هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تحقیقات بازار چابک چیست

تحقیقات بازار چابک چیست؟ 0 تا 100 تحقیقات بازار چابک

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/14

روش تحقیق بازار چابک به دلیل مزایای متعدد در سال های اخیر در رشته های مختلف نفوذ کرده است. روش چابک یک فرآیند پیچیده را به مراحلی به نام اسپرینت تقسیم می‌کند و آنها را به هم متصل می‌کند تا جریان مؤثرتری ایجاد کند.

بنابراین، محصولات و خدمات جدید را می توان بسیار مقرون به صرفه تر و سریع تر آزمایش کرد، به بازار معرفی کرد و بر اساس نیازهای “واقعی” مشتریان توسعه داد. همین امر در مورد نوآوری ها، مفاهیم یا کمپین ها نیز صدق می کند.

تحقیقات بازار چابک چیست؟

تحقیقات بازار چابک روشی است که فناوری ها و فرآیندها را برای ساده کردن جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مصرف کننده ترکیب می کند.

وظیفه تحقیقات بازار چابک ایجاد فرآیندهای سریع تر، ناب تر، انعطاف پذیرتر و دیجیتالی تر برای جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها در شرکت است تا بتواند به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهد و بتواند با خواسته ها و نیازهای شرکت سازگار شود. مشتریان

بازخورد مشتری را می توان در کوتاه مدت جمع آوری کرد و در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کرد، بنابراین بینش های فوری در یک سری چرخه های کوتاه ارائه می شود که می تواند به طور مستقیم ایده ها، ویژگی ها، محصولات و راه حل های جدید را ترکیب کند و شفافیت را برای همه افراد درگیر ایجاد کند.

مردم در سراسر جهان بیشتر می خواهند: پول بیشتر، اطلاعات بیشتر، چیزهای بیشتر. و در گذشته تصور می‌شد که برای بدست آوردن بیشتر، باید کارهای بیشتری انجام دهید: بیشتر تحقیق کنید، بیشتر کار کنید، بیشتر به دست آورید، بیشتر تولید کنید. اما اگر انجام کارهای بیشتر برای به دست آوردن بیشتر با انجام کارهایی که بیشتر به شما کمک می کند جایگزین شود ، چه؟ اگر بجای هدر دادن زمان و انرژی روی تمریناتی که نتایج باکیفیتی به همراه ندارد، بتوانید روی آنچه واقعا مهم است تمرکز کنید، چه؟ و نقطه مقاومت : چه می‌شد اگر بتوانید سریع‌تر نتیجه بگیرید؟ تحقیق بازار چابک یک رویکرد تاکتیکی است که به دنبال رفع فوریت های ناشی از تغییر روندها و دیدگاه های مصرف کننده با ارائه نقد و اصلاح مداوم رویه های تجاری در زمان واقعی است. این روش کمپین‌های تحقیقاتی بازار با فرمول‌های تاریخی و طولانی را با تکنیک‌هایی جایگزین می‌کند که سریع (“چابک”) برای شناسایی و اصلاح شکاف‌ها در عملکرد یک شرکت به منظور هدایت نتایج و بهبود ROI هستند.

مصاحبه چیست؟ انواع مصاحبه و مزایا و معایب 1401

نگاهی به چهار تکنیک مورد استفاده در پروژه های تحقیقاتی بازار چابک بیندازید:

کوچک فکر کردن

به جای یک کمپین تحقیقات بازار در مقیاس بزرگ که زمان زیادی برای توسعه و اجرا می‌گیرد، تحقیقات بازار چابک پیشنهادات تحقیقاتی را به چرخه‌های کوتاه (یا اسپرینت‌ها) تقسیم می‌کند که بر روی این‌که چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی مفید نیست تمرکز می‌کند. اگر منتظر هستید تا یک کمپین به پایان برسد تا نتیجه گیری کنید، اغلب تلاش زیادی را تلف می کنید و زمان و منابع را بیهوده صرف می کنید.

واکنش ارگانیک به تغییر

از آنجایی که پروژه‌ها با استراتژی‌های تحقیق بازار چابک کوچک و کوتاه‌مدت هستند، هر اقدامی که نتیجه‌ای نداشته باشد را می‌توان به سرعت شناسایی کرد و تلاش‌ها را می‌توان هدایت کرد. به عنوان مثال، محققان بازار چابک اغلب انواع مختلفی از پست‌های وبلاگ و پیشنهادات محتوایی را در وب‌سایت‌های خود آپلود می‌کنند تا ببینند چه چیزی در بین مشتریانشان طنین‌انداز می‌شود. بر اساس ارزیابی معمول اثربخشی آنها، آنها می توانند اقدامات بعدی را به گونه ای تنظیم کنند که بهتر با مخاطبان خود سازگار شوند. اگر یک نوع محتوا کار می کند، آنها با ارائه تعداد بیشتری از آن از آن بهره می برند. اگر ترافیک ایجاد نمی کند، یا بدتر از آن، واکنش شدید مصرف کننده را به دنبال دارد، محققان می دانند که چیز متفاوتی را امتحان کنند.

ارزش گذاری داده ها بر عقیده

در حالی که داده های کیفی مزایای خود را دارند، تحقیقات چابک بیشتر بر استفاده از حقایق سخت برای تصمیم گیری متمرکز است. به طور مداوم به دنبال بازخورد در مورد اثرات هر گونه تغییر است و ROI را بر اساس دانش تجربیات گذشته، بهترین شیوه ها و داده های کمی دنبال می کند.

همکاری برای به اشتراک گذاری اطلاعات

تلاش‌های سنتی تحقیقات بازار بیشتر بر روی یک دوره عمل منحصر به فرد متمرکز است که توسط افرادی که از زنجیره سلسله مراتبی فرمان پیروی می‌کنند مدیریت می‌شود، اما تحقیقات بازار چابک از یک محیط تیمی برای همکاری و اشتراک اطلاعات استفاده می‌کند. هر یک از اعضای تیم ملزم است به صورت مشترک به مسائلی که پیش می‌آیند رسیدگی کنند و با جلوگیری از دید تونلی که اغلب با رویکرد از بالا به پایین همراه است، فرآیند تصمیم‌گیری را غنی‌تر کنند. همکاری همچنین با اجازه دادن به بیش از یک نفر در صورت مشغول بودن فرد دیگر، زمان پاسخگویی را سرعت می بخشد.

مزایای تحقیق بازار چابک

ارزش افزوده ای که تحقیقات بازار چابک به ارمغان می آورد، یعنی آزمایش محصولات، مفاهیم و کمپین ها به طور فشرده از قبل، بسیار مقرون به صرفه تر، آسان تر و سریعتر از گذشته است.

با توجه به فن آوری های جدید، محصولات، اقدامات تبلیغاتی و کمپین ها در معرض خطر رد بازار هدف اصلی خود قرار می گیرند و در نتیجه هزینه های قابل توجهی یا آسیب به شهرت برند وارد می شود.

اهمیت آزمایش محصولات و تبلیغات به سرعت به اولویت قابل توجهی تبدیل شده است، زیرا فلاپ ها اغلب میلیون ها هزینه در بر داشته است، نه اینکه به آسیب های روابط عمومی اشاره کنیم.

نمونه های تحقیق بازار چابک و موارد مطالعه

به شکست های بازاریابی زیادی فکر کنید که حتی شرکت های بزرگ و با تجربه هم متحمل شده اند.

  • به عنوان مثال، میتسوبیشی، نام یکی از مدل های خود را “Pajero” گذاشت. سپس این شرکت باید خودروی آفرود را در بازار اسپانیا عرضه کند. با این حال، اصطلاح پاجرو در اسپانیا یک فحش ناپسند است.
  • یا شرکت هنکل که در جهان عرب یک ماده شوینده را با شعار DIRTY → PERSIL → CLEAN تبلیغ می کرد. این شرکت فقط این واقعیت را نادیده گرفت که جهت خواندن در کشورهای عربی متفاوت است، یعنی از راست به چپ.
  • در آسیا، مردم “رونالد مک دونالد” را دوست نداشتند زیرا یک دلقک با آرایش سفید در این منطقه با مرگ همراه است.

مثال‌های بی‌شماری دیگر برای اثبات اهمیت تحقیقات عمیق بازار قبل از اقدام وجود دارد.

SWOT چیست؟ تعریف تجزیه و تحلیل SWOT

مراحل تحقیق بازار چابک

مراحل مختلفی از این روش وجود دارد، و درک هر یک، تفاوت‌های آن‌ها و نحوه کار با یکدیگر به عنوان یک کل بسیار مهم است.

کاوش کنید

  • بازارهای هدف را شناسایی کنید
  • نیازهای مشتری را شناسایی کنید
  • رقابت را ارزیابی کنید
  • فناوری CREATE را انتخاب کنید
  • تعریف تعامل با کاربران
  • “ظاهر و احساس” محصول را تعیین کنید
  • EVALUATE را تست و راه اندازی کنید
  • معیار عملکرد
  • تجزیه و تحلیل بازخورد مشتریان
  • ROI را اندازه گیری کنید
  • اقدامات بهبود را آغاز کنید

تحقیقات بازار چابک

ابزارها و روش ها

یک جعبه ابزار جمع آوری کنید

یک تیم تحقیقاتی به اندازه ابزارهای موجود خود زیرک است. تحقیقات واقعاً چابک نیازمند نرم افزار کاربر پسند و شهودی است که تیم را قادر می سازد تا داده ها را جمع آوری کند، آن ها را تجزیه و تحلیل کند و یافته ها را به سرعت و کارآمد گزارش کند. تصور نکنید که این به معنای سرمایه گذاری در همه پلتفرم ها و برنامه های جدید است. بسته به پروژه ممکن است به سادگی استقرار ابزارهای موجود به روش های مختلف باشد. فقط به یاد داشته باشید که هنگام توسعه استراتژی تحقیق چابک خود، جعبه ابزار خود را در نظر بگیرید.

با توجه به توسعه سریع فناوری راه‌حل‌های تحقیقات بازار با پشتیبانی نرم‌افزار، می‌توان در مدت کوتاهی از طریق جمع‌آوری منظم داده‌ها، بینش‌های ارزشمندی با تأثیر بالا ایجاد کرد.

روش های دیگر عبارتند از:

تست محصول، تست مفهوم، گروه‌های تمرکز آنلاین، تفاوت معنایی، مقیاس‌بندی حداکثر تفاوت، تست‌های A/B، IAT، دفترچه خاطرات موبایل، نقشه‌های حرارتی، رتبه‌بندی تصویر و ویدئو، نظرسنجی‌ها، جمع‌آوری داده‌های آفلاین، بازار جوامع تحقیقاتی، گوش دادن اجتماعی، روش‌های آزمایش تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل جامع و موارد دیگر.

نرم افزار مبتنی بر وب برای تحقیقات بازار چابک ابزارهای قدرتمندی را برای تحقیقات بازار چابک در یک پلتفرم ترکیب می کند که با آن می توانید انواع و اشکال قابل تصور نظرسنجی ها و روش های آزمایش را برای تحقیقات بازار پیاده سازی کنید.

بهترین بستر تحقیق بازار چابک

اجرای پروژه ها با تحقیقات بازار چابک با استفاده از ابزار مناسب عملی و ساده است.

پلت فرم های تحقیقات بازار به طور انعطاف پذیر با چالش ها و نیازهای انجام مطالعات و روش های آزمایش و خودکارسازی فرآیندهای تحقیقات بازار شما سازگار است. ابزارهای یکپارچه برای یادگیری آسان هستند و بنابراین می توانند به سرعت توسط کاربران بی تجربه استفاده شوند.

با خدمات کامل خود، ما همچنین به شما این فرصت را می دهیم که پروژه های تحقیقاتی بازار را برون سپاری کنید. این همچنین از روند تحقیقات بازار چابک در صورت بروز تنگناها پشتیبانی می کند.

مزایای استفاده از ابزارهای مختلف برای انجام تحقیقات بازار چابک:

  • انواع سوال هوشمند و تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده

برای انجام تحقیقات بازار چابک، می‌توانید به سرعت و به راحتی مطالعات تحقیقات بازار و روش‌های آزمایشی را با انواع سؤالات هوشمند و عملکردها و ویژگی‌های پیشرونده در چندین زبان و بدون برنامه‌نویسی اضافی ایجاد کنید.

ابزارهای یکپارچه تحقیقات بازار چابک مبتنی بر هوش مصنوعی و موتور تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، جمع‌آوری و جمع‌آوری داده‌های بازار را با انتخاب بیش از 50 مجموعه سؤال استاندارد و پیشرفته از پیش ساخته شده در همه رسانه‌ها امکان‌پذیر می‌سازد.

طراحی گرافیک چیست؟ 0 تا 100 Graphic design در سال 2022

  • ارزیابی و تجزیه و تحلیل با فشار یک دکمه

برخی از نمونه‌ها عبارتند از تجزیه و تحلیل پیشرفته، تجزیه و تحلیل متن معنایی مبتنی بر هوش مصنوعی، مقایسه‌های ارجاعی متقابل، تجزیه و تحلیل گروه‌بندی، تجزیه و تحلیل همبستگی، کدگذاری جغرافیایی، شبیه‌سازی بازار، نرخ خروج و تحلیل، تجزیه و تحلیل شکاف یا تحلیل روند.

با نرم افزارهای تحقیقات چابک می‌توانید گزارش‌های تحقیقات بازار خود را به راحتی با لمس یک دکمه به اینفوگرافیک‌های بصری قابل تفسیر، جذاب و آماده تبدیل کنید و آنها را به قالب‌های ارائه مشترک صادر کنید.

برای تجزیه و تحلیل بیشتر داده ها، می توانید در اکثر ابزارها، گزارش ها را به فرمت های مختلف از جمله Excel، SPSS، txt، Dropbox یا Google Drive صادر کنید.

  • توابع هوشمند برای مطالعات پیچیده و چابک تحقیقات بازار

استفاده از ابزارهای مختلف برای تحقیقات بازار چابک ویژگی ها و عملکردهای مختلفی را برای تحقیقات بازار در سطح بالا به شما ارائه می دهد.

استفاده از منطق انشعاب، منطق امتیاز دهی، انتقال متغیر، تصادفی سازی پرسش و پاسخ، چرخش بلوک سؤال، انتقال متغیر، استخراج سؤال، تکمیل سؤالات، ذخیره پرسشنامه ها، نظرسنجی، زنجیره آزمون و مدیریت سهمیه، پانل هایی با ادغام با یک کلیک و بسیاری از توابع دیگر بدون برنامه نویسی!

همچنین گزینه اسکریپت تعریف شده توسط کاربر وجود دارد.

  • محیط چند کاربره و مدیریت ساده نقش ها و حقوق برای تیم های تحقیقات بازار

بسیاری از ابزارهای تحقیقات یک محیط چند کاربره را ارائه می دهد که شرکت ها را قادر می سازد تا به طور مشترک در چارچوب تحقیقات بازار چابک کار کنند. یک الگوی حقوق و نقش پیچیده، دسترسی را در تمام سطوح مدیریت می کند.

یک نظرسنجی یا روش آزمایشی را با چند نفر طراحی کنید و تعیین کنید چه کسی ممکن است ارزیابی ها یا بخش هایی از ارزیابی ها را ببیند. از قابلیت‌های ورود تکی مبتنی بر کوکی استفاده کنید که دردسر مدیریت چند رمز عبور را از بین می‌برد.

  • تحقیق بازار چابک با قطعیت

امنیت داده های تحقیقات بازار بالاترین اولویت را در تحقیقات بازار دارد.

بررسی ها و مطالعات عمومی را با کلیک یک دکمه فعال و غیرفعال کنید، مطالعات و تست های محافظت شده با رمز عبور ایجاد کنید یا شرکت کنندگان و افراد نظرسنجی را از طریق رسانه های اجتماعی احراز هویت کنید. می توان از پر کردن چندگانه مطالعات تحقیقات بازار با پر کردن ضد صندوق های رای جلوگیری کرد و از بسیاری دیگر از راه حل های امنیتی پیشرفته این ابزارهای نرم افزاری استفاده کرد. تحقیقات بازار چابک همچنین به معنای امنیت در هنگام انجام پروژه های تحقیقات بازار است.

  • ادغام آسان سیستم های شخص ثالث

بسیاری از ابزارهای انجام تحقیقات چابک اعمال یکپارچه سازی و همگام سازی یکپارچه داده های تحقیقات بازار را با زیرساخت های فناوری اطلاعات موجود شما مانند ابزارهای CRM، Salesforce، Microsoft Dynamics، Tableau، Caspio، Google Sheets و Hubspot ارائه می دهد تا از تحقیقات بازار چابک اطمینان حاصل شود.

با یکپارچه‌سازی‌های مختلف نرم‌افزار قدرتمند که توسط وب‌قلاب‌ها و APIها ارائه می‌شوند، یکپارچه‌سازی کامل و منسجمی برای داده‌های خود دارید.

چگونه می توانید تحقیقات بازار چابک را شروع کنید؟

با محدوده دقیق و دقیق شروع کنید

از جایی که آن را همیشه انجام می دهید، با بیان واضح و دقیق اهداف پروژه شروع کنید. یک پروژه تحقیقات چابک از این نظر متفاوت خواهد بود که اهداف باید کاملاً متمرکز شوند و محدوده پروژه دقیقاً تعریف شده باشد. فرآیند تکراری زمانی کار می‌کند که بتوانید در مورد ارتباط بینش‌هایی که در طول فرآیند تحقیق کشف می‌کنید، تصمیمات واضح بگیرید. شایان ذکر است که رویکرد چابک برای هر موقعیت تحقیقی بهینه نیست. پروژه‌هایی با اهداف گسترده یا برنامه‌های چندگانه ممکن است با رویکرد سنتی‌تر به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرند.

با شروع با اهداف کاملاً متمرکز و دامنه دقیق، می‌توانید روند تکراری را به گونه‌ای ترسیم کنید که سرعت‌ها را مشخص کند اما محتوای هر یک را انعطاف‌پذیر کند. فقط به یاد داشته باشید، با گنجاندن چیزهایی که در هر چرخه یاد می گیرید، جزئیات تغییر خواهند کرد.

یک تیم برای تحقیقات چابک ایجاد کنید

همانطور که تیم پروژه را جمع آوری می کنید، چند اصل راهنمای خاص کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پروژه های تحقیق چابک شما به پتانسیل کامل خود می رسند.

  • با اختصاص دادن هر فرد به کاری که بیشترین و بهترین استفاده را از توانایی های آنها برای آن پروژه می کند، نقاط قوت تیم را برای وظایف پروژه ترسیم کنید . بر مهارت ها تمرکز کنید، نه عناوین شغلی.
  • سلسله مراتب درون تیم را فراموش کنید. یک رهبر پروژه را انتخاب کنید که در کنار سایر اعضای تیم کار کند و در عین حال موانع موفقیت پروژه را از بین ببرد و به عنوان نقطه تماس با سهامداران عمل کند.
  • تیم را به اندازه کافی کوچک نگه دارید تا چابک بمانید – حداکثر 8 تا 10 نفر. اگر نیاز به افزایش مقیاس دارید، به جای گسترش تیم موجود، تیم دیگری را اضافه کنید.

تحقیق آنلاین چیست؟ تعریف، روش ها، انواع و اجرای تحقیق اینترنتی

اطمینان حاصل کنید که ذینفعان نیز چابک هستند

پروژه های تحقیقاتی چابک نیز از نظر نحوه مشارکت ذینفعان داخلی شما با پروژه های سنتی متفاوت است. در پروژه‌های تحقیقاتی سنتی، مدیر خطی که تحقیق را سفارش می‌دهد، معمولاً در بخش اول بسیار درگیر است و تا زمانی که زمان به اشتراک گذاشتن بینش‌ها فرا می‌رسد، تا حد زیادی یا کاملاً درگیر نیست. ویژگی بارز مدل چابک، همکاری نزدیک در طول فرآیند است. ذینفعان و تیم آنها باید آماده باشند تا در طول هر دوی سرعت با یافته ها درگیر شوند و با تیم تحقیقاتی در مورد آنچه آموخته شده و معنی آن برای دور بعدی مشورت کنند.

برای ذینفعان، این نشان دهنده روشی متفاوت برای سرمایه گذاری زمان و توجه و تجربه متفاوت در فرآیند یادگیری است. ذینفعانی که با پیشرفت پروژه، یادگیری را جذب می‌کنند، نسبت به سهامدارانی که تمام اطلاعات و بینش‌ها را در پایان هضم می‌کنند، موقعیت بهتری برای انجام اقدامات سریع و قاطع دارند. این مسئولیت تیم تحقیقاتی است که مطمئن شود ذینفعان آنها ارزش درگیر شدن با یافته‌ها را در طول هر دوی سرعت درک کرده و اطمینان حاصل کنند که آنها برای موفقیت آماده شده‌اند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *