هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
برند بوک چیست؟

برند بوک چیست؟ چگونه می­توانیم یک برند بوک مناسب تهیه کنیم؟

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
1401/05/31

زمانی که شما در مفاهیم بازاریابی به دنبال عوامل موثر روی فروش می‌­گردید. قطعا یکی از مفاهیمی که به شدت توجه شما را جلب می­‌ند، برند بوک است. برند بوک به طورکلی به بررسی و ثبت عوامل موثر روی برند شما می­‌پردازد. شما برای حفظ یکپارچی و انسجام برند خود نیاز به برند بوک قوی دارید. در مرحله بعدی سوال اصلی این است که چگونه یک برند بوک مناسب تهیه کنیم؟ ما در این مقاله در سایت برترآموز شما را به صورت دقیق با عوامل موثر روی برند بوک، ساخت برند بوک و علت نیاز ما به برند بوک اشنا می­‌کنیم.

اکثر کسب و کارهای کوچک به این دلیل رشد مناسبی ندارند که برندینگ مناسبی انجام نمی‌­دهند. برندینگ برای افراد مختلف تعاریف و ماهیت متفاوتی دارد. این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می­‌کند که شما مدیر بازاریابی خود را تغیر می­‌دهید. در این صورت مشاهده می‌­کنید، که مدیر جدید شما از استراتژی­‌های تبلیغاتی استفاده می­‌کند که ممکن است به برندینگ شما و اهداف شما ضربه می‌زند. در این صورت شما نیاز دارید که به برند بوک خود مراجعه کنید و اهداف و آرمان­‌های برند خود را مجدد برای او توضیح دهید.

این موضوع شاید برای شما امری بدیهی به نظر برسد اما طبق بررسی‌های که صورت گرفته کسب و کارهای ضعیف از نظر بازاریابی معمولا به این موضوع توجه نمی‌­کنند و به دنبال عوامل خارجی برای حل مشکل برندینگ و بازاریابی خود می­‌گردند. به یاد داشته باشید تنها عاملی که کمک می­‌کند کسب و کار شما از اسکیل کوچک و متوسط به اسکیل کسب و کارهای بزرگ دست پیدا کند این است که شما به این نکات ریز توجه داشته باشید و آن­‌ها را در کسب و کار خود به کار ببرد، در غیر این صورت  شما نمی‌­توانید وارد رقابت با بزرگان شوید. شما باید بتوانید انسجام برند خود را در تمامی مراحل مانند طراحی و آپدیت لوگو، تولید محصولات جانبی، تولید محتوا، تغیر سیاست‌­های کلان بازاریابی و… حفظ کنید، در غیراین صورت شما به سبب ضعف برندینگ خود متحمل هزینه­‌های زیادی در بازاریابی خود خواهید شد.

برند بوک (Brand Book) چیست؟

برند بوک یک دفترچه راهنمای هویت بصری ویژه برند است، که به واسطه آن هویت یک برند مشخص می­‌شود. در این دفترچه تمامی اصول و قواعد اصلی برند و اهداف اصلی سازمان قرار دارد. با توجه تعریف شما باید تمام جنبه­‌های بصری برند خود را مانند رنگ‌­ها، تایپوگرافی،لوگو،بنر­های تبلیغاتی،وب سایت و… برای طراحی دقیق آن با توجه به  استاندار­های برند در آن لحاظ کنید. شما باید برند بوک خود را به نحوی طراحی کنید و در آن از اطلاعاتی استفاده کنید که اگر این دفترچه به دست یک مدیر بازاریابی دیگر رسید دقیقا همین برند با همین مشخصات را به شما تحویل دهد.

البته این نکته را یاد آور می­‌شویم که برند بوک مختص مدیران بازاریابی نیست و تمامی مدیران عالی و مدیران میانی برای پیش برد اهداف خود به آن نیاز دارند. چرا که هویت برند شما تنها به دست مدیر بازاریابی ساخته نمی‌­شود بلکه با توجه به اهداف و سیاست کلان مدیران ساخته می‌­شود.

آیا استفاده از برند بوک امری ضروری است؟

اگر بخواهیم راجب اهمیت برند بوک با شما صحبت کنیم، قبل از آن باید راجب اهمیت برند با شما صحبت کنیم، چرا که برند بدون برند بوک هیچ­ گونه انسجام و یکپارچگی ندارد و در طول زمان ممکن است بارها و باها دست خوش تغیر شود، که این موضوع غیر قابل قبول است. زمانی که برندینگ شما دارای ثبات و یکپارچگی باشد، مخاطب شما پیام شما را به درستی دریافت می‌­کند و با اهداف و مزیت رقابتی شما نیز بهتر آشنا می­‌شود، این موضوع در تبلیغات، فروش و اهداف کلان شرکت و بیزینس شما اهمیت ویژه و بسزایی دارد.

شما برای اینکه بتوانید اهمیت برند را به درستی درک کنید به شما پیشنهاد می­‌دهم که بخش مقالات وب سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « برند چیست و چه مزایایی دارد؟ » استفاده کنید. زمانی که شما به اهمیت برند پی ببرید قطعا به نیاز ضروری خود به برند بوک نیز پی خواهید برد.

نمونه برند بوک ایرانی

چگونه می­توانیم یک برند بوک تهیه کنیم؟

ما در این بخش به بررسی عوامل موثر در تهیه برند بوک می‌­پردازیم و شما با توجه به نیاز خود و نوع برند سازی خود می­‌توانید برخی از این عوامل را حذف کنید و یا روی برخی دیگر از این عوامل سرمایه گذاری دو چندان داشته باشید. با ما تا پایان این بخش همراه باشید تا بتوانید یک برند بوک بهینه برای خود طراحی کنید.

  1. المان­های اصلی یک برند

این بخش یکی از اصلی ­ترین و مهم­ترین بخش­‌های برند بوک است. شما در این بخش به چرایی تشکیل برند خود اشاره می­‌کنید. شما مسیر طی شده تا رسیدن به حال حاظر برند را نیز بررسی می‌­کنید. شما در این بخش بهتر است در مورد تغیراتی که روی لوگو اولیه و همچنین تغیراتی که روی رنگ­ سازمانی خود ایجاد کرده‌­اید را به صورت مفصل بررسی کنید و آن­‌ها را ثبت دقیق کنید.

زمانی که شخصی خارج از شرکت و سیستم شما این بخش را مطالعه می­‌کند باید به صورت دقیق و کاربردی در مورد شما اطلاعات داشته باشد. چرا که شما در این بخش بنیاد و اساس برند خود را به صورت کامل به شخص منتقل کرده­‌اید. شما باید به صورت دقیق به بررسی هویت برند خود نیز بپردازید و آن را برای دیگران کاملا واضح و شفاف کنید.

  1. معرفی لوگو

اگر شما به کمپانی­‌های برزگ مانند مانند اپل و گوگل یا گاها برخی از کمپانی تولید فیلم مانند پیکسل و سونی نگاه کنید؛ متوجه خواهید شد با توجه به گذشت زمان طولانی و همچنین تغیراتی مکرر اما اساس و شکل لوگو تغیرات محسوسی نداشته است. حتی اگر تغیراتی بنیادی و قابل توجه نیز در لوگو آن­‌ها به وجود آمده باشد، باز هم اگر شما به بخش اول مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که تغیرات همگی در جهت بهبود برند است. شما همشه ارتباط معنا داری می­­‌توانید بین لوگو قبلی و لوگو جدید پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که لوگو یک شرکت همانند نسخه کوچک شده و فشرده شده از کل آرمان­‌ها و اهداف شرکت است. در نتیجه باید انسجام و یکپارچگی آن در تمامی مراحل حفظ شود.

  1. معرفی رنگ ­ها

شما برای اینکه بتوانید هویت برند خود را در تمامی مراحل حفظ کنید، لازم است که فرهنگنامه جامع درمورد استفاده از رنگ‌­ها و همچنین علت استفاده از آن در برند بوک خود داشته باشید. شما اگر دقت داشته باشید همه ایرانسل را به رنگ زرد می­‌شناسند و یا برند سامسونگ را با رنگ آبی می­‌شناسند، حال سوال اصلی این است که برند­ها چگونه با تغیرات بنیادی در لوگو خود و یا گاها سیستم تبلیغات و دیگر موارد بازاریابی موفق به حفظ رنگ سازمانی خود می‌­شوند؟

قطعا شما بدون یک بوک برند قوی نمی­‌توانید این انسجام و یکپارچگی بدست بیاورید. شما باید تمامی دلایل و علل خود را برای استفاده از هر رنگی در هر بخشی بیان کنید. شما با این کار کمک به طراحی هدفمند تبلیغات خود می‌­کنید و از برند خود  نیز به صورت مستمر استفاده کنید.

  1. فونت

هر برندی زمانی که مطرح می­‌شود معمولا با یک فونت خاص مطرح می­‌شود به عنوان مثال شما به این موضوع دقت کنید که چرا زمانی که اسم کوکا کولا می‌­آید شما به یاد یک فونت انگلیسی کشیده می‌­افتید. دیگر برندهای مطرح نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ به نوعی می­‌توان گفت که شما اگر دقت داشته باشید این شرکت‌­ها زمانی که هویت برند خود را برای مخاطب تعریف می­‌کردند به صورت ناخوداگاه یک فونت خاص برای برند خود تعریف کرده‌­اند. شما نیز در برند بوک خود باید از این ویژگی استفاده کنید و زمانی که می‌­خواهید کمپین­‌های تبلیغاتی برگزار کنید و یا به دنبال تبلیغات انبوه برای برندینگ هستید، فونت اختصاصی مرتبط با لوگو خود را نیز در تبلیغات استفاده کنید و آن را به صورت ناخوداگاه برای مخاطب تعریف و نهادینه کنید.

  1. شعار سازمانی

یکی از مواردی که شما برای برند خود باید به درستی تعریف کنید، شعار سازمانی درست و ماندگار است. اگر دقت داشته باشید از شعار سازمانی نه تنها در تبلیغات استفاده می­‌شود، بلکه در تعریف برند نیز استفاده می‌شود. گاها زمانی که شما به سیستم CRM این شرکت‌­ها نگاه می­‌کنید، زمانی که آن­‌ها برای شما یک ایمیل ارسال می­‌کنند از شعار سازمانی خود برای شما استفاده می­‌کنند و این موضوع به دلیل آشنا سازی شما با برند و شعار سازمانی می‌­باشند.

یکی از مسیر­های که شما به واسطه آن می­‌توانید به خوبی، برند خود را تعریف کنید و شعار تبلیغاتی خود را گوش کاربران بسازند لینک سازی خارجی برای وب­سایت شما می‌­باشد. شما برای اینکه بتوانید یک لینک سازی قوی داشته باشید نیاز است که برای اگهی­‌های خود اصول رپورتاژ نویسی را به درستی و دقت پیاده کنید. شما برای  این کار می‌­توانید به بخش محصولات سایت برترآموز مراجعه کنید و از محصول « اصول رپوتاژ آگهی » به صورت کاربردی و عملی  استفاده کنید.

  1. قواعد و قوانین تولید محتوا

یکی از موضوعاتی که شما باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشید، مشخص کردن اصول و قواعد تولید محتوا مبتنی بر اصول و قواعد برند سازی شما است. متاسفانه امروز شاهد نتاقض بین این دو در برخی از شرکت‌ها هستیم. اگر شما تولید محتوای خود را به صورت ساختارمند و اصولی انجام ندهید این موضوع باعث خواهد شد که بین شما و برند شما فاصله قرار بگیرد و مخاطب شما درک درستی ار برند شما نداشته باشد.

شما به این دلایل بیان شده باید یک چارچوب قانون­مند مبتنی بر برند خود در برندبوک خود تعریف کنید که هر شخص برای تولیدی محتوا بتواند این ساختار را به عنوان یک فیلتر کاربردی استفاده کند. شما برای تبلیغات خود نیز باید از این محتوا استفاده کنید و یک ساختار قانون مند برای آن تعریف کنید. این ساختار باید بتواند برای تمامی ارکان برند شما قابل تعریف و استفاده باشد.

  1. عکاسی تبلیغاتی

شما نیز مانند تمامی شرکت‌­ها و کمپانی­‌های برزگ برای تبلغیات خود از عکس‌­ها و عکس­ نوشته­‌هایی استفاده می­‌کنید. شما در برند بوک خود باید تمام توان خود را به کار بگیرید تا با یک الگوریتم پویا به این رویه ساختار بدهید. به عنوان مثال ممکن است که شما  برای معرفی برند خود از تصاویر طبیعت کمک گرفته باشید، در این صورت شما هر تبلیغات و پرزنتی که برای معرفی برند خود انجام می­‌دهید باید عکس‌­های طبیعت جزئی از آن باشد.

یکی دیگر از نکاتی که شما باید به آن توجه کنید این است که شما در برند بوک خود به صورت دقیق چرایی استفاده از این المان‌­های تصویری را به درستی بیان کنید تا در صورت نیاز بتوانید از عکس­‌های تبلیغاتی مکمل نیز استفاده کنید.

شما اگر دقت داشته باشید برخی از شرکت­‌های تولید کننده کولر از طبیعت برای تصویر سازی برندینگ خود استفاده کرده‌­اند. در صورتی که این شرکت­‌ها بخواهند برای معرفی محصولات جدید خود صرفا از تصاویر تکنولوژی محور بدون هیچ اشاره­ای به طبیعت استفاده کنند. ممکن است مشتری و مخاطب شما، حتی شما را به درستی به یاد نیاورد و شما را با یک برند دیگر اشتباه بگیرد. در این میان مشکل اصلی از سیستم بازاریابی و تولید محتوای شما است، نه بستر و اصل تبلیغات.

عکاسی تبلیغاتی

  1. انسجام محتوای کانال­های تبلیغاتی

یکی از موارد که در برند بوک شما باید برای تعریف درست برند شما تعریف شده باشد این است که شما برای تعریف درست و دقیق برند خود از چه ساختاری قرار است به منظور یکپارچه سازی استفاده کنید. شما قطعا محتوایی که برای شبکه­‌های اجتماعی خود تولید می‌­کنید با محتوایی که برای وب­سایت خود تولید می­‌کنید، متفاوت است. شما برای اینکه بتوانید این ساختار را به صورت استراتژیک حفظ کنید نیاز دارید تا استراتژی و الگوریتم هرم بازاریابی محتوای خود را در برند بوک خود تعریف کنید.

اگر شما اطلاعات درستی درباره هرم بازاریابی محتوا ندارید به شما توصیه می‌­کنم که به بخش مقالات وب سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « هرم بازاریابی محتوا چیست » استفاده کنید تا اطلاعات خود را برای کاربردی و دقیق انجام دادن این بخش کامل کنید. به یاد داشته باشید در صورتی که بتوانید تصویر درستی از برندینگ خود داشته باشید شما می‌­توانید مشتریانی بیشتری با هزینه کم­تری به سمت برند خود جذب کنید، چرا که شما فرآیند آشناسازی مشتری با برند را ازطریق کانال­‌های تبلیغاتی متفاوت به صورت منسجم انجام داده‌­اید.

  1. دیدگاه نهایی

شما در این بخش باید به بیان دیدگاه نهایی خود و جمع بندی نکات خود در مورد برند سازی اشاره کنید. شما در این بخش باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید، و هرنکته و موضوعی که برای شما در برندینگ و لوگو سازی شما اهمیت دارد و شما در بخش‌­های قبلی به آن اشاره نکرده‌­اید را در این بخش به صورت کاملا جامع و دقیق بیان کنید. همچین شما در این بخش می‌­توانید خط قرمزهایی برای برند تعریف کنید، که شما با انجام دادن و یا بررسی آن متوجه شدید که به برند شما ضربه سنگینی خواهد زد. شما در این بخش باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا دید خواننده برند بوک را نسبت به برند خود عمیق‌­تر کنید.

شما دراین بخش می­‌توانید توصیه­‌هایی نیز به منظور درک بهتر دیدگاه خود در مورد برند خود و اهداف خود بیان کنید. شما در این بخش جان کلام و اهداف خود را به صورت کامل بیان می­‌کنید.

نکاتی برای تهیه حرفه­‌ای برند بوک

مواردی که در این بخش بیان می­‌شود از الزامات یک برند بوک حرفه‌­ای نیست اما به شما کمک خواهد کرد، که برند بوک خود را بهینه کنید و به واسطه آن شما می­‌توانید راهی که دیگر سازمان‌­ها و کمپانی‌­های بزرگ با صرفه هزینه‌­های قابل توجه کشف کرده‌­اند را به صورت کاربردی با مطالعه و عمل به آن بدست بیاورید.

  1. تعریف چشم انداز برند

شما باید یک تعریف مناسب و دقیق از آینده برند خود داشته باشید. شما باید بدانید که کجا قرار دارید و به کجا می­‌خواهید بروید و شما با این رویکرد خواهید توانست که اهداف خود را در راستای رسیدن به هدف بهینه کنید. زمانی که شما بدانید که به کجا می­‌خواهید برسید و اهداف شما چیست، تصمیمات شما را یک معیار و اصول از پیش تعریف شده است. شما با اعلان عمومی و تعهد دادن به برند نیز برای مخاطبان خود جذابیت دو چندان خواهید داشت.

شما بهتر است در برند بوک خود وضعیت حال حاضر خود را تعریف کنید و اهداف خود را در بازه­‌های زمانی تعریف شده مطرح کنید. با این کار شما یک معیار برای صحت سنجی مسیر خود، خواهید داشت و از طرفی به  بازار خود این سیگنال را می‌­دهید که شما برای تبدیل شدن به یک برند برتر در حال تلاش هستید. تعریف چشم انداز برند برای شما مزایای زیادی دارد، که در آینده یک مقاله مفصل در مودر آن کار خواهیم کرد.

  1. سرنخ­های کاربردی قرار دهید

قطعا شما برای رسیدن به دیدگاه درست نسبت به برند خود و برای بدست آوردن جایگاه فعلی خود با مشاورین زیادی مشورت کرده‌اید، از افراد زیادی برای طراحی بخش­‌های مختلف آن کمک گرفته‌­اید. شما باید اطلاعاتی از آن­ها را مانند یک ایمیل فعال، آدرس، شماره و یا هر اطلاعات دیگری که در درستری قرار داردید در برند بوک خود ثبت کنید. چرا که در صورت نیاز به تغیرات اساسی و تعیین سیاست­‌های جدید برند خود می­‌توانید از آن استفاده کنید.

همیچنین این کار به شما آزادی عمل بیشتر برای تغیرات بزرگ می­‌دهد چرا که شما بر ریشه­‌های تصمیم گیری دسترسی خواهید داشت. همچنین شما برای برون سپاری برخی امور نیز می­‌توانید به صورت کاربردی از این بخش استفاده کنید.

  1. گزارش خود را مقایسه کنید

شما برای اینکه مسیر اصلی خود را گم نکنید بهتر است که به صورت منظم به بررسی اصولی و دقیق برند بوک خود بپردازید. همچنین برای برای بررسی میزان رشد خود لازم است که گزارشات خود را با برند بوک خود مطابقت دهید. بررسی کنید که تا چه میزان به اهداف خود دسترسی دارید، بررسی کنید که تا چه میزان می­‌توانید به اهداف خود نزدیک شده‌­اید… .

شما باید بتوانید از برند بوک خود به طور کاربردی استفاده کنید. قرار نیست که برند بوک شما مانند برخی از اسناد شما صرفا وجود داشته باشند و استفاده دیگری از آن نکنید. شما قرار است آن را مانند یک چک لیست در تصمیم گیری­‌های مهم خود استفاده کنید و از آن به عنوان یک معیار سنجش برای حفاظت از برند خود استفاه کنید. برند بوک می‌­تواند برای شما فراتر از محافظت از برند عمل کند و حتی اکو سیستم برند شما را نیز متحول ساز، مهم استفاده و درک درست شما از آن است.

طراحی برند بوک شرکت‌های ایرانی باید چگونه باشد

زمانی که قرار است برند بوک طراحی کنیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که برخی از مفاهیم ممکن است بری ما اندکی متفاوت باشد. ما برای طراحی برند بوک شرکت‌های ایرانی به در اصول باید پایبند به موضوع اصلی باشیم. اما در جزئیات ممکن است که اندکی تفاوت داشته باشیم. برای درک بهتر این موضوع به شما توصیه می‌کنم که به برند بوک اسنپ و برند بوک دیجیکالا نیم نگاهی داشته باشید. ما در این بخش قرار است به اصول اصلی طراحی یک برند بوک بپردازیم، اصولی که در همه جای دنیا یکسان است.

طراحی برند بوک

1.    معرفی ماموریت برند

زمانی که شما به فکر طراحی یک برند بوک می‌باشید، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما چه ماموریتی دارید. شما باید بتوانید به صورت کاملا ساده و مختصر در مورد ماموریت خود آگاهی داشته باشید و این آگاهی را به سادگی به دیگران منتقل کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که معرفی ماموریت برند خود را به خوبی انجام دهید. افراد مناسبی جذب کار شما می‌شوند.

ممکن است ماموریتی که شما برای آن کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اید. یک ماموریت مشترک با افراد بیشماری باشد. در این صورت تمامی این افراد به دنبال این می‌باشند که در کنار شما حضور داشته باشند. در صورتی که شما به این افراد دسترسی داشته باشید نه تنها برند بوک شما کامل‌تر می‌شود. بلکه کسب و کار شما با سرعت و کیفیت بیشتری به مسیر خود ادامه می‌دهد.

برای درک و توضیح مناسب ماموریت برند خود می‌توانید از این چند سوال استفاده کنید:

  1. هدف برند شما چیست؟
  2. شما چرا این برند را به بازار معرفی کرده‌اید؟
  3. برند شما قرار است که در بازار و در دنیا چه تغییراتی را ایجاد کند؟
  4. در صورتی که برند شما از بازار حذف شود چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟
  5. برنامه اجتماعی برند شما چیست؟
  6. چگونه برند شما قرار است که نیاز مشتری را پاسخ دهد؟

2.    چشم انداز

ما در بخش قبل در مورد چشم انداز با شما صحبت کردیم. ما در این بخش قرار است که در مورد سوالاتی با شما صحبت کنیم که چشم انداز را راحت‌تر به دست آوریم.

  1. طرح تغییر و توسعه برند شما چیست؟
  2. شما قرار است که با تغییراتی که انجام می‌دهید به چه جایگاهی دست پیدا کنید؟
  3. آیا قرار است محصولات خود را کامل‌تر کنید؟
  4. آیا قرار است که خدمات جانبی شما بهبود پیدا کند؟
  5. برنامه شما برای سرمایه اجتماعی خود چیست؟
  6. شما چه برنامه‌‌ای برای مشتریان خود خواهید داشت؟
  7. شما چه برنامه ای برای کارکنان خود خواهید داشت؟

3.    پرسونای برند

فرض کنید که برند شما یک شخصیت واقعی دارد و قرار است که در یک شهر جدید زندگی کند. در این شهر دیگر رقبا و شرکا شما نیز وجود دارند. از این رو اگر شما قصد داشته باشید که برای برند خود چند ویژگی معرفی کنید، چه ویژگی‌هایی را تعریف می‌کنید؟ اگر قرار است که برند خود را از دیگران متمایز کند چه برنامه‌ای برای این کار دارید؟ آیا دیگران به سادگی برند شما را می‌پذیرند؟ برنامه ریزی شما برای مخاطبانتان چیست؟

دقت کردید قصد ما از انجام این کار این است که شخصیت واقعی برند شما را پیدا کنیم و آن را در برند بوک ثبت کنیم. شما قرار است با این کار یک تصویر کاملا واضح از برند خود ثبت کنید. به صورتی که هر کسی با نگاه به برند بوک شما بتواند برند شما را به سادگی تصور کند.

4.    مخاطب هدف

ما در این بخش قرار است که مشخص کنیم که دقیقا برای کدام بخش از بازار قرار است که به رفع نیاز بپردازیم. به این موضوع دقت داشته باشید که شما هیچگاه نمی‌توانید به صورت صد در صد بازار را به خود اختصاص دهید. اما باید به نحوی برنامه ریزی داشته باشید که دیگران شما که از شما خرید می‌کنند به نوعی شما را بپرستند. بله درست متوجه شدید شما را بپرستند. در این صورت مشتریان وفادار شما بهترین نمونه برند بوک شما می‌باشند.

سخن پایانی

همان­طور که هر آدمی برای خود نیاز به هویت دارد. شما نیز برای کسب و کار خود نیاز به هویت دارید و این هویت به وسیله برند شما ساخته می‌­شود و بواسطه برندبوک شما ماندگار می‌­شود. برند بوک شما وظیفه‌­ی حفظ انسجام برند شما در زمان رشد را دارد. شما به وسیله برند بوک خود، برند خود را از هرگونه کج روی و انحراف حفظ می­‌کنید، اما نکته مهم و اساسی این است که شما به تهدات خود در رابطه با برند خود پایبند باشید.

یکی دیگر از مواردی که لازم است شما برای دسترسی صحیح به برند خود آن را مورد توجه قرار دهید، این است که برند بوک مختص طبقه­ خاصی از کارکنان نیست و همه بهتر است به جهت آشنایی با اهداف سازمان شما و جایی که در آن کار می­‌کنند، حداقل یکبار آن را مطالعه کنند. شما برای اینکه در بازار نوین بتوانید به فروش، رشد و توسعه دست پیدا کنید، لازم است که به قوانین آن احترام بگذارید. شما باید مطابق با ابزار به روزی که استراتژیست­‌های بازاریابی آنلاین به شما پیشنهاد می‌­دهند کسب و کار خود را به روز نگه­ دارید. امروزه بازاریابی آنلاین نیازمند خلاقیت و استمرار است، شما برای دست­یابی به برند شخصی خود و یا که به یک برند سازمانی قوی نیاز دارید که در چارچوب این ساختار حرکت کنید. خوشحال خواهیم شد تا این محتوا را برای دوستان خود نیز بفرستید تا آن ها نیز با این مفهوم به خوبی آشنا شوند و همچنین چنانچه نظر و یا سوالی درباره محتوای نوشته شده دارید، آن را در قسمت کامنت ها از ما بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن آن را پاسخ دهیم.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *