعی یا سایت خود پست می کنید. این شامل:

  • پست های متنی
  • اینفوگرافیک
  • تصاویر بنری
  • عکس ها
  • فیلم های
  • و آزمون های مختلف است.

هر چند که این لیست هنوز هم ادامه دارد! مهم نیست که محتوای شما چیست، بازاریابی جاذبه ای به شما کمک می کند تا حداکثر دیده شدن را با محتوای گفته شده به دست آورید. به عنوان مثال، بازاریابی مسابقه ای یا کوئیز مارکتینگ یک راه عالی برای تقسیم مخاطبان خود به چندین شخصیت است. تا شخصیت آن ها را متوجه شده و بر این اساس می توانید به راحتی محصولات خاص خود را به آنها ارائه دهید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *