آیا می خواهید بدانید چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کرد؟ آیا می خواهید بدانید که چرا مصرف کنندگان محصولات شما را نمی خرند؟ آیا شما علاقه مند به راه اندازی یک محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما مطمئن نیستید که مصرف کنندگان شما چه می خواهند؟
برای پاسخ به سوالات بالا، به کمک مصرف کنندگان خود نیاز دارید. اما چگونه این داده ها را جمع آوری خواهید کرد؟ در این مورد و در بسیاری از موقعیت های دیگر در کسب و کار شما، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخ های مورد نیاز شماست.
در این مقاله قصد داریم که 0 تا 100 تحقیقات بازار را به شما آموزش داده و در مورد آن نکات، روش ها، مثال ها، کاربرد، مزایا و مواردی مانند این را بیان کنیم.
تعریف:
تحقیقات بازار به عنوان فرآیند ارزیابی امکان سنجی یک محصول یا خدمات جدید، از طریق تحقیقاتی که مستقیماً با مصرف کنندگان بالقوه انجام می شود، تعریف می شود. این روش به سازمان ها یا کسب و کارها اجازه می دهد تا بازار هدف خود را کشف کنند، نظرات را جمع آوری و مستند کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.
تحقیقات بازار میتواند مستقیماً توسط سازمانها یا شرکتها انجام شود یا میتوان آن را به آژانسهایی که در این فرآیند تخصص دارند، برونسپاری کرد.
فرآیند تحقیقات بازار می تواند از طریق استقرار نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می شوند ، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام شود.
هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص، تصمیم گیری در مورد واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات است. اطلاعات بهدستآمده از انجام تحقیقات بازار میتواند برای تنظیم فعالیتهای بازاریابی/تبلیغاتی یا تعیین اولویتهای ویژگی/نیاز خدمات (در صورت وجود) مصرفکنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
یک پروژه تحقیقات بازار معمولاً ممکن است 3 نوع هدف مختلف داشته باشد.
انجام تحقیقات یکی از بهترین راههای دستیابی به رضایت مشتری ، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسبوکار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:
خواه یک سازمان یا کسب و کار بخواهد رفتار خرید مصرف کنندگان را بداند یا احتمال پرداخت هزینه مشخصی از سوی مصرف کنندگان برای یک محصول را داشته باشد، تحقیقات بازار به نتیجه گیری معنادار کمک می کند.
بسته به روش ها و ابزار مورد نیاز، انواع زیر وجود دارد:
1. تحقیقات بازار اولیه (ترکیبی از تحقیقات کمی و کیفی): تحقیقات اولیه بازار فرآیندی است که در آن سازمان ها یا مشاغل با مصرف کنندگان نهایی در تماس هستند یا شخص ثالثی را برای انجام مطالعات مربوطه برای جمع آوری داده ها به کار می گیرند. داده های جمع آوری شده می تواند داده های کیفی (داده های غیر عددی) یا داده های کمی (داده های عددی یا آماری) باشد.
هنگام انجام تحقیقات اولیه بازار، می توان دو نوع اطلاعات جمع آوری کرد: اکتشافی و خاص. تحقیق اکتشافی باز است، جایی که یک مشکل با پرسیدن سؤالات باز در قالب مصاحبه مفصل معمولاً با گروه کوچکی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته میشوند، بررسی میشود. در اینجا حجم نمونه محدود به 6-10 عضو است. از سوی دیگر، تحقیقات خاص، دقیق تر است و برای حل مسائلی که با تحقیقات اکتشافی شناسایی می شوند، استفاده می شود.
همانطور که قبلا ذکر شد تحقیقات بازار اولیه ترکیبی از تحقیقات بازار کیفی و تحقیقات کمی بازار است. مطالعه تحقیقات کیفی بازار شامل دادههای نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار جمعآوری شده از طریق برخی از روشهای تحقیق کیفی رایج مانند:
گروه های کانونی: گروه کانونی یکی از روش های رایج تحقیق کیفی است. گروه کانونی گروه کوچکی از افراد (6-10) هستند که معمولاً به نظرسنجی های آنلاین ارسال شده برای آنها پاسخ می دهند. بهترین بخش در مورد گروه متمرکز این است که اطلاعات را می توان از راه دور جمع آوری کرد، بدون اینکه شخصاً با اعضای گروه تعامل داشته باشید. با این حال، این روش گرانتری است زیرا برای جمعآوری اطلاعات پیچیده استفاده میشود.
مصاحبه تک به تک: همانطور که از نام آن پیداست این روش شامل تعامل شخصی در قالب یک مصاحبه است که در آن محقق برای جمع آوری اطلاعات یا داده ها از پاسخ دهندگان یک سری سوالات می پرسد. سؤالات عمدتاً سؤالات باز هستند و به گونه ای پرسیده می شوند که پاسخ ها را تسهیل کنند. این روش به شدت به توانایی و تجربه مصاحبه گر برای پرسیدن سوالاتی که پاسخ را برمی انگیزد بستگی دارد.
تحقیق قوم نگاری: این نوع تحقیق عمیق در محیط های طبیعی پاسخ دهندگان انجام می شود. این روش مستلزم آن است که مصاحبه کننده خود را با محیط طبیعی پاسخ دهندگان که می تواند یک شهر یا روستای دورافتاده باشد، تطبیق دهد. محدودیت های جغرافیایی می تواند مانعی در انجام این نوع تحقیقات باشد. تحقیقات قوم نگاری می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد.
روشهای تحقیق کیفی توسط سازمانها برای انجام تحقیقات بازار ساختاریافته با استفاده از نظرسنجیهای آنلاین ، پرسشنامهها و نظرسنجیها برای به دست آوردن بینشهای آماری برای تصمیمگیری آگاهانه استفاده میشوند.
این روش زمانی با استفاده از قلم و کاغذ انجام می شد. این اکنون به ارسال نظرسنجی های آنلاین ساختاریافته برای پاسخ دهندگان برای به دست آوردن بینش عملی تبدیل شده است. محققان تمایل دارند از پلتفرم های نظرسنجی مدرن و مبتنی بر فناوری برای ساختار و طراحی نظرسنجی خود برای برانگیختن حداکثر پاسخ از پاسخ دهندگان استفاده کنند.
از طریق یک مکانیسم ساختار یافته، داده ها به راحتی جمع آوری و گزارش می شوند و می توان با تمام اطلاعاتی که دست اول در دسترس قرار می گیرد، اقدامات لازم را انجام داد.
2. تحقیقات بازار ثانویه: تحقیقات ثانویه از اطلاعاتی استفاده می کند که توسط منابع خارجی مانند سازمان های دولتی، رسانه ها، اتاق های بازرگانی و غیره سازماندهی شده است. این اطلاعات در روزنامه، مجلات، کتاب ها، وب سایت شرکت، سازمان های دولتی و غیر دولتی رایگان و غیره منتشر می شود. منبع ثانویه از موارد زیر استفاده می کند:
منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه روشی عالی برای جمع آوری اطلاعات رایگان هستند. کتابخانه های دولتی معمولاً خدمات رایگان ارائه می دهند و یک محقق می تواند اطلاعات موجود را مستند کند.
منابع تجاری: منابع تجاری اگرچه قابل اعتماد هستند گران هستند. روزنامههای محلی، مجلات، مجلات، رسانههای تلویزیونی منابع تجاری عالی برای جمعآوری اطلاعات هستند.
مؤسسات آموزشی: اگرچه منبع بسیار محبوبی برای جمعآوری اطلاعات نیستند، اما اکثر دانشگاهها و مؤسسات آموزشی منبع غنی اطلاعات هستند، زیرا پروژههای تحقیقاتی زیادی در آنجا نسبت به هر بخش تجاری انجام میشود.
دانستن اینکه در موقعیتهای مختلف که در حین تحقیق پیش میآیند چه باید کرد، باعث صرفهجویی در وقت محقق و کاهش مشکلات میشود. شرکتهای موفق امروزی از نرمافزار قدرتمند نظرسنجی تحقیقات بازار استفاده میکنند که به آنها کمک میکند تحقیقات جامع را تحت یک پلت فرم یکپارچه انجام دهند و از این رو بینشهای عملی را بسیار سریعتر با مشکلات کمتر ارائه میکنند.
مراحل زیر برای انجام یک تحقیق بازار موثر است.
داشتن یک موضوع تحقیقاتی کاملاً مشخص به محققان در هنگام طرح سؤال کمک می کند. این سوالات باید برای حل مشکلات هدایت شوند و باید با پروژه تطبیق داده شوند. اطمینان حاصل کنید که سوالات به وضوح نوشته شده اند و پاسخ دهندگان آنها را درک می کنند. محققان می توانند با یک گروه کوچک تستی را انجام دهند تا بدانند آیا سؤالات سؤال شده قابل فهم هستند یا خیر و آیا برای به دست آوردن نتایج روشنگر کافی هستند یا خیر.
اهداف تحقیق باید به شیوه ای دقیق نوشته شود و شامل شرح مختصری از اطلاعات مورد نیاز و روشی باشد که از طریق آن به آنها دست می یابد. آنها باید پاسخی برای این سوال داشته باشند که “چرا ما تحقیق می کنیم؟”
برای انجام تحقیقات بازار، محققین به نمونه ای معرف نیاز دارند که بتوان با استفاده از یکی از تکنیک های نمونه گیری متعدد جمع آوری کرد . نمونه معرف تعداد کمی از افراد است که تا حد امکان دقیق، گروه بزرگتری را منعکس می کنند.
دو راه برای به دست آوردن نمونه نماینده وجود دارد:
وقتی نمونه ای نماینده نباشد، ممکن است حاشیه خطا وجود داشته باشد. اگر محققین بخواهند نمونه ای نماینده 100 کارمند داشته باشند، باید تعداد مشابهی از زن و مرد را انتخاب کنند. حجم نمونه بسیار مهم است، اما دقت را تضمین نمی کند. بیش از اندازه، نمایندگی به چارچوب نمونه گیری مربوط می شود، یعنی به فهرستی که افراد از آن انتخاب می شوند، به عنوان مثال، بخشی از یک نظرسنجی. اگر محققان میخواهند به گسترش دانش خود در مورد چگونگی تعیین اندازه نمونه ادامه دهند، به راهنمای ما در مورد نمونهگیری در اینجا مراجعه کنید.
ابتدا باید ابزار جمع آوری داده ها ایجاد شود. پاسخ ندادن به یک نظرسنجی یا پاسخ ناقص باعث خطا در تحقیق می شود. جمع آوری صحیح داده ها از این امر جلوگیری می کند.
هر یک از نکات فرآیند تحقیقات بازار به یکدیگر مرتبط هستند. اگر همه موارد فوق به خوبی اجرا شود، اما تحلیل دقیقی از نتایج وجود نداشته باشد، تصمیمات اتخاذ شده در نتیجه مناسب نخواهد بود. تجزیه و تحلیل عمیق انجام شده بدون رها کردن انتهای سست در به دست آوردن راه حل موثر خواهد بود. تجزیه و تحلیل داده ها در یک گزارش جمع آوری می شود، که همچنین باید به طور واضح نوشته شود تا بتوان بر اساس آن تصمیمات موثری اتخاذ کرد.
تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج این است که به دنبال معنای گسترده تری برای داده های به دست آمده باشید. تمام مراحل قبلی برای رسیدن به این لحظه توسعه یافته اند. محققان چگونه می توانند نتایج به دست آمده را اندازه گیری کنند؟ تنها دادههای کمی که به دست میآید سن، جنس، شغل و تعداد مصاحبهشوندگان است زیرا بقیه احساسات و تجربیاتی هستند که توسط طرفین به ما منتقل شده است. برای این کار، ابزاری به نام نقشه همدلی وجود دارد که ما را مجبور می کند خود را به جای مشتریان خود قرار دهیم تا بتوانیم واقعاً ویژگی هایی را شناسایی کنیم که به ما امکان می دهد بین محصولات یا خدمات خود تنظیم بهتری داشته باشیم و نیازها یا علایق آنها
هنگامی که تحقیق به دقت برنامه ریزی شده باشد، فرضیه ها به اندازه کافی تعریف شده باشند و از روش گردآوری مشخص شده استفاده شود، معمولاً تفسیر به راحتی و با موفقیت انجام می شود. پس از انجام تحقیقات بازار چه چیزی در پی می آید؟
پژوهشگران هنگام ارائه نتایج باید بر این موارد تمرکز کنند: با استفاده از این گزارش پژوهشی به چه چیزی میخواهند دست پیدا کنند و در حین پاسخ به این سؤال نباید تصور کنند که ساختار نظرسنجی بهترین راه برای انجام تحلیل است. یکی از اشتباهات بزرگی که بسیاری از محققین مرتکب می شوند این است که گزارش ها را به همان ترتیب سوالات خود ارائه می کنند و پتانسیل داستان گویی را نمی بینند.
برای تهیه گزارش های خوب، بهترین تحلیلگران توصیه های زیر را ارائه می دهند: برای ارائه نتایج از سبک هرم معکوس پیروی کنید، در ابتدا به سؤالات اساسی کسب و کار که باعث تحقیق شده پاسخ دهید. به جای جمع آوری شواهد، با نتیجه گیری شروع کنید و به آنها اصول بدهید. پس از این، محققان می توانند جزئیات را در اختیار خوانندگانی که زمان و علاقه دارند، ارائه دهند.
یک سازمان یا یک محقق هرگز نباید بپرسد که “چرا تحقیقات بازار انجام می دهد، بلکه آنها باید این کار را انجام دهند! تحقیقات بازار به محققان کمک می کند تا طیف گسترده ای از اطلاعات را بدانند، به عنوان مثال، قصد خرید مصرف کننده، یا بازخوردی در مورد رشد بازار هدف ارائه می دهد. آنها همچنین می توانند اطلاعات ارزشمندی را کشف کنند که به تخمین قیمت محصول یا خدمات آنها کمک می کند و نقطه تعادلی را پیدا می کنند که به نفع خود و مصرف کنندگان باشد.
تصمیم بگیرید! سپس باید اقدام صورت گرفته و اجرا شود.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
دست گل شما درد نکند
من میخواستم بدانم که همین مصاحبه ساختار یافته درصورتیکه جنس وتعداد مصاحبه شونده گان به دسترس مان است
چون روش کمی است وچطور به استنباطی وازکدام آزمون وکدام نوع نمودار ها میتوانم استفاده کنم ممنون شما
تایید شد تا متخصص این سوال خودشون پاسخ بدن